Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Kovaajakorkealta - 24 Huhtikuu, 2015, 10:19:07

Otsikko: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Kovaajakorkealta - 24 Huhtikuu, 2015, 10:19:07
Aikaisemmat kokemukseni rajoittuvat muutamaan kymmmeneen lentoon Blade Nano ja MCP X BL koptereilla. Olen siis aivan noviisi gyron asetuksissa sekä pitch-ohjattujen tail roottorien kanssa. Otan mielelläni vastaan kaikki neuvot.

Ensimmäisillä uuden Gaui X3 lennoillani kopteri toimi moitteettomasti kunnes kokeilin sen piro nopeutta leijunnassa. Pirosin turvallisen korkealla ja alku sujuikin hyvin mutta yht'äkkiä menetin kopterin hallinnan enkä saanut piroa loppumaan. Päädyin pikapuun oksiin mutta onnekkaasti selvisin pienin vaurioin. Jälkeenpäin epäilin syyksi oman taitamattomuuteni lisäksi mahdollista tail roottorin pitch-ohjauksen jumiutumista, sillä tail servon horn oli vähän liian lyhyt, josta seurasi liian suuri servon liikerata, josta puolestaan ääriasennossa liian suuri vertikaalisiirtymä hornin ja voimansiirotangon nivelkohdassa, josta puolestaan seurasi mahdollinen voimansiirtotangon jumiutuminen puomin puolessa välissä olevassa tangon ohjaimessa.

Korjattuani vauriot ja pidennettyäni tail servon hornia kokeilin lennättämistä uudelleen. Lensin pienillä kierroksilla ja alku sujui taas melko hyvin mutta perä teki nopeaa edestakaista liikettä (wag). Laskeuduin alas ja pienensin mini vbar gyro gainia lähettimestäni. Kun nousin perä karkasi heti vauhdilla CCW suuntaan. Arvelin, että ehkä kopterin käyttäytyi näin, koska olin laittanut gyro gainin liian pieneksi. Suurensin gainin takaisin ennalleen ja sen jälkeen suuremmaksi ja suuremmaksi mutta CCW pyöriminen pysyi ennallaan. Loppujen lopuksi rikoin throttle hold fast piro laskeutumisssani laskutelineen.

Vikaa on aivan ilmeisesti muussakin kuin lentäjän taidoissa mutta missä?

Aloittelijan silmin kaikki asetukset vbar minissä ovat ohjeiden mukaiset, peräroottori pyörii normaalisti (belt drive), tail servo (Gaui GS-518) toimii, peräroottorin pitchiä voi ohjata transmitterilla molempiin suuntiin, mitään hälytysääniä tai vieraita vikaääniä ei kuulu, lähettimessä ja kopterissa on akuissa riittävästi jännitettä.

Asun Espoossa. Jos lähistöllä olisi mahdollista jonkun auttaa vian etsinnässä niin se olisi hienoa. Mahtaako vikaa voida kunnolla etsiä ennen kuin saan uuden laskutelineen kanssa kopterin taas lähtökuntoon?
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: TeroS - 24 Huhtikuu, 2015, 10:25:46
Mun silmään tuntuis että mekaniikassa on nyt ongelmia?

Ainakin ämmänsuolla on huomenna populaa, rojut kainaloon ja sinne. Ihan varmasti jolllain on aikaa ja apu löytyy.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Wilikki - 24 Huhtikuu, 2015, 10:50:34
Ja ellei aikaa kisaporukalla ole niin voin minäkin sitä jokupäivä kattoa, kun vaan kentällä olen. Asun itekkin Espoossa. Ellei sulla ole Mikadon mankkaa niin voitas muutenkin kattoo perus jutut läpi ihan tietokoneella, niin ei tarvi kentällä puhelimen kanssa tuhlata lentoaikaa :)
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Kovaajakorkealta - 24 Huhtikuu, 2015, 11:13:41
Kiitos pikavastauksista.

Ämmässuolle siis. Katsotaan saanko huomiseksi laskutelinettä parsittua CA:lla kokoon.

Jollei Gaui tule kuntoon niin otan Wilikki yhteyttä.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: petrim - 24 Huhtikuu, 2015, 18:54:28
Voin puhua ihan lööperiä, mutta näistä lähtisin ekaks liikkeelle.

