Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => SAB => Aiheen aloitti: Hayabusa - 12 Toukokuu, 2015, 06:10:56
-
Miten on porukat vaihtaneet hihnoja ja laakereita
Onko porukalla tapana vaihtaa laakereita kerralla kaikki , ja kuinka usein ... ?
Vaihdatko vasta sitten kun on rapea ? :)
Miten hihnat ? 100 lentoa ja uusi.. Vaiko sitten kun näyttää kuluneelta ?
Painelaakerit ja niiden huolto ? Mitä teet kuinka usein ?
Muutenkin tuo koptereiden huolto kiinnostaa , onko hommassa säännöllisyyttä , vaiko riittää kö ns lentopäivän jälkeen kopukan ropaamine läpi .
Ja miten lavat.. Oon huomannu että monella on lavoissa kaiken maailman kolhuja .. Ja silti niillä lennetään,,, eikö se ole iso turvallisuus riski ?
Onko jotain peruspalikkaa joka kannattaa goblin pilotin pakissa hyvä olla
Ohjeissa suositellaan pinjoniin ja päärattaan voitelua kuiva voitelu aineilla ( kuka käyttää ) mikä merkki ja mistä
-
Kokemusta tästä , goblinin rattaisiin http://www.motonet.fi/fi/tuote/603075/CRC-Valkoinen-litiumrasva-PTFE-300ml (http://www.motonet.fi/fi/tuote/603075/CRC-Valkoinen-litiumrasva-PTFE-300ml)
-
Goblin pilotin "pankissa" on hyvä olla rahaa
Jos lavasta on gelcoat chippejä hieman lähtenyt, vaikutus on lähinnä tasapaino. Lavan saumat ei saa tietenkään olla auki.
Arviot lapojen käyttökunnosta tapauskohtaisesti turvallisuus huomioiden.
-
Onko porukalla tapana vaihtaa laakereita kerralla kaikki , ja kuinka usein ... ?
Vaihdatko vasta sitten kun on rapea ? :)
Miten hihnat ? 100 lentoa ja uusi.. Vaiko sitten kun näyttää kuluneelta ?
Painelaakerit ja niiden huolto ? Mitä teet kuinka usein ?
Laakereita vaihdetaan kun pitävät ääntä tai muuten vain pykälillä. Painelaakerit tulee tarkistettua aina torpin yhteydessä.
Jos rauhallisesti lentää hihnnojen vaihtoväli lienee muutama vuosi / 300-500 lentoa. Kovalla käytöllä sitten vähän vähemmän. Omassa G500:ssa alkoi perähihna luistaa tuossa reilun 200 lennon jälkeen, samalla tuli vaihdettua moottorin hihna vaikka se ei vielä oireillutkaan.
-
Laakereiden kuntoa rupean tutkimaan, jos lennossa rupeaa kuulumaan epämääräisiä sivuääniä. Torpin yhteydessä käyn myös laakerit läpi. Isommissa koptereissa tulee välillä kokeiltua linkkien välyksiä. Mutta paikkoja en rupea hyvin lentävästä ja terveen kuuloisesta kopterista huoltomielessä aukomaan.
Pienet kolhut lavoissa eivät ole minun lentämiseeni vielä vaikuttaneet. Hihnaan olen Goblinissa suihkinut silikonispraytä, lähinnä staattisen iskun estämisen toivossa. Muita aineita rattaisiin en ole laittanut.
-
Kokemusta tästä , goblinin rattaisiin http://www.motonet.fi/fi/tuote/603075/CRC-Valkoinen-litiumrasva-PTFE-300ml (http://www.motonet.fi/fi/tuote/603075/CRC-Valkoinen-litiumrasva-PTFE-300ml)
Liian halpaa ;) Tuota olen laittanut rattaisiin: http://www.fast-lad.co.uk/store/dryfluids_extreme_gear_lube_10ml_dryg10-p-24587.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/dryfluids_extreme_gear_lube_10ml_dryg10-p-24587.html)
Hihnoihin en ole mitään laittanut.
-
Painelaakerit voi kerran pari kesässä avata ja puhdistaa ja rasvata. Niiden kulumisen huomaa siitä, että lapakehällä toisella puolella on pieni lapaura mitä ei saa säätämällä pois. Rattaille olen käyttänyt turbiineihin käytettävää rasvaa, mikä tahansa mikä pysyy siellä toiminee kunhan ei pehmennä muovia. Rattaita voi myös pitää viikon verran silikonikylvyssä muovipussissa. Ei ainakaan ole pahitteeksi. Pääakselin laakerit tulee kokeiltua aina kun nuppi on pois, pienestäkin rapeudesta vaihtoon. Muutoin korva kyllä kertoo huollon olevan ajankohtainen.
