Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Rollerah - 02 Huhtikuu, 2015, 21:28:01
-
Ilmakuvauksen turvallisuudesta on puhuttu foorumilla aika paljonkin ja foorumistit ovatkin varmaan keskimäärin hyvinkin perillä homman riskeistä. Nyt kun Phantomit, Walkerat, Hubsanit yms. RTF kopterit ovat arkipäivää katukuvassa (niin.. katukuvassa..) alkaisi mielestäni olla aika korkea aika yrittää saada turvallisuusnäkökulmia myös foorumin ulkopuolella harrastavien tietoisuuteen. En kuitenkaan osaa sanoa, että miten satunnaiselle lone-wolf kopteristille saisi paukutettua ajatuksia riskeistä ja turvallisuudesta pelottelematta vältaväestöä liikaa. Väittäisin, että nykyisellä menolla joku sivullinen saa Suomessa kopterin päähänsä viiden vuoden sisällä. Siinä vaiheessa touhua rajoitetaan kaikkien osalta raskaalla kädellä, eikä yleinen ilmapiiri varmasti säily yhtä positiivisena kuin nyt. Vai onko jossain lehtijutussa jo esitelty tuollainen Phantomin kokoluokkaa oleva multikopteri 1,5 kg lentävänä 1 kW-tehosekoittimena, jossa pyörii neljä 10" hiilikuituterää järjettömällä vauhdilla? Häkkyrässä on tietysti yhteensä satoja juotoksia ja liittimiä, joista yhdenkin irtoaminen tärinässä lähettää kopterin vapaaseen pudotukseen. Suurelle yleisölle ja lehdistölle nämä ovat leluja ihan siinä missä Ladybirdit ja muut. Eihän lelu voi olla vaarallinen? Varmaankaan sitä ei saisi myydä jos näin olisi?
Aamulehteä lukevat varmaan huomasivat, että Moro-liitteessä esiteltiin paikallisen harrastajan ilmakuvauskalustoa, Phanom 2 + GoPro. Moro oli ilmeisesti pyytänyt kaveria kuvaamaan Santalahden kaavoitusaluetta yleisölle ja tehnyt samalla lyhyen jutun lehteen kalustosta. Videon voi katsoa täältä (http://moro.aamulehti.fi/2015/03/26/katso-video-talta-nayttaa-santalahden-maisemanrumilus-ilmasta/).
Juttu itsessään on suurelle yleisölle ihan neutraali, mutta näin harrastajan silmään pistää muutama melko hälyttävä lause:
" Moni on kysynyt, miksei Moron lentomatka jatkunut Santalahden pahvitehtaalle saakka. Selitys on, että kuvausalueen vieressä kulkenut voimalinja aiheutti häiriön, jonka takia kopteri laskeutui läheisen kerrostalon katolle ... - Ensin meni videoyhteys ja sitten ohjainyhteys. Kopteri alkoi GPS:n avulla hakeutua lähtöpaikalle, mutta välissä oli talo, jonka katolle se päätyi. Kopteria kuulemma oppii lentämään puolessa tunnissa, mutta ilmakuvauksessa on opettelua. - Koko ajan opin lentämään paremmin pelkän näytön avulla. Vaikeaa on arvioida kopterin etäisyyttä kohteesta" [Lainaus: Moro / Aamulehti 2.4.2015]
Olettaisin, että kopterin laskeutuminen katolle tarkoittaa käytönnössä täysin satunnaista crashia ilmanvaihtolaitteisiin tai antenneihin. Jutussa ei toki mainita, että on ihan silkkaa sattumaa, että kopteri ei osunut hieman alempana talon seinään ja tullut hallitsemattomana 1.5kg möykkynä auton tuulilasista sisään tai suoraan jonkun päähän. Jutun perusteella on selvää, että mitään line-of-sight lennätystä ei ollut tarkoituskaan harrastaa ja luotto RTH:n toimintaan oli aika korkea.
Vastaavaa täysin piittaamatonta ilmakuvausta kopterilla harrastettiin myös Keskustorilla Chilifestien Naga Morich kilpailun aikaan viime kesänä. Kopteristi ajeli Phantomilla ristiin rastiin monisatapäisen (tuhatpäisen?) festariyleisön päällä kohtalaisen kovassa puuskittaisessa tuulessa ja puiden seassa. Ihan kontrollissa homma ei tainnut olla, sillä tuuli painoi kopterin todella läheltä lukusalin viereistä savupiippua. Mikä tahansa vika kopterissa tai hipaisu puidenlatvoihin olisi tässä tapauksessa varmasti pudottanut kopterin festarivieraan päähän.
Tietääkseni Suomessa ei vielä ole sattunut vakavia ulkopuolisille haittaa/vammaa aiheuttaneita onnettomuuksia. Jokohan vaikka jo ensi kesänä?
(Tarkennuksena, että mielestäni Phantom on hieno paketti ja näyttää toimivan ilmakuvauksessa uskomattoman hyvin. Ei siis mitään Phantomia vastaan, mutta yleisyytensä vuoksi se tässä nyt edustaa kaikkia matalan kynnyksen RTF koptereita.)
-
Phantomin vakavin vaikutus on se, että sillä saa lähes kuka tahansa onnistumisen iloa minuuteissa. Oikeasti kopterin hyvän lennätystaidon oppimiseen menee vuosia, ja oppiminen jatkuu. Tässä on melkoinen ristiriita.
-
Tämähän on arkipäivää ja viime vuodenki aikana on paljon asiasta keskusteltu. Valitettavasti löytyy myös paljon "ammattilaisia" joilla on isot kopterit ja touhu samanlaista. Suuri osa toimii vastuullisesti, mutta niillä onkin pitkä harrastuspohja taustalla. Multikopterit ja GPS-RTH yms ovat mahdollistaneet "helpon" lentämisen ja siitä on syntynyt tämä ongelma: lentotaidottomat ostaa kopterin ja ovat sen jälkeen "ilmakuvauksen ammattilaisia". Itselläni on kerran 800 kopterin kanssa mennyt RTH päälle kuvauskeikalla. Kopteri oli näkyvissä, mutta failsafe meni mankassa päälle. Seurasin tilannetta ja otin haltuun kun lähti meneen eri paikkaan ku halusin.
