Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Jyri - 16 Syyskuu, 2008, 15:43:47
-
Kumpi on parempi tapa saavuttaa haluttu headspeed:
100% kaasu vai astetta isompi pinioni ja tiputettu kaasukäyrä esim vaikka 80%
???
Eli se mitä ajan takaa on, mitä hyötyä/haittaa on ajaa harjatonta moottori + ESC yhdistelmää 100% tai vajaateholla? Perusteet?
-
smaller pinion is more efficient, less switching loss in the ESC.
-
Eli tarkoitat että 100% kaasulla on tehokkaampaa tai hyötysuhteeltaan parempi kuin isompi pinioni ja vajaa kaasu?
-
EDIT: Jep jep, väärin meni multa ;D Pitäis taas miettiä enempi
-
Pinenmmällä pinionilla on pakko olla urku auki jonka luulisi olevan kaikkein parasta hyötysuhteeltaan noparin kannalta isommalla pinionilla täytyy moottorin kieekoja tiputtaa jotta nupissa pysyisi samat kierrokset.
Mutta tähän nyt haluaisin syvempää tietoa kuin oma mutu?
-
Moottori toimii parhaiten isolla jännitteellä ja säädin hukkaa vähiten energiaa lämpönä täydellä kaasulla, joten kannatta laittaa mahdollisimman korkea kaasukäyrä ja nupin kierrokset säätää vaihtamalla pinjonia.
Pienellä kaasulla ja isolla pinjonilla on vähän sama kuin polkisit pyörällä ylämäkeen isolla vaihteella.
Eikös? :)
-op-
-
Näin minäkin sitä olen järkeillyt, tietysti vaan jos mennään 100% kaasulla, niin ei ole enää paljoa varaa lisätä kaasua ;)