-
goblinin hihnoista ei kannata ressata. sillon ku G700 odoteltiin julkaistavaksi niin puhuttiin että 3D lennossa alle 100 lentoa kestävät. mä huuatin 150 ja näytti edelleen hyvältä. vaihdoin sitte ihan varmuudeksi. Ja mun lennot nyt ei ollu mitään kevyimpiä mahdollisia. Laakereista sanottiinkin jo. painelaakerit, peräakselin laakerit ja moottorin laakerit on sellasia mitä tulee seurattua. tietty jos joku ääntää tai klappaa ni sitte tutkitaan. kyllä nuppia voi käyttää avaamatta satoja lentoja jos ei kolhi maapalloa ja on kunnon rasvat. Painelaakerit ja kumit kannattaa vaihtaa sitte aina ku avaa muuten. leparikumien kuntoa pitää tietty seurata mutta ei siihenkään tartte nuppia avata ennenku on väljät tai liian löysät.
linkinpäitä ku vielä kattelee. myös perän nylokkipulttien paikallaan olo tulee silmällä katottua sillon tällön. maailmalla on porukka huomannu että toinen niistä on menny poikki omia aikojaan ja puuttunu. varsinkin 3D lennossa alkaa mennä hazardiksi.
-
Linkinpäistä mietin itekin että millonkahan niitä olis oikein hyvä vaihtaa? Nyt vaihdoin kun tuntu välystä olevan, mutta olivat silti tiukasti paikallaan eikä lähteny irti eikä menneet paikallene ilman linkkipihtejä. Mietin tässä nyt jälkeenpäin että taispa olla turha vaihto, mitä se nyt alle millin välys siellä mitään haittaa kun ei ne sieltä irti ainakaan lähde itsekseen? No, nyt on niin tiukat linkit nupissa että 10 asteen kelissä kun käänteli swassia niin rääkyminen kuului. Kai ne siellä vetristyy lennossa, tuskin kannattaa ainakaan mitään rasvoja laittaa? Servot jaksaa kyllä vääntää niin tuskin tuosta mitään haittaa on.
Ja ei kyllä ole minulla Goblin vaan Synergy, mutta samallaihan tuo toimii siinäkin :)
-
Itse pörräsin 700E:n pystylinkeillä 1000 lentoa. Sitten tuli vaihtoikään kun pystytangot meni solmuun torpissa.
-
Kokeilkaa rajajonne, niin ei tarvii huolto väleistä huolehtia 😀
-
Itse pörräsin 700E:n pystylinkeillä 1000 lentoa. Sitten tuli vaihtoikään kun pystytangot meni solmuun torpissa.
allun linkinpäät on parempaa materiaalia ku sabin. Vaan eipä siinä kyllähän sabinkin linkinpäät kestää hyvänä satoja lentoja. Ihme kyllä se on perätönärin linkit mitkä on kaikkein kovimmalla.
-
allun linkinpäät on parempaa materiaalia ku sabin. Vaan eipä siinä kyllähän sabinkin linkinpäät kestää hyvänä satoja lentoja. Ihme kyllä se on perätönärin linkit mitkä on kaikkein kovimmalla.
Niin on noissa Allussakin. Perä taitaa liikkua eniten.
-
Mitä liimoja porukka käyttänyt Goblinin kasauksessa kohtiin joissa huudetaan CA? Ajattelin iskeä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/606311/gorilla-pikaliima-gel-15g
-
Mitä liimoja porukka käyttänyt Goblinin kasauksessa kohtiin joissa huudetaan CA?
Epoksia.
-
Epoksia.
Joo toki perätönäriin, mutta lähinnä mietin oikeeta liimaa boom spacerin päihin ja tuohon kopan kumisuojaan.
-
Mä oon aina liimaillut noi kiinni juuri sillä CAlla eli pikiksellä/pikaliimalla/cyanoakrylaatilla mitä näitä nimiä nyt on. Kickkeriä vielä suhaus perään niin kyllä pysyy.
Parhaat CA:t löytyy ZAPlta
-
Mä oon aina liimaillut noi kiinni juuri sillä CAlla eli pikiksellä/pikaliimalla/cyanoakrylaatilla mitä näitä nimiä nyt on. Kickkeriä vielä suhaus perään niin kyllä pysyy.
Parhaat CA:t löytyy ZAPlta
Kiitos, tällä mennään.
http://fi.eurorc.com/product/6223/zap-ca-glue-7g---green-medium
-
olikohan zapilla vielä kumillekin oma pikaliimansa, rcautomiehet liimaa kumet vanteisiin niillä
-
En tiedä onko Zapilla kumiliima, mutta tuota aikanaan käytin: Muchmore Racing Instant Rubber Tire CA Glue. Pysyy sitten ihan varmasti.
