Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Maikko - 03 Tammikuu, 2015, 00:55:15
-
Tere,
Saattaisi olla tymiin kysymyksiin soveltuva kysymys, mutta laitetaan nyt tänne niin löytyy myöhemminkin.
Purin Gens Ace akut ajatuksena tehdä neljästä 6s akusta kaksi toimivaa, sillä kennoja on mennyt huonoksi jokaisesta pakasta aina yksi. Nyt on yksi akku valmiina kasausta varten, mutta en saa niitä kennojen liuskoja juotettua yhteen. Alunperin ne näkyy olevan kiinni painettuna jollain kreppipihdeillä, sillä niissä on selvä kuvio. Tarvinko lisää lämpöä kuin nyt vai pitääkö tanssia sadetanssia akkujen ympärillä ennenkuin ottaa kiinni?
-
Mii laik sadetanssi lonk taim, jast hot airon lonk taim ;)
-
Tarvii hioa molemmat liuskat jollain, ja sitä juotoslitkua laittaa. Mikähänsenniminyolikaa?
Joskus onnistuu myös kun kolvin kärjellä hinkkaa, samalla kun laittaa tinaa valmiiksi molemmille pinnoille.
Joskus tinan tarttuminen voi olla tuskan takana, mutta kyllä ne saa.
-
Olikos se niin, että toinen napa on alumiinilla päällystetty tai kokonaan alumiinia? Muistelisin alumiinin juottamiseen tarkoitetun tahnan auttaneen. Toinen puoli navasta saattaa myös tinaantua helpommin kuin toinen, näin muistelisin. Kovin ohut ja helposti katkeava se on joten ole varovainen.
-
Itsellä on onnistunut kolvaaminen ihan hyvin kun oli riittävän iso kolvi jotta sai liuskat riittävän kuumiksi yhtä aikaa. En tiedä onko liioittelua mutta itse vielä kiedoin jääpala pussin/kylmäkallen kennoston ymprärille kolvauksen ajaksi jotta kenno ei kuumenisi niin nopeasti.
-
Ok, pitää kokeilla tuota lievää hiomista ja kuumempaa kolvia. Ihan hyvä idea tuo jääpussin käyttäminen jos pelkää liikaa lämpöjä.
-
Aika kauan saa 60W kolvilla lämmittää, että kennoihin asti lämpö puikkelehtii.
-
Itse yritin taannoin juottaa jotain Nano-Tech kennoa takaisin kasaan, kun se liuska oli ottanut oikosulusta vähän kipeää. En saanut mitenkään tinaa tarttumaan, korjaamatta jäi.
-
Hiomisella ja Stannoilin nestemäistä litkua käyttämällä onnistunut kaikki mitä olen juottanut. Ja todella monen merkkisiä juottanu. Mutta ei tuollakaan systeemillä helposti mene. Mutta onnistuu.
-
Alusol ja/tai Alu-sol on Stannolin/Multicoren tuotenimi alutinalle. Töissä tuolla aikanaan juotellu jotain ja vaikka olikin spesiaalitavaraa niin oksidoitumisen kanssa pitää olla tarkkana. Eli kuten Vee sanoi niin puhdistus ja heti päälle fluksia. Tosin kyllä tuo aika hyvin tarttuu ihan paljaaltaankin kun tuossa kuitenkin vähän tymäkämpi fluksi sisällä.
Oliko sulla Maikko muuten lyijyllistä vai lyijytöntä se tina millä kokeilit?
Edittiä. Tuosta tinat koko loppuharrasteeseen http://fi.farnell.com/multicore-loctite/629443/solder-wire-80-18-2-0-91mm-500g/dp/629443?ost=629443 (http://fi.farnell.com/multicore-loctite/629443/solder-wire-80-18-2-0-91mm-500g/dp/629443?ost=629443)
-
Tehokas kolvi.
Jos on liian tehoton niin se lämpö johtuu kokoajan kennoihin mutta napa ei lämpee koskaan tarpeeksi.
Koska ne on alunperin jo tinassa niin pitäis olla helppo juottaa. Jos on vaikeuksia niin tehokkaampi kolvi.
Voi ne vaikka ihan kärkipihdeillä hiukan taivuttaa toisiinsa kiinni ja sitte uittaa tinaa sinne väliin. Niin ite teen.
-
Ei ne ehjänä irtoa toisistaan. Joten juotoksen joutuu aina vähintäänkin toiselle navalle tekemään koskemattomaan pintaan.
Niin ja, tuommonen 500g tinarulla ei kauaa mulla kestä :)
Koko ajan kolvi lämpösenä :D
-
Kokeilin tänään uudestaan ja kyllä se taitaa olla tehottoman kolvin vika. Aluksi jaksaa hieman sulattaa tinaa, mutta kärki jäähtyy uudestaan pian ja sitten ei onnistu enää mikään. Voisi ehkä auttaa jos laittaisi kärjen jossa on enemmän massaa. Nyt ymmärrän myös sen miksi se kärjenlämpötila tieto on hyvä, joka löytyy noista paremmista kolveista.
En itseasiassa edes tiedä mitä toi mun tina oikein on. Aika vanha rulla ja tainnut merkit kulua pois. Otan harkintaan tuon sun linkkaaman rullan.
-
Joku aika sitten aloin "korjaamaan" lähettimen 3s akkua, josta yks kenno oli kuollut. Otin sukat ja teippaukset pois akusta, ja samantien toisesta ehjästä kennosta katkesi kontaktilipare. Yritin kaikkilla keinoilla juottaa uutta kontaktia alumiiniin, kokeilin kaikkia flukseja mitä kotoa löytyi (4 erilaista kuparille tarkoitettuja) mikän ei tarttunut. Loppujen lopuksi onnistuin puhkaisemaan kennon, niin että roskiin meni koko homma :-X
Tämä oli eka kerta kun lipoa korjasin. Ens kerralla varovaisemmin ja paremmilla aineilla, Alusolia vois kokeilla, kiitti vinkistä.