Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Jantzo - 13 Marraskuu, 2014, 08:37:47
-
Onkohan tästä ollut täällä jo. http://www.theverge.com/2014/11/12/7210621/dji-inspire-one
-Jantzo
-
Kertovat tehneensä s1000 ja phantomin väliluokan kopterin.
Hinta on silti kalliimpi kuin s1000 ??? ;D ;D
-
Kertovat tehneensä s1000 ja phantomin väliluokan kopterin.
Hinta on silti kalliimpi kuin s1000 ??? ;D ;D
No ei nyt ihan sentään. S1000 aivolla ja zenmusella on noin tuplat ja kamera, radio, akut, yms. päälle...
-
No kun äkkiä katsoin tuosta jenkki sivustosta. Oli pakettien hinta alle kolmen tonnin. Voin olla väärässäkin , mutta ei tuo kyllä kovin järkihintaiselta vaikuta.
-
Voi hyvä jumala että tuo inspire 1 on kaunis!
-
No kun äkkiä katsoin tuosta jenkki sivustosta. Oli pakettien hinta alle kolmen tonnin. Voin olla väärässäkin , mutta ei tuo kyllä kovin järkihintaiselta vaikuta.
Varmaan laskee Phantomien tavoin hinta kun hetki menee.
-
Tossa jotain vertailua
DJI Inspire 1 vs Phantom 2 Vision Plus (http://myfirstdrone.com/tutorials/buying-guides/dji-inspire-1-vs-phantom-2-vision-plus-which-drone-to-buy/)
-
kun kattelee I1:n 4k videota tau siitä muunnettua hd niin jotenkin kummasti liike tökkii. 4 kertaa enemmän pikseleitä niin taitaa bittivirta olla pullonkaulana. Kun ei riitä monissa vehkeissä hyvään liiketoistoon HD-kameroissakaan. Mukava muotoilu, kallis - en ostaisi 4k:n takia. Tuskin tulee kelpaamaan ammattikuvaukseen(vain 4 moottoria - yksi sammuu=tuho).
-
kelpo kamera (bittivirta 65mbs)
Jod HD-tasoisella 65Mbs viin alkaa olemaan liiketoistoakin, mutta 4K sisältää 4 kertaa enemmän pikseleitä, joten bittivistaa tarviikin jo yli 200Mbs periaatteessa samaan jälkeen. Joku voisi kertoa esim Red:n kameroiden todellisen bittivirran, jostain olin näkevinäni 300Mbs HD.laadulla?? Mistähän tässä videossa tulee nykiminen? Kameran ja käsittely? https://www.youtube.com/watch?v=YuS_gmN_7mQ (https://www.youtube.com/watch?v=YuS_gmN_7mQ)
-
jostain sivultolta löysin että moittivat gimbaalia. Voi olla että y-tuubi tekee videoon hallaa. Ois kiva nähdä orginaalimateriaalia.
-
...ei toi ny hirveen kallis ole jos tuota HD videolinkkiä arvostaa (1200eur yksinään), kelpo kamera (bittivirta 65mbs), hienosti integroitu paketti softamielessä. Huonoahan tossa on se että kaikki on proprietaryä ja ropelit on suurinpiirtein ainoat mitä pystyy itse korjaamaan -> aina huoltoon jos pikkuinenkin torppi. Akut kalliita jne, huono lentoaika, kameraa et vaihda, ei samalla tavalla kuljeteltava kuin phantom.
Mutta eihän tollasta ihan helposti itse vastaavaa rakentele, jo pelkästään vastaavia integroituja kamerakontrolleja ei muista löydy. E800 + esc systeemi keskustelee suoraan FC:n kanssa jne...
Soveltunee osaan ammattikäytöstä, onhan se phantomikin soveltunut ja toi viellä paremmin (stillien osalta myös, raw tuettuna). Saman kuvanlaadun saap toki halvemmallakin mutta tuota ei liene ensisijaisesti ole edes suunnattu RC -harrastajille vaan kuvaajille, toimittajille jne joilla ei niin RC taustaa.
En hirveästi diggaile näitä DJI:n valmisvehkeitä, pari epäkohtaa tästä ylläolevasta ajattelin silti korjata :) foorumeilla näin DJI:n edustajan kirjoittamana että lentoaika olis +20min, akut jopa yllättävän halpoja, olisko ollu jossain 140$ kupeessa/kpl muistin varasta heittäen. Kameramoduulin saa irti ja tilalle laitettua jotain muuta, sitä en tiedä että mitä. Tämän värkin heikoimpana lenkkinä näen juurikin tuon kameran. Nuista DJI:n ohjaimista en osaa sanoa juuta enkä jaata..
-
Ihan ok jälkeä HD:na katsottuna. Linkissä kuvakaappaus videolta. Mielestäni 100% koossa alkaa kärsiä, näyttäisi olevan pakattu aika lailla. Liiketoisto toimii kuitenkin ihmeen hyvin. Videota on aavistus valostettu ennen kaappausta. Ainekset tossa laitteessa on hyväänkin, mutta kameran koon takia on jouduttu vähän varmaankin tinkimään. Linkeistä toinen on png ja toinen bmp, sama kuva.
https://mega.co.nz/#!HFNF2ZhA!P1CiFQmC5Gsl3gTXV5QiSrmo Lw1JLoXvFhQq2DkfV7Q
https://mega.co.nz/#!DRNDiYoY!1Ni-SmISs7FrLCz8fBrHOQ-yZnsr0iQTcganKkIPGlA
OT: Usen videoiden käsittelijät eivät vaivaudu tekemään eri kameroilla otettua materiaalia saman näköiseksi. Telkkarissakin näkee paljon gopro tms. ilmakuvaa jossa monesti kontrastia aika paljon verrattuna muuhun.
-
Itseäni mietityttää tuo 2 km HD-tasoinen videolinkki. Toimiiko se todellakin tuollaisen matkan? Millä taajudella ja teholla tuo yhteys syntyy?
Samoten tuosta 4K-videosta ei ole mitään kokemusta. Ilmeisesti normi muistikortti pelittää (10 kategoria)? Tunnistaako normitietokoneen playerit mukisematta tuon 4K-resoluution videot?
Inspiressa on dynaaminen kotiinpaluu (halutessa). Eli jos tabletin gps on päällä, niin voit siirtyä vaikka kävellen 500 metriä ja kopteri tulee pyydettäessä sinne. Muutenkin tabletti/älypuhelin-sovellus vaikuttaa aika monipuoliselta. Kuvien ja videoiden ottamiset voidaan kuitenkin hoitaa myös radio-ohjaimella.
Saa nähdä tippuuko hinta yhtään joulun jälkeen. Pikkaisen arveluttaa vain, että jos kopterille tulee joku pieni toimintahäiriö, niin silloin meni uuden skootterin hinta taivaan tuuliin. Itselläni on phantom1 ja phantom2 vision jotka ovat kylläkin hyvin pysyneet kotipiirissä. Toistaiseksi.
-
Mitäs luokkaa Lightbridgen kuvan latenssi on? Käsittääkseni melkoinen?
TP.
-
No, sanoisin että 300 ms on liikaa ainakin analogilinkkiin tottuneelle kameraoperaattorille, joka seuraa liikkuvaa kohdetta. No, ehkäpä latenssi pienenee jollain aikataululla. Paralinxin tuotteissa ei ole juuri mitään, mutta onpa 6K euroja tietysti sijoitus sekin.
TP.
-
Onkohan Inspiressa toteutettu ohjaimen ja tabletin välinen yhteys USB-kaapelilla? Monissa youtube-videoissa näkyy pieni piuha, joka näyttäisi menevän ohjaimesta tablettiin. Phantom visionissa tuo yhteys on langaton. Vois kuvitella, että tuo langallinen yhteys olisi luotettavampi.
