Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Flite helikopterit => Aiheen aloitti: Picofly - 09 Marraskuu, 2014, 20:33:12
-
Aloitetaanpa ketju tällekin uudelle tulokkaalle!
Perjantaina DHL kiikutti kotiin Bladen uuden 180CFX:n. Kyseessä on siis nyt jo lopetetun 130X:n seuraaja ja isoveli. Päälapojen pituus on venähtänyt 19mm pidemmäksi ja on nyt 154mm. Voimalinja on suunniteltu 3S akuille ja nopeudensäätimenä on Castlen Talon 15. Lineaariservojen tilalla on Spektrumin mikroservot A2020 ja kopterin runko on hiilikuitua / alumiinia. Tail boom on nyt alumiinia ja torque tube on toteutettu Trex 250:n tapaan. Vastaanottimena / flybarless conrollerina on Spektrum AR6335 ja controllerin gaineja voidaan säätää Spektrumin lähettimen telemetrian kautta.
Olin jo ehtynyt päättämään, etten koske Bladen koptereihin enää pitkällä tikullakaan mutta tämä vaikuttaa ensilentojen perusteella itse asiassa varsin kivalta! Suuremman massan (190g akkuineen) ansiosta 180CFX lentää vakaasti ja 3S moottorissa on kohtuullisesti potkua tic-tockeihin ja piroflipitkin menevät siististi.
Tämä on minulle ensimmäinen todellinen BNF-mikrokopteri! En tehnyt vähäisintäkään säätöä ennen ensilentoa, enkä itse asiassa sen jälkeenkään. Akku vain kiinni ja menoksi. Kenties vain hyvää tuuria, mutta olen silti varsin tyytyväinen!
Torppauskestävyydestä ei onneksi vielä ole kokemusta mutta kasvaneen paino ja tehon vuoksi osia menee varmasti rikki eri tahtia kuin ennen. Helifreakissa käytävien keskustelujen perusteella servojen rattaat rikkoutuvat helposti. Tilasinkin jo Lynxin Trex 150-servoille tarkoitetut metallirattaat, joiden pitäisi sopia myös 180CFX:n nuppiservoihin.
Johdotus ei ole maailman siistein, kuten kuvasta näkyy. Toisaalta, esillä olevien johtojen vuoksi huolto on luultavasti myös helpompaa.
-
Tuli oma Itävallasta, on vielä lentämättä ja bindaamattakin. Perä vaikuttaa vakuuttavalta, lavat ja ländäri hieman hennot. Töistä vapaalla valoa odotellessa :D
-
Ihan mielenkiintoisen oloinen kopteri. Mcpx BL ja 130X eivät oikein vakuuttaneet suoraan laatikosta, mutta jospa kolmas kerta toden sanoisi. Mitenkäs tarkka lentotuntuma tässä on? Isoin ongelma noissa edellä mainituissa oli mun mielestä lentämisen epätarkkuus, joka johtui suuresta klapin määrästä nupissa ja perässä verrattuna kopterin kokoon.
Aika hintava tämä kyllä on. Taitaa Trex 250 combon saada about samaan hintaan. Tosin siihen joutuu hankkimaan vielä gyron.
-
Hankinnan alla joku pikku-kopu sisälentelyyn liikuntahallissa :)
Vaihtoehtoina tämä Blade 180 ja TRex 150.
Ei vaan osaa päättää kumpi... :-\
-
Pääsin perjantaina vähän hypistelemään tota marolan 180cfxää ja tuntui kyllä asialliselta pikkukopulta. Ihan eri sarjaa verrattuna 130xään :)
-
Puhtaasti sisälennättelyyn saattaa olla tuo 180 liian iso ja hätäinen? Kuitenkin jos pitäisi valita 150 rexin ja blade 180:n välillä, niin itse ottaisin bladen, koska on todennäköisesti parempi ulkona. Kummastakaan ei ole kyllä omakohtaista kokemusta...
-
Mikä lähetin tuon kanssa pitäisi hommata? Dx6 tai Dx7? Tarkoitus olisi ostaa lähetin vain tuota kopteria varten, muita ajan Futaballa.
-
Mikä lähetin tuon kanssa pitäisi hommata? Dx6 tai Dx7? Tarkoitus olisi ostaa lähetin vain tuota kopteria varten, muita ajan Futaballa.
