Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: JaniJL - 28 Helmikuu, 2015, 12:42:18
-
Moikka,
ajattelin aloittaa uuden threadin aiheesta. Olemme kaverin kanssa miettineet multikopterien FPV kisojen järjestämistä keväällä/kesällä. Tarkoituksena olisi olla mukana mahdollisessa yhdistyksen perustamisessa ja sääntöjen laatimisessa. Aluksi tietty ensimmäiset kisat ovat varmasti enemmänkin tapaamisen kaltainen. Tietty jos kiinnostujia alkaa olemaan paljon, voimme alkaa puhumaan luokista.
Ilmoitelkaa kiinnostumisestanne tähän threadiin.
Lisäksi tänne voi laittaa ehdotuksia ajankohdasta, luokista ja säännöistä.
Kuvissa oma 250 luokan kisapelin.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Kiinnostaa kyllä. Kuten muuallakin sanottu niin mä voin tarjota oman mettäni radaksi.
Eiköhän tääkin touhu mee ihan hyvin nykyisen yhdistyksen puitteissa.
-
Kiinnostaa kyllä. Kuten muuallakin sanottu niin mä voin tarjota oman mettäni radaksi.
Eiköhän tääkin touhu mee ihan hyvin nykyisen yhdistyksen puitteissa.
Moikka, hieno homma että kiinnostusta löytyy, missähän päin metsä sijaitsee? Millainen maasto (onko avointa, harvaa metsää, u know)? Yritetään löytää keskeistä sijaintia etelä Suomesta.
RC Kopterit ry on ihan varmasti riittävä ja kattanee ainakin nimensä puolesta multikopteritkin.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Sama tääl, kiinnostusta on kunhan ton 250:n saa pysymään lapasessa! [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Aihe on periaatteessa kiinnostava. Multikopterien tekniikkakin on ihan ymmärryksessä yhden jo rakennetun myötä, mutta FPV-tekniikka sinällään ei. Olisi arvokas apu jos joku niihin perehtynyt laatisi vaikka pari eri hintaluokissa olevaa esimerkkisettiä joilla kuvanvälitys kopterista silmiin hoituisi kisaamisen edellyttämällä tavalla. Aika ei millään riitä siihen että itse kahlaisi kaiken laitetarjonnan läpi.
-
Moikka, hieno homma että kiinnostusta löytyy, missähän päin metsä sijaitsee? Millainen maasto (onko avointa, harvaa metsää, u know)? Yritetään löytää keskeistä sijaintia etelä Suomesta.
RC Kopterit ry on ihan varmasti riittävä ja kattanee ainakin nimensä puolesta multikopteritkin.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
forssasta 15km turkuun. reilu tunti turust tampereelt hesasta. Harvaa koivumettää, jossa traktoripolut. Voidaan kaataa reittejä jos tarvetta ja käyttöö enempi, sekä tietty tehä esteitä. Reitinmerkintään nauhat sit käyttäjien kesken kustannukset jakoon.
tos jotain lentelyy P2V+:lla https://www.youtube.com/watch?v=tWRmvzWfndA (https://www.youtube.com/watch?v=tWRmvzWfndA)
-
Mihin kisan järjestämisessä yhdistystä tarvitaan? Täällä etelässä varmasti kisat järjestetään ja ihan talkoo hengellä.
-
Mihin kisan järjestämisessä yhdistystä tarvitaan? Täällä etelässä varmasti kisat järjestetään ja ihan talkoo hengellä.
+1 :)
-
Ok, katsellaan miten toi talkoo homma lähtee etenemään. Koippa, näyttää ihan hyvältä maastolta, vähän tosiaan harventamista, merkkaamista ja jotain mandoja vois tarvii. 1h Hesa, Tre ja Turku on +
Kiinnostuneita voi ilmoo tänne vielä :)
Voitas alkaa miettii millasia luokkia olisi, mulla on mielessä muutamia, voisin kirjoitella tänne jossain välissä kun kerkiän. Varmaan alkuun vois lähtee melko avoimilla luokilla, esim. aloittelit ja pro (tms).
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Aihe on periaatteessa kiinnostava. Multikopterien tekniikkakin on ihan ymmärryksessä yhden jo rakennetun myötä, mutta FPV-tekniikka sinällään ei. Olisi arvokas apu jos joku niihin perehtynyt laatisi vaikka pari eri hintaluokissa olevaa esimerkkisettiä joilla kuvanvälitys kopterista silmiin hoituisi kisaamisen edellyttämällä tavalla. Aika ei millään riitä siihen että itse kahlaisi kaiken laitetarjonnan läpi.
Tervetuloa harrastamaan :)
Tässä on ihan ok sivut missä on eri hintasia vaihtoehtoja:
http://blog.oscarliang.net/250-mini-quad-part-list-fpv/
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Jos homma menee Kopterit RY:n alle, niin :-X Muuten kyllä. Tää foorumi ei vaan ole ihan oikea, www.multikopterit.net (http://www.multikopterit.net):n puolella enemmän keskustelua näistä.
-
Tervetuloa harrastamaan :)
Tässä on ihan ok sivut missä on eri hintasia vaihtoehtoja:
http://blog.oscarliang.net/250-mini-quad-part-list-fpv/ (http://blog.oscarliang.net/250-mini-quad-part-list-fpv/)
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
No TÄNKS JaniJL! Näyttää juuri siltä mitä kaipasin :)
-
Jos homma menee Kopterit RY:n alle, niin :-X Muuten kyllä. Tää foorumi ei vaan ole ihan oikea, www.multikopterit.net (http://www.multikopterit.net):n puolella enemmän keskustelua näistä.
Ei millään pahalla, mut mun mielestä tää foorumeiden halautus on aika hanurista. Tää oli kuiteski eka..... Mä vedän molemmilla ja seuraan mielummin täällä.
-
Jos homma menee Kopterit RY:n alle, niin :-X Muuten kyllä. Tää foorumi ei vaan ole ihan oikea, www.multikopterit.net (http://www.multikopterit.net):n puolella enemmän keskustelua näistä.
Ihme itkemistä.. Ei ymmärrä.
Tää sivusto toimii... ;)
-
mä ainakin veivaan rc vehkeit, oli sit yx tai useempi sormisilppuri. Useimmat on kuitenki tääl foorumil ja lentää myös keppivehkeitä.
-
Meinaako mennä foorumien välisiksi kisoiksi :)
-
Ihan sama. Mä en jaksa ainakaan montaa foorumii lukee saman asian takii. Tiedotetaan sit skaboista multipuolellakin.....
-
Noinhan ne sano aikanaan lennunetissäkin, kun kopu porukka sieltä poistu :)
-
Noinhan ne sano aikanaan lennunetissäkin, kun kopu porukka sieltä poistu :)
+1
-
Noinhan ne sano aikanaan lennunetissäkin, kun kopu porukka sieltä poistu :)
+2
Ps.... http://lennokit.net/showthread.php?t=34162 (http://lennokit.net/showthread.php?t=34162)
-
Luokkia en tuollaiseen vielä lähtis rakentelemaan. Kaikki yhdessä läjässä ilman kalustorajoitteita. Jos joku kokee pärjäävänsä 450 kokoisella, ei muuta kun mukaan. Mietin että perävalo vois olla ainut "pakollinen" varuste. Antais takaa tulevalle edes pienen mahdollisuuden toisen väistämiseen.
-
+1
Kummasti sama porukka kommentoi täällä;))
-
Kummasti sama porukka kommentoi täällä;))
Täältä on kiva lukea noita aloittelijoiden ongelmia, joihin kopumiehet käy vastaamassa ;)
-
Luokkia en tuollaiseen vielä lähtis rakentelemaan. Kaikki yhdessä läjässä ilman kalustorajoitteita. Jos joku kokee pärjäävänsä 450 kokoisella, ei muuta kun mukaan. Mietin että perävalo vois olla ainut "pakollinen" varuste. Antais takaa tulevalle edes pienen mahdollisuuden toisen väistämiseen.
samaa mieltä. Tietty jos isoja alkaa oleen paljon niin voi luokittaa. Mut tuskin niil pärjää, valitettavasti. Mikäs tavoite lentoaika akulla? Osaa porukka vähän akkuja hommailla. 5min?
-
joku vois linkittää hyviin perävaloihin. Oisko joku 5kpl 3mm kokoisii sopiva määrä superkirkkaita?
-
Kumpaa tuossa laskisi, kierroksia vai aikaa?
-
Ja maks lentoaika vois olla jossain 5 minsan hujakoilla.
-
Mun mielestä joku tavoiteaika pitäs olla. Sit suunnitellaan radat ja kierrokset sen mukaan. Saa vähän osviittaa hankintoihin.
-
Cyclocrossisäännöt. Tietty aika ja sit lasketaan kierrokset. Jos ohitetaan kierroksella putoaa pois.
-
Eikai ledien määrällä oo väliä?! Pääasia et takana tuleva näkee! Ihan sama vaikka olis halogeenilamppu jos vain akku kestää [emoji23][emoji23]
Mut nyt kun te alatte suunnitteleen tollasii skapoja, niin täs pitää alkaa ihan tosissaan treenaan et saa kopukan pysyy edes omalla pihalla! [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Ilmoittaudun mukaan. Tuskin mitään RY:tä tarvitaan tässä vaiheessa, mutta jos homma vakiintuu ja laajenee niin sitten toki voi olla hyvä olla.
Toi Koipan metsikkö kuulostaa just semmoiselta mistä oon haaveillut :) Reilu tunti helsingistä kuulostaa kohtuulliselta, pitäiskö pks fpv:n käydä heittämässä vaikka joku ekskursio tuonne joku viikonloppu?
Sattuisko joku tietämään mistä saisi blade lippuja halvalla / lainaan? Kopterit ry? ;)
Sääntöihin en ota paljon kantaa, ajetaan kovaa ja koitetaan olla törmäämättä :) Perävalot pitää olla, mutta melko varmasti melkein mikä vaan tuikku takana on parempi kuin ei mitään.
PS: Ja pidetään nää foorumisodat muualla jos niistä on pakko vääntää :)
-
useempi näkyy paremmin kuin yksi. Yksi on niin pieni pikseli et tuskin näkyy. Ite aattelin heittää 3 tai 4 10mm ledii. neljä taitaa olla sopiva 3S jos ajaa kun sarjaan laittaa ilman vastusta. Tervetuloo vaa. Pitää nauhaa keksii jotain ja ehkä kannattaa hetken ootella et lumet lähtee ja lämpenee. Tääl on viel hyvin lunta maas.
-
Kyllähän kiinnostais jos mukaan mahtuu. Jos ehdin vaan reenaa tolla cc3d:llä.
-
Juu no en ihan yhtä lediä pelkästään tarkoittanut, mutta semmonen led stripin pätkä persauksissa jo luulis näkyvän, oli siinä 5 vai 10 lediä. Kirkkaampi parempi tietysti.
Esimerkiksi näitä (http://www.banggood.com/LED-Decoration-Board-Strip-3S-For-QAV250-Quadcopter-p-951108.html) tai näitä (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8941__Turnigy_High_Density_R_C_LED_Flexible_Strip_Red_1mtr_.html) vaikka.
-
Juu siis messissä oon kans. Mut siis tärkeintä että aluksi mahdollisimman rentoa ja kaikkien huomioivaa lentelyä. Jos joku kokee että rima on liian korkealla, saattaa jättää tulematta. Miellummin kerho-, kuin sm-kisa meiningillä. Lisää sääntöjä sekä muita juttuja voi miettiä lisää tarvittaessa. Helppo kierros/ajanlaskenta on tärkeintä.
-
Itellä on adafruitin 5 ledin palikka liitettynä nazeen ja takuulla näkee perässä tulijat missä lentää :)
Toki vaatii sen tuen FC:ltä että saa toimimaan vilkut sun muut, mutta perus leditkin paremmat kun ilman.
