Kopterit.net
Helikopterit => Hirobo => Kopterivalmistajat => Hirobo Sähkö => Aiheen aloitti: Pete - 21 Heinäkuu, 2007, 13:52:01
-
Avataan nyt tämäkin "osasto". Tarttui moinen Sabesta mukaan 8)
Setupiksi tulee:
-Moottori LEX 37/10T/890kV
-Nopari LEX 60A BEC
-Akku LEX 3200mAh 4cell
-Nupin servot 3x JR DS368
-Gyro Futaba gy401 + S9650 (pyrstöön)
-Vastari JR:n 7ch PCM
Rakennus kuvia tulee projektin edistyessä...
-
Jos sit nähtäs se lennossa myös :P ja mielellään enemmän kuin ½ akullista. Hieno on mutta kloonaajilla on hienompi
-
? mitä parempia versioita tosta löytyy?
-
Rojekti aloitettu. On se hienoa työtä ::)
-
Runko valmis.
-
ei kait siitä ole muita versioita? HDX/3DXn 500ssa alumiiniperä. Viisaammat jatkakoon.
Pete: parin tunnin päästä sitten claptonis kupittaalla ilmassa!
-
ei kait siitä ole muita versioita? HDX/3DXn 500ssa alumiiniperä. Viisaammat jatkakoon.
Pete: parin tunnin päästä sitten claptonis kupittaalla ilmassa!
Mutta kopio on aina kopio, eikä kopiossa ole magnesium laakeripukkeja ;D
-
juu ei ole, kopiossa ilmeisesti alumiiniset ja G10 runko + persevät, alumiinipersus, kusilaitukabiini (trex -style).
ja kopiohan on tämä:
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=29&products_id=3167
-
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=38_132&products_id=4238 tossa HDX:ssä on alumiinia .toivottavasti sulla ei ole magnesiumia voi olla kirkas valo hetken päästä kun syttyy.
-
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=38_132&products_id=4238 tossa HDX:ssä on alumiinia .toivottavasti sulla ei ole magnesiumia voi olla kirkas valo hetken päästä kun syttyy.
Ei kai sitä tarkoitus polttaa oo ::) Eikä kopiossa oo "magnesium center frame".
-
joo kyllä tiesin että kyseessä on alumiini joka on seostettu magnesiumilla.Moni valmistaja vaan ilmottaa asian virheellisesti kun kyseessä on kumminkin seosaine lisä. Tässä on pieni kirjooitus magnesiumin käytöstä:Lannoitteet sisältävät magnesiumia, sillä se on tärkeä kasviravinne. Magnesiumin puute näkyy värin vähenemisenä kasvin lehtisuonten väleissä.
Eläinlääkinnässä magnesiumilla on suuri merkitys. Sen puute aiheuttaa karjalle ja hevosille laidunhalvausta.
-
Kasaus etenee hitaasti mutta varmasti ;D
Ps. on myös tässä "aidossa" tuo Korpsen mainostama ALU-pyrstö ;)
-
älä selitä, itse teit :D joko mennään kokeilemaan
-
Nuppi linkkejä vaille valmis...
-
paristo ladattu? kupittaa kutsuu
-
Tuleeko petelle Helicopter World magazine?
-op-
-
Tuleeko petelle Helicopter World magazine?
-op-
Tuli vuoden, mutta loppui tilaus muutama kuukausi sitten
-
Nuppi linkkejä vaille valmis...
Laitoin itsekin tuon Lepton EX:n ja läjäsin sen tuossa pari viikkoa sitten. Muutamia fiilistelylentoja kaahailleena voisin sanoa ettei Hirobo pettänyt taaskaan. Hyvin lentää ja aivan uskomaton liikehdintäkyky ihan Hirobon omalla motilla ja säätimellä sekä 4s3200 pakalla. Ja on muuten hiljainen mekaniikka - todella miellyttävä sähkis ;D
Lentomoodin vaihtoon kannattaa laittaa kaasuun hyvänlaisesti delay:tä sillä muuten kierrosten muutos voi olla ainakin gyron mielestä vähän turhan hätäinen ja koppero heittää neljännespiruetin ihan turhaan. 9650 on nimittäin vähän liian hidas perään eikä ehdi mukaan. (en tosin ole vielä jaksanut ruuvata mekaanista säätöä kunnolla kopilleen mutta tuo servo vois olla nopsempi. 3150 digit kallistuslevyllä tuntuu toimivan yes)
Miten tuo lehtijuttu liittyy Leptoniin?
- Ilkka
-
Miten tuo lehtijuttu liittyy Leptoniin?
- Ilkka
Veikkaan että kun yhdessä kuvassa oli ko. läpyskä paketin vieressä niin potentiaalinen tilaajaehdokkaamme päätti kysyä mielipiteitä... ;)
-
Näyttää noissa (HDX500) olevan kuvien perusteella rakenteellisiakin eroja että ei ole pelkkä kopio joka on tehnyt noi muoviosat mitkä on vielä Hirobossa alumiinista.
-
Rojekti etenee hitaasti mutta varmasti ;D Alkaa olla kohta valmis....
-
oho, kattelin missä sun moottori oiken on verrattuna kopioon HDX500:seen, mutta sitten huomasin että on tuolla peräservon edessä.Tuliko noi servot mukana vai mitkä siihen hommasit?
-
-Nupin servot 3x JR DS368 (Digital Micro MG Servo (w/BB)
-Pyrstössä Futaba S9650
Erikseen ne on (valitettavasti) hommattava ;)
-
Joo niin se on, itte ajattelin noita Hitec 85MG servoja ja perään Futaban S9254 servoa+ tulee toi 401 gyro+AR7000 vastari
-
Joo niin se on, itte ajattelin noita Hitec 85MG servoja ja perään Futaban S9254 servoa+ tulee toi 401 gyro+AR7000 vastari
Nuo hitecin 85mg:t ovat "fyysisesti" liian pieniä. Ainakin Leptoniin. Servopaikat ovat mitoitettu ns. MINI-servoille.
-
Joo niin se on, itte ajattelin noita Hitec 85MG servoja ja perään Futaban S9254 servoa+ tulee toi 401 gyro+AR7000 vastari
Nuo hitecin 85mg:t ovat "fyysisesti" liian pieniä. Ainakin Leptoniin. Servopaikat ovat mitoitettu ns. MINI-servoille.
Eikös Hitecin 85-sarja ole just miniservoja, ainakin Kyoshon manuskoissa 14g servot lasketaan mini-sarjaan. Tuo Mini ja Micro -käsite on tietysti häilyvä, joka valmistajalla omat standardinsa koon ja suorituskyvyn suhteen...
-
Joo niin se on, itte ajattelin noita Hitec 85MG servoja ja perään Futaban S9254 servoa+ tulee toi 401 gyro+AR7000 vastari
9254 ei mahdu Hirobon Leptoniin. 9650 on ok mutta näyttää olevan hiukkasen hidas mikä tarkoitti käytännössä sitä että perän setup on syytä olla prikulleen oikein muuten ei toimi perä tyydyttävästi. Jos nyt olisin valitsemassa servoja niin yrittäisin löytää 9650:n kokoisen mutta hiukkasen nopeamman servon perään.
Futten 3150 digit toimii yes kallistuslevyllä.
- Ilkka
-
Tässäpä pätkä ija:n Leptonin lennätystä viime viikonlopulta Oulaisista. Alussa on myös vähän Freyaa. Kuvauslaatu on mitä on.
http://runryder.com/helicopter/gallery/25035/?script=Oulainen_07 -> oulainen_07_sky.zip
-
tossa HDX500 on tosiaan peräservolle olemassa 20x42,5 olevat aukot kummallakin puolella runkolevyjä johon olisi tarkoitus laittaa tuo 9254 servo
-
Tässä vielä kuvia selventämään HDX:n runkoa
-
Mun HDX:ssä on toisella puolella normaaliservon paikka ja toisella puolella pikkuservolle sopiva asennusaukko...
Siis peräservoissa.
-
tossa HDX500 on tosiaan peräservolle olemassa 20x42,5 olevat aukot kummallakin puolella runkolevyjä johon olisi tarkoitus laittaa tuo 9254 servo
Mun HDX:ssä on toisella puolella normaaliservon paikka ja toisella puolella pikkuservolle sopiva asennusaukko...
Mikaelnin lootaan on sattunut kaksi vasenta runkolevyä! ;D
-
Niin mäkin luulen, koska mulla lukee 3DX siinä runkolevyssä missä on paikka pikkuservolle...
Ja HDX siinä isolle tarkoitetussa...
Ja Mikaelnilla lukee molemmissa HDX... :P
-
No tälläisiä yllätyksiä näköjään tulee, kiinalaiset kasaavat miten sattuvat tai ketkä niitä nyt touhuavatkin.No tuo ei tässä tapauksessa onneksi aiheuta sen enempää päänvaivaa kun tarkoitus on tunkea se isompi servo sinne reikään, toki mielenkiinnolla odotan seuraavaa puutetta tai virhettä.Tuossa ilmeisesti ne erot alkuperäiseen tuotteeseen helposti tulee kun näitä kasaavat varmaan lukutaidottomat ja vielä vähemmän piirustuksista ymmärtävät :-\ henkilöt.Leptonissa tälläisiä virheitä ei varmaan esinny.
-
No tälläisiä yllätyksiä näköjään tulee, kiinalaiset kasaavat miten sattuvat tai ketkä niitä nyt touhuavatkin.No tuo ei tässä tapauksessa onneksi aiheuta sen enempää päänvaivaa kun tarkoitus on tunkea se isompi servo sinne reikään, toki mielenkiinnolla odotan seuraavaa puutetta tai virhettä.Tuossa ilmeisesti ne erot alkuperäiseen tuotteeseen helposti tulee kun näitä kasaavat varmaan lukutaidottomat ja vielä vähemmän piirustuksista ymmärtävät :-\ henkilöt.Leptonissa tälläisiä virheitä ei varmaan esinny.
Hirobon laatua: yhtään osaa ei jäänyt puuttumaan, mitään osia ei tarvinnut kaivertaa/porata sopivaksi tms. Ainoat ylijääneet osat olivat 3s pakalle tarkoitettu vaihtoehtoinen pinjoni ja toisenlaisille servoille varatut muovisovitteet.
- Ilkka
-
tuolla kaupan sivuilla missä tätä myydään ja on kuvia niin on aivan saman lainen kuin minulla eli kummallakin puolella aukko isolle servolle ? . Eli kyllä minä olen saanut sellaisen mitä ne myyvätkin ;D http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=3166. Mikäs protomalli se sitten Sepolla mahtaa olla?
-
Tsooh!
Luehan Mikael manuaali! Siellä mainitaan että toiselle puolelle iso ja toiselle pieni...
Sulla on se sekunda proto... ;D
-
Joo niin se kaiketi on mutta manuaalia kun kattoo niin siinäkin on isot reijät, mitkä ne kiinnitys reijät on sen aukon yläpuolella?
-
Siinä manuaalissa on kohta 15 missä sanotaan että toinen puoli on S9650 servolle ja opposite side on S9254 servolle.
Teksti on oikeassa alakulmassa laatikossa... 8)
-
joo kyllä sen luin ,kattelin vaan kuvia
-
tarjoan 100eur tuosta protosta :D
-
vielä palatakseni manuaaliin niin kohta 18 niin siinä kuvassa kyllä on runko samanlainen kun mulla HDX lukee peilikuvana ja on ison servon paikka, ilmeisesti Sepolla on uudempi versio kuin manuaalin kone ja se mikä on Helidirecktin sivuilla. On ilmeisesti lisätty kohtaan 15 vain teksti uuden päivityksen myötä eli minkä version Korpse nyt osta?, tarjosit ilmeisesti 100€ proto runkolevystä onko se vasen vai oikea levy minkä haluat.
