Kopterit.net

Yleiset => Lost and Found => Aiheen aloitti: JJK - 27 Joulukuu, 2014, 12:59:16

Otsikko: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: JJK - 27 Joulukuu, 2014, 12:59:16
Maarinkunnaan alueelta Vantaalta löydetty DJI Phantom kameralla. Saapi takaisin sopivia tuntomerkkä vastaan. Laittakaa viestiä jos arvelette olevan omanne.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: vee73 - 27 Joulukuu, 2014, 13:01:36
 ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: heliko - 27 Joulukuu, 2014, 14:51:26
Joululahja tuli ja lensi pois   ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: reittila - 27 Joulukuu, 2014, 15:56:36
Kylläpä on erikoinen tapaus  ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: petrim - 27 Joulukuu, 2014, 17:20:17
…kuinka hassusti se sattuikaan, Joulupukin partaan valkeaan..

Haen popcornit..
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 27 Joulukuu, 2014, 21:34:03
Sekö tässä on hauskaa että se löytyi, vai mikä ?
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: vee73 - 27 Joulukuu, 2014, 21:36:24
Eikäkö, se että, tämä katoaminen on niin harvinaista. Onkohan tämä ensimmäinen Phantomi ???
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 27 Joulukuu, 2014, 21:38:42
Niin joo, luulin että ihan vaan yleistä multien dissausta taas...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: vee73 - 27 Joulukuu, 2014, 21:45:41
Missä semmosta tapahtuu  :o
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: jkkmobile - 27 Joulukuu, 2014, 22:06:57
http://www.theverge.com/tldr/2014/12/25/7449183/drones-for-christmas-presents
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: 338federal - 28 Joulukuu, 2014, 10:39:46
No onhan tää hassua. Vanhat pierut about 65-106 vuotiaat ostaa just näitä eläinten pyyntiin. Gps juttuja kun nä dji vehket on ja ei mitään lento taitoo. Eikä lue manuskaa. Englanin kielellä melkein kaikki. 80% ei ymmärrä sitä kieltä. Ei paljon itekkään. Ehkä nuoriakin löytyy. Lähdetäänpä nyt kuvamaan maisemia ja naapurin vaimoo. Sehän on selvä tapaus että torppi tulee. Paskoja nää dji vehket on. Ei sille voi mitään. Ja vielä lisäksi on ollu taas aika kovaia auringon purkausia. Tainu mennä yhteys poikki. Ehkä monella muulla rc harrastajalla. En o multti jätkä mutta ehkä joskus mutta ei merkki dji.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: mikkis123 - 28 Joulukuu, 2014, 11:27:52
No onhan tää hassua. Vanhat pierut about 65-106 vuotiaat ostaa just näitä eläinten pyyntiin. Gps juttuja kun nä dji vehket on ja ei mitään lento taitoo. Eikä lue manuskaa. Englanin kielellä melkein kaikki. 80% ei ymmärrä sitä kieltä. Ei paljon itekkään. Ehkä nuoriakin löytyy. Lähdetäänpä nyt kuvamaan maisemia ja naapurin vaimoo. Sehän on selvä tapaus että torppi tulee. Paskoja nää dji vehket on. Ei sille voi mitään. Ja vielä lisäksi on ollu taas aika kovaia auringon purkausia. Tainu mennä yhteys poikki. Ehkä monella muulla rc harrastajalla. En o multti jätkä mutta ehkä joskus mutta ei merkki dji.

Mä haen popcornit myös, ja apteekkarin selventämään tätä mahtavaa sanallista antia!
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: kulkuri - 28 Joulukuu, 2014, 13:01:07
Hyvin itellä aina toimineet DJI tuotteet  :)

Suurin syy miksi näin käy kun tuotteita myyvät esim gigantti ja motonet. Ns ammattilaitteiden myyntipaikka olisi vain alan liike mistä saisi sen käyttöopastuksenkin. Näistä sitä ei ainakaan saa ja kuluttaja on pihalla kun lumiukko.

Vähän sama kun rautakauppa myy partneria laatikossa, se kuluttaja yrittää kasata sen epätoivoisesti kasaan ja luultavasti saakin ehkä sen toimimaan. Kun sitten taas ammattikoneet tulee kasattuna käyttöopastuksen kanssa ja koekäytettynä.

Itsekkin olin pihalla asiasta kun walkera ja dji tuli hankittua, kysymällä sai inffoa alan liikkeestä ja foorumilta myös. Nykyään nuo sujuu ihan ok.

Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: reittila - 28 Joulukuu, 2014, 14:04:10
Niin joo, luulin että ihan vaan yleistä multien dissausta taas...


Juuei.
Kysehän on nytkin ainoastaan yhdestä tietystä laitteesta, joka vaan sattuu katoilemaan milloin missäkin/minnekin. Syitä voi tietysti olla monia, mutta onhan sitä ajan saatossa veistelty muidenkin värkkien "laadusta".
Ei näitä kommentteja kannata ottaa mitenkään ryppyotsaisesti, kun kieli poskessa näitä heitellään  ;)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: 338federal - 28 Joulukuu, 2014, 15:11:30
Niinhän se on. Onhan jos koppuja katselee niin allun koppuja tulee tonttin. Onhan tää dji myydyin multi. Tietty tulee tonttin kuin muilla merkeillä. Isoin juttu on varmaan tää että ei mitään taustaa mistään rc lennätävistä ja gps luotetaan täysin. Manuaalisti oppii ekana lentään ja sitten se gps juttu. Kovaa lentoo vaan multin pojat. Kyllä se tästä. Oppia ikä kaikki ja vahingoista oppii kun vaan ei satuta muita.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: mikek - 28 Joulukuu, 2014, 17:59:43
Phantomit karkaa ja Walkerat tulee tonttiin. Yhtäläisyys on todellakin että laitteita myydään suunnilleen jo huoltoasemilla. Täysin kädettömät ja mistään mitään tietämättömät ostavat suuret visiot mielessään.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Makke76 - 28 Joulukuu, 2014, 18:11:51
Phantomit karkaa ja Walkerat tulee tonttiin. Yhtäläisyys on todellakin että laitteita myydään suunnilleen jo huoltoasemilla. Täysin kädettömät ja mistään mitään tietämättömät ostavat suuret visiot mielessään.

