Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: porepe - 04 Marraskuu, 2014, 19:51:03
-
Tulipa hankittua otsikon mukainen kopu ja tontitettua se kuten kirjoitin tuolla http://www.kopterit.net/index.php?topic=24227.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=24227.0)
Eli nyt kun kopu on pakko purkaa atomeiksi niin tutustutaampa tarkemmin sen tekniikkaan ja sisuskaluihin. Koitan pistellä kuvia hieman tännekkin ja picasan alle tulee varmasti enemmänkin...
TÄRKEÄÄ. jos ostat ko. kopun niin aseta parametrit kuten facebook ryhmässä neuvotaan ennen kuin lennät sillä.
MAA-ASEMAN FAILSAFE OLI OMASTA TEHDASASETUKSISSAAN POIS PÄÄLTÄ eli jos olisi karannut androidilta niin sinne se sitten olisi mennyt ilman että mitään olisi ollut tehtävissä...
Tämän ketjun tarkoituksena on siis tutustua kopterin tekniikkaan puolueettomasti ja tekniikkaankin nippeli painotteisesti ottamatta kantaa hinta laatusuhteeseen tms. Myyjät tietysti hehkuttavat uutuutta ja niinhän heidän tulee tehdäkkin, mutta onko kopteri hintansa väärtti niin sen saa jokainen miettiä omassa mielessään...
Itsellä ei ole kokemusta juurikaan muista Quodeista joten joku kenellä on niin voi sitten kertoa plussat ja miinukset muihin malleihin nähden.
Tekniset tiedot walkeran sivuilta
(http://www.walkera.com/en/admin/js/kindeditor/attached/image/20140925/20140925192142_44567.jpg)
Omassa suomesta ostetusta paketista löytyi
Devo F12E radio
Ilook+ kamera
G-3d gimpaali
5400mah/ 6 kennon lipo.
5a laturi
BT-2401A/B datalinkki maa asemaa varten (EI TOIMI ILMAN PÄIVITTÄMISTÄ)EI TOIMI VALITETTAVASTI SAMAAN AIKAAN RADION KANSSA
Scout X4 kopteri jonka sisältä sitten löytyy...
FCS-X4 ÄLY ( arduino) tarkennusta tulee jatkossa lisää
RX709 VASTARI telemetria portilla ( portista kytketty vain yksi johdin gps moduuliin ei muuta)
BT-2401A MAA-ASEMA LINKKI
GPS UBLOX NEO-6M-0-001 ( sisältää kompassin ja pariston) ymmärtääkseni ei ihan parhaimpia siruja, mutta tiedä sitten kannattaako vaihtaa vai ei?
YLIMÄÄRÄINEN SERVO LIITIN ( Menee gimpaalin johtosarjaan mutta ei ole kytketty mihinkään.
YKSI HASSU MÖYKKY ( menee aux7 gimpaalin johtosarjaan. liittyyköhän kameran laukomiseen)
DATALINKISTÄ.
Eli mukana tulee MAA-ASEMA linkki jonka kautta voi kopteria sitten hallita, ohjelmoida ja säätää Android tai ios laitteella.
SUURIN PETTYMYS TÄSSÄ PAKETISSA. Datalikki ei toimi radion kanssa samaan aikaan. Eli vain jompi kumpi voi olla yhteydessä kopterin joko linkki tai sitte devo12. Datalinkki kaataa android laitteet kunnes se on päivitetty ja päivitykseen tarvitaan walkeran usb-uart ohjelmointi kaapeli, siis se sama kuin vanhemmissa walkeran vehkeissäkin.
JOS TAAS KYTKEE KAAPELILLA MISSION PLANERIN KIINNI KOPUUN NIIN DEVON RADIO TOIMII NORMAALISTI.
Järkeeni ei mene miksi tuo on tehty noin. Miksei linkki vain voi linkittää kuten langaton usb jolloin radion ja langattoman missien planerin käyttö onnistuisi yhtä aikaa. Eli reittipisteitä voisi heitellä sinne lennossa ja ennen kaikkea lentodata tulisi täydellisenä alas koneelle. Ardupilottiinhan näitä kolmannen osapuolen linkkejä on asennettu niin miksi walkeran omilla linkeillä homma on estetty.