-
5 versiosta, en kuitenkaan osaa sillä lentää. Luulen että lähtee flai'ing hobbista tilaukseen joku combo kunhan saan visaan katetta :P
-
oukki doukki ruuvaan sivulevyn sitten takaisin ja höyrytän postimerkin pois paketista. ;D
-
Nyt on sit ollut LEPTON ensikerran ilmassa ;D Aikas hyvältä tuntui, mitä pihalla yhden akun leijutin/säätelin... Nyt kepakon voikin sit nostaa taas hyllylle koristeeksi;)
-
;)NO koska se tulee MYYYNTIIIIN :D :D
-
;)NO koska se tulee MYYYNTIIIIN :D :D
No ei nyt ihan viellä ;)
Oltiin Sakun kanssa kopteroimassa Liedon "heliplatalla" ;D
-
;)Hieno homma
-
Onpas se siistin näköinen vempain, onko sulla iso varaosa laukku tolle Leptonille jo olemassa.Ilmeisestii tarttee vain lapoja ja akseleita+pientä linkkiä kun kaikki on alumiinia.
-
:)ONKO alumiin kestavä materiaaali ??? ???, olen nähnyt kun se vääänty kuin pelti tai murtuuu. 8) :o
-
Ei oo mitään varaosia kotona. Sabesta pitäis löytyä kaikki "hyllystä" :) Lapoja löytyy Hirobon alkuperäisiä kuitulapoja ja SAB:in vastaavia.
-
Eka Haribo joka näyttää joltain ;D
-
Eka Haribo joka näyttää joltain ;D
;D
-
J Kokkala toi mulle tällaisen kuitukabiinin ;D On aikas HIANO ;) Viellä muutama HIROBO tarra niin avot... 8)
-
Katos! Täällähän on paljon hyvää juttua kunnon koptereista. Ite oon kans lentäny leptonia kesästä lähtien. Hieno peli on kyllä!!!
-
Lepton on löytänyt kotinsa myös täältä Keski-Suomesta :D
Tuossa ensiksi pari kuukautta kurvailin ensinmäiset kopterilentoni Hirobon XRB SR shuttlella ja kaikki suunnat alkoi löytymään. Lapojakin meni yllättävän vähän ;D
Niin nyt tuli hankittua Lepton. Se kylläkin vielä on osina, mutta toiveissa on että muutaman päivän aikana saisin sen kasaan ja pääsisin kokeilemaan vaikka varovaista leijutusta.
-ioni
-
:)ONKO alumiin kestavä materiaaali ??? ???, olen nähnyt kun se vääänty kuin pelti tai murtuuu. 8) :o
Eiköhän sitä alumiinia ole monenmoista on hyvää ja vähän parempaa. ;)
-
Se lentää sittenkin ;D ;D
Eli nyt olen viimein ja vihdoin saanut Leptonin kasaan ja eilen tuli leijuteltua pari akullista :D :D :D
On se tämän kokoisen kopterin lavoissa vaan hieno ääni.
Suuri kiitos Korhosen Einolle joka laittoi viimeiset säädöt kohdalleen.
Ja kiitokset myös Petelle hyvistä vinkeistä.
-ioni
-
Oma Leptoni pääsi ilmaan myös viime viikonloppuna. Varsin vakaan tuntunen, vaikkakin ketterä. Tuntui jopa hätäsemmältä kuin Trex 450.
5 x A123 kennoja
Moottorina DualSkyn moottori (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=3&products_id=200)
Säätimenä Schulze Future-32.55
Gyro JR G770 + Futte 9254
Nupin servoina 3 x Futen 9650
Pari kuvaa tunnelman luomiseksi mukaan.
-
Dualskyltä tuntuu löytyvän juuri sopiva ja tismalleen räätälöity moottori ihan mihin tahansa...
Näinkö näkyjä vai ovatko ajoakun kennot pyöreitä? LiFejä?
-
Dualskyltä tuntuu löytyvän juuri sopiva ja tismalleen räätälöity moottori ihan mihin tahansa...
Näinkö näkyjä vai ovatko ajoakun kennot pyöreitä? LiFejä?
Motteja tuntuu tosiaan löytyvän, kun vaan kysyy...
Akkuina A123 (http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1335_1346&products_id=67417) 5 kennosina. Yritin ensin tilata Jenkeistä DeWaltin akkua, mutta niillä on joku myyntikielto pohjois-amerikan ulkopuolelle. Eikä menny kun kuukausi tilauksesta, että kertoivat sen ja palauttivat fyrkat.
Akut vaikuttaa muutenkin todella päteviltä. Saa ladata vaikka 10 minuutissa ilman ongelmaa. Eivät juuri lämpene latauksessa tai ajossa. Ajo tosin on rauhallista ja lataukset kestäneet vielä n. 25 min. (latausvirtana reilu 2C)
-
Paljonko tulee lentoaikaa 5S 2300mAh LiFe vs. 4S 4000mAh Lipo?
..Eikös ne suunnilleen tuommoisia olleet..
-
Paljonko tulee lentoaikaa 5S 2300mAh LiFe vs. 4S 4000mAh Lipo?
..Eikös ne suunnilleen tuommoisia olleet..
Ei tietoa LiPojen lentoajoista, LiFeillä 5-6 min.
-
Paljonko tulee lentoaikaa 5S 2300mAh LiFe vs. 4S 4000mAh Lipo?
..Eikös ne suunnilleen tuommoisia olleet..
Ei tietoa LiPojen lentoajoista, LiFeillä 5-6 min.
Ok.. Ostin ebaystä Dewaltin akun. Teen siitä varmaan 2 x 2S ja 2 x 3S pakat.
-
Niitä Lifejä on näyttänyt olevan jo useammalla nettimarkitilla.
Mitä Ebay:n akut maksoi?
-
Niitä Lifejä on näyttänyt olevan jo useammalla nettimarkitilla.
Mitä Ebay:n akut maksoi?
$80,5 + $36,4 -> 82€ (+ Verokarhun kahmaisu.)
Ei oo vielä tullu, alkuviikosta tilasin. Mutta seurantakoodi on jo.
-
Akut vaikuttaa muutenkin todella päteviltä. Saa ladata vaikka 10 minuutissa ilman ongelmaa. Eivät juuri lämpene latauksessa tai ajossa. Ajo tosin on rauhallista ja lataukset kestäneet vielä n. 25 min. (latausvirtana reilu 2C)
Ei tietoa LiPojen lentoajoista, LiFeillä 5-6 min.
Tuntuis että on juur omiaan ainakin tuon kokoluokan laitteeseen, 6min. lentoa, 4min. joristaan turhia lennosta ja koneen setupista ja toinen akku onkin ladannut ;D Toivottavasti sitten kun minulla on rahaa 500-luokan hyrrään markkinoilla on laajempi kirjo LiFejäkin... ;) ;D
-
Toivottavasti sitten kun minulla on rahaa 500-luokan hyrrään markkinoilla on laajempi kirjo LiFejäkin... ;) ;D
Hyvin luultavasti ;)
-op-
-
Tuntuis että on juur omiaan ainakin tuon kokoluokan laitteeseen, 6min. lentoa, 4min. joristaan turhia lennosta ja koneen setupista ja toinen akku onkin ladannut ;D Toivottavasti sitten kun minulla on rahaa 500-luokan hyrrään markkinoilla on laajempi kirjo LiFejäkin... ;) ;D
Jeps, jos tosiaan menee näin, että saa 10 min latauksella 6 min lentoaikaa, niin olen enemmän kuin tyytyväinen. :D
Jotakuinkin sama kuin Nixx akuilla, paitsi kevyempänä. Ilmat ei vaan tunnu suosivan lennätystä.
-
Hei!
Onkos tommonen Lepton hyvä kopteri? Osaatteko sanoa mitä keskimäärin tommonen voi tulla maksamaan että saa lentokuntoon? Saako Sabesta kaikki varaosat?
-
Varmasti on hyvä kone, ja eiköhän ne Sabessa pidä osia. Kannattaa tehdä hieman tutkimusta Lepton vs. TRex 500.
-
Trexiä kannattaa harkita, osat on halvempia ja suorituskyky on loistava. Leptonikin on kaiketi hyvä kone Hirobon tuntien, en tosin ole sellaista ikinä nähnyt lennossa.
-op-
-
Leptoni on laatu tuote jossa joutuu siitä laadusta hieman maksamaan. Hyvät ohjeet rakentamiseen ja osat viimeisteltyjä. Käy kaikenlaiseen lentoon kun vaan osaa vääntää. Voin suositella kokemuksen pohjalta.
Varaosa palvelu toimii Sabessa ja todennäköisesti kaikkia osia on hyllyssäkin.
Anssi
-
Minulla on ollut 500:nen HDX joka on "Leptonin "klooni".. MENE Sabeen ja osta tuo Leptoni, HDX:ä ei ollut sitä mitä luulin ja sain tietoa. Hirobolla osat on tehty "kellon"tarkasti vaikka osa on muovia ja kallista, toki juuri paripäivää sitten oltiin JKokkalan kanssa pellonlaidalla säätämässä Freyaa niin on se laatu kohdillaan joka osassa ;D,, sain uuden käsityksen Hiroboon ja sen osiin 10++++
-
Juu ite oon kyllä tuon Hirobon laadun kanssa ihan samaa mieltä. Leptonista ei kyllä itellä oo mitään pahaa sanottavaa.
-
:)No mitä eroa on laadussa hirobo tai t-rex, kertokaa viisammat.
Ohjevihkoset, ovat tyhmiä varten ;) :D ;D tai kädettömiä, me Suomalaiset emme käyttä niitä. :) :)
-
Hirobo on Japanilainen laatutuote, ja Align sen sijaan on Taiwalkoskelainen pölynimurivalmistaja ;D ;)
-
Hirobolla on tarkasti tehdyt ja laadukkaat osat joilla voi kehuskella kentänlaidalla ja koneet toimii hyvin, Alignilla on sinnepäin tehdyt osat mutta puolet halvemmalla ja koneet toimii silti hyvin joitakin korjattavissa olevia pikkuvikoja lukuunottamatta. Alignilla on yleensä liian kova tahti julkaista uusia koneita joten sillä ne viat selittyy. Trex 500 kuitenkin erittäin laadukas ja toimiva kone, ei ole mitään ongelmia ollut siinä meidän kerhon 500:ssa vuoden lentelyjen aikana. Enemmän klappia kuin Leptonissa, mutta 99.5%:lle harrastajista se ei ole ongelma. Kannattaa mielestäni valita sellainen kone johon joka toimii hyvin ja johon saa osia halvalla ja nopeasti.
-op-
-
Aika paljon on kyllä pölynimurifirman kopterit kehittyneet 4-5 vuodessa, kieltämättä...
-
Mulla oli vähän tuossa vaikeuksia saada säädettyä tuota leptonin perää pysymään kunnolla paikoillaan 401 gyron kanssa. Ongelmat hävis tyystin kun ostin kaverilta protoksen lavat perään jotka on pikkuisen pidemmät ja sit laitoin vään pidemmän peräevän taakse jotta ei pyrstöroottori ota maahan niin alkoi perä toimimaan. Muuallakin foorumeilla on sanottu noisa leptonin pienistä perälavoista ja nyt kun kokeilin isompia niin huomasin kyllä että perää siinä on kun alkoi toimimaan paaljon paremmin.
