Kopterit.net

Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Juho - 21 Joulukuu, 2014, 21:53:19

Otsikko: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 21 Joulukuu, 2014, 21:53:19
Otsikon mukainen tuote tuli hankittua ihan mielenkiinnosta ja halusta olla erilainen. Näitä ei taida montaa olla Suomessa.

Gyro on saksalainen ulkoisesti laadukkaan oloinen laite. Punaiseksi eloksoitu alumiinikuori tekee vaikutuksen. Paketti mukava ja mukana tarpeelliset elikkä teippiä, johtoja ja pc-piuha.  Mutta paketissa ei tule käyttöohjetta. Joo, sitä ei ton värkin kanssa tarvi. Nettisivuilla lupaavat että masiina toimii kopterissa kuin kopterissa ja saahan tuohon myös pari sateliittia kiinni. Ohjelmointi tosiaan pelkästään tietokoneella piuhan kautta. Bluetooth olisi kiva yhdistettynä android tai iPhone sovellukseen mutta eiköhän ilmankin pärjätä.

Pc-ohjelma löytyy valmistajan nettisivuilta ja asentui vaivatta. Sitten vaan aloittamaan. Ekalla kerralla kun gyro kytketään tietokoneeseen, ohjelma haluaa että aloitussäädöt tehdään. Step by step eteenpäin, joka kohtaan on selkeät ohjeet, mitä tehdää, miksi tehdään ja miten tehdään. Futaban gyrojen jälkeen aikamoinen edistysaskel. Homma ohi nopeasti. Positiivinen yllätys oli että toimii Futaban SBUS systeemin kanssa yhteen, eli 5 piuhaa gyroon ja vain yksi sieltä vastarille. Johtoviidakko on siis tosi pieni.

Asensin vempeleen Hirobon Emblaan. Tulevaisuuden sijoituskohde ehkä Eagle 3 EP. Embla on tehty kaksiosaisella gyrolle, jossa siis erillinen anturi. Asensin tämän kuitenkin anturin paikalle, eikä ehkä näytä parhaalta. Gyron voisi myös laittaa kyljelleen tai väärinpäin, sitä ohjelma myös kyselee. Mutta toimiihan se. Säätöihin en oo kerännyt hirveästi paneutumaan kun kopteri ei vielä ole ihan huoppukondiksessa. Mutta parin akullisen jälkeen aika kiva tunne tuosta. Kaikki toimii fiksusti ilman mitään säätöjä. Gainit jne ihan OK ilman säätelyä. Perä ei veivaa ja nuppi tuntui tosi selkeältä. Parempi kuin futten gyro perussäädöillä. Lisää tarinaa kun saan nuppiin tehtyä oikeasti jäykät holkit ja laakerit vaihdettua.

Mistäkö tämmöisiä saa? No Suomesta. Hinnaltaan mun mielestä aika kilpailukykyinen kun vertaa esim Vbar (300e). Omani tuli tosiaan verticalista, http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?ref=4&products_id=4056&affiliate_banner_id=1 (http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?ref=4&products_id=4056&affiliate_banner_id=1)

Onko näitä muilla? Jakakaa ihmeessä kokemuksia. Vinkit vehkeen käyttöön on tervetulleita!
Otsikko: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 21 Joulukuu, 2014, 22:18:02
Tälläi veepaariuskovaisena pakko todeta että ei se ny 300 maksa :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 21 Joulukuu, 2014, 22:32:22
Tälläi veepaariuskovaisena pakko todeta että ei se ny 300 maksa :)

Ehkä mun lähde on sitten väärä :D mikadon sivuilta pikaisesti Vbar blueline 299e. Silverline 249e ja mini blueline 199, niissä kuitenkin jotain rajoitteita ilmeisesti. Esim miniä ei sais polttikseen laittaa ollenkaan eikä tue useampilapaisia nuppeja. Sitten vielä se "pro" päivitys erikseen jos sitä kaipaa...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 21 Joulukuu, 2014, 22:35:24
Juuri näin, eli Silverline (kuka ostaa vanhempaa sensoritekniikkaa kalliimmalla??) + pro-softa yhteensä 284€. Eroa siis tähän Demon-malliin 60€.

Mutta joo, kiinnostaa kyllä lueskella mitä mieltä oot tosta Demonista, tosin sun tarpeet on aika erilaiset monen näkökannasta mutta kuitenkin :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TimoK - 21 Joulukuu, 2014, 22:38:07
Esim. miniä ei sais polttikseen laittaa

Gaui ei vissiin ole tietoinen asiasta. Tulee NX4:ssä mukana.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 21 Joulukuu, 2014, 22:45:05
Versiot (http://www.vstabi.info/en/featurematrix) ja Erot (http://www.vstabi.info/en/node/124) esim blue- vs. silverline.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TimoK - 21 Joulukuu, 2014, 22:54:37
No menee vähän of topicisi. Gaui on ratkaissut tuon nitron tärinä ongelman minin kanssa siten, että siihen liimataan muutaman gramman metallilaatta pohjaan. Jolloin ei jouduta jollekin ongelmalliselle taajuusaluelle, joka sotkee purkin. Ei meinaan tyrkkää kovin herkästi vibra hälyjä logiin.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 21 Joulukuu, 2014, 22:58:19
Juho, otas läjä skriinshotteja siitä softasta.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 21 Joulukuu, 2014, 22:58:36
Gaui ei vissiin ole tietoinen asiasta. Tulee NX4:ssä mukana.


Siis periaatteessa nini v-bar ei ole nitri kelpoinen. Siksi nx4 kitin mukana tulee se etalli pala jolla vaimennetaan nitron tärinät pois.


Asiaan:
- Onko tossa Bavariassa nitron ja sähkön govi?
- Onko Bavariassa lokkeri, joka lokkaa tapahtumia?
- Onko Bavariassa tärinäanalysaattori?
- Onko Bavariassa bankit tms.?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 21 Joulukuu, 2014, 23:17:27
Joo, en näköjään ollut tarpeeksi tietoinen tuosta että blueline on vanhempaa tekniikkaa. Taas oppii uutta. Hintaero on mun mielestä silti suht iso, ainakin prosenteissa, about 20%. Se siitä offtopocista sitten:D

Tää vehje mihin gyro on tällä hetkellä pistetty kiinni, on siis 450-kokoinen 3D kopteri. Ja tarkoitus ei ole alkaa ajamaan F3C-kuvioita tolla, vaan ihan kolomedeetä ja kaikkea mitä mieli milloinkin tekee. Säädöt on siis sen mukaiset :)

Jatketaan. Ei oo govia, ei oo loggeria, ei oo tärinäanalysaattoria, ei oo bankkeja. Se mitä ite kaipaisin ehkä olis ne bankit. Sähkössä ei mulla ole tullut tarvetta goville kun oon kontronikin säätimillä lennellyt. Mutta noi on kyllä selkeitä puutteita.

Yks vähän bankkeja muistuttava ominaisuus tuossa demonissa on. Lähes minkä tahansa gyron säädöistä, esim agility, saa ohjelmoitua "real-time" säädöksi. Elikkä lähettimen potikasta voi sitä haluttua arvoa säätää lennossa. Harmi että vain yksi, mulla kyllä kanavat riittäisi radiossa useampaankin säätöön samaan aikaan...

Pistän huomenna kuvia softasta!
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 21 Joulukuu, 2014, 23:40:58
Olipas yllättävän kovat puutteet. Toki kaikki ei tarvi/käytä mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: xio - 22 Joulukuu, 2014, 03:06:44
Mulla on näitä perkeleitä useampi. Perä on ainakin luonnottoman luonnollisesti lukittu  8)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Joulukuu, 2014, 11:41:29
toi govin puute on 3D touhussa aika iso juttu. veepaarin govi verrattuna esim kontronikin goviin tuo kyllä huomattavasti helppoutta ja tehontuntua. lisäksi saat sen autobailoutin rotaatioharjotuksiin.

en tiedä onko muissa purkeissa nykyään tota mutta itse en sellasta purkkia huolisi missä sitä ei ole. tehon tuntu on vaan niin eri levelillä.

kokemusta on ygen govista veepaarilaiseen ja kontronikista vepaarilaiseen. sekä isossa (700) että pienessä(450) kokosessa kepissä.


vaikkakin nykyään on toisessa isossa kepakossa kosmik jossa ei oo tukea ulkoselle goville. se tosin toimiikin paremmin sellasenaan ku vanhat jivet.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: KL - 22 Joulukuu, 2014, 12:01:34
Niin mikä ominaisuus tässä vehkeessä sitten on ylitse muiden? :) Setupin tekokin taitaa olla simppeliä vähän joka vehkeessä nykyään (paitsi Futaba). Nimi on kyllä hieno  8)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Joulukuu, 2014, 12:04:41
Niin mikä ominaisuus tässä vehkeessä sitten on ylitse muiden? :) Setupin tekokin taitaa olla simppeliä vähän joka vehkeessä nykyään (paitsi Futaba). Nimi on kyllä hieno  8)

älä nyt tyhmiä kysele! se on punanen ja kallis! ;D
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: KL - 22 Joulukuu, 2014, 12:20:30
älä nyt tyhmiä kysele! se on punanen ja kallis! ;D

Kenties jopa "Lord Of Gyro"?  :)

Onhan se mukavaa, että on valinnanvaraa. Mutta varovasti siis kyselen, että miksi vaakakuppi kallistuisi tähän purnukkaa valitessa. Vai oliko tässä nyt se rescuemode?