Radioon tai älyn ei myöskään ole oletuksena asetettu autopilot tilaa eli vaatii pientä säätämistä jos haluaa pitää kontrollit radiossa ja tarvittaessa käynnistää reittilento radion kautta. Itse tein tämän tappelemaan aikani radion mix,travel etc säätöjen kanssa.
Omassa koneessani ei gps hold pitänyt konetta paikoillaan ainakaan alkuperäisillä parametreillä joten en kauheasti luottaisi noihin Gps toimintoihin ainakaan vielä vaikka kaiken maailman youtube videot ja myynti esitteet niitä hehkuttavat. Nämä ongelmat saattavat tietty korjattua päivitysten myötä mutta tätä kirjoitettaessa toiminta on mitä sattuu...
JATKUU....
GPS on siis samaa kauraa kuin qr350pro mallissa. Piireiltään identtinen mutta piirilevy suurempi.
-
Walkeralta tulee Scout:iin korjaukset, jossa on korjattu näitä alkusarjan ongelmia. Tarkkaa listaa en saanut, mutta interferenssi ongelmat on korjattu ja uudet asetukset ja softapäivitykset ovat nyt tulossa (kolmas versio). GPS:n tarkkuutta koittavat vielä parantaa.
-
Mielenkiintoista ja mukavaa kuulla että paneutuvat ongelmiin. Mahtaakohan päivitys olla pelkkää softaa vai myös rautapuolta? Tuo android lähti tulille kun päivitin nuo linkit uudemmalla filulla. Tiedä sitten mikä beeta versio on itselle tullut mutta tällä mennään...
Molemmista walkeran linkkipalikoista löytyy sekä usb että uart liitin ja maapuolen palikasta myös bluetooth. Tiedä sitten millaisella modauksella tai ohjelmalla saisi nuo toimimaan vain tyhmänä linkkinä. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä että kopussa oleva linkki keskustelee uartin kautta älyn kanssa. Myös kaikki käytössä olevat vastarin piuhat paitsi aux7 ja telemetria menevät linkkipalikan kautta seuraavasti
Vastarin Databus -> BT-2401A ppm in
Vastarin aux4 -> BT-2401A pwm in 3
Vastarin aux5 -> BT-2401A pwm in 2
Vastarin aux6 -> BT-2401A pwm in 1
Vastarin aux7 -> kamera gimpaalin johtosarjaan jonkun pwm releen tms möykyn kautta.
Vasta tuosta BT Mokkulan ulostuloista ne menevät älylle elikkäs laitteelle FCS-X4
Ainoa piuha mikä menee suoraan vastarilta älylle on tuo telemetria piuha joka siis menee Gps modulin johtosarjaan.
Eli luultavasti tuo BT mokkula estää liikenteen vastarin ja älyn välillä jos maa-asema linkki on aktiivisena jolloin ohjaaminen radion kautta on luonnollisesti mahdotonta. Vielä en ole varma miten tuo radion blokkaa mutta koitan ottaa selvää koska mielestäni olisi turvallisempi jos radiota voisi käyttää...
Pitää viellä varmistaa mutta mielestäni kaikki muu menee datana / ppm muotoisena paitsi laskuteline ja kameran ohjaukset.
-
Eli alustavasti sain ainakin walkeran oman maa-asema softan pelaamaan devon rinnalla kun ohitin bt palikan ja nyt vastari keskustelee suoraan aivojen kanssa mutta reittipisteet, parametrit, lentodata etc siirtyvät uart kaapelin kautta älyn ja bt palikan välillä. Tietenkään en pysty nyt konetta androidista manuaalisesti virtuaali tikuilla lentämäään mutta eipä ole tarvettakaan...
Gps vaeltamisen näkee oheisesta kuvasta kun kopu on oikeasti ollut paikoillaan noin 10 minuuttia. Kuvassa ei ole alkulämmittelyn rataa vaan ainoastaan se mitä kone mukamas liikkui kun oli ollut päällä aikavälillä 5-15minuuttia...