Molemmilla pitäisi toimia. DSMX yhteensopiva ohjain on vaatimuksena kopterin spekseissä, eli DSM2 tai DSMX protokollia juttelevat ohjaimet toimivat.
-
Oma 180CFX on saanut tiimaa noin 20 akullisen verran (pelkästään ulkona) ja on toiminut toistaiseksi moitteetta. Lentotuntuma on huomattavasti jämäkämpi kuin 130X:llä. Tehoa ei ole mitenkään räjähtävästi mutta rauhalliset tictocit onnistuvat kyllä.
Toistaiseksi tämä on paras mikroluokan kopteri mitä olen lentänyt, mukaan lukien kaikki Walkerat ja aikaisemmat Bladet. Trex 150:stä minulla ei ole kokemusta.
-
Oottako seurailleet että mitä akku vaihtoehtoja tähän ois?
-
Löytyi 180cfx:n ilmeinen sulakeosa, perälavat hieman laskussa hipaisivat maata ja torquetuben toinen muovinen pääkappale meni aivan palasiksi. Varaosavinkki: Kopteria ostaessa mukaan varatorquetube. Kahdesta toisesta päästä rikkoutuneesta torquetubesta vielä ilmeisesti saa helposti kasattua yhden toimivan. Tuben vaihto onnistuu todella helposti, yksi ruuvi auki, perä irti putkesta ja osan vaihto :). Aivan eri planeetalta kuin esim. taistelu 130X:n perän minirattaiden korjauksissa. 180cfx hajosi yllättävän helposti, mutta jos rattaat säästyy "sulakkeella" niin ei haittaa, kun korjaus helppoa :)
-
Kovasti kyllä houkuttelisi tilata itselle joululahjaksi tällainen. Vieläkö kopteri tuntuu hyvältä, vai onko löytynyt ongelmia?
Ei taida EU alueelta tämän halvemmalla saada? :
http://www.rcheli-store.de/Blade/Baukaesten-Helis/Blade-180-CFX/Blade-180-CFX-BNF-.htm?shop=rcheli&SessionId=&a=article&ProdNr=HH-BLH3450&t=6752&c=28307&p=28307 (http://www.rcheli-store.de/Blade/Baukaesten-Helis/Blade-180-CFX/Blade-180-CFX-BNF-.htm?shop=rcheli&SessionId=&a=article&ProdNr=HH-BLH3450&t=6752&c=28307&p=28307)
Kympin postikulut, niin 225e hinnalla saisi...
-
Kovasti kyllä houkuttelisi tilata itselle joululahjaksi tällainen. Vieläkö kopteri tuntuu hyvältä, vai onko löytynyt ongelmia?
On edelleen parhaiten lentävä mikro mitä olen lentänyt ja parani vain kun asensin vastariin firmwarepäivityksen 1.53! Vakiokokoonpano toimii hämmästyttävän hyvin ollakseen Bladen tekemä.
En ole vielä ehtinyt torppaamaan joten kestävyys on toistaiseksi vielä mysteeri. Arvatenkin ainakin TT:n rattaat ja landarit ovat kulutustavaraa, luultavasti myös tail boom.
Sen verran olen joutunut runkoa availemaan, että hienosäädin TT:n rattaiden välistykset mahdollisimman tärinättömiksi ja vedin servojen sekä noparin johdotukset rungon sisään piiloon. Oma kopuni on siirtymässä FPV-käyttöön ja kaikki ylimääräiset tärinät ja värinät pitää saada pois.
-
Ilmeisesti firmwaren päivitykseen täytyy ostaa tuo reilun 20€ kaapeli :(. Mitä firmwaren päivitys muuttaa tuntumasta? Edelleenkin ehdotan ykkösvaraosaksi tuota torquetubea, olenkohan ensimmäinen suomalainen, joka tuonkin on rikkonut... Torquetube hajoaa helposti ja on helppo vaihtaa, siihen verrattuna rattaat ovat tukevat. Isosta torpista ei (vielä) kokemusta.
-
Ilmeisesti firmwaren päivitykseen täytyy ostaa tuo reilun 20€ kaapeli :(. Mitä firmwaren päivitys muuttaa tuntumasta?
V1.41 poistaa servojen ohjelmointiin (keskittämiseen) liittyvän bugin. V1.53 poistaa perän satunnaisen nykäisyn.
-
Hiukan piti kuitenkin päästä tuunaamaan!
Reititin servojen ja noparin johdot rungon sisään ja askartelin tail boomin kiinalaisesta hiilikuituputkesta. 12$ putkenpätkästä riittää materiaalia neljään tail boomiin.
-
Vaikka lupailinki mcpx bl jälkeen että e-fliten kopuja en enää hommaa nii tuli kuitenki tämä hommattua. Näin reilun 15n akullisen jälkeen oikeen mainiolta tuntuu.
Kolme kertaa on nyt veto päällä tullu maahan (lumeen), niin kaikki servon rattaat on vielä ehjänä. Kuten myös vetorattaat ja kardaani.
Ainoa murheen kryyni on ollu tuo peräpoksi joka ei tahdo pysyä paikoillaan vaikka olen laittanu toisen kiinnitys ruuvin. Lukitetta on tullu laitettua mutta silti pyörii ruuvit auki joka lennolla.
Akkuina on 1 orggis 450mah ja 2 dualskyn, 300mah ja 400mah. Fyysisesti dualskyt on isompia kapasiteettiin nähden. 300mah on saman kokoinen kuin orginelli 450mah.
Mut kaiken kaikkiaan ihan mainio pikku kopteri :D
-
Huomasin ilokseni, että Madpilot on ottanut 180CFX:n varaosat valikoimiin. Nyt voi taas suosia Suomalaista:
http://www.madpilot.fi/blade-varaosat-blade-180-cfx-c-34_110_196.html (http://www.madpilot.fi/blade-varaosat-blade-180-cfx-c-34_110_196.html)
-
Kysytääs viisaammilta. Kopu o ollu rikki pitemmän aikaa niin voisko tämän vastari/gyroa käyttää esim, lennokissa firmistä vaihtamalla?
-
Kysytääs viisaammilta. Kopu o ollu rikki pitemmän aikaa niin voisko tämän vastari/gyroa käyttää esim, lennokissa firmistä vaihtamalla?
Pitäisi periaatteessa onnistua jos lennokkifirmis suostuu asentumaan. Spektrum myy samaa vastaria myös lennokkikäyttöön: https://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR6335
Oletko jo yrittänyt firmwaren vaihtamista? Siihen tarvitaan Spektrum Updater-ohjelma ja vastaanotin pitää rekisteröidä Spektrumin sivuilla ennen uuden firmwaren asennusta.
-
Tulipa torpattua oma 180cfx oikein huolella tänään. Ensin tehot tippu kesken lennon - ajattelin, että LVC iski, mutta sitten se alkoikin pirottaa aika vauhdilla, kunnes sai kylmän vastaanoton maankamaralla hankeen torpattuna.
Jälkianalyysissä näyttäisi, että peräputki katkesi ilmassa ks. kuvat liitteenä. Tangon pään tappi irronnut, joka sorvasi putken sisältäpäin poikki, kunnes lopulta TT:n pää ja laakerit petti... olipa eka kerta kun tuli torpattua toi vehje tekniikkavikaan. Syyttää voin vain itseäni, kun TT oli itse kasattu kahdesta torpatusta. Olis pitänyt laittaa enemmän kuin se pikku tippa sitä liimaa. Taisi se melkein 20 lentoa kestää, ennenkuin teki ton tempun.
Oiskohan toi sorvaus aiheuttanut, että tuntui akkuissa tehot vähissä? Tänään yhdellä akulla iski LVC kun olin laskeutumassa ja toisella akulla jännitevaroitin huuti lopussa yhtä soittoa. Kuvittelin, että se on vaan mun kehittynyt lentotyyli. ;-)
-
Jos ei muuta ni aika omaperäisesti torpattu, ei oo kyllä tämmöstä tilannetta tullu ennen vastaan :D
-
Mulla olisi jokunen ylimääräinen alumiininen tailboom ja yksi alkuperäinen TT (lentelen nykyään vain hiilikuituisilla). Voisin luopua niistä kirjekuoren ja postimerkin hinnalla jos kiinnostaa...
