Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: timberjack - 31 Elokuu, 2008, 20:50:08
-
Kuinka kauan tuota vakioakkua pitää ladata?
Laturi työntää 0.8 A niin eikös tuon akun pitäisi olla täynnä kahdessa ja puolessa tunnissa?
Vihreän merkkivalon pitäisi alkaa palamaan pysyvästi kun akku on täysi. Tänään tuli ladattua kepeät 5 tuntia akkua eikä vihreä valo muuta kuin vilkkui.
Akussa joku vika kenties tai laturissa?!?
-
Se akku on täynnä, kun laturin vihreä valo alkaa vilkkumaan :)
-
Se akku on täynnä, kun laturin vihreä valo alkaa vilkkumaan :)
Höpöhöpö.
Taitaa toi munkin laturi välillä vilkutella valoja loputtomiin, vaikka akussa oiskin jo täyslatinki.
-
Nooh tota itte oon huomannu tolla E-Sky vakiobalancerilla sellasta "ongelmaa", että ensinnä kun odottelee että syttys jo vihreä niin lähtis lennätteleen, niin vihreä syttyy, ja kun alkaa muuten katsomaan kamoja kasaan että lähtis lennättämään, niin vihreä alkaa taas vilkkumaan :)
Kovin suurta vaivaa en tästä vielä ole nähnyt, kun akku on kuitenkin toiminut ihan moitteetta..
-
Se akku on täynnä, kun laturin vihreä valo alkaa vilkkumaan :)
Höpöhöpö.
Taitaa toi munkin laturi välillä vilkutella valoja loputtomiin, vaikka akussa oiskin jo täyslatinki.
Jees, taitaa tuo meikäläisen laturi olla sitten eri mallia. E-skyn mahtilaturi kummiskin :P
-
Suosittelen vahvasti hankkimaan jonkin "oikean" laturin, helpottuu elämä kummasti eikä tarvitse odotella akun latautumista yhtä kauaa.
Yksi hyvistä vaihtoehdoista on esim. Bantam (http://www.verticalhobby.com/kauppa/index.php?cPath=2)
-
Itse käytän leluja.netistä ostettua GT Power A6 laturia. Lataan 1C niin akut on täynnä 50-60minuutissa. Itelläni on 1800 ja 2100 akut
-
Noilla Eskyn latureilla menee joku 6h mun 2200mah akkujen lataamiseen. Kauanhan siinä menee ja se vihreä valo alkaa aika pian uusiksi vilkkua jos antaa vaan olla laturissa kiinni. Täyteen ne on aina akut saaneet kaikesta huolimatta ja työpäivän aikana lataus menee mukavasti.
-
Itse käytän leluja.netistä ostettua GT Power A6 laturia. Lataan 1C niin akut on täynnä 50-60minuutissa. Itelläni on 1800 ja 2100 akut
Kuinkas kauan pystyt lentelemään tuolla 1800 akulla??
Kiitokset vastauksista kaikille!
-
tasaista leijuttelua joku 10min.. en ole tarkkaan kellottanu. äkkiseltää voisin sanoa että 3D lennossa 5-7min.
-
....Täyteen ne on aina akut saaneet kaikesta huolimatta ja työpäivän aikana lataus menee mukavasti.
Lataatko akkuja esim kotona yksinäs ja menet töihin turvallisin mielin? Itse jännitän kun pelottelevat että lipot syttyy tuleen. Ja itselläni menee vakio laturilla ja vakio akulla noin 4h jotta vihreä lopettaa vilkuttamisen
-
Mulla on laturissa aika- ja mAh -katkaisu määritelty varoiksi ja hyvin nukun yöni vaikka jätän latautumaan.
-
Minä en kyllä jätä akkuja yksin latautumaan. Tulee turhan kalliit lataukset kun koko mökki palaa. On tullut kuultua noita juttuja joissa sanotaan, että "kun lipo syttyy palamaan" eikä jos se syttyy..?