Edit: PAHIMMAT JÄIVÄT KUVAAMATTA. kone siirtyi yhtäkkiä mukamas noin kilometrin pohjoiseen ja sieltä vajaa kilsan etelään vaikka olla möllötti samassa paikassa. Tosin kuoret auki joten kannen maataso elikkäs kuparilevy ei ole paikoillaan... Silti mielenkiintoista seurattavaa tabletin ohjelmistosta kun kopu ajaa mukamas pari kilometriä noin 5 sekunnissa... 3 ja 5 välähdyksen paikoitusero oli luokkaa 5 metriä... Katsotaan jos saan parempia tuloksia kun kansi on kiinni... GPS MAATASON PUUTTUMINEN SAATTAA AIHEUTTAA OMAT HEITTONSA JOTEN LUE TÄTÄ VARAUKSELLISESTI ELI RAUTALANGASTA VÄÄNNETTYNÄ KUN KOPTERI ON KASASSA NIIN GPS TODENNÄKÖISESTI TOIMII PAREMMIN...
-
Kannattaa huomioida tämä:
IMPORTANTLY, do not leave the scout on for extended time without binding to GCS or radio, as that WILL fry the power board. (Dont ask how we know) ;D
-
Kannattaa huomioida tämä:
IMPORTANTLY, do not leave the scout on for extended time without binding to GCS or radio, as that WILL fry the power board. (Dont ask how we know) ;D
Nyt meni kyllä hieman yli hiseen
.. miten hitossa tuo seisottamin tuohon vaikuttaa
Vai keittääkö se regulaattorit vai mitä.
Sain tänään uuden rungon mallia carbon look...
On kyllä aika operaatio vaihtaa...
-
Pitää viellä vilkaista tuo aivolaatikko tarkemmin läpi mutta äkkiseltään alkaa tuntumaan että scout on runko,moottori ja akkupuolta lukuunottammatta identtinen qr350pro kopterin kanssa. Tietty vastarissa telemetria portti ja sitten tuo maalinkin mokkula android ja ios laitteita varten scoutista löytyy joita ei vakio 350ssä ole. Usb kaapelin kun lyö kiinni niin tunnistaa saman arduinion molemmista ja Gps/kompassi identtinen... se onko aivoissa samat kiihtyvyysanturit ja barometrit selviää piahkoin... 350prossa saattaa myös kaksisuuntainen uart väylä kommunikointi olla estetty. Tällä ei sinäänsä merkitystä koska bt palikka ei 350seen mahdu kuin gimpaalin paikalle... Mutta varaosien etc kannalta saattaa kiva tietää miten nuo eroavat...
Edittiä....
FC tai äly millä nimellä sitten haluaakin tuota kutsua niin ei ole sama... Piirilevy on muuttunut toiselta puolelta oleellisesti. Looppia en jaksanut kaivaa joten en tiedä onko palikoita vaihtunut uudempiin....
Gps on siis piiriltään sama mutta scoutissa sekä gps että kompassa on samalla levyllä kun taas 350ssä ne on eri paikoissa. Kompassin tyyppiä en lähtenyt vertailemaan.....
-
Tuo F12S Radion telemetria näkymä on sen verran köyhä omaan makuun että laitampa minim Osd palikan tilaukseen.
Koska en kaipaa yhtään ylimääräistä lähetintä kopuun niin päätinpä purkaa tuon Ilook+ kameran samalla kun kopterikin on atomeina...
kameran sisällä kolme pää osaa eli Kenno/objektiivi paketti, Kameran emolevy ja täysin erillinen lähetin osa kuten epäilinkin.
Emolla menee lähettimelle 3 johtoa jotka ovat...
Valkoinen = maa
Vihreä = audio ( ainakin luulisin. En tutkinut kun en tarvitse.)
Punainen = video
Katkaisin piuhat ja juotiin pidemmän Johtosarjan tilalle johon tarkoitus laittaa perus servoliitin, jossa keskellä maa ja laidoilla av/in ja av/out.
Näin ollen perus "bind plug" paikoilleen ja kamera toimii kuten ennenkin tai sitten servokaapeli kiinni ja toinen pää minim Osd lautaan ja näin Osd saadaan kameran ja lähettimen väliin jolloin datan pitäisi näkyä mankan taulussa. Ensin meinasin koko lähettimen repiä ulos boksista mutta sitten en voi fpv: tä käyttää muissa kopussa. Kuvia tulee perässä kunhan ehdin...
-
Tullut leikittyä 350pron kanssa viime päivät joten Scoutti hieman vaiheessa vieläkin.... En uskaltanut tuota droidplanner v2 softaa kokeilla suoraan Scoutissa joten olen sillä ohjelmoinut tuot pienempää näin ensialkuu ja tuntuu siinä ainakin pelittävän.