-
Mulla oli vähän tuossa vaikeuksia saada säädettyä tuota leptonin perää pysymään kunnolla paikoillaan 401 gyron kanssa. Ongelmat hävis tyystin kun ostin kaverilta protoksen lavat perään jotka on pikkuisen pidemmät ja sit laitoin vään pidemmän peräevän taakse jotta ei pyrstöroottori ota maahan niin alkoi perä toimimaan. Muuallakin foorumeilla on sanottu noisa leptonin pienistä perälavoista ja nyt kun kokeilin isompia niin huomasin kyllä että perää siinä on kun alkoi toimimaan paaljon paremmin.
Minkähän kokoiset on ne perälavat joilla toimii hyvin??? ??? ::) ???
-
Ongelmat hävis tyystin kun ostin kaverilta protoksen lavat perään jotka on pikkuisen pidemmät
Pikaisella googlettamisella (http://www.google.fi/search?hl=fi&client=opera&rls=fi&hs=QdL&num=100&newwindow=1&q=protos+tail+blade+length&btnG=Haku&meta=) sain seuraavanlaisen vastauksen ;)
Tailblade size: 65mm T/R blade span (4mm root thickness) (MSH Gorilla tail blades included in kit)
-
Moi. Meillä on ruvennut pelaamaan hirobon päivitys lavoilla (64mm). 0304-075 saapi sabesta 4,00€
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41321&grpid=5009 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41321&grpid=5009)
-
Nuo Protoksen peruslavat on semmoset muovijojot, että en suosittele. Ilmeisesti ne Protoksen 3K lavat on jäykemmät, mutta niistä kokemusta ei ole.
-
Tilasin nuo pidemmät hirobon lavat. Saa nähdä miten alkaa pelaamaan. Toki varmaan perän toiminta muutenkin muuttuu edelliseen kun tuli vaihdettua myöskin gyro 401:stä spartaniin =)
-
Onko kukaan kokeillu leptoniin alignin 500 sarjan servoja? Nuo olisi niin halvat ja hyvillä spekseillä varustettu et tekis mieli saada ne leptoniin jos ei vaadi suurempia modauksia. Pakkaa nuo muut merkit oleen niin kalliita et tällähetkellä ei oo varaa uusia nupin servoja.
-
Kertokaahan viisaammat minulle mitä hyviä tai huonoja puolia on näistä carbon tuunausosista:
http://www.world-of-heli.de/en/tuning/tuning-hirobo/tuning-lepton/index.html (http://www.world-of-heli.de/en/tuning/tuning-hirobo/tuning-lepton/index.html)
Onko kellään kokemuksia tai muuten vaan tietoa?
http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=heli&Category_Code=ZMJP (http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=heli&Category_Code=ZMJP)
Olisiko tällaisella palalla rungon tukemisessa iloa mahdollisen vahingon sattuessa?:
http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=heli&Product_Code=MJPLEPBASE&Category_Code=ZMJP (http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=heli&Product_Code=MJPLEPBASE&Category_Code=ZMJP)
Tällainenkin kävi mielessä:
http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=heli&Product_Code=MJPLEPSFIN (http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=heli&Product_Code=MJPLEPSFIN)
Ja tietysti peräputki ym..
Kiinnostaa ::) Onko rahan haaskaamista.
-
Moi! no mun mielestä ei tohon Leptoniin kannata hommata mitään, en ole kyllä omistanut kyseistä kopteria ja noi sähkökopterit on muutenki mulle vieraita. Mutta luulisin että Leptoni toimii alkuperäsenä tarpeeksi hyvin.
-
Joo varmasti toimii hyvin ilmankin.
Lähinnä omalle kohdalle ajattelin että, olisiko onnettomuustilanteissa nämä tuunausosat mahdollisesti kestävämpiä?
Olisko muuten kenelläkään vinkkejä edullisiin lapoihin joilla voisi harjoitella?
-
Suurimmat ongelmat Leptonin kanssa liittyy perään, muutenhan se toimii hyvin mutta monilla on ollut vaikeuksia saada perä pysymään paikallaan leijunnassa kun kierrokset ovat pienet. Taivaalla se toimiikin sitten ainakin taitolennossa hyvin enkä ole ainakaan itse päivitysosia kaipaillut. Jos jotakin kopteriin laittaisin niin se olisi pidempi peräputki ja hiilariset vakaimet niiden muovisten tilalle, ainakin tuo pystyvakaaja on liian lyhyt pidempien perälapojen kanssa. Niin ja perään niin pitkät perälavat kuin sinne saa. Jos jostain löytyisi isompi perän vetoratas niin se olisi hyvä ratkaisu perän ongelmiin.
-
Pidempää peräputkea kyllä löysin hiilarina, mutta hinta on kokonaista 39$ vakiomittaisena sama putki parikymppiä täällä:
http://www.world-of-heli.de/en/tuning/tuning-hirobo/tuning-lepton/index.html (http://www.world-of-heli.de/en/tuning/tuning-hirobo/tuning-lepton/index.html)
Olisko pidempää alumiinisena missään?
Tuolta samasta paikasta löytyykin sitten perälapoja aina 70mm asti. Mutta onkohan nuo pyrstöt sitten riittävän pitkiä sellaiselle?
-
Kannattaa kysyä Sabesta löytyykö sellaista alumiinisena. Aika kovat on nuo world of helin hinnat, ja posti ym maksutapamaksut on korkeat.
-
Minkälaiseen laukkuun olette Leptonia tunkeneet :-\
Sopisiko tällaiseen "heittämällä"? http://www.trex-store.com/trex-aluminum-case-p-894.html
Olisiko parempia ehdotuksia?
-
Minkälaiseen laukkuun olette Leptonia tunkeneet :-\
Sopisiko tällaiseen "heittämällä"? http://www.trex-store.com/trex-aluminum-case-p-894.html
Olisiko parempia ehdotuksia?
Mulla just on vastaava "laitos"... Ja sopii sisälle...
-
Minkälaiseen laukkuun olette Leptonia tunkeneet :-\
Sopisiko tällaiseen "heittämällä"? http://www.trex-store.com/trex-aluminum-case-p-894.html
Olisiko parempia ehdotuksia?
Mulla just on vastaava "laitos"... Ja sopii sisälle...
OK. Hyvä! Kiitos vahvistuksesta. Täytyy laittaa tuollainen..
-
Sabesta tuli pidempi hiiliputki, 500 mm. Hieno ja tosi kevyt. Samalla otin hiilariset perän tuet, ne on saman mittaiset kuin vanhatkin. Parin viikon päästä tulee hihna ja sitten pääsen kokeilemaan auttaako tämä muutos tekemään perän stabiilimmaksi leijunnassa. Ulkonäkö ainakin paranee ;D
-
Meinasin myös ottaa Sabesta peräpään hiilaria, mutta satasen isku olis ollu. Joten unohdin asian :-\
-
Saattaa myös olla, ettei kopteri pidennettynä enää mahdu sinne kuljetusboksiin, vai kuinka?
-
No se on kyllä totta. Vielä jos on pidemmälle menevä pyrstö, tulee varmasti ongelmia.
Ilman koria vois mennä jos tuunaa laatikkoa.
-
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/03/20/8143010478558900951orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/03/20/8143010478558901000orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/03/20/8143010478558901606orig.jpg)
-
Siisti ku sika pienenä :) Mullakin pitäis hommata samanlainen laatikko omille romuille. Hintaa oli boksilla 45e trex-storesta.
Tuo uus kabiini on kyllä tosi hieno. Livenä varmaan vielä hienompi :)
-
Asiantuntijaraati huomio.
Laskeuduin soralle ja perähän se upposi sen verran että perälavat heitti kiviä päälavoille. Ikävin seurauksin.
Toiseen lapaan tuli yksi iso jälki ja yksi pieni. Toiseen lapaan ei käytännössä mitään.
Voikohan näillä vielä lentää, vai onko matkamuistoja?
Yritin laittaa koloon pikaliimaa ja ajatuksena oli sitten hioa se siistiksi ja peittää pikku teipinpalalla.
No eihän se pieni palkeenkieli pikaliimasta juuri tarttunut.
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342112orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342108orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342116orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342106orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342107orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342113orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342122orig.jpg)
(http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/04/19/8143010478559342104orig.jpg)
-
Isommalla kololla olevaa lapaa en ainakaan enään käyttäisi.. suht is vaurio kuitenkin. Pienempimmästä tuskin haittaa
-
Ok. Kiitos.
Tilasin uudet. Tietääpä olla tulevaisuudessa tarkempi mihin laskeutuu. Kantapään kautta nämä asiat parhaiten oppii ;D
-
Laitoin vihdoin kiinni pidemmän peräputken. Pidempi hihna tuli Sabesta mutta en sitten ajatellut tönäriä, no siinä vaiheessa kun aloin putkea vaihtaa totesin sen puutteen. Onneksi oli sopivaa hiilitankoa ja irtokierrepäitä olemassa joten sopiva tanko syntyi äkkiä. Leijunnassa perä rauhoittui, ja pieni edestalkainen heijausliike loppui. Taivaalla tuntuma perään on tarkempi ja tuntuisi mutenkin toimivan nyt paremmin, ainakin mun FAI tyyppisessa ajossa. Päätykäännöksestä tultaessa pysyy paremmin linjalla eikä ehkä kampea sivuun niin paljon kuin aiemmin. Nythän tähän voisi myös laittaa pidemmät lavat 465 mm lavat, sekin täytyy kokeilla.
- Jukka
-
Saattaa myös olla, ettei kopteri pidennettynä enää mahdu sinne kuljetusboksiin, vai kuinka?
Kyllä mahtuu kuin mahtuukin :-\
Se menee kun tekee tilaa mattoveitsellä molempiin päihin.
Muutama milli pituuteen lisää niin ei mahtuisi.
Mulla on muuten Leptonissa ollut nuo Saben pidemmät takalavat ja perä on toiminut hyvin. Nyt kuitenkin laitoin vielä tuon pidemmän hiilikuituputken ja perästä tuli vieläkin parempi. Se on nyt nopeampi ja tarkempi sekä kääntyy pienemmillä lapakulmilla todella vaivattomasti.
Perän keveyden tuntee jo käteen kun kopteria liikuttaa. Suosittelen hiilikuituun siirtymistä vaikka hinta on suolainen.
-
Lepton uudella Neun koneella:
http://www.youtube.com/user/taskulamppufriikki?feature=mhum&ref=nf (http://www.youtube.com/user/taskulamppufriikki?feature=mhum&ref=nf)
-
Mikä moottori on kyseessä, arvatenkin siirryit 6s setuppiin?
-
Tämä kone:
http://www.castlecreations.com/products/neumotors/1700/1708/1708-1_5y.html (http://www.castlecreations.com/products/neumotors/1700/1708/1708-1_5y.html)
4 ässän akut
http://www.verticalhobby.com/kauppa/3250-mah-4590c-4s1p-148-lataus-p-1967.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/3250-mah-4590c-4s1p-148-lataus-p-1967.html)
26 pinjoni joten nupin kierrokset on n.3000 rpm.
-
Hetken jo luulin että myyt koko koneen pois :) huh...
-
Ei ole ollut aikomusta niin tehdä. Pienempiä kopukkoja vois vähentää.
Varsinkin nyt kun hommasin 250 kokoisenkin.
-
APUVA!