Otsikko: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 12:39:30
Mutku se kallein o musta! :o menee iha väärin noi, punane o halvin..,

Mustas o se rescue, maksaaki vaan kaks kertaa veepaarin...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Joulukuu, 2014, 12:48:19
jollain tasolla mä ymmärrän kyllä että joku ostaa vaikka spartanin koska se on niin halpa. siinä tosin häviää ominaisuuksia aikalailla. tällasta mä en tajua. tän täytyy olla jotenki ihan ylivertasen hyvän tuntunen lentää. miten muuten tollaselle voi olla markkinarakoa? :o

onko juho lentäny koskaan v5.x-> pro softalla varustettua veepaaria? olis kiva kuulla vertauksia. ite en osaa sanoa futabaan verraten mitään ku en oo futabaa lentäny.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 13:07:26
Itse olen sitä Vbaria kokeillut ja Futaban hakkaa tuntumaltaan kyllä. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla tuotakin kun testissä on ollut Futaba, VBar ja JR tähän mennessä.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: suomtu - 22 Joulukuu, 2014, 13:57:43
Bavarianin omassa nettikaupassa on uudet lasketut hinnat. 3x maksaa 199e ja 3sx 379e. Ostin kokeeksi tuon 3sx:n[emoji2]
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Dutchman - 22 Joulukuu, 2014, 14:10:25
Olikos tuossa SX-mallissa tademroottori mahdollisuus?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Maikko - 22 Joulukuu, 2014, 14:18:47
Olikos tuossa SX-mallissa tademroottori mahdollisuus?

3SX = "Exactly like 3X, plus: Unique Rescue and Horizon modes"
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Dutchman - 22 Joulukuu, 2014, 15:38:22
Tuolla tyrkyttävät Chinokkiin.. http://www.vario-helicopter.de/fileadmin/user_upload/helicopter/Katalogseiten/Neuheiten_2014/Deutsch/Chinook.pdf (http://www.vario-helicopter.de/fileadmin/user_upload/helicopter/Katalogseiten/Neuheiten_2014/Deutsch/Chinook.pdf)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 16:00:37
Tuolla tyrkyttävät Chinokkiin.. http://www.vario-helicopter.de/fileadmin/user_upload/helicopter/Katalogseiten/Neuheiten_2014/Deutsch/Chinook.pdf (http://www.vario-helicopter.de/fileadmin/user_upload/helicopter/Katalogseiten/Neuheiten_2014/Deutsch/Chinook.pdf)

Tuaha luki notta "ilmanen tandem-päivitys" ois saatavilla Bavarianilta, eli tukisko jollain spessusoftalla sit tuplaroottoreita esim S-Bus / PPM signaalilla? Ois jo aika jees :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Dutchman - 22 Joulukuu, 2014, 16:22:21
Tossa parempi linkki Variolle. http://www.vario-helicopter.biz/de/product_info.php?products_id=101759 (http://www.vario-helicopter.biz/de/product_info.php?products_id=101759)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 17:29:05
Näyttäs menevän jonkun TH-2 kontrollerin ja vastarin väliin. Jumahdin lueskeleen noita chinookin ja vertolin ratkasuja, mielenkiintosia...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: jufo - 22 Joulukuu, 2014, 18:14:01
Manuaalin mukaan tukenee suoraan tandemia mutta nupit ilmeisesti täytyy olla vähän spesiaalimmat

http://www.bavariandemon.com/fileadmin/user_upload/downloads/Instructions_3X-3SX_V6.1.pdf (http://www.bavariandemon.com/fileadmin/user_upload/downloads/Instructions_3X-3SX_V6.1.pdf)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: VERTICAL - 22 Joulukuu, 2014, 18:43:15
Niin mikä ominaisuus tässä vehkeessä sitten on ylitse muiden? :) Setupin tekokin taitaa olla simppeliä vähän joka vehkeessä nykyään (paitsi Futaba). Nimi on kyllä hieno  8)

Perusperiaate on erilainen kuin muissa. Bavarian Demon ei perustu kiihtyvyysantureihin ja siksi ei ole herkkä tärinöille (siksi ei esim. tarvitse näitä tärinäanalysaattoreita.) ja toimii ainona turbiinien kanssa, joiden korkeat tärinät haastavia muille gyroille. Samoiten sen horisontin taju ei häiriinny tärinöistä ja osaa siksi aina pelastaa kopterin oikeaan suuntaan (SX mallit).

Setup on erittäin helppo ja Bavarianissa voi aktivoida RTT (Real Time Tuning) moden radiosta, jolloin hakee itse parhaat säädöt purkille.

Lisää tietoa näistä löytyy mm. näiltä foorumeilta:
http://www.rchelination.com/forum/bavariandemon/ (http://www.rchelination.com/forum/bavariandemon/)
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=504588 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=504588)
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=85634 (http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=85634)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: VERTICAL - 22 Joulukuu, 2014, 18:50:29
Bavarianin omassa nettikaupassa on uudet lasketut hinnat. 3x maksaa 199e ja 3sx 379e. Ostin kokeeksi tuon 3sx:n[emoji2]

Nyt on uudet hinnat meilläkin. Saat taas halvemmalla Suomesta :). Itseasissa SX:n hinta laski niin paljon, että meni jo alle meidän nettohinnan... 
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 19:20:44
... toimii ainona turbiinien kanssa, joiden korkeat tärinät haastavia muille gyroille....

Uskaltaudun tähän kyllä toteamaan että aikasta paksu väite, mihin tämä perustuu? Siis muuhun kuin valmistajan myyntikehuun? Hyvin ovat pysyneet föönit ilmassa muillakin?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 20:32:21
Sen enempää ottamatta kantaa kyseisen laitteen ominaisuuksiin niin ainakin kiinteäsiipisten gyrojen (vakautusjärjestelmie)kanssa on erikseen versiot turbiini käyttöön. Niistä huomautetaan että ei saa käyttää turbiinin kanssa jos on sähkö, nitro tai bensamotti. Eli jotain ero voisi olettaa niillä olevan. Turbiineissa ei värinää kyllä ole kun jos olisi niin ei tarvisi lentää :) Se että motti pyörii yli 100 000rpm niin ei kestä moottorissa olevan epätasapainoa. Se mitä reilut 50 lentoa noista kokemusta on niin käsin ei huomaa värinöitä vaikka kierroksia nostaa maassa. Todennäköisesti noin isoilla rundeilla värinä on niin hienojakoista.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 20:48:09
Lueskelin hiukan tuosta demonin anturieroista muihin. Muut käyttävät MEMS kiityvyysantureita kun taas piruparka käyttää MEMS Gyroa. Nyt ei puutu muuta kuin kuori auki ja katsomaan piirin tyyppi, näytti olevan piirejä alle taalasta tuonne tonnin nurkille, aivan akselista ja nopeudesta riippuen.

Lähtökohtaisesti voisin olettaa että siellä on kolme yhden akselin anturia pelkästään hintansa takia, totta hemmetissä voin olla väärässäkin, en käynyt kuiin parin piirivalmistajan sivuilla ronklaamassa.

Nyt sitten se mielenkiintoinen, ihan heti mulle ei fysiikkapuolelta aukea miten gyro (tunnistaa liikkeen suunnan, nopeuden) ) olisi epäherkempi tärinälle kuin kiihtyvyysanturi (tunnistaa liikkeen suunnan, nopeuden). Tärinäkin on liikettä, samoin esim koptereissa se liike on välillä hyvinkin terävää.

Se mikä tulee mieleen on tärinän taajuus, yksikään meistä ei kopteriansa saa väpätettyä niin nopealla taajuudella että se olisi lähellä nk. "kunnon tärinää", voblaukset mekaniiikan virheistä on asia erikseen, siihen en usko että auttaa edes piruparka.