-
Nyt kun on tullut tuolla 350llä lenneltyä kameralla ja ilman niin erot Scouttiin alkavat todella erottua... vaikka Scouttia en montaa minuuttia ehtinyt ennen torppausta lentämään niin ero 350een on huima. Scout on jopa kameravarustuksella vakaampi, hepompi ja tehokkaampi kuin 350nen ilman kameraa... Eli jos ja kun muutama alkupään bugi Scoutin GSCn ja GPSn puolella saadaan kuriin niin olen pakettiin enemmän kuin tyytyväinen. Ennen kailkea SUURI KIITOS HOBBYLINNALLE tuesta, varaosista ja ymmärryksestä tätä tekemääni tarkempaa syyniä kohtaan. Näkökulmani on nimen omaan alottelevan multicopter lentäjän mielipide eli joku kokeneempi varmasti pelastaa koneen pahemmasta tilanteesta kuin minä, mutta toivottavasti kirjoitukseni auttaa murtamaan sen harhakäsityksen jonka mainoksista voi saada. ELI KOPTERIA ON OSATTAVA LENTÄÄ TURVALLISESTI OLIPA SE SITTEN KUINKA AUTOMAATTINEN TAHANSA. ELI OPETELKAA HALLITSEMAAN LAITTEENNE MYÖS MANUAALISESTI ÄLKÄÄKÄ USKOKO KAIKENMAILMAN MAINOSLAUSEITA MITÄ NETISSÄ HEHKUTETAAN...Itse en tuohon miinaan ole lauennut koska suhtaudun tekniikkaan aina skeptisesti ja pidän sitä vain avustajana en herrana...
-
Tiedä sitten vaikuttaako tämä paikannuksen tarkkuuteen ja häiriö alttiuteen vai pelkästään pilotin mielenrauhaan mutta tuli kuitenkin alu teipattua koko ylärungon sisäpuoli kriittisiltä alueilta.
-
Eipä tuosta haittaakaan ole. Olen tuplafoliot vetänyt QR X350Pron gps:n modulin kohdalle ja siitä vähän yli.
Sen missä huomannut suurimman hyödyn niin saa nopeammin GPS-yhteyden. Tarkkuuteen ei mielestäni hirveästi vaikuttanut,
-
Walkeralta tulee Scout:iin korjaukset, jossa on korjattu näitä alkusarjan ongelmia. Tarkkaa listaa en saanut, mutta interferenssi ongelmat on korjattu ja uudet asetukset ja softapäivitykset ovat nyt tulossa (kolmas versio). GPS:n tarkkuutta koittavat vielä parantaa.
Mielenkiintoista tästä tekee se että Hobbylinna ei ole kuullut vastaavaa walkeralta mutta alkusarjassa tai jollakin aikavälillä tehdyissä koneissa on ollut muita malleja enemmän ongelmia.
Tämä selviää esimerkiksi lukemalla Scout X4 facebook ryhmää ->
https://m.facebook.com/groups/809947189027931?view=permalink&id=842073839148599&ref=m_notif¬if_t=group_comment_reply&actorid=1185691418 (https://m.facebook.com/groups/809947189027931?view=permalink&id=842073839148599&ref=m_notif¬if_t=group_comment_reply&actorid=1185691418)
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=_1u_PLFwoRM (https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=_1u_PLFwoRM)
Joku Taiwanin toimittaja oli maininnut että 1-15.9 tehdyissä olisi ollut FC ongelmia...
FB ryhmästä käy myös ilmi ettei minun Scout ole ainoa joka lähtee omille teilleen tai sekoilee miten sattuu...
Tosin ei niitä ongelmia aivan kauheasti ole ainakaan vielä raportoitu joten kyseessä lienee maanatai kappaleet....
Syy miksi palasin tähän aiheeseen on että SCOUT TULI TOISTAMISEEN TONTTIIN ja samalla tavalla... ensimmäisellä kerralla kone oli loitter tilassa ja lähti yht äkkiä täysillä taakse päin ja tikut eivät tienneet mitään. Otin tonttiin ja kasasin koneen uuteen runkoon... Kamera ei lopettanut kuvausta oikein joten video tiedosto sökönä...