Nyt alkaa järki loppumaan :'(
Millaisilla akuilla tosimiehet lentää 3D:tä kun
mulla kaikki mahdolliset akut paisuu alle 10 lennon jälkeen. Enkä lennä edes tosi 3D:tä.
Vain rivakkaa jotain..
Viimeksi ostin näitä akkuja kun ajattelin että pitää olla kunnollisia ettei paisu ja että teho piisaa:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/3250-mah-4590c-4s1p-148-v-6-c-lataus-p-1967.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/3250-mah-4590c-4s1p-148-v-6-c-lataus-p-1967.html)
Ja mitäpaskaa >:(
Nyt ensimmäiset paisumisen merkit taas nähtävissä lennon jälkeen.
Ja siitä ne yleensä lisääntyy joka lennon jälkeen.
Käytän akkuja niin huolellisesti ja sääntöjen mukaan ettei varmasti kukaan.
Lataan korkeintaan yhdellä ceellä eikä akut missään vaiheessa ole kylmässä.
Tämä sama paisuntailmiö oli muuten kesälläkin.
Mulla on Liptonissa Neun kone jossa tehoa piisaa ja lentoaika ajastimella on 2min. 50sek.
Silloin akkuun menee maksimissaan 2300mAh. Käytän aina kapasiteetistä korkeintaan 70 prosenttia.
Samat kierrokset nupissa koko lennon ajan. (n. yli 3000 rpm)
Ojalan laskuopin mukaan jatkuvaa virtaa menee keskimäärin korkeintaan 50A
Eli siis ei edes lähelle akun luvattuja purkuja. (101 A jatkuvaa, 202 A hetkellisesti.)
Pitäis olla akuille helppoa kauraa, niin sanotusti.
Mutta kuitenkin kaikki mun käyttämät akut vaan paisuu oli ne sitten millaisia tahansa.
Mä olen jo tuhonnut sellasen määrän kalliitakin akkuja että nyt saa luvan loppua.
Vikaa ei vaan yksinkertaisesti löydy mistään kohdasta.
Laturit tasaa kennot aivan kohdalleen ja heittoa on korkeintaan 0.01V
Tätä hommaa on jauhettu ja ihmetelty usean harrastajan kesken eikä kukaan keksi mitään syytä mihin voisi tarttua edes vähäsen.
Herää kysymys, purkaako akut yleensäkkään todella sellaisia määriä mitä luvataan?
Tai jos ne puraakin mitä luvataan, mutta eivät sitten sitä pidemmän päälle kestä.
Mulla käpy menee >:(
Laitanko kopteripillit pussiin nyt?
Jos jollain on jotain tätä vastaan, puhukoon nyt, tai vaietkoon iäksi.
Niin..
ja takatuuppari Slässissä oli sama ongelma. Mutta sen ratkaisin laittamalla Lifekennot.
Tietenkin yksi kenno kaupan päälle että saan suunnilleen samat voltit.
Olisiko tässäkin sama ratkaisu?
Periaatteessa lifeissä paparilla purku pitäisi riittää:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/a123-systems-2300mah-p-673.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/a123-systems-2300mah-p-673.html)
Muttakun niin riittää lipoissakin :-\
VOI... .... mitäs kaikkia kirosanoja niitä olikaan olemassa?
-
Mulla käpy menee
Laitanko kopteripillit pussiin nyt?
Jos jollain on jotain tätä vastaan, puhukoon nyt, tai vaietkoon iäksi.
Tuota tuota, varovaisesti voisin koittaa vaikka en ole leptonia koskaan nähnytkään. Eikös se ole ~430mm lapoja pyörittävä vempele eli "500" kokoluokkaa.
Taitaapa olla ainukaisia tuonkokoisia koptereita joita 4s akulla lennätetään, joten sanoisin että paras lääke akkuongelmiin on jännitteen nosto. Tuohon sopisi hienosti esim perinteinen 500 kokoluokan koptereissa käytetty 2650mAh 6s akku jolloin virranotto vähensi saman tehon saamiseksi aika paljon. Siinä menisi kyllä sitten moottori vaihtoon, pitäisi löytää ~600kV motti tai reilusti pienempi pinjoni ainakin.
Pahiten virtaa omissa kokeissa kyllä vie esim täysillä ajettavat silmukat. Kun SDX kärsi virtavaivoista sillä pystyi tiktokkia jauhamaan loputtomasti mutta kahta peräkkäistä silmukkaa ei kestänyt.
EDIT: Tai oonhan mä leptonin nähnyt... forssan kisoissa 2009 oli jollain semmonen mukana.
-
Juupa juu.
Uusi kone uusiksi :-\
500 kokoinen kopukka on joo ja 425 lavat.
Tulee aika kalliiksi. Taas kaiken uusiminen.
Vain sen takia että virrankulutus on vain 50A vaikka akun pitäis antaa moninverroin enemmän.
Ja tehopuutettahan tässä tapauksessa ei ole ;D
Kunhan vaan akut kestäis.
Tämä moottori on nyt:
http://www.castlecreations.com/products/neumotors/1700/1708/1708-1_5y.html (http://www.castlecreations.com/products/neumotors/1700/1708/1708-1_5y.html)
-
Vain sen takia että virrankulutus on vain 50A vaikka akun pitäis antaa moninverroin enemmän.
Kyllä se tietty piikeissä menee reilusti kolminumeroisiin lukuihin jos tuosta joku 1.6kW irtoaa, mutta kuten sanot, luvattu 200A piikkivirtaa ei pitäisi mennä lähellekään rikki.
Jos pelkkää akkua vaihtamalla haluaa vielä kokeilla niin turnigyn nano-techit ovat kyllä toimineet tosi hyvin tähän asti
jos 145x45x26mm sopii sisään niin tässä voisi olla kokeilemisen arvoinen
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11950 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11950)
Ei ainakaan kovin kallis kokeilu.
Ja jos kainosti saa ehottaa niin pikkusen pienemmällä headspeedilläkin voisi koittaa tulla toimeen, vaikuttaa sähkönkulutukseen aika reippaasti. Mutta lähteehän siinä vähän terävyyttä.
-
Mä olen tuollaisia Nanoakkuja tuhonnu jo useita.
Ja pari sellaista 3700 mAh Dualsky 45-90C.
Näitä nykyisiä mulla kopallinen, mutta onneksi suuri osa vielä avaamattomia pakkauksia.
Ja olen kyllä sitä mieltä että nupin kierroksista ei voi tinkiä.
Sama sitten kun kattois sohvalla töllöä :)
Tykkään että kopteri menee eikä meinaa.
-
hmm.. aika paha pähkinä kyllä. Katoin youtubesta vähän tuota sun lentoa ja kyllä tuo on sähköille rankempaa kuin perus 3d lento.
En nyt halua masentaa, mutta 3100 headspeed, +-15 astetta kulmia 4s akku, 1700g? painava viissatanen ei mielestäni oikein ole mahdollinen yhtälö.
Et pystyis loggeri kiinni lentämään, ei se mitään auta, mutta näkis oikeasti paljonko noissa repäisyissä sitä sähköä menee..
Hätäsesti kyllä liikahtaa tuo vehje :)
-
No mikä olis mahdollinen yhtälö?
Ja tuota tehoa pitäis olla.
Ja niitä 15 kulmia en ole nyt käyttänyt kun niin vähän tullut lennettyä.
Mutta jotain 13 nyt ainakin on ollut käytössä.
-
Se on nyt Vesa semmonen homma, että jossaki se raja tulee vastaan.. Tai sitte katot sitä tv:tä pari vuotta ja yrität uudelleen, uusilla akuilla!
Oisko se sitte se bensakopteri ??? ::) :-\ ;D
-
Mikäs pinjoni tuossa on 24?/mikä nopari sulla on. Moottorin pitäis kestää ainakin 8s jännitteet joten sinne sitten jos muu ei auta mutta 6s akku ja 16-18 piikkinen pinjoni voisi olla riittävästi apua jos nopari kestää 6s jännitteet. Olisi hyötysuhteen kannalta hyvä että voisit noparissa pitää 100% kaasua jolloin headspeedin asettelu jäisi sitten pinjonin valintaan.
Siihen loppui minun ideat..
-
26 pinjoni kiinni ja rigit on täysillä.
Nopari on Schulze Future 32.55
Ai niin ja mulla oli ennestään puolet pienempi moottori ja ongelmat oli samat:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-xm4250ca-6t-550900-w-p-202.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-xm4250ca-6t-550900-w-p-202.html)
Olisko se ratkaisu sitten pienempää pinjonia ja enemmän kennoja?
Kannattako siihen 5 kennon Lifehomman lähteä ollenkaan?
-
Sun videossa ainakin kuuluu olevan kierrokset tosi kovat ja hyytyy sähkömoottoriksi pahasti usein. Veikkaan että raja tulee nimenomaan akun virransyötössä joka taas pullistaa/tuhoaa akut. Eli jos et pysty loggaamaan virtoja niin nupista reilusti kierroksia pois ja uskon että akut alkavat kestämään. 4s ja 500 luokan kone on akuille kova etenkin noilla kiekoilla.
Itse olen ajanut 500:sta reksiä 2500rpm:llä. Maailmalla ilmeisesti 2700rpm on yleinen, mutta yli kolmentonnin ei mennä. Tämä 6s setupilla ja piikeissä virrat olleet 50A:n luokkaa.
-
-
Olisko se ratkaisu sitten pienempää pinjonia ja enemmän kennoja?
Voisi olla, noparihan on laatupeli ja kestää 10s jännitteenkin papereiden mukaan. Jos laitat 17 tai mielummin 16 piikkisen pinjonin ja 6s akun niin saat sitä tehoa muutenkin kuin purskeissa. Nythän iso osa tuosta räjähtävästä kiihtyvyydestä syntyy kun roottoriin pyörimisenä varastoitunut energia paukautetaan lapakulmilla ulos, mutta tehopuoli ei jaksa sitä ylläpitää ja kierrokset laskee. Veikkaisin että 16 piikkisellä 6s setupilla saisit tasaisempaa tehoa.
Kannattako siihen 5 kennon Lifehomman lähteä ollenkaan?
Enpä usko, kennot ei anna sen enempää virtaa, tuskin noinkaan paljon kuin tuo 45-90 dualsky, mutta eivät toki mene rikki yhtä helposti. Lifeakut myös painaa enemmän joka vie kiihtyvyyttä lento-ominaisuuksia ja lentoaikaa.
-
Okei.
Mikä 6S akku sitten olisi paras mahdollinen?
Painoahan ei saisi tulla lisää :)
Lyhyt lentoaika ei minua haittaa. Tuo n.3min. on ollut ihan riittävä.
Millaisella akulla se sitten saadaan jos on se 6 kennoa? Paljonko milliampeereja pitää olla?
Maksimi mitat on jotain:
Pituus 160mm
Muut 51 ja 36mm
Ja tuo pinjoni. Ei taida olla Hirobolla tuollaisia kokoja.
Laskin laskurilla että 17 pinjonilla saadaan aika lähelle samat kiekat.
Sitähän voisi yrittää vaihtaa niitä avaamattomia akkuja Verticalissa.
Voisko ajatella täältä listalta tuota 344344 mallia?
http://manual.nastik.pl/GTSDatasheet.pdf (http://manual.nastik.pl/GTSDatasheet.pdf)
Mä tarvisin nyt tässä apuja että saadaa viimeinkin tuo vispilä toimimaan niinkun pitää.
Kiitos!
-
Ja tuo pinjoni. Ei taida olla Hirobolla tuollaisia kokoja.
Laskin laskurilla että 17 pinjonilla saadaan aika lähelle samat kiekat.