Mun mielestä on hiukan outoa että ei ole tärinäanturia nk. "high-end"-tuotteessa joksi tämä piruparka on pyrkimässä. Okei, valmistaja sanoo että "ei tarvi ku ei tää niistä välitä" mutta mutta.... Se kun on on joskus todella loistava kopterin mekaniikan tarkastukseen ja vianhakuun. Olkoot kuinka vaan "tärinänkestävät anturit" niin pitää sen kopterin olla tärinätön.

Vertikaalihan pistääki mulle tommosen testiin, lupaan pistää pitkän testi- ja VBar-vertailukirjoituksen. Lupaan olla ruuvaamatta auki ;D

EDIT: Juu, Anssi kerkesikin, jäin itsekin miettimään tuota turbiinin erikoisuutta. Esim wrenin heliföönissä max-tehot on 195 000 rpm kohdalla, se ei tärise. Jos tärisisi se laukeaisi käsiin. Muut tärinät ovat vastaavat kuin millä tahansa muullakin kopterilla eli lavat, rattaat, torque-tuubi jne.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 20:59:54
Näinhän se on että moottorin värinät ovat osa kokonaisuutta. Mutta se on jo sähkön kanssa huomattu että värinät väheni ja samalla niiden muiden tekijöiden ongelmat myös. Ja toisaalta niistä tuli eilaisia ja haastavampia välillä selvittää.

Mielenkiintoista olisi jos joku avaisi noita gyroja selvittäisi niiden komponentien eroja. Eli onko ns. laadukkaaksi arvioidussa yhtään sen paremmat komponentit vai onko vain kyseessä softan onnistuminen niihin käytettäviin komponentteihin. Niitä tonnien arvoisia komponentteja käytetään oikeissakin koneissa ja ne laadultaa ovat eri standareilla. Uskon että jos purettaisiin nämä Futaba, JR, VBar, Demonit ym. ja joukko kiinalaisia niin voisi tulla yllätyksiä :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 21:04:00
Mm. mini-VBareja on purettu ja tutkittu noita anturipiirejä, eroja löytyy. Joskus oli kolme yhden akselin piiriä, nyt on yksi kolmen akselin piiri. Juju on siinä että kun puhutaan MEM-antureista verrattuna MEMS Gyroihin niin (mutu) tuntuma olisi että gyro-.anturissa kolmiakselinen on jo sen verran hinnakkaampi kun kuitenkin vaaditaan enemmän nopeutta kun se 20 astetta per sekunti.

Mutta joo, eiköhän vertikaalilla ole yks torpattu jossain jota saatais aukoa, ihan vaan vähän ;D
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 21:12:00
Tämä aihe oli mielenkiintoinen reiltu 10 vuotta sitten kun HH gyrot alkoivat yleistyä. Silloin mekin käytettiin aikalailla JR gyroja ja niiden kanssa oli ryömimis ongelmaa ja lämpötilan vaihtelun vaikutuksia. Silloin ihmeteltiin mistä johtui kun Futaballa ei ollut sitä ongelmaa. Niitä availtiin ja huomattiin että sensorin tyyppi oli eri ja lisäksi futaba oli silikonilla vaimentanut sensorin boksin sisältä. JR tappeli ongelman kanssa muutaman vuoden ajan ennenkuin vaihtoivat sensoria. Saatiin silloin niitä JR:n gyroja Japanin MM-kisoissa varmaan 4 tai 5 kappaletta tehtaan edustajalta tyyliin kokeilkaa mikä noista sattuisi toimimaan :) Taitaa vieläkin olla varastossa niitä muutama hyllyllä...

EI muuta kuin Tero aukoon ja antaa raporttia meille jotka ei sen syvällisemmin noista ymmärrä. Eli siis tekniikankielestä suomennettuna ymmärrettäväksi kieleksi, kiitos :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Mh - 22 Joulukuu, 2014, 21:20:35
Eiköhän tuo keskustelunne ole mennyt yli suurimman käyttäjäkunnan yli :o
Mutta oikeesti olisi mielenkiintoista jos joku suomentaisi Tahvolle onko se kallis kikkara syystäkin kalliimpi.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 21:24:33
Juurikin tätä kanssa ajan takaa että avattaisiin kiinalaisten tuotteiden ja alkuperäisen eroja konkereettisesti. Silloin ymmärtäisi paremmin miksi kannattaa maksaa esim. 100€ enemään jostain tuotteesta.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 21:25:03
Löysin datashittiä digitaalisista MEMS gyroista, hätäseen katottuna toi nopeus tuntuis olevan se hintaa nostattava tekijä. Mitä avaamiseen tulee niin en ois yllättyny vaikka piruparoille ois tehtaalla tehty perinteiset eli viilattu mallimerkintä piireistä pois...

Kuriositeetti, toi ysk piiri mitä kattelin kestää 2000 G:n iskun, ei ainakaa piiri hajoo torpissa ;D

tosa muuten on mini VBarin sensorit, kolme anturia, yksi per akseli:

(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvDgMRQdrHupagdpe8gwSoGqIcsSlqtnhR2oB5kvOvmhDTsM2G)

Vastaavasti tässä on Silverlinen sensori, eli MEMS-"rinkula" joka makaa pienen "tolpan" päällä, tyhiössä.

(http://www.fast-lad.co.uk/store/images/storage/newvbar_silver.jpg)

Itse asiassa aihe on mielenkiintoinen, harmi ettei näistä oikein saa luotettavaa tietoa mistään. Esim. piruparasta ei oikein löydy mitään. Ok, softa ja äly ja periaatekin voi olla patentoitu mutta olettaisin että joku on jo aukonut tommosen ja selvitellyt vähän rakenteellisia saloja.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 21:30:14
Eiköhän tuo keskustelunne ole mennyt yli suurimman käyttäjä kunnan yli :o
Mutta oikeesti olisi mielenkiintoista jos joku suomentaisi Tahvolle onko se kallis kikkara syystäkin kalliimpi.

Useimmiten hinnalla saa ohjelmoitavuutta lisää ja hyvässä laitteessa se ohjelmointi oikeesti vaikuttakain johonkin....

Tällähän Mikadokin ratsastaa, eli osta VBar joka riittää peruslentoon vallankin mainiosti, sitten kun haluat niitä viimeisiä viilailla niin maksat sen 35€ lisää ja saat säätää prosenttikuola suupielistä valuen kaksi viikkoa testaten joka prosentin vaikutusta lentoon, niin haluttaessa. TÄmän tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä mutta se ainakin on perusteltua että taatusti saa toimimaan oman maun mukaisesti ja omaan kalustoon/lentotyyliin sopivaksi.

Ikävä kyllä useimmiten se nyt on niin että "käyttömukavuus != täydellinen säädettävyys" eli aina jää jotain. Paljon säädettäviä ominaisuuksia on pirullisen haknala tehdä helposti esitettävään ja käytettävään ulkoasuun.

Sinänsä tuo Tahvolle selitettävä asiahan on vaikea, moni lennättää mitä ihmeellisimpiä laitteita mitä ihmeellisimmillä gyroilla, ja lentäähän ne. Pitäisi ehkä laittaa kysymys vastapalloon eli "Mitähän se Tahvo haluaa?" ;D

Oiskohan mun aika vaikka käydä iltasavuilla, muuten mä höpisen täällä loppuillan itekseni :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 21:31:51
Jatka selvittelyjä :) Tai jos vaikka Verticalista torpattu gyro jossain vaiheessa tulisi pöydälle avaukseen. Aihe on mielenkiintoinen kun miettii kuinka kaikenlaisilla vippaskonsteilla kuten metallilevy alla, silikonia sisällä ym. sitten yritetään niitä heikkouksia korjata. Ja että jonkun moottorilla tai säätimellä tehdään eri juttuja antaa ainakin mulle sen kuvan että komponeteissa on hinnan vuoksi säästetty. Etenkin kun me ostajat ei haluta maksaa gyrosta 1000€.... vai haluttaisiko jos se antaisi niin paljon paremman lopputuloksen että sillä olisi merkitystä?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 21:39:12
Löytyhän se, piruparka ilman vaatteita:

(http://rc.runryder.com/helicopter/gallery/85504/100_00432-1.jpg)

(http://rc.runryder.com/helicopter/gallery/85504/100_0433.jpg)

- Piirit töhnän alla, eipä paljastu ihan heti
- Toisella puolella ei ole oikeastaan kuin prossu.
- Erittäin simppeli mekaanisesti

Mutta yksi juttu: MIKSI servoliittimet lähtee YLÖS? Mä oon vähän kaapelifriikki, en voi sietää näkyviä kaapelointeja. Millä hemmetillä asennat tuon siististi?