Inspiren kamerassa ei näyttäisi olevan mitään pahaa horisonttivääristymää, ainakaan jos vertaa phantom visioniin.
Spekseissä mainitaan, että kopterin saa lentämään tietyillä asetuksilla 22 m/s, eli 80 km/h. Aika kovalle vauhdille kuulostaa. Huonon mopon kanssa ei kyllä perässä pysy jos kopu lähtee karkuun.
-
Akut kalliita jne, huono lentoaika, kameraa et vaihda, ei samalla tavalla kuljeteltava kuin phantom.
Akut 149€/kpl ja kalliimpi tehoakku tais olla 249€ lentoaikaa 15-20min ei kat se nyt huonosti ole?
Kamera on plug&play, dji lupasi tuoda erillaisia kameroita tuohon esim IR kameroita, lämpökamerat tms.. eli sieltä aukaistaan vain lirpake ja kamera nykäistään irti.
-
Onkohan Inspiressa toteutettu ohjaimen ja tabletin välinen yhteys USB-kaapelilla?
Joo itse käsitin tuon niin että koska mankassa on sisäänrakennettu lightbridge niin kopterista tulee signaali sinne lightbridgeen ja mankan toiseen antenniin, ja se lightbridgen kuva välitetään sitten tuota USB piuhaa pitkin tablettiin, varmaan tuolla saadaan juuri sitä viivettä + kantomatkaa järkeväksi koska eihän iPadin wlani kestä kun jonkun 30-40 metriä. Ja sittenhän mankassa oli vielä HDMI esim tarkkailumonitoria varten.
Tuo Lightbridgen viivehän pitäisi siis olla aivan minimaalinen mitä olen katsonut jo pelkkää sitä erillistä purnukkaa ja testejä.
Tuossa Inspire1 on muuten myös joku uusi kotipiste toiminto, sitä verrattiin jotenkin että jos lennät kopteria esim liikuvasta autosta tms niin se osaa jotenkin muokata sitä kotipistettä.
-
Akut 149€/kpl ja kalliimpi tehoakku tais olla 249€ lentoaikaa 15-20min ei kat se nyt huonosti ole?
Kamera on plug&play, dji lupasi tuoda erillaisia kameroita tuohon esim IR kameroita, lämpökamerat tms.. eli sieltä aukaistaan vain lirpake ja kamera nykäistään irti.
On noi suht kalliita ja lentoaika huono ;)
Tuolla hyötykuormalla tuon kokoinen lentää helposti sen 30min. 45min lentoaika tuossa kokoluokassa ei ole mikään kummajainen sekään. Phantom 2 lentää samalla hyötykuormalla kauemmin, ollen kokoonsa nähden suht optimoitu lentoajan suhteen.
Kameroiden suhteen painopiste on ongelma, tossa se on fiksattu joten korvaavan kamera/gimbaalipaketin tulee olla lähellä samaa painoa. Itse käytän paljon DJI kamaa mutta niiden lupauksiin en luota pätkääkään (after salesiin ylipäätään).
Latenssin suhteen inspire on mielenkiintoinen, luultavimmin asettuu 230-300ms väliin, ollen luultavimmin nopeimpien joukossa.
-
On noi suht kalliita ja lentoaika huono ;)
Tuolla hyötykuormalla tuon kokoinen lentää helposti sen 30min.
En tiiä mut kaikki arvostelut jotka olen katsonut, sanovat ensimmäisenä että kopteri on hurjan painava. Nuohan on ihan normi 10.000mAh genssin hintaisia..
edit: dji speksit sanoo että kopteri painaa 3kg..
-
Tässä on Inspiren manuaali, aika mielenkiintoista luettavaa. Ilmeisesti lentelyssä ja kuvailussa ei tarvitse hirveästi operoida tablettia, jos on saanut asetukset viriteltyä mieleisiksi. Hyvä niin, nimittäin jo nollakelissä tabletin operointi ei ole mitään mukavaa puuhaa.
http://www.eoshd.com/uploads/dji-inspire1-manual-draft.pdf (http://www.eoshd.com/uploads/dji-inspire1-manual-draft.pdf)
-
Saisi vaan hiukka enempi tulla kilpailua, nyt on miltei yhden firman show...
GoPro alkaa uutisen mukaan tulla mukaan kopteribisnekseen ja aikoo haastaa DJI:n
Teknologia Action-kameroiden markkinajohtaja GoPro suunnittelee laajentumista lennokkimarkkinoille ensi vuoden aikana, kirjoittaa Wall Street Journal.
Linkki koko uutiseen: http://www.uusisuomi.fi/teknologia/74742-gopro-tahtaa-taivaalle-julkaisee-ensi-vuonna-oman-lennokkilaivueen (http://www.uusisuomi.fi/teknologia/74742-gopro-tahtaa-taivaalle-julkaisee-ensi-vuonna-oman-lennokkilaivueen)
-
Näyttäisi, että ensimmäiset Inspiret on lähteneet postiin ennakkotilaajille. Nyt jos tilaisi, niin ilmeisesti menee yli tammikuun puolen välin ennenkuin saisi kopterin hyppysiin. Suomalaisessa verkkokaupassa hinta on 2990€. Suoraan Dji:lta tilattaessa 2859€. Onko kukaan tilannut tavaraa Dji:ltä suoraan? Ei taida olla mitään tullausmaksuja?. Entä takuuasiat? Luulisi niidenkin hoituvan kun on yksi välikäsi vähemmän?
-
Suomalaisessa verkkokaupassa hinta on 2990€. Suoraan Dji:lta tilattaessa 2859€. Onko kukaan tilannut tavaraa Dji:ltä suoraan? Ei taida olla mitään tullausmaksuja?. Entä takuuasiat? Luulisi niidenkin hoituvan kun on yksi välikäsi vähemmän?
Jossei DJI:llä ole mitään minimiostomääriä, niin luulisi onnistuvan tilaus. Jos tulee EU kauppa-alueen ulkopuolelta ja jää tulliin, niin tulee luonnollisesti maksettavaksi arvonlisävero. Tullimaksuja ei rc tuotteista mene. Takuuasiat ei ole ikinä ollut DJI:n vahva puoli, sieltä ei välttämättä saa vastausta vaikka kuinka pommittaisi. Melkeen suosittelisin tilaamaan jostain mahdollisimman ison volyymin jälleenmyyjältä, esim. Kopterworx, heidän kanssaan on takuuasiat aina menneet sutjakasti.
-
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo lähetään englannista Euroopan alueella.
En sit tiedä mikä on kikkailu ja kuuluuko kategoriaan banggood . Sen Suomeen tulevat tavarat uitetaan ruotsin kautta :)
-
Näyttäisi, että ensimmäiset Inspiret on lähteneet postiin ennakkotilaajille. Nyt jos tilaisi, niin ilmeisesti menee yli tammikuun puolen välin ennenkuin saisi kopterin hyppysiin. Suomalaisessa verkkokaupassa hinta on 2990€. Suoraan Dji:lta tilattaessa 2859€. Onko kukaan tilannut tavaraa Dji:ltä suoraan? Ei taida olla mitään tullausmaksuja?. Entä takuuasiat? Luulisi niidenkin hoituvan kun on yksi välikäsi vähemmän?
Dji:n kauppa näyttäis hoitavan alvit ja tullit vastaavasti kuin esim. Gopron oma webbikauppa. Vaikka verkkokauppa sijaitsisi EU:n ulkopuolella, voi kauppa sisällyttää/lisätä verot+tullit hintaan ja hoitaa ne asiakkaan puolesta. Näin on jo vuosikausia toiminut ainakin jenkkien Amazon.