Moottorissa on 5mm akseli ja hampaat ovat mielestäni vakio leptonissa 0.6 mod jaolla, joten pitäisi käydä samat rattahat kuin 500 rekkulaan, jos korkeuden puolesta sopii (hyvin luultavasti).
http://www.trex-store.com/rhino-gear-ultra-hardened-steel-pinions-trex-p-1430.html (http://www.trex-store.com/rhino-gear-ultra-hardened-steel-pinions-trex-p-1430.html)
Ottaisin 16 hampaisen samaan pakettiin kun ei juuri mitään maksa. Kokeilisin sillä ensin ja jos tuntuu ettei millään teho riitä niin 17
http://www.trex-store.com/rhino-gear-ultra-hardened-steel-pinions-trex-p-1437.html (http://www.trex-store.com/rhino-gear-ultra-hardened-steel-pinions-trex-p-1437.html)
Voisko ajatella täältä listalta tuota 344344 mallia?
Voisi, tuonkokoisilla (2200mAh) näkee esim 500 reksejä ajettavan. Saat ehkä 3-4 minuuttia paukutteluaikaa (oletuksena että kiekat jossain max 2800).
-
mä ajelen 500 rekkulaa 6S2200mAh ja 6S2650mAh akuilla
mulla on siinä 1470W mosa ja trottelo flat 100% kokoajan ;D
2200mAh tarjoilee noin 3½min lentoajan kun taas 2650mAh
vaan noin 15-20sekunttia enemmän johtuen isommasta painosta!
mulla on yks 6S2650mAh turnigy nanotech ja se vaikuttaa kyllä
hyvältä! on tohon 40C 2650mAh "normiturnipsiin" verrattuna
melkein yhden kennon verran laihempi ja painoakin taitaa uupua
melkein sen yhden kennon verran! kulkupuolikin on kunnossa eikä noi
maksakkaan paljon mitään! suosittelen kokeilemaan jos 6S päädyt!
sanottakoon vielä että mulla on tällä setupilla 40C akut kestäny hyvin!
nyttekin on pakissa 2 akkua joissa on jo 60 sykliä eikä minkäännäköstä
pienintäkään pullistumisen merkkiä! 30C akut sitte kyllä tuntuu pullistuvan!
rekkulassa on akku edessä eli se on tosi takapainonen noilla 2200mAh ja
tolla nanotechillä mutta luulen tuntevani painoeron joten oon halunnu kevyttä
lentoajan kustannuksella!
näitä siis suosittelen koittamaan:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11948 (http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11948)
näyttäis olevan varastossakin!
(uskomatonta koska mä sain jonotella näitä vaikka kuinka kauan eikä tainnu plussalle tula missään vaiheessa)!
-
Täytyy laittaa tilaukseen Nuo pinjonit.
Olisko akusta 2200mAh versiota? En ainakaan nanoakkua löytänyt. Tuo paino vähän hirvittää :/
Mutta olisko jotain muuta merkkiä?
Sen verran monta on nuota nanoja 4 kennoisena tuhottu että olisko vaihtoehtoa :)
-
Kannattaa muuten etsiä muiden kommentteja ulkomailta 6s setupista, sillä en usko että Suomessa kovin montaa Leptonia 6S:llä on. Esimerkiksi minkä kokoiset akut mahtuu vielä kyytiin ja millä painopiste on vielä ok.
Esim:
Pidennystä ja 6s:ää (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=630224)
jotain 6s-setupista (http://174.133.212.163/showthread.php?t=67867)
-
-
Ongelmana on se että mä olen lasketellut silloin kun olis pitänyt opiskella kieliä :/
Joten noihin linkkeihin tututuminen on aika hidasta ja johtaa väärin ymmärryksiiin.
Enkä usko että painopisteongelmia tulee kun pysytään saman painoisissa akuissa suunnilleen. Leptonissa on aika helppo siirtää painopistettä vain akkua liu-uttamalla ees taas.
-
Jospa mä lähtisin tälle linjalle:
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=24509 (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=24509)
Se saattais nipin napin sopia kun pikkusen tuunaa. paino on ok. Ja purkua luvataan enemmän kuin muissa.
Onko kenelläkään parempaa ehdottaa???
-
Mittanauha ja pieni haku näytti tuollaisen sopivaksi
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14476 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14476)
-
No eihän tuo sammyn ehdottama akku nyt missään suhteessa ole parempi.. ::)
-
No eihän tuo sammyn ehdottama akku nyt missään suhteessa ole parempi.. ::)
Tuskimpa tuo on missään suhteessa hyperionia parempi vaikkakin pari euroa edullisempi, mutta tiedän sen ainakin sopivan leptonin akkutelineeseen.
-
Nyt on Alikilin 17 piikkinen pinjoni istutettu Liptoniin.
Ja olipa muuten melkonen homma kun tuo mylly on aika iso halkaisijaltaan. Siinä sai raapia päätä ja runkoa ym. että lopuksi sai riittävän lähelle. vietyä.
Painoakin tuli nyt lisää kun piti väkisinkin jatkaa moottorin johtoja. Enää ei saanut suoraan muutamalla sentillä nopariin :'(
Nyt sitten kun sain pinjonin sovitettua, lähti Hyperionin 6S akku tilaukseen.
-
Sinne ne sinun laihdutuskuurit nyt meni, kun liptoni söi jouluruokaa ison kasan.. :(
-
Ensimmäinen Hyperion 6S testileijutus takana. 1,5 minuutin aikana meni 1000 milliä akusta.
Seuraavalle kerralle hieman lisää aikaa ja rääkkiä.
Ihan hyvältä vaikutti kun muutaman kerran kokeilin repästä.
Tämä akku siis meni sisään mukavasti:
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=24509 (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=24509)
Sen verran piti tuunata että niiden edessä oleviin ala ja yläosan rungon yhdistävistäviin alumiini juttuihin piti laittaa millin verran tavaraa että akku mahtui väliin.
Myöskään luistonesto pehmikkeet ei voi olla kovin vahvat, jos meinaa saada tarranauhan helposti ujutettua akun ja rungon välistä, kiinnittämistä varten.
Edit: laitetaan muutama kuva.
Moottorin eteen saamiseksi piti runkoa hieman viilat molemmin puolin.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0297.JPG/full)
Moottorin piuhat piti pidentää. Ennen lyhyet johdot lähti suoraan noparin suuntaan. Mutta nyt jos moottorin kääntäisi samaan suuntaan, joutuisi viilaamaan vielä paljon enemmän runkoa.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0290.JPG/full)
Heitin alkuperäisen alumiinisen akkutukisysteemin hiiteen ja laitoin tilalle hiilitangon jota vasten akun oikea etäisyys löytyy helposti.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0294.JPG/full)
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0295.JPG/full)
Laskutelineitten kiinnityksessä hiilariputket. Tämä melkein pakollinen korotus kun on pidemmät takalavat.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0286.JPG/full)
Akku laitetaan ja poistetaan takakautta.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0296.JPG/full)
Tässä näkyy levikeprikat jotka täytyi laittaa että akun sai mahtumaan.
Vähän viilasin alumiinin reunoja pyöreämmiksi ettei akkua revi rikki.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0291.JPG/full)
-
Nyt ei jaksa enää edes hermostua :'( Alkaa ukko olla niin maassa :'(
7 lentokertaa takana Hyperionin 6S 2200mAh 45C akulla, ja edellisen lennon jälkeen akku paisui kuin pullataikina :'(
6 aiempaa lentokertaa oli lyhyitä testilentoja jolloin akusta meni n.50%.
Nyt viimeinen lentokerta kesti 2:50 ja 80% meni kapasiteetistä.
Enkä minä edes repinyt sitä pahuksen kopteria taivaalla ja pinjoni on sen 17 ja kiekat on 86%:lla.
Jokainen lataus suoritettu balansoimalla yhdellä ceellä.
Eli, ei mene järkeen ei. Eikö tästä maailmasta löydy sellaisia akkuja jotka tekee sen minkä lupaa?
APUVA!
-
Jos ostit ton suomesta niin hyperionin takuu pelaa todella hyvin. Takas kauppaan ja saat ihan salaan uuden :)
-
Toivon todellakin niin.
Mulla alkaa olla mitta täynnä tätä hommaa.
Kohta vaihtuu koko kopteri tätämenoa.
-
Jokainen lataus suoritettu balansoimalla yhdellä ceellä.
Kaikki muu on ilmeisesti jo vaihdettu paitsi laturi? Oletko mitannut paljonko laturi oikeasti puskee kennoihin? Jos laturin näyttämä 4.20v onkin oikeasti 4.25v tai enemmän, niin ei siitä tykkää mikään akku. En jaksa oikein uskoa, että kaikki nuo kokeilemasi akut olisivat viallisia ja poksahtavat alta 10 sykliä..
-
Kyllä se laturi pukkaa sen 4.20 volttia tasan sinne sisään, vai pitääkö olla fluke että voi luottaa y-mittarin lukemaan ???
-
oliko tää ongelmatapaus nyt se josta oli joskus jossain video jossa kuullosti että nuppikiekkoja on ihan levottoman holtittomasti?
jos on niin veikkaisin että laite vaan yksinkertasesti haukkaa ihan levottomasti virtaa johtuen liian isosta pinjonista ja akut ei sitä kestä...
myös lentoajan lyhyys puhuu samaa kieltä...
tosin ei harmainta aavistustakaan onko 17 pinjoni kyseiselle kopterityypille iso vai pieni samoten ku lentoaika jnejne jostain vaan pinttyny mieleen joku leptoni jossa rundia oli ihan törkeesti :)
joku virran mittaus vois olla paikallaan tohon väliin... tietty castle tyyppinen ratkasu eli noparin loggeri olis se kaikkein paras!
sellanen nopari ei ole ilmanen mutta ei oo noi akutkaan :-\
tai sitte köyhänmiehen kiinaratkasuna joku tällanen vaikka vaan väliaikasesti toteemaan tilanne
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10349 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10349)
edit.
tässä enemmän virran kestoa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10080 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10080)
-
Mystistä tosiaan. Paljonkos sulla tulee laskennallinen nuppikierrosten määrä? Toinen asia mikä tulee mieleen että onko moottorin välys aivan sairaan tiukka ja samalla myös hihna perälle? Tämä voisi nostaa vastukset uudelle tasolle, mutta epäilen kyllä.
Mulla oli samanlaisilla akuilla lentoaika Scorpparin tehokkaimmalla koneella 3:30. Nupissa taisi olla joku 2500rpm ja välissä 2700rpm.
Hienosti olet kyllä laittanut ton Leptonin kasaan!
-
-
Laturi on tarkistettu moneen kertaan ja vielä olen tarkkaillut koko latauksen ajan ettei siinä tapahdu mitään ihmeellistä. Kennot on koko ajan jetsulleen ja mittari on muuten Fluke.
Kierrokset on nyt tiputettu kuulemma kohtuulliselle tasolle.
Laskurin tulos:
Ja tuosta vähennetään pikkusen koska kaasukäyrä on 86%
Voltage for this calculation (avg):3,626/cell with a total of 21,756
Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (22,2v): 3413
Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 3210
Max normal bogging applied you will see RPM at: 2843
(this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge)
Välykset ym. on varmasti kohdallaan.
Liittimet kunnossa ja kylmiä lennon jälkeen.
Akkun lämmön lennon jälkeen tuntee nipin napin poskella ja ehkä kädelläkin.
Akku lentoon suoraan lämpimästä laukusta.
