Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Maikko - 04 Kesäkuu, 2015, 12:13:21
-
Tere,
Nyt kun noita HV-akkuja on alkanut tulemaan markkinoille (joissa siis 4.27V ja 4.35V max kennojännite) niin kannattaako tuollaisia ostaa jos niitä ajaa kuitenkin 4.2V:llä vai kannattaako silloin ostaa noita "normi" akkuja?
Tietääkö joku onko iCharger 3010b laturiin softapäivitystä tulossa HV-Akuille ja kestääkö noi normi 12S noparit korkeampia jänniteitä automaattisesti?
Mitäs mieltä olette?
-
Kuihan mahtaa toimia noparilla kenno määrän tunnistus noilla jännitteillä?
Ainakaan Xenin lämppäri ei tule toimimaan noilla. Uusilla gensseillä kennojännitteiden ollessa ~4.21 volttia. Tunnistaa kennot väärin, eikä anna käyttää, kun tulee cut offi päälle.
Toki luulis ettei 12S nopari tunnista 13 kennoa?
-
Esim YGE 160HV max in 14s
-
Eikö ilaturista pysty nostamaan kennojännitteet valikosta? Jotenki semmonen kutku jääny :o
edit: Chg Cell Volt: 3.85V/Cell-4.35V/Cell;
Default: 4.2V/Cell
Eli onnistuu
-
Pitääkö konffata varmaankin kiinteä kennolukumääräasetus nopariin käyttöön niin vois toimia. Tosin jos mennään sillä oletuksella että käytössä voi olla vain parillisia kennomääräkonfiguraatioi ta niin 14S@4.2V ei mene sekaisin 12S@4.35V pakan kanssa. Jollain 14S@4.35 ja 15S4.2V pakoillakin olis vielä 2.1V jännite-eroa täydellä pakalla, niin jos ei koskaan lennetä vajaalla pakalla niin vois teoriassa vielä automaattitunnistus toimia kohtuullisen varmasti. Mutta varminta lienee disabloida kennomäärän automaattinen tunnistus, kun isoilla pakoila se alkaa mennä jo aika epävarmaksi, ainakin jos erehtyy vajaan pakan laittamaan kiinni jostain syystä.
Nintendossahan tuo kennojännitteen nosto onnistuu suoraan 4.35 volttiin asti.
-
Ainakaan Xenin lämppäri ei tule toimimaan noilla. Uusilla gensseillä kennojännitteiden ollessa ~4.21 volttia. Tunnistaa kennot väärin, eikä anna käyttää, kun tulee cut offi päälle.
Jooh, tunnistuksen yläraja on aika tiukasti rajattu. Asia on toki muutettavissa ;D Paljokohan sun laturi oikee lataa jos lepojännite on tuon verran ::)
Ei kannata HV-akkuja ostaa jos meinaa normijännitteillä ajaa. Niissä kun alaraja on vastaavasti myös ylempänä joten asia ois sama kun nykyisiä lipoja latais 4.05V tai 4.12V jännitteisiin 4.20V sijasta.
Kyllä noparit varmaan jonkin verran ylijännitettä kestävät, ei ne niin tiukalle voi olla mitoitettu. Epäilemättä tapauskohtaista. Kennotunnistuksen osalta voi ongelmia tulla kuten jo tässä jo tuli esille.
Esim YGE 160HV max in 14s
Tilaamalla tehtaalta saa 16S-version, siihen vaihdetaan järeämmät konkat ja softa. Myös 18S-versiota on näkynyt noista YGE HV-malleista.
-
Jooh, tunnistuksen yläraja on aika tiukasti rajattu. Asia on toki muutettavissa ;D Paljokohan sun laturi oikee lataa jos lepojännite on tuon verran ::)
Eikö enemmän oo aina enemmän, eli kyllä se ihan täyteen asti lataa, kun rupee pullistuun nii sittehän se on ihan täynnä :D
Ei vaisinkaan. Tuo oli vaan havainto ja mun puolesta hyvä noin. Otin suoraan akun laturista ja tökkäsin lämppäriin kiinni. Hetken odottelulla napajännite laski ja lämppärikin tunnisti oikeen kennomäärän.
Aattelin vaan mainita, että tuolleen käy, jos hv akkuja näin kesän alla tilaa lämppäriin ;D