Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => XTreme => Aiheen aloitti: SJo1 - 22 Syyskuu, 2008, 09:40:17
-
No niin,
Tällänen projekti on työn alla.
RJX Xtreme G10 TT mekaniikka johon on tarkoitus tunkea alla olevat varusteet:
3x JR DS8717 ccpm
1x JR DS8900G perä
1x JR DS8900G kaasu
1x Spartan DS760
1x YS91SR
1x Kasama header for YS91SR
1x Hatori SB19FH
1x YB Radix 710 SB
1x YB Stubz 4mm
1x YB Radix 95mm tail
1x Spektrum AR7100R
1x Spektrum 4000maH RX lipo
1x Skookum SK360
1x RJX 90 FBL nuppi
Arviot ohjeista:
- Ohjeet ovat hyvät ja selkeät.
- J-P:ltä (www.hobbyjp.com (http://www.hobbyjp.com)) sain muutamia täydentäviä vinkkejä perän rakennus kohtiin:
- STEP 3-1
Tuuletin kannattaa laittaa uuniin n.150C 10min jotta menee helposti paikalleen.
Manuaalissa sanotaankin "The Fanhub may be a little tight on the crankshaft so a good push may needed" :)
Yssiin tuo on ainakin tiukka ilman lämpöhoitoa.
- STEP 5-2B:n
Kuvassa olevan alemman prikan alle 3X5X2 tulee toinen prikka 3X5X1, nostaa tuota vipua ylemmäs. Tällä saadaan työntötanko menemään suoremmassa linjassa.
- STEP 5-2TT
Sliderista 3mm pois jotta liikerata kasvaa. tätä en itse tehnyt, koska uskon että tuo liikealue riittää mulle.
- STEP 5-5
Kannattaa tarkistaa, että ruuvit on rei'issään. Omassa versiossa olivat lyöneet 3milliä liian paljon sisään, joten liikerata pieneni oleellisesti.
Servojen asennus vaiheessa kannattaa liimata pikaliimalla pienet mukana tulevat muoviset vastakierteet runkolevyihin.
Muuta huomautettavaa:
Radiolevy voisi olla noilla itse valitsemilla palikoilla noin 15mm pidempi koska tuo Spektrum AR7100R vastari ei tuohon akun taakse mahdu ja etummainen gyro mountti on taas liian lyhyt vastari asennukseen. Kyllähän nuo asennus paikat alkavat hahmottua, kun palikoita laittelee paikoilleen.
Radiolevy on passelin kokoinen tuohon ja kaikki mahtuu kyytiin.
Perä on ehdottomasti tasapainotettava lapojen kanssa! Tällä vältytään perän "räjähdykseltä" joka saattaa aiheutua epätasapainosta.
Onpa yksi korjauskin jo tulossa, koskien tail grippejä, alumiiniset lavanpitimet ovat pirun tiukat ja vaativat joko lavan tai prikkojen höyläystä. Alumiiniset tail gripit vaihdetaan muovisiin. Itse höyläsin nuo prikat 1,5mm > 1,08mm ja ovat nyt hyvät.
Tää perä ongelma on korjattu updatekitillä ja alkuperäis osat on korvattu uusin kitteihin.
Tässä linkki Phil Lennertin testilennätys videoon:
http://www.rotarypower3.com/mhw/coffs2008/Xtreme90_second_test_flight_Phil_Lennert.wmv (http://www.rotarypower3.com/mhw/coffs2008/Xtreme90_second_test_flight_Phil_Lennert.wmv)
Edit: täydennystä ja korjausta.
Edit2: vastari, kaasu, radiolevy tietoja, SK360 on nyt Protoksessa kiinni.
Edit3: sähköt Freyassa kiinni.
-
Noniin, vähän päivitystä.
Päivitys kitti saapui J-P:ltä ja siinä oli uusi jykevämpi tailhubi, pienet o-renkaat, perälavan pitimet, uudet valetut muovi hammasrattaat ja kasa shimmejä.
Olipas taas kiva laittaa tuo "mesh" kohdilleen, piti ihan kysyä vinkkejä kokeneemmilta jotka jo kittinsä olivat asentaneet. huh huh olipas homma.
Samaan syssyyn vaihdoin vastarin kopuun, kun siirryin JR X9303H käyttäjäksi.