Takuun suhteen onkin toinen juttu, koska Suomessa myyjä on vastuussa virheellisistä tuotteista, vaikkei valmistaja olisi mitään takuuta myöntänytkään. Eli suomessa se välikäsi on periaatteessa lisäturva takuuasioissa. Käytäntö sitten riippuu jälleenmyyjän toimintatavoista.. nimimerkillä älä ainakaan osta Verkkokauppa.com:sta (ei ne taida tosin näin "premium"-kamaa myydäkään)
-
Asiahan ei minulle kuulu, mutta jos on lähemmäs kolmen tonnin laitetta ostamassa, niin kannattaako oikeasti lähteä vähän yli satasen säätön takia tilaamaan tuollaista jostain ulkomailta? :o Mahdolliset takuuasiat hoituvat varmasti suomalaisen kaupan kanssa mutkattomammin. Ei varmaan myöskään haittaa jos siinä samalla tulee tukeneeksi suomalaista alan yrittäjää ;)
-
^Näin on. Ja onhan kaikki varmaan lukeneet kotimaisen kauppiaan hyvä yhteenvedon Inspiren ominaisuuksista?
http://multicoptercenter.com/blog/dji-inspire-yleista-spekulaatiota-ilmeisen-uskomattomasta-uutuudesta/ (http://multicoptercenter.com/blog/dji-inspire-yleista-spekulaatiota-ilmeisen-uskomattomasta-uutuudesta/)
Sekä tässä hyvä dronefly kaverin youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=6ddQ8VrjzvQ (https://www.youtube.com/watch?v=6ddQ8VrjzvQ)
-
En oikein ole näissä tarkkuuksisa kärryillä, onkos tämä nyt jotenkin erityistarkkaa?
https://www.youtube.com/watch?v=Vc7ySRFA6PE (https://www.youtube.com/watch?v=Vc7ySRFA6PE)
-
En oikein ole näissä tarkkuuksisa kärryillä, onkos tämä nyt jotenkin erityistarkkaa?
https://www.youtube.com/watch?v=Vc7ySRFA6PE (https://www.youtube.com/watch?v=Vc7ySRFA6PE)
Ei ne 4K:n erot full hd-matskuun tule esille norminäytöllä, ja pienellä sellaisella, katseltaessa.
Ja menee todella pitkään ennenkuin muuttuu jos muuttuu samanlaiseksi standardiksi kuin fullhd.
Tällä hetkellä kai suurimpina hyötyinä esim. kun skaalaa alaspäin siihen fullhd-kokoon niin sitä tietoa on kuvassa vaan enempi, ts. voit vaikka zoomata sitä ilman että kuvanlaatu heikkenee yhtään. Ehkä epäselvästi selitetty mutta siis noin ;D
-
Ja kyllä 4K videosta tehty fullHD on tarkempaa kuin pelkällä fullHD kameralla kuvattu.
Ihan siisti pätkä edellä oleva. Youtube pakkaa vaan liian raakasti tuota kuvaa. Näyttönä 2560x1440 QX2710LED.
-
Ja kyllä 4K videosta tehty fullHD on tarkempaa kuin pelkällä fullHD kameralla kuvattu.
Täähän riippuu niin paljon kennon muistakin ominaisuuksista, tallennuksen bittivirrasta, pakkauksesta ja tietenkin optiikasta, etten vetäisi mutkaa ihan näin suoraksi.
Pelkän pikselimäärän vouhotuksesta tulee mieleen takavuosien digipokkareiden ja nykyistenkin kännykameroiden megakikkelimarkkinointi. Isompi määrä harvoin tarkoittaa automaattisesti parempaa kuvanlaatua.
Pari kuvakaappausta nähnyt Inspiren raa'asta 4k-matskusta, eikä se nyt ihan ällikällä lyönyt kuitenkaan, vaikka tuokin lisämahdollisuuksia jälkikäsittelyyn.
-
Kiitos mop.. ;) joku sanoi sen ääneen.
-
Kyllä 4K ihan mukava on vaatii tietokoneelta tosin paljon vääntöä. Paras puoli siinä on että jos julkaisee 1080p muodossa, niin videota voi rajata reilusti laadun kärsimättä.
YouTubessa ja Vimeossa videota pakataan niin rajusti että alkuperäisellä bittivirralla ei ihan niin hirveästi ole väliä siihen tarkoitukseen, alkuperäinen video näyttää kuitenkin paljon paremmalta. Oman kokemukseni mukaan Vimeo toistaa liikkeen huomattavasti paremmin kuin YouTube. YouTube korostaa mielestäni merkittävästi kaikkia alkuperäisessä materiaalissa olevia liiketoistovirheitä.
-
En oikein ole näissä tarkkuuksisa kärryillä, onkos tämä nyt jotenkin erityistarkkaa?
Kuinka tuo näyttää mun silmään todella luokattoman huonolta ollakseen "supertarkkaa 4K:ta" kalliista vehkeestä? Siis jos jättää kuvan tarkkuuden eli terävästi erottuvien yksityiskohtien tarkastelun sikseen ja keskittyy sävyihin, dynamiikkaan ja luonnollisuuteen. Kuvassa on lähes joka leikkauksessa outo kelmeä yleissävy, tuollainen jota on tottunut näkemään halvoissa avaimenperäkameroissa. Magentaa siellä ainakin loimottaa huntuna. Ja kuva on kokonaisuudessaankin jotenkin avaimenperäkameramainen, kun jokin mättää dynamiikassa ja sävyliu'uissa. Taivas esimerkiksi on oudon valju, pilvet epäluonnolliset.
Näin siis vaan amatöörin silmin pikakatselulla. En tykännyt yhtään.
-
Harvalla kuitenkaan on 4K näyttöä tietokoneessa, ja jos ei ole, niin turha siihen näyttöön on YouTubesta 4K asetusta valita.
YouTube ja Vimeo ei myöskään ole oiken valmiita välittämään 4K videota, kaistat ei riitä ja pakaavat liikaa, eli niiden kautta katsomalla ei kyllä saa oikeaa käsitystä siitä mitä 4K on.
Mitä taas tulee Inspire 1 kameraan, niin se taitaa olla GoPro 4 serkku, turha siltä on paljon parempaa odottaa. Silläkin saa kyllä 'ihan ok'* videota aikaiseksi, mutta jos on ProTune asetuksilla videon ottanut, niin sitten lopputuloksen 'luonnollisuus' määritellään kyllä vasta editointi vaiheessa, ilman korjauksia näyttää erittäin valjulta.
Itse nostan hattua sille kuinka Inspire 1 on integroitu toimivaksi kokonaisuudeksi, ohjain, näyttö, ohjelmisto, videolinkki. Mutta platformi ja gimbali ei kyllä vakuuta, turhan paljon on muotoilulle uhrattu ja turhan monimutkainen, eikä kuljetukseenkaan kovin pieneen pakettiin mene, näyttää myös siltä että rikkoutuu herkästi ja on kallis korjata.
*ei sitä mihinkään GH4 4K voi verrata.
Edit: selkeyden vuoksi, Inspire 1 kokemukseni on kyllä ihan puhtaasti YouTube videoitten pohjalta ;D
-
Harvalla kuitenkaan on 4K näyttöä tietokoneessa, ja jos ei ole, niin turha siihen näyttöön on YouTubesta 4K asetusta valita.
Ainakin omaan silmään on selkeä ero youtuben 4K matskussa natiivi hd näytöltä katsottuna. Tubeen upattu gh4:sen 4K matsku on jo ihan kohtuullista.
-
Tuossa yllä ajattelin lähinnä tarkkuutta, mutta voihan se tosiaan olla että kun 4K videossa on enemän bittejä, niin se näyttää vähemmän pakatulta 1080p näytössä.