Tänään viimeks jätkät naureskeli noille diskovaloille :D
Tähän tyyliin :)
http://www.youtube.com/watch?v=scdMyG4Me3I#ws (http://www.youtube.com/watch?v=scdMyG4Me3I#ws)
-
Mulla on keltaista "lippu siimaa" rulla (työnantaja sponssaa [emoji6])! Sil voi merkata radan esim
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Tos tein just 4 3mm flattop diffuce ledii 2s. Näkyy jo kiitettävästi ja näkyy sivustakin.
Kerhomeinikii. Ei täs mitään SM-kisoija oo tulossa. Kuhan lumet lähtee niin pitää tehdä sinne aukeen rajalle joku paikka mihin pystyttää sit pöydät. Mul on 2kw aggregaattikin täällä joten sähköö saa. Parkkipaikka ei tuu ihan lentoalueelle. Kuhan sulaa niin pääsee touhuun paremmin.
Vois sit het ku lumet sulaa niin pitää pien miitti tääl niin vois suunnitella miten parantaa. Varmaan wyrthiltä saa ainakin merkkausnauhaa (10cm leveetä ja rullas varmaan 1km)ja jos jotain esteitä haluu niin voin väsätä ku oon kotosalla nyt aika paljon.
-
Vois sit het ku lumet sulaa niin pitää pien miitti tääl niin vois suunnitella miten parantaa. Varmaan wyrthiltä saa ainakin merkkausnauhaa (10cm leveetä ja rullas varmaan 1km)ja jos jotain esteitä haluu niin voin väsätä ku oon kotosalla nyt aika paljon.
Kuulostaa hyvältä. Vois miettiä miten tuota merkintää vois hoitaa.
Yks lisäskaba on käyny mielessä. Maahan "tikkataulu" ja yks lähtöpiste josta ilmaan. Tarkoituksena yrittää laskeutua fpv:nä mahdollisimman keskelle :D Aika ylös ja tasapisteissä aika ratkaisee.
-
täällä myös kiinnostusta aiheeseen. ajattelin vaan kasata vehkeen ja tietty ekan vähä reenata :D
-
Tuleeko vtx:n tehoon jotain rajoituksia ?
-
Tuleeko vtx:n tehoon jotain rajoituksia ?
Miks pitäis? Kaikillahan on ihan laillinen lähetin muutenkin... ;)
Jos paljon porukkaa, joutuu jakamaan lähtöihin että saa tarpeeksi eroa kanavien välille.
-
Miks pitäis? Kaikillahan on ihan laillinen lähetin muutenkin... ;)
Jos paljon porukkaa, joutuu jakamaan lähtöihin että saa tarpeeksi eroa kanavien välille.
Joo, kaikilla on laillinen lähetin ja sitä ei tarvitse tarkastaa ;)
Aluekin on sen verran pieni että 25mW 5,8:lla riittää.
Sanon kans et perävalopakko. Millanen? Sellanen et riittää, vaiks sit 60W hehkulamppu jos joku löytää vielä... Ei vaan mahd. tehokas ledi, se on kuitenkin melko pieni osa kulutuksesta.
Ja niitä luokkia voidaan katsella myöhemmin sitten kun vähän nähdään minkä verran porukkaa irtoo/intoo. Tottahan se on et 450:llä ei ole mitään tekemistä 250:stä vastaan, mutta sitten kun paikalle tulee 300:nen 4S jne. aletaankin oleen jo ihan eri mieltä. Mutta hei, jos katotaan ensiks ekat "kisat/meetti" ja mietitään sitten?
Nimim. 0s FPV:tä takana... lasit puuttuu :(
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Sanon kans et perävalopakko. Millanen? Sellanen et riittää, vaiks sit 60W hehkulamppu jos joku löytää vielä... Ei vaan mahd. tehokas ledi, se on kuitenkin melko pieni osa kulutuksesta.
Kirkkaita 12v ledinauhoja löytyy vaikka mistä. Pätkä sitä, juottaa johdot kiinni ja toinen pää vaikka noparin bullettien väliin. Ja siis ajatuksena on säästää kaikkien kalustoa, niin edessä olevan sekä takaa tulevan.
Ja pärjääminen ei aina ole kalustosta kiinni. Autopuolella oppi ettei se nopein aina pärjää, vaan se kuka ajaa tasaisesti ja kaatamatta autoa.
-
noita 12v ledivaloja saa hobbykingiltä aika halvalla. Ja toimii myös 4s akuilla ihan hyvin, hieman kirkkaamaat :) Löytyy varmasti suomesta kanssa, mutta itse ihan tyytyväinen HK:n hinta-/laatusuhteeseen. Ja vielä sääsuojattuja.
Ja tietenkin itse mukana. Uusi tuoli pitää vaan hankkia, semmonen missä on vesipullolle tilaa :) Sitä ei taida löytyä kunkun valikoimasta vielä.
-
Olen itse jo pohtinut sääntöjä joulukuusta lähtien, Itse tulen siis rc auto puolelta missä suurin osa ongelmista on jo ratkaistu viimeisten 30v aikana kun on ajettu kisaa.
Sääntöjä ei paljoa tarvitse, mutta nopeutta ja painoa pitää rajoittaa, jotta kisaaminen pysyy tasaisena. Tasainen kisa on se mikä tekee kisoista hyvän ja saa porukan osallistumaan uudestaan. Samoin fpv racing tulee vetoamaan kahteen eri ryhmään, lentoaloittelijoihin ja lentokonkareihin. Kummallakin ryhmällä on hiukan eri vaatimukset, joten ne kannattaa jakaa jotta syntyy kisaa.
Erät pitää jakaa sen mukaan miten FPV laitteisto kestää, eli käytännössä otetaan niin paljon yhteen lähtöön kun kalusto antaa myötä. Saadaan keväällä testattua paremmin, että onko se sit 4 vai 6 vai peräti 8. Veikkaisin että 4 tai 6. Joitakin lähettimiä saatetaan kieltää jos ne häiritsevät liikaa muita tai varaavat liian monta kanavaa. Tämä puoli vaan vaatii reilusti käytännön kokemusta, että toimiva yhtälö löytyy.
EuroRC tulee järjestämään tapahtumia hyvinkää/hämeenlinna akselilla kuhan kelit antaa periks ja löydetään sopiva paikka, olemme jo täydessä touhussa testaamisen suhteen. Olemme myös keskustelleet kerhojen kanssa Suomessa jotka tulevat järjestämään tapahtumia. Voisin ensi viikolla kirjoittaa alustavat säännöt mitä tulemme käyttämään tapahtumissa/kisoissa, näin kaikki voi ottaa nämää huomioon hankinnoissaan. Jos olet kiinnostunut järjestämään tapahtumaa voit olla yhteydessä info@eurorc.com niin katsotaan että puhalletaan yhteen hiileen.
EuroRC:llä on aikomus panostaa jonkin verran kalustoon/tilbehööriin, että kisoja voi järjestää. Eli lippuja/esteitä/lähettimiä/näyttöjä/muuta oheiskrääsää tarpeen mukaan.
t. Axel
MAINOS:
Sopiva kalusto kisaamiseen (http://www.kopterit.net/index.php?topic=24666.0)
-
Ei tartte testata sen enempää. Tänään oli jo ongelmia kolmen ja neljän VTX:n kanssa. Neljä ihan max kun 40MHz suuntaansa taajuuseroa. Tätä saa parannettua jos 1. taajuus RHCP 2. taajuus LHCP 3. RHCP ja 4. LHCP. Väättäri, ootkos kuulolla - kansa tarttis LHCP antenneja ;)
-
Yksi mahdollisuushan noihin lähettimiin on, että hommataan vakiolähettimet skaboihin. Kaikille samanlainen kiinnitys, esim etran tarraa(todella lujaa) ja servoliitin kytkennöille. Näitä sit vaihtelis lähdön osallistujille. Silloin kaikilla ois samat vehkeet käytössä ja todettu et eivät häiritse toisiaan. Varmaankin se 4 alkaa olla maksimi erässä.
Ja kuten todettu niin EuroRC, täällä on maastoa. On siis metsä ja toisena ois pienet pellot. Voi periaattees tehä useemmankin abaut pysyvän radan. Toki nauhalla on helppo muuttaa metsikössä olevaa rataa.
Säännöistä. Paino ja nopeus, ei niitä tarvi rajoittaa mielestäni. Painosta on haittaa ja nopeus on se mitä kukin uskaltaa. Ei tuu moni meneen täysillä kuitenkaan. 2D lasit, jos porukalla alkaa oleen 3D, niille oma luokka. Lentotiloina sallittu vain ATTI-mode ja manual tms, ei gps. GPS saa olla jos kokee haluavansa pitää kyydissä rikkoontumassa. Mahdollisimman yksinkertaisella aloitetaan. Jokainen saa tulla mukaan. Lentoaika esim se 5min ja kiekat lasketaan. Eriä tarpeeksi ja pisteitä sit sijoituksen mukaan. Lopuksi finaaleita ja voittaja nousee.
Pidetään mahdollisimman yksinkertaisena. Jos väkimäärä kasvaa niin voidaan tehdä luokkia.
-
http://www.youtube.com/watch?v=WELvpeYo5m0# (http://www.youtube.com/watch?v=WELvpeYo5m0#)
-
Ei tartte testata sen enempää. Tänään oli jo ongelmia kolmen ja neljän VTX:n kanssa. Neljä ihan max kun 40MHz suuntaansa taajuuseroa. Tätä saa parannettua jos 1. taajuus RHCP 2. taajuus LHCP 3. RHCP ja 4. LHCP. Väättäri, ootkos kuulolla - kansa tarttis LHCP antenneja ;)
Kyllä tarvii, itsekkin juuri sanoit millä voidaan aloittaa. Kyssärinki onki saako 5 tai 6 (tai jopa 7 tai 8) kuin ottaa LHCP:t ja esim vakioi lähettimet ja poistaa pahimmat häiriötekijät. Tuolla on kumminkin 6-7 lähetintä mistä valkata. Kumminkin 4 saa varmasti jo hyvää kisaa, joten ei tää sen isompi ongelma ole, tarvii vaan testaamista ja oppimista. Koska tässä ei pakosti iso teho ole se paras ratkaisu niinkuin on jos lennät yksin.
Yksi mahdollisuushan noihin lähettimiin on, että hommataan vakiolähettimet skaboihin. Kaikille samanlainen kiinnitys, esim etran tarraa(todella lujaa) ja servoliitin kytkennöille. Näitä sit vaihtelis lähdön osallistujille. Silloin kaikilla ois samat vehkeet käytössä ja todettu et eivät häiritse toisiaan. Varmaankin se 4 alkaa olla maksimi erässä.
Ja kuten todettu niin EuroRC, täällä on maastoa. On siis metsä ja toisena ois pienet pellot. Voi periaattees tehä useemmankin abaut pysyvän radan. Toki nauhalla on helppo muuttaa metsikössä olevaa rataa.
Säännöistä. Paino ja nopeus, ei niitä tarvi rajoittaa mielestäni. Painosta on haittaa ja nopeus on se mitä kukin uskaltaa. Ei tuu moni meneen täysillä kuitenkaan. 2D lasit, jos porukalla alkaa oleen 3D, niille oma luokka. Lentotiloina sallittu vain ATTI-mode ja manual tms, ei gps. GPS saa olla jos kokee haluavansa pitää kyydissä rikkoontumassa. Mahdollisimman yksinkertaisella aloitetaan. Jokainen saa tulla mukaan. Lentoaika esim se 5min ja kiekat lasketaan. Eriä tarpeeksi ja pisteitä sit sijoituksen mukaan. Lopuksi finaaleita ja voittaja nousee.