EDIT: Uteliaisuuden herättäjä: MSH-Brainin MEMS-chipissä olis kiihtyvyysanturit JA gyrot, yhdessä piirissä, kolmelle akselille.... Softalla rescue? ;D
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Mh - 22 Joulukuu, 2014, 21:40:19
Mielellään kuuntelen nippelitiedon tietäjää.. Uskon myös oma mielenkiintosi riittävän siihen.
Jostain syystä tämä mikä on pop menee sykleittäin joka asiassa ja suurin osa ostaa pirun kalliin härpäkkeen vain koska nyt pitää. Vain pieni joukko oikeesti pystyy hyödyntämään kaikkia ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 21:43:21
Ei tullut kuvia pirusta näkyviin...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 21:49:25
Anssi: Katos tuolta jos ei näy: http://rc.runryder.com/helicopter/t733122p1/ (http://rc.runryder.com/helicopter/t733122p1/)

Mä mitään tiedä, mä osaan lukea nettiä lähdekritiikillä varustettuna ja jotain ymmärrän lontoota, ei siihen kummepaa vaadita pienen perusfysiikan lisäksi.

Helifriikin demon-puolella on myös mielenkiintoisia juttuja, ei ole nämäkään vehkeet idioottivarmoja niinkuin ei tietenkää mitään. Yhdellä sankarilla oli X5 pamahtanut täysillä ketoon kun oli mennyt negatiivinen rescue täysillä kulmilla päälle kesken lennon ;D

Sinänsä mielenkiintoinen että kun ohjelmallisesti tehdään jokin toiminto se voi myös joskus häiriintyä. Eikä vaan voi, vaan häiriintyy.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Joulukuu, 2014, 21:52:14
Juurikin tätä kanssa ajan takaa että avattaisiin kiinalaisten tuotteiden ja alkuperäisen eroja konkereettisesti. Silloin ymmärtäisi paremmin miksi kannattaa maksaa esim. 100€ enemään jostain tuotteesta.
jos nyt ihan rankasti karrikoidaan ni kiinalaisten ja kalliiden erot on helppo sanoa ihan ilman teknisiäkin selityksiä. Kiinalaiset on usein jonkin asteisia kopioita ja näin ollen ainakin softiensa puitteissa melko samoja joskin esim v-bar / k-bar kuviossa jotain vanhempaa versiota.

En arvosta enkä laita tollaseen latiakaan.

Jos ei nyt mennä tähän ni onhan toi anturiteknologia kilpailevilla merkeillä luultavasti aikalailla saman kaltaista. Softilla ne isoimmat erot sitte syntyy.

Esim v-bar kohdalla blueline ja silverline sisältää etityyppisen anturin. Silti ne lentää jokseenkin identtisesti. Ilmeisesti silveri sietää paremmin tärinää joka koskee lähinnä nitroja. Softalla taas on paljon isompi merkitys lopputulokseen.

En jaksa uskoa että esim veepaarin anturi olis yhtään laadukkaampi ku joku kiinalainen xyz tms. Sitä vaan hyödynnetään softan kautta paremmin. Tottakai antureita on erilaisia ja toisissa on vielä lisänä kiihtyvyysanturit.

Pointti oli että tuskin noissa on missään muutamaa euroa kalliimpia piirejä sisällä. Täähän on tietty ihan mutua :)

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 21:55:31
En mäkään siihen oikeen jaksa uskoa, se että piruparan tekijät keksi toimivan tavan käyttää gyroa eikä kiihtyvyysanturia mahdollisti just tän horisontti-tiedon tallentamisen ja sitä kautta rescuen.

Tuohon liittyen:

- Voiko piruparan alustaa missä asennossa vaan?
- Tekeekö piruparka rescuen oikeasti suoraan ylös? MIelestäni joissain videoissa menee hiemen "sivuun" joka vois viitata esim vinolla alustalla alustettuun, näin maalaisjärjellä ajateltuna. Ei kentillä vatupassipöytiä oo...
- Onko kukaan meilläpäin oikeasti kokeillut tuota lapakulmaisessa vehkeessä?
- Invertistä?

EDIT: Ny oli nii paljo typoo, pakko editoida vähä
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Xen - 22 Joulukuu, 2014, 21:59:24
Esim. piruparasta ei oikein löydy mitään.
Pah, ehit ensin. Mutta onhan tuo PCB-suunnittelu karseen näköistä, ainakin näin insinöörin näkökulmasta ja jokusen levyn piirtäneenä.

Sensoreista, ei sopivia ole markkinoilla kovin montaa:
PinPoint MEMS ring: CGY-750, Vbar silver, Spartan VX1(n)
MPU60(0/5)0: Brain, Spartan VX1e

Ja hinnasta, kalleinkaan sensori (pinpoint) ei taida maksaa montaa kymppiä. MPU6xxx on tusinatavaraa joka löytyy jokaisesti lähes multiFC:stä, hinta taitaa olla 3-8e riippuen mistä ottaa. Mini-vbarin sensorit eivät ole järin kalliita eikä valmistuskustannukset (2-5e cpu+sensorit kalleimmat osat) ole kaksiset kuten vbar-klooneista näkee. Se, mistä noissa maksetaan, on se softa. Ja siitä, että se on saatu toimimaan hyvin tai huonosti.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 22:03:36
Tulihan se toinenki piiriguru sieltä ;D mitä jos tehtäis oma gyro ;D
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anssi - 22 Joulukuu, 2014, 22:03:56
Mielenkiintoisesti tuonne töhnään upotettu ne palikat joita olisi halunnut nähdä :) Syy ei liene piiloittelu vaan jotain värinään liittyvää voisi olettaa olevan. Tuolla aiemmin oli maininta että kestoa komponentilla olisi 2000G niin liitoksilla ei tai montaa G äkkipysähdykselle olla... Vbar jossa ne kaksi pystyakselia ovat 90 asteen kulmassa piirilevyyn kiinni näyttää maallikon silmään sellaiselta jossa potentiaali irtoamisvaara.

Tohtorille, juuri sitä tässä haen että jos avattaisiin noita niin tuskin isoja eroja noissa komponenteissa olisi. Se tiedetään ettei kiinalaista softan vääntäminen näihin kiinnosta kun se sitä aikaa vievää ja testausta vaativaa olisi :) Nopeasti vaan rahat pois...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Joulukuu, 2014, 22:17:21
Juu, toi mini-vbarin rakenne on just tota sarjaa "testaa huolellisesti kovan torpin jälkeen", tämähän nyt toki pätee kaikkeen elektroniikkaan. Nimim. konkka tärisi irti vastarista, lennossa.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 22 Joulukuu, 2014, 22:35:47
Jatkan vähän käytännönläheisemmin. Kun en tuosta tekniikasta tarpeeksi ymmärrä.

Toi pirun liittimien ylöspäin meno ei oo kivan näkönen. Mut kyl siitä sain itse ainakin ihan siedettävän. Vaati vähän säätöä kylläkin. Kuva alla asennuksesta.

Säätelyä tehty lisää, alkaa pikkuhiljaa tuntumaan oikeasti tosi hyvältä. Joo, en oo kokeillut Vbaria tälläsessä vehkeessä, ei hirveästi vertailukohtaa. Mut kyl tää toimii hyvin. Tosi lukittu fiilis kun lentää, eikä tosiaan kiemurtele ja tekee just sen mitä käskee. Ei vielä valmista, joten en paljasta säätöjä:D

Embla sai elinluovutuksen JR Forzasta. Moottorin ja säätimen. Nyt ei lopu teho kesken ja uudet dualsky 70C pakat potkii oikein kivasti. Taas parempi lähtökohta testaamiseen, tarvii vielä uutta pinionia että saan lisää jengaa nuppiin.

Virtojen kytkemisen saa tehdä miten haluaa. Gyro kertoo jos havaitsi liikettä resetoitumisen aikana, valo jää vilkkumaan.

Mitään oleellisia puutteita gyron säätömahdollisuuksissa en ole havainnut vielä. Kaikennäköistä sieltä löytyy, pienempää ja isompaa. Tähän mennessä fiilis on positiivinen, ja voisin suositella tälläisen kokeleimista. Hinnaltaan fiksu ja erittäin helppo pistää lentoon. Oletusasetukset, jotka tulee vehkeeseen kun valitsee minkä kokoiseen kopteriin piru asennetaan, on oikeasti aika hyvät. Niistä ei kauheasti tarvi poiketa. Yritän saada laitetta vielä agressiivisemmaksi, huomenna jatkuu homma. Valoisaa on liian vähän päivässä...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: xio - 22 Joulukuu, 2014, 23:47:07
Liimaa noi liittimet vielä kiinni toisiinsa/purkkiin.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: VERTICAL - 23 Joulukuu, 2014, 00:13:35
Uskaltaudun tähän kyllä toteamaan että aikasta paksu väite, mihin tämä perustuu? Siis muuhun kuin valmistajan myyntikehuun? Hyvin ovat pysyneet föönit ilmassa muillakin?
Juu, sanamuoto hieman ontui, eli siis toimii varmaan ne muutkin, kunhan värinän poistolle on tehty jotain. Bavarian Demonillakin vaati aiemmin, jotein erikoisfoameja turbaanien kanssa, mutta nyt vuosi sitten päivittivät jotkut uuden sensorit, jotka ovat ns. "turbiini sertifioidut". Jokin niissä taajuuksissa on erikoista, kun gyrot ei niistä ilman erikoisjärjestelyjä muuten tykkää tai erikoismallit näitä varten.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: VERTICAL - 23 Joulukuu, 2014, 00:29:50
Yhdellä sankarilla oli X5 pamahtanut täysillä ketoon kun oli mennyt negatiivinen rescue täysillä kulmilla päälle kesken lennon ;D

Veikkaisin, että kaverilla oli servosta porsinut ratas.. Itsellä kävi kerran juuri noin. Tarkistin servot ennen lentoa (torpin jälkeen), mutta ilmassa sitten kovassa oikaisussa kopteri lähtikin kuin raketti (onneksi suoraan ylöspäin) ja ajattelin, jo että FBL purkki meni sekaisin.. Sitten leijutustilalla sain kuitenkin pintakaasulla kopterin ehjänä alas ja huomasin, että yksi servo oli kanittanut yläasentoon..  Viimeisestä rattaasta oli mennyt yksi hammas juuri tuolta päästä, jonne servo ei mennyt "maatestissä". Ilmassa sitten kun gyro avusti, niin sai liikettä lisää ja pääsi tuonne asti ja sittenhän gyro ei voinut muuta kuin nostaa kaikki kädet ylös, että sai pidettyä vehkeen suorassa..  Jos olisi mennyt toisessa suunnassa ja kopteri olisi haravoitu pussiin, niin varmaan syyttäisin gyroa...
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 23 Joulukuu, 2014, 06:34:43
Loki ois kiva... :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 23 Joulukuu, 2014, 06:51:18
Loki ois kiva... :)


Se ja sähkön govi ovat yksi suurimmista syistä siihen että mulla on noita Vbaareja.
Lento tuntuman puoleen mun pörräilyt hoitus 3GX:llä. Jonka saa paljon helpommin säädeltyä.


Hyvä että uusia värkkejä tulee maailmaan. Kilpailu on lopulta kuluttajan etu.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 23 Joulukuu, 2014, 06:52:10
Aivan totta :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 24 Joulukuu, 2014, 07:17:52
Huikeita tutkimuksia ja oletuksia, pakko tähän on osallistua vain lukijan ja 3sx käyttäjänä

Huomio kiinnittyy tässäkin maahantuojan kommentteihin ja osallistumiseen ja viimekädessä . Heidän omaan kokemukseen , harva näiden vehkeiden maahantuoja osallisuu keskusteluihin, saatikka ikinä omilla vehkeillään lentää .. Iso + tosta verticalin suuntaa.

Itselläni maksoi takaisin tuon ostohinnan kun kopterin pelasti kädettömältä :)  siitä korkeudesta ei ois tarvinnu edes mennä haravoimaan
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Korppi - 24 Joulukuu, 2014, 12:31:48
Ei se tarvi korkeutta että silppua tulee ;)
 Tapatalk
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 24 Joulukuu, 2014, 13:35:11
Harvemmin tulee torpissa täys tuho. Mulle ei ole vielä sellaista sattunut.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TimoK - 24 Joulukuu, 2014, 13:45:33
Mulle on yhden Protoksen kanssa käyny. Ei jääny muuta kun servot, braini ja nopari ehjäksi. Tosin siinä nyt ei olisi bail out auttanut kun holdinkin kerkis vetää vasta maassa..
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 03 Helmikuu, 2015, 06:28:16
Goblin 380 , punainen,, hups ja tietenkin punainen gyro x3 kiitoos
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 04 Maaliskuu, 2015, 06:49:32
Katselin tuonne Jenkkilän suuntaan että jakavat netissä bavarian demonin asetuksia eri koptereihin , onko muilla purkeissa sam toiminto , eli jos kaveri on saanut kopterinsa toimimaan hyvin , niin hän voi lähettää tiedoston sähköpostillanjonka voin ladata bavarianiin .

Mielestäni erittäin hauska toiminto , pitäisi varmaan kerätä eri merkkien tiedostot jonnekkin esille , saattaisi helpottaa monen lentelyä ja kopterin asetusten löytymistä helpommin , mitä mieltä Juho, Viltsu  .... Häh

Itse siirsin tuohon 500 Gobliniin asetukset ja tulipa oikein hyvä
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 04 Maaliskuu, 2015, 07:33:28
Monessa on juu mahdollisuus tallentaa setuppi filuun. Esim VBarissa on mahdollisuus tuoda takaisin joko kaikki asetukset tai vain osa.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: suomtu - 04 Maaliskuu, 2015, 07:57:22
Hyvä idea! Itse olen onnistunut säätämään 3SX:n toimivaksi Trex 450 Domiin ja on pelastanut tällaisen "aloittelijan" monelta torpilta. Jos noi toimivat setupit olisi valmiina saatavissa, säästyisi varsinkin aloittelevat säätäjät isoimmilta sudenkuopilta. Toki ihan perus setup tuolla purkilla on yksinkertaista tehdä, kun hieman perehtyy.

Multa liikenisi tuo oma setup jakoon.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 04 Maaliskuu, 2015, 08:43:29
Fiksua kyllä. Uskon myös että setupit ei välttämättä ole pakko olla ihan kopterikohtaisia, esim 450-kokoluokassa kopterien erot ei ole mitään järisyttäviä. Eli voi varmasti kokeilla vaikka ei siihen omaan malliin just olisi.

Ihanne varmasti olisi että on sama kopteri, samat servot ja sama lentotyyli. Pistäkää ihmeessä jakoon omia setuppeja. Mainintana perään vielä että mitkä sähköt jne.

tossa kun otetaan tallenne siitä oman purkin sisällöstä, sieltähän tulee kaikki mukaan, eli myös keskikohdat jne. Onko näin? Jos on, tossa kohtaa pitää vaan olla tarkkana.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 04 Maaliskuu, 2015, 08:55:38
Erittäin hyvä idea meinasinkin laittaa omat tekeleet jakoon kun saa setupit tehtyä eilen illalla rakentelin perus Setuppia ja on tuo bavarian todella helppo setupin suhteen
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 04 Maaliskuu, 2015, 09:36:53
Niinku joku mainitsi aiemmin ni on monessa muussakin gyrossa toi mahdollisuus.

Se vaan on helposti niin että jos koneissa ei ole tismalleen samat servot, lavat, nuppikierrokset ja armien mitat niin perus setuppi antaa luultavasti vähintään yhtä hyvän lopputuloksen. Gainit ku tuppaa olemaan sweetspotissa sillon ku muutama naksu lisää on jo liikaa.

Sitte noiden lisäksi on vielä radion asetukset siihen päälle jotka ei siirry.

Allekirjoittanerlla on esim jyrkennystä pitchkäyrässä ku v-bar tuntuu vakiona turhan pehmeeltä keskeltä.

Mä en oikein keksi mitä tolla voittaa. Kaikilla ku on erilaiset lentotyylitkin.

Jos filun lataajalla on vaikka 500kierrosta vähemmän nupissa ja eri lavat ni veikkaan että säästää jopa vaivaa ja aikaa ku tekee ja hieroo setupin alusta. Fbl purkeissa noi setupit on kuitenki helppoja ja nopeita tehdä kun ne sisäistää.

Jos on ihan identtinen kone ni servojen trimmauksethan joutuu sitte jokatapauksessa tekemään setupin puolelta.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 04 Maaliskuu, 2015, 16:35:15
Mielestäni taas hyöty on iso , esim valtaosassa 380 goblinia
On Bk servot ja nuppi säädetty perussettiin ja moottorina tuo
Quantum . Purkin ja radion setup on sitten taas ihan hepreaa monelle
Ja jo muutama napsu sinne tänne auttaa ja muuttaa ihan sairaasti
Jos oma kone on rauhaton perä pomppaa ja puomi tärisee ja sitä ja tätä
On melko vaikeaa sitä noviisi tasolla alkaa veivaamaan
Jos siirtää filen ja saa koneen paremmaksi , niin on helppo katsoa noiden filejen
Eroja ja oppia siitä mitä näkee ja kokee, uskon että se on helpompi
Tapa oppia .

Tehdään ja kokeillaan . Itse ainakin olen hyvin kiinnostunut millaisen filen saan uruguaihin goblinin
Tehdas jantterilta joka on nimensä pakettiin kirjannut . Tuskin siinä mitään menetän .

Ja samalla huikeasti on auttanut viltsun filet ja opastus

Miksi siitä ei voisi muut hyötyä ?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 04 Maaliskuu, 2015, 16:52:39
Alkuasetuksiin tuo tapa auttaakin, mutta kukaan ei myöskään opi oikeasti itse jos "kaikki tehdään valmiiksi". Kultainen keskitie on tässäkin se paras :)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 04 Maaliskuu, 2015, 17:01:50
Voihan tossa jollekkin olla tietty hyötyäkin. Kannattaa vaan tosiaan ne subtrimmit katella koska ne on konekohtaset. Aina. Vinossa oleva swash saa koneen epävakaaksi pitch muutoksissa ja voi helposti livahtaa jonkun muun säädön piikkiin.

Muutenki olis hyvä osata tehdä setuppi itse alusta.

Lienee sanomattakin selvä että myös kaikki liikesuunnat ja govin toiminta pitää varmistaa ennen ku kone on taivaalla tai menee hazardiksi.

Mä en ehkä edes uskaltais käyttää muiden tekemiä mutta niinku sanottu jos hyvin testaa maassa kaiken, säätää ne trimmit ja koneet on muuten identtiset ni kyllä mä toisaalta mielelläni testaisin vaikka kammererin peran asetuksia. Näyttää kone olevan niin super stabiili.

E. Nyt tuli dejavu että tää sama asia on ollu täällä joskus ennenki ja herätti samanlaisia mietteitä. En kyllä jaksa kännykällä ettiä.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 04 Maaliskuu, 2015, 18:52:06
Samalla kannalla.
Perus setup on tehtävä itse.
Muihin säätöihin voisi olla suositus arvot.
SK540 säätöihin on Skookumin vikissä todella hyvät neuvot.
[size=78%]http://www.skookumrobotics.com/wiki/index.php?title=Basic_Setup_by_Alvin_Chai (http://www.skookumrobotics.com/wiki/index.php?title=Basic_Setup_by_Alvin_Chai)[/size]
[/size][size=78%]http://www.skookumrobotics.com/wiki/index.php?title=Advanced_Setup_by_Alvin_Chai (http://www.skookumrobotics.com/wiki/index.php?title=Advanced_Setup_by_Alvin_Chai)[/size]
 



Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 07 Maaliskuu, 2015, 07:46:19
Tuolla asenteella, tarttis varmaan sulkea kirjastotkin.
Liika tieto tappaa , ja se on hyödytön

Jokseenkin on selvää että mekaaninen setup
On tehty , ja jos ja kun noita tiedostoja käyttää voi niitä avata
Vierekkäin ,,, lukea ,,, verrata, ,, pohtia ,, =oppia ja kokeilla

Ja kuten tohtori sanoi , voisi olla mielekästä katsoa ?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 07 Maaliskuu, 2015, 09:32:26
Eihän tässä tuota jakamista vastaan olla, vaan sitä että nyyppä ottaa proon setupin ja lähtee kentälle asioita miettimättä. Ja tämä riski on ihan todellinen.

Siitä tässä on kyse.

Katselin itsekin Kyle Dahlin setuppia ja vertasin omaani, en tosin mitään muuttanut kun oli jo aika paljon sinnepäin. Mutta ennenkuin lähtee omia setuppeja muuttelemaan sinne proon suuntaan pitäisi ymmärtää miksi ne arvot ovat siellä missä ovat.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 09 Maaliskuu, 2015, 20:48:40
No nyt on demoni trex 500 lentänyt ekat lennot, pakko sanoa että melkein perussäädöillä jo ihan pirullisen hyvä :-) aikaisemmin ollut futaban 750 kiinni rekkulassa ja sitä en ole oikein saanut toimimaan siinä kunnolla, toimii tosin isommassa goblinissa hyvin. Tuo demoni oli tosi kivan oloinen, oli pitkästä aikaa hauskaa lennättää rekkula vanhusta :-) ja helppo säätöinenhän tuo gyrtsa on. Captain rescue toimintoakin tuli kokeiltua, aika metka toiminto saa säädettyä kuinka nopeasti ottaa bailout toiminnossa korkeutta eikä se mitenkään liian nopeasti tempassut konetta vaateriinkaan. Tuossa moodissa mitä kokeilin se kääntää vaakaan riippuen pitch tikun asennosta eli jos on kone ylösalaisin ohjelma oikaisee koneen ja ottaa korkeutta niin kauan kun vipua pitää vedettynä. Ohessa asennus kuvia ja ensi nosto kuva :)

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 09 Maaliskuu, 2015, 22:51:16
Tekisivät ny mallin jossa kaapelit lähtee sivulle :/
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 09 Maaliskuu, 2015, 22:52:39
Se on kieltämättä ainoa negatiivinen asia tuon gyron muotoilussa.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 14 Maaliskuu, 2015, 07:33:59
Kovasti odottelen viltsun tekemää ohjette , oli todella lähellä koko homman lopettaminen kunnes saa noita vehkeitä toimimaan . Miljoona tuntia kaikenlaista tietoa haettu ja yritetty kääntää ja ymmärtää
Kyllä tarvii olla Jedin arvo ja voima sisällä että ymmärtää miksi helvetissä tää ei toimi..
Noiden failsafe toimintojen kytkeminen ei todellakaan ole parin napin takana.  Horisontti mode on omansa ja fail safe oma juttu ja jos noi saa vielä toimimaan joka lentotilan mukaan niin hyvä.
Acro asetukset ja ns taivaslento asetukset eivät puhu samaa kieltä joka asetukseen kaikki muuttuu
Siinä kyllä menee kalsarit vaihtoon yllättävän helposti ja samalla hermot..

Koska peruskokeilu ei näillä oikeinn ole mahdollista , mekaaninen säätö ja rakennus kun menee jakeluun niin . Ei paljon auta kun nuo tietsikka jutut ja jokaisen sivun 10-20 asestusta on päin peppua

Tässä ei oiken toimi ajatus , jokaisen asetuksen kokeilusta , nyt on vain luettu teksti . Esim perä rupeaa heilumaan sivuttain ihan hullun kesken lennon , niin sanotaan että säädä gainia , juu mutta harva sanoo että kierroksilla on tässäkin iso merkitys , ja taasen nyypälle tuo vägääminen jossain puunlatvoissa tuo tuon tonnin vehkeen pistolapio syvyyteen muutamassa sekunnissa.

Uskon että juuri nuo purkit on syy kopteristien vähyyteen , harrastuksen oikeasti vaikeus on sitä astetta että hyppy siitä , leijuttelusta lentämiseen on aivan sairaan suuri , ja jos ei ole juuri sokeutuneelle ei anneta taluttajaa niin ei hän pärjää .

Kaikki oppaat on mielestäni siis super pop, ja etenkin  kaikki mikä koskee näitä purkkeja.

Itse ainakin mieluusti katson kahta vierekkäistä fileä , ( tämä siis tuottaa tiedoston josta näet koko laitteen tiedot ) ja voin siis avata tuon saadun tiedoston omani viereen ja katsella että tuossa ja tuossa on eri arvo ja miksiköhän on näin ja mitä tuo yksittäinen arvo mahtaa tarkoittaa .

Tässä ei voida kokeilla jokaisen säädön rajaarvoja niin ylä ja alapäätä jotta ymmärtää miksi . Muuten tulee aivan helvetin kalliiksi.



Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Iron_man - 14 Maaliskuu, 2015, 08:21:22
Mää olen taas sitä mieltä, että pääsääntöisesti perus fbl setupin tekeminen ei ole vaikeaa ja aloittelevakin harrastaja pystyy sen opettelemaan nopeasti. Perus lainalaisuudet kun ymmärtää.

Pääsääntöisesti kopteri lentää jo varsin hyvin defaultti lentoparametreillä mitä purkit tarjoavat. Mitään taikatemppuja harvemmin tarvii tehdä, jotta kopteri lentää perus taivaslentoa nätisti. Lähinnä juuri tuo mainitsemasi gainin säätö on sellainen, joka tarvii tehdä joka kierrosalueelle erikseen.

Ymmärrän että tulee helposti ähky, jos heti haluaa opetella ihan kaikki advanced säätöjutut mitä purkki tarjoaa. Mun mielestä noi kannattaa jättää alussa rauhaan. Pikkuhiljaa kun taidot kehittyvät, niin voi ruveta noita edistyneempiäkin parametreja säätelemään. Harvemmin niiden säädöstä ihmeempää hyötyä aloittelijan leijuttelussa tai taivasennossa kuitenkaan on  ;)

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 14 Maaliskuu, 2015, 09:18:39
Kyllähän nyt esim perägainien säätö ja kääytös on niin perusjuttuja kun vaan ikinä mahdollista. Siitä on jauhettu niin kauan kun gyroja on ollu olemassa. Tuolta "kopterit info-paketti (ex. Wiki)" alta löytyy perusjuttuja aika hyvin.

Onhan se selvä että kun gainia on liikaa niin perä myös korjaa yli eli alkaa oskilloimaan. Onhan se myös selvää että kun kierroslukua nostetaan niin sama korjaus tuottaa paljon isomman voiman eli gainia pitää laskea.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 14 Maaliskuu, 2015, 09:52:46
Nyt olikin kyse oppimiseta ja monen huutamasta
( perus oletus setup) joo toimii paina nappia ja homma suht jees
Ja siis opit mitä ?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: rane78 - 14 Maaliskuu, 2015, 12:41:32
Jokaisessa Gyrossa tulee manuaali mukana tai sen voi ladata. Valmistaja kyllä kertoo miten jokainen parametri vainuttaa lentoon. Esim. vbarin ja 3GX:n softa kertoo kaikkien parametrien funktiot popup ikkunassa. Niiden suhteet toisiin on kopterin ja lentotyylin sekoitus. Toki default-tilassa kopu leijjuu, mutta kun aletaan hakemaan omaan tyyliin optimisetuppia, niin se vaatii monia akullisia testeja. Itse vaan lennän normisti ja teen muutokset sen mukaan.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: xio - 14 Maaliskuu, 2015, 15:42:57
Jos tuolla espoon suunnalla ei oo ketään demoni miestä jeesimässä niiin kysy ihmeessä täällä tai viestillä neuvoa. Myös puhelinki käy  ;)

Ei oo häpee kysyä näissä hommissa neuvoa kun informaation määrä on ihan tajuton mikä pitää aluks haltsata!

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Tohtori R - 14 Maaliskuu, 2015, 15:59:47
juuri näin. osa nyt on päättelemällä hoidettavissa ja osa pitää lukea netistä, loput on syytä kysyä kokeneemmilta. tolla reseptillä onnistuu kyllä kuka vaan setupin teossa. en tiedä deamonista mutta muissa gyroissa on kyllä informatiiviset setuppisoftat/ohjeet. millä onnistuu ihan sellasenaankin.

eikös säätökurssillakaan kukaan puhunu tollasista asioista ku gainit ja niiden vaikutus?
Otsikko: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 14 Maaliskuu, 2015, 16:44:22
Puhui mut liian vähän.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 15 Maaliskuu, 2015, 06:47:17
Jep kyllä ,, ja ehdottomasti tuo kokeneiden apu on loisto juttu, aina joku jeesaa kun kysyy..
Nyt kaikki pelittää , mutta on siinä melkoinen tietäminen kun ruvetaan kanavia etsimään ja asettelemaan kaikkien nappien taakse , ja muuttuvia arvoja joka lentotiloihin , meni kyllä sormi suuhun rannetta myöten ,, mut nyt kaikki ok ja jopa yritin ymmärtää ..

Iso kiitos Viltsu että olet jeesannut ja jaksanut selittää

Ja siis nythän on pakko sanoa , että tuo bavarianin alustus toki oli ihan helppo , mutta kaikkien lisätoimintojen asettaminen oli se jossa tuli äitiä ikävä , ja moni ongelma johtui radiosta joka rajoitti voimakkasti montaa säätöjuttua , jossa kokeneempien suusta tuli monesti että ei mitä helvettiä
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 31 Maaliskuu, 2015, 10:01:24
Nyt on eka Bavarian kiinni Eaglessa, jossa myös kiinni Hirobon uusin FBL nuppi. Testattu ainoastaan Edgen F3C lavoilla, SABin 720mm F3C FBL lavat on matkalla. 5 lentoa alla vanhoilla tehottomilla akuilla mutta positiivinen fiilis.

Joitain huomioita. Tosiaan kun käytössä on 3X, kytkentä ja käyttöönotto on tosi simppeli. 3SX mallin Horizon ja Rescue-moodit vaatii vähän radion säätöjen tekemistä. Mulla 3X koska kansainvälisissä kisoissa noi 3SX mallin ominaisuudet on kielletty.

Alkusetuppi taas Bavarianin ohjelman mukaan, siellä siis tehdään Basic setup. Pistin gainit nupissa aika alas ekalle lennolle, niitä sain sitten nostaa aika huoletta. Tällä hetkellä leijunnassa 1550 rpm ja head gain 70, idlellä 1900 rpm ja 65 gain. Varaa on vielä nostaa ylöspäin. Noilla gain säädöillä, tekemättä muuta, kopteri on "lukittuna" leijunnassa ja menee taivaalla ihan viivasuoraan. Rollit menee myös ihan suoraan, ilman mitään säätöjä.

Nupista tulee cyclic kulmia 7 astetta joka suuntaan, ja lapakulmia 11 suuntaansa. Näillä arvoilla agilityna on mulla 11, säätöväli on 4-22. Demon suosittelee F3C lentoon arvoa 9, joka on vähän turhan laiska. Toki jos maksikulmat cyclicillä on 10 astetta, 9 agility on varmasti hyvä lähtökohta.

Perän gainit mulla pyörii tuolla 70-80 paikkeilla, lentotilasta riippuen. Presetiksi valitsin GY-611 tuntuman, kun sillä olen aiemmin lentänyt ja todennut mukavaksi. Perä on pysähdyksissä tarkka mutta pehmeä, ei päästä ylimääräisiä ääniä eikä tehnyt mitään omituista. En peränkään säätöihin koskenut presetin jälkeen ollenkaan.

Gyro kuitenkin on tarkka mekaanisesta puolesta. Ekalla lennolla kopteri ei ihan istunut, syyksi paljastui pieni vinous swashissa. Kierros yhtä linkkiä ja kone oli kuin tatti paikallaan.

Bavarian on pöydällä vähän erikoinen. Nuppiservot ääntelee ohjatessa ihan erilailla kuin ennen, jopa pientä "pykällystä" yhdessä servossa. Asiaan perehdyin ja Helifreakin bavarianDEMON- osiosta löytyi juttua tästä. Turha murehtia. Bavarianin työntekijä siellä kertoi että joillain servoilla esiintyy tälläistä, mutta lennossa katoaa, kun gyro pääsee toimimaan niinkuin se haluaa. Testasin myös servoni normaalissa kanavassa ja toimi täysin. Joten ei muuta kun kovaa ajoa!

Seuraavilla lennoilla pääsen toivottavasti säätämään lisää, vaikka tarvetta ei ehkä ole, kokeillaan silti.

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 31 Maaliskuu, 2015, 23:50:20
Hieno kuulla lisää mielipiteitä gyrosta. Itse huomasin myös tuossa rekkulassa että oli todella lukittuneen oloinen. Mikä nuppi sulla on kiinni onko ssl2 se uusin matalampi nuppi?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 01 Huhtikuu, 2015, 08:45:54
Kyl tää laite hyvältä tuntuu. Ei voi valittaa.

Joo mulla on uus SSL-2. Tarvitsin uuden hubin, pitch armit, swashin ja pari pikkuosaa. Menee siis vanhoilla akseleilla, laakereilla ja lavanpitimillä. On 25mm matalampi kun vanha. Tää näyttää aika hyvältä mun silmään:)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 01 Huhtikuu, 2015, 13:22:38
Toi on hieno ☺ meinasin itsekin jossain kohtaa tilata kun pitää kuitenkin uusi swash tilata jossain vaiheessa. Kattelin myös et ei montaa tilkettä tarttis
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 10 Huhtikuu, 2015, 06:17:30
Taitaa nuo Bavarianit saada taas uutta arvoa kun suomenkieliset kuvitetut ohjeet tulee paketin mukana, kyllä helpottaa uutta harrastajaa laitteen käyttöönotossa.

Hienoa ja mahtavaa , loisto veto Antilta . Itse arvostan kovasti ei olis tarvinnu työntää sormea niin syvälle suuhun , ois säästynyt monelta öööööö tilanteelta

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: virtakuono - 21 Huhtikuu, 2015, 03:16:09
Miusta alkaa kokoajan enemmän tuntua siltä, että en ostakaan X5:n uudeksi gyroksi Vbaria vaan tän bavarianin. ihan noin niinko kokeiluun.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: njs - 21 Huhtikuu, 2015, 05:48:13
Miusta alkaa kokoajan enemmän tuntua siltä, että en ostakaan X5:n uudeksi gyroksi Vbaria vaan tän bavarianin. ihan noin niinko kokeiluun.

Ei kannata välttämättä tätä nykyistä ostaa koska sieltä on tulossa lähiaikoina uusi versio ja tätä vanhaa ei voi päivittää. Uudessa mm. govi joka puuttuu tästä nykyisestä.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 21 Huhtikuu, 2015, 23:16:18
Onko jossain tullut faktaa uudesta mallista? Ainoa mitä löysin oli helifreakissa joku keskustelu missä spekuloitiin tulevia ominaisuuksia. Nykyisen pystyy ohjelmallisesti kyllä päivittämään, mutta jos rauta puolelle tulee muutoksia niin yleensähän se ei onnistu. Tosin ei se sitä "vanhaa" mallia mitenkään huonoksi muuta jos uusi tulee jossain vaiheessa markkinoille :-)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: virtakuono - 22 Huhtikuu, 2015, 04:43:19
Ei mul haittaas vaikka oliski vanhaa mallia. Se vaa o jotenki hyvän oloinen gyro. Tosin, setupohjelma ei oo niin hyvä ku vbarissa. Vbarissa mun mielestä selkeempi mutta varmuudellahan ton saasanoa sitte kj on kokeillu molempia. En välitä tosta rescuetoiminnosta, minusta se on fuskaamista... pääsee liian helpolla.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 22 Huhtikuu, 2015, 06:36:14
Helifreakissa Bavarianin joku pomo Joachim on kirjoitellut noista uusista ominaisuuksista, mutta tosiaan päivämääriä uudelle ei ole. Vanhaan malliin ei saa tehtyä päivitystä suoraan, rauta muuttuu. Mutta en ihmettelisi jos heiltä tulisi joku trade-systeemi, eli lähetä meille vanha ja saa uuden halvalla tms.

virtakuono: toi VBar softa on ehkä enemmän semmonen että sitä saa hieroa loputtomuuksiin. Jos haluaa. Parametrejä aika paljon siis, ja semmosia säätöjä mitä ei Demonista löydy. Makuasia sitten että kumpi natsaa itselle. Mä tykkään enemmän lennättää ja siksi oli kiva saada setup 30min ajassa tehtyä ja säätelyyn meni saman verran lentoaikaa. Tosiaan 3x  on mulla, siinä ei ole rescue-modea.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: virtakuono - 22 Huhtikuu, 2015, 10:09:17
eipä mullaka Vbarin setupissa mee ku alle puoli tuntia. Sen jälkeen taivaalle, sitte gainit kohdalleen ja se on aikalailla siinä. Sitte sillon kun jaksaa niin hieroo pikkuyksityiskohtia. tosi simppeli ja helppo.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 22 Huhtikuu, 2015, 16:18:26
Tuollainen löytyy verticalin sivuilta http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/BavarianDemonOhjeSuomi.pdf (http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/BavarianDemonOhjeSuomi.pdf)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Huhtikuu, 2015, 18:02:39
Hyvä kun näitä tehdään, MUTTA MIKS CAPS-LOCK ON JUMISSA, VAIKEUTTAA TURHAAN TUOTA LUKEMISTA?
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: jukka - 22 Huhtikuu, 2015, 20:49:51
Hienoa työtä Ville, kiitos! Täytyy olla tosi hyvä ohje, kun Terokaan ei löydä kunnollista valittamisen aihetta :P
Nyt mäkin alan syventymään uuteen gyrooni, kun viime aikoina meillä on tuo nuoriso hoidellut säätöhommat niin näihin perehtyminen on jäänyt vähemmälle.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: TeroS - 22 Huhtikuu, 2015, 20:55:08
Ei missään nimessä ollut valitushakua päällä, päinvastoin!

On hemmetin hyvä että joku jaksaa tehdä näitä suomeksi, lisää vaan. Se nyt vaan on niin että ihminen hahmottaa paremmin lukemansa kun teksti ei ole shifti pohjassa kirjoitettu. Se kuuluu enempi iskulauseisiin ja mainoksiin.

On ihan tutkittua että capseilla kirjotettu teksti on vaikeammin hahmotettavaa ja sen lukeminen ja sisäistäminen on hitaampaa.

Kyse on käyttäjäystävällisyydest ä ;)
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: virtakuono - 24 Huhtikuu, 2015, 19:46:16
Samaa mieltä. Capslokkiteksti ei oo niin ammattimaisen näköistä.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 01 Toukokuu, 2015, 07:00:59
Loisto homma ... Kiitos

Meikkis just loisti , kun neuvoin puhelimessa säädöt suunnilleen ( luin noista ohjeista )

Kaveri luuli et oikeesti tiedän ..... Hih

Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: gaui 425 - 06 Toukokuu, 2015, 16:36:11
Moi vaan. Kiva kuulla et on todennäköisesti hyvä gyro. Mun pitäis asentaa tuo itselle Beam 600 kopuun nyt tulevana  viikonloppuna. Kysymys gyrosta et siinä on ilmeisesti mahdollisuus säätää vakautus aste prosenteilla 0-100 vai onko vaikka se ei sisällä varsinaista horisonttimodea bavarian 3x.T Ari M.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 12 Toukokuu, 2015, 05:46:43
 Tuossa mallissa ei ole horisont modea, joka siis pyrkii huolehtimaan vakaudesta, horisontti mode on lineaarisesti säädettävissä 0-100%
http://www.verticalhobby.com/kauppa/bavariandemon-3sx-3axis-gyro-for-rchelicopter-p-4061.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/bavariandemon-3sx-3axis-gyro-for-rchelicopter-p-4061.html)
Taasen mallissä 3x on toki säädöt gyron herkkyydelle jolla voidaan vaikuttaa liikkeiden herkkyyteen
Jolloin agility muuttuu
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Hayabusa - 12 Toukokuu, 2015, 05:50:18
http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/BavarianDemonOhjeSuomi.pdf (http://www.verticalhobby.com/kauppa/pdf/BavarianDemonOhjeSuomi.pdf)

Lisäinfoa
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Juho - 06 Elokuu, 2015, 21:10:09
Nyt löyty täydellinen combo Bavarianille. Emblan perä aikanaan vaati vähän säätelyä jotta tuli menevä, nyt kaluston päivittyessä alkaa homma toimimaan kuin Strömsössä.

Goblin 380, BK microt nupille ja BK mini perälle. Ei muuta. Servot suoraan ohjelmalla ja vehje taivaalle. Kaikki muu Bavarianin oletuksilla, vähän perän liikettä joutu rajottamaan. Perän presetiksi laitoin GY520 ja holding power expert. Gainit asettui nupissa ja perällä 50-30% riippuen kierroksista. Ihan sairaan makeesti lentää, ei mitään nykimisiä eikä ylimääräsiä vatkauksia. Perä pitää kuin tauti ja nuppi on ihan lukittuna kokoajan kierroksista ja lentotyylistä riippumatta. 6 lentoa vehkeellä lennellyt ja joka lennolla hymy nousee entistä korkeemmalle.

Voin taas enemmän suositella BD gyroja kaikille, aloittajista pro-kuskeihin!
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: viltsu - 06 Elokuu, 2015, 21:51:51
Bavarian tuntuu tosiaan toimivan todella hyvin pikku goblinissa.
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: xio - 06 Elokuu, 2015, 22:02:39
G500 kanssa helkutan hyvä
Otsikko: Vs: Bavarian Demon 3X
Kirjoitti: Anselmo - 28 Helmikuu, 2017, 21:02:13
Jos on päivittänyt ohjelman ja gyron niin ainakin spektrumin käyttäjien kannattaa tarkastaa kaasun failsafe.
Mulla on kahdessa gyrossa vaihtunut holdiin päivityksen jälkeen. Nyt laitoin fix ja -125, -100 tuntuu myös toimivan.
Muistaakseni toi oli edellisessä päivityksessä eri tavalla ohjelmoitavissa.
Tämä siis 3X. 3SX:ssä saattaa olla sama juttu.

Mulla on nyt säätö ohjelma V6.61 ja gyrossa 203