Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: PekkaS - 23 Joulukuu, 2014, 18:03:06
-
Mitenkäs muilla on Kontronikin noparit pelittänyt pakkasella? Jive 100LV antoi epäluottamuslauseen -20 ºC lämpötilassa. Annoin kopun jäähtyä 20 min ulkona jonka jälkeen nopari ei lähtenytkään tulille. Virta menee kyllä BEC:n läpi vbarille joka alustuu normaalisti, mutta nopari ei herää. Akku oli lämmin ja täyteen ladattu. Toin kopun sisään ja vartin lämmittelyn jälkeen nopari herää taas normaalisti. Lähinnä mietityttää uskaltaako tuolla lentää pakkasilla.
-
Noilla oireilla vähä arveluttaa. Tokihan se lämpiää siinä rääkätessä mutta....
-
Niinhän se lämpiää vaan on se viimakin jonkinlainen pakkasella. Nopari vielä niin asennettu että varmasti roottorin ilmavirta jäähdyttää.
-
Ei oo vielä ollu ongelmia.
-
Olisko nyt softassa joku varmistus että "tässä on nyt varmaan lämpöanturi rikki kun näyttää näin kylmää" tai jotain? En tuosta olis huolissaan muuten kuin sen puolesta että ei pääse lentämään ellei noparia ole vähän lämmittäny. Tuotahan voi kysyä ihan Kontronikiltakin että mikä niiden mielipide asiaan on.
-
Eikös pakkastestiä käytetä jos epäillään vikaa elektroniikassa? Kas kun ei kukaan elekroniikasta enemmän ymmärtävä tätä muistanut mainita?
-
Paiskasin kysymyksen Kontronikille. Kahtotaan mitä vastaavat.
-
Eikös pakkastestiä käytetä jos epäillään vikaa elektroniikassa? Kas kun ei kukaan elekroniikasta enemmän ymmärtävä tätä muistanut mainita?
Hyvä pointti, ei välähtänyt itselläkään.
Aikoinaan kaveri toi cd-soittimen joka hetken aikaa toimi ja riittävästi lämmettyään alkoi pätkiminen.
Jääspraylla sitten komponentteja läpi ja syyllinen löytyi helposti. Noin 3 dollaria maksava piiri kuluineen Kiinasta, ja soitto soi jälleen ;D
-
Tänään uusi testi pakkasella. 30 min jäähytteyä ulkona ja sama vika. Hetken liikutelin servoja ja BEC lakkasi myös toimimasta. Pakkasta 21. Nyt ollut sisällä 30 min eikä minkäänlaista eloa noparissa. Vbar kyllä toimii ulkoisella akulla. Taisi kuolla kokonaan nopari pakkaseen. Kosteutta siellä tuskin on kun kopteri majailee aina takan päällä.
-
Eipä ollut Kontronik kuullutkaan tällaisesta ongelmasta, että Jiven kanssa olisi ongelmia kylmässä. Sinnepä se nyt lähti Saksan maalle huoltoon.
-
Täällä toimii hyvin jive Koby ja kosmik. Yge toimii myös. Kyllä elektroniika saa selkään kun kovilla pakkasilla mennään.
-
Tulipahan vastaus Kontronikilta: Korjaus ei ole taloudellisesti kannattavaa...
Tarjoavat sitten uutta 190 euron hinnalla. Mikäs on yleisön mielipide, saisiko tuolla hinnalla parempaa/luotettavampaa noparia jossa olisi BEC mukana?
Kestihän tuo nopari alle 100 lentoa...
-
Tarjoavat sitten uutta 190 euron hinnalla. Mikäs on yleisön mielipide, saisiko tuolla hinnalla parempaa/luotettavampaa noparia jossa olisi BEC mukana?
Jos kiinnostaa tuon Vbarin govi niin suunnilleen samaan hintaan saa YGE 120LVK:n jonka kanssa voit sitä käyttää. Sitten on Hobbywing 100A v3, vbar govi tuki tässäkin, mutta active freewheeling puuttuu. Hintakin tosin ihan eri luokkaa, oisko joku 60-70e.
Molemmissa hyvä BEC ja luotettavuuskin ilmeisen kohdallaan.
-
Niin en tiedä onko tuo Vbar govi nyt mitenkään niinkään iso plussa. Minkähänlaisia kokemuksia immeisillä on YGE vs. Kontronik? Onko tuo YGE:n kuori mitenkä kestävä? Kuvien perusteella ei ainakaan näytä niin tukevalta kuin Kontronik.
-
Tuli nyt sitten tilattua uusi Jive. Josko se tällä kertaa kestäisi. Sanoivat että pitää käyttää anti sparkkia, eikä saa ottaa magneettirenkaita pois kaapeleiden ympäriltä. Liekö nuo sitten tappanut edellisen noparin...
-
Tuli nyt sitten tilattua uusi Jive. Josko se tällä kertaa kestäisi. Sanoivat että pitää käyttää anti sparkkia, eikä saa ottaa magneettirenkaita pois kaapeleiden ympäriltä. Liekö nuo sitten tappanut edellisen noparin...
Öööhhh? En kyllä muista nähneeni minkäänlaista antispark vaatimusta Kontronikin ohjeissa??? Ja se ferriittirengas ei kyllä säätimen hajoamista estä mitenkään oli se siellä tahi ei. Jos nuo tosiaan Kontronikin "syyt" hajoamiselle, niin vastaisin kyllä sinne ettei antisparkkia ole ohjeistettu ja ferriittirengas ei vaikuta, joten oletat että menee takuuseen. Ja jos ei mene niin vihjaat paskasta palautteesta nettifoorumeille. Tuohan on puhdasta kusetusta niiden puolelta ja ansaitsee huomiota (jota ne ei halua)!
Ilkka
-
Niin, eivät suoraan sanoneet, että nuo olisi hajottaneet noparin. Kysyin heiltä mikä on mahdollisesti hajottanut noparin, että uskaltaako näitä käyttää jatkossa, niin sain vastaukseksi:
Please note that KONTRONIK only conducts a failure diagnosis and not a complete failure analysis.
You have used one BEC cable without a toroidal core, it is necessary for a safely using. Additionally you should have used an anti spark on the ESC. Such things can cause a damage on the ESC for example.
Ostin tämän käytettynä puolisen vuotta sitten. Takuuta tällä ei enää ollut jäljellä. Kyllähän tuo noparin kuolema oli hieman mysteeri ja ainakin itsellä koki jonkinlaisen kolauksen nämä "laatu" noparit.
-
sä oot kyllä saanu nyt vastaukseksi ihan täyttä jargonaa. eihän noi perustu mihinkään.
-
Onkohan ohjeissa mainittu mitään käytöstä pakkasella? Mietin että voiko tuo -20C pakkanen sitten tuhota laitteen. Täytynee vielä jatkaa kädenvääntöä Kontronikin kanssa asiasta.
-
Ei sen pitäs vaikuttaa. Täällä roissa Vee73 on paukuttanu menemään yli parinkympin pakkasissa vuosia ilman ongelmia, samoin vissiin Ruotsissa Federalilla.
-
Joo-o. Eivät kuulemma tiedä mikä on noparin tappanut eivätkä ala sitä selvittämäänkään. Magneetin ja anti sparkin puuttuminen on kuulemma voinut aiheuttaa noparin kuoleman.
Nyt noparin mukana tuli anti spark kitti. Hieman ihmetyttää, että eikö tosiaan toimitukseen kuulu slave johtoa laisinkaan? Tai moottorille menevien johtojen päähän tulevia liittimiä? Nämä tosin voi olla eri kokoisia..