Mä olen yrittänyt tämän kopterin kanssa tehdä kaikki viimeisen päälle tarkasti ettei mitään ongelmia tulisi. Mutta....
kunhan akut vaan kestäis.
Lentopainokin on alle 1.7 kiloa.
Mulla on nykyään loggerikin mutta pitäis osata käyttää sitä :'(
-
Laturi on tarkistettu moneen kertaan ja vielä olen tarkkaillut koko latauksen ajan ettei siinä tapahdu mitään ihmeellistä. Kennot on koko ajan jetsulleen ja mittari on muuten Fluke.
Kierrokset on nyt tiputettu kuulemma kohtuulliselle tasolle.
Laskurin tulos:
Ja tuosta vähennetään pikkusen koska kaasukäyrä on 86%
Voltage for this calculation (avg):3,626/cell with a total of 21,756
Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (22,2v): 3413
Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 3210
Max normal bogging applied you will see RPM at: 2843
(this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge)
Välykset ym. on varmasti kohdallaan.
Liittimet kunnossa ja kylmiä lennon jälkeen.
Akkun lämmön lennon jälkeen tuntee nipin napin poskella ja ehkä kädelläkin.
Akku lentoon suoraan lämpimästä laukusta.
Mä olen yrittänyt tämän kopterin kanssa tehdä kaikki viimeisen päälle tarkasti ettei mitään ongelmia tulisi. Mutta....
kunhan akut vaan kestäis.
Lentopainokin on alle 1.7 kiloa.
Mulla on nykyään loggerikin mutta pitäis osata käyttää sitä :'(
kyllä nyt taitaa olla aikalailla liian iso pinjoni! kyllä se moottori imee sitä virtaa osakaasullakin jos pinjoni on liian iso!
sinuna laittaisin vaan hieman normaalimman pinjonin että kierrokset laskeutuu turvalliselle alueelle ihan 100% kaasullakin niin johan alkaa luultavasti toimimaan!
tollasen 45C akun sisänen resistanssi on niin pieni ettei se kyllä paljoa lämpene vaikka kuinka kuormittaa!
-
Otetaampa esimerkiksi jonkun muun 6s Lepton ja katsotaan sitä. Huom. tämä on ihan ensimmäinen joka tuli googlattua
Keskustelu: My 6s Lepton (http://rc.runryder.com/helicopter/t632762p2/)
I get 5:45mins with >30% left on the Tunigy 6S 2650mAh 35-70C.
My set up is Hyperion 880kv/ 16T Revco pinion / YGE 80A
Toi kaveri käyttää Hyperion 3026-0880 moottoria joka on KV:ltään 880kv.Sama 6 kennoa ja ainoastaan 16 pinjoni. Sullahan on Neu 1708H/1.5Y 850Kv moottori ja 17 pinjoni.
Toinen kaveri samassa ketjussa sanoo käyttävänsä 2500rpm ja 2630rpm head speediä.
I'm running 2500 and 2630 head speed. The gov. software on the ICE 75 complains if I go above 2630.
Eli sulla on noin 700 kierrosta minuutissa enemmän nupissa. No tarkkaa tietenkin on vaikea ilman mittaamista, koska et ilmeisesti kuvernööriä käytä. Lisäksi toi laskuissa käytetty keskimääräinen jännite (3,6V) on mielestäni aika alhainen. 700:ssa mulla on telemetria hälyttämässä kun mennään noin alas per kenno.
Eli, kokeile tipauttaa kierrokset tuonne 2600rpm:n hujakoille. Tuntuu toki laiskalta tuon nykyisen jälkeen, mutta tulee lennot halvemmiksi.
-
-
Otetaampa esimerkiksi jonkun muun 6s Lepton ja katsotaan sitä. Huom. tämä on ihan ensimmäinen joka tuli googlattua
Keskustelu: My 6s Lepton (http://rc.runryder.com/helicopter/t632762p2/)Toi kaveri käyttää Hyperion 3026-0880 moottoria joka on KV:ltään 880kv.Sama 6 kennoa ja ainoastaan 16 pinjoni. Sullahan on Neu 1708H/1.5Y 850Kv moottori ja 17 pinjoni.
Toinen kaveri samassa ketjussa sanoo käyttävänsä 2500rpm ja 2630rpm head speediä.
Eli sulla on noin 700 kierrosta minuutissa enemmän nupissa. No tarkkaa tietenkin on vaikea ilman mittaamista, koska et ilmeisesti kuvernööriä käytä. Lisäksi toi laskuissa käytetty keskimääräinen jännite (3,6V) on mielestäni aika alhainen. 700:ssa mulla on telemetria hälyttämässä kun mennään noin alas per kenno.
Eli, kokeile tipauttaa kierrokset tuonne 2600rpm:n hujakoille. Tuntuu toki laiskalta tuon nykyisen jälkeen, mutta tulee lennot halvemmiksi.
-
ja edelleen pitää toistaa että moottori kuormittuu huomattavasti ylimäärästä vaikka tiputatkin kaasulla rundeja koska se ei ole kv arvoltaan oikea (nykysellä pinjonilla)
vähän ku ajais autolla isolla vaihteella hiljaa! kun voimaa tarvitaan niin sitä ei tule niin paljoa ja kulutus kasvaa hirveästi! ihan eri tekniikat mutta lopputulos täysin sama!
-
No mikä olis paras kv?
Siksi mulla on pikkusen isompi pinjoni että voi pitää kaasuprosentteja pienemmällä ja kaasukäyrää nostamalla ääripäihin saa pidettyä vakiokierrokset. Kun Governööriä en saa tuossa päälle.
Ja kyllähän tuo melko laiskaksi menee jos tuosta vielä kiekkoja tiputtaa. Täytyy vissiin laittaa Henseleit. Jos se liikkuis sitten.
EDIT: Niin ja tullaan taas siihen ettei akut anna sitä mitä luvataan. Ei sinne päinkään.
-
No mikä olis paras kv?
Siksi mulla on pikkusen isompi pinjoni että voi pitää kaasuprosentteja pienemmällä ja kaasukäyrää nostamalla ääripäihin saa pidettyä vakiokierrokset. Kun Governööriä en saa tuossa päälle.
Ja kyllähän tuo melko laiskaksi menee jos tuosta vielä kiekkoja tiputtaa. Täytyy vissiin laittaa Henseleit. Jos se liikkuis sitten.
EDIT: Niin ja tullaan taas siihen ettei akut anna sitä mitä luvataan. Ei sinne päinkään.
Moottorihan sulla on tosi hyvä eikä sitä tarvitse mihinkään vaihtaa. Lähtisin suna kokeilemaan ihan pinjonin pienennystä. Laitat sinne sellaisen pinjonin joka antaa sulle 100%:lla noin 2700rpm. Muistaakseni näin paljon tulee omasta 500:sta reksistä. Nyt kun tässä on ollut ongelmia niin suht varman päälle voisi olla hyvä, jotta pystytään näkemään että tämä oikeasti korjaa ongelman. Pinjoni ei kuitenkaan paljoa maksa verrattuna noihin akkuihin. Tilaat ainakin 17- ja 16-piikkiset pinjonit.
Näin ainakin itse lähtisin purkamaan ongelmaa. Paljonko toi laskuri muuten antaa kiekoiksi noilla pinjoneillä? En oikein saanut varmuutta mikä gear ratio leptonissa on? (Gear ratio: 3.92:1:4 or 3.61:1:4)
Edit: Liitteenä vielä ote Trex 500:sen manuaalista noista nuppinopeuksista. Ympyröin sieltä noi FLAT 100% kohdat. Noitten korkeimpien kierrosten edessä on huutomerkki ja sivin alalaidassa oli selitys ettei nupin kiekat saisi nousta yli 2650rpm:n rakentaan ja turvallisuuden takia.
Edit2: Ja en mä ainakaan usko noihin akkuvalmistajien spekseihin. Tai siis varmaan ne kaikki mittaa sen samalla tavalla mutta ei tollainen akku kestä millään 35C jatkuvaa purkua.
-
-
Moottorihan sulla on tosi hyvä eikä sitä tarvitse mihinkään vaihtaa. Lähtisin suna kokeilemaan ihan pinjonin pienennystä. Laitat sinne sellaisen pinjonin joka antaa sulle 100%:lla noin 2700rpm. Muistaakseni näin paljon tulee omasta 500:sta reksistä. Nyt kun tässä on ollut ongelmia niin suht varman päälle voisi olla hyvä, jotta pystytään näkemään että tämä oikeasti korjaa ongelman. Pinjoni ei kuitenkaan paljoa maksa verrattuna noihin akkuihin. Tilaat ainakin 17- ja 16-piikkiset pinjonit.
Näin ainakin itse lähtisin purkamaan ongelmaa. Paljonko toi laskuri muuten antaa kiekoiksi noilla pinjoneillä? En oikein saanut varmuutta mikä gear ratio leptonissa on? (Gear ratio: 3.92:1:4 or 3.61:1:4)
Edit: Liitteenä vielä ote Trex 500:sen manuaalista noista nuppinopeuksista. Ympyröin sieltä noi FLAT 100% kohdat. Noitten korkeimpien kierrosten edessä on huutomerkki ja sivin alalaidassa oli selitys ettei nupin kiekat saisi nousta yli 2650rpm:n rakentaan ja turvallisuuden takia.
Edit2: Ja en mä ainakaan usko noihin akkuvalmistajien spekseihin. Tai siis varmaan ne kaikki mittaa sen samalla tavalla mutta ei tollainen akku kestä millään 35C jatkuvaa purkua.
-
eikös nyt ollu kiinni 17 piikkinen? eli sinuna hommaisin 16 ja 15 piikkiset ja löisin ekaksi sen 15 piikkisen kiinni!
näkis varmasti että homma on siitä kiinni! sit kun on se todettu ni voi koittaa onko 16 piikkinenkin vielä liian iso akkujen keston kantilta...
-
Mutta jos ajelen 100% kaasulla niin ei jää yhtään varaa kaasukäyrällä nostaa kiekkoja tikun ääripäihin, että olis niinkun gove päällä.
Ja pitäis kuulemma olla yleensä n.70% kaasu että olis varaa govelle toimia jos sellaista käyttää.
Näin kertoi Erkkilän Ville.
Äkkiä mutulla laskettuana toi mun nykyinen pinjoni olis aika lähellä jos kaasun laittais siihen 70%.
Silloin kiekat olis melko likellä suosimianne ja sitten jäisi varaa rasituksessa nostaa tehoa, koska muutenhan motti kyykkää ihan varmasti kulmia lisätessä. Eiks jee?
Tällä mä olen laskenut kierroksia:
http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html (http://www.readyheli.com/headspeed-calculator.html)
-
verrokkina: oon ite lennelly 500 rekkulaa pitkään pienellä v käyrällä eli 100-97.5-95-97.5-100 halusin kuitenkin kaiken irti mitä lähti ja laitoin flat 100 käyrän... ihan loistavasti pelasi noinkin eikä eroa taida olla mitään :) kyykkää minkä kyykkää muttei se mitään haittaa ku tehoa on kuitenki riittävästi ja rundit pysyy hyvinä!
tota 500 rekkulaa ei tahdo saada siis polvilleen millään manöövereillä ja nupissa pitäis mielestäni olla se joku 2600-2700rpm! :)
-
Kyl tuo ainakin kyykkää jos suoralla kaasukäppyrällä menee.
Paljoko sulla max. lapakulmat?