Jep, se on just näin :)

Useasti törmää ihmisiin jotka sanovat harrastaneensa valokuvausta 20-50 vuotta ja haluavat nyt laajentaa harrastustaan ilmakuvaukseen. Tällaiset ihmiset ei näe tarpeelliseksi oppia edes perusasioita multikoptereista tai lennättämisestä vaan halutaan mahtavia ilmakuvia. Sitt kun selität ett ensin opetellaan lennättämään ja pitää tuntea multikopunsa niin tulee vaan toteamus: Minä haluan hienoja ilmakuvia :D

Toivotaan että omistaja saa kopterinsa takaisin. Karkaahan noita kokeneemmiltakin teknisen vian tai muun virheen johdosta.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: JCA - 28 Joulukuu, 2014, 18:52:19
Te vaan vihaatte multeja, en leiki teiän kanssa :(

Tää on niin multi vastanen foorumi, snif.
Mullaki on Discoveryssa Naza ja kaikki vaan kiusaa.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Tohtori R - 28 Joulukuu, 2014, 18:54:29
Te vaan vihaatte multeja, en leiki teiän kanssa :(

Tää on niin multi vastanen foorumi, snif.
Mullaki on Discoveryssa Naza ja kaikki vaan kiusaa.

kiusaako se natsakin ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: vee73 - 28 Joulukuu, 2014, 18:56:20
:D :D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: TeroS - 28 Joulukuu, 2014, 18:59:53
Te vaan vihaatte multeja, en leiki teiän kanssa :(

Tää on niin multi vastanen foorumi, snif.
Mullaki on Discoveryssa Naza ja kaikki vaan kiusaa.

Apua (http://www.mll.fi/mll/auttavatpuhelimet/) saa jos apua tarvii...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: 338federal - 28 Joulukuu, 2014, 19:11:43
Ei koppu miehet vihaa multeja vaan multit vihaa koppu miehiä
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Tohtori R - 28 Joulukuu, 2014, 19:24:43
Miten tämmösestä keskustelusta on muka joskus voinu tulla väärinymmärryksiä?! ;D ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: JCA - 28 Joulukuu, 2014, 20:48:23
:D Kävin ostaa sipsit ja popparit. Tää on aina niin laadukasta tuubaa.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: TeroS - 28 Joulukuu, 2014, 20:52:21
Ei koppu miehet vihaa multeja vaan multit vihaa koppu miehiä

Vähän jos sanoo jotain kirkkoveneestä niin on yks harrastajakunta takajaloillaan ja huutamassa barrikaadeille nousua... ;D

Se on kuulkaa sillai että me kaikki aikuiset miehet leikitään leluilla, jos leluilla leikkiviä ei saa vähä joskus piikitellä ni meillä menee huonosti. Koitetaan ny vaan kestää :)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 28 Joulukuu, 2014, 20:56:40
No, ens vuonna tätä luetaan suorittamatta korvausta  :) sori, oli ihan pakko  :) , ei palkokasveja ilmanottoaukkoihin  :)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Tohtori R - 28 Joulukuu, 2014, 21:04:12
No, ens vuonna tätä luetaan suorittamatta korvausta  :) sori, oli ihan pakko  :) , ei palkokasveja ilmanottoaukkoihin  :)

älähän nyt käsitä väärin. tässä on tutut kaverit jauhanu toisilleen ihan hyvillä mielin. viimeks eilen näin johnyn naamatusten. ei tässä kannata tehä vääriä johtopäätöksiä.

vinoilua olis silti syytä kestää. mäki lennän italialaisilla ja siitä vinoillaan mulle. turha sitä on vakavasti ottaa ku ei kukaan ole vakavissaan.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: JCA - 28 Joulukuu, 2014, 22:19:27
Joo, nou haart viilinks! :D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Vispilä - 30 Joulukuu, 2014, 00:07:05
Harrastan koptereita ja teen työkseni multeilla, enkä jaksais kumpaakaan jos foorumeilla olis vaan vakavaa naamairvessä vääntämistä, eikä ollenkaan piikittelyä  :)

Faktahan on se, että aidot flyawayt on pääosin multien ongelma, koska niissä käytetään autopilotteja. Suurimmassa osassa yksiroottorisista ei ole autopilottia joten ne ei teknisistä syistä pysty lentämään kovin kauaksi ilman ohjausta. Varsinkin tankovehkeet tulee tonttiin hyvin nopeasti. FBL kopterit pitää suunnan sen verran hyvin, että teoriassa pystyisivätkin optimiolosuhteissa lentämään jonkun matkaa ilman ohjausta.

Multit taas pystyy lentämään niin pitkälle kun akku riittää, koska elektroniikka päättää kallistuskulman, suunnan ja korkeuden. Lennättäjän virhe tai autopilotin datavirhe voi aiheuttaa flyaway:n. Kukaan ei voi kiistää etteikö multit olis helppoja lentää + soveltuu valokuvaukseen ja sen takia houkuttelevat enemmän "pakkosaada" ihmisiä. Multi pysyy ilmassa 10 min opettelulla, yksiroottorinen 10 tunnin. Ei tarvitte olla selvänäkijä et ymmärtää miksi niitä karkailee ja miksi niistä keskustellaan. Jos Trexejä, Logoja ja MSH:ita löytyis ihmisten pihoilta ja toreilta, niin varmaan niitäkin sitten piikiteltäisiin. Ne vaan tuppaa tippumaan lennätyskentälle tai korkeintaan lähikoivuun.