-
Kyllä kiitos, minulle kelpaa originaali osat. Sisälennätykseen pitäis saada toi taas kuntoon. Taisit olla sinne Myrtsiin tulossa? voin siellä vastaanottaa tarpeettomat osat. Torppaus frekvenssilläni en ole vielä ole uskaltanut siirtyä hiilari osiin. Postissa on jo tulossa puuttuvia osia, joten ei nyt tulen palava kiire. Torque tube sai uudenlaisen virityksen - netin ohjeilla yritin kytkimen tapaisen tehdä . Tämän kerran tappiot taitaa olla tailbox, tt, boom, tt päistä laakerit ja feathering shaft, joten aika vähillä selvisin, ellei löydy vielä jotain muuta.
-
Joo yritän tosiaan ehtiä Myrtsiin. Otan osat sinne mukaan jos vain pääsen paikalle.
-
Kiitos osista. Peräputkelle tuli heti tänään käyttöä. ks. liite. 10.5 akullista lentoa tänään, kunnes päätti kopteri itsekseen taas alkaa pirottaa ilmassa vauhdilla. Ihan yllättäen, koska sitä ennen se tuntu lentävän paremmin kuin aikoihin.
Yleensä tuntuu että perä boksi heiluu helposti, mut nyt kyl oli kova duuni kaivaa putkenjämä perästä.
Varsinaiseksi syyksi epäilen peräsliderin jumitusta. Mistä sinne tulee jotain mustaa töhnää joka jumitti sliderin ja sen ohjaimen? Oli aika tosi jäykkä torpin jälkeen. Putsailin ja vähän öljysin ja nyt perän lavat kääntyy painovoimalla kun vaan vähän kallistaa.
Ihmettelin myös perän vatkausta. En saa sitä säädettyä perää hyväksi. Aina kun vetää vähän reilummin collectivea, potkasee perä vähän. Tic toc jää yritykseksi, kun perä heiluu liikaa. Myös takaperin lentäessä perä koko ajan vähän heiluu. Olen yrittänyt säätää gaineja ylös ja alas, mut en saanut sitä paremmaksi. Isomalla gyro gainilla se alko jo vatkaa paikoillaan leijuessa. Milläköhän sen saisi toimii paremmin? Tilasin uuden servon (spektrum h3060), jos se vaikka auttais.
-
Ei niin yllättäen perän putsaus auttoi myös tohon pahimpaan perän potkimiseen ja heilumiseen. Kävin 14 akkua pyörittämässä ja toimi paremmin kuin aikoihin. Tein pientä gainien ja lapakulmien tuunausta jo toi alkaa tuntua aika hyvältä.
Alkaa vähän rennommin lento kulkee, kun tekniikaa pelaa ja on ton torppaamista kokeillut riittävän monta kertaa, niin ei sen takia tartte enään hermoilla. Vähän turhan rennostikin, kun ajattelematta asiaa tuli flipattua parissa metrissä selälleen normal moodissa, josta seurasi, että tehot meni ja refleksin omaisesti rotatoin ja flippasin sen suoraan nätisti jalaksilleen ilman että mitään hajosi. ;D Tulipahan testattua, että noparin slow start käynnistyy vasta, kun se on ensin pysäyttänyt moottorin. Ei pysty autorotaatiota keskeyttämään lennosta.
-
Kantsii lentää vaan flätillä kaasukäyrällä, ja unohtaa muun tyyppiset.
-
Täytyy säätää täysin flatiksi ja luottaa throttle hold kytkimeen. On se nytkin lähes flatti, paitsi mulla normimoodissa negaativisella pitchillä sammuu moottori. Toimii ihan hyvin tähän asti kunnes aloin lentää selällään. Täytyy katsella saisko tohon nopariin säädettyä asetuksia. Governoria pitäis teoriassa pystyy säätää suoraan ohjaimesta ja olis parempi jos vois keskeytettää rotaatiot ilman uutta soft starttia, jos vaikka vahingossa räplää holdin päälle.
-
Ilman govia kannattaa melkein laittaa v käyrä. Esim. 90-85-80-85-90 Pitää kierrokset tasaisempana kun tulee kulmia roottoriin. Kokeilemalla selviää ikä toimii.
-
180cfx:ssä on gov päällä oletusarvoisesti. Taitaa olla fiksattu 4200/4600/5000rpm eri lentomoodeissa. Mulla on 0-25-25-25-25 käyrä normimoodissa. Käytän sita vaan lähtöön ja laskeutumiseen jolloin tikku alhaalla on moottori pois päältä, mutta taidan korjata ton niin ei vahingossa tuu harjoteltua autorotaatioita.