-
Pelivaraa voi olla, mutta se ei ole sähköllä niin kriittinen kuin esimerkiksi nitrolla. Käytännössä sähkömoottori itsessään rajautuu tuon moottorin kv:n kiekkanopeuksiin, siinä missä nitro ryntää haitallisesti ylikierroksille joka taas voi olla tuhoista moottorille. Eli sähköllä toimii flat 100% käyrä yllättävän hyvin 3D tyyppisessä lennossa, kun taas nitrolla tätä ei voisi ajatellakkaan. Tietenkin loppulentoa kohden kierrokset tulevat tippumaan jonkin verran kun akun jännite putoaa.
Kun mulla ei vielä ollut governööriä trex:ssä niin aluksi lennätin V:n mallisella käyrällä (100%-85%-100%), mutta vaihdoin sitten flat 100% käyrään ja se toimi paremmin. 450Pro:ssa on tällä hetkellä Idle1=flat 90% ja Idle2=Flat 100%. Noparihan toimii sitä tehokkaammin ja viileämmin mitä lähempänä 100%:ia kaasun arvo on. Mutta ei tämä sulla ollut kuitenkaan se ongelman syy.
Governööri käytössä Castlen noparin "set RPM"-moodissa nopari osaa sanoa että pitää olla vähintään 5% pelivaraa yläpäähän, että voidaan kompensoida "akun hyytyminen" loppulentoa kohden.
Mutta ei tämä kaasukäyrän muoto ole sun akkujen tuho vaan se että kierrokset ovat niin korkeat, joten yllä olevan voi ottaa kuriositeettinä. Sitten vinkkinä vielä että älä enää loppulennosta tee mitään järjettömiä tehosyöppöjä liikkeitä, jolla saat jännitteet tipahtahtamaan alas.
eikös nyt ollu kiinni 17 piikkinen? eli sinuna hommaisin 16 ja 15 piikkiset ja löisin ekaksi sen 15 piikkisen kiinni!
näkis varmasti että homma on siitä kiinni! sit kun on se todettu ni voi koittaa onko 16 piikkinenkin vielä liian iso akkujen keston kantilta...
Joo, näin olikin. Nyt kun vähän laskeskelin niin melkein voisit aloittaa 14 piikkisellä pinjonilla.
Voltage for this calculation (avg):3,6075/cell with a total of 21,645
Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (22,2v): 2810
Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 2637
Max normal bogging applied you will see RPM at: 2329
(this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge)
-
-
Tuolla mosalla alkaa olla todella tiukkaa laittaa pienempää pinjonia.
Tuohon 17 piikkisenkin jouduin tekemään kovat viilaustyöt runkoon :'(
16 saattais mennä ja jos 15 haaveilee niin siihen saa tehdä töitä jo oikein tosissaan.
-
Harmi homma.
Voit kokeilla tiputtaa kierrokset kaasukäyrällä, mutta tällöin siirrät rasituksen akuista noparille, joten tarkkaile sen lämpötilaa. Jotkut noparit eivät ilmeisesti edes suostu toimimaan kovin alhaisilla arvoilla.
Kyl tuo ainakin kyykkää jos suoralla kaasukäppyrällä menee.
Paljoko sulla max. lapakulmat?
Kun mulla oli tanko kiinni 500:ssa niin kulmat olivat maksimit jotka sain servojen liikeradoilla. Tällöin joutui hieman uhraamaan pitchiä että sai sopivan flippausnopeuden. Täydellä pitchillä ei kuitenkaan juuri kuultavaa tipahdusta kierroksista Scorpionin 3026-1600 motilla. Kulmia varmaan tulloin hatusta heittäen +-12 astetta.
-
-
Just.
Mulla on idle ykkösellä +-13 ja kakkosella +-15 ::)
Luulisin että tuo Shultzen noppa kyllä hoitelee ongelmitta ilman suuria lämpöjä vaikka käyrällä tiputtaisikin kaasua.
Katsotaan..
-
Moro!
Tuli tossa viime viikolla vaihdettua 600E rexi leptoniin. Servoina on jotain kiinalaista ihmetystä, mutta hyvin toimivat. Perää pitää GY401+asiaan kuuluva futen servo, numerot on vähän haussa ;)
Tuntuu tosi mukavalta lentää ja papua riittää mun pörräilylle noissa 4s akuissa ihan jees. Ainoa ongelma on toi tajuttoman lyhyt tail fin.. Otti jo heti kerran takalavat hiekkaan ja nostatti jyviä päälapoihin.. Se on siis ehdoton päivityksen paikka tässä kopterissa.
Kokoluokka on ihan jees, mutta kun kuussatkuun ehti tottua niin onhan se pieni ja kiikkerä ;)
Että tämmöstä tänään ;)
-
Mä olen laittanut rungon ja laskutelineen väliin hiilikuituputken pätkät. Yli sentin pituiset. Niin ja pidemmät landarikiinnityspultit.
Ei ole enää tuota ongelmaa. Suosittelen.
(http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/DSC_0286.JPG/full)
-
Joo tossa on itseasiassa jo alignin ländärit, jotka on noin sentin korkeammat kuin hirobot.
Mitäs tohon kannattais päivittää, että saisi vähän "kookkaamman" tuntuisen tosta? Peräputki ja päälavat ko? Tosin silloin varmaan joutuu myös 6s setuppiin siirtymään.. Lento on täysin hukassa vuoden tauon jälkeen, mutta ei nyt sentään nutulleen menty vaikka tänään tuulikin ihan tuelta, oli jopa 20m korkea hiekkatrombi kentän reunalla ::)
-
No eipä sitä oikeestaan isommaksi juurikaan saa, mutta joko siinä on hiilarinen peräputki joka on huomattavasti pidempi alkuperäistä? Se tuo perään parannusta ja samalla näennäistä kokoa lisää himpun verran.
-
Mulla on TRex450 SE V2:ssa 500:sen landarit. Nyt kun korjailen tuota kopua viime syysleirin jälkeen, niin oon miettinyt laittaa alkuperäiset landarit, mut kun noi viissatkun landarit ovat kivan näköiset :) Myös esim. mökillä on mukavampi laskeutua epätasaiselle nurtsille (maastooon), ettei peräroottorit heti ota maahan.... ::)
-
Noniin.. Lensin yhden akun, lensi hyvin ja tuntui hyvältä lentää idleillä. Otin kopterin alas, ei mitään ongelmaa. Vaihdoin akun ja aloin nostaa kierroksia, kuului hetken kovempi ääni mielestäni takaroottorista ja laskin kierrokset alas. Tutkailin hetken kopteria throttle hold päällä ja kun en vikaa löytänyt niin laitoin uudestaan pyörimään.. Lopputuloksena totaalituho päärattaassa... Mitään muuta ei onneksi hajonnut, mutta mitä hittoa se voi noin pärähtää? Pääratas meni siis lähes sileäksi.. Olisiko moottori liikkunut?
Melko suolasen hintainen pääratas tuohon sabessa, 28,90e!!! Samaan rahaan sai trex 600e swashin.. Onko parempia kauppapaikkoja vai ostinko tautisen kalliin kopterin? :D
-
Ostit kalliin mutta, samalla tautisen laadukkaan kopterin jossa kaikki on tehty viimesenpäälle.
Samanlaista lausetta ei voi kirjoittaa samalle riville T-rexeistä puhuttaessa.
Täytyy olla että pinjonin välys on ollut liian suuri. Tai moottori irti. Muuten tuo ei ole mahdollista. Ellei sinulla sitten ole jokin yybermoottori ja kidutit sitä ihan hulluna +-15 lapakulmilla.
Otit aikamoisen riskin kun yritit ottaa kopukan ilmaan vaikka kuului epämääräistä ääntä.
Hirobo on aika lailla kalliimpi tontata kun Alikilit :D
-
dodii, vee73 tjsp jo auliisti avusti lähettämällä uuden päärattaan, nyt se on asennettu, saman miehen ohjeilla..
Seuraava vaihe olisi saada pinjonin välys kuntoon.. Eli miten helskutassa sitä mottia muka voi liikuttaa tossa kopterissa? EIhän niihin neljään pulttiin pääse käsiksi mitenkään?
Varmaan helpottaisi jos olisi tehnyt kopterin alusta asti, mutta josko joku viitsisi vähän opastaa niin saisin koneen taas ilmaan..
Ile
-
Täytyy olla vähintäänkin semmonen pallopäinen kuusiokoloavain.
Jos sillä ei pääse jokaista ruuvia kiristämään, on pakko purkaa edessä olevat pois ja sitten kiristettävä kone arvioimalla oikea kohta.
Sitten kaikki paikat lentokuntoon ja toivoa että oli hirvee munkki ja välys osu kohdalle. Jos ei, niin pura taas paikat pois ja siirrä konetta, toivottavasti oikeaan kohtaan.
Niinkun kerroin yyveellä, tämä mootttorin kiristäminen on Leptonissa ainoa asia jossa ei ole suunnitteluvaiheessa ajateltu ollenkaan.
Pahimmillaan tämän yksinkertaisen asian kanssa saa viettää aikaa runsaasti..
Mutta siksi juuri tämä homma pitääkin tehdä todella huolella ettei sitten enää tarvi vaihdella rattaita.
Kaikki muu rassaaminen onkin sitten helppoa.
-
No justiinsa..
Onko muita ehdotuksia? Toi tuuriin luotto ei oo oikein vahva laji..
Mitä tosta tartteis purkaa edestä? Ilmeisesti ainakin ne perähihnan rillat, mutta näenkö väärin kun kaksi pulttia jää päärattaan alle?!? Eihän tässä ole järjen rahtuakaan..
-
Vaihtoehtoja ei ole :'(
Pääratas täytyy ottaa pois kiristyksen ajaksi.
Pallopäinen avain pitäis mahtua hihnan ohjauspyörien sivusta vinottain.
Voit myös yrittää takaa rungon välistä kiristää L avaimella jossa tosi lyhyt se lyhyempi osa.
Myös etukautta rungon välistä pystyy kiristään etummaisia ruuveja.
-
Nyt ei kyllä pysty ymmärtää.. Mun pitäis siis säätää välys ja laittaa sitten päärata paikalleen :D
Tekis mieli sanoa rumasti koko hökötyksestä, mutta ei taida auttaa..
Taitaa tääkin kopteri jäädä hyllyyn pölyyntymään, ja vain koska en saa pinjonin välystä säädettyä. Huoh.
-
Se tosiaan on Leptonissa ainoa paska homma. Yritä ihmeessä selvitä siitä niin pääset nauttimaan lennätyksesstä.
Jos ei muu auta niin pistä postissa tms. tänne niin mä laitan sen kuntoon.
Tällänen kopukka ei saa tämän asian takia jäädä hyllyyn.
-
Älä nyt luovuta. Varmasti mahtava lentää kun saat sen välyksen säädettyä :)
Se on sentään japanilaista laatua. Niih!
-
Mutta siis nyt siirrän 1/8 osa milliä mottia kohti pääratasta, vai? Eihän täs ole tolkun häivää..
-
"Erittäin hyvin sanottu siellä perällä" ;D
-
Mutta siis nyt siirrän 1/8 osa milliä mottia kohti pääratasta, vai? Eihän täs ole tolkun häivää..
Terve!
En tunne kovin hyvin tuon kopun rakennetta, mutta onko mahdollista menetellä niin, että laitat moottorin kiinnitysruuveista osan ( ne jotka pitää sen horisonttaalisesti paikallaan ) sellaiselle tiukkuudelle jotta moottori ei siirry sormenpäillä. Mutta siirtyminen on kuitenkin mahdollista kun laitat päärattaan paikalleen ja rattaiden väliin syötät sopivan paksuisen paperiliuskan. Jos se on siinä väljä, niin eikun pääratas pois ja moottoria lähemmäksi jotta voit "pakottaa sen päärattaalla ja paperiliuskalla" oikeaan asemaan. Älä kuitenkaan pakota näin taipumaan pääakselia.
Tää on kuitenkin tätä, että 30 minuuttia lentämistä, ja 3 tuntia huoltoa tai hakemalla haettua näpräämistä.
;D ;D ;D
-
Nyt ei oikein ymmärrä teidän huolia. Ihan normi kahvallisella 2.5 kuusiokanta-avaimella onnistuu mosan kiinnitys ja välyksen säätö. Avaimen pitää olla vähän pidempää mallia tai pallopäinen. Sen saa mitään purkamatta sinne ujutettua, kokemusta on.
- Jukka
-
Niinhän sen pitäis mennä. Riippuen pinjonin koosta.
Mulla on aika pieni pinjoni joten kiristys ei onnistu jos maingear on paikallaan.
Isommalla pinjonilla olen kyllä aina onnistunut pitkävartisella pallopäisellä avaimella.
Ahdasta on, mutta onnistuu.
-
No nyt joku antaa vähän toivoa ;)
Ei noilla aiemmilla kommenteilla ees viittiny alkaa yrittää mitään ;)
Täytyy huomenna tutkia tuota..
-
Oletin että olit jo normaali konstit kokeillut.
-
Oletin että olit jo normaali konstit kokeillut.
No, täytyy myöntää että katsoin niitä pultteja ja en kyllä usko vieläkään, että niihin pääsee käsiksi ilman massiivisia purkutöitä ;)
-
Noniin.
Pultit sain auki ja mielestäni kiristin pinjonin kohdalleen.. Pyöräytin konetta ilman lapoja ja tuloksena kauhea pärinä, eli välys on aivan perseellään.. Joko toi ratas on susi tai sitten teen jotain pahasti väärin, vinkkejä? Tuntuma on, että pinjoni vääntyy vähän vinoon ja ei osu rattaaseen kunnolla?
-
Jaahants. Tarkennatko miten se pinjoni tuntuu vinoon vääntyvän?
Mulla on samanlainen ratas ja ääni hiukan muuttuu koska, se on kokonaan erilainen rakenteeltaan ja materiaalikin erilaista.
Mutta vain pikkusen ääni muuttu.
Mutta että kauhea pärinä? Jotain sitten pakosta pielessä, mutta mitä? Toki ilman lapoja pyöritettäessä ääni on vähän erolainen kun ei ole paljon pyörintävastusta.
Näyttääkö siltä että moottori olis suorassa? Olisko pinjoni jotenkin viallinen? Onko pinjoni sellainen että siinä on koko matkalta sitä hammastusta niin ettei varmasti vähemmän hammastamaton kohta ota rattaaseen? Vaimitensenyselitetään..
-
Jaahants. Tarkennatko miten se pinjoni tuntuu vinoon vääntyvän?
Mulla on samanlainen ratas ja ääni hiukan muuttuu koska, se on kokonaan erilainen rakenteeltaan ja materiaalikin erilaista.
Mutta vain pikkusen ääni muuttu.
Mutta että kauhea pärinä? Jotain sitten pakosta pielessä, mutta mitä? Toki ilman lapoja pyöritettäessä ääni on vähän erolainen kun ei ole paljon pyörintävastusta.
Näyttääkö siltä että moottori olis suorassa? Olisko pinjoni jotenkin viallinen? Onko pinjoni sellainen että siinä on koko matkalta sitä hammastusta niin ettei varmasti vähemmän hammastamaton kohta ota rattaaseen? Vaimitensenyselitetään..
Se vääntyminen oli eka joka tuli mieleen. Sitten huomasin, että pinjonin kiinnitysmutteri otti rattaan alaosaan kiinni, mutta ei ota enää ;) Eli kulutti noin puolimilliä rattaan alaosasta rattaita pois..
Kyllä toi pärinä ei voi olla normaalia. Eli ääni on liian kova. Moottorin suoruutta en osaa sanoa, mutta koska sitä on hitsin vaikea saada pidettyä kiinni kun kiristää motin pultteja, voi se olla vinous olla yksi syy. Pinjonissa on kyllä hampaat kohdallaan.
-
Jos se pinjonin ruuvi on ottanut rattaaseen niin ihan varmasti kuuluu rumaa ääntä vaikka sen olisi siirtänytkin nyt kohdalleen.
Se pakostakin vioittaa hampaita reunasta ja kestää jonkin aikaa että kuluu taas oikeaan muotoon.
Jos sitä pinjonin / moottorin suoruutta epäilet niin en usko että motti vois olla ratkaisevasti vinossa, koska sen kyllä näkisi silmillä heti.
Onko se moottoripukki suora?
Onhan se pinjoni muuten kunnossa?
Olethan nyt säätänyt välyksen niin että tiukimmassa kohdassa juuri ja juuri tuntuu välys?
Tuntuu nyt jotenkin ihmeelliseltä jos se niin kovaa ääntä pitää ??? Notta että mikähän tässä nyt on.
-
Katoppa että ihan jokaikinen ruuvi on kiinni. Mulla oli joskus nuppiservon yks ruuvi lähteny kiertymään auki ja se koko servo piti ääntä. Näinhän ei siis ikinä sais tapahtua..
-
Dodii.. Alkaa kopteri olee taas pölyssä, eli koitetaas ratkoa tota päärattaan mysteeriä taas..
Nyt kun motista pyörittelin niin huomasin, että pinjoni on 80% kierroksesta tasan samassa tasossa kuin pääratas, mutta yhdessä kohtaa pinjoni nousee puoli milliä rattaan yläpuolelle. Eli ratas on jollain tapaa kiero. Olen kiristänyt päärattaan mutterit ristiin ja pikkuhiljaa, eli uskoisin, että päärattaan ja perärattaan uudestaan kiinnityksellä ei voi asiaa auttaa.. Kysymys onkin, että onko tästä haittaa? Ääni on tosiaan aivan kuin viilipurkin+pyykkipojan+pojan viikarin fillarista.. Eli ei se voi kyllä noin kovaa pärinää pitää..
-
Nuo tuunausrattaat on pikkusen leikattu vinoon. Eli se ei varsinaisesti ole kiero vaan se on leikkautunut hieman vinosti.
Tuohon ääneen varmasti vaikuttaa se että pinjonin kiristysruuvi teki siihen hieman vikaa aiemmin.
Toki nämä tuunausrattaat on äänekkäämpiä kuin alkup.
Mutta muutaman akullisen jälkeen se hiljenee kun se hieman sisäänajautuu. (tarkista välys)
Mulla itellä on juur tuommonen nyt kiinni ollut pitkään ja se on kyllä ollut hyvä.
Edes torpissa se ei mennyt rikki. Ja ääni on erilainen kuin vakio Liptonissa.
Voisiko sen äänen aiheuttaa jokin muu? Jos se on järkyttävän kova.
-
Noniin, kopteri on niin pölyinen, että ei tuolla kohta kehtaa enää lentääkkään. Asuuko Porvoossa ketään hiroboa hinkannutta jolla olisi luppoaikaa tulla jelppimään tuon kanssa? Akut on aivan valmiit tästä tauosta, mutta ei oikein tee uusiakaan mieli ostaa ennen kuin kopteri todella lentäisi.
Vähän asian vierestä, porvooseen on rakennettu ihan huikeen upea kiitotie/lennätyspaikka, jos jotain kiinnostaapi?
-
Noniin, kopteri on niin pölyinen, että ei tuolla kohta kehtaa enää lentääkkään. Asuuko Porvoossa ketään hiroboa hinkannutta jolla olisi luppoaikaa tulla jelppimään tuon kanssa? Akut on aivan valmiit tästä tauosta, mutta ei oikein tee uusiakaan mieli ostaa ennen kuin kopteri todella lentäisi.
Vähän asian vierestä, porvooseen on rakennettu ihan huikeen upea kiitotie/lennätyspaikka, jos jotain kiinnostaapi?
Kukas on moisen hienon kentän tehnyt ? Jokin kerho vai ihan yksityiset ?
Pistäs Tazr kuvia foorumille, jos joskus kuvaat ja koordinaatit taikka muuten vaan sijainti.
Onkos ihan kaikille tarkoitettu kenttä vai lennätykset kenttämaksun kera sais kokeilla ?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä kunnon lennätymestojahan ei koskaan ole liikaa 8)
-
Kukas on moisen hienon kentän tehnyt ? Jokin kerho vai ihan yksityiset ?
Pistäs Tazr kuvia foorumille, jos joskus kuvaat ja koordinaatit taikka muuten vaan sijainti.
Onkos ihan kaikille tarkoitettu kenttä vai lennätykset kenttämaksun kera sais kokeilla ?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, sillä kunnon lennätymestojahan ei koskaan ole liikaa 8)
Porvoon ilmailukerho. Jäsenmaksu suolainen 35€+kenttämaksu 40€ vuodessa..
http://porvoonilmailukerho.kuvat.fi/kuvat/Vuosi+2012/Kuninkaanportti+14.7.2012%28kuvat+Heikki+ja+Bo-Gustef%29/ (http://porvoonilmailukerho.kuvat.fi/kuvat/Vuosi+2012/Kuninkaanportti+14.7.2012%28kuvat+Heikki+ja+Bo-Gustef%29/)
Komia paikka, vähä luulen et perinteisesti bättre folken juttuja, mut komeen kentän on saaneet kyl. Ja sijainti on Porvoon kuninkaanportin shellin vieressä, eli Harabackankadun ja Mäntsäläntien kulmauksessa.
-
Hei toverit :)
Ollaan tässä tuunaamassa Leptonista FBL:ää. Mahtaako nupissa riittää nämä servot
http://www.servodatabase.com/servo/futaba/s9650 (http://www.servodatabase.com/servo/futaba/s9650)
-
Hei toverit :)
Ollaan tässä tuunaamassa Leptonista FBL:ää. Mahtaako nupissa riittää nämä servot
http://www.servodatabase.com/servo/futaba/s9650 (http://www.servodatabase.com/servo/futaba/s9650)
Pitäisi riittää. Kyseinen servo toimii ok peräservonakin ko kopperossa. Laita 6Voltin sähköt.
t.
Ilkka
-
Hyvä homma :) Vähän arveltiinkin että mahtaa servot riittää. Mutta piti vielä varmistella.
Kyllä, tarkoitus oli 6V antaa.
Aika simppeli tehä tuosta alkup. Nupista FBL. Ei tarvi ostaa mitään. Kaikki saa tehtyä omista osista. . Ainoa mikä tuottaa pientä hankintavaivaa, on tuonne lavanpitimen linkkipallon alle 10mm jatkoholkki.
Painoa lähtee kauhee määrä pois.
Vielä kun kaverin setti ei tarvi vastariakaan, niin saa nykiä pussillisen rojua irti.
Jänskä nähdä millanen siitä tulee.
-
Lavanpitimiin tulee pultit 2x22mm (lyhennetty 25millisistä) ja pallolinkin siirtämiseen keskelle holkki jonka mitat:
Halk. 5mm
Pit. 10mm
Reikä 2mm
Tämä holkki vielä tekemättä.
(http://vee73.kuvat.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/254-media.jpg?img=img1440)
(http://vee73.kuvat.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/255-media.jpg?img=img1440)
Edit:
No nyt on holkit. Seuraavaksi saa alkaa tekemään purkkiin asetuksia..
(http://vee73.kuvat.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/239-media.jpg?img=img1440)