Ei kannata ottaa nokkiinsa jos multeista jaksetaan jauhaa. Suurin osa multeista on toimivia ja hienoja laitteita jotka soveltuu hyvin kuvaukseen ja hupilentämiseenkin. Tekniikka kehittyy ja keskittyy entistä enemmän turvallisuusnäkökulmiin, parin vuoden päästä tilanne voi olla täysin erilainen.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: 338federal - 30 Joulukuu, 2014, 01:27:35
Tää oli hyvin kerrottu vispilä. Näinhän se on. Kohta tulee vbarin se cominghome juttu. Eiköhän ala puhetta kuuluun kun 800 logo tai 800 allu tekee fly away. Ei kiva yhtään kun jätti tulee kohti. Sen näkee sitten miten se toimii.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: petrim - 30 Joulukuu, 2014, 06:47:15
Ei näistä pidä kyllä hernettä ottaa, minusta ovat olleet lähinnä "huvittavia" juttuja.
Toivon ettei kukaan ainakaan minun kommenttien takia ole ottanut itseensä, minua keskustelut vain lähinnä huvittavat.
Tuntuu olevan aika arkista luettavaa, joka on harmillista, ei kukaan ilomielin kerro että kallis harrasteväline on omilla teillään.

Itselläkin on näitä perus vatkaimia ja multeja, enkä kallistu kummankaan puolelle, multeissa on oma etunsa, kopterit taas ovat pikku näpertäjälle aivan mahtavia kohteita ja vaativat aivan toisenlaisen omistautumisen harrastukselle.

Pakko kyllä sanoa että monia karkailuja lukeneena (itsekin kokeneena kun saman firman tuote löytyy multista), ongelmat tuntuvat painottuvan juuri näihin tietyn valmistajan FC:hin, tarkemmin GPS:ään, luotetaan elektroniikkaan eikä omaan lentotaitoon.
Kuka tahansa jolla on ollut navigaattori käytössään on varmasti joutunut pyörimään ympyrää kun navi päättää että et ole kohteessa tai orientaatio on väärin, (muutama navigaattori on lentänyt ikkunalta takapenkille kun meni hermot).

Paras ratkaisu olisi valmistajan ymmärtävän ongelman, ja tekisi esim. tuohon firmikseen täpän jolla saa RTH toiminnon failsafeksi, eli jos GPS sekoilee tai satelliitteja ei ole tarpeeksi, se menee ns. dummy modeen ja kopterit laskeutuu hallitusti. Nyt esimerkiksi Naza Liten firmikseen ei ole tehty mitään parannuksia 1.0 version jälkeen, eikä tuskin enää tehdäkään.

Jos tämä jatkuu vielä pitkään, niin se vaatii vain sen yhden mullistavan tapauksen jossa multi tekee tuhoa kun sitä on vastuuttomasti lennelty taajamassa ja karkaa satuttaen ihmistä/omaisuutta, sellaista valokeilaa ei kyllä kaivata, harrastuksesta tule hankalaa ja pahimmassa tapauksessa jopa kiellettyä alueilla missä sitä vielä saa lennättää multien osalta.

Toivottavasti tekniikka tosiaan parantuu, vaikka tupla GPS:ät, jolloin paikannus ja RTH on varmempi, sekä toisenlainen lähestyminen kontrollerin toimintaan, se turvallisempi vaihtoehto.

Pidän kyllä DJI:n tuotteista, ilman GPS:ää.  ;)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Koippa - 30 Joulukuu, 2014, 15:46:58
Pitäisi kirkkoveneissäkin olla GPS mukana samalla lailla kuten esim. Naza-H ja Aling APS. Nazassa vain gps-holdi, APS osaa tulla kotiin mutta itse lentoon kummassakaan sitä ei käytetä. Luulen vain et suurin ongelma on se et nostetaan liian nopeesti ilmaan ja sit se hakee kotipisteen mihin sattuu. Naza-H saa ainakin olla monta minsaa päällä et pitää gepsillä paikkansa. Valojen mukaan löytää heti sijainnin. Pitäis olla 5 min gepsin lämpenemisaika ennenkuin saa ilmaan tai muuten ei gps käytössä. Kotipisteen lukitus vaan koneet sammuneena tms...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Garug - 30 Joulukuu, 2014, 16:25:32
Itse olen kyllä sitä mieltä että GPS moodissa ei pitäisi lentää ennen kuin osaa lentää kahdeksikon ATTI moodissa. Tämä tietty on toiveajattelua.

Lisäksi olen sitä mieltä että GPS/kompasin ei pitäisi mitenkään puuttua toimintaan ATTI moodissa. Oman kokemukseni mukaan valitettavasti tuntuu siltä että näin ei ole. Vuosia sitten oli pari alkavaa fly-a-way kokemusta ATTI moodissa (Naza/450), sen jälkeen GPS sai lähteä, ja ATTI moodi  ilman GPSää on toiminut niin kuin pitääkin.

Kokemukseni mukaan ainut tapa selvitä alkavasta Fly-a-way kokemuksesta on välittömästi siirtyä Manual moodiin, mutta se on vaikea, eikä monella edes konfattuna, niin että siihen voisi siirtyä.

Kyllä se mahtaa risoa kun lentää pois, mutta hei, se on vaan vajaa tonni... Mutta kannattaa miettiä kyllä sitäkin että se voi tippua ihan mihin vain, kenen päälle vain... Kyllä tosi vahvasti suosittelen että lentää kaukana ei mistään niin kauan kun GPS on kytkettynä, tai manuaali moodissa lentely  ei suju rutiinilla.

Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 30 Joulukuu, 2014, 17:00:07
Otsikon tarina ei kerro miten Phanttomi on ko. paikkaan päätynyt, jos se on vaikka pudonnut ihan vaan kuormasta  :)
Tai vaikka unohtunut kun tullu tärkeempää tekemistä kesken YBER ilmakuvauksen  :)
Siinäpä lisää ihmeteltävää  :)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Garug - 30 Joulukuu, 2014, 17:09:55
Joo, se olisi kyllä paljon turvallisempaa tiputella niitä kuormasta. ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 17:15:42
Itse olen kyllä sitä mieltä että GPS moodissa ei pitäisi lentää ennen kuin osaa lentää kahdeksikon ATTI moodissa. Tämä tietty on toiveajattelua.

Lisäksi olen sitä mieltä että GPS/kompasin ei pitäisi mitenkään puuttua toimintaan ATTI moodissa. Oman kokemukseni mukaan valitettavasti tuntuu siltä että näin ei ole. Vuosia sitten oli pari alkavaa fly-a-way kokemusta ATTI moodissa (Naza/450), sen jälkeen GPS sai lähteä, ja ATTI moodi  ilman GPSää on toiminut niin kuin pitääkin.

Kokemukseni mukaan ainut tapa selvitä alkavasta Fly-a-way kokemuksesta on välittömästi siirtyä Manual moodiin, mutta se on vaikea, eikä monella edes konfattuna, niin että siihen voisi siirtyä.

Kyllä se mahtaa risoa kun lentää pois, mutta hei, se on vaan vajaa tonni... Mutta kannattaa miettiä kyllä sitäkin että se voi tippua ihan mihin vain, kenen päälle vain... Kyllä tosi vahvasti suosittelen että lentää kaukana ei mistään niin kauan kun GPS on kytkettynä, tai manuaali moodissa lentely  ei suju rutiinilla.

Näkisin että ne kasit pitäis osata lentää ihan manualmodessa ja molemmin päin. Peruuttamalla kasi on varmaan liikaa vaadittu  ;D Ja harvan multit kykenee inverted  ;D

Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Mika Lukumies - 30 Joulukuu, 2014, 17:28:03
Omasta mielestäni GPS avustimet pitäisi lailla kieltää, ei niistä ole muuta kuin harmia. Olisi paaljon vähemmän näitä löytöilmoituksia ja uudet tulokkaat joutuisi oikeasti harjoittelemaan sitä lentämistä ennen kuin nostavat kameran taivaalle. Ei se lentäminen ja kopterin pitäminen paikallaan niin vaikeaa ole kunhan aluksi viitsii harjoitella.

Mielestäni paras ja turvallisin apukeino lentämiseen on FPV laitteet. Näyttö kiinni lähettimeen ja jos suuntavaisto katoaa tai lennät liian kauas, niin katse näyttöön ja lennä takaisin sinne missä olitkin. Tämä siis vain jos lentää LOS:na vai miten se nyt kirjotettiin.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Garug - 30 Joulukuu, 2014, 17:40:44
Tuo on kyllä totta varsinkin jos lentää GPS kanssa. Se Naza manuaalimoodi on vaan tosi kiikkerä. Jos sitten kun lentävä vehje on parin sadan metrin päässä jossain metsän korkeudessa, niin että vähän huonosti näkee asennon, niin olisi kyllä tosi tukala paika ottaa se manuaalimoodissa haltuun jos meinaa lähteä omille teilleen. Tuon takia olen lentänyt ilman GPSää, ATTI ilman GPSää on toiminut luotettavasti.

Näkisin että ne kasit pitäis osata lentää ihan manualmodessa ja molemmin päin. Peruuttamalla kasi on varmaan liikaa vaadittu  ;D Ja harvan multit kykenee inverted  ;D

Menee vähän offtopickiin, mutta siinä NAZA ATTI moodissakin on kyllä oikkunsa. Tässä videon kohdassa 1:10 oli vähän tukalaa saada se pysähtymään. tikku oli pitkään taakse, mutta se vaan menee, no tiesin kyllä tämän, mutta vauhtia tuli vähän enemmän kuin oli tarkoitus.

Kohdassa 1:45 tulen tarkoituksella alas kaasu lähes alhaalla, väärillä asetuksilla tuo saattaisi tässä tilassa kaiketi sammuttaa moottorit kokonaan. Kontrolli on myös kokonaan mennyt, ei reakoi pitch, yaw eikä roll komentoihin niin kauan kun kaasu on alhaalla, pitää kyllä pienelläkin kaasulla hyvin pystyssä ATTI moodissa. Tuo on joskus aiheuttanut yllätyksiä kyllä että käyttäytyy näin. Tätä lentoa tehdessäni tiesin sen kyllä hyvin.

https://vimeo.com/115450500

Kannattaa siis kyllä lentää turvallisessa paikassa ja opetella tuntemaan tuo laitteensa ja omat taitonsa.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 30 Joulukuu, 2014, 17:52:36
Kyllä se lennon opettelu pitäis aloittaa ihan vaan cp-kopterilla, tanko peli ja ilman perä gyroo.
Vuoden pakollinen lentoharjoittelu, sit vasta voi hakee multin ostolupaa  :)
Alkaa erottuun jyvät pakanoista...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Dutchman - 30 Joulukuu, 2014, 17:57:22
Mitä itse joskus muutaman multin rakensin, niin mulla auttoi hahmottamiseen punaiset potkurit menosuuntaan, ja tietty valot. Valoilla pystyykin sitten jo lentelemään pimeässäkin...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 18:02:53
Tuo on kyllä totta varsinkin jos lentää GPS kanssa. Se Naza manuaalimoodi on vaan tosi kiikkerä. Jos sitten kun lentävä vehje on parin sadan metrin päässä jossain metsän korkeudessa, niin että vähän huonosti näkee asennon, niin olisi kyllä tosi tukala paika ottaa se manuaalimoodissa haltuun jos meinaa lähteä omille teilleen. Tuon takia olen lentänyt ilman GPSää, ATTI ilman GPSää on toiminut luotettavasti.

Attimodessa vaan puuttuu se liikkeen jatkuvuus. Jos olet joskus CP kopua lennättänyt niin tiedät mitä meinaan. Voihan nazan manualmodea rauhoittaa mankasta expolla ja dualratella(ei varmaan onnistu tosin djin vakiomankalla). Ja vaikka olis lähössä karkuun gps päällä jossain kauempana niin manuaaliin vaihtamalla karkumatka jää lyhyeksi  ;D Ei RTH vipua veivaamalla  ;D

Kokemusta on viasta naza v2 gps joka sotki gps ja attitilan suunat ihan sekaisin. Eli jos ohjas vaikka taakse niin meni oikeelle eteen. Tilanne korjaantui menemällä manualmodeen.

Tietysti multeilla suurimmaksi osaksi napsitaan kuvia ja vidoita niin lennot tapahtuu jossain atti tyyppisessä tilassa. Ja ymmärrän hyvin ettei manual modeen haluta koskea pitkällä tikullakaan kun kuvat on se juttu ei lennätys..

Vähän kuin nykypäivän autot jossa on kaikki mahdolliset ajamista helpottavat vermeet niin miksi kauppaa ja töihin ajavaa naista esim kiinostaisi koittaa miten ko. auto käyttäytyy kun ottaa apuvermeet pois päältä talvella  ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 18:09:33
Mitä itse joskus muutaman multin rakensin, niin mulla auttoi hahmottamiseen punaiset potkurit menosuuntaan, ja tietty valot. Valoilla pystyykin sitten jo lentelemään pimeässäkin...

Valosalla helpottaa eniten epäsymmetrinen rungon rakenne. Huomattavasti helpompi lentää dicoveryn rungolla kuin F450. Ja voihan sinne perään tuikata vaikka mitä pompuloita jotta näyis paremmin  ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Dutchman - 30 Joulukuu, 2014, 18:17:58
Valosalla helpottaa eniten epäsymmetrinen rungon rakenne. Huomattavasti helpompi lentää dicoveryn rungolla kuin F450. Ja voihan sinne perään tuikata vaikka mitä pompuloita jotta näyis paremmin  ;D
Kyllä ne valot auttaa, tai ainakin mulla auttoi ihan päivälläkin. Sitte ku vielä pisti puolen metrin hiilariputken, ja jonkun jutskan putken päähän "hännäksi". Mulla häntänä oli strobo-valo..
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Garug - 30 Joulukuu, 2014, 18:21:49
Kopterilla tuli joskus opeteltua lentämään, ensimäinen multicopteri oli mekaanisella gyrolla, seuraavassa oli sitten jo ihan puolijohde gyro. Sen sai tosiaan lentämään kyllä aikalailla hyvin expoa ja kaasu-Pitch/Roll miksauksia käyttäen, pitäisi ehkä koittaa tuo Naza saada lentämmän kunnolla Manuaalimoodissa.

Suurin ongelma siinä mielestäni on että Manual ja ATTI moodi ovat niin totaalisen erilaisia lentää. Varotuksen sana jos joku Phantom kuski nyt rupeaa manuaali moodia käyttöönottamaan.

Kävipä kerran näin, yleensä tein lentoonlähdön aina Manual moodissa. Kerran sitten oli jäänyt ATTI moodiin ja huomasin tämän siinä vaiheessa kun kaasua olin jo nostanut hyvän matkaa, ATTI moodissahan se ei ilmaan nouse ennen kuin nostaa reilusti yli puolen välin. No manuaalimoodissa lähtee ilmaan pienemmälläkin kaasulla, ja lähti sitten kyllä aika äkäisesti kun siirsin kaasu jo ylhäällä kytkimen Manual moodiin.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 30 Joulukuu, 2014, 18:34:35
Ennen näitä viimeisiä päivityksiä, naza nousi silloin ylös kun tikkujen heiluttaja niin halusi.
Ny on automatisoitu sekin, ettei tarttis opetella sitäkään.
Mulla on vanttomissa orginaali firmis, eli nousee ilmaan silloin kun käsketään ja sillä ripeydellä kuin itse haluan.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Vispilä - 30 Joulukuu, 2014, 18:37:02
Kyllä se lennon opettelu pitäis aloittaa ihan vaan cp-kopterilla, tanko peli ja ilman perä gyroo.
Vuoden pakollinen lentoharjoittelu, sit vasta voi hakee multin ostolupaa  :)
Alkaa erottuun jyvät pakanoista...

Äärimmilleen kärjistäminen on toki hauskaa, mutta ei kovin kehittävää keskustelun kannalta..  :)

Tilanne mitä kritisoidaan on vähän sama asia kuin autokoulu, jossa opetellaan ajamaan robottiautolla: oppilas istuu kyydissä ja painaa kartasta mihin halutaan mennä. Mutta, auton kiinalaiseen 30 dollarin autopilottiin tuleekin bugi ja se ajaa T- risteyksestä suoraan, eikä oppilas pysty tekemään mitään koska ei ole ikinä käyttänyt rattia. Tekniikkaa saa ja pitää olla, mutta pitää ymmärtää ottaa tekniikan rajoitukset huomioon opettelussa.

Lainaus
Omasta mielestäni GPS avustimet pitäisi lailla kieltää, ei niistä ole muuta kuin harmia.

Et ole tainnut ikinä kuvata kopterilla esim. 360 panoraamoja, voin kertoa että jos kopteri on sadan metrin päässä ja tuulee vähänkään, niin kuvaaminen ei onnistu ilman GPS:sää vaikka takana onkin satoja lentotuneja, koska kopterin pitää pysyä minuutin verran 1-2 metrin säteellä. Kellään ihmisellä ei ole niin hyvä etäisyydenhahmottamiskyk y että pystyisi manuaalisesti pitämään paikoillaan. GPS on välttämätön monissa työtehtävissä; peltojen mosaiikkikuvauksessa, timelapse kuvauksessa, before/after kuvia otettaessa, sähkölinjojen tarkistuksessa jne.. Toki jos saatavilla olis häiriösuojatumpi järjestelmä, kuten 3-pistemittaus, niin sitten kannattaisi käyttää sitä.

P.S. On tullut vastaan myös tapauksia joissa manuaalimodeen vaihtaminen ei ole estänyt karkumatkaa, joten senkään varaan ei voi kaikkea laskea. Mielestäni ainut oikeasti järkevä turvajärjestelmä on laskuvarjo, sillä saa hidastettua vauhtia vaikka kopteri pyrkisikin Kiinaan.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: TeroS - 30 Joulukuu, 2014, 18:38:26
Mikä ..ttu on atti-moodi.... ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 30 Joulukuu, 2014, 18:39:39
Tää koko viestiketju on sen verran hauska, että on pakko kärjistää  :)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Dutchman - 30 Joulukuu, 2014, 18:42:01
Mikä ..ttu on atti-moodi.... ;D
;D No, Tero se on se, että on se oikea fiilis multin hävittämiseen, ennen kuin sormi kliksauttaa GPS nappulan.. ::)  Vitsi vitsi...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: TeroS - 30 Joulukuu, 2014, 19:08:50
Kiitos Rolle, olen valaistunut ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: mikek - 30 Joulukuu, 2014, 19:19:10
Loppupeleissä koko Naza on fc:nä ihan onneton. Lentotilat on mitä on säädettävyys lähes nolla. No kyllähän sillä leijuttelee, mutta lentämiseen on paljon parempia kortteja.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Dutchman - 30 Joulukuu, 2014, 19:21:57
Kiitos Rolle, olen valaistunut ;D
Ingen panik. Seuraavat neuvot Turusta tulee, kun tarttaat sitä sun turpaani-lokoa, ellei tule visiota puuttua mielestäni johonkin tärkeään..  ::)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 19:34:32
Loppupeleissä koko Naza on fc:nä ihan onneton. Lentotilat on mitä on säädettävyys lähes nolla. No kyllähän sillä leijuttelee, mutta lentämiseen on paljon parempia kortteja.

Nazan käyttöliittymä viety sille tasolle että mukava käyttää. Lähes kaikki cp vehkeiden fbl purkit on vastaavantyyppisellä käyttöliittymällä. Siirrä slidereita paina ruksi valitaksesi jotain ym.

Kyllähän noi muutkin saa ilmaan mutta mikä opettelu ellei ole koodaus/elektroniikka ihan hallussa.. Lähinnä tässä meinaan suurta massaa joka näitä multeja ostaa ilmakuvauskäyttöön.

Dji/Naza on vähän kuin apple/iphone. Brändätty hienosti ja mukava käyttää mut puhelut ei oikeen skulaa ja vermeet karkailee  ;D ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Garug - 30 Joulukuu, 2014, 19:59:46
Mulle se Nazan paras puoli on että se on siisti, pieni ja hyvin suojattu paketti. Tuossa yllä postaamallani videolla oli hyvä esimerkki mitä voi käydä jos elektroniikka ei ole suojattu.

Mutta:

1. ATTI moodin kaasuvaste on aivan onneton ja käsittämätön että matalalla kaasulla menettää kaiken kontrollin.

2. GPS moodissa on ihan ihme juttuja joille en keksi mitään muuta järkevää käyttöä kuin mainostaminen

3. ja GPS kanssa se ei ole luotettava

4. ja olisi mukava jos käytössä olisi useampia SBUS kanavia, voisi käyttää esim parametrien säätöön

5. ja vaikuttaa hitaalta

6. ja... tätä voisi jatkaa pitkään

MultiWii on kyllä oikein konfattuna paljon parempi lentää, mutta sen käyttöliittymä ja käyttöönotto on suunnattu nörteille, massoille se ei sovi, mutta tämä on toinen juttu.

Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 30 Joulukuu, 2014, 20:05:46
Jos saa olla hieman eri mieltä nazasta.
Koko viimekesän naza käytössä  metrisessä octossa, jotain n. 80 - 100 lentoo, ei mitään ongelmia, lennot ATT modella, kuvien otto GPS modella leijuen ja
taas ATT modella takaisin ja alas. Lienee sattunut joku vahinko yksilö kun ei karkaa.

Ainoa ongelma oli, kun naza lämpenee kuumassa pakettiautossa yli 28C, niin alkaa häröillä.
Tuostakin selvittiin kunnialla ja duuni jatkui.

Mutta tää on edelleen vain mun mielipide.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 20:18:44
Jos saa olla hieman eri mieltä nazasta.
Koko viimekesän naza käytössä  metrisessä octossa, jotain n. 80 - 100 lentoo, ei mitään ongelmia, lennot ATT modella, kuvien otto GPS modella leijuen ja
taas ATT modella takaisin ja alas. Lienee sattunut joku vahinko yksilö kun ei karkaa.

Ainoa ongelma oli, kun naza lämpenee kuumassa pakettiautossa yli 28C, niin alkaa häröillä.
Tuostakin selvittiin kunnialla ja duuni jatkui.

Mutta tää on edelleen vain mun mielipide.

Ei itselläkään nazasta mitään pahaa sanottavaa. Eikä se mihinkään gps modella leijuttamisesta karkaa. Tai vaikka olis lähössä niin tilanne täysin korjattavissa.

Se hexa missä naza sekoili gps ja attimodella luovutti vastarinsa 700 Gobliniin joka torppaantui radiovian takia. Uudella omistajalla ei ole ollut mitään ongelmaa hexan kanssa..
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: mikek - 30 Joulukuu, 2014, 20:21:28
Openpilotin tuotteiden käyttöliittymä sekä fc:n käyttöönotto on viety ihan vimpan päälle pitkälle. Löytyy tilat aloittelijalle sekä pro kuskeille. Nyt kun vielä Revon gepsi ominaisuuksia on parenneltu, on aika bueno kortti tulevaisuudessa.

