Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Perusmalli QRX-350 - 15 Heinäkuu, 2015, 17:59:09

Otsikko: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 15 Heinäkuu, 2015, 17:59:09
Tämä ilmeisesti balansoi automaattisesti, mutta mitä jos lataan akun vain puoleen väliin? Balansoiko se sitä mukaa, kun lataan vai jääkö balansoiminen jotenkin kesken, jos keskeytän latauksen?
Ampeerit osaan jo valita eli millä teholla lataan akkua, mutta pitääkö siitä valita joku volttimäärä? Tai jotain muuta ehkä?
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: proffa84 - 15 Heinäkuu, 2015, 18:36:00
Tämä ilmeisesti balansoi automaattisesti, mutta mitä jos lataan akun vain puoleen väliin? Balansoiko se sitä mukaa, kun lataan vai jääkö balansoiminen jotenkin kesken, jos keskeytän latauksen?
Ampeerit osaan jo valita eli millä teholla lataan akkua, mutta pitääkö siitä valita joku volttimäärä? Tai jotain muuta ehkä?

Jos olet valinnut balansointi latauksen niin kokoajan se sitä tasottelee minkä kykenee... sitten se lopullinen tasoitus tapahtuu lopussa kun akkua ladataan enään pienellä virralla, pienemmällä kuin balansointi purkaa tai siis siten, että laturi kykenee pudottaa jännitettä kennosta. Uudella akulla ei pitäis olla heittoja pahemmin kennoissa. Kennot eivät tiedä tuon taivaallista(eivätkä ole "tajuavia" tatauksia) toistensa jännitteestä niin latausvaiheessa ei oo tuolla kennojen erolla väliä, mutta ladatessa täyteen eivät mielellään sais ylittää tuota turvallista 4,20v(juurikaan) ja tietysti purkaessa/lennettäessä sitten jos eroa on niin voi tuo alhaisin kenno pudota liian alas ja sit on entinen akku tai jopa kopu.

Oikea kennomäärä pitää valita tietenkin(3s ymmärtääkseni 350:ssä) ja antaa paukkua vain.

p.s. jos ajatuksissani kirjoitin puuta-heinää niin korjailkaa...
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: Kaapeli - 15 Heinäkuu, 2015, 21:57:02
Niin tuosta balansoinnistahan on erilaisia strategioita olemassa. Yksi on tosiaan tuo että balansoidaan kokoajan sitä mukaa kun akku latautuu. Mutta tämä ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto, varsinkin jos pakassa on kennot kapasiteetiltaan hieman erilaisia. Tällöin on ihan tavallista että tyhjällä akulla kennoissa on kovastikin eri jännite, mutta kun ne lataa täyteen niin erot tasoittuvat itsestään. Tämmöisellä akulla väärä balansointistrategia johtaa siihen että latauksen loppuvaihe kestää tosi pitkään tai kennot jää epäbalanssiin.

Muita tyypillisiä balansointistrategioita on se että balansointi aloitetaan vasta vakiojännitelatauksessa (eli latauksen loppuvaiheessa kun kennojännite saavuttaa 4.20V ja virtaa alkaa tippumaan) tai jonkin verran tämän alapuolella. En tiedä mitä strategiaa tuo iMax B6 alkuperäinen firmis käyttää. Perinteinen iCharger strategia on tyypillisesti se että balansointi aloitetaan vasta vakiojännitelatauksen aikana, milla varmistetaan se että kennoja ei turhaan balansoida ristiin latauksen alussa ja lopussa. Uudemmissa iChargerin Duo latureissa on taas sitten reilusti isommat balansointivirrat ja enempi älyä millä ne osaavat ottaa huomioon esimerkiksi kennojen sisäisten vastusten vaikutuksen kennojännitteeseen. Tällä se osaa arvioida kesken latauksen mikä kennon lepojännite tulee olemaan kun latausvirta katkaistaan, ja hakee sen mukaan paremmin sitä lopullista jännitettä mihin kennoja yritetään balansoida. Lopputuloksena pitäisi olla nopeampi balansointi, mutta kyllä se tuosta logiikasta huolimatta tahtoo balansoida edestakaisin jännitteitä ennen kuin pääsee latauksen loppuun. On siinä tosin iso balansointivirtakin niin ei se onneksi paljoa näy latausajassa.