JRu
-
Minä lataan akut aina siten että akussa on lämpötila-anturi kiinni. Ja laturi on säädetty siten että se katkaisee latauksen +30° lämpötilassa. Jos lipo ladatessa lämpenee edes tuohon asti niin on siinä jotain vikaa.
Jyrinä kyllä nukkuisin yöni todella huonosti!
Tosin valtaosa noista syttyneistä lipoista syttyy saman tien kun sille virtaa antaa. Ja yleisin syy taitaa olla liian iso jännite. Toisena sitten tietty se että akku on saanut kipeää. Jos huonosti käy niin ei tarvitse kuin pudottaa lattialle se...
-
Itsekään en kyllä Lipoja lataile jos olen nukkumassa tai en ole kotona.
-
Nyt kyllä mennään OT, mutta...
Onko jollakin täällä syttynyt Lipo palamaan, tai tiedättekö henkilökohtaisesti jonkun jolla on Lipo syttynyt palamaan joka ei ole saanut osakseen fyysistä pahoinpitelyä ja lataus on suoritettu kunnoin laturilla?
-
Jep, offtopichan tämä on. Mutta tämä on yksi niitä harvoja asioita mitä kannattaa toistaa joka paikassa.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=315.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=315.0)
Ja huomaa että akku voi myös vain päättää että nyt otan ja menen rikki. Ja silloin se huonoimmalla onnella syttyy palamaan.
-
Karmivia esimerkkejä, onneksi ei noissa ollut käynyt pahemmin. En kyllä edelleenkään usko oikein käsitellyn oikein, oikealla laturilla tapahtuvan Lipon posahtavan kovinkaan suurella todennäköisyydellä. Pitänee miettiä kuitenkin tuota suojaa tuohon latauspisteelle. Eivät vaan ole mitään kovin pitkiä nuo tasurin johdot...
-
Lipoakku on ehjänä vaaraton ja luotettava. Se ei vaan välttämättä kerro koska se ei enää olekaan riittävän ehjä.
En tiedä että onko mahdollista että yksi kenno kuolee latauksen aikana mutta jos on niin muut kennot saavat silloin riittävän ylijännitteen onnettomuuden aikaansaamiseksi.
Ja koska pieni vaara on olemassa niin siihen oikeasti kannattaa varautua. On paljon mukavampi täältä lukea että akku syttyi mutta onneksi ei mitään käynyt kun että iltasanomien otsikossa huutaa "Radio-ohjattavan kopterin akku räjähti! Asunto tuhoutui täysin." Ja jos oikein huonosti käy niin otsikon kirkuminen ei jää omaisuusvahinkoihin.
Vähin suojautuminen on ladata akut aina palamattomalla alustalla ja fiksua olisi ladattava akku laittaa sellaisen liposackin sisälle.
-
Osaakohan muuten Bantamin (BC6) kaltainen laturi tasurin ollessa kiinni lukea ja keskeyttää virranannon jos kenno kuolee?
-
Mun mielestä tuo monessa paikassa mainittu kukkaruukku on aika helppo ja halpa varmistus. Täytyy myöntää, että en itsekään käytä aina, mutta en lataa akkuja muuten kuin kotona ollessa ja hereillä. Noiden pikku vastarilipojen kanssa ei osaa olla niin tarkkana. Akku Bantamiin kiinni jonkin palamattoman materiaalin päällä ja tarpeeksi iso savinen kukkaruukku akun päälle niin, että tasurilaudan ja lautauksen johto menee sieltä reunan alta. Ei ne mitään ydinpommeja kuitenkaan ole... juutuubissa videoita, joissa jengi tahallaan polttaa lipoja ja suurin osa vain savuaa. Jotkut saa aikakaiseksi melkosia liekkejäkin, mutta nekin on aika hetkellisiä. Pelkkä palamaton alustakin varmaan riittäisi, mutta kun ruukku on päällä niin eipä nouse korkealle ne liekit.