-
180cfx:ssä on gov päällä oletusarvoisesti. Taitaa olla fiksattu 4200/4600/5000rpm eri lentomoodeissa. Mulla on 0-25-25-25-25 käyrä normimoodissa. Käytän sita vaan lähtöön ja laskeutumiseen jolloin tikku alhaalla on moottori pois päältä, mutta taidan korjata ton niin ei vahingossa tuu harjoteltua autorotaatioita.
Ok sitten unohda v käyrä. Kannattaa kyllä opetella käyttämään holdia pelkästään moottorin käynnistykseen ja sammutukseen. Tikulla veivataan vain kulmia ei sammuteta mottia :)
-
Alkaa mun oma v-käyrä olla nouseva. Eilen lensi 30 akullista, toimi muuten hyvin, paitsi perä välillä sai jonkun potkuraivarin. Tapahty tyypillisesti kun kun perällä oli enemmän hommia - esim vauhdikkaassa vasen kylki edelle lentäessä ja tuulenpuuskissa.
Tänään lensin kolme akullista ja torppasin kolme kertaa hankeen. Ekalla kerralla ilmassa potkasi aina välillä yli 90 astetta, kunnes itekseen taas päätti vetää nopeet pirot. Tätä on jo harjoiteltu - Hold päälle ja onnistuin rotatoimaan kopterin oikein päin kunnes kierrokset loppu ja tipahti parista metristä hankeen.
Luulin aluks et mun peräviritelmät värisee ja heiluu liikaa - TT vaihto uuteen, ja perä lodjua yritin saada muovinpalasella tiukemmin kiinni. Uusi yritys, ja heti kun sain ilmaan alko se kaatua kyljelleen... torppi ja upouusi TT hajalla alta 5 sec lennolla.
Uusi TT sisään, uudet laakerit perään, kun vanhat oli aika rouheet. Perän tukitangot täyty työntää paikoilleen, kun ne oli irronneet. Uusi yritys - lähti lentoon. tuntu toimivan ihan hyvin. kiekat täysille ja normikuvioo hetkeen kunnes taas alko pirotus ilmassa. Tuli ei niin nätti rotatointi hankeen kyljelleen. Perä irtosi, mutta mitään ei hajonnut.
Ihmettelin mikä mättää. Hetken testailtua näyttäis, että vaikka peräservo vaikuttais muuten toimivan, mutta kun sillä on kuormaa, se nykäsee aina keskelle toiminta aluetta. Hetken kun sitä vähän kiusasin, niin se lopulta jumitti toiseen laitaan. Toi vois selittää noi potkimiset ja pirotukset. Lentää servo roskikseen. Spektrum h3060 on tulossa tilalle.
-
Terve! Tuli hankittua Blade 180 kans ja tuntumaa haettu, pienen torpin seurauksena! Perän toiminta kasauksen jälkeen ei normaalia! Ensin alko gyro korjaan itsestään aina toiseen laitaan ja seurauksena hallitsematon pyöriminen. No kokeilin vaihtaa uuden peräservon ja nyt toimii hienosti, kun tikusta kääntää vaan gyro korjaa aina vasta karvaan ja kone pyörii ympyrää! Kokeellu vaihtaa reservelle eikä vaikutusta...
Olisko gyro paskana vai jotain muuta
-
Onko sulla perän lavanpitimet oikein päin? Eli lavat pyörii vastapäivään, kun katsoo kopterin oikealta puolelta. Lavapitimen kiinnike linkki peräslideriin on lavan etureunan puolella. Sen voi vahingossa pistää väärinpäin, jolloin ohjaukset menee myös väärin.
-
Onko sulla perän lavanpitimet oikein päin? Eli lavat pyörii vastapäivään, kun katsoo kopterin oikealta puolelta. Lavapitimen kiinnike linkki peräslideriin on lavan etureunan puolella. Sen voi vahingossa pistää väärinpäin, jolloin ohjaukset menee myös väärin.
No sieltähän tuo vika vaikuttaas löytyvän :D, täytyy viälä käyrä oikeen koittaas! Kiitos vinkistä, Mielestäni kasasin niin kuin se oli, mutta en näköjään :D