Toisella kerralla ( viime yönä ) tilanne muutoin sama mutta lentomoodina altitude hold. Leijuttelin konetta noin 1.5 metrin korkeudella ja olin lennellyt sillä jo torppaa ympäri viimeisen 10 minuuttia. Käänsin tien päällä kulkusuunnan ja lentelin kaikessa rauhassa hiljaksiin eteenpäin noin kävely vauhdilla kun kone ilman mitään varoitusta nykäisi ja niiasi etu vasemmalle ja samantien perään lähti täysillä taka oikeaan. Heitin koneen stabil tilaan ja otin tonttiin... tai siis ojaan katolleen se päätyi lopulta noin 15m päähän tuosta niiauksesta.
Taas sama homma windows 8.1 väittää että sd kortti on tyhjä vaikka videokuvaus oli päällä ja akku ei tällä kertaa edes irronnut. Hain netistä 40 taalaan palautus ohjelmiston joka onnistui palauttamaan jopa edellisten 2 formatoinnin takaiset tiedostot kortilta. Ohjelma varoitti ettei videotiedostot välttämättä toimi ja tarjosi 3 osapuolen videokorjaus ohjelmistoa. Ohjelma maksaa bout satasen. Latsin sen ja ajoin viimeisen videon siitä läpi.. kuvanlaatu ok mutta ääniraita pätkii ärsyttävästi... mutta ennenkaikkea torppaus videon sai kuin saikin pelastettua riittävän hyvin jotta siitä näkyy mitä tapahtuu... Toki kello oli yli puolenyön joten valoa tai gammaa tulisi lisätä jotta kuvasta saisi selkeämmän, kun ei tämä Ilook+ ole mikään yökamera
video tuolla -> https://www.youtube.com/watch?v=_1u_PLFwoRM (https://www.youtube.com/watch?v=_1u_PLFwoRM)
-
Ehkä eniten Walkeran FC:ssä ärsyttää se ettei logeja saa päälle, tai ainakaan minä en ole saanut joten jää vain arvailujen varaan mikä sielä sekoilee tai mikä bitti menee poikittain...
-
Tarkoittaako "otin tonttiin" hallittua torppaamista?
-
Hallittu on aika kaukaa haettu käsite kun katsoo videon ;)
Mutta siis joo heitin manuaalille ja kaasut alas...
2 metrin päässä oli lauta aita joten olis taas saanut parsia koko kopun nippuun ilman pudotusta. Nyt ei mennyt kuin laskutelineet.
-
No niin ja taas on facebook ryhmässä yksi onnellinen lisää jonka Scoutti otti hatkat... Tällähetkellä näyttää siltä että olemassa omevalla firmwarella ei kannata mitään gps modea käyttää... kopteri karkasi silti vaikka omistaja yritti paikata manuaali tilassa kun tämäkään ei onnistunut kokeili hän rtl modea mutta kopteri katosi taivaalle....
Kalibrointi ja odottelu on kuulemma scoutin kohdalla erittäin tärkeää ja jos kalibroinnin jälkeen siirtää kopua enne lähtöä niin sekoittaa kompassin... myös muut ovat raportoineet että jopa 11 sateelliitin tuella voi gps seota yhtäkkiä joten älkää käyttäkö gps tiloja ainakaan ensimmäisten 10 lennätyksen aikana vaan opetelkaa manuaali puolen lentoa... Tiedä sitten onko walkera korjaamassa näitä ongelmia millaisella aikataululla...
Manuaali lentämiseen ihan kiva härveli....
-
ELI KOPTERIA ON OSATTAVA LENTÄÄ TURVALLISESTI OLIPA SE SITTEN KUINKA AUTOMAATTINEN TAHANSA. ELI OPETELKAA HALLITSEMAAN LAITTEENNE MYÖS MANUAALISESTI ÄLKÄÄKÄ USKOKO KAIKENMAILMAN MAINOSLAUSEITA MITÄ NETISSÄ HEHKUTETAAN...Itse en tuohon miinaan ole lauennut koska suhtaudun tekniikkaan aina skeptisesti ja pidän sitä vain avustajana en herrana...