Pidetään mahdollisimman yksinkertaisena. Jos väkimäärä kasvaa niin voidaan tehdä luokkia.
Vakiolähettimet toimii, mutta samoja lähettimiä ei voida käyttää, tulee liikaa säätöä erien välissä ja ongelmia jos joku torppaa laitteensa. Järjestäjien puolesta tosin kannattaa olla vuorkalähettimiä koko päiväksi jos lähetin on vakioitu tai jokin lähetin todettu hyvin toimivaksi. Tämäkin asia on jo ratkaistu autopuolella vuosia sitten.
Nopeus on se mikä tekee kilpailun, jos kalusto ei ole saman nopeuksista niin kisaa ei synny koska lupaan ettei kukaan ole vielä niin hyvä kisaamaan. Jotta nopeus saadaan samaksi, niin esim painoa pitää rajoittaa. Tähän tarvitaan niin alapaino kuin yläpainoraja. Perustelen hiukan teille:
Yläpainoraja:
- Turvallisuus, 500g laite on huomattavasti turvallisempi kuin 1kg laite kun se tulee tonttiin jonnekki missä on ihmisiä.
- Kustannukset, kevyempi laite ei rikkoudu yhtä helposti, idea on pitää laitteet niin kevyinä että torpissa kalusto pysyy useasti ehjänä.
- paino rajaa myös sitä mitä voidaan laittaa kyytiin, tällä poistetaan kaikki turha mikä ei kuulu kilpailemiseen ja tekevät asioista monimutkaisia.
Alapainoraja
- Kevyessä laitteessa on pienempi hitausmassa, joten se kiihtyy ja kääntyy paremmin. jotta nopeus on sama halutaan pitää laitteet about saman painoisina
- Koska kevyt on parempi, pidetän kustannukset kurissa sillä ettei rahalla saa ostettua tositosi kevyttä laitetta joka rikkoutuu helposti. Näin pidetään kalusto ehjänä, kisa rehtinä ja kustannukset kurissa.
Lentoapuihin sen verran, että on selkeetä että manuaalilla mennään, selflevel vois olla ehkä sallittu. Ei tässä ole tarkoitus lentää robootilla, vaan katsoa kuka osaa oikeesti veivata tikkuja.
Lentoformaatti on helppo kopioida autopuolelta suoraan. Ensiks treenit, sit qualifierit jonka perusteella jaetaan Finaaleihin. Treenejä vaikka 2, qualifiereita 4 ja finaaleja 3, jolloin lentopäivä täyttyy just passelisti.
Alkuun pidetään homma helppona tulla mukaan ja yksinkertaisena, näin porukkaa kertyy harraastuksen ympärille nopeasti. Koska kisoissa(tapahtuma lienee parempi sana tässä vaiheessa) on tiukkaa kilvanajoa ja helppoa hankkia kalusto kun on sopivasti rajattu. Myös pääpaino säilyy lentämisessä, sen sijaan että pyritään keksimään tapa millä sadaan enempi tehoa laitteeseen että päästään "suoralla ohi".
t. Axel
-
Jos saa 6 kpl lähettimii ilman häiriöitä toimiin niin se olisi hyvä mielestäni. Testailkaa vaan. Lähetin on sen verran halpa ja helppo asentaa et jos löytyy hyvä, kaikki käyttäkööt sitä.
muista asioista:
-Self level eli attimode todellakin sallittu. Muuten kynnys liian korkea.Tulevaisuudessa ehkä sit pro-luokka vain manuaalilla ja rajatuimmilla säännöillä.
-painoraja, hobbyluokassa ei, ehkä tulevaisuudessa toimii. Kisat järjestettävä niin ettei tonttaamisesta aiheudu vaaraa ihmisille - riittävä turvaetäisyys, verkot, tms
-Akun jännite(esim. 3S) ja ehkä maksimi kapasiteetti, sitten kun tiedetään sopiva, rajoittavat jo aika hyvin tehoja(teho vie enemmän akkukapasiteettii ja ei riitä koko kisaa)
-toki voi olla paikan tuomia rajoituksia koolle. Esim sisällä tai ahtaammissa paikoissa. Mun markille saa tulla vaikka isolla octolla jos lompsa kestää.
-pääasia hobbyluokka nyt vapaa ja tulevaisuudessa rajatumpia luokkia.
-
Tonttaamisesta tulikin mieleen, että Vesku vois siihen yksipyöräseen viritellä maitokärryt taakse ja kiertelis sillä rataa hakemaan maassa kituavat multit pois. Ei sillä että kiinostais yksipyörästä kokeilla, mutta noin niin kuin seuraksikin vaan..
-
taidan hommata sitä sulkunauhaa lähiviikoina. Olisikohan tollanen kelta/punainen hyvää, esim: http://www.sareskoski.com/vahvarakenteinen-sulkunauha-keltainen-punainen-500-m/P7995/ (http://www.sareskoski.com/vahvarakenteinen-sulkunauha-keltainen-punainen-500-m/P7995/)
voisi yrittää 2 tai 3 viikon päästä viikonloppuna tehdä rataa metsään, toivottavasti lumet sulanu siihen mennessä. kaikki tervetulleita mukaan. Hoidan sit omalla ajalla pohjan tasaisemmaksi kunhan saadaan reittejä merkattua. Kaikki kopterit tervetulleita. Pienii sähkö cp-kopujakin mahtuu paiskiin aukees kohas tarpeen mukaan. Ite oon surkee vetään laseilla mut kai sitä oppii.....
-
taidan hommata sitä sulkunauhaa lähiviikoina. Olisikohan tollanen kelta/punainen hyvää, esim: http://www.sareskoski.com/vahvarakenteinen-sulkunauha-keltainen-punainen-500-m/P7995/ (http://www.sareskoski.com/vahvarakenteinen-sulkunauha-keltainen-punainen-500-m/P7995/)
voisi yrittää 2 tai 3 viikon päästä viikonloppuna tehdä rataa metsään, toivottavasti lumet sulanu siihen mennessä. kaikki tervetulleita mukaan. Hoidan sit omalla ajalla pohjan tasaisemmaksi kunhan saadaan reittejä merkattua. Kaikki kopterit tervetulleita. Pienii sähkö cp-kopujakin mahtuu paiskiin aukees kohas tarpeen mukaan. Ite oon surkee vetään laseilla mut kai sitä oppii.....
Toi nauha vaikuttaa hyvältä, pääasia että erottuu metsän väreistä ja muodoista. Jotain maahan laitettavia nuolia vois kans miettii.
Voisin ilmoittautua talkoissiin, toivottavasti vloppu natsaa. (Samallahan voi vähän lentää ;) )
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Säännöistä:
Olen eurorc kanssa samaa mieltä että tasapuolistaminen tekee lajista mukavamman ja pitää harrastajat mukana. Ja myös ensimmäinen tapahtuma voisi olla kisahenkinen jossa tavataa, haetaan toimintamalleja ja nähdään vähän kuinka paljon on osallistujia.
Kuitenkin tässä olisi mietteitäni ehkä TULEVAISUUDEN sääntöihin:
Luokat:
Aloittelija 250 mini 3S
Kokoluokka: 240mm - 299mm (vastakkaisen moottorin etäisyys akselin keskeltä)
Akku: max 3S (mAh koko on jokaisen henk. koht. ongelma, loppuu kesken tai liian iso)
Moottorien määrä: rajoittamaton
Moottorit: tämä onkin hankalampi, voisiko olla rajoitettu seuraavasti, staatorin halkaisija x korkeus (18 x 06 = 108) ja rajoitetaan se lukuun 120 -> tästä saataisiin sallituiksi moteiksi 1804, 1806 ja 2204 sekä ei sallituksi 2206 tehomotit.
Propellit: tähän ei oikeen voi laittaa koko rajoitusta, esim. 5045 on yhtä tehokas kuin 6030. Yks on et rajoittas ihan luokkahengessä (turvallisuus) kaikki propsut 5030.
Lentomoodit: self level (atti) & Acro/Rate sallittu. Vai kaikki sallittu ja antaa mennä GPS autonomous jos siltä tuntuu :)
Paino: jotkut maks ja min painot, kommentoikaa (eurorc mainitsema turvallisuus yhtenä tärkeänä seikkana)
Pro 250 mini 4S
Kokoluokka 240 - 299mm
Akku: max 4S
Moottorien määrä: rajoittamaton
Moottorit: rajoittamaton
Lentomoodit: Acro, Rate ja manual
Paino: jotkut maks ja min painot, kommentoikaa
Rajoittamaton Ultimate luokka
Kaikki kompinaatiot sallittuja :)
Ainoa rajoitus voisi yleisön turvallisuuden kannalta olla paino? 1kg tms ( tosin kaikki noi sattuu jos mottiin tulee)
Akku ja propelli rajoituksella voisi hyvin säätää niin että samalla koneella aloitteleva lentäjä voisi osallistua aloittelija luokkaan ja akkua/propsuja vaihtamalla edistyneempi lentäjä "pro luokkaan".
Sitten taas noissa propellirajotuksissa helposti suositaan ajatusta enempi parempi. Esim. tricopteri kärsii näissä, vaikka muuten se olisi hieno peli. Itse kuitenkin haluaisin nähdä kisoissa useita erillaisia propsumääriä :) Ja kokoluokituskin rajaisi ehkä liikaa, vai pitäisikö olla samat luokat 300+ luokiksi?
Jossain vaiheessa jos/kun harrastaja/kisaaja määrät kasvavat, yksi todella helppo maksimi työntöä/propsu rajoittava sääntö voisi olla kV x kennot. Esim. Aloittelijoilla rajoitus 7500 ->
2300kv x 3S = 6900 -> OK
2300kv x 4S = 9200 -> NOT OK
3100kv x 2S = 6200 -> OK
1900kv x 4S = 7600 -> NOT OK
jne....
Kommentoikaa toki.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Tollasilla säännöillä jäis meikäläiseltä osallistumatta. Itsellä on tuossa pöydällä 230 millinen.
Tällä suomen kokoisessa tuppumaassa kannattaa vaan keskittyä yhteen luokkaan ja jättää haaveilut aika pitkäksi aikaa useista luokista. Ja lentokalustona se millä nyt sattuu ja kokee osaavansa lentämään. Jos potkuriksi on muodostunut 5x4 ja on saanut multinsa sillä säädettyä, olisi aika huvittavaa rajata johonkin kisaan vaan yksi potkurikoko mitä saa käyttää. Tai miksi aloittelija ei saisi lentää 4S akuilla?
-
Tollasilla säännöillä jäis meikäläiseltä osallistumatta. Itsellä on tuossa pöydällä 230 millinen.
Tällä suomen kokoisessa tuppumaassa kannattaa vaan keskittyä yhteen luokkaan ja jättää haaveilut aika pitkäksi aikaa useista luokista. Ja lentokalustona se millä nyt sattuu ja kokee osaavansa lentämään. Jos potkuriksi on muodostunut 5x4 ja on saanut multinsa sillä säädettyä, olisi aika huvittavaa rajata johonkin kisaan vaan yksi potkurikoko mitä saa käyttää. Tai miksi aloittelija ei saisi lentää 4S akuilla?
+1 , täyttä asiaa 8)
-
Tarviiko minimikokoa määritellä ollenkaan?
Tapatalk
-
tuo kv * kennot rajoitus ajaa väkisin siihen että käytetään rajuinta mahdollista potkuria, esim 6045, ja sillon tarvitaan kallein mahdollinen moottori joka sen väännön kestää ja kallein mahdollinen akku joka jaksaa tuota comboa ruokkia. Tulee kallis luokka...
