Kopterit.net
Multikopterit => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Prosky - 13 Kesäkuu, 2015, 11:47:46
-
Terve mieheen!
Nyt tarvii vähän kysellä neuvoa ongelmiin. Mulla on siis runkona vulcan 900 hexa, moottoreina T-Motor MT 3515-15 kv400, nopareina Maytech 40A-Optot ja potkureiden koko on 1755. Potkurit oon siis juuri hankkinut ja nyt yrittänyt säätää haineja kohdilleen.
Pitch ja Roll on saatu säädettyä kohdilleen niin että ne on hiukan alle vispaamisrajan. Vertical ja yaw gaineissa en oikein huomannut merkittävää eroa tehdas asetuksiin. Attitudet ovst tehdas asetuksissa.
Säätöjen jälkeen kopteri leijuessaan kokoaika hieman korjaa, vähän kuin meinaisi lähteä vispaamaan, mutta gainit eivät poista tuota terävää pientä korjausta. Lennettäessä eteen/taakse tai vasemmalle/oikealle ja päästäessä tikun takas keskiasentoon tiputtaa kopteri aina korkeutta aika paljon! Kovemmilla nopeuksilla jopa metrejä. Tämä tapahtuu myös kun tuulee sopivasti, ei edes kovaa. Eli korkeutta ei tahdo pitää. Tänään sitten kun leijailin ja koitin säädellä asioita tiåahti yksi moottori pois pelistä, kahdella peräkkäisellä kerralla! Akut irti ja taas kiinni ni taas toimi. Tuon motin nopari tuntui kyllä hieman kuumemmalta kuin muut!
Mistähän nämä nyt vois johtua, kun gainit eivät tunnu korjaavan asiaa. Tuo korkeuden menettäminen vaivasi jo 1447 potkureilla ja hankin isommat ja jyrkemmät. Olen ruvennut epäilemään että eivätkö nuo noparit jaksa enää näitä kuormia!? [emoji53]
Edit: Se unohtui kertoa että älynä on wookong-M, v1. imulla, ja akkuina 6s.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Lisää asiaa tutkittuani ja vanhat 14" takaisinlaitettuani huomasinkin että noilla ropelleilla ei ole ongelmaa! Eli yksikään moottori ei kyykkää! Mistähän tuo johtuu? Voisiko olla että akulta tulevat johdot on alimitoitettu eli moottori(t) ei saisi tarpeeksi virtaa..!?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
joko noparit liian pienet(menee ylivirtasuojaan) tai akussa liian pieni C-arvo(silloin kuumenisi huomattavasti). Samoin liian pienet kaapelit kuumenisi.
-
Tjaahas. Akut on Gensin 6s45c ja noparit on maytechin simok firmiksellä 40A optot. Akut ei oo kyllä kuumentunu normaalia enempää, enkä kyllä myöskään siksi huomannut tarkastaa piuhoja. Ehkä pitää niitä kokeilla. Moottorivalmistaja sanoo että noilla moottoreilla 16" potkureilla maksimi virta täydellä kaasulla olisi 20A. En uskoisi että nuo 17" potkurit paljoo enempää vie. Sillä kyllä kaiken järjen mukaan noi maytechit pitäis riittää kun jatkuvas kuormaa kestää 40A. Pitää varmasn varuiks koittaa päivittää firmikset kaikkiin jos niid ois ehkä jotain..
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Taitaa loppua vääntö noista säätimistä, isommalla ennakolla voisi toimia paremmin, mutta parempi pysytellä pienemmissä potkureissa tai päivittää säätimet isommiksi. Eli käytännössä todennäköisesti tippuu jo osittain synkasta tuossa ja sitten säädin kuumenee ja lopulta ylilämpösuoja menee päälle. Näissä pienen kv:n moottoreissa on käämilankaa paljon, vaikka virrankesto on pienempi ja vaatii säätimen konkilta aika paljon kuormitettuina.
-
Ok, pitääpi sit harkita tuota säätimien vaihtoa ehkä jossain kohtaa. Josko lähtis sit tuohon 60A versioon. Siihen asti pitää mennä vanhoills potkureilla tai hankkia isommalla kulmalla olevat. Harmi sinänsä kyllä! [emoji53]
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Oisko suositella jotain hyviä ja laadukkaita escejä? Maytechit semmosia varmasti onkin, mutta voi ne olla jonkun muunkin merkkisiä. Simonk firmikset valmiina taikka sitten flashaa ne itse.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Oisko suositella jotain hyviä ja laadukkaita escejä? Maytechit semmosia varmasti onkin, mutta voi ne olla jonkun muunkin merkkisiä. Simonk firmikset valmiina taikka sitten flashaa ne itse.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos 40A riittää niin nämä: http://rctimer.com/product-1324.html Oneshot125 + light dampening on jokaisessa multissa hyvä. Tosin, sulla on DJIn FC niin en tiedä sit onko noista niin apua kun ei niiden FC:t tue uudempaa ja nopeampaa signaalinkäsittelyä. Light dampening joka tapauksessa avittaa. (jarruttaa moottoria kun käsky käy, ei siis anna pyöriä vapaana)