En tunne noita Gauin vehkeitä niinku yhtään, mutta tuolleen pikaisesti kävis mielessä että onko hihna tarpeeksi kireällä?
Jos se slippaa yli ja pito häviää sen takia.. Jos et saa mitenkään hallintaan, niin etsisin vikaa ensiksi sieltä.

Toinen minkä kattoisin on että se hihnapyörä pyörii sen akselin mukana kummassakin päässä, eli ei luista ja hihnassa hampaat tallella.  :)
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Konna - 24 Huhtikuu, 2015, 19:10:26
Voin puhua ihan lööperiä, mutta näistä lähtisin ekaks liikkeelle.

En tunne noita Gauin vehkeitä niinku yhtään, mutta tuolleen pikaisesti kävis mielessä että onko hihna tarpeeksi kireällä?
Jos se slippaa yli ja pito häviää sen takia.. Jos et saa mitenkään hallintaan, niin etsisin vikaa ensiksi sieltä.

Toinen minkä kattoisin on että se hihnapyörä pyörii sen akselin mukana kummassakin päässä, eli ei luista ja hihnassa hampaat tallella.  :)
X3:n saa kepillä tai hihnalla.
Jos kepillä niin onko kepin päät asianmmukaisesti liimattu kiinni?
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: petrim - 24 Huhtikuu, 2015, 19:14:57
X3:n saa kepillä tai hihnalla.
Jos kepillä niin onko kepin päät asianmmukaisesti liimattu kiinni?

Eikös tossa lukenu että hihnalla mennään..? =)
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: hukkapätkä - 24 Huhtikuu, 2015, 19:20:06
Olisko tuo peräservo kuitenkin saanu vähän kipeää... Toisella servolla testi. Peräservo on ainoa asia josta ei voi tinkiä.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Konna - 24 Huhtikuu, 2015, 19:20:46
Eikös tossa lukenu että hihnalla mennään..? =)
Juuri näin  :-X
Hyvä että joku huomaa  ;D
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: petrim - 24 Huhtikuu, 2015, 19:41:11
 ;D
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Kovaajakorkealta - 25 Huhtikuu, 2015, 18:18:18
Ämmässuon Popular Eurosport kisojen porukat auttoivat vian etsinnässä. Katsellen ei ilmeistä vikaa löytynyt. Koelennosta ensimmäiset 10 sekunttia ok mutta sitten alkoi taas tuttu CCW pyöriminen.

Vian etsinnässä suositeltiin testaamaan toista peräservoa. Valitetavasti kentällä ei kellään ollut lainata.

Kotiin tultuani tarkistin vielä netistä Gauin GS-518 spekseistä taajuuden (1520µs/33Hx) ja vertasin sitä mini Vbarille laittamaani. Oli ok.

Seuraavaksi tarkistin, ettei belt driven hihnan kireyden. Kireällä oli, ei luistanut.

Kun pyörittelin peräroottoria kummastelin miten belt driven main roottorin akselilla oleva hihnapyörä on kytketty pääroottorin akseliin ja hammaspyörään.

Akselin ja pääroottorin välillä on One Way Bearing eli pääroottorin CW pyöriminen ei pyöritä hammaspyörää (ts. jos roottorin CW suuntainen pörimisnopeus on suurempi kuin moottorin vaikutus, ei roottori yritä väkisin pyörittää moottoria).  CCW suuntainen roottorin pyörittäminen kyllä pyöritää hammaspyörääkin minkä voi ajatella vastaavan tilannetta, jossa moottorin CW suuntainen pyörimisnopeus pyrkisi olemaan roottorin CW pyörimistä kiihdyttävä). Tämä on ymmärtääkseni ok.

Sitä en ymmärrä miksi peräroottorin kumpikaan pyörimissuunta ei pyöritä hammasratasta. Kummallisuus ilmenee myös jos outrunner moottoria pyörittää käsin normaaliin suuntaan eli siis suuntaan, jolloin pääroottori pyörii CW suuntaan. Tällöin  peräroottorin pyörimisen voi estää jo melko pienellä voimalla - belt driven pääroottorin akselilla oleva hihnapyörä ei pyöri. Jos peräroottorin lavan vaakatasossa ollessa sen kärkeen ripustaa 60g painon ei roottori pyöri. 50 grammalla pyörii kyllä. Ei kai sen näin pitäisi olla?