Valitettavaa tässä on se, että lehdet tekee juttuja tällaisista harrastajista jotka rikkoo sääntöjä. Ehkä kannattaa antaa lehdelle palautetta ja vaatia juttua missä kerrotaan mitä tässä jutussa tehtiin väärin.
Niin ja ne ohjeet kannattaisi lukea. Kopterinhan saa haltuun RTH:sta vaihtamalla lentotilaa.
-
Tässähän olisi ns. miljoonan taalan paikka yhdistykselle olla aktiivinen tiedotusvälineitten suuntaan, että saataisiin tarvittava ja asiallinen info ulos. On vain ajan kysymys, kun oma harrastus alkaa olla vakavassa vaarassa jonkun teropetterin ison kämmin takia.
-
Nyt on hyvää ja asiallista keskustelua, ja hyvä ehdotus tuo edellisin kommentti eli puututtaisiin ja selvitettäisiin kaikille että mites se homma oikein menikään.
Juuri se yleistys on se pahin homma joka leimaa sit kaikki harrastajat samanlaisiksi vastuuttomiksi sohloiksi :)
-
Aika kova homma toimittaa selvitykset jokaiseen, lehteen, mediaan yleensä, jokaiseen kauppaan joka laitteita myy ja vielä niille täysin uusille, jotka ei missään foorumeilla viihdy.
Mutta, jos jollain on aikaa, niin mikä ettei.
-
"Melojat hukkuivat järvellä"-otsikon takaa kun lukee itse jutun, käy ilmi että jotkut jätkät ovat päättäneet saunan jälkeen lähteä katsomaan katiskoja inkkarilla, laudanpätkät meloina ja aivan tuhannen p****n kännissä. TODELLA kaukana itse melonnan harrastajista. Näistä "harrastajista" ja kaiken maailman reikäpäistä joutuu kärsimään jokainen harrastus.
-
Onneksi kuitenkaan edes Suomessa ei voida ihan yhtäkkiä kieltää täydellisesti mitään. Ei pesäpallomailankaan ostamiseen tarvita ostolupaa vaikka joku saattaa silläkin mätkiä ihmisiä eikä palloja... Ja jos taas jonkun kohelluksen takia vaikkapa ihmisten päällä lennättäminen kielletään lailla, kuka siitä kärsii? Ainoa vaara lienee lainsäätäjän ylilyönti, niitä on toki nähty ennenkin... (Vrt. aselaki)
En siis vähättele järjen käyttöä ja valistusta, olen vain hieman kyyninen valistuksen hyödyllisyydestä, aina löytyy niitä reikäpäitä jotka tyhmyyttään teloo itseään tai muita. Mutta jos aletaan vaatia vaikka lehtijuttuja joissa touhun vaarallisuutta oikein nimenomaisesti korostetaan, se jos mikä lisää sitä riskiä että lainsäätäjä innostuu asiasta ja alkaa rajoittaa touhua sielläkin missä vaaraa ei ole.
-
Järjestöistä. FinnUAV on ensisijaisesti ammatikseen tekevien järjestö. Samoin RPAS Finland. Ne eivät ole olemassa siksi, että jokainen RTF-Phantomisti voisi vapaasti rellestää. Enemmänkin ne ovat olemassa pitääkseen isoimmalla kalustolla päivittäin rahasta lennättävät kontaktissa toisiinsa ja kehittää tuotteita asiakkaan suuntaan. Teollisuus odottoo kieli pitkällä UAV-sovelluksia joilla voidaan tehdä isoja kasoja rahaa. Tämänhetkine kuvaustouhu on tulevaisuuden rinalla vasta alkusoittoa ja pikkubisnestä.
Mutta mielestäni kaikki olemassaoleva tietotaito ja kokemus on jaettavissa, tosin kaikkia kikkoja ei vuosien työn jälkeen edes halua jollekin tuntemattomalle newbielle jakaa. Moni asia pitää kuitenkin ensin itse löytää ja ymmärtää. Se ei tapahdu minuuteissa. Se mikä erottaa vaikka 5 tai 15 vuotta lennättäneen newbiestä on kokemus ja sen tuoma asenne. Sitä ei voi kukaan ostaa valmiina eikä sitä voi kun yrittää siirtää eteenpäin.
SIL kun taas ei ole kaupalliseen toimintaan keskittynyt järjestö, olisi juuri oikea taho jakamaan turvallisen kopterilennätyksen tietotaitoa. Sitä vain pitäisi heille antaa. Murtovaarojen ansiokas heliopas on täyttä asiaa, mutta pitäisi päivittää ja tunnustaa multienkin olemassaolo. Kopterit ry ja me kaikki, wink wink?
RTF-kamppeissa kauppiaalla on mielestäni myös oma vastuunsa. Jos jollain venemessuilla myydään kymmeniä Phantomeja, tuote voi olla kaikille asianosaisille outo, samoin kuin sen käyttötarkoitus. Montakohan on jo meren pohjassa. Ei kaikille pidä edes myydä kaikkea, ja toisaalta pitäisi tuntea tuotteensa läpikotaisin sekä ohjata oikeaan porukkaan harrastamaan.
Eli, tarvitaan tapa jolla kuka tahansa kiinnostunut saa fiksua tietoa helposti, eikä jokaista tarvitse välttämättä yksitellen opastaa foorumeilla. Kopteriharrastus on nyt valtavassa kasvussa Suomessa, ja on sellaisenaan mielestäni positiivinen asia.
Näistä voitaisiin Expossakin jutella lisää...
Tuomas
-
Vastaavaa täysin piittaamatonta ilmakuvausta kopterilla harrastettiin myös Keskustorilla Chilifestien Naga Morich kilpailun aikaan viime kesänä. Kopteristi ajeli Phantomilla ristiin rastiin monisatapäisen (tuhatpäisen?) festariyleisön päällä kohtalaisen kovassa puuskittaisessa tuulessa ja puiden seassa. Ihan kontrollissa homma ei tainnut olla, sillä tuuli painoi kopterin todella läheltä lukusalin viereistä savupiippua. Mikä tahansa vika kopterissa tai hipaisu puidenlatvoihin olisi tässä tapauksessa varmasti pudottanut kopterin festarivieraan päähän.
http://moro.aamulehti.fi/2015/04/02/katso-video-talla-moro-lensi-santalahden-yli/ (http://moro.aamulehti.fi/2015/04/02/katso-video-talla-moro-lensi-santalahden-yli/)
" Kopterilla Kiiski on kuvannut muun muassa Tampereen chilifestiä ja alamäkipyöräilijöitä."
Liekkö ollu sama veijari asialla...
Itse seurasin viimevuoden elokuussa Jurassic Rockissa kun Phantomia lennäteltiin festarikentän päällä ja kuvailtiin sekä katsojia että keikkaa. Sillon mielikuva oli lähinnä "vähän siistiä". Nyt jokusen kuukauden moisten kapistusten elämää foorumeiden ja youtuben kautta seuranneena voi olla vaan kauhistunut ylipäätänsä näkemästään, ja järkyttynyt miten moisen laitoksen festarikansan niskaan tippumisesta ei edes käynyt pienessä mielessä. Itse harkkailen tommosella pienellä sisäkopterilla hallintaa ja ehkäpä jonain päivänä uskaltaudun vähän isomman hommaamaan.
-
RTF-kamppeissa kauppiaalla on mielestäni myös oma vastuunsa. Jos jollain venemessuilla myydään kymmeniä Phantomeja, tuote voi olla kaikille asianosaisille outo, samoin kuin sen käyttötarkoitus. Montakohan on jo meren pohjassa. Ei kaikille pidä edes myydä kaikkea, ja toisaalta pitäisi tuntea tuotteensa läpikotaisin sekä ohjata oikeaan porukkaan harrastamaan.
Aika kovia vaatimuksia kauppiaille. Millä eväillä kauppias päättää kelle myy ja kelle ei? Kyllä kai ihmisiin pitää voida kauppiaankin luottaa niin että se vastuu turvallisesta käytöstä on ostajalla, eikä kauppiaan tehtävä ole kenenkään täysjärkisyyttä arvioida.
Ja miten kauppias voi ohjata ketään mihinkään porukkaan harrastamaan? Ei se kyllä kauppiaan asia ole missään tapauksessa.
-
Rajalalle olen hoitanut tietoa foorumeista ja yhdistyksistä. Myyjiä oon myös informoinut suurimmat idioottimaisuudet mitä ei saisi tehdä.
Maahantuojalta tuli myös ohjeistus lennättämisestä kirjallisena. Siihen sain mukaan vielä vakuutus asioita ym. Ym.
Eli siellä on yritystä ainakin ollut. Täysin eriasia on asiakkaan vastaan otto kyky :)
-
Jos empatiakykyä ei tunnu riittävän holtittomalla kopteroinnilla vaarannettaville ihmisille noin muuten, niin aina voi huomauttaa mahdollisista vahingonkorvauksista ja vastuukysymyksistä siinä vaiheessa kun jotain todella sattuu. Naapurin autoon saa sen rikotun tuulilasin muutamalla satasella, mutta jos 30-vuotiaana työkyvyttömäksi vammautuneelle keskituloiselle aletaan laskea ansionmenetyksiä, niin puhutaan ihan eri luokkaa olevista summista. Tietysti mukavaa olisi, jos ensisijaisena ongelmana tässä nähtäisiin se kaverin vammautuminen eikä oma taloudellinen tilanne.
-
Kuka on osoittanut empatiakyvyn puutetta?
-
En tässä mihinkään tiettyyn tapaukseen tai henkilöön viitannutkaan, kunhan mainitsin että on todella kaikkien edun mukaista toimia turvallisuusasiat mielessä pitäen. Pahoittelen kärjistettyä kommenttia, äänensävyjä on foorumeilla niin hankala saada näkyviin ;).
-
Kuka on osoittanut empatiakyvyn puutetta?
Joku hypoteettinen henkilö?
-
Turvallisuusasiat on monella tavalla hankalia tässäkin lajissa. Toisaalta niistä pitää puhua, mutta toisaalta taas vaarojen ylenpalttinen korostaminen voi olla se tekijä joka saa aikaan liiankin kireitä määräyksiä viranomaisten taholta. Kultainen keskitie, sitä tarvitaan tässäkin :)
-
Toisaalta ei se multin rakentaminenkaan mitään rakettitiedettä ole jos totta puhutaan. Varsinkaan kitistä. Ei se määräysten lisääminen tosiaan ketään auta. Tuomioiden koventamisella voisi olla jotain vaikutusta mutta Suomessa se olisi ennenkuulumatonta.
-
Aika turha pelätä että yksi tai kaksi multia aiheuttaisi räveltämisellään jotain todella isoja rajoituksia. Jos tuolla tavalla suomessa toimittaisiin, meillä olis pyöräilyynkin omat ajokoulut ja kortit. Turha tässä on olla varpaillaan, vedetään happea ja keskitytään vaan siihen lentämiseen. Kelit paranee just...
-
Jep ja viinakin olis jo kielletty kokonaan, kun sen voimalla on porukkaa otettu hengiltä vaikka kuinka :)
-
Kielletään kaikki!
-
Jep ja viinakin olis jo kielletty kokonaan, kun sen voimalla on porukkaa otettu hengiltä vaikka kuinka :)
Juuri niin, ja autoilu, moottoripyöräilystä puhumattakaan ;D
-
Juuri niin, ja autoilu, moottoripyöräilystä puhumattakaan ;D
Älä puutu moottoripyöräilyyn tai tuun kummittelemaan kun se aika koittaa ;)
Asiaan; kyllä se niin monessa yhteydessä on jo tässä maassa todettu, että muutamien tötöilyt vaan valitettavasti vaikuttaa koko harrastajapiirin asioihin. Yleensä haitallisesti. Ja negatiivinen kehitys saa lähes aina alkunsa siitä, että jotain on saatavilla ilman kontrollia kun on riittävä määrä tarjontaa ja riittävästi rahaa. Ja kun kaksi viimeksi mainittua kohtaa on seurauksena se, että kysynnän kasvaessa tarjontaa tarjoavien määrä kasvaa ja hinnat tippuu. Tästähän alkaa sitten se ekspotentiaalinen kierre, joka johtaa jossain vaiheessa siihen, että tavara ei maksa juuri mitään ja asia/tuote/harrastus/väline on kaikkien v*itun Jani-Torstien ja Oona-Hissujen saatavilla. Ja jos ei omista viikkorahoista saa säästettyä niin kyllä Jyrki-iskä tai Brooke-äiti maksaa "koska tuommoinen on naapurin Joonastapanillakin ja ilman sitä Jani-Torstista tulee koulukiusattu." Tehdään hankinta ilman harkintaa sen rakkaudenhedelmän kyvyistä ja valmiuksista selvitä asiasta. Sitten sattuu vahinko, Jani-Torstilla on paha mieli ja Jyrki-iskä ja Brooke-äiti, huomattuaan tulevan korvausvelvoitteen, syyttävät yhteiskuntaa siitä, että näin pääsi käymään, nimittäin Jani-Torstin syy se ei ole vaan yhteiskunnan ja kauppiaan. Eikä aikaakaan kun yleisön painostuksesta ja vaalipisteiden toivossa muslimisosialistien Päiviö Räisänen tehtailee lakialoitetta asioiden kieltämiseksi tai ainakin luvanvaraisuusvaatimusta vaaditaan.
Ai mielikuvituksen tuotetta ja kaukaa haettua vai? Katsellaanpa asiaa historian valossa moottoripyöräilyn kieltovaatimusta koskevasta kirjoituksesta (juu juu, ymmärsin huumorin ja hymiön) ;
Aikanaan mopon, tuon yleisesti harmittomaksi ja turvalliseksi mielletyn kulkineen, kuljettamiseen riitti kun oli ikää 15v ja muutaman markan vakuutuskilpi oli hankittu. 25- 35 vuotta sitten nuo kyseiset härpäkkeet olivat duunareiden tulotasoon nähden kohtuu hintavia ja ei niitä ihan jokaisen perheen mukuloille hankittu. Ja jos harkittiin hankkimista niin saatettiin silloinen Jani-Torsti laittaa kokeilemaan naapurin pojan Soliferia ja jos nyt tunnin kokeilun jälkeen ei motoriikkaan mennyt perille vasemman jalkaterän, vasemman käden pitkien sormien puristuksen, oikean käden ranneliikkeen, sekä pysähtymistä varten oikean käden sormien puristuksen ja oikean jalkaterän saumaton yhteistyö niin sitten Jani-Torstille iskä ja äippä sanoi, että "pysy poika Jopossa, ei satu mitään sinulle eikä sivullisille." Ja jos iskällä ja äipällä ei tuohon ymmärrys riittänyt niin naapurin Seppo-setä kyllä ilmoitti, että jos Jani-Torsti mopon saa niin siinä ei ikinä ole aamulla ehjiä renkaita. Se oli siihen aikaan sitä "koko kylä kasvattaa"-menttaliteettia.
Kuinkas sitten kävikään? Tuli nousukausi, rahaa alkoi riittämään, ihmisoikeusoppineiden mukaan alkoi olla paheksuttavaa puuttua muiden asioihin ja kai niistä käräjiäkin käytiin kun p*rseilevä Jani-Torsti sai tukkapöllyä naapurin Seppo-sedältä. Edelleen rahaa riitti, Kiinasta tuotettiin skootteri-nimisiä automaattivaihteisia, rimpularunkoisia "jarruilla" varustettuja ja mikrorenkaisia mopoja, joita osasi vauhtiin laittaa vaikka autistinen lapsi, mutta liikennesääntöjen tuntemuksen ja pysähtymisen osaamisen puute aiheutti hirveästi onnettomuuksia. Naapurin Sepot eivät tietysti enää linnatuomioiden pelossa uskaltaneet puuttua Jani-Torstien yksilön vapauteen, johon kuului viuhtoa päättömästi pitkin teitä, kevyenliikenteenväyliä, pihakatuja ja leikkipuistoja. Ja jos Seppo Jani-Torstin vanhemmille julkesi asiasta huomauttaa niin seurauksena oli yhteydenotto asianajotoimistosta korvausvaateen kera.
Sitten yhteiskunta heräsi! Nämähän ovat yleisesti tunnetun mukaan vaarallisia laitteita, tähän vaaditaan sääntelyä! Ja niin Augustukselta kävi käsky, että kaikki mopon puikkoihin halajavat on mopokouluun pantava. Sillä se mopoilu saadaan turvalliseksi ja maahan rauha. Augustus ei vaan muistanut, että naapurin Seppo oli jo keksitty ja hänelle pitäisi valtaa lisää annettavan...
No kuinkas sitten s**tana kävi? Pissa-Liisat vetää edelleen skoottereillaan tuolla pitkin katuja kypärän hihna auki, Iphone89-puhelimeensa whatsapp-viestiä näpytellen ilman minkäänlaista hajua liikennesäännöistä tai -tilanteesta kaksi rinnan vetäen kolmion takaa sen traktorin kylkeen vammautuen pahasti. Ja taas, jo nyt moottoripyöriä korkeammalla olevat, mopojen vakuutusmaksut nousevat entisestään. Ja niitä vakuutusmaksuja maksavat myös järjelliset mopoilijat ja kompensaation kautta ihan kaikki liikennevakuutusmaksuja maksavat ihmiset, siis myös sinä joka sitä Corollaasi sinne lennokkikentän kupeeseen parkkeeraat.
Nonni, kävin välillä hermosavuilla... Taisi olla eka "avautuminen" tälle foorumille. Yhtäkaikki; en kannata asioiden hoitamista sääntelyllä, koska siinä vaan kärsii kaikki muutaman tötöilijän takia. En myöskään kannata "kaikki saa tehdä mitä haluaa"-mallia, koska se tulee johtamaan sääntelyyn.
Peräänkuulutan osaavien ja asioista tietävien opastusta oma-aloitteisesti (sitähän tällä foorumilla on kiitettävästi) ja puuttumista, tarvittaessa potkurit ja antennit katkomalla, hölmöilyyn ja selvästi riskaabeliin toimintaan. Matala kynnys lennätyspaikoille kysymään ja utelemaan varmaan myös kantaa hedelmää, se aidan takana pällistelevä ujo mykkäp*ska saattaa olla lähestymisen arvoinen tapaus kun ilman lähestymistä se vaan lähtee pois ja menee kotiin Jätkäsaaren kaupan kautta RTF-paketti kainalossa ja päättää kokeilla sitä Narinkkatorilla... Myös yhdistystason puuttuminen tiedottamisella median uutisointeihin tulee varmaan pitkällä tähtäimellä olemaan hedelmällistä. Yhdistystason kritiikki yleisön päällä olevaan lentolaiteeseen ei liene sitä lennättäneelle torspolle hyvää mainosta ja seuraava tilaisuuden järjestäjä saattaa jo osata kysyä asiasta...
Ugh! Olen puhunut.
P.S Kannatan myös alkolukkoa foorumille kirjoittamiseen...
-
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Foliohattu
-
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Foliohattu (http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Foliohattu)
Nooh, oisko nyt kuitenkin pitänyt linkittää:
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kukkahattut%C3%A4ti (http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kukkahattut%C3%A4ti)
-
...Yhtäkaikki; en kannata asioiden hoitamista sääntelyllä, koska siinä vaan kärsii kaikki muutaman tötöilijän takia. En myöskään kannata "kaikki saa tehdä mitä haluaa"-mallia, koska se tulee johtamaan sääntelyyn.
Peräänkuulutan osaavien ja asioista tietävien opastusta oma-aloitteisesti (sitähän tällä foorumilla on kiitettävästi) ja puuttumista, tarvittaessa potkurit ja antennit katkomalla, hölmöilyyn ja selvästi riskaabeliin toimintaan. Matala kynnys lennätyspaikoille kysymään ja utelemaan varmaan myös kantaa hedelmää, se aidan takana pällistelevä ujo mykkäp*ska saattaa olla lähestymisen arvoinen tapaus kun ilman lähestymistä se vaan lähtee pois ja menee kotiin Jätkäsaaren kaupan kautta RTF-paketti kainalossa ja päättää kokeilla sitä Narinkkatorilla... Myös yhdistystason puuttuminen tiedottamisella median uutisointeihin tulee varmaan pitkällä tähtäimellä olemaan hedelmällistä. Yhdistystason kritiikki yleisön päällä olevaan lentolaiteeseen ei liene sitä lennättäneelle torspolle hyvää mainosta ja seuraava tilaisuuden järjestäjä saattaa jo osata kysyä asiasta...
Ugh! Olen puhunut.
P.S Kannatan myös alkolukkoa foorumille kirjoittamiseen...
Erinomaista että asiasta keskustellaan!
En ymmärrä näkemystä ettei kaikki saisi ostaa ja käyttää mitä haluaa koska se johtaa sääntelyyn. Siis häh? Sehän jo on sääntelyä!
Puuttuminen vaikka potkurit ja antennit katkomalla? Kuka antaa ja kenelle oikeuden alkaa poliisiksi? Tervettä järkeä joo, mutta rajansa kaikella...
-
Nooh, oisko nyt kuitenkin pitänyt linkittää:
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kukkahattut%C3%A4ti (http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kukkahattut%C3%A4ti)
Jos näin paljon nähdään uhkakuvia turhaan, kyllä menee ihan foliopuolelle ;)
-
Erinomaista että asiasta keskustellaan!
En ymmärrä näkemystä ettei kaikki saisi ostaa ja käyttää mitä haluaa koska se johtaa sääntelyyn. Siis häh? Sehän jo on sääntelyä!
Puuttuminen vaikka potkurit ja antennit katkomalla? Kuka antaa ja kenelle oikeuden alkaa poliisiksi? Tervettä järkeä joo, mutta rajansa kaikella...
Korjattakoon, tai tarkennetakkoon, tähän sen verran, että itsesääntely lienee parempi kuin viranomaissääntely. Valitettava tosiasia kun on, että lainauksen kirjoittajan mainitsemaa tervettä järkeä ei vaan kaikille ole jaettu, rahaa kylläkin. On sääntelyssä hyvätkin puolensa; nykypäivän täysi-ikäinen ei saa ajaa, vaikkakin ostaa (riippuu kauppiaan moraalista), rajoittamatonta isoa moottoripyörää. Valitettavasti ns. ikämiehet, joille A-kortti on tullut kuin Manulle illallinen, saavat mennä ostamaan ja ajamaan vaikka sitten 200kg/200Hv-pyörää vaikka eivät olisi eläissään edes Pappa-Tunturilla ajaneet. Näistä sitten saadaan lukea lööpeistä, yleensä niin että joku kuoli.
Ja foliohatun tarjoajalle; kaiva lainaus tästä keskustelusta kun koko harrastus on ryssitty ja FPV-touhu tai muutoin RC-kuvaaminen tai jopa pelkkä lennättäminen on maksullista ja luvanvaraista.
Miten helvetissä kaikkiin harrastuksiin voikaan pesiytyä näitä "antaa kaikkien kukkien kukkia"-idiootteja, jotka asioiden mennessä munilleen alkavat kuitenkin selitellä "emmämutkuniinkukunfacebo okissasanottiin... Ja sitäpaitsi kopterit netissä puhuttiin turvallisuusnäkökulmista RTF-kopteristeille"
Olen valmis tarkentamaan ja muuttamaan aiempaa vuodatustani asioiden mahdollisesta kehittymisestä kun f2f argumentoijaksi tulee pitkän linjan RC-harrastaja perustelluine mielipiteineen.
Tässä maassa on melkoinen määrä harrastajia. Ettekö te todella ymmärrä, vaikka sitten foliohatut päässä, että kun pari kertaa kopsahtaa vähän väärään osoitteeseen niin sitten ei ole kivaa enää kellään, joka haluaisi laittaa RC-vehkeen taivaalle?
Ettehän tule moittimaan mua kun kokemusta kopuista ei hirveesti ole mutta ajattelin mennä lennättämään kavereiden huviksi Eduskuntatalon eteen, että saataisiin kivaa footagee saunailtaan? Startti Kiasman takaa ja FPV:llä leijutusta Manskun päällä...
Mitenkäs se Kekkonen sanoikaan...?
-
Jos joku on näin huolissaan multien turvallisuudesta, voi perustaa vaikka yhdistyksen harrastajille ja alkaa jakaa tietoa julkisuuteen sekä jäsenistölleen vaaroista jne. Tämä on KOPTERI foorumi ja KOPTERI ry:tä ei pahemmin kiinnosta tuollaisia multien asioita lähteä ajamaan.
-
Jos näin paljon nähdään uhkakuvia turhaan, kyllä menee ihan foliopuolelle ;)
Näinhän sitä jokainen järki-ihminen luulisi mutta valitettavasti nykyisessä tarkoituksellisesti luodussa pelon ilmapiirissä nuo uhkakuvat turhan helposti toteutuvat kun suuri enemmistö kannattaa mitä tahansa kieltoja "turvallisuuden nimissä" etenkin jos kiellettävä asia ei itseä satu kiinnostamaan. Ja aina löytyy innokkaita kukkahattupoliitikkoja kieltoja ajamaan etenkin jos niistä kärsivät harrastajat ovat pieni porukka tai eivät muutenkaan kuulu ko. broilerin äänestäjäkuntaan.
Ammunnanharrastajana olen nähnyt miten hyväksyttävästä, jopa maanpuolustusta hyödyttävästä, harrastuksesta on julkisuudessa parissa vuosikymmenessä tullut epäilyttävää ja yleistä turvallisuutta uhkaavaa puolirikollista toimintaa jota pyritään kaikin keinoin ajamaan alas sääntelyllä ja kielloilla.
Eli kyllä se huoli valitettavasti on jossain määrin aiheellinen.
-
Jos joku on näin huolissaan multien turvallisuudesta, voi perustaa vaikka yhdistyksen harrastajille ja alkaa jakaa tietoa julkisuuteen sekä jäsenistölleen vaaroista jne. Tämä on KOPTERI foorumi ja KOPTERI ry:tä ei pahemmin kiinnosta tuollaisia multien asioita lähteä ajamaan.
Oliko tämä RC-kopterit Ry:n virallinen mielipide ja kanta ketjussa keskustelussa olevaan asiaan? Ja jos oli niin saanemme myös tietää, missä asemassa mikek on yhdistyksessä ja millä mandaatilla hän tämän virallisen kannan tänne kirjoittaa? Saattaa kiinnostaa aika monia, jotka miettivät klikkaavansa tuota yläbannerin liittymislinkkiä...
-
Noi melskaamiset lahjaksi saaduista A-korteista kuuluu kyllä selvästi moottoripyörä.orgille, siellähän teinit avautuu asiasta päivittäin.
Eli, tarvinneeko sitä tähän asiaan vetää, vai onko sekin nyt taas joltain pois ?
-
Jos klikkaat ylälinkkiä, maksat kannatusjäsenyydestä. Eli et saa mitään sananvaltaa tai mahdollisuutta vaikuttaa itse Kopterit ry:n toimintaan. Kopterit yhdistyksessä jäseneksi, ja siis henkilöksi jolla olisi mahdollista tulla valituksi yhdistyksen hallitukseen, on ilmeisesti hallituksen takana. Ja itse jäseneksi kutsutaan? En ole enään maksanut kannatusjäsenyyttä.
Ja ei, ei ole tuon yhdistyksen virallinen mielipide. Ei muuta kun pistät vaan Multikopterit ry:n pystyyn ja alat ajamaan että osaamattomilta saa katkoa vaikka antennit ja potkurit tarvittaessa...
-
Hippasen menee taas sivuraiteelle keskustelu, mutta niinhän se usein menee.
Itsellä ajatuksena oli lähinnä se, että olisiko hyvä alkaa miettimään, miten tiedotusvälineitten asenteisiin uutisoinnissa voitaisiin, tietysti mahdollisimman vähällä vaivalla, vaikuttaa tavalla, joka muuttaisi tapaa, jolla asioista kerrotaan. Säikeen alustus oli täyttä asiaa. Ei ole syytä alkaa demonisoimaan ja pelotteleman, mutta täyttä faktaahan on jo pelkkien kokemusten perusteella, ettei mikään tekninen laite ja vähimmässä määrin multit, ole luotettavaa tekniikkaa, joita pitäisi päästää ihmisten yläpuolelle/läheisyyteen lentelemään.
Kai tässä on lähinnä huoli siitä, että saisimme jatkossakin harrastaa rauhassa, ilman viranomaisten sääntelyä ja muitten ihmisten pelkoa ja tuomitsemista ?
Vastuuhan on meidän itsemme ja jos sysäämme sen muille, voimme syyttää vain itseämme, kun jotain tapahtuu ja tapahtuu varmasti.
Kauppiailta tuskin kannattaa odottaa mitään toimia tämän suhteen, koska vain raha on se, joka kiinnostaa. Ongelmana on tietysti myös se, että laitteet hankitaan usein/aina kasvottomilta nettikauppiailta, joille vastuullisen kulttuurin opettaminen on luonnollisesti mahdotonta, joten jäljelle jäänee vain mahdolllisuus koittaa vaikuttaa ns. "julkiseen mielipiteeseen" ts. tapaan, jolla tästä uudesta villityksestä uutisoidaan ?
Asian vähättely ei ainakaan edistä asiaa(mme) tippaakaan.
Jo pelkästää se, että asiast käyddä vilkasta keskustelua osoittaa sen, että jotainhan tämän takana täytyy olla ?
Itse tiedä, mitkä keinot tässä olisi käytettävissä, mutta ehkä joku sen oivaltaa, toivottavasti.
Tietysti aina voi ostaa popcornia ja nojata tääksepäin ja odottaa...