-
Tuo räpeltäjän liima on se mitä yleisimmin käytetään renkaiden liimaamiseen. Kestää jopa bensamonsterin röykytyksen.
Sillä on korjattu myös koritolppia ym. Itse voin suositella .
-
Mites porukka,on saanut servot noihin pukkeihin.
Itse en saanut kiinnitettyä millään meinas mennä,
jo hermot.Servot,on Nexus DSW 312 MG.
Ei vaan meinaa osua reijät kohdalleen.
-
Outoa , niinkuin näit niin bk -servojen kanssa osuu aivan ja just .. Kuva ois kiva
-
Mitä tossa mks servoja mallasin niin 2.5mm reiät ja 2mm reikä linjautuu oikein. Tietääkseni pitäisi olla kaikissa servoissa sama kiinnitys. Pitää vähän googlettaa jos nexus servosta löytyisi specsejä
-
Ei äkkiä löydy nexus servosta mittoja mutta mitä tuota kuvaa katselee niin ainakin näyttää samanlaiselta kuin muutkin. Miten paljon reiät ovat pielessä?
-
Liimoista olikin jo puhetta, mutta kyselen vielä tosta tönäristä. Eli liimasin perän tönärin ohjeen mukaisesti CA:lla (perus loctite) mut sit satuin kattomaan kasausvideon missä Pertsa sano, että CA haurastuu ajanmyötä ja toi kannattas laittaa epoxilla.
Onko täällä kellään ollu CA:n kanssa kestävyysongelmia? Luulis että sen nyt suunnilleen pitäs pelittää kun ohjeessakin kehoitetaan CA:ta käyttämään.
-
epoxia ehdottomasti. ite en luottanut pikaliimaan. pyöritin vielä kuitulankaa epoxinpäälle varmistukseksi.
-
epoxia ehdottomasti. ite en luottanut pikaliimaan. pyöritin vielä kuitulankaa epoxinpäälle varmistukseksi.
Epoksillakin tässä ilmeisesti väliä, eli ei mitään tunnissa jumittuvaa ruikkua vaan 24h epoksia :)
-
Kyllä te jaksatte hifistellä :D Itse laitan CAlla tai 5min epoksilla, mikä nyt sattuu olemaan läheminpänä kättä. Pysyy lennossa kiinni, mutta torpin tullen irtoaa pois. Säästyy ne hiilari tuet taas seuraava torppia varten :)
Aika railakasta rallia saatte vetää että ne irtoaa ilmassa. Ja jos oikeasti haluaa että ne pysyy kiinni niin poraa reiän läpi ja laittaa siihen pultin..
-
Kyllä te jaksatte hifistellä :D Itse laitan CAlla tai 5min epoksilla, mikä nyt sattuu olemaan läheminpänä kättä. Pysyy lennossa kiinni, mutta torpin tullen irtoaa pois. Säästyy ne hiilari tuet taas seuraava torppia varten :)
Aika railakasta rallia saatte vetää että ne irtoaa ilmassa. Ja jos oikeasti haluaa että ne pysyy kiinni niin poraa reiän läpi ja laittaa siihen pultin..
Meinaakko, että luirauttaa sinne tänne vähä pikistä ja ravistelee ennen ensi lentoa, että pysyykö nipussa? ;D
-
Meinaakko, että luirauttaa sinne tänne vähä pikistä ja ravistelee ennen ensi lentoa, että pysyykö nipussa? ;D
Aika pitkälti juurikin näin.
-
Kyllä te jaksatte hifistellä :D Itse laitan CAlla tai 5min epoksilla, mikä nyt sattuu olemaan läheminpänä kättä. Pysyy lennossa kiinni, mutta torpin tullen irtoaa pois. Säästyy ne hiilari tuet taas seuraava torppia varten :)
Aika railakasta rallia saatte vetää että ne irtoaa ilmassa. Ja jos oikeasti haluaa että ne pysyy kiinni niin poraa reiän läpi ja laittaa siihen pultin..
miks musta tuntuu että mä oon nähny ku sun liimaus pettää ilmassa :D hifistelystä en tiedä mutta ravistustesti (nummela tm) pitää tehä kunnolla jos pikistä käyttää :D
Ite laitan hitaalla epoksilla. Tulee lujempi.
-
miks musta tuntuu että mä oon nähny ku sun liimaus pettää ilmassa :D hifistelystä en tiedä mutta ravistustesti (nummela tm) pitää tehä kunnolla jos pikistä käyttää :D
Nyt en kyllä muista että mulla olisi pettänyt liimaus ilmassa. Muistuta toki ! ;D Ei kaikkia lukuisia torppeja ja niiden syitä voi muistaa.
Yhden peräfinin liimasin kaverille CAlla ;D Ei ollu hyvä idea hänen kannalta, mulla oli kyllä hauskaa!