Kopterit.net

Turvallisuus ja Lainsäädäntö => Turvallisuus ja lainsäädäntö => Aiheen aloitti: Koippa - 27 Marraskuu, 2014, 19:05:03

Otsikko: Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus
Kirjoitti: Koippa - 27 Marraskuu, 2014, 19:05:03
Ajattelin ottaa esitlle tälläisenkin aiheen. Koskettaa suurta osaa, ehkä suurempaa kuin tiedostaakaan. En tiedä miten tätä pystytään valvomaan, mutta hyvänä esimerkkinä on pääkaupunkiseutu joka on kokonaisuudessaan joko Helsinki-vantaan tai Helsinki-Malmin kentän lähialuetta. Ilmailumääräysksessä ehdotuksen mukaan, jokaisella pääkaupunkiseudulla suoritettavalla lennolla pitäisi olla kaksipuolinen jatkuva radioyhteys lennonjohtoon. Myös esim seinäjoella, joka on AFIS-vyöhykkeellä, pitäisi lennontiedotuselimeen olla yhteydessä. Itse tunnen lupakirjan omaavana ilmatilaluokat, mutta monikohan muu on kärryillä asiasta ja monellako on lupa ilmailuradion käyttöön ja myös sellainen käytössä? Nykyiselläänhän sitä ei voida vaatia, kun ei ole määräyksissä mitään mainintaa.
Otsikko: Vs: Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus
Kirjoitti: Tuomas P. - 27 Marraskuu, 2014, 21:34:06
Kaksipuoleinen yhteys lennonjohtoon tarkoittaa lähinnä kännykkää, sillä ilmailukapula ei maasta kuulu pitkällekään. Muutaman kerran olen tarvinnut ilmailuradiota kun 100% kopteri on tullut kuvauspaikan ympäri kiertelemään, esim. yleisölennäyksiä tai talokuvauksia tehden. Tai lentopaikalla lennokkia lennättäessä Cessna ilmestyy samaan ilmatilaan. Tilanteista on selvitty hyvin, mutta jos mediheli tai rajavartiosto päättävät tulla matalissa juuri siitä yli, on aikaa vähän. Jos siis oma kopteri on turhan korkealla. Malmin tornikaan ei välttämättä tiedä, missä isot helikopterit juuri sillä hetkellä menevät. Lentopaikoilla ei myöskään kannata luottaa siihen, että laskeutuva kone ilmoittaa radiolla hyvällä varoitusajalla aikeistaan. Mutta siis, ilmailuradio ja lupakirja siihen kannattaa hankkia.
TP.
Otsikko: Vs: Ilmatilaluokat ja Ilmakuvaus
Kirjoitti: Koippa - 28 Marraskuu, 2014, 07:30:17
Tuomakselta hyvä vastaus nykytilasta. Mutta jos tulee säädökseen, niin vaaditaanko aina ilmoitus, minkälainen ilmoitus ja pitääkö olla esim tumtia ennen kuten lentosuunnitelmat. Toivottavasti tähänkin tulee vastauksia Trafilta tai muualta. Ehkä juuri Tuomaksen mainitsema tilanne,että rajan kopteri tulee matalalla estetään ilmoituksella, jolloin lennonjohto osaa ilmoittaa asiasta koptereille ja muille. Näinhän ne toimivat nytkin jos tiedossa liikennettä.

Itse kuuntelen aina kenttien läheisyydessä toimiessa ilmailuradiota, esim tampereella saa hyvin tietoa medihelin liikkeistä. Ilmailuradio ei tosiaan maassa kanna kauas.