Olen samaa mieltä. Lisäisin tuohon vielä, että kopteria on paljon mukavampi itse ohjata. Itse olen X350 PRO -kopteria kolhinut ainoastaan noissa gps-tiloissa. Pari kertaa on laskeutuessa pompauttanut itsensä väärin päin. Kerran tuli vauhdilla alas ja gimbaali rikki. Itse en ole vielä tonttiin ajanut. Senkin aika varmaan koittaa..
-
Olen samaa mieltä tuosta manuaali modessa lentämisestä. Mutta Walkeran manual modehan on itseasiassa stabilze mode eli autopilotti vakauttaa koneen mutta ei tee muuta. Altitude holdissa mukaan astuu barometri tarkkailemaan korkeutta... Scoutin kohdalla manual mode ei pelasta tuholta jos olaan matalalla, koska osa koneista kärsii jonkin asteen sekoiluista ( eivät kaikki yhtä pahasti ) ja kone saattaa lähteä driftaamaan täysillä satunnaiseen suuntaan. Scoutti kärsii myös moottoreiden sycronointi ongelmista ja viallisia ESCejä on tullut mailmalla vastaan jolloin saattaa sammuttaa yhden moottorin kesken lennon tms...
Joku julkaisi eilen kuvan FBssä uudesta Scoutistaan ja gps antennin kuori on muuttunut muodoltaan korkeammaksi. Voi olla että ovat vaihtaneet gps mokkulan toiseen mutta tästä ei vielä ole vahvistusta....
Omani on sekoillut sekä GPS että Altitude tiloissa joten gps ei ole yksinään syypää sekoiluun...
-
Aivan. Eli quadin sekoilu ei silloin liity gps-tilaan vaan johonkin muuhun ongelmaan?
-
On siinä sellainen aasinsilta että GPS ja Kompassihan ovat samalla piirikortilla kuten ovat myös talissa ( sama varaosa).
Ja APM saataa tehdä mitä vain jos kompassi sekoaa... En ole tuota APMn lähdekoodia jaksanut tutkia mutta ymmärtääkseni kompassia käytetään kaikissa lento modeissa yhdessä gyron kanssa määrittelemään suunta ja asento... Eli kompassi virhe tai pikemminkin nopea aiheeton muutos kompassin kuvittelemassa pohjoisessa saattaa aiheuttaa vaikka mitä.... Joten kun ovat samalla kortilla niin GPSän vaihto saattaa auttaa vaikka vika ei siinä olekkaan....
Kompassihan toimii I2C väylässä ja tuossa omassani on ehkä ongelma väylässä... vaihdoin Gps mokkulan perjantaina ja sen jälkeen kone ei löytänyt kompassia. Laitoin vanhan takaisin mutta eipä toiminut enää sekään.. boottasin koneen moneen kertaan ja koitin useasti molempia sekä uutta että vanhaa mutta aina lopputulos sama ei kompassia... Kun kone oli levännyt yli 24 tuntia lähti kompassi tulille kun koneen käynnisti eli kaikki näennäisesti taas ok...
Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että FCssä on jotakin häikkää tai walkeran virittämässä APM softassa paha bittisolmu...
Maailmalla on useita ja suomessakin muutama Tali H500 johon vaihdettu täys APM tai Naza vastaavien ongelmien ja luotettavuuden takia... Myös Scoutteja on mailmalla modattu muille ohjaimille kuin Walkeran omalle... Lisäksi Taleihin on vaihdettu noparit koska orkkikset ovat todella hitaat... Scoutin kohdalla samaa ongelmaa mutta vaihtaminen on haasteellisempi kun tilaa ei oikein ole millekkään normi 30A noparille, eikä APM 2.6 mahdu Scoutin sisään servoliittimien kanssa ellei levylle juota 90 asteen liittimiä tai kolvaa johtoja suoraan ohjaimeen...
Naza kait sinne mahtuisi mutta sitä en huoli....
-
Jaa niin. Unhtui mainita että viime mällin jälkeen jossa siis laskutelineen jalat katkes. Alkoivat servot pitämään ajoittain hassua ääntä... No enää eivät pidä minkäänlaista äänä mutta haisevat hiton pahalta :) eli servojen piirit kärähti....
-
Joo kyllähän nuo multikopterit ovat sisuksiltaan monimutkaisempia mitä luulin :D
Toivottavasti saat kopterin kondikseen ja syy oikkuiluun löytyy.