Edit: Korjattu virheitä
-
Jos joku on näin huolissaan multien turvallisuudesta, voi perustaa vaikka yhdistyksen harrastajille ja alkaa jakaa tietoa julkisuuteen sekä jäsenistölleen vaaroista jne. Tämä on KOPTERI foorumi ja KOPTERI ry:tä ei pahemmin kiinnosta tuollaisia multien asioita lähteä ajamaan.
Mikek, voit lähteä ajamaan turvallisuusasiaa yksityishenkilönä ja kun argumentoitisi ja toimintasi on asiallista, RC-Kopterit Ry ei näe mitään syytä olla tukematta asiaasi multikoptereiden turvallisesta operoinnista. SIL:n jäsenyhdistyksenä voimme hyödyntää heidän kontakteja ja osaamista tieottamisessa.
Yhdistys tarvitsee toimiakseen aktiivisia henkilöitä, joiden tekemistä tuetaan yhdistyksenä. Yhdistyksen jäsenyys ja päätöksentekovalta ei tuota vielä yhtään mitään lisäarvoa yhteisölle.
(http://www.kopterit.net/kuvat/kopunetinfo.png)
-
Mikek, ihan vapaasti voit lähteä ajamaan turvallisuusasiaa yksityishenkilönä ja kun argumentoitisi ja toimintasi on asiallista, RC-Kopterit Ry ei näe mitään syytä olla tukematta asiaasi multikoptereiden turvallisesta operoinnista. SIL:n jäsenyhdistyksenä voimme hyödyntää heidän kontakteja ja osaamista tieottamisessa.
Yhdistys tarvitsee toimiakseen aktiivisia henkilöitä, joiden tekemistä tuetaan yhdistyksenä. Yhdistyksen jäsenyys ja päätöksentekovalta ei tuota vielä yhtään mitään lisäarvoa yhteisölle.
Itse juuri en näe mitään uhkakuvia, että harrastusta oltaisiin rajusti rajoittamassa viranomaisten taholta. Tarjoa tilaisuutta heille, jotka siitä täällä niin kovasti ovat huolissaan. Silloin ei kannata lähteä liikkeelle yksityishenkilönä, vaan juurikin perustaa multikoptereille oma yhdistys, jonka nimissä asiaa ajaisi.
Kannatusjäsen-jäsen väännöstä ei tässä ketjussa, kun siitä on käyty muissa keskusteluissa. Mutta esittäytyessä sekä ajaessaan asioita yhdistyksenä, jossa on 150 harrastavaa JÄSENTÄ, kun että JÄSENIÄ on 10 ja KANNATUSJÄSENIÄ 140, kuulostaa ihan viranomaisillekkin huomattavasti paremmalta.
-
Eikös foorumilla ole multeista vastaava henkilö, olis ehkä hieman hänen alaansa, imho.
-
Terve Teme (vaikka en miestä tunnekkaan)
Olette juuri saaneet yhden kannatusjäsenen lisää.
Mikek, voit lähteä ajamaan turvallisuusasiaa yksityishenkilönä ja kun argumentoitisi ja toimintasi on asiallista, RC-Kopterit Ry ei näe mitään syytä olla tukematta asiaasi multikoptereiden turvallisesta operoinnista. SIL:n jäsenyhdistyksenä voimme hyödyntää heidän kontakteja ja osaamista tieottamisessa.
Yhdistys tarvitsee toimiakseen aktiivisia henkilöitä, joiden tekemistä tuetaan yhdistyksenä. Yhdistyksen jäsenyys ja päätöksentekovalta ei tuota vielä yhtään mitään lisäarvoa yhteisölle.
(http://www.kopterit.net/kuvat/kopunetinfo.png)
-
Nonni, jatketaanpas aiheesta taas ilman alkolukkoa
Ketjun aloittajan huoli aiheesta on enemmän kuin aiheellinen. Jos nyt joku luulee, että multeilla aiheututet haverit koskevat vain multeja ovat täysin hakoteillä. Ensimmäisenä uutisoitu "Taivaalta pudonnut radio-ohjattava multikopteri vammautti lapsen"-uutinen on seuraavassa mediassa otsikolla "Taivaalta pudonnut radio-ohjattava kopteri vammautti lapsen" ja loppuviimeeksi kansan syvät rivit käyvät keskusteluja kahvilassa aiheesta "Taivaalta pudonnut radio-ohjattava vammautti lapsen".
Tästä tulee varmuudella seuraamaan se, että radio-ohjattavia lentolaitteita, olivat sitten kiinteä- tai pyöriväsiipisiä, tullaan kategorioimaan samalla tavalla ja viranomaisspeksejä kirjoitetaan liukuhihnalta. Ja sitten, kuten jo aiemmin kirjoitin, kellään ei ole enää kivaa. Pahimmassa tapauksessa vanhat jäärät vetää monttuun saakka, uusia harrastajia ei tule byrokratian takia ja vuonna 2035 kysytään että "mikä ihmeen radio-ohjattava?"
Mediat ovat nihkeitä kirjoittamaan seurantauutisia mutta kilpailevat mediat ovat hanakoita osoittamaan kilpailijan uutisoinnin vääräksi. vink vink... "RC-kopterit ry:n puheenjohtajan Töttöröön mukaan harrastuksen aloittaminen kantapään kautta oppimisella ei kannata ja tulee kalliiksi myös kukkarolle. "Meillä on opastettu kentälle tulleita kopteristeja jäsenten toimesta jo vuosia. Yllättävän monet kasvot täällä kentällä ja tapahtumissa pyörivät ja ja opastavat osaltaan tuoreita tyyppejä harrastuksen pariin." Kysyttäessä Töttörööltä vauhdikkaiden ja ilmeisen vaarallisten laitteiden riskeistä hän vastaa "Opastamme alustapitäen kaikkia harrastajia tai sellaiseksi aikovia tulemaan lennätyspaikoillemme, josta saa varmasti kaikki tarvittavat neuvot harrastuksen turvalliseen aloittamiseen."
Utopiaa? Ehkä, mutta tuohon kannattaisi pyrkiä.
Sopiiko kaikille, että laitan nyt alkolukon päälle?