-
Osaakohan muuten Bantamin (BC6) kaltainen laturi tasurin ollessa kiinni lukea ja keskeyttää virranannon jos kenno kuolee?
Yes and no.
It checks the pack voltage after 10 minutes (you can configure this). If it's still way too low, it aborts.
But it doesn't care if the balancer input reports 0 V for a single cell, it only reacts when it goes > 4.2 V.
So don't rely on it.
-
Mutta kun jännite menee yli 4,2 V se reagoi, eli ei siis päästä ylilatautumaan?
-
Ja Beltin mukana tuleva laturi ei lataa ko 0,3A virralla vaikka lukee 0,8A.... Ja tosiaan kestää... 5-6 tuntia... Itsellä semmonen suojapussi mihin laitan lataukseen akun.
Eka kirjotus muuten tänne :D
-
Ja huomenna hakeen se parempi balansoiva laturi millä saa n. 1½ tunnissa akun täyteen (1800) ;) ;D
-
Ja huomenna hakeen se parempi balansoiva laturi millä saa n. 1½ tunnissa akun täyteen (1800) ;) ;D
Itse vaihdoin heti sen vakio laturin tuohon, tai sain vaihdettua sen tuohon, kun ostin leluja.netistä.
Tuo parempi laturi saattaa välillä katkaista latauksen, syytä en tiedä.
-
Kannattaa pian alkaa harkita uuden laturin ostoa (myös Kallio:n ;D), on vaan paljon mukavampi kun saa itse päättää virran millä lataa ja saa tarkkailtua paljon omat lennot sitä tyhjentää ja sen mukaan taas pidennettyä/lyhennettyä lentoaikoja. :)
-
Joo. Siis semmonen GT A6 laturin leluja.netistä ostan. Se on jo kunnollinen :D
-
Juu ja sillä saa kaks akkua samaan aikaan lataukseen :)
-
Onko paremmissa latureissa lämpötila-anturi mukana, vai saako erillisenä? Esky Beltin V2:n mukana tulleessa LIPO-akussa oli maininta, ettei latausvirta saa ylittää yhtä amppeeria. Joissakin akuissa on suurempiakin lukuja lataukseen, niin kuin akkujakin: http://www.allerc.com. Kuinka yleisesti käytetään "kenttälatausta" auton akusta tms.?
-
Onhan niissä lämpöanturi (ainakin iChargereissa), mutta LiPo-akut eivät normaalisti ladattaessa lämpene.
-
Onko paremmissa latureissa lämpötila-anturi mukana, vai saako erillisenä? Esky Beltin V2:n mukana tulleessa LIPO-akussa oli maininta, ettei latausvirta saa ylittää yhtä amppeeria. Joissakin akuissa on suurempiakin lukuja lataukseen, niin kuin akkujakin: http://www.allerc.com. Kuinka yleisesti käytetään "kenttälatausta" auton akusta tms.?
Hmm... Miksi ei saa olla yli ampeeria? 1800 akku on kysessä vai? 1C virralla latailen eli 1,8A kun on kiire ja sit ku on vähemän kiire ni 1,3A.
EDIT: Lukeehan siinä ettei saa ylittää 1A...
-
Minä lataan akut aina siten että akussa on lämpötila-anturi kiinni. Ja laturi on säädetty siten että se katkaisee latauksen +30° lämpötilassa. Jos lipo ladatessa lämpenee edes tuohon asti niin on siinä jotain vikaa.
Jyrinä kyllä nukkuisin yöni todella huonosti!
Tosin valtaosa noista syttyneistä lipoista syttyy saman tien kun sille virtaa antaa. Ja yleisin syy taitaa olla liian iso jännite. Toisena sitten tietty se että akku on saanut kipeää. Jos huonosti käy niin ei tarvitse kuin pudottaa lattialle se...
Latailin beltin akkua niin, että lämpötilan säädin laturistani + 30°. Kuitenkin laturi katkaisee sen jo muutaman sekunnin kuluttua... Voiko tuota lämpötilaa mahdollisesti nostaa kuinka ylös?