Tavallaan Naze on hyvin brändätty, kun ajattelee mitä tuolla rahalla saa.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Garug - 30 Joulukuu, 2014, 20:25:08
Jos ylläoleva kuulosti kovin negatiiviselta, niin joo, mulla on kyllä turhaumia Naza ja DJI suhteen, mutta siitä huolimatta kolme Nazaa on ollut käytössä siitä asti kun markkinoille tulivat....

Kyllä se ihan ok rauhalliseen kuvauslentämiseen on, puutteineen siedettävä, mutta kyllä pitäisi ehkä ensi kesäksi jotakin parempaa katsoa...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 20:25:46
Openpilotin tuotteiden käyttöliittymä sekä fc:n käyttöönotto on viety ihan vimpan päälle pitkälle. Löytyy tilat aloittelijalle sekä pro kuskeille. Nyt kun vielä Revon gepsi ominaisuuksia on parenneltu, on aika bueno kortti tulevaisuudessa.

Tavallaan Naze on hyvin brändätty, kun ajattelee mitä tuolla rahalla saa.

Okei, varmaan verrattavissa mikadon v-barin joka ilman pro softaa on todella yksinkertainen säädöiltään mutta myös rajoittunut..
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Vispilä - 30 Joulukuu, 2014, 20:35:40
Ei itselläkään nazasta mitään pahaa sanottavaa. Eikä se mihinkään gps modella leijuttamisesta karkaa. Tai vaikka olis lähössä niin tilanne täysin korjattavissa.

Kolleegan kuvauskopterissa Naza toimi täysin moitteetta 300 lentoa kunnes teki vuoden sisään 3 flyawaytä, aina GPS modessa ja "sadetanssit" ym. kalibroinnit tehtynä. Toisella kollegalla lähti A2:lla sivuluisuun, eikä manuaalimode vaikuttanut mitenkään. 1000 onnistunutta lentoa ei tee laitteesta luotettavaa, jos se torppaantuu 1001. lennolla.

En muista yksityiskohtia tarkasti, mutta eräässä reittilentokoneen komponentissa oli sellainen vika, että toimi pari tuhatta tuntia ongelmitta, kunnes yhtäkkiä ohjasi siiven läpät yläasentoon. Testattiin huolellisesti ja simulaatiossa teki saman tempun aina tietyn ajan jälkeen. Ei tainnut ikinä selvitä mikä oli vika, mutta kun vaihdettiin uuteen niin ongelma poistu. Pointtina se, että sadan lennon perusteella ei pysty päättelemään sitä onko laite hyvä, varsinkin kun kyse on Kiinalaisesta tuotteesta, jossa tälläinen yksilö voi mennä läpi laaduntarkkailusta:


http://www.youtube.com/watch?v=sRk6OLbNZ2s#ws (http://www.youtube.com/watch?v=sRk6OLbNZ2s#ws)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: rotomoto - 30 Joulukuu, 2014, 20:46:54
Naza:
vaatii poppamiehen taitoja.
Mutta hyvin loitsuttuna toimii kuin Hangon junan vessa.

Eli Ei suoraa valoa FC sivuun. Aiheuttaa vertikaali häröä.
GPS on herkkä hairiöille , vältä häiriöitä. (aurigon pilkut, Wifi, 5.8 ja 2.4Ghz sivutaajuus häiriöt, 2g,3g ja 4G Mobilli, bluetooth ,magneetit)
Opettele lentämään ATT ja MAN moodissa.


GPS hold on se vaan hyvä kun kuvailee.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Ves@ - 30 Joulukuu, 2014, 20:47:07
Eli, kaikki on yhtä surkeita, tulee alas joka tapauksessa joskus  :)
Tarttee alkaa kerään vaan postimerkkejä...
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Tohtori R - 30 Joulukuu, 2014, 22:20:57
tää on nyt menny jo sen verran ohi aiheen että jatketaan :D

mun mielestä on väärä lähestymistapa ylipäätään koittaa teknisiä ominaisuuksia lisäämällä/muuttamalla estää noita kiinaan lentäviä fanttomeita.
tottakai tekniikkaakin pitää tietty kehittää jos se on mahdollista.

tärkeämpää olis silti se että ihmiset saataisiin valmistajan toimesta kiinnostumaan siitä itse lentämisestä pelkän kuvauksen sijaan. jos se lentäminen kiinnostaa niin kyllä ne manuaalimodetkin sitte sinne radioon ilmestyy ja niitä opetellaan käyttämään. lentäminen voi olla myös hauskaa. no multista en tiedä mutta ;) nojoo  :P varmasti jopa multilla ja sopivilla setupeilla.

vaatisi siis erilaista markkinointia.

Itseä turhauttaa kauheasti ku joku hiihtäjä pysähtyy kentän laidalla kattelemaan settiä ja laskun jälkeen uskaltautuu kysymään. "ootko laittanu tohon kameraa" vaikka lentäny just kauheeta räimimistä :o

jos ihmisille kaupataan kameraalustoja ni ne ostaa kamera alustoja!
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Toeh - 30 Joulukuu, 2014, 23:17:25

Itseä turhauttaa kauheasti ku joku hiihtäjä pysähtyy kentän laidalla kattelemaan settiä ja laskun jälkeen uskaltautuu kysymään. "ootko laittanu tohon kameraa" vaikka lentäny just kauheeta räimimistä :o

jos ihmisille kaupataan kameraalustoja ni ne ostaa kamera alustoja!
Tää on kyllä niin perus ja ei varmaan lopu ikinä.  :D Joskus joku kyseli että ootko laittanu jotai marsua tai hamsteria kyytii että tulisko sille huono olo ku se kone heiluu noin.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Otou - 30 Joulukuu, 2014, 23:23:28
tää on nyt menny jo sen verran ohi aiheen että jatketaan :D

mun mielestä on väärä lähestymistapa ylipäätään koittaa teknisiä ominaisuuksia lisäämällä/muuttamalla estää noita kiinaan lentäviä fanttomeita.
tottakai tekniikkaakin pitää tietty kehittää jos se on mahdollista.

