Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Kopterinlennättäjä55 - 20 Kesäkuu, 2015, 16:06:37
-
Miten te kalibrioitte tämän kopterin? Missä vaiheessa sammutatte kopterin vai ette ollenkaan? Sammutetaanko kopteri vasta sitten kun kaikki kolme vaihetta on kalibrioitu vai heti kompassin kalibrioinnin jälkeen?
-
Itsellä ei vastaavaa kopus ole, mutta tämmöisen löysin:
http://www.firstquadcopter.com/?wpdmact=process&did=Ny5ob3RsaW5r
Kohdasta 8.4 eteenpäin on kalibrointeja...
-
Oletan (toivon) että puhut pro mallista.
Huomion arvoista on, että vaikka kuinka yritän tehdä useita kertoja peräkkäin täysin samalla tavalla pyörittelyn, niin kun katson mission plannerissa mihin suuntaan kompassi osoittaa, se vaihtelee hyvinkin paljon.
Itse ratkaisin tämän etsimällä oikean kalibroinnin edellä mainitulla tavalla, ja tallensin nämä offset arvot. Nyt aina noin viiden lennon välein, mission plannerissa tarkistan kompassin suunnan, ja palautan tarvittaessa oikeat asetukset. Katsomalla google mapilla että tuohon suuntaan on pohjoinen, ja suuntaamalla kopterin nokan sitä kohti pitäisi mission plannerissa näyttää kompassi pohjoista. Myös 360 pyörityksessä kompassin pitäisi pysyä mukana. Jos kalibraation keräämä tieto offset arvoista menee pieleen, ei kompassi osoita oikeaan suuntaan eikä pysy mukana pyörimisessä.
devo-m (autopilotti kopterin sisällä) vaatii toimiakseen kunnolla, että kompassin automaattinen opettelu on päällä ( compass_learn ) on päällä. Tällöin gyron antamaa tietoa käytetään apuna vertaamaan kompassin antamaa tietoa, ja korjataan lennon aikana kompassin offset arvoja. Ikävä kyllä tämä on se syy miksi kompassin kalibrointi pitää aina silloin tällöin tehdä uusiksi, mutta pyöritellen sitä ei voi ilman mission planneria tietää, menikö homma oikein.
mutta vastaus kysymykseesi, kalibroinnin jälkeen aseta kopteri takaisin tasaiselle ja anna olla niin kauan kunnes vasen valo lakkaa vilkkumasta.
-
Puhun ihan perusmallista.
Nyt tässä jonkin aikaa miettinyt, että miten tämä kalibrioidaan kun ite en ole koskaan kalibrioinnin jälkeen uudelleen käynnistänyt kopteria. Ohjeissa on järjestys seuraavanlainen: kompassi->uudelleen käynnistys->gyron kalibriointi->kiihtyvyysanturin kalibriointi
Itse olen aina joka kerta kalibroinut nämä ennen lentoa, vaikka aina ei ilmeisesti tarvitsisi. Tuntuu, että kaikki tekevät tämän erilailla. Jos nyt tästä lähtien aina uudelleenkäynnistäis kopterin, mutta teenkö ohjeen mukaisesti kompassin kalibrioinnin jälkeen vai vasta aivan lopuksi, kun kaikki on kalibrioitu?
-
YouTubesta olen katsellut sitä kompassin kalibriointia ja omassa kopterissa led valo poikkeaa aika paljon. Itsellä kompassin led valo vilkkuu kalibrioidessa verrattuna muihin koptereihin :o. Luulempa ite, että noissa led valoissa on jotain eroja kai...
-
Sama homma. Kalibrointitila kun on päällä vasen ledi räpättää hemmetin nopsaa, kuittaa onnistuneen kierroksen välähtämällä hitaammin ja jatkaa räpättämistä kunnes kaikki kolme vaihetta on tehty jolloin sammuu vai jäikö vilkkumaan hitaammin en muista...
-
Olen tässä nyt yrittänyt miettiä koko päivän mikä ihme aiheutti eilisen torpin. Heti ilmaan noustuaan kone lähti täpöä takaoikealle eikä edes hanikan täysiä vastasuuntaan kääntö muuta kuin hidastanut menoa joten en voinut muuta kuin vetää tehot alas ettei koko härpätin katoa lepikkoon.
Aloin tossa miettiä että oliskohan syynä ollut että juuri sitä ennen tekemäni gepsikalibrointi olis menny jotenkin huomaamattani munille ja kone luuli olevansa katollaan jota yritti sitten korjata?
Kokeilin vielä jalasta kiinni pitäen niin heti kun kaasu aktivoituu molemmat eturopellit vetää tehot sataan.
-
GPS tai kompassikalibrointi ei tuota aiheuta. Kiihtyvyys ja gyrot ehkä.
-
Selvisi syy. Vissiin. Eli nyt teki uudelleenrakennuksen jälkeen saman mutta eteenpäin, periaatteessa veti kuperkeikat asfalttiin heti lähdöstä. Akku irti, takas kiinni ja annoin olla paikallaan kunnes löysi maksimisatelliitit, eli ledi vilkkui sen 8 kertaa, toimii normaalisti. Eli paska GPS locki oli syynä tuohon.