Kuvia löytyy tuosta update kitistä Runryderistä:
Parikuvaa http://www.runryder.com/helicopter/t470261p1/ (http://www.runryder.com/helicopter/t470261p1/)
-
Päivitetty manuaali jossa on tuon updatekitin osatkin kuvissa.
Manuaali http://www.rjxhobby.com/addfiles/X90_Manual.pdf (http://www.rjxhobby.com/addfiles/X90_Manual.pdf)
Uudet perän osat http://www.rjxhobby.com/addfiles/200810301632541.jpg (http://www.rjxhobby.com/addfiles/200810301632541.jpg)
Nyt on myös Flybarless nuppi saatavana:
Täydellisenä http://www.rjxhobby.com/addfiles/200812119871.jpg (http://www.rjxhobby.com/addfiles/200812119871.jpg)
Minikittinä http://www.rjxhobby.com/addfiles/2008121195101.jpg (http://www.rjxhobby.com/addfiles/2008121195101.jpg)
Ohjeet siihen http://www.rjxhobby.com/addfiles/FBL.pdf (http://www.rjxhobby.com/addfiles/FBL.pdf)
Uusia koppia http://www.rjxhobby.com/Productlist.asp?bigid=181&ProducttypeID=189 (http://www.rjxhobby.com/Productlist.asp?bigid=181&ProducttypeID=189)
-
Laadukkaan näköisiä osia on RJX:ssä. Mikäs siinä gear meshin säädöstä teki vaikean?
-op-
-
No esim. se että hampaita on 19 ja toiseksi se että tuo shimmaus on saatava kohdilleen Tuben akselille ja laitettava lukkoruuvi akselin sisään lukitsemaan tappia.
Tuon jälkeen sit pitää tuo pystyakselin shimmaus va hampaat kohdilleen.
Se että tuon sai tyydyttäväksi otti palttiarallaa 2h. Siis pelkän etupään ja sama härdelli perän hampaistolle.
-
Heh, melkein yhtä helppoa kuin Trex 500:n, 600:n ja 700:n kulmarattaiden asennus ;D. Tuota Xtremeä päästiin Mastersissa katselemaan, vain yhden kerran näin tosin ilmassa. Tavattiin myös se jäbä joka ko. koneen on suunnitellut.
-op-
-
Vispilä,
No minkälainen tyyppi tuo Frank Schnekenburger oli? Onhan se joskus kai menestynytkin noissa Heli 3D tai FAI kisoissakin.
Kopuun on tulossa Xtreme 90 FBL nuppi ja Skookum SK360, hoidan eka tuon muuten säätöihin, ennen kun laitan nuo lisäkilkkeet kiinni.
-
FBL Nuppi ja Skookum SK360
-
Nyt on Xtreme lentänyt ihan oikeesti ja jopa Vispilän toimesta.
Oli ilo katsoa mihin tuo rauta taipuu osaavissa käsissä.
Yllättävän hyvin sain uuden moottorin säätöihin ja tehoakin näytti irtoavan ihan kiitettävästi noihin rainbow, tic toc, piroflip ja chaos liikkeisiin.
Crakkäys näytti myös onnistuvan.
Tuon Vispilän lennon jos joku videoi, niin olishan se ollut tietty kiva nähdä vaikka Youtubesta.
Tais ainakin 2 kuvaa joku ottaa missä toisessa ropasin ja toinen oli jopa inverted lennosta otettu.
-Samppa
-
Mun kameran kennolle tais osua ainakin muutama kuva Xtremestä.. kai.
-
Kiitti Jiri,
Olisko muilla heittää lisää kuvia tai video klippiä tms. ?
-Samppa
-
Moro,
Pikku hiljaa olen kasaillut tätä kopua ja nyt olen tullut tohon perän kasaus kohtaan niin olisi yksi kysymys siitä.
Mihinkäs väliin sitä eboxia laitetaan tuossa TT-akselin laakerilla,
tuleeko se TT:n ja 'inner bearing case':n väliin ?
vai sen sisäholkin ja laakerin väliin?
-
Näyttäs kuvassa menevät tuohon innerbearingcaseen, varmaan molemmin puolin että se laakeri pysyy kiinni siinä kardaanissa, järjen mukaan sitä tulis ulompaankin ettei se hurttaa siellä sitten...
Mitäänhän en kyseisestä kopterista tiedä mutta yleisesti ottaen..