Sori, tuli paljon semmosta asiaa mikä ei varmaan kysyjää kiinnosta ollenkaan..
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: privy - 15 Heinäkuu, 2015, 23:00:00
En ole varma mitä tarkoitat puoleen väliin lataamisella. Mikäli pyrit sillä varastolatinkiin niin ok, mutta taivaalle en kopteria laittaisi puolikkaalla akulla. Ajastimeen ei voi silloin luottaa ja ainakin Walkera Hotenin ja QRX400 multien toiminta on jossain märän rätin ja kiven väliltä cut-offin iskiessä. Sinun uudemmassa mallissa on varmasti kehittyneemmät systeemit enkä ole niistä perillä mutta kumminkin.
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 16 Heinäkuu, 2015, 04:32:29
En ole varma mitä tarkoitat puoleen väliin lataamisella. Mikäli pyrit sillä varastolatinkiin niin ok, mutta taivaalle en kopteria laittaisi puolikkaalla akulla. Ajastimeen ei voi silloin luottaa ja ainakin Walkera Hotenin ja QRX400 multien toiminta on jossain märän rätin ja kiven väliltä cut-offin iskiessä. Sinun uudemmassa mallissa on varmasti kehittyneemmät systeemit enkä ole niistä perillä mutta kumminkin.
Puoleen väliin latauksella tarkoitan juuri tuota, mutta myös sitä, että kun akku 5200mAh, sen loppuun käyttäminen vaatii sen tietyn ajan ja jos ei ole mitään halua/suunnitelmaa lennättää sitä oletettua 25min, niin silloin lataan akun vain puoleen, ehkä vähän enemmän. Silloin ei tarvitse purkaa sitä sen enempää säilytystilaa varten. Se ei sinänsä ole ongelma, koska onhan mulla se vanha 2200mAh:n akku, jota voi käyttää lyhyempiin lentoihin.
Tämä laturihan tunnistaa akun, kun painaa 3 sekuntia start-napista. Ampeerit valitsen itse. Ja sitten on hirmuinen määrä tietoteknistä englantia, joista en saa selvää. Siksi kysymyskin on ehkä typerältä kuulostava..........minä yrtitänkin onkia tietoa sieltä täältä, vähän kerrallaan. Käyttöohje, joka on siis englantia, sisältää paljon kuvia ja niistä keksin tuon volttimäärän, sillä sen kuvan perusteella se muuttaa niitä lukemia viimeiseksi.
Otsikko: Osaako kukaan englantia?
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 16 Heinäkuu, 2015, 05:13:42
LÖysin tällaisen aika tärkeän kohdan laturista:
At this screen, you can set up the current and voltage of the battery pack. Charging and discharging will make the batteries come to the voltage level of "storage" state.
Ja googlekäännös: Tässä näytössä voit perustaa nykyisen ja jännite akku. Lataaminen ja purkaminen tekee paristot tulevat jännite tasolle "varastointi" tilaan.
Jos oikein ymmärsin, tuossa tilassa laturi purkaa akun automaattisesti johonkin varastointitilaan ja pitääkö nimenomaan tuossa valita se voltti (tms.) määrä?
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: vee73 - 16 Heinäkuu, 2015, 07:19:52
Niissä on valmiiksi laitettu varastointijännite (Storage) joka on suunnilleen 3.80 tai 3.85V.

On myös erikseen (Discharge) toiminto jolla akun voi purkaa niin tyhjäksi kuin haluaa.
Siinä siis saa säädettyä kennojännitteen todella alas.
Todennäkösesti storage jännitettä ei saa paljoa edes säädettyä.

Kennojen pieni jännite-erolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä silloin jos akkua ei käytetä kovin tyhjäksi.
Eikä latausta todellakaan aina tarvitse edes suorittaa aivan loppuun asti. Tai edes koskaan, jos kennot on edes vähän sinne päin tasoissa. Esim. 0.05 heitto ei ole ees paha.
Latauksen loppuvaiheessa akkuun menee niin vähän tavaraa että, sen voi ihan hyvin ottaa pois jos on kiire.
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 16 Heinäkuu, 2015, 14:38:44
OK. Tuo selvensikin kovasti.
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 17 Heinäkuu, 2015, 19:38:02
Kysynpä lisää kuvakaappauksin.
http://aijaa.com/25TU7m Tuossa kuvassa alleviivattu lukema nousee koko ajan, mutta mikä se on? Toinen on taas se storage kuva http://aijaa.com/ICTF3F Onko tuossa ampeerimäärä (kuvassa 0,1 A) varmasti oikein? vähän jäi epäilyttämään, pitäisikö sitä säätää?
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: TimoK - 17 Heinäkuu, 2015, 20:00:28
1) Akkuun menneet mAh:it
2) Storagen lataus virta. Säätämisen tarve riippuu siitä kuin nopeasti haluat storageen ladata. Itse en kyllä ole storage latausta harrastanut.
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: vee73 - 17 Heinäkuu, 2015, 20:11:53
2) Storagen lataus, (tai) purkuvirta.
Storagessa voi tehdä molempia. Jos akku on alle storagen, se alkaa lataamaan.
Jos yli storagejännitteen, se alkaa purkamaan, joka on paljon hitaampaa kuin lataaminen.
Otsikko: Vs: iMax B6 Walkera laturista.
Kirjoitti: Einari - 09 Elokuu, 2015, 14:57:31
Latailenpa nyt 3S 5200mA akkuja balanssiin.
Kysyn vaan että millainen strategia balanssilatauksen ja 'normaalin' välillä ?