-
Inspirea on käsittääkseni postitettu ennakkotilaajille tällä viikolla, mutta ihme ettei DJI:n omille sivuille ole tullut mitään download-matskua. Olisi luullut, että manuska olisi jo valmis?. Samoten pilot applikaatiota en ole löytänyt mistään. Ilmeisesti pienestä toimitusviivytyksestä jotkin ennakkotilaajat on saanet hyvitykseksi kuljetuslaukun tai/ja neljä lisäakkua. Aion varttua jonkin aikaa ennenkuin teen päätöksen ostoksesta. Ensimmäiset normi-käyttäjäkokemukset on asia mitä odotan innolla.
Kotimainen toimittaja on päivittänyt uutta infoa: http://multicoptercenter.fi/blog/dji-inspire-toimitukset-alkavat-tehtaalta-tanaan-31-12-2014/ (http://multicoptercenter.fi/blog/dji-inspire-toimitukset-alkavat-tehtaalta-tanaan-31-12-2014/)
-
Oululaiselle digitarvikkeelle on kuulemma tulossa 2kpl
-
Löysin Inspiren ohjaussovellutuksen tabletille osoitteesta: m.dji.net/djipilot Sovellutus käynnistyy minulla siten, että tyhjiä tietokenttiä kylläkin näkyy. Mutta samalla herjaa USB debugging is disabled. Please enable it first. En keksi minkä asetuksen laittaisin päälle. Tai sitten vaan sovellutus on liian uusi minun 4.1.2 androidille.
Edit: Herjan saakin kuitattua ja itse sovellusta pääseekin operoimaan. Sovellutus on vaatimattomasti 0.3.1.5 versio. Tabletilla näyttäisi pääsevän operoimaan paljon sellaisiakin asioita mihin phantom kuski tarvitsi tietokonetta.
-
Niin ja varmaan kannattanee sieltä android luurista / tabletista käydä enabloimassa se usb debugging mode jos se siitä kerta vikisee
-
Nyt on Inspireen tullut jo ensimmäinen firmispäivitys. Ulkomaisia foorumeita huonolla englannilla kahlanneena muutama huomio. Kellään ei ole vielä karannut, mutta tonttiin on ainakin tultu. Ilmeisesti omia mokia. Kommentit on ollut pääpiirteissään hyviä. Ilmeisesti gimpaalin kanssa on ollut suurimmat ongelmat. Joidenkin lennättelijöiden videoissa nimittäin väpinää löytyy. Suomeen tätä ei vielä ilmeisesti kenellekään ole tullut?
-
Suomeen tätä ei vielä ilmeisesti kenellekään ole tullut?
Vastaan itse itselleni. http://multicoptercenter.fi/blog/inspire-1-varastossa-ennakkotilaukset-lahtee-huomenna-tilaajille/ (http://multicoptercenter.fi/blog/inspire-1-varastossa-ennakkotilaukset-lahtee-huomenna-tilaajille/)
http://multicoptercenter.fi/blog/muutama-inspire-1-nyt-suoraan-toimitukseen/ (http://multicoptercenter.fi/blog/muutama-inspire-1-nyt-suoraan-toimitukseen/)
Eli muutama olisi myynnissä vaikka ennakkotilausta ei olisi tehnytkään. Jos olisi pikkaisen valoisammat kelit, olisin ehkä tilauksen jo tehnyt.
-
Jos olisi pikkaisen valoisammat kelit, olisin ehkä tilauksen jo tehnyt.
Hiukan offia: Olispa minullekin 3000e:n investoinnit kiinni vain ilmoista ;-)
-
Laittakaahan heti tietoa ken haltuunsa inspiren saa.. Itseäni polttelee kovasti hankkia inpire ja tekösyytkin on jo moneen otteeseen perusteltu itselleni.. Odottelen vaan hieman, että tulisi jotain käyttäjäkokemuksia ja kuvaa videon laadusta. DJI: nettisivulla näytti olevan vähän isompaakin akkua tarjolla, mutta siinä lukee "out of stock".
-
Oisko tää Suomen ensimmäinen Inspire lento? http://vimeo.com/user18267968/review/116415982/2646229057 (http://vimeo.com/user18267968/review/116415982/2646229057)
-
No ei tuo videon laatu ihan positiivista hämmästystä herätä, tosin 50fps in vähän outo astus vimeo Videoille, eikös se toista 30 fps.
Kohinaa näkyy aika paljon metsän tummissa kohdin, vai satoiko sielä lunta ;)
-
No ei tuo videon laatu ihan positiivista hämmästystä herätä, tosin 50fps in vähän outo astus vimeo Videoille, eikös se toista 30 fps.
Tarkoittaa varmaan, että kuvattu 50 fps. Toistuva video näyttäis olevan perus 720p25. Eipä tosta nyt mitään vauefektiä irtoa juu.
-
Joo, tuota juuri meinasin että kuvattu 50 fps, näppäimistö söi vaan e-kitjaimen.
Mistä sen näke että toistaa 25 fps? olen kuvitellut että Youtube ja vimeo toistaa aina 30 fps?
-
Vimeoon kelpaa 24, 25 ja 29,97/30 fps ja se toistaa sen mukaan, mitä on ladattu. Youtubeen kelpaa melkein kaikki ja se osaa toistaa nykyään jo 1080p60 videotakin, missä alkaa liikekin jo näyttämään mukavan sulavalta. Ellei toistolaite hyydy. Tubesta saa toiston tietoja näkymään hiiren oikealla napilla klikkaamalla. Vimeosta joutu videon kikkailemaan sivun lähdekoodien kautta vlc playeriin.
-
Videossa luki, että "kamera ylivalottaa vaikeassa valossa, mutta korjaa ajan kanssa". Minusta vaikutti, että kamerassa on huono dynamiikka. Jos metsä oli oikein valottunut, taivas näytti puhki palaneelta. Jos taas taivas oli oikein valottunut, metsä oli tumma. Lisäksi silmääni pistää se, että kameraa kallistettaessa sen liike pysähtyy kuin seinään eikä sulavasti, kuten esim. saman firman Zenmuse H3-3D:ssä. Kamera näyttää ohjelmallisesti korjaavan vääristymää, kun kuva tuolta kulmista venyy hiukan.
-
https://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs (https://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs)
Tällä kaverilla lähtee ilmeisesti auto-takeoffilla aivan lapasesta. Kovasti väitetään, ettei olisi pilot error. Videon keskusteluosuudessa toinenkin kaveri väittää hänelle käyneen samalla tavoin. Dji on lähettänyt hänelle ohjelman, jolla hän on saanut kaivettu Inspiresta logitiedoston Dji:lle. Vastausta ei ole kuulunut. Mutta ei tuo video oikein luotettavalta meiningiltä näytä. Lento ei ole kaverin ensimmäinen Inspirella. Ja phantom vision kokemustakin löytyy.
-
Auto crash modesta on tullut jo standardi ;D
-
Oho, aika paljon parranpäinää tuolla päivässä ;-)
-
Ei ollut Pilot error, no enpä tiedä. Itse en ainakaan rupeaisi jotain automaattista toiminnetta tuollaisessa paikassa testailemaan, ainakaan jos on jo kerran torpannut, no ylipäätään jos luottaa että se lentelee GPS varassa ja ei sitten lennäkkään, niin mielestäni se on kyllä Pilot error.
-
Haha... päivän piristys :D
-
https://www.dropbox.com/sh/jl3n9sefswwoklo/AAAPLbOVQ3coGTf5GxqY9A0Oa?dl=0 (https://www.dropbox.com/sh/jl3n9sefswwoklo/AAAPLbOVQ3coGTf5GxqY9A0Oa?dl=0)
Tuolla on vielä kuvia ja videota kotimaisesta testilennosta.
-
Ei voi mitään, mutta naurattaahan toi..
-
https://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs (https://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs)
Löysin tähän videoon liittyen ulkomaalaiselta foorumilta ilmeisesti ihan itsensä DJI:n työntekijän kommentin. No, tuskin tämä pieni myöntäminen mitään korvausvelvollisuutta DJI:lle aiheuttaa.
We have found out the cause of these cases.