Monet luokat on autopuolellakin tapettu liialla sääntelyllä heti alkuun. Mun mielestä mielummin säännöiksi max koko esim 270mm diagonal, eikä juuri muuta. Pointtina se että mahdollisimman moni pääsisi sillä jo ostetulla setupilla kokeilemaan kisaamista. Tuo on kuitenkin niin paljon lentotaidosta kiinni että perus 2300kv 3S 5030 setupillakin voi mennä todella kovaa jos ei törmäile ja linjat on suorat ja nopeat.
-
Jep, täyttä asiaa, olinkin korostanut TULEVAISUUS sanan tarkoituksella.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Voi morjens. Ettei nyt lähe homma lapasesta sääntöjen suhteen. En varmaan ole kauheen väärässä jos ennustan että noi erot syntyy ihan jostain muusta kun kaluston epätasaisuudesta. Taitaa olla laji täällä sen verran nuori että vauhtia kannattaisi hakea ihan muilla keinoin kun sitä parasta mahdollista potkuricomboa hakien. Tää nyt vaan on kuitenkin vähän eri juttu kun esimerkiksi noi matoilla ajettavat autot. Siis väheksymättä mitenkään kenenkään lentotaitoja.
Siis oikeasti tosi hieno juttu jos tällaista häppeninkiä saadaan talkoovoimin aikaiseksi. Voimavarat kannattakin mielestäni uhrata itse tapahtuman ja puitteiden ylläpitoon, eikä väsäämään mitään pilkuntarkkoja teknisiä määräyksiä.
-
Yep, taas kerran, simppelillä liikkeelle. Keskitytään nyt siihen ekaan tapahtumaan ja pidetään hauskaa. Morjenstellaan sitten.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
voisi yrittää 2 tai 3 viikon päästä viikonloppuna tehdä rataa metsään, toivottavasti lumet sulanu siihen mennessä. kaikki tervetulleita mukaan. Hoidan sit omalla ajalla pohjan tasaisemmaksi kunhan saadaan reittejä merkattua. Kaikki kopterit tervetulleita. Pienii sähkö cp-kopujakin mahtuu paiskiin aukees kohas tarpeen mukaan. Ite oon surkee vetään laseilla mut kai sitä oppii.....
Paikalla olen jos vaan suinkin on aikataulujen suhteen mahdollista.
-
Kävimme kehittävän keskustelun aiheen tiimoilta tuolla ihmeellisessä irc-maailmassa. Seuraava ehdotus sai kannatusta:
[19:04:52] <@Welho_> minun näkemys multikopterikisan säännöiksi:
[19:04:55] <@Welho_> 1) lennetään niin maan perkeleesti
[19:05:00] <@Welho_> 2) pidetään hauskaa ja toteutetaan kohta 1
:o
-
Voi morjens. Ettei nyt lähe homma lapasesta sääntöjen suhteen. En varmaan ole kauheen väärässä jos ennustan että noi erot syntyy ihan jostain muusta kun kaluston epätasaisuudesta. Taitaa olla laji täällä sen verran nuori että vauhtia kannattaisi hakea ihan muilla keinoin kun sitä parasta mahdollista potkuricomboa hakien. Tää nyt vaan on kuitenkin vähän eri juttu kun esimerkiksi noi matoilla ajettavat autot. Siis väheksymättä mitenkään kenenkään lentotaitoja.
Siis oikeasti tosi hieno juttu jos tällaista häppeninkiä saadaan talkoovoimin aikaiseksi. Voimavarat kannattakin mielestäni uhrata itse tapahtuman ja puitteiden ylläpitoon, eikä väsäämään mitään pilkuntarkkoja teknisiä määräyksiä.
Säännöt tehdään siks että porukka lentää tarpeeks rauhallisilla vehkeillä että oppivat joskus lentämään linjaa. Samoin sääntöjen tehtävä on helpottaa ensimmäisen kaluston hankkimistä joka on kilpailukykyinen. En usko että kukaan tulee uudestaan tapahtumaan missä kukaan ei pääse puhdasta kierrosta lentäen.
Siellä matolla autolla ajaessa löytyy juuri ne ratkaisut siihen miten tapahtuma saadaan hyväksi, teknisetsäännöt on tässä kummiski nyt vaan 1/10 kokonaiskuvaa kun halutaan kehittää täysin uusi harrastusmuoto, minne haetaan harrastajia nykyisten harrastajien ulkopuolelta.
t. Axel
-
Säännöt tehdään siks että porukka lentää tarpeeks rauhallisilla vehkeillä että oppivat joskus lentämään linjaa. Samoin sääntöjen tehtävä on helpottaa ensimmäisen kaluston hankkimistä joka on kilpailukykyinen. En usko että kukaan tulee uudestaan tapahtumaan missä kukaan ei pääse puhdasta kierrosta lentäen.
Siellä matolla autolla ajaessa löytyy juuri ne ratkaisut siihen miten tapahtuma saadaan hyväksi, teknisetsäännöt on tässä kummiski nyt vaan 1/10 kokonaiskuvaa kun halutaan kehittää täysin uusi harrastusmuoto, minne haetaan harrastajia nykyisten harrastajien ulkopuolelta.
t. Axel
Ja alku oletuksena on ettei kukaan osaa lentää??
-
EuroRC:n tarkoitushan on varmasti saada myytyä omaa, tarpeeksi rauhallista ja hyvin testattua tuotettaan.
Eikös autopuolella ole käytettävissä kamoissa jonkun "virallisen" tahon leimat? Tää kuulostaa ihan samanlaiselta ajatukselta.
Vielä tuohon videolähetin hommaan palatakseni: 32 kanavaa ette noilla lähettimillä saa aikaan, sillä ihan laki kieltää osan kaistasta.
Nuo suomessa sallitut kanavat, joita yleisesti käytety 32-kanavan lähettimet käyttävät on tässä alla:
5725
5733
5740
5745
5752
5760
5765
5771
5780
5785
5790
5800
5805
5809
5820
5825
5828
5840
5845
5847
5860
5865
5866
5880
Loppuun vielä, keskityttäiskö nyt siihen että jossain järkätään kisat ja katsotaan sitten lisää jos tarve vaatii.
-
Ja alku oletuksena on ettei kukaan osaa lentää??
Lentää linjaa ja lentää on kaksi eri asiaa.
t. Axel
-
Lentää linjaa ja lentää on kaksi eri asiaa.
t. Axel
Ja edelleen oletuksena on että kumpaakaan ei osata?
Ja jos asenne on se että pitää osata linjaa vetää piirun tarkasti heti ensimmäisestä lennosta lähtien niin pidä tunkkis. Mielummin lentelen omaksi ilokseni kavereiden kesken just sillä millä tykkään ja niillä linjoilla millä tykkään...
-
EuroRC:n tarkoitushan on varmasti saada myytyä omaa, tarpeeksi rauhallista ja hyvin testattua tuotettaan.
Eikös autopuolella ole käytettävissä kamoissa jonkun "virallisen" tahon leimat? Tää kuulostaa ihan samanlaiselta ajatukselta.
Meidän tavoite on lisätä harrastajien määrää, ei ole tarkoitus luoda ykstyyppi luokkaa johon me myytäisiin kaikki tuotteet. Ei ihmisille voi väkisin survoo asioita kurkusta ales. Harrastajien määrä nousee kun on hauskoja tapahtumia, niihin hyvät ohjeet, tarpeeksi matala kynnys tulla mukaan ja sen lisäksi sopivia tuotteita saatavilla.
Meidän tavoite ei ole kertoa miten porukka harrastaa jokainen saa ihan itse päättää sen, mutta pyrimme luomaan järkevät raamit omien tapahtumien järjestämiseen.
Auto puolella on paljon tarkemmat säännöt, siihen löytyy globaalit kattojärjestöt jotka kontroloivat kaikkea säännöillä (myös rahaliikennettä joka on erittäin huomattava). Sääntöjä on aivan liikaa kertynyt vuosien varrella ja niiden muuttamiseen menee noin 1.5vuotta. Sääntökirjat ovat satoja sivuja jne. Ei kukaan semmosta sillisalaattia halua.
Parhaiten on tällä hetkellä pärjännyt ETS sarja jossa säännöt ovat hyvin yksinkertaiset ja ovat kaiken tuon sääntöhöpötyksen ulkopuoellla: http://ets.redrc.net/rules/ (http://ets.redrc.net/rules/) tuohon mahtuu 3 luokan säännöt.
Eli lyhyesti me ei olla mitään "leima" juttua tekemässä joka pakottaisi kaikki sitä seuraamaan.
t. Axel
-
Ja edelleen oletuksena on että kumpaakaan ei osata?
Ja jos asenne on se että pitää osata linjaa vetää piirun tarkasti heti ensimmäisestä lennosta lähtien niin pidä tunkkis. Mielummin lentelen omaksi ilokseni kavereiden kesken just sillä millä tykkään ja niillä linjoilla millä tykkään...
Noh osaatko? :) Ei se nyt kauhee salaisuus ole ettei Suomessa kauheesti kokemusta FPV kisaamisesta ole. Ensi syksyllä on varmasti jo reilummin ja joku osaa jotain sanoa kokemuksen pohjalta. Nythän suurinosa vaan arvailee.
Meidän järjestämissä tapahtumissa on ainakin tavoite, että riippumatta taitotasosta voi osallistua ja pitää hauskaa.
t. Axel
-
Oon skabannu Petskua vastaan ja erää ollaan otettu metsä-, puisto- sekä esteradalla. Tämä viime kesänä. Eli kyllä täällä pohjaa löytyy ja turha tulla leijumaan että nyt ollaan kehittämässä jotain täysin uutta tähän lajiin.
-
no niin. Selvätikin jotkut on jo enemmän lentänyt ja suurin osa vähemmän. Se on vähemmän lentäneille ihan v...n sama mikä kikkare on alla. Veikkaan että suurin työ ekas miitissä on yrittää löytää ne tuolta meikän mettästä kaikki. Tuskin kukaan tulee selviin ilman etsintää ;D
mattokisat ja lentokisat ei liity toisiinsa muutaku kisa nimellä. On sen verran eri touhuu. Se on sit eri asia jos tehään rata mis on kovasti suoraa niin sit saa vedellä huippuja, mut veikkaan et porukka haluu vähän enempi mutkii. Ja ku kattoo noita FPV videoita porukalta avomaastossa, niin tilaa virheille tulee oleen vähemmän, joten taidon merkitys kasvaa. Ei sitä aloittelijasarjassa tarvi rajoituksia, enintään koon mukaan luokat. Harrastajien määrä lisääntyy ku voi tulla mukaan vaikka Ladybirdillä jos huvittaa. Takavalot vaan paikalleen niin hyvä. Jos kaupallinen puoli haluu heti tehdä kv-kisat ja samat säännöt ku englannissa, niin siitä vaan. Voi olla et kisaajia ei oo niin paljoo.
Tarjolla ois alustavasti siis 14-15.3 ja 21-22.3 viikonloput. Ilmoitelkaa ketä ois tulossa koskakin, niin saadaan porukkaa kasaan. Lumitilanteesta ei vielä tiedä, mut saa siel nytkin lennettyy. Kumpparit vaan matkaan niin ei kengät kastu lumessa. Lennätystasanteeksi aattelin trahtorin kärryy ilman laitoja, korkeus parantaa kantamaa. Tuoleja siis mukaan. Saa tulla millä vaan mukaan. Vaikka phantomilla. Kannattaa RTH ohjelmoida vain laskeutuun koska puita riittää.
tossa viel kuva alueesta tähänkin säikeeseen.
-
En vielä sitoudu, mutta alustavasti tulossa puita naarmuttamaan minillä, likaamaan luontoa kadoneilla FPV kameroilla ja mahdollisesti jopa akulla. Ehkä jos hatuttaa tarpeeks löytyy Taranis jorpakosta myös :)
Todennäköisesti viikonloppu 21-22.