En vielä purkanut kopteria mutta eri rakosista tiirailemalla näytti, että akselille hammasrattaan sisälle ja hihnapyörälle kiinnittyvät metalliosat, jotka olin liimannut kiinteästi yhteen Loctite 680 anaerobisella liimalla eivät olisikaan kiinteisti toisiinsa kytkettyjä.

Laitoin googleen hakusanoiksi 'gaui X3 one-way sleeve glue' ja sain ensimmäiseksi tulokseksi pdf dokumentin One Way Sleeve/Hub slipping issue There are reports by ...
Siitä joitakin otteita:

Lainaus
There are reports by pilots that the X3 One Way Sleeve/Hub are slipping.  Some already suggested some solutions.
GAUI has analyzed this issue by gluing the parts and then taking them apart again to examine what is going on here. What we found is that most of the Anaerobic Loctite that has hardened and bonded the two part stay on the One Way Sleeve and virtually no hardened glue stay on the smoother inside diameter of the hub.   Starting 9/23 from GAUI factory, we’ve put thread on the inside diameter of the one way hub so more anaerobic Loctite glue will be on the One Way Hub when it is put together with the One Way Sleeve, improving the two parts bonding.

Mielenkiintoista, että kokoamassani Gauin kyseisessä osassa EI muistaakseni ollut mainittua liimauksen kestävyyttä parantavaa kierreuraa.

Onko kellään kommentteja ennen kuin alan purkaa kopteria ja tarkistaa liimausta?
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Iron_man - 25 Huhtikuu, 2015, 19:10:43
Sitä en ymmärrä miksi peräroottorin kumpikaan pyörimissuunta ei pyöritä hammasratasta. Kummallisuus ilmenee myös jos outrunner moottoria pyörittää käsin normaaliin suuntaan eli siis suuntaan, jolloin pääroottori pyörii CW suuntaan. Tällöin  peräroottorin pyörimisen voi estää jo melko pienellä voimalla - belt driven pääroottorin akselilla oleva hihnapyörä ei pyöri. Jos peräroottorin lavan vaakatasossa ollessa sen kärkeen ripustaa 60g painon ei roottori pyöri. 50 grammalla pyörii kyllä. Ei kai sen näin pitäisi olla?

Ei pitäisi kyllä kädellä ihan helposti pystyä estämään peräroottorin pyörimistä, jos moottoria pyörittää kädellä. Ainoa miten se voisi luistaa on, että hihna on löysällä jä hyppii. Mutta jos tuo on jo tarkistettu, niin joku siellä vetolinjastossa nyt luistaa. Ehkä joku hammasratas luistaa akselillaan tai sitten owb luistaa.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: viltsu - 25 Huhtikuu, 2015, 19:45:32
Kyllä kannattaa yrittää saada mekaanisesti kuntoon ensin. Ei pitäisi kyllä päästä tuolla tavalla luistamaan
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Kovaajakorkealta - 26 Huhtikuu, 2015, 11:09:13
Alustavat havaintoni osoittautuivat oikeiksi. Voima ei välity roottoriakselilta belt driven hihnapyörälle. Gaui X3 kitin mukana tulleella Loctite 680 anaerobic gluella alumiinisen hubin liimaus teräksiseen sleeveen ei ollut onnistunut. Liima oli tarttunut vain teräsosaan. Liima näkyy liitteen kuvasssa erilaisena kiiltona sleeven teräspinnalla. Alumiinisessa osassa ei näy mitään merkkejä liimasta. Kummassakaan osassa ei ole kierreuria.

Miksi liima ei ollut tarttunut? Olin puhdistanut molemmat osat mielestäni huolellisesti asetonilla. Olisiko pitänyt puhdistaa vielä huolellisemmin, oliko liimaa jäänyt tiukan välyksen takia väliin liian vähän, oliko liima vanhentunutta tai kenties alumiinin liimaukseen huonosti soveltuvaa? En tiedä.

Netistä löysin useampia kertomuksia samaisesta liimauksen epäonnistumisesta. Näemmä Gaui myy nykyään 'X3 Crown Gear Hub with One Way Sleeve' osia, joissa osien rajapinnassa on kierreuritus. Korjaukseksi on uusien osien hankinnan lisäksi foorumeilla suositeltu spline rakennetta, eli eräälaisen uratapin laittamista hubin ja sleeven väliin http://www.helifreak.com/showthread.php?t=564683. (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=564683.) Alumiiniseen osaan kelvollisen uran kaiveraminen voisi onnistua pienellä kulmikkaalla viilalla mutta pyöreään teräsputkeen olisi kotikonstein uran tekeminen vaikeampaa.

Päätin raaputtaa aluumiiniseen osaan muutamia uria moottorisahan teräketjun pyöreällä viilalla ja järeämmällä lattaviilalla raaputtelin teräsosaan pitkittäisiä naarmuja. Pesin molemmat osat lämpimällä astianpesuaineliuoksella ja sen jälkeen vielä denaturoidulla etanolilla. Liimaksi valitsin tällä kertaa luetettavaksi osoittautuneen epoksiliiman. Pitkän kuivumisajan takia en pääse testaamaan liimauksen pitämistä vielä tänään. Palaan asiaan.

P.S. Tämä viestiketju on ehkä muuttunut laajemman mielenkiinnon aloittelijan kysymyksestä erityisesti Gaui X3 mekaniikkaa koskevaksi ja voisi sopia paremmin Kopterivalmistajat-Gaui puolelle.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Huhtikuu, 2015, 02:07:04
Ei o totta. Ne on tehny saman virheen minkätakia mä myin aikanaan ekan x7 kopterinikin pois. Sama osa ei vaan kestäny vaan pyöri aina tyhjää :D
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: J@ni - 27 Huhtikuu, 2015, 08:25:02
Sulla on OWB osana aivan tuotannon alkupään osa, tähän on tullut jo heti alussa päivitysosa minkä jälkeen ei takuulla luista tuo liitos.
Noita kierteettömiä OWB kikkareita tuskin on enään edes myynnissä.

Tuon kun vaihdat niin kestää takuulla mitä tahansa ahdh torppailua ;)



Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Huhtikuu, 2015, 15:44:38
jatketaas vielä jossittelua.

oliskohan gaui voinu tehdä ton systeemin noihin koneisiinsa jopa tahallaan estämään rattaiden strippaamista torpissa mutta sittemmin (joskin äärettömän pitkällä vasteajalla) huomannu että ei tossa ole järkeä ku ei kestä ilmassa...

noita rakenteita ku kattoo ni ton olis voinu rakentaa satakertaa vahvemmaksi ihan helpolla. ::)

puhun nyt siis yleisesti koska X7 omasi pitkään samoja ongelmia ja siitä OWB pesästä on ainakin 3 versiota.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: J@ni - 27 Huhtikuu, 2015, 15:55:45
jatketaas vielä jossittelua.

oliskohan gaui voinu tehdä ton systeemin noihin koneisiinsa jopa tahallaan estämään rattaiden strippaamista torpissa mutta sittemmin (joskin äärettömän pitkällä vasteajalla) huomannu että ei tossa ole järkeä ku ei kestä ilmassa...

noita rakenteita ku kattoo ni ton olis voinu rakentaa satakertaa vahvemmaksi ihan helpolla. ::)

puhun nyt siis yleisesti koska X7 omasi pitkään samoja ongelmia ja siitä OWB pesästä on ainakin 3 versiota.

Epäilempä että toi liimaamimen on ollut vaan paskaa suunittelua.
Ja ei ton kanssa ollut mitään äärettömän pitkää vasteaikaa, vaan tää korjattiin jo heti aivan alussa.
Toi alumiinikikkare tulee nyt vasenkätisellä kierteellä kiinni tohon holkkiin ja on helposti ainaki satakertaa kestävämpi ;)
Mun leijutukset ja torppailut kestäny ihan kunnialla

 



 
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Tohtori R - 27 Huhtikuu, 2015, 16:00:34
joo en sanonukkaan ettei nykysellään kestäis ja tolla pitkällä vasteella viittasin X7 tapaukseen.
Otsikko: Vs: Miten etsiä lennon estävää tail piro vikaa?
Kirjoitti: Kovaajakorkealta - 27 Huhtikuu, 2015, 18:11:47
Testasin tänään epoksiliimauksen kestävyyttä. Kesti ainakin sen mitä pystyin vajaa 20 senttisellä avaimella vääntämään, ehkä 20Nm.

Kokosin kopterin ja tein koelennon. Hallitsematon piro oli poissa eli vika korjattu.

[SOLVED]