Not a pilot error. It is a bug relative to the IMU.
We will release a safety guide on this.
In general, check the IMU data which the MOD of the accelerometer should be about 1.00 with 0.01 tolerance. Otherwise calibration needed.
New firmware is under testing and will be released soon to fix the bug.
Sorry for that.
-
Sillä että on juuri julkaistu tuote ja tuota on katsottu jo 30 000 kertaa voi olla asian kanssa vähän tekemistä. Se olisi ensimäinen kerta kun olen kuullut että DJI myöntäisi tuotteessan olevan jotakin vikaa.
-
" IMU data which the MOD of the accelerometer should be about 1.00 with 0.01 tolerance"
Mulla kun ei DJI vehkeitä ole ja pikagoogle ei antanu oikeen sopivaa tulosta niin mikähän tuo MOD -arvo oikeen on? Äkkiseltään tuntuu 1% vaade tarkkuutena kovalta? Eli onko niin että jos logista löytyy 1.02 niin -> user error? ::)
-
Laite pitää kalibroida paikallaan, ja pienikin tärinä aiheuttaa virhettä. Esim käsi samalla pöydällä antaa virheellisen tuloksen. Olen huomannut jo P2 :n kanssa että tossa pitää olla äärettömän tarkka että tulee hyvät arvot. Eli user error jos on väärin tehty kalibrointi.
-
Tälleen amatöörinä sitä luulis että tolla kolmella tonnilla sais jo vehkeen, jonka kalibrointi ei olisi noin millin tarkkaa puuhaa. ;D
Eikö niitä kalibroitavia antureita voisi jotenkin eristää tärinöistä?
Pystyykö tuollaista ulkona kalibroimaan ollenkaan?
-
Ei sitä jatkuvasti tarvitse kalibroida, mutta hyvä olisi jos softa ilmottaisi jotenkin että nyt ei calibrointi ole kohdallaan, siis ledejä vilkuttamalla ennen lentoa yms.
Tosin lämpötila voi noihin kyllä vaikuttaa, tiedä sitten onko noissa sensorin lämmitys?
-
Tälleen amatöörinä sitä luulis että tolla kolmella tonnilla sais jo vehkeen, jonka kalibrointi ei olisi noin millin tarkkaa puuhaa. ;D
Eikö niitä kalibroitavia antureita voisi jotenkin eristää tärinöistä?
Pystyykö tuollaista ulkona kalibroimaan ollenkaan?
Ei oo tarvinnut softan käskemänä koskaan kalibroida, mutta olen kalibroinut kun ei ole näyttänyt nollaa. Siihen kalibrointiin tarvitaan tietokone ja parhaan tuloksen saa kun on tarkkana. Ei ole vaikuttanut dramaattisesti vaikkei ole ihan nollilla. Sehän on siis kiihtyvyysantureiden kalibrointi.
-
Olen kahlannut ulkomaalaisia inspire foorumeita läpi, ja aika monelle on sattunut tuossa auto-takeoffissa pahoja haavereita. Useat torpanneet on ottaneet Dji:n yhteyttä ja saaneet applikaation millä saa lähetettyä login Dji:lle. Mitään vastausta ei ole kenellekään tullut. Ainoastaan yhdellä foorumilla Dji:n työntekijä on myöntänyt IMU:n kalibroinissa olevan bugi. DJI:n sivuilla ei mitään mainintaa asiasta. En halua edes ajatella miten huonoimmassa tapauksessa käy kun uudesta tekniikasta yli-innostunut isä näyttää 6-vuotiaalle tytölleen miten otetaan autotake-off.
-
Täytyy sanoa, että onneks en täpinöissän mennyt vielä tilaamaan.. Parempi varmaan odotella, että suurimmat bugit on tullut korjattua. Kuitenkin tuo kolme tonskaa on vähän suurisumma rämäyttää ensilentojen aikana seinään.. Taitaa olla meininki kun applella, että nopeasti tuote ulos ja sitten korjaillaan.
-
Olen kahlannut ulkomaalaisia inspire foorumeita läpi, ja aika monelle on sattunut tuossa auto-takeoffissa pahoja haavereita. Useat torpanneet on ottaneet Dji:n yhteyttä ja saaneet applikaation millä saa lähetettyä login Dji:lle. Mitään vastausta ei ole kenellekään tullut. Ainoastaan yhdellä foorumilla Dji:n työntekijä on myöntänyt IMU:n kalibroinissa olevan bugi. DJI:n sivuilla ei mitään mainintaa asiasta. En halua edes ajatella miten huonoimmassa tapauksessa käy kun uudesta tekniikasta yli-innostunut isä näyttää 6-vuotiaalle tytölleen miten otetaan autotake-off.
Harmi kyllä ei tule yllätyksenä että DJI ei ota vastuuta, samaa on jatkunut siitä asti kun julkaisivat ensimmäiset tuotteet. Volyymi on tärkeintä ja tuotteen toimivuus toisarvoinen asia :-\.
-
mun mielestä noi täysin automaattiset lennot vois suomessa kieltää kokonaan kaikilta. (en nyt muista tarkkaan miten menee, mutta taitaa olla kielletty muualla kuin suljetussa ilmatilassa, vaikka oisikin varalla manuaaliyhteys, vaikka esim kuvaparoni käyttääkin sitä) Softasta on vaikee saada pois. Eriasia on sit kymmenien tuhansien eurojen järjestelmät joilla lennetään keskellä ei mitään suljetussa ilmatilassa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=YhbiFq_Jzgg (https://www.youtube.com/watch?v=YhbiFq_Jzgg)
En tiedä mikä tässä lentoonlähdössä oli vikana, mutta pikkaisen sääliksi käy kun muutaman päivän vanha 3000 euron kopteri kyntää routapellon auki. Nyt ei ollut ilmeisesti kysymys auto-takeoffista. Eikä myöskään kaverin ensilennosta.
Edit: Nyt on julkaistu uusi firmis:
Inspire 1 Firmware v1.2.0.16
A required update is now available for your DJI Inspire 1. This update will fix an issue that some users may experience with their system’s IMU becoming uncalibrated during shipment. Please download the firmware package and update your aircraft’s firmware immediately.
-
Herää kysymys, että miks hemmetissä pitää olla jotain auto-takeoffeja? Kai se vaan on niin siistii?
Lähetetty minun G630-U20 laitteesta Tapatalkilla
-
Phantom: Fly away
Inspire: Auto crash
Hienosti kehittyy noi ominaisuudet.
Tää ei ole mullekaan auennut että miksi pitää olla auto-takeoff?
Täytyy pitää huoli etten tunge omaa Nazaa ikinä tietokoneeseen kiinni, kun se nyt kerran on moitteettomasti toiminu TBS DP:ssä.
-
Phantom: Fly away
Inspire: Auto crash
Hienosti kehittyy noi ominaisuudet.
Tää ei ole mullekaan auennut että miksi pitää olla auto-takeoff?
Täytyy pitää huoli etten tunge omaa Nazaa ikinä tietokoneeseen kiinni, kun se nyt kerran on moitteettomasti toiminu TBS DP:ssä.
Seuraava malli ja ominaisuudet.......Next Generation : Self Destruct
-
Millainen tämä auto-takeoff edes on? Kopteri nousee itsestään jonnekin viiteen metriin ja jää siihen leijumaan? Onpas hyödyllistä.
-
Millainen tämä auto-takeoff edes on? Kopteri nousee itsestään jonnekin viiteen metriin ja jää siihen leijumaan? Onpas hyödyllistä.
Nousee ilmaan ja lentää päin lähintä estettä. ;D
-
Suicide mode :D
-
Niin, mutta kun näitä mainostetaan että käyttö on yhtä helppoa kuin iPadin. piirtelet vaan reitin ja painat nappulaa :-\
Ja sitten väki ilman mitään lentokokemusta, tai edes halua oppia oikeasti lentämään ostaa näitä. Ainut mielenkiinto on saada videokuvaa ilmasta, kaikki muu on ärsyttävä häiriötekijä...
Teknologia jota näissä käytetään ei vaan ole lähelläkään tätä tasoa, mutta se on sivuseikka...
Millainen tämä auto-takeoff edes on? Kopteri nousee itsestään jonnekin viiteen metriin ja jää siihen leijumaan? Onpas hyödyllistä.
-
http://gizmodo.com/dont-trust-your-expensive-autonomous-drone-to-always-be-1679451438 (http://gizmodo.com/dont-trust-your-expensive-autonomous-drone-to-always-be-1679451438)
Gizmodo teknologiablogi on noteerannut Inspiren ongelmat. Jotenkin tuntuu, että pientä palaveria kiinalaisilla on varmasti ollut näitten julkisuutta saaneiden torppauksien takia. Yrittiköhän Dji päästä joulumarkkinoilla uuden tuotteensa kanssa vähän liian hätäisesti? Harmi, sillä tuote itsessään oli minulle mieluinen, kaikki tarvittava ympätty samaan pakettiin (4k kamera/gimbaali ja lightbridge). Pikkaisen on syönyt innostusta nämä jopa turvallisuutta vaarantavat bugit. Täytyy vielä varttua ja katsoa minkälaiseksi tuotteeksi Inspire jalostuu.
-
Se mahdollinen/todenäköinen bugi vaikuttaa vain siihen kuinka usein tällaisia ongelmia ilmenee. Pilotin pitäis luottaa itseensä eikä elektroniikkaan/autopilottiin, varsinkin kun elektroniikan osalta ollaan vielä tallaisessa kehitysvaiheessa.
-
Latasin uusimman aplikaation (1.0.2). Heti käynnistyttyään ohjelma varoittaa inspiren potkureiden lukituksen puutteista. Dji lähettää kaikille asiakkaille ilmaiseksi potkurilukitukseen parannuksen. Sitä ennen DJI:n suositus on olla lentämättä. Voi voi..
-
Latasin uusimman aplikaation (1.0.2). Heti käynnistyttyään ohjelma varoittaa inspiren potkureiden lukituksen puutteista. Dji lähettää kaikille asiakkaille ilmaiseksi potkurilukitukseen parannuksen. Sitä ennen DJI:n suositus on olla lentämättä. Voi voi..
Toi on hienoa. Päivitetään softa vaan sen takia et saadaan kerrottua kaikille ettei saa lentää. Kai siinä sanottiin että koskee vain niitä, jotka ei ole jo romuttaneet multiaan auto-takeoffissa? :D
-
http://multicoptercenter.com/s800/inspire-1/dji-inspire-1.html (http://multicoptercenter.com/s800/inspire-1/dji-inspire-1.html)
Ja vielä yksi ihmetyksen aihe. Kotimainen kauppias on nostanut hintaa 129 eurolla. Onkohan kauppias aavistanut, että tuotteen tiimoilta voi tulla paljonkin ylimääräistä vaivaa?
-
Paljon kohistaan täällä, http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2280074&highlight=inspire+1&page=650 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2280074&highlight=inspire+1&page=650) En nyt jaksanut peerusteellisesti kahlata, mutta vaikuttaisi että Apple ei hyväksy iOS käyttöä lennonohjaukseen, kun saattaisivat joutua maksumieheksi...
-
Paljon kohistaan täällä, http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2280074&highlight=inspire+1&page=650 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2280074&highlight=inspire+1&page=650) En nyt jaksanut peerusteellisesti kahlata, mutta vaikuttaisi että Apple ei hyväksy iOS käyttöä lennonohjaukseen, kun saattaisivat joutua maksumieheksi...
Tämä selittäisi myös sen miksi Walkera ei ole saanut app:a ulos Scout X4 kopterilleen, lupailuistaan huolimatta.
Sinällään ymmärrän Applen kannan ja varsinkin jenkki markkinoilla saattaisi aiheuttaa suuria ongelmia.
-
Jokos tämä video on ollut?
Verrataan Inspireä Panan GH4 ja Gopron kuvaan:
https://www.youtube.com/watch?v=oDDXhjxAuZU (https://www.youtube.com/watch?v=oDDXhjxAuZU)
-
No tuosta vertaiusta ei kyllä saa käsitystä kameroiden laadusta, olisivat säätäneet kamerat parhaansa mukaan ja ottaneet osasuurennoksia, niin ehkä sitten. Youtube tekee kuuvasta niin mössöä.
Tietysti näkee tuosta sen että jos tarkoituksena on laittaa videota YouTubeen automaatti asetuksilla kuvattuna ja editoimattomana, niin kaikilla saa ihan riittävän laadukasta jälkeä.
-
Siihen on syynsä, miksi se on tehty noin. Vähän rivien välistä luettuna kyseessä on selkeesti Helipalin Inpire-mainosvideo, jonka tavoitteet on kaukana objektiivisesta kameravertailusta.
-
Koko videon juttuhan on tekstissä Inpiren mainosta, mutta jos katsoo ihan reunaa, näkee joka tapauksessa reunapiirtoeroja, osittain ehkä liikertoiston kin takia. Sinä Inspire ei pärjää, minusta. Se etttä ei olla tasapäistetty, se on ok -koska tuollaista noilla tulisi. Ei junaakaan kannata nostaa ilmaan, vaikka vertaisikin junan ja lentämisen eroa lappiinmennessä ;-)
-
Tässä yksi esimerki GoPro 3 black 2.7k
https://vimeo.com/102758745
Alussa taivasta ja maata muokattu aika rankalla kädellä että sai kumatkin näkyviin, itse pidän lopputuloksesta, mutta ihan luonnollinenhan se ei kyllä ole :D
Kohdassa 1:04 automaatti valotus tekee tepposet taivaalle ja muuttuu valkoisesta siniseksi, ja 1:09 aika paha panding.
Ei nämä olisi millekkään kameralle kyllä helppoja tilanteita, kirkaalta taivaalta synkän metsän keskelle samassa otoksessa.
GoPro 4 ja Inspire 1 kamerat ehkä vähän parempia (eikös ne ole aika samaa rautaa). Ehkä varsinkin vähän parempia, jos niitä voi paremmin manuaali säätää. Mutta luulen kyllä että samat ongelmat kuin tuossa ylläolevassa videossa vaivaa niitäkin.
Tässä GH4:llä otettua kuvaa. Alun otoksessa tiedosto oli aikalailla musta taivasta lukuunottamatta kun se kamerasta tuli, mutta aikalailla sieltä kyllä yksityiskohtia löytyi tummilta alueilta kuitenkin. Sävytyksestä taas voi olla monta mieltä.
https://vimeo.com/114823480
No ei tässä muuta ajatusta kuin että tällaisia asioita pitäisi mielestäni vertailla, jos haluaa GoPro 4 /Inspire 1 jne. vertailla parempiin kameroihin. Ja linssit on sitten tietysti oma lukunsa ihan erikseen.
Ps. kohdassa 1:09 meri näyttää tosi hyvältä alkuperäisessä videossa, nutta Vimeon pakaamana on aivan pikseli mössöä. Youtube/Vimeo videoihin ei kannata ihan hirveästi perustaa tällaisissa vertailuissa.
-
Flitetestin poijjaat tehneet arvion Inspirestä.
http://youtu.be/Vv8hzWaZ0eY (http://youtu.be/Vv8hzWaZ0eY)
-
Ihan järkyttävää nykimistä oli noissa Inspire 1:llä otetuissa videoissa. Epäilisin kyllä että ovat jotain munanneet editointivaiheessa.
Ei haluttu DJI testipilottia, ostettiin omilla rahoilla jotta voidaan tehdä puolueeton vertailu, ei oikein uskottu että siitä olisi mihinkään, tarkoitus oli myydä testin jälkeen, mutta pidetäänkin itse... no joo, en sano tähän muuta.