-
En vielä sitoudu, mutta alustavasti tulossa puita naarmuttamaan minillä, likaamaan luontoa kadoneilla FPV kameroilla ja mahdollisesti jopa akulla. Ehkä jos hatuttaa tarpeeks löytyy Taranis jorpakosta myös :)
Todennäköisesti viikonloppu 21-22.
Kerrot vaan kun rupee hatuttaa tarpeeks niin meen sinne jorpakkoon ottaa sen Taraniksen vastaan ;)
-
Mulle sopis 14.-15.3.
-
Samoin tuo 14.-15.3. kävisi mulle, seuraavasta ehkä lausntai
-
Pienellä varauksella 14.-15.3. sopii
-
14.-15.3 messissä ollaan
-
Jos kyydin täältä saan (luultavasti onnistuu) niin jompikumpi 14 tai 15 sopinee. Sopivasti palkkapäiväkin ennen ;)
-
21.-22.3. vloppu jompana kumpana päivänä kävis paremmin.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Näyttää suurimmalla osalla sopiva se 14-15.3
-
Koitan tulla siihen 14-15. Toki jos kumpanakin viikonloppuna niin sit molempiin. Jos ei muuta niin vaikka katselemaan. Kisaamisen jätän muutenkin pois, lähinnä huvilentoa suunnittelin, mutta olisi kiva saada apuja ja neuvoja kokeneemmilta. Itsellä kun FPV on hyvin lapsenkengissä. Kuten lentokin :)
-
Koitan tulla siihen 14-15. Toki jos kumpanakin viikonloppuna niin sit molempiin. Jos ei muuta niin vaikka katselemaan. Kisaamisen jätän muutenkin pois, lähinnä huvilentoa suunnittelin, mutta olisi kiva saada apuja ja neuvoja kokeneemmilta. Itsellä kun FPV on hyvin lapsenkengissä. Kuten lentokin :)
Kyl kaikki mut voittaa. Ei oo oikeen kelejä ollut. Taitaa olla kaikki 3 lentoo takana ;D
-
Sama mulla, ei viel pysy toi ihan hanskassa viel! Tänään en kerennyt lentää edes yhtä akullista kun olin jo kolme ropsua tuhonnut [emoji51]
Mulla on ainakin toi 14-15.3 töitä. Pitää kattoa sitä seur viikonloppua jos viel on lentäjiä jäljellä
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jos olis su 21.3. ni voitas tulla kaverin kanssa talkoilemaan.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Mä voisin alustavasti tulla kanssa 21/22.3. jos on hyviä kelejä.
-
Hah, ja tarkoitin tietenkin 22.3.... Mutta sunnuntai oli oikein :)
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Laitetaas listaa niin pysytään kärryillä... kopioikaa ja lisäilkää listaan kuten tuol muuallakin....
14/15.3
ntthhtl
petsku
aprepo
mikek
21/22.3
JaniJL
Affen
Kylmis72
-
eli JaniJL + 1 (jolla ei vielä kopteri.net tunnusta)
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Minulla menee väkisin tuohon toiselle viikonlopulle. Jos sekään onnistuu >:( Mutta miten olis jos listaan laittais tarkan päivän ja kellon ajan? Esim. 21.3 klo alkaen kl 10. Loppuu kl xx
-
Laittakaa vaan mikä sopii nii muutkin näkee ja voi sopii
-
Mä oon silloin 21.-22 viikonloppuna töissä yövuorossa. Katotaan kuinka tiukat yöt tulee. Yritän kyl mielellään päästä kurvaileen (hajoittaan kopteria) sinne Koipan radalle
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Yep, eli 22.3. Kello 10.00 alkaen sopii
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
14/15.3
ntthhtl
petsku
aprepo
mikek
21/22.3
JaniJL 22.3 10->
Affen
Kylmis72
-
14/15.3
ntthhtl
petsku
aprepo
mikek
Certi
21/22.3
JaniJL 22.3 10->
Affen
Kylmis72
-
14/15.3
ntthhtl
petsku
aprepo
mikek
Certi
Tästähän on tulossa Pks Fpv miitti :D
-
14/15.3
ntthhtl
petsku
aprepo
mikek
Certi
21/22.3
JaniJL 22.3 10->
Affen
Kylmis72
Sorry, oli se pieni varaus tälle josta tuli nyt iso varaus :( Eli jää väliin multa.
-
14/15.3
ntthhtl
aprepo
mikek
Certi
UberL
21/22.3
JaniJL 22.3 10->
Affen
Kylmis72
-
14/15.3
Koippa
ntthhtl
aprepo
mikek
Certi
UberL
21/22.3
Koippa
JaniJL 22.3 10->
Affen
Kylmis72
Näyttää ens viikonlopusta tulevan ihan hyvän kokonen miitti. Onko päivä päätetty? La vai Su
-
Molemmat käy, ehdotan Lauantaita.
-
Molemmat käy, ehdotan Lauantaita.
Oon itekki lauantain kannalla, toki säävaraus.
-
Lauantai kuulostaa hyvältä :)
-
Tarviikos porukka jotain palveluita talosta muutakin kuin wc? Kahvinkeitin löytyy pieni ja ruokaa saa laittaa. Toki voi käydä kyllälläkin syömässä(15km).
-
Jäätelöbaari, viinikellari, lämmitetty palju ja bikinipimut hieromassa. Vähemmällä en tuu! 8)
No ei vaineskaan, eiköhän se torppaamiseen soveltuva alue oo tarpeeksi, ei kai me sinne koko viikonlopuksi leiriydytä? Minkäslaista rataa ajattelitte että rakennellaan ja mitä tykötarpeita olis syytä varata? Nimimerkillä "kuka tuo raivaussahan". Jotain millä merkkailla rataa?
-
Merkkaamiseen pitäs sitä merkkausnauhaa hakee vaikka wurthiltä. Jos jollain on asiaa sellaseen niin vois ottaa rullan. Muuten käyn ite hommaas. Eiköhän muut tarpeet löydy täältä.
-
nyt on merkkaamiseen ½kilometrii sulkunauhaa wurthiltä. pitäs riittää jonkunlaiseen rataan. Märkää on joten suosittelen kumppareita tms jalkineiksi. Pitäs varmaan koittaa toi Kipori käyntiin niin tiedetään et sähköö tulee.
-
Nyt on perävalot asennettu siltä varalta jos sattuisin ehtimään mukaan rientoihin lauantaina :D.
-
Nyt on perävalot asennettu siltä varalta jos sattuisin ehtimään mukaan rientoihin lauantaina :D.
näkee ainakin just ku osuu, tai siis kamera sokastuu just ennen osumaa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=JIefo8VNJBY (https://www.youtube.com/watch?v=JIefo8VNJBY)
tolla videolla näkee hyvin kuin huonosti näkyy valoton kopteri verrattuna valoihin.
-
Jep. Mä oon töötänny kunnon vauhdilla toista ahteriin ja ihmettelin mitä hittoa tapahtui. Jos olis ollut valot ahterissa, oisin tiennyt että tööttäsin toisen multiin :D Mulla on 10cm takapuskuri ja hyperkirkkaita 12v ledejä. Lentoakku on 4S, joten sori jos sokaistan jonkun takaa tulevan ;)
-
Koskas porukka on tulossa niinku kellonaika? 10 maissa vai ????
-
Mulla menee lähemmäs puolta päivää että olen perillä, pääsen tod näk irtautumaan siinä 10:30 vasta täältä. Pitää roudata muksuja treeneihin aamulla.
-
Koskas porukka on tulossa niinku kellonaika? 10 maissa vai ????
Onnistuin jotenkin missaamaan osoitteen. Olisiko karttalinkkiä saatavilla?
-
Mä täs kovasti koittanut harjoitella että pysyis toi kopteri "hanskassa". Eilen kävin työpaikan metsikössä lenteleen ja saldona oli kasa katkenneita ropsuja. Ens viikolla pitäis tulla "kassillinen" uusia.
No harjoitus mestarin tekee [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Jep. Mä oon töötänny kunnon vauhdilla toista ahteriin ja ihmettelin mitä hittoa tapahtui.
Mulla kun sattuu olemaan tällainen ikuisen piilopervon ajatuksenjuoksu, niin tämä letkautus kyllä aiheutti kunnon röhönaurut tässä kesken työpäivän. :)
Sorry ot...
-
Mulla kun sattuu olemaan tällainen ikuisen piilopervon ajatuksenjuoksu, niin tämä letkautus kyllä aiheutti kunnon röhönaurut tässä kesken työpäivän. :)
Sorry ot...
Joo mikek, eikö puhe ollu että mitä tapahtuu miiteissä, jää miitteihin... ;)
-
No eise oo ihime, että on spironetit mutkilla miittien jäljiltä :)
Tapatalk
-
Harmi kun en pääse tänään, ilma on mitä parhain. Noh, pistäkää pari kuvaa miittistä.... Ei haittaa vaikka olis radalta videookin ;)
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Noni, lähden ajelee sinne, katsotaan löydänkö perille
-
Se ois hienoo tietää et koska porukkaa on tulossa. Esim 12 perillä tai vastaavaa. Pystyy vähän suunnitteleen muita hommii jos on.
-
Sori. Ollaan matkalla :D klo 13:07 navin mukaan perillä
-
Olipas reipasta ulkoilua ja kalustokin säilyi ehjänä. Kiitokset koippalle rouvineen, oli hyvä reissu. Ja ihan heti ei tartte olla näköjään huolissaan niistä kisasäännöistä. Pääosin porukka ei edes selvittänyt useampaa kierrosta rataa :)
-
Oli todellakin HIENO päivä :D Iso kiitos Koipalle ja emännälle kaffeista :) Paljon tuli opittua mikä kisaamisessa toimii ja mikä ei. Rata oli nopeasti tehty, mutta tuli hieno. Kierroksia tuli todella paljon ja alla loppupätkä yhdestä akullisesta. Tällä kertaa kierrettiin vastapäivään rataa.
www.youtube.com/watch?v=v6MP0d92VQc (http://www.youtube.com/watch?v=v6MP0d92VQc#ws)
-
Aluksi: ISO kiitos Koipalle ja rouvalle (kuulostaako täällä kaikuvan?). Olin vieraskorea, ja join vaan kahvit vaikka meille oli katettu pöytä koreaksi. Ystävälliset koiratkin oli vastassa ja mukana ratatalkoissa.
Me muutamat onnettomat jouduttiin rämpimään kopukoiden perässä, välillä vähän siellä täällä... Iltapäivän kova aurinko sotki lennätystä kun ei nähnyt ruudusta muuta kuin ison möllykän. Pilvipoutaa toivomme seuraavaksi kerraksi :) Möbiusta en saanut toimimaan vaikka kiinalaisille jumalille uhrilahjoiksi potkureita katkottiin. Kipori huusi akkuja täyteen, josta isännälle lisää kiitoksia!
Tosiaan. Eiköhän me anneta sääntökeskustelun olla hetken jäissä. Neljällä kopterilla oltiin parhaimmillaan ilmassa. Tässä vaan tarttee lisää reeniä ja hiilaripotkureita... Lisäksi kiitos mukana olleille, ja AP:lle takatuuppaamisesta ;)
-
Kiitoksia kaikille osallistuneille. Oli todella hyvä lentomiitti. Radasta tuli parempi mitä merkatessa ajateltiin. Vähän lisämerkkausta tehdään. Aurinko haittoi toihua hieman, mutta ei kuitenkaan liikaa. Säännöistä sen verran: Perävalo tarpeen, muuten ei tarvita. Tasainen lento tärkein ja maaliinpääsy. Potkurit kannattaa olla metsässä hiilaria, muovipotkureita porukalla meni paljon.
Omista lennoista sen verran, että muutaman kerran pääsi 4 kiekkaa, muuten oli hakureissuja. 200mAh per kiekka meni mulla akkuu, 2 akulla pärjäs ku aina latas välillä, joten isommissa miiteissä esim 4 akkuu ja tehokas latauskalusto niin hyvin pärjää. Kipori teki uskollisesti sähköö koko iltapäivän.
