Kopterit.net
Multikopterit => Moottorit, noparit ja akut => Aiheen aloitti: Latikainen - 17 Joulukuu, 2014, 20:40:32
-
Onko akkujen rinnakkain lataaminen mahdollista/järkevää? Balanssi lataustahan näin ei voi tehdä mutta kennot lataan
balanssiin joka kolmas lataus joka tapauksessa. Ajettelin että säästyis uuden laturin hankinnalta kun noita akkuja on alkanut
Kertyä harrastuksen lahtiessä kädestä...
-
Kyllä rinnanlataaminen on ihan järkevää. Itse vedän aina akut rinnan täyteen, joko kaksi tai neljä akkua rinnan. Balansointi hoituu samalla ihan hyvin, kun vain kytket myös balanserin johdot rinnan. Ainut mikä tuossa pitää huolehtia on se että akkujen jännite rinnan kytkettäessä pitää olla suurinpiirtein sama, muuten tyhjiin akkuihin voi mennä hetkellisesti liian suuri virta.
Toinen huono puoli on se että laturi ei enää näytä yksittäiseen akkuun mennyttä varausta, vaan kaikkiin akkuihin menneen kokonaisvirran. Samoiten sisäisiä resistansseja ei näe yhtä akkua kohden, vaan yhtenä könttänä kaikille akuille. Mutta itselläni ei ole kuin yksi tehokas laturi niin pakko mennä näin jos haluaa nopeasti akut täyteen.
-
Kokeilin kerran rinnakkain ladata kaksi akkua. Vain toisen tasuri oli kytketty. Kytkemättömään akkuun meni yhteen kennoon 4.26V eli hiukan reippaasti.
Jos saa rinnakkainladattavissa myös tasauspiuhat kytkettyä niin menoksi vaan.
-
Eihän noi rinnan latauslaudat montaa euroa maksa, siitä löytyy liittimet tasuri piuhoillekkin. Esim ite käytän hobbykingin lautaa jossa on 6 akulle liittimet.
-
Ihtelle tei rinnanlataukseen haarajohdot, lähinnä 12s (2*6s) akkujen lataukseen, mutta lataa sillä pikkureksinkin akut sutjakkaasti.
Pitää muistaa laittaa ensin virtajohdot kiinni ja vasta sitten tasurinjohdot, niin ei polta tasurin liittimiä jos sattuu olemaan heittoa jännitteissä.
-
Joo, tai sitte ensin tasurin johdot niin niistä ei mee niin paljoa virtaa läpi että akut tykkäis kyttyrää :) Mikä sitte on parempi.. Tasurin liittimet pitäs viis ampeeria kestää. Niillä jännite-eroilla mitä 6S akuissa on ei ihan heti se viis ampeeria mene tausin paukkulangoista läpi. Mutta jos laitat virtajohdot kiinni niin laskeskelin joskus että jollain 0.2V erolla sieltä menee jo 20A virtaa läpi, mikä voi olla vähä liikaa. Toki taas tyhjillä akuilla sisäiset resistanssit on helposti sen verran isoja ettei sieltä nyt ihan tuommosia virtoja välttämäti mene.
-
Kyllä sen huomaa napsusta jos eroa on. Virtajohdossa napsahtaa kipinä liitettäessä, mutta tasurin johdossa sulaa liitinpinni.
Mikä on sitte parempi.... ;p
Tapatalk
-
Niin no minä olen mitannut yleismittarilla akut ennen kuin kytken niitä rinnan. Jos niissä on ihan hirveästi heittoa niin en kytke yhteen. Joku 0.5V vois olla maksimi mitä uskaltaisin kytkeä balanserijohdoista rinnan. Sitten jollai 0.25V erolla voi jo vetää virtajohdoista, ei mahdottomia pitäis virtaa enää mennä läpi. Toki jos vetää suoraan vain virtajohdoista rinnan niin eihän siinä kauaa menee että jännite tasaantuu ja virta laskee. Tiedä sitte onko tuosta haittaa akuille jos hetkellisesti lataa tosi isolla virralla.
Virtasensorilla kun vetää sen vakiomäärän virtaa lennon aikana niin jännitekin on aikalailla sama joka kerta, ei ole merkitystä miten ne kytkee. Sitte jos syystä tai toisesta lennätys jää kesken niin olen TX-warmerilla purkanu akut joko valvotusti samaan jännitteeseen tai sitten vähemmän valvotusti cutoff jännitteeseen. Hyvä on tullu silläkin. Tosin, isoja akkuja kun purkaa niin TX-warmerilla menee monta tuntia purkaa akkuja, niin aika helppo on lopettaa homma siinä vaiheessa kun siellä on sama jännite sisällä eri akuissa.
-
Sensori helpottaa kyllä ja 12S paketit on aina ollu niin lähellä toisiaan ettei ole ongelmia ollut, mutta jos virtaliitintä kytkiessä kuuluu napsaus niin silloin kannattaa nykästä johto irti ja ladata likemmäs toisiaan erillisinä.
Mää en taho jaksaa yleismittarilla mittailla akkuja, mutta oon joskus tarkistanut laturin avulla, kun on epäilyttänyt että on reilummin eroa
-
Pää johdot ensin. Odottaa joku sekunti ja sitten tasurit. Olen ite poltanu kahdet laudat. Se ohkanen piuha palaa poikki. Puff
-
Ok! Läjä akkuja nyt rinnakkain latauksessa huomista
Lennätystä varten! 8)