Mutta hyvin ja mielenkiintoisesti oli Inspire 1 esitelty tuossa arviossa.
Mielenkiintoista oli nähdä että potkurit ovat anhedral asennossa, itse havaitsin tuon hyväksi vuosia sitten, mutta en ole juuri havainnut muiden käyttävän sitä. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1488018 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1488018)
-
Tuossa oli youtuben puolella spekulaatiota että olisiko nykiminen johtunut youtubesta. Se sivu seuraaminen ainakin näytti aika karmean nykivältä. Ihan hyvä pointti oli tuo lentäjä ensin homma. Positiivista on jos tosiaan tekevät videon myös siitä miten budjetilla saa kasattua vastaavan setin.
-
Kyselin joskus kaverilta joka editoi työkseen, sanoi että jos YoutuBessa nykii, se syy on jo yleensä siinä akuperäisessä materiaalissa, YouTube vaan liioittelee sitä, tuo sen enemmän esille. Oma kokemukseni on että Vimeo toistaa yleisesti tasaisemmin.
Mutta epäilen kyllä että munaus tapahtunut jo editointivaiheessa, esim. eri kameroissa ollut eri frame ratet ja sitten vielä valinneet jotakin väärin editointivaiheessa, omituista kyllä kun mainitsi että editoija on ollut erikseen....
-
Olivat laittaneet raaka matskua yleisön pyynnöstä
http://youtu.be/OnBVuVuEqKI (http://youtu.be/OnBVuVuEqKI)
Itteä häiritsee jostain syystä pirusti tuo linssi vääristymä vaikka onkin tottunut katsomaan GoPron kalansilmää.
-
https://www.youtube.com/watch?v=GvPE9c0s0VI (https://www.youtube.com/watch?v=GvPE9c0s0VI)
Propellilukot on julkaistu ja ohjevideon mukaan näyttäisi olevan aika helpot asentaa.
http://multicoptercenter.com/s800/inspire-1/dji-inspire-1.html (http://multicoptercenter.com/s800/inspire-1/dji-inspire-1.html)
Kotimainen hintakin on palannut alle 3000 euron. Uusimman firmiksen jälkeen en ole havainnut, että olisi ollut mitään selittämättömiä torppauksia. Eikö tosiaan kukaan foorumisti ole tätä vielä ostanut? Olisi mielenkiintoista kuulla oliko ostos 3-tonnin väärti.
-
Kotimainen hintakin on palannut alle 3000 euron.
http://multicoptercenter.com/dji-inspire-1.html?nosto=nosto-page-category1 (http://multicoptercenter.com/dji-inspire-1.html?nosto=nosto-page-category1)
Ja taas on hinta pompannut. Hinta on vaihdellut alun 2990 <-> ja nykyisen 3225 euron välillä.
http://www.kyparakamerat.fi/tuote/dji-inspire-1/ (http://www.kyparakamerat.fi/tuote/dji-inspire-1/)
Tällä kauppiaalla on ollut tasaisemmat hinnat.
Eilen melko sata varmasti DJI storessa oli Inspiren hinta (yhdellä radiolla) yli kolme tonnia. Mutta tänään taas 2859. Olikohan joku virhe?
-
Miksi edes ostaa näiltä kotimaisilta kauppiailta kun näyttää olevan DJI:n omassa kaupassa halvemmalla!? Sama takuu jne kumminkin.
-
Kylläpä on outo hintakehitys Inspirella. Nyt MulticopterCenterillä, Kypäräkameralla, ElectronicaRC:llä sekä DJI:n omilla sivuilla hinta on aivan sama 3199. Ulkomaiset hinnat on kallistunut alkumetreistä tähän päivään 340 euroa. Suomikaupoissakin 200 euroa. Olisi luullut, että hinta pikkaisen laskisi alkuhypetyksen jälkeen. Saa nähdä tippuuko hinta koskaan enää tuohon 2859 €.
-
Kyllä se laskee, älä huoli, mutta siinä vaiheessa on sitten jo huhuja uudesta laitteesta jota himoita ;D
-
Laitoin jo tonne youtube-videoihin, mutta tännehän tää kuuluu:
http://www.youtube.com/watch?v=Q-CZx4VkDx0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Q-CZx4VkDx0#ws)
-
;D ;D ;D Toi tekstitys oli takuulla parempi kuin alkuperäinen juttu ;D
-
Kokonaisuus ja käytettävyys ratkaisee. Kennolla on rajoituksensa ja DJI:llä taakkansa, mutta hintaa on turha itkeä. Tämä on kallista vain köyhille ;)
-
Kyllähän sai makeat naurut videosta, ihan paras ;D ;D ;D
-
Sinne meni...
www.youtube.com/watch?v=kqzkGYOZr3o (http://www.youtube.com/watch?v=kqzkGYOZr3o#ws)
-
Typetä kokeiluhan tuo kyllä oli, että tarkoituksella lentää kantaman ulkopuolelle ja ei näköyhteydessä :o, voivat syyttää vain itseään, mutta yksi osoitus taas, että ei siihen tekniikkaan kannata sokeasti luottaa 8)
-
En olisi lentänyt tätäkään "tehtävää", mutta myönnetään että näyttää ihan ok laadulta:)
https://www.youtube.com/watch?v=87TPqUpEPgc& (https://www.youtube.com/watch?v=87TPqUpEPgc&)
-
En olisi lentänyt tätäkään "tehtävää", mutta myönnetään että näyttää ihan ok laadulta:)
https://www.youtube.com/watch?v=87TPqUpEPgc& (https://www.youtube.com/watch?v=87TPqUpEPgc&)
Ikävä nähdä että tässäkin DJI:n gimbaalissa on horisont drift ongelma. Miksi DJI ei saa horisonttia suoraksi ei sitten millään?
-
Horisontin suoruus ei ole millekkän gimbaalille joka käyttää näitä halpoja kännyköisäkin käytettäviä kiihtyvyys ja kulmanopeus antureita ole ihan triviaali juttu. Kun ollaan ilmassa niin maan vetovoiman suunta ei aina ole niinkään selvä, kun lentävä laite voi olla ties minkälaisessa kiihtyvässä liikkeessä.
Lisäksi toiset tuntuvat olevan kovasti herkkiä horisontille, itse en siihen kiinnittänyt kyllä tuossa videossa huomiota, mutta toisella katsomalla, niin onhan siinä poikkeamia.
-
Horisontin suoruus ei ole millekkän gimbaalille joka käyttää näitä halpoja kännyköisäkin käytettäviä kiihtyvyys ja kulmanopeus antureita ole ihan triviaali juttu. Kun ollaan ilmassa niin maan vetovoiman suunta ei aina ole niinkään selvä, kun lentävä laite voi olla ties minkälaisessa kiihtyvässä liikkeessä.
Lisäksi toiset tuntuvat olevan kovasti herkkiä horisontille, itse en siihen kiinnittänyt kyllä tuossa videossa huomiota, mutta toisella katsomalla, niin onhan siinä poikkeamia.
Puhut asiaa, mutta monta gimbaaliaa, eri valmistajilta ja diy vehkeitä läpikäyneenä voin kyllä todeta syvällä kokemuksella, että DJI:n gimbaaleissa tuo horisontti on järjestäin todella huonolla tolalla ja jopa selvästi. Se on totta, että se ei ole aivan täydellinen missään gimbaalissa.
Itse huomaan valo ja videokuvaajana todella helposti vinot horisontit, ja ne todellakin häiritsevät ja pilaavat kuvan kuin kuvan, ellei sitä haeta tehokeinona.
-
Enemmän vinot horisontit kylllä häiritsevät välineharrastajia, kuin kuva-. Varsinkin kameraharrastajissa on paljon horisonttiallergisia, valokuvaajissa ei niinkään.