-
Hyvältä näyttää. Harmittaa kun en päässy eilen, piti olla lasten kanssa. Kostoksi asentelin eilen FPV kamat ja perävalon.... Siihen se päivä sitten menikin :) Jälleen kerran ihmettelin että kaikki lähti kerralla toimimaan.
Seuraavaks pitäs valita Skyzonen ja Fatsharkin Dominator välillä...
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Kiitos täältäkin Koipalle ja emännalle! Puitteet radalle on kyllä kohdallaan. Rata oli hauska ja tarpeeksi haastava. Muutama vakio torppauskohta radalta tosiaan (metsäsuoran kauempi pääty ja "pimeä" puu. Onneksi torppeja alkoi tulla vasta viimeisillä akuilla.. alussa päästiin torppivapaita akullista ajettua läpi.
Uusi mini toimi hyvin, vaikka vähän kiireellä se tuli kasattua. Viimeiset ruuvit ja fc:n säätö tapahtui vasta paikan päällä. Kiitokset radanrakentajille, sillä itsehän ropasin kopteria tuon ajan :)
-
Toivottavasti omat aikataulut natsaa joku kerta että pääsee mukaan. Pakolliset osatkin jo hankittu. :)
-
No niin, eilen lähti sit usb.liitin kortilta irti, nyt kuitenkin(onneksi) sain sen kiinni jatoimiin. Ei tarvi uutta korttia hommata. Kahdesta moottorista lähti magneetteja irti ja lennot loppu vähän kesken. Itse tyytyväinen skyzoneen kunhan saa huurtumiselle tehtuu jotain. Pitää kai tehdä ilmalle kunnon aukkoja et ilma kiertää kunnolla. Sama ongelma oli muillakin. Lähettimistä immersionnilla vissiin 3 kanavaa pelas yhdessä ok ja itselläni oli kanava noiden ulkopuolelta joten 4 yhdessä toimi ihan hyvin. Nyt vaan keksitään hyvä ajankohta kesälle jolloin kerkeis enemmän porukkaa paikalle kerralla. Rata tulee olemaan käytettävissä kokoajan ja myös ilamn että olen paikalla(kuhan vaan ilmoittaa tulostaan)
-
No niin, eilen lähti sit usb.liitin kortilta irti, nyt kuitenkin(onneksi) sain sen kiinni jatoimiin. Ei tarvi uutta korttia hommata. Kahdesta moottorista lähti magneetteja irti ja lennot loppu vähän kesken. Itse tyytyväinen skyzoneen kunhan saa huurtumiselle tehtuu jotain. Pitää kai tehdä ilmalle kunnon aukkoja et ilma kiertää kunnolla. Sama ongelma oli muillakin. Lähettimistä immersionnilla vissiin 3 kanavaa pelas yhdessä ok ja itselläni oli kanava noiden ulkopuolelta joten 4 yhdessä toimi ihan hyvin. Nyt vaan keksitään hyvä ajankohta kesälle jolloin kerkeis enemmän porukkaa paikalle kerralla. Rata tulee olemaan käytettävissä kokoajan ja myös ilamn että olen paikalla(kuhan vaan ilmoittaa tulostaan)
https://www.varusteleka.fi/fi/product/motosolutions-fogtech-huurteenestoliina/4660 (https://www.varusteleka.fi/fi/product/motosolutions-fogtech-huurteenestoliina/4660) tota kannattaa kokeilla huurtumiseen. On loppu tosin tällä hetkellä.
Itse en niitä reikiä tekis niihin laseihin, pääsee valoa linssille ja se ainakin itseäni häiritsee suunnattomasti.
-
Huurtumiseen auttaa kun pitää laseja otsalla kokoajan ja laittaa sähköt lasien VTX:ään päälle muutamaa minuuttia ennen lennätystä.
-
Lähinnä huurtumista tulee kun jumppaa pitkin mettää miniä etsien. Hikisenä sitten viileät lasit silmille...
-
Myt on taas kopteri toiminnassa seuraavaa sessiota varten. Vähän juotos ja tietokonejumppaa. Turhat särkyvät osat pois tieltä.
-
Lisäksi kiitos mukana olleille, ja AP:lle takatuuppaamisesta ;)
Pitäähän sitä antaa työntöapua :)
https://www.youtube.com/watch?v=sudKDF6BaYg (https://www.youtube.com/watch?v=sudKDF6BaYg)
-
Noin käy kun on linjat kohdillaan :))))
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Nii joo, äsken vedin ekat FPV lennot töllöstä ja pikasesti vois sanoo et vielä enemmän koukussa ollaan :) Ja onneks oli kohtuullisen järkevän olonen lentää
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Nii joo, äsken vedin ekat FPV lennot töllöstä ja pikasesti vois sanoo et vielä enemmän koukussa ollaan :) Ja onneks oli kohtuullisen järkevän olonen lentää
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
Se muuttuu ihan toiseksi kun laittaa lasit. Sit ku tulee vähän tilannetta niin on vintti aika sekasin hetken.
-
Laitetaan nyt ihan nolouden vuoksi eka lento, no akun ehtoo puolelta kuiteski :)
https://youtu.be/J0ZdWTy4eMU
Lennättelen tuon ikkunan takaa mikä näkyy videolla. Pikkasen heikko signaali jos menee liian korkeelle (yli katon), muuten pystyy pihassa pörrään hyvin.
Kerkesin tänään treenaan 6-7 akullista, alko jo vähän sujumaan. Nyt kaipaa sitä intensiteettiä mitä lasit tuo mukanaan.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
ens viikonloppuna ei vissiin montaa ois tulossa..????
21/22.3
JaniJL 22.3 10->
Affen
-
Joo, laitoin privaa. Millos Koipalle sopis seuraavaks? Mulla olis 4.-5.4. Vloppu seuraava mahku...
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
Olisko porukalla vinkkejä jostain valmiista kitistä tän tapaisesta 250 quadista? Ohjain löytyy omasta takaa, mut moottorit, noparit, aivot ja runko potkureineen sais olla valmiina ja hinta toki mahd kohtuullinen, millä vaan pääsis koittamaan miltä tollanen 250 tuntuu. fpv vehkeet on varmaan erikseen aina ostettava eli ne varmaan jätettävä viel pois, lasit itseltä löytyykin mut lähettimet ja vastaanottimet ja kameran vaatis vielä kopteriin.
Mut kaikki vinkit ja mietteet otetaaan enemmän kun ilolla vastaan.
-
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_sop=10&_saslop=1&_sasl=fisher-hobby&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X250.TRS0&_nkw=250&ghostText=&_sacat=0 (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_sop=10&_saslop=1&_sasl=fisher-hobby&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.X250.TRS0&_nkw=250&ghostText=&_sacat=0)
Sieltä plaraamaan kukkarolle sopiva setti.
-
Olisko porukalla vinkkejä jostain valmiista kitistä tän tapaisesta 250 quadista? Ohjain löytyy omasta takaa, mut moottorit, noparit, aivot ja runko potkureineen sais olla valmiina ja hinta toki mahd kohtuullinen, millä vaan pääsis koittamaan miltä tollanen 250 tuntuu.
Jos haluaa oikeaa hiilaria, EuroRc:n kitti on hyvä (http://fi.eurorc.com/product/8688/eurorc-mini-quad-250-series-kit). Itse juuri tuota runkoa kasailen vanhojen sähköjen ympärille. Noita kiinan runkoja maailmalta tilatessa voi saada ihan oikeasti hiilarisen rungon, mutta aika harvoin. Yleensä sekotteisia ja paljon painavempia.
Edit: OP:sta tykkäävänä kysyisin tuon kitin kohdalla fc:n vaihtamista cc3d:hen
-
Heips. Viritellään taas vloppua. Oma ehdotus olis toi 4.-5.4. vloppu.
JaniJL
MR2 FPV Ninjas
-
mä oon ainakin vappaa silloin joku päivä. Ratakin on tääl pysynyt hyvin, vaikka tuullutkin lujaa. Kuhan lämpenee niin pääsee ite ajeleen tota mettää. Nyt ei kylmällä viitti palella.
-
Kiitoksia vinkeistä, olen tässä miettinyt että sopisiko tälläinen kamera hyvin FPV lentoon tuon 250 kanssa:
http://fi.eurorc.com/product/8695/runcam--600tvl-plastic-housing-fpv-camera-with-28mm-lens (http://fi.eurorc.com/product/8695/runcam--600tvl-plastic-housing-fpv-camera-with-28mm-lens)
Fatshark Base lasit käytössä eli ei ne vissiin mitään ihmeellistä pysty näkemään, mielestäni tuo runcam on aika paljon kehuttu muutamissa paikoissa?
Muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa, mutta mielellään Suomesta. Ulkomailtakin käy jos on antaa suoraa linkki ns "oikeaan" versioon ettei tule jotain väärää/kopioitua versiota.
Tällänen runko oli mielessä kun oli edukkaasti Suomessa tarjolla käyttämättömänä.
http://www.ebay.com/itm/QAV250-DIY-Quadcopter-Kit-Emax-MT1806-Brushless-Motor-Simonk-12A-ESC-CC3D-/301390319855?hash=item462c4350ef (http://www.ebay.com/itm/QAV250-DIY-Quadcopter-Kit-Emax-MT1806-Brushless-Motor-Simonk-12A-ESC-CC3D-/301390319855?hash=item462c4350ef)
-
Tuo on ihan pätevä kamera, mutta kotelo on hankalan iso (eikä oikein voi poiskaan jättää, kun linssi on kuoressa kiinni), ei mahdu tuohon runkoon ellei korota tolppia tai hio kuoresta tavaraa pois aika reippaasti; sittenkään ei mahdu nuo mobius-telineen etummaiset vaimennuskumit. BTDT. Pienemmissä on valinnanvaraa pilvin pimein nykyään, mutta en viitsi linkata kun ei ole omaa kokemusta.
-
Siellä on se miniversio kans myynnissä. Fatsharkin kameroita itse käyttänyt ja on pieniä sekä päteviä. Toimii vastavaloon ja ihan hyvin hämärässä.
-
Tää on hyvä, pieni ja toimii. Näkyy olevan sama kuin tuolla EuroRC:lläkin.
http://www.securitycamera2000.com//products/RunCam-600TVL-DC-5%252d17V-Wide-Voltage-Mini-FPV-Camera.html (http://www.securitycamera2000.com//products/RunCam-600TVL-DC-5%252d17V-Wide-Voltage-Mini-FPV-Camera.html)
Samoin ääni myös fatsharkin 600tvl pikkukameroille. Menee tosi pieneen tilaan ja toimii hyvin. Tällä hetkellä kumpiakin näistä käytössä. Tuollanen isompi runcami on laatikossa juurikin kokonsa takia.
-
Tää on hyvä, pieni ja toimii. Näkyy olevan sama kuin tuolla EuroRC:lläkin.
http://www.securitycamera2000.com//products/RunCam-600TVL-DC-5%252d17V-Wide-Voltage-Mini-FPV-Camera.html (http://www.securitycamera2000.com//products/RunCam-600TVL-DC-5%252d17V-Wide-Voltage-Mini-FPV-Camera.html)
Samoin ääni myös fatsharkin 600tvl pikkukameroille. Menee tosi pieneen tilaan ja toimii hyvin. Tällä hetkellä kumpiakin näistä käytössä. Tuollanen isompi runcami on laatikossa juurikin kokonsa takia.
Kiitoksia vinkistä pitää tilailla tuo Runcam kamera eurorc:ltä.
Ajetaanko näitä normaalisti 3s akuilla, tuskin 2s akuilla kuitenkaan? Vähän selvitellyt että olisko 3s 1300-1600mAh oikea akkukoko tuollaiseen?