-
No itseasiassahan ne ovat paljon yksinkertaisempia mekaniikaltaan kuin normi heli tai edes liidokki... Ja kaikki se monimutkaisuus on oikeastaan ohjelmistossa. Eli mitäkä anturiarvot aiheuttavat minkäkin tapahtuman ja millä ehdoilla...
Jos pistetään multin ohjaimeksi joku Kk2.0 niin on lähempänä perus heliä säädöiltään ja lento tuntumaltaan... KKssa kun ei ole mitään gps tai kompassia... vain 3 akseli gyro ja kasa säätöjä ja mixauksia... Voihan tuollaisen multin älyn laittaa normi kopteriin ja kun irroittaa tikuista niin siinä se sitten olla möllöttää paikoillaan hooveroimassa...
-
No itseasiassahan ne ovat paljon yksinkertaisempia mekaniikaltaan kuin normi heli tai edes liidokki... Ja kaikki se monimutkaisuus on oikeastaan ohjelmistossa. Eli mitäkä anturiarvot aiheuttavat minkäkin tapahtuman ja millä ehdoilla...
Sehän siinä vähän hämääkin. Olen tottunut säätämään mekaanisesti. Esim. gyrona olen lähinnä gy401:ä käyttänyt. Perus stabbari-tangolla varustettu säätyy mukavasti. Nyt olen törmännyt kaiken maailman gepseihin ja IOC mikä lie :D Mutta mielenkiintosia laitteita ja kyllähän näistä enemmän haluaa tietoa. Siksi näitä sinunkin kokemuksia luen mielelläni.
-
Mekaanisissa säädetään linkkejä etc ja näissä Bittejä. Ennenvanhaan pulsaattoria veivattiin käsin ja nykyiset pesukoneet vai pitäisikö sanoa pesurobotit lähettelee viestiä tablettiin tai puhelimeen... maailma muuttu....
-
Melkein 2 kuukautta on mennyt ja nyt on kopu korjattu ja ensimmäiset test ilmennyt takana. toimii manuaali tilassa hyvin mutta gps tilat testaamatta.
Koitan lähipäivinä päästä testaamaan paremmin. Laskutelineet ei toimi kun servot palo viime mällin yhteydessä. Uudet tulossa takuuna, kuten tuli kuoret, gps ja muitakin osia.
Toivottavasti vastoinkäymiset alkavat olla takana ja päästään harrastamaan..
Akun virtakytkin ja esc ongelmat ovat pudottaneet useita Scoutteja ympäri maailmaa ja nuo kytkimet tulisi vaihtaa ensi tilassa jos edes epäilee niiden toimintaa... jos kytkin hajoaa lennon aikana sammuu kone ja siitä sitten seuraa mitä seuraa...
Koitan jossakin kohtaa kirjoittaa kunnon listan alku toimenpiteistä ennen lentoa, koska tämä tuntuu olevan suurin syy koneen karkaamiseen pilotilta.
Myös USB liittimien ja ylipäätään muidenkin komponenttien on raportoitu olevan heikkoja ainakin näissä alku sarjan koneissa.
Näistä syistä en suosittele konetta henkilöille joilla ei pysy kolvi kädessä tai jotka eivät ymmärrä elektroniikan perusteita.
-
Ai niin ja Scoutissahan ei ole GPS position holdia vaan se on Loiter mode jossa kone driftaa enemmän tai vähemmän 10-30 metriin ennen kuin pysähtyy tikkujen vapauttamisen jälkeen toisin kuin dji.
Mikäli olet vasta aloitteleva quadisti osta ennemmin 350Pro. on noin 10 helpompi ja turvallisempi kone aloittelijoille.
-
Komponentti ongelmat ovat ikävä juttu mitä Scoutin kohdalla on törmätty. Edelleen puuttuu myös iOS-laitteille sovellus, luvattu jo ennen joulua, mutta sitten taas hiljaista.
-
Niinpä. Myyjien kannaltakin tilanne on lienee kiusallinen kun mainokset lupailevat kaiken laista ja todellisuus on sitten jotakin muuta. Itse olen polttanut molemmat laskutelineiden servot mutta muut komponentit ja juotokset ovat toistaiseksi pysyneet kasassa. Ei se nyt luottamusta nosta kun noita juttuja maailmalta lukee mutta kuten sanoin itse olen vielä pahimmilta ongelmilta välttynyt.