Ainiin, kannustan edelleen katkomaan ropellit ja antennit selkeästi väärään paikkaan starttaamassa olevalta juipilta.
-
Teme, siinähän sulla on henkilö joka lähtee ajamaan turvallisuusasioita. Kun on vielä kannatusjäsen, Kopterit ry voi lähteä tukemaan.
-
Siis RTF kopterit on riskiryhmässä kun ei tarvitse itse kolvailla kopua kiinan osista kasaan? Tarkoittaako että jos osaa kasata kopun palikoista, että on myös vastuullisempi harrastaja? Ehkä en lukenut ketjua tarpeeksi tarķkaan tai ajatuksella...
-
Siis RTF kopterit on riskiryhmässä kun ei tarvitse itse kolvailla kopua kiinan osista kasaan? Tarkoittaako että jos osaa kasata kopun palikoista, että on myös vastuullisempi harrastaja? Ehkä en lukenut ketjua tarpeeksi tarķkaan tai ajatuksella...
Eipä kai se nyt ihan näinkään mene, jokaisella on omat mielipiteensä, itse annan muitten höpistä ja pidän järjen päässä omissa touhuissani. Tärkeintähän on olla järjestämättä ulkopuolisille ongelmia omien harrastuksien takia. Asioiden turha kärjistäminen tai ammattimainen mielensä pahoittaminen on myös turhanpäiväistä puuhaa...
-
Siis RTF kopterit on riskiryhmässä kun ei tarvitse itse kolvailla kopua kiinan osista kasaan? Tarkoittaako että jos osaa kasata kopun palikoista, että on myös vastuullisempi harrastaja? Ehkä en lukenut ketjua tarpeeksi tarķkaan tai ajatuksella...
En tosiaan halunnut demonisoida RTF-koptereita, mutta kyllähän asia on niin, että Phantomin saa nykyään Prismasta (siellä niitä oli hyllyssä, useampaakin mallia) ja ilmassa se on varmasti vielä samana päivänä. Jos kolvailee multinsa kasaan Kiinasta tilatuista osista, on väkisinkin vietettävä vähän aikaa foorumeilla tai saatava apua kokeneemmilta kavereilta, että saa härvelin edes ilmaan. Mikään tae turvallisesta lennätyksestä foorumilla vietetty aika ei tietysti ole, mutta ehkä sieltä tarttuu samalla mukaan muutakin osaamista, kuin se potkurien oikea pyörimissuunta ja KK:n oikeat PID:t.
Olisi ihan hauska tietää, että kuinka moni multikoptereita lennättävä on nykyään rekisteröitynyt Kopterit.nettiin, RC-Groupsille yms. foorumille. Vuonna 2010 kaikki? Vuonna 2020 enää 20 % ? Kynnyn harrastuksen aloittamiseen ilman apua tai syvempää perehtymistä madaltuu. Tietysti terveellä järjellä pääsee pitkälle, mutta suhtautuminen Prismasta ostettuun kopteriin on väkisinkin vähän erilainen kuin alan erikoisliikkeestä ostettuun "vakavaan" harrastusvälineeseen. Jos samaisesta Prismasta ostetussa lumilapiossa on määräys kuulosuojainten, suojalasien ja turvakenkien käyttämisestä lunta lapioidessa, niin eihän sen Phantominkaan mukana tulevia ohjeita nyt niin tarkkaan tarvitse noudattaa.
-
On varmaan tullut aijemminkin kerrottua, mutta kun olin pellolla omaani lennättämssä, siihen tuli kiinnostunut mies joka sanoi että "se on aika yllättävää ettei nuo potkurit ole ollenkaan vaarallisia" ;-D
-
"se on aika yllättävää ettei nuo potkurit ole ollenkaan vaarallisia"
"Eikö olekin. Laitappa kädet alle, niin mä laskeudun." ;)
-
DJI on näköjään kätevästi kerännyt kaikki typerimmät lennätyspaikat samaan pakettiin Phantom 3:n mainokseen. Vai miten olisi lennätys kirkossa häissä, nyrkkeilyottelussa yleisön päällä, kuumailmapallojen seassa tai liikenneympyrässä :o .
https://www.youtube.com/watch?v=o_cdhpfEmLM#t=95 (https://www.youtube.com/watch?v=o_cdhpfEmLM#t=95)
Mutta onhan tuo mahdottoman viimeistelty paketti. Samanlaiseen helppouteen ei vain tunnu pääsevän DIY ratkaisulla. Ja ehkä tuo mahtuisi autoonkin matkalle mukaan...
-
1. älä lennä toisia päin 2.älä lennä omaan naamaan. 3. elämä opettaa
-
Oli hienoa katella kuinka messuilla Kyoshon kojulla esittelijät lentelivät ihmisten päällä multia. Mikäs siinä...
-
Oli hienoa katella kuinka messuilla Kyoshon kojulla esittelijät lentelivät ihmisten päällä multia. Mikäs siinä...
Ja samaa voisi sanoa erään Hobbykaupan myyjän puheista, retosteli Yuneecilla (yrittu myydä mulle sitä 8k€n kopua) lennätetyn vaikka ja missä. "Tää on uskomaton laite. Toimii ihan oikeesti eikä karkaile! Ollaan lennätetty voimalinjojen päällä yms."
-
Ja samaa voisi sanoa erään Hobbykaupan myyjän puheista, retosteli Yuneecilla (yrittu myydä mulle sitä 8k€n kopua) lennätetyn vaikka ja missä. "Tää on uskomaton laite. Toimii ihan oikeesti eikä karkaile! Ollaan lennätetty voimalinjojen päällä yms."
Se myyjä vasta pihalla olikin! Todella naurettava suhtautuminen mihinkään turvallisuuteen liityvään. Jos asiakkaan opastaminen on sitä että nosta ilmaan ja lennä miten huvittaa, sääliks vaan käy sitä asiakasta kun kalliin multin jäämät imetään rikkaimuriin. Vaikutti et entiseltä duuniltaan ollut autokauppias tai myynyt pesukoneita. Ammattitaitoa multeista ei ainakaan ollut.