tärkeämpää olis silti se että ihmiset saataisiin valmistajan toimesta kiinnostumaan siitä itse lentämisestä pelkän kuvauksen sijaan. jos se lentäminen kiinnostaa niin kyllä ne manuaalimodetkin sitte sinne radioon ilmestyy ja niitä opetellaan käyttämään. lentäminen voi olla myös hauskaa. no multista en tiedä mutta ;) nojoo  :P varmasti jopa multilla ja sopivilla setupeilla.

vaatisi siis erilaista markkinointia.

Itseä turhauttaa kauheasti ku joku hiihtäjä pysähtyy kentän laidalla kattelemaan settiä ja laskun jälkeen uskaltautuu kysymään. "ootko laittanu tohon kameraa" vaikka lentäny just kauheeta räimimistä :o

jos ihmisille kaupataan kameraalustoja ni ne ostaa kamera alustoja!

Ite oon koittanut sanoa kaikille ketkä kysyy et saako ton kyytiin kameran et nää on taitolentovehkeitä ei kameran kuljetukseen. Niitä varten on omat vehkeensä. Lennätys tapahtuu nykyjään lähes aina Maskun kentällä niin ei ole tarvinnut siinä ohessa selittää. Paitsi kerran jollekkin ahvenanmaalaiselle vanhenmalle porukalle joka oli päättänyt ulkoilla siellä jostain syystä. Kiinnostuneita olivat ja kauhistelivat goblinin menoa kaitsu näytti myös parhaansa protoksella  :)

Kukaan tutuista/työkavereista ei ollut kiinnostunut kopuhommista ennenkön ostin ekan multin johon sai kameran kiinni  :(

No kummimuksut oli ainakin onnellisia cx-10 jonka saivat jouluna  :) Ja kiinnostuneita oppimaan  :)
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: JCA - 31 Joulukuu, 2014, 01:54:50
Sinänsä toi on ihan hyvä edistys et nykyään kysytään vaan sitä kameraa kyytiin.
Kun ennen ekana kommenttina tuli että saaks tohon kuulapyssyn kii, turbiinikopterikin olis hyvä hiekkapuhallin jne..
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Tuomas P. - 31 Joulukuu, 2014, 09:47:09
Kauan sitten lennätin Suomenlinnassa rinnelennokkia, ja tumma mies tuli kysymään, saisiko lennokkiin kameraa. Kotimaassa kun oli sota ja vihollisia pitäisi löytää paremmin...

TP.
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Pentti Lapinpoika - 31 Joulukuu, 2014, 13:03:48
Kauan sitten lennätin Suomenlinnassa rinnelennokkia, ja tumma mies tuli kysymään, saisiko lennokkiin kameraa. Kotimaassa kun oli sota ja vihollisia pitäisi löytää paremmin...

TP.

 ;D  ;D  ;D  ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: Mika Lukumies - 08 Tammikuu, 2015, 14:00:08
Et ole tainnut ikinä kuvata kopterilla esim. 360 panoraamoja, voin kertoa että jos kopteri on sadan metrin päässä ja tuulee vähänkään, niin kuvaaminen ei onnistu ilman GPS:sää vaikka takana onkin satoja lentotuneja, koska kopterin pitää pysyä minuutin verran 1-2 metrin säteellä. Kellään ihmisellä ei ole niin hyvä etäisyydenhahmottamiskyk y että pystyisi manuaalisesti pitämään paikoillaan. GPS on välttämätön monissa työtehtävissä; peltojen mosaiikkikuvauksessa, timelapse kuvauksessa, before/after kuvia otettaessa, sähkölinjojen tarkistuksessa jne.. Toki jos saatavilla olis häiriösuojatumpi järjestelmä, kuten 3-pistemittaus, niin sitten kannattaisi käyttää sitä.

P.S. On tullut vastaan myös tapauksia joissa manuaalimodeen vaihtaminen ei ole estänyt karkumatkaa, joten senkään varaan ei voi kaikkea laskea. Mielestäni ainut oikeasti järkevä turvajärjestelmä on laskuvarjo, sillä saa hidastettua vauhtia vaikka kopteri pyrkisikin Kiinaan.
Okei, ymmärrän että tuollaisissa kuvauksissa se GPS on välttämätön, mutta ne sankarit ketkä tarvitsevat GPS:n suurinpiirtein jo oman talon kuvauksiin, niin se ei mun järkeen vaan mene. Mutta ei tarvii mennäkkään ja kukin taplaa tyylillään. :)

Niin ja tuosta manuaali modeen vaihtamisesta, että ilmeisesti ensin lennätettiin GPS:n varassa? Ja GPS sekotti manuaali modenkin? Ei herneitä. ;D
Otsikko: Vs: Löydetty Phantom Vantaalla
Kirjoitti: vee73 - 08 Tammikuu, 2015, 17:07:01
Mä joskus tuurasin kaveria kevauskeikalla, ja ei mitään gepsejä ollut käytössä ja silti se meinasi aivan väkisin karata. Ihan hetkittäin sitten totteli ja aina palanmatkaa sain takaisinpäin. Tuuurilla se tulikin takaisin ehjänä. Mutta aika kammo on jäänyt multeihin sen jälkeen.
Eikä ollut halpa kikotin sekään. Kaksi tuuraus kuvauskeikkaa tehnyt, ja molemmilla kerroilla kone lähti karkuun. Mahtavaa :)