Tänään itseasiassa luottamukseni Scouttiin kasvoi huomattavasti kun suoritin ensimmäiset GPS pohjaiset reittilennot ilman minkään laisia ongelmia.
Yksi Varottava asia Scoutissa on taas ilmennyt eli failsafe järjestelmä ei toimi edes radio-ohjauksessa tehdas asetuksilla. vaan tiettyjä asetuksia pitää tehdä...
-
Ensimmäiset GPS testit on tehty uudelleen katsauksen jälkeen ja videon voi katsoa tuolta... https://www.youtube.com/watch?v=yC8kadjH6OQ (https://www.youtube.com/watch?v=yC8kadjH6OQ)
-
Minusta ajatus konffata radiosta failsafe -tila laittamaan gear-kanavalle RTL-status on todella hyvä. Jos jostain syystä laite ei tosiaan ymmärrä häiriötä, niin sitten vastaanotin osaa auttaa tuossa. Laitoin tuon x4:lle suositellun asetuksen käyttöön myös x350:lleni, ei se ainakaan haittaa mitään ja ei vara venettä kaada.
-
Terveisiä täältä aasiasta. Oltiin juuri Walkeraa tapaamassa ja käytiin läpi aika paljon näitä alkusarjan Scout:in murheita. Walkera on korjannut kaikki ongelmat (mm. uusi softa, uusi gps ja uudet nopeudensäätimet). Nopeudensäätimien ongelma oli itseasissa pahin ja lopettivat tuotannon kahdeksi viikoksi, kunnes se saatiin korjattua. Uudet Scout:it pitäisi toimia kuitenkin ongelmitta ja vanhoihin kannattaa nopeudensäätimet vaihtaa ja päivittää softa. GPS:n vaihto ei ole niin kriittistä.
Lennätettiin uutta Scouttia ja tulevia malleja täällä paljon ja yhtään ongelmaa ei ollut ja kokeiltiin sekä radiolla, että ground stationilla ohjausta. Parin viikon kuluttua on tulossa vielä päivitys, että voit vaihtaa ground stationilta radiolle ohjauksen lennossa. Huomenna palaan takaisin Suomeen ja saa taas puhelimitsekin kiinni.
-
Hieno uutinen nuo Walkeran parannukset. Se että jääkö tämä vaihto operaatio kenen maksettavaksi on mielenkiintoista nähdä. suomen oloissa olisi parempi gps enemmän kuin suotavaa. Vanhalla mallilla on välillä jäänyt lennot lentämättä kun ei armaa konetta... Valitettavasti tästä on jäänyt vähän Beeta testaaja fiilis vaikka on koneesta maksanut täyden hinnan... Mielestäni olisi kohtuullista että Walkera toimittaisi tuon gps:än ja ESC:it ilmaiseksi niille joilla on tuo alkusarjan kone. Akun virtakytkin on myös raportoitu heikoksi maailmalla ja kone saattaa sammua kesken lennon. Toivottavasti akut on myös korjattu.
Toivoin että Walkera antaa osat, ettei tarvitse tapella jos ESCit palaa kesken lennon ja kone on romuna tontissa, koska kyseessä on yleisesti tiedossa ollut valmistus virhe ja sitä koskee kauppalaki.
Eli vaikka takuuaika olisi ummessa niin kuluttaja voittaa riidan jos sinne asti asia joudutaan viemään. Ja jos aikaa on kulunut riittävästi niin viulut jää maahantuojalle hoidettavaksi. Siksi mielestäni nyt olisi oikea ajankohta maahantuojien herätä pyytämään nuo beeta version korjaus osat walkeralla kun vielä ne olisi takuuajan puitteissakin mahdollista saada... säästäisi aikaa ja vaivaa kaikilta osapuolilta.
Tämä siis koskee niitä maahantuoja jotka ovat konetta jo viime vuonna myyneet.
-
Hämmennetään soppaa vielä vähän lisää... Olen tuolla globaalissa Scoutin FB ryhmässä nähnyt kuvia erilaisista nopareita kuin omani ja myös ns uudemman josta pääte kivet poksahtaneet. Hauskinta asiassa on ollut että yleisimmin hajoavat koneen käynnistyksen yhteydessä jolloin ei ole tullut muita vahinkoja, kun koneella ei ole päästy ilmaan... