Kopterit.net

Multikopterit => Flight controllerit => Aiheen aloitti: hamatiju - 29 Maaliskuu, 2015, 17:19:59

Otsikko: Naza M v.2 ja fail safe
Kirjoitti: hamatiju - 29 Maaliskuu, 2015, 17:19:59
Itselläni on omassa hexassa otsikon mukainen nazan fc, itselleni on hieman epäselvää kuinka seuraavat toiminnat toimivat ja eroavat toisistaan?

Eli kuinka fail safe eroaa rth:sta? (=return to home)

Omassa radiossa on gps - atti - manual, näiden välissähän on fail safe, eli kytkimestä en saa nyt fail safea kytkettyä, mutta entä jos sammutan radion, meneekö fail safeen ja palaa kotipisteeseen (rth)?

Tuo rth:han ilm.toimii niin että signaalin katketessa nostaa/laskee laitteen 20metriin ja lentää kotipisteen yläpuolelle ja laskeutuu?
Helpoitenhan tuon testaa sammuttamalla radion ja toivoo, että kotipiste on tallentunut oikein (= ei saa lentää ennen kuin naza vilkuttaa pelkkää vihreää?)
Otsikko: Vs: Naza M v.2 ja fail safe
Kirjoitti: mikek - 29 Maaliskuu, 2015, 19:11:21
Ikinä en käyttäis niin, että mankan sammuttamalla vetäisin fail safeen. Tarkista ainakin mitä vastari tekee kun suljet mankan. Jos jättää signaalin päälle, eihän Naza tajua mennä fail safeen... Kyllä sen saa päälle ihan kytkimistä ja ei muuta kun mankan toimintaa opiskelemaan.

Fail safe toiminnossa on kaksi tilaa, suora laskeutuminen ja RTH. RTH:ssa jos korkeus on alle 20m, nousee siihen 20m korkeuteen ja jos yli 20m, pitää sen korkeuden missä on ja laskeutuu. Suora laskeutuminen on huono siksi, että saattaa laskeutua vaikka alla olevaan lampeen/lätäkköön. RTH on huono siksi, että sen kytkeytyessä päälle, saattaa "kotimatkalla" olla puu/rakennus edessä ja vetää suoraan sitä päin.
Otsikko: Vs: Naza M v.2 ja fail safe
Kirjoitti: hamatiju - 29 Maaliskuu, 2015, 20:40:53
Tarkistin nm assistant:lla tuon toiminnan, tosiaan radion sammuttamalla vetäisee fail safe:n ja led alkaa vilkkumaan nopeasti keltaista (eli rth kytkeytyy)

Itsellä on säädöissä tuo palaa kotiin ja laskeutuu, kuten mainitsitkin, molemmissa huonot puolet, mutta pääasiassa lennätän avoimilla paikoilla jolloin palaaminen pitäisi olla turvallisempaakuin suora laskeutuminen.
Kaipaisin tuohon ominaisuuteen vain käyttäjän mahdollisuutta määritellä paluu korkeus, varmasti moni muukin kaipaisi enempi korkeutta...

Ja toisaalta, enpä tuota fail safe ja rth:ta erityisesti kaipaa, toivottavasti koskaan en tarvitse ominaisuutta, mutta toisaalta jos joskus radio kyykkää kesken lennon on kai kiva ajatella että tekniikka saattaa pelastaa eikä tarvitse katsella kuinka hexa leijuu kunnes akku loppuu tms...
Otsikko: Vs: Naza M v.2 ja fail safe
Kirjoitti: jinx - 30 Maaliskuu, 2015, 08:27:27
Ettei tuosta jää väärää käsitystä kenellekään, niin kyllä se failsafe pitää asettaa ennenkuin toimii. Eli paketista vedetty naza ja mankka ei todennäköisesti mene failsafeen, kun yhteys katkeaa.

Itsellä on yhden vivun takana U kanavan yliajava asetus, jolla lentomoodiksi osuu failsafe (eli assistantissa myös vaihtuu valituksi). Tällä voi sitten testailla asiaa sammuttamatta mankkaa lennossa. Vastarille pitää ohjelmoida kys vastarin ohjeiden mukaisesti tuo sama asetus, eli U kanava failsafessa, kun yhteys katkeaa. Ja nämä pitää testata assistantissa, ilman potkureita.

Se 20m on kyllä ihan liian vähän, sillä ei tulla edes normimallin suomalaisen männyn tai kuusen yli. Mutta DJI puolelta kotiinpaluukorkeus on säädettävissä vasta A2:ssa (ja luultavasti wookongissakin). Menee jo vähän eri kaliiberiin peruskäytössä.
Otsikko: Vs: Naza M v.2 ja fail safe
Kirjoitti: hamatiju - 30 Maaliskuu, 2015, 09:45:14
Juuri näin, ei tainnut olla paketista vedettäessä fail safe automaattisesti päällä, pitää tosiaan määrittää.
Tuskin nuo dji:n pojat tuota päivittää niin että saisi nazaan itse määrittää paluu korkeuden vaikka heille kirjoittaisi, a2 tosiaan harrastelu pohjalta turhan arvokas hankinta...
Otsikko: Vs: Naza M v.2 ja fail safe
Kirjoitti: proffa84 - 31 Maaliskuu, 2015, 21:59:58
Mulla muuten oli failsafea testattaessa(en muista oliko lite ja V2 jo käytössä) sillain et laitoin failsafen laskeutumaan kytkimestä... no kokeillessani tuota toimintoa niin laskeutumisen keskeytys onnistui vain siirtymällä manuaaliin sekunniks ja sit atti:lle.