Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Hayabusa - 28 Joulukuu, 2014, 07:20:31
-
Onko jotain , tarttee tietää/ varoa
Siis näin talvella lentelyssä , miten noi kopterit toimii alle -10 ...
Jäätyykö ne taivaalle :)
Toki mankkaa ja käsiä tulee suojata jollain virityksellä , ja lämmittimen olisi hommattava lähetin pussiin, mut siis kopukka ja sen toiminta ?
edit: Otsikkoa korjattu: Talvi lennetys --> Talvilennätys
-
Nämä perus asiat että antaa gyron jäähtyä sen 10 min ja katsoo ettei linkit tai muut tahmaa kylmänä. Jotkut rasvat kun meinaa olla jäykkiä kunnon pakkasella. Nämä nyt itellä tuli mieleen.
Oma Trex 450 plus remmiperällä lensi hyvin -20°C tuossa jouluna.
-
tärkeinpänä pitäisin sitä ettei mikään tosiaan tahmaa. perä yleensä ilmottelee itsestään ensimmäisenä ja kopteri heiluttelee iloisesti häntää :D
siihen syynä joko peräservon rasvojen kohmettuminen, linkinpäiden kutistuminen ja jumittaminen, perän sliderin jumittaminen peräakselille tai kaikkien yhteisvaikutus. myös gyroteipit on kovempia pakkasessa joten tärinät välittyy erilailla purkille joka voi huonolla tuurilla tehdä jotain.
perän osalta kaikki rasvat pois peräakselilta (sitä kun aina tulee sieltä laakerista), linkit sen verta väljäksi että ei tahmaa. ite koitan ton yleensä tönärin päästä heiluttamalla (pyörittämällä ikäänkuin).
servon rasvoihin sitte vasta huomiota ku on ongelma. joissain servoissa rasvat menee junttaan ku tarpeeks pakkasta.
nupin osalta FBL vehkeessä lähinnä servoilta swashille menevät linkit pitäis olla vetreinä niinku perätönärikin. swashilta lavanpitimille ei oo niin just ku nehän on pakotettuja liikkumaan oikein ku nuppi pyörii. tosin ei ne ylimmätkään saa hullun tiukat olla ettei halkea tai poppaa pois paikaltaan.
lisäksi kannattaa kattoa hihnojen kireys. kopterit kutistuu pakkasessa hihnoja enemmän ;)
e. niin ja gyro pitää totuttaa kylmään tai ainakin olis hyvä. ite en oo aina tehny mutta on siinä joskus ollu jotain ropleemaakin. suositeltavaa siis pitää lennätyspaikalla kopteri kokoajan kylmässä ja akut lämpösessä.
-
All right näillä mennään .. Kiitosta kovasti.
-
Itse en ole liiemmin gyroja totuttanut kylmyyteen.
Kopu pois lämpösestä autosta akku kiinni ja taivaalle. Kun käy talvella ruokkiksella pöräyttämässä muutaman akullisen ei jäähdyttelyhin ole liiemmin aikaa.
Hyvin näyttää olevan noissa käytösä olevissa gyrokikkreissa lt kompensointi kohdallaa.
-
Itse en ole liiemmin gyroja totuttanut kylmyyteen.
Kopu pois lämpösestä autosta akku kiinni ja taivaalle. Kun käy talvella ruokkiksella pöräyttämässä muutaman akullisen ei jäähdyttelyhin ole liiemmin aikaa.
Hyvin näyttää olevan noissa käytösä olevissa gyrokikkreissa lt kompensointi kohdallaa.
mulla oli joskus talvella mini veepaarin kanssa jotain ryömintää. korjaantu käyttämällä akku irti. ei tollanen pieni puolikkaan stidiaskin kokonen kortti kauaa jäähdy. pari minuuttia kopteri ulkona ku laittaa muut jutut valmiiksi ni se on siinä.
-
CGY-750:n kanssakin on pariin kertaan pakkasella näkyny pientä ryömintää. Kerran huomasin kun kannoin sitä lennätyspaikalle virrat päällä, korjasin käyttämällä vastarilta sähöt pois. Toisella kertaa olin jo puoli akkua lentäny ja leijutuksessa sitte huomasin että täähän ryömii vähä sivulle muuten. Lensin akun loppuun ja seuraavalla akulla kaikki oli ok.
3GX:ää oon lennättäny muutamia kertoja ihan niin että sisällä lämpimässä akku kiinni ja ulos pakkaseen. En ole huomannut mitään ongelmia.
-
Tuli huomattua tänään kuinka paljon vaikuttaa seisottaminen pakkasessa ennen lentoa...Eka yritys ihan suoraan autosta tulille ja hitto mitä sekoilua :) Seuraavaksi annoin kopterin jäähtyä rauhassa ja kaikki sujuin paljon paremmin. Eikä ollut edes paljon tänään pakkasta.
-
Joo. Ja kato suht kova alusta, mulla meinas eilen kopteri kaatua kun toisessakohtaa hanki oli kivikova ja kanto miehen ja siinä metrin päässä se olikii sitte senverta pehmeetä että petti kopun alta laskussa.
-
Itsellä kokemusta 3GX:stä ja Vbaarista.
Autosta lentämään ja hyvin pelaa.
Noi ryömimiset liittyivät aikoinaan muutaman euron perägyroihin.