-
Horisontin suoruus ei ole millekkän gimbaalille joka käyttää näitä halpoja kännyköisäkin käytettäviä kiihtyvyys ja kulmanopeus antureita ole ihan triviaali juttu. Kun ollaan ilmassa niin maan vetovoiman suunta ei aina ole niinkään selvä, kun lentävä laite voi olla ties minkälaisessa kiihtyvässä liikkeessä.
Lisäksi toiset tuntuvat olevan kovasti herkkiä horisontille, itse en siihen kiinnittänyt kyllä tuossa videossa huomiota, mutta toisella katsomalla, niin onhan siinä poikkeamia.
Lähinnä taitaa kyllä olla ominaisuus noissa yhdellä anturilla toimivissa. Jos olette tutustuneet noihin antureihin, jokaisessa suunnilleen käytetään samaa piiriä, niissä y akselilla esiintyy lämmöstä johtuvaa driftausta. Piirissä on sisäänrakennettu kompensointi, mutta jos sitä käytetään toimii varmasti vasta 15 päälläolon jälkeen. Voidaanhan se lämpötilakorjaus tehdä käsinkin verratessa lämpötila-arvoon mutta tarkkuus vähäisempi. Tarotilla ei tunnu olevan ZYX-GS:ssä ollenkaan lämpötilakorjausta ja näin horisontin driftaus on todella suurta. Varmaankin jos käytettäisiin monia antureita ja akseleita ristiin niin saataisiin luotettava tulos.
Aina kameratekniikankin kanssa mennään johonkin teknisiin yksityiskohtiin, vaikka vähän karkeampi jälki voi joskus näyttää jopa paremmalta. Paraskaan tekniikka ei tee hyvää kuvaa/videota. En ole mestari kuvaamaan, mut oon nähnyt halvalla tekniikalla otettuja huippuotoksia.
-
Kaksikaan sensoria ei oikein auta kun on sekalaisia kiihtyvyyksiä, se gimbaali, kuten FCkin kuitenkin katsoo sen horisontin maan vetovoimasta. Hetkittäiset poikkeamat se pystyy hallitsemaan gyrojen avulla, mutta kun ne ryömii, niin yleensä luotetaan aika pitkälle tuohon kiihtyvyys vektoriin. No tämä menee vähän aiheen ohi, niin vähän lisää. Tässä videolla sekoavat niin lennonohjain kuin gimbalkin pienestä manööveerauksesta.
https://vimeo.com/117402452
Oli tosiaan sekaisin tuo lennonohjainkin, ja joutui taistelemaan että sai takaisin hallintaan. Kuuntele 0:49 kuinka moottorit potkaisee, lennon ohjain teki sen ja sen jälkeen alkoi taas loogisesti tottelemaan. On muuten Naza.
-
Kauan aikaa käkäilin, että ostanko inspiren. Mutta sitten kun sen hintakin nousi, niin suurin innostus hyytyi. Nyt markkinoille tuli Phantom 3. Siinä olisi aikalailla Inspiren ominaisuudet. Arvoitus oli, että välittyykö HD-videokuva yhtä pitkän matkaa kuin inspiressä. Mutta nyt kun on katsellut youtube-videoita, niin fpv-video tuntuu tulevan kahden kilometrin päästä ongelmitta. Professional versiossa saa 4K-kuvaa ja kalansilmäefektikin on siedettävä? Siirrän entisestään Inspiren ostoa...
-
. Arvoitus oli, että välittyykö HD-videokuva yhtä pitkän matkaa kuin inspiressä. Mutta nyt kun on katsellut youtube-videoita, niin fpv-video tuntuu tulevan kahden kilometrin päästä ongelmitta.
Riippuu varmaan mistä ostaa, EU-versiossa ei välttämättä tehoja kuten elokuvissa...
-
^ Phantom Visionissa oli mielestäni pohjassa potikka, mitä käätämällä sai lähetystehon sovitettua siihen maahan missä lennätteli. Onkohan P3 sama juttu?
Mutta ketjun aiheeseen. Huomasitteko, että Enrique Iglesias silpoi sormenssa Inspiren propeleissa? https://www.youtube.com/watch?v=MKWYE2knGpo
-
^ Phantom Visionissa oli mielestäni pohjassa potikka, mitä käätämällä sai lähetystehon sovitettua siihen maahan missä lennätteli. Onkohan P3 sama juttu?
Mikäs juttu tää on? Ei omassa ainakaan mitään potikkaa näy (ellei ole sisäpuolella?).
-
Joo alempi reikä ristipääavaimella. Vastapäivään eu ja myötäpäivään fcc muistaakseni. Ylemmän alla on gimbaalin tiltin potikka. Toimii niin kauan ku softan käynnistää. Sen käsky ylittää potikan käskyn.
-
Joo alempi reikä ristipääavaimella. Vastapäivään eu ja myötäpäivään fcc muistaakseni. Ylemmän alla on gimbaalin tiltin potikka. Toimii niin kauan ku softan käynnistää. Sen käsky ylittää potikan käskyn.
?? Eli laite on EU-kelpoinen, jos sitä ei käynnistä? ;-)
-
?? Eli laite on EU-kelpoinen, jos sitä ei käynnistä? ;-)
Katos vaan, tosiaan ohjaimen pohjassa on tuo potikka. Tosin ei maksa vaivaa väännellä tuota koska videon kantama on kuitenkin sama ja vakio EU-asetuksilla vehje lähtee takaisin vähän ennen ennenkuin kuva katkeaa joten eipä tuosta mitään kostu.
-
Jahas, lähdössä viikonloppuna lomahupailemaan, ja kun työkseen lentää koptereita niin vapaa-ajallakin pitäis inspiree sitten, mut kakkosohjain män pimeäksi, eli:
- olisko kellään hesan alueella lainata/vuokrata/myydä Inspire 1 ohjainta n. viikoksi?
-v
-
Trafi on asettanut Inspire 1 toistaiseksi myyntikieltoon. Ilmeisesti ostetuilla saa lennellä.
http://multicoptercenter.fi/blog/trafi-asettanut-inspire-valiaikaiseen-myyntikieltoon/
-
Johan pomppas!
Mä en oo ihan varma että ynnääkö inspire ja p3 lähetystehon paikkatiedon mukaan luuri/tablet/oma gps vai onko vaan kiinni siitä että onko tehtaalla konffattu radiot CE tai FCC, oletuksena CE laitteissa pitäisi olla pienemmät tehot mitä FCC.
Mun fattomi ei ole ostettu euroopasta ja mankassa ei ole CE merkintää, pelkkä FCC.
-
Trafi on asettanut Inspire 1 toistaiseksi myyntikieltoon. Ilmeisesti ostetuilla saa lennellä.
http://multicoptercenter.fi/blog/trafi-asettanut-inspire-valiaikaiseen-myyntikieltoon/
Jopa on taa selittelyä. Poliikkaan noilla jutuilla ;-) " tästä osoituksena myös se, että EU alueella ei yksikään muu maa ole asettanut ko. mallia myyntikieltoon tähän mennessä."
-
Phantomeja odottaa siis sama. Suomi ainoa EUn jäsenmaa joka testannut nuo? ::)
-
Taitaa johtua siitä että eurooppaan tuodaan vehkeitä joita saa käytettyä laittomilla tehoilla. Seuraavaksi 5,8G vehkeet tulilinjalla?
-
Yritin aikoinaan ettiä millä teholla oli Dji:n 5.8ghz videolähettimet, mut sitä infoa ei ainakaan niiden sivuilta löytynyt. Tietävät että kamat on laittomia joissain maissa ja leikkivät vaan tyhmää.
Ja tää "yksittäistapaus" selitys on jotenkin niin Dji:n tyylistä. Vähän niinku fly away on user error :D