Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Hayabusa - 17 Joulukuu, 2014, 05:45:10
-
Nyt on kyllä sanottava notta eilen säästyi paljon rahaa
Lähti niin lapasesta tuo goblin et jos ei olis ollut bail out nappia ni ois ollu goblin ihan totaalisen palasina pitkin peltoa.
Katsoin että silmukan olis helppo ,,, ei ollu .. Juuri korkeimmassa kohdassa kuin kopteri kääntyi katolleen ni ei ollu mitään käryä miten se kopu siellä taivaalla on...
Jäätävä paniikki ja , kalsarit uusix ja ajatus mikä helvetin nappi se oli .. Ja kone oli siis tulossa nokka kylki syöksyllä maata kohti.. Ni naks.. Ja kopu kääntyi tyyliin sekunnissa oikein päin ja ampaisi taivaalle sellaista kyytiä et , hetken jo mietin et ,, kerpele nyt se lentää avaruuteen . Kunnes tajusin kääntää kytkimen takaisin perussaentoon....
Eli siis pitäisi olla radiossa sellainen vipu joka palautuu heti takas kun kytkimes päästää..
No mutta siis 100 varmasti säästyi monta satkua .. Päästiin vain uusilla kalsareilla
Voin siis todeta , että toimii tuo pelastus toiminto, mutta ehdottomasti kytkinnjoka palauttaa nolla asentoon . Lisää muuten kierroksia aivannperkeleesti
-
Näistä bail outeista on ollu pitk vääntö ;D toiset tykkää toiset ei. Ite nään hyvänä kunhan sitä käytetään oikein eli vasta kun oikeasti tarvitaan eikä mukavuustekijänä. Mutta rahansäästö on aina hyvä asia :)
Ps: kytkin on vaihdettavissa, melkein mankkaan kuin mankkaan.
-
Viime sunnuntaina kävi kentällä sellanen tilanne et kuskilla sekos 700 rexin orientaatio täysin ja huutaa siellä miten päin se nyt on. Onneksi tuli oltua hereillä huudettua et inverted. Kaukana oli ja tilanne jossa todellakin olis ollut bailoutista apua. Tämä päättyi hyvin koska kuski ei ruvennut siinä hätiköimään vaan sai kerättyä korkeutta ja vehkeet hallintaan :)
-
Gyro siis maksoi itsensä takaisin tolla yhdellä kerralla! Vaikka hinta kaupassa onkin parisataa enemmän kuin tuo x3, niin silti se kannattaa hankkia... Kaikki säädötkin noissa tuntuvat olevan samat, x3 vain bailout puuttuu, koska FAI kieltää automaattiohjauksen.
Muutamat lennot uudella x3 takana ja kivasti tuntuu toimivan. Pitänee kirjoitella aiheesta kun ei niitä täällä Suomessa tunnu montaa olevan.
-
Näistä bail outeista on ollu pitk vääntö ;D toiset tykkää toiset ei. Ite nään hyvänä kunhan sitä käytetään oikein eli vasta kun oikeasti tarvitaan eikä mukavuustekijänä. Mutta rahansäästö on aina hyvä asia :)
Mähän olen enempi tuota bailout=turha -osastoa, mutta hayabusan tarina vähän muuttaa mielipidettäni. Omat källit käy aina aika pinnoissa, korkeammalta ehtii itse korjata mutta muistuu nyt mieleen juuri vastaava tilanne alkuvuosilta että silmukan laella jäätyy ja sekoaa orientaatiot. Korkeammalla ehtii tajuta ettei tajua jolloin bailout saattaakin olla ihan kätsä.
-
On sitä torppailtu itsekkin paljon ihan orientaationäppihäiriön takia. Ei noi siitä auttais. Korkeemmalla taas riittää että tunnistaa onko nuppi ylöspäin vai alaspäin ja rauhallisesti kokeilee suuntia. Omakin kanta kyllä hieman lipsuu ku luki ton kokemuksen. Kai tällekkin on paikkansa lentäjän uran ainakin nyt siinä alkutaipaleella kunhan korkeutta ja etäisyyttä sivullisiin ja esteisiin on riittävästi.
-
Muutamat lennot uudella x3 takana ja kivasti tuntuu toimivan. Pitänee kirjoitella aiheesta kun ei niitä täällä Suomessa tunnu montaa olevan.
Odotan mielenkiinnolla kokemuksia tuosta kikkareesta :)
Tallentaako tämä lokitietoja lennolta?
-
Hyvä juttu että ominaisuus maksoi itsensä takaisin :) Kyllä näistä varmasti tietyissä jutuissa voi hyötyä ollakin. Esimerkiksi juuri tuossa inverttiharjoittelussa alkuunsa, kun ohjaaminen inverttinä ei ole vielä hallinnassa, saattaa orientaatio ja/tai suunnat seota totaalisesti ja kopteri tulee tonttiin todella nopeasti korkealtakin. Itselläkin tuossa viime keväänä oli näitä tapauksia, kun inverttiä ekaa kertaa reenasi. Nykyään torpit on sellaisia, missä on vaikea kuvitella bailoutin auttavan. Hallinnan menetyksen huomaa vasta niin lähellä maan pintaa, että holdin vetäminenkin on siinä ja siinä, ehtiikö ennen osumaa.
-
Juuri näin , ilman tuota nappia ois varmaan jäänyt kokeilut siihen , on syy seuraus oli kuitenkin viimein taipuminen siihen simuun.
Muutenkin tuo goblin ja täysin uusi tapa lentää , kiitos kurssin , tasakierrokset nupista ja jopa 2 lentotilaa käytössä on vaan ihan liian paljon tollolle , no kai vanhakin joskus oppii..
Toi orietaation häviäminen on kyllä niin syvältä.. Olisihan se mukava jos tulis luotto siihen härveliin asentoon kun kopu on kaukana
-
Älä lennä niin kauas. Ihan oikeasti, se on noin helppoa.
Osa turvallisuutta (ja myös oppimista) on pysyä oikeilla etäisyyksillä, eli tarpeeksi kaukana itsestä ja muista sekä tarpeeksi lähellä jotta vielä näkee asennot. Tähän liittyy valaistuksen huomioiminen, eli pidetään se (tähän aikaan harvinainen) aurinko selän takana mikäli suinkin mahdollista.
-
Tuo valo voi olla petollinen, ainakin tämmöiselle puolisokealle, ja piisaa kun ajaa kopterin vaikka puiden varjoon niin asento on hukassa.
Viime kevättalvella hukkasin asennon varjoon ja holdilla pystyyn hankeen. Ja toisen kerran samassa paikassa oli vastaava tilanne, mutta näppituntumalla pelastus. Onpahan opettanut olemaan tarkempana lentopaikan suhteen.
Kummallakin kerralla etäisyys oli aivan normaali, mutta koivut taustalla ja varjot tekivät yllätyksen.
-
Tuo maiseman vaihdos vaikuttaa yllättävän paljon sen takia olisi hyvä harjoitella erillaisissa paikoissa
-
Jos harjottelee simulla ni laittaa siitä lapakehän näkyvyyden minimiin. Oppii hahmottamaan sitä kopteria paljon paremmin paljon huonommissa oloissa. ;)
Kyllähän kaikilla joskus aivo resetoi mutta tolla tota on hyvä reenata