-
Runcam ottaa 5-17V toimiakseen, fat sharkin vehje 5v. Eli runcamiin voit ottaa suoraan akulta virtaa tai videolähettimestä. fat sharkille sitten joko videolähettimestä tai erillisestä 5v lähteestä. Suurin osa lähettimistä antaa tuon 5v ulos.
-
Ajetaanko näitä normaalisti 3s akuilla, tuskin 2s akuilla kuitenkaan? Vähän selvitellyt että olisko 3s 1300-1600mAh oikea akkukoko tuollaiseen?
3S tai 4S yleensä. Toi runcam toimii suoraan kummallakin ilman jännitemuuntimia, joten siinä mielessä hyvin kätevä. Tuo kokoluokka on just näille, itse lennän pääosin 1300mAh akuilla, sekä 3S että 4S.
-
Niin ja jos otat virran suoraan akulta, saattaa ottaa häiriötä kuvaan. Lähettimestä virran ottaessa, ei häiriöitä tule kuin muutamalle täällä oleville...
-
Joo, fatsharkin "ccd killer", eli yllä mainuttu on hyvä. Fatshark Pilot hd jää paljon jälkeen, älä sitä edes katso
-
Harmi ettei toi Pilot ole hyvä. Tai näin oon ymmärtänyt. Olis aika jees, kun noin pienessä olis myös nauhoittava.
-
Joo, siinä on aika paljon lagia. V2 versio kuulemma korjaa aika paljon. Mulla on V1 kiinni minissä, tosin hos haluaa sd kortin pois pitää joko viritellä ylälevyä, tai sit ruuvata se irti
-
Mulla on hyllyssä yksi Pilot HD V2 enkä pidä siitä yhtään. Mobius päihittää sen sekä lentokamerana että tallentimena mennen tullen, vaikka lagia on hiukan enemmän (120ms).
Voin myydä vähänkäytetyn PilotHD:n edullisesti, jos joku haluaa kokeilla ;).
-
No joo kattelin muutaman tube pätkän ei kyllä ole vakuuttavaa matskua.
-
Niin ja jos otat virran suoraan akulta, saattaa ottaa häiriötä kuvaan. Lähettimestä virran ottaessa, ei häiriöitä tule kuin muutamalle täällä oleville...
Kelle?
-
Muutamia ajatuksia koskien fpv kisaamista, pitkä postaus, mutta koittakaa jaksaa lukea :)
FPV kisailun ohjeet ja keskustelua niistä.
Aluksi kiitokset Mikek, Toeh ja Affen ajatuksistanne.
EuroRC tulee järjestämään tukon tapahtumia tänä vuonna FPV kisailun merkeissä.
Tapahtumat sijoittuvat varmasti Riihimäen seudulle mistä ollaan jo talven aikana käyty katsomassa paikkoja.
Alkuun ajattelimme kirjoittaa säännöt, mutta se on varmasti turhan tiukka käsite näin ensimmäiselle kaudelle.
Joten päädyimme termiin ohjeet.
Tavoitteet ohjeilla on:
- Turvallisuus
- Pitää kulut kurissa
- Varmistaa tiukka kisailu
- Pitää fun factor korkealla
- Alentaa aloittamisen kynnystä
Lajia voi tarkastella kahdesta suunnasta, ne jotka jo tietävät perusteet ja ovat jo lentäneet muita laitteita,
sekä ne, jotka ovat hankkineet ensimmäisen lentävän laitteen. Ohjeet ottaa nämä kummatkin ryhmät huomioon.
Racing quadin tekniset ohjeet:
- 5" potkurit, esim Gemfan 5030
- rungon diagonaalimitta moottorista moottoriin ~270mm eli 250 kokoluokka
- moottorit noin 2300kv esim 1806 tai 1804
- lentoopaino noin 500g
Konkareille
- Akku 3-4S esim. 4s1000mAh, 4s1300mAh, 3s1400mAh tai 3s1300mah
Aloittelijoille:
- Akku 3s, esim 3s1400mAh tai 3s1300mAh
Tavoite olisi hillitä nopeuksia, mutta pitää kalusto helposti lentävänä.
Parasta olisi, jos laitteisto on vähän ku bussia lentäisi mutta kuitenkin reagoi riittävästi.
Testatiin 2S setuppikin, mutta se ei pysy taivaalla kunnolla.
Tässä voidaan harkita esim EPA rajoitusta millä pidetään vauhti alhaalla mutta tehot riittävinä.
On tärkeää, ettei laitteisto sinkoile ympäriinsä ja aiheuta vaaratilanteita tai vahinkoa toisten omaisuudelle.
FPV laitteisto:
Tavoite on saada mahdollisimman monta laitetta kerralla taivaalle, siten että kaikki näkevät jotain.
Lähtökohtaisesti se tarkoittaa, että vähän tehoa kohdennetusti. Käytännössä meillä on seuraavat työkalut:
- Teho
- Kanavat
- Antennit
Teoria sanoo, että pitäisi olla mahdollisiman pieni teho jaettuna mahdollisman isolle kanava-alueelle siten,
että on LHCP ja RHCP antennit ovat vierekkäin.
Käytäntö on varmasti jotain ihan muuta, mutta tuosta on hyvä lähteä liikenteeseen. Sanomattakin on selvää,
että lähettimet jotka häiritsevät muita tai "syövät" liian ison kaista-alueen eivät ole tervetulleita.
Alkuun varmasti parasta, jos porukka vaan tuo paikalle sen mitä heillä on
ja siitä iteroimalla saadaan käytännön kokemusta mikä toimii keskenään.
Alkuun varmasti sen verran vähän porukkaa, että pyritään vaan maksimoimaan kerralla lentävät suhteessa kalustoon.
Itse veikkaisin, että joku 25mW-200mW on se oikea teho ja jokatoisella on LHCP ja RHCP antenni,
millä saadaan kilpailijoiden määrä maksimoitua.
Voi myös olla, että tietyn merkkiset/malliset lähettimet eivät vain toimi muiden kanssa hyvin yhteen vaikka yksinään toimivat.
Huonoimillaan tilanne menee semmoiseksi, että kaikilla pitää olla sama lähetin, että saadaan porukka taivaalle.
Perustelut:
Pidetään paino ja koko pienenä, mutta ei lähdetä ottamaan viimesiä grammoja pois.
Näin kalusto pysyy hyvin ehjänä pienissä kolareissa ja kulut maltillisena, kun ei tarvitse ostella
painoa vaan edullisemmallakin laitteistolla olet kilpailukykyinen.
Kevyt kopteri on myös turvallisempi kun se osuu johonkin, esim siihen autoon tai ihmiseen.
Miks ei 6" potkureita? 5" potkureilla kaikilla pysyy kalusto ehjänä ja moottorit sekä säätimet ovat kaukana rajoistaan.
Kestävät myös näin pitkään käytössä. Näin kaikilla pysyy kalusto ehjänä ja kulut kurissa.
Miksi en saa rakentaa nopeinta quad raceria mitä rahalla saa? Tämä on kilvanajoa,
se edellyttää, että kalusto on kohtuu yhtenäistä, se ei vaadi sitä, että kaikilla on nopein kalusto.
Myös hitaamalla kalustolla voi ajaa kisaa. Tapatumissa voitaisiin järjestää myös "speedrun" tyylistä väliohjelmaa,
missä voidaan katsoa kenellä kulkee lujiten.
Ehdotelma multikopterien Fpv-kisaamiseen.
Kisamuodot
Fpv Slalom
Vauhdikas kisa, jossa ajetaan aikaa vastaan yksi multi kerrallaan.
-Lähtö maaliviivalta ja aika lähtee päälle multin noustessa ilmaan (ei lähettäjää, vaan saa vapaasti itse lähteä kun valmis)
pujottelurata joka, kierretään kolmeen kertaan ja aika katkeaa maaliviivalla.
-Esteinä tolppia, tolpista tehtyjä portteja sekä luonnon esteitä.
-Tarkoitus on, että rata on rakennettu esteistä jotka kierretään,
ei siis alitettavia tai ylitettäviä esteitä (jotta olisi entry level kisa myös aloittelijoille).
-Este tulee selkeästi kiertää, vaikka multi olisikin korkeammalla ilmassa.
-Kaksi tai kolme lähtöä, joista nopein aika jää voimaan (lähtöjen määrä osallistujien määrän mukaan).
Fpv Race
-4 multia per lähtö (kun alussa on mahdollisesti vähemmän osallistujia,
ettei tulisi niin paljon kolareita, sekä toimitsijoiden helpompi seurata tapahtumia?).
-Rata kierretään 3 - 4 kertaa ympäri.
-Jos torppaa ja pääsee omin avuin takaisin ilmaan, saa jatkaa,
jos torppaa niin ettei pääse ilmaan, ulkopuoliset eivät saa kääntää/auttaa takaisin ilmaan.
-Videolähetin tulee olla sijoitettuna niin, että kanavia voi vaihtaa helposti.
-Ennen jokaista lähtöä jaetaan taajuudet uuteen lähtöön osallistuvien kesken.
-Ennen jokaista lähtöä tarkistetaan, että jokaisella on oma kuva laseissa/näytössä ja kisaajan tulee ilmoittaa ongelmista.
-Jos kisaajan videolähetin aiheuttaa häiriöitä muiden signaaliin, kyseistä lähetintä ei saa käyttää.
-Esteinä voidaan käyttää tolppia, portteja, luonnon esteitä ja esteet voivat olla kierrettäviä, alitettavia,
ylitettäviä sekä läpilennettäviä.
-Jokaisessa multissa oltava takana ledi.
Kisaterveisin
EuroRC
-
Jatketaan keskustelua aiheesta täällä, niin ei huku niin helposti: http://www.kopterit.net/index.php?topic=26157.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=26157.0)
-
Terve kaikille tasapuolisesti. :D
Mites tarkka tuo kokorajoitus olisi? Aiemmin joku kirjoitti että alle 299mm ristimitta voisi olla hyvä, entäpä jos on kokona 280mm ristimitta, onko se silloin liikaa, vai menisiko noin 270mm kokoluokkaan?
Samoin tuo propelli koko, voisiko esim 6 tuumaa olla okei jos on 1900KV motit?
Itselläni oli multissa ennen 2300kv moottorit, mutta lentäminen oli mielestäni vaikeaa, siksi hiukan pienensin, vauhtia on ainakin mulle ihan riittävästi vieläkin. Akkuina on 3S, joten ihan älypotkuja ei siitä irtoa. Propellikoko on kokoajan pysynyt siinä kuudessa tuumassa, enkä vieläkään ole koittanut noita 5 tuumasia. Saattaapi olla et se muuttas asiaa.
Terkuin
Jarno
-
Potkureissa rajoittaisin nousua, en läpimittaa. Nopeutta rajoitetaan kuitenkin nousulla, moottorin KV arvolla ja jännitteellä. 6 tuumaisella potkurilla on vain enemmän pinta-alaa ja näin paremmin ohjattavissa ja nostovoimaa enemmän. 3s akuilla pitäisi tekniikkakin kestää kaikilla 6 tuumaisia. 4s sitten voidaan rajoittaa 5 tuumaisiiin, mutta niissäkin rajoittaisin nousun, jotta pysyvät suunnilleen saman nopeuksisina. 6 tuumaisilla voisi aloittelijat tehdä hitaamman laitteen alle 2000kv moottoreilla ja edullisimmilla "puolihiilikuituisilla" rungoilla.
Joka tapauksessa alkuun ainakin pitäisi rajoitteet ihan minimissä, jotta mahdollisimman moni pääsee osallistumaan, eikä rajata vain muutamaan malliin. Eli rajaisin vain käytettävän jännitteen, max. kv luvun ja maksiminousun ja kokoluokka pitäisi olla 250-300mm. Tuohon kun laitetaan max. 3 tuuman nousu, 3s akku ja max. 2300 kv moottorit, niin pitäisi suurinosa markkinoilla olevista malleista käydä ja olisivat suunnilleen saman nopeuksisia. 4s luokka sitten konkareille.
-
Potkureissa rajoittaisin nousua, en läpimittaa. Nopeutta rajoitetaan kuitenkin nousulla, moottorin KV arvolla ja jännitteellä. 6 tuumaisella potkurilla on vain enemmän pinta-alaa ja näin paremmin ohjattavissa ja nostovoimaa enemmän. 3s akuilla pitäisi tekniikkakin kestää kaikilla 6 tuumaisia. 4s sitten voidaan rajoittaa 5 tuumaisiiin, mutta niissäkin rajoittaisin nousun, jotta pysyvät suunnilleen saman nopeuksisina. 6 tuumaisilla voisi aloittelijat tehdä hitaamman laitteen alle 2000kv moottoreilla ja edullisimmilla "puolihiilikuituisilla" rungoilla.
Joka tapauksessa alkuun ainakin pitäisi rajoitteet ihan minimissä, jotta mahdollisimman moni pääsee osallistumaan, eikä rajata vain muutamaan malliin. Eli rajaisin vain käytettävän jännitteen, max. kv luvun ja maksiminousun ja kokoluokka pitäisi olla 250-300mm. Tuohon kun laitetaan max. 3 tuuman nousu, 3s akku ja max. 2300 kv moottorit, niin pitäisi suurinosa markkinoilla olevista malleista käydä ja olisivat suunnilleen saman nopeuksisia. 4s luokka sitten konkareille.
Hyshys... Mä jo hihittelin hihaani että potkurin nousu oli kokonaan unohdettu ;D
Mä oon kuitenkin henkilökohtaisesti sitä mieltä että nuo rajoitukset ovat tässä kohtaa hyvinkin turhia .. pääasia olisi varmaan saada porukka lentämään edes jollain kalustolla ja kokemusta pienimuotosta kisailemisesta. Sitten jos alkaa oikeasti näyttää siltä että joku dominoi ihan selkeästi koska tehoja on enemmän niin voi alkaa miettiä rajotuksia tarkemmin kuten yllä
Tuossa eurorc ehdotuksessahan oli kokonaan unohdettu että heidän kilpailijat myyvät 3s setuppia 6" rupelleilla. En ole itse lentänyt kyseistä setuppia, mutta uskoisin ettei tuo mikään täysin hillitön setuppi ole 6030 propelleilla
Ja sitten taas joku 5030 propelleillakin oleva 4s setuppi on semmoinen että sillä varmasti pääsee tarpeeksi lujaa. Harva täällä varmasti hanskaa tuommoisen quadin hana kaakossa, itselläkään ole lähelläkään että pystyisi jotain selkeää linjaa ajamaan urku auki. Ja silti olen piruuttani laittamassa 4s 6045 setuppia koska teho on kivaaa.. Mä en vaan näe miten tämmöset perus amatöörit hyötyvät niin julmetusti tuommosesta tehokkaammasta setupista. Se on nopeammin vaan siellä männyssä ja karkaa helpommin käsistä. Muttajoo mähän nyt vaan lennän enkä mihinkään sääntöviidakkoon oo kyllä muutenkaan pk-seudulle lähdössä, joten eurorc varmasti tekee niin kuin parhaaksi näkee omissa kisoissaan :P
btw mikä hitto on "EPA rajoitus"?
Ja ledivaloista sen verran että joku voisi vaikka ottaa oikeasti valoisan ja soppelin combon valikoimiinsa (ledi ja driveri? 12-17v input?). Ne ledit pitää oikeasti näkyä myös päivällä jos meinaa että niistä on mitään hyötyä. Se on nyt jo kokeiltu että vaikka silmällä näkeekin kaverin valot niin perässä ajaessa fpv-kuvalla valojen erottaminen voi olla hyvin vaikeaa. Sitten kolahtaakin perseeseen kun ei ajoissa huomaa että edellä menevän vauhti on pudonnut. Periaatteessa siis pidän ideasta "perävalot" kaikille, mutta ne pitäisi sitten myös näkyäkin
Tässä on esimerkiksi mobiuksen kuvaa kun kaveri vetää blackoutilla default ledeillä edessä. Itse fpv-kuvassa ledit eivät erotu juuri ollenkaan, mutta tuossa mobiuksen kuvassahan ne jopa vähän näkyvät. Silmällä katsoessahan nuo kans erottuvat ilamssa. Myönnettäköön nyt että noita ledejä taidettiin ajaa 3s akusta ja 4s:nä nuokin ehkä näkyisivät paremmin. Ei vaan vissiin oo blackoutissakaan ledejä speksattu 4s:lle. Joku ainakin tais valitella että vähä palaneen käryä tuli välillä :D
http://www.youtube.com/watch?v=wRHup3rncYQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=wRHup3rncYQ#ws)
-
Omasta mielestä viivalle tullaan sillä kalustolla mitä on. Meillä ei nyt kukaan lennä 6 tuumaisilla ja 5 tuumaisista käytössä on 5x3 ja 5x4.5 bullnoseja. Akkuina 3s ja 4s sekä koneina mitä nyt on. Vauhti ei ole ongelma ja liiat tehot versus lentotaito, löytyy mini ekasta pusikosta. Ei siinä kerkeä kenenkään muun kalustoa rikkoa ja tarpeeksi monta kertaa kun pusikosta noutaa, oppii kyllä hölläämään vauhtia mutkiin. Rajoitukset mankkaan skaboja varten ei toimi, koska parasta lentää sillä setupilla mihin on tottunut ja minkä on omaan tyyliin säätänyt.
Enemmänkin ongelmia on aiheuttanut videolähettimet. Kun on 4-5 miniä yhtä aikaa lentämässä, ollaan saatu setvittyä taajuudet. On ollut lähes joka taajuudelle vuotavia lähettimiä ja nekin ollaan saatu setvittyä. Huomattu että jos lähtöpaikka on lennättäjien vieressä, se kuka laittaa minin lähtöpaikalle, blokkaa tehokkaasti sillä hetkellä kauempana olevien videosignaalin. Tästä on selvitty kun siirtää lähtöpaikkaa kauemmaksi lentäjistä, eikä skabassa ole tuota ongelma kun kaikki lähtee yhtä aikaa yhtä läheltä.
-
Omasta mielestä viivalle tullaan sillä kalustolla mitä on. Meillä ei nyt kukaan lennä 6 tuumaisilla ja 5 tuumaisista käytössä on 5x3 ja 5x4.5 bullnoseja. Akkuina 3s ja 4s sekä koneina mitä nyt on. Vauhti ei ole ongelma ja liiat tehot versus lentotaito, löytyy mini ekasta pusikosta. Ei siinä kerkeä kenenkään muun kalustoa rikkoa ja tarpeeksi monta kertaa kun pusikosta noutaa, oppii kyllä hölläämään vauhtia mutkiin. Rajoitukset mankkaan skaboja varten ei toimi, koska parasta lentää sillä setupilla mihin on tottunut ja minkä on omaan tyyliin säätänyt.
Enemmänkin ongelmia on aiheuttanut videolähettimet. Kun on 4-5 miniä yhtä aikaa lentämässä, ollaan saatu setvittyä taajuudet. On ollut lähes joka taajuudelle vuotavia lähettimiä ja nekin ollaan saatu setvittyä. Huomattu että jos lähtöpaikka on lennättäjien vieressä, se kuka laittaa minin lähtöpaikalle, blokkaa tehokkaasti sillä hetkellä kauempana olevien videosignaalin. Tästä on selvitty kun siirtää lähtöpaikkaa kauemmaksi lentäjistä, eikä skabassa ole tuota ongelma kun kaikki lähtee yhtä aikaa yhtä läheltä.
Tää mikek:n teksti asiaa. Tuli jo todistettuu meidän metsässä keväällä. Kukaan ei vetänyt lähellekään täysillä. Tasainen lento oli se millä pärjää. Rata kuitenkin oli simppeli, ja maaliinpääsyjä todella vähän.
Terve kaikille tasapuolisesti. :D
Mites tarkka tuo kokorajoitus olisi? Aiemmin joku kirjoitti että alle 299mm ristimitta voisi olla hyvä, entäpä jos on kokona 280mm ristimitta, onko se silloin liikaa, vai menisiko noin 270mm kokoluokkaan?
Samoin tuo propelli koko, voisiko esim 6 tuumaa olla okei jos on 1900KV motit?
Itselläni oli multissa ennen 2300kv moottorit, mutta lentäminen oli mielestäni vaikeaa, siksi hiukan pienensin, vauhtia on ainakin mulle ihan riittävästi vieläkin. Akkuina on 3S, joten ihan älypotkuja ei siitä irtoa. Propellikoko on kokoajan pysynyt siinä kuudessa tuumassa, enkä vieläkään ole koittanut noita 5 tuumasia. Saattaapi olla et se muuttas asiaa.
Terkuin
Jarno
Tosta vaikeasta lentämisestä lähtisin syyttämään lennonohjainta enkä moottoreita ja potkureja. Melki sanoisin että hyvin säätämällä saa minkä vaan mukavaksi lentää. Multia ku kuitenkin ohjaa se elektroniikka ja pilotti vaan esittää toivomuksia asennosta tai kulmanopeuksista.
Kokoon sen verran. Isompi aina vaikeempi samalla radalla ja torppi maksaa enemmän. Kukin lentää lompakkonsa mukaan, mut voi olla vaikee pärjätä pienemmilleen.
-
...edullisimmilla "puolihiilikuituisilla" rungoilla.
Minä ainaki suosittelisin alottelijalle sitä alussa hiukan isompaa sijoitusta ja oikea täys hiilikuiturunkoisen hankinta. Tuo hiilarirunko kun kestää oikeasti iskua aivan eri mallin kuin G10 versiot ja niitä kolauksia alussa aina tulee. Pitemmän päälle halvempi runko. Kauppiaan kannalta toki heikompi runko parempi. :D
-
Rungolla ei niin väliä, ostaa sen minkä haluaa. Videolähettimeen kannattaa sijoittaa muutama kymppi enemmän kuin kiinamalleihin (juu, mulla on niitä kiinavehkeitä kiinni...) kun ne halvat tuppaa vuotamaan ainakin kun audio-inputti kelluu. Muistakaa siis maadoittaa audio kun sillä ei tee mitään.
Toinen juttu on tuo "EPA"-rajoitin. Sitä ei pysty tekemään, ja vaikka tekisi, sen pystyy ohittamaan lento-ohjaimesta.
Nousun ja halkaisijan rajoittaminen esim niin, ettei halkaisija+nousu*kennomäärä*moottorin KV ole yli 66000 rajoittaa 4S käyttäjien moottorit 2093KV:hen kun käytössä 5x3". Tosin, en näe rajoitusta tarpeelliseksi vielä.
Käytännössä potkurin ilmanopeuden pitäisi olla sama käyttäessä 4S tai 3S setuppia jotta kaikki pystyvät lentämään suorilla yhtä lujaa (samalla moottorilla 3S ja 4,5" nousua = 4S ja 3,38" nousua). Halkaisijalla taas saadaan lisää staattista työntövoimaa, siksi tuossa ehdottamassani kaavassa myös halkaisija. Vastaavaa rajoitusta käytetään lennokkipuolella aircombat-touhuissa.
Aluksi tosiaan kaikki vaan viivalle.
-
Aluksi tosiaan kaikki vaan viivalle.
Mä harvoin certin postauksista tykkään, mutta jos olisin kopterit ry kannatusjäsen niin voisin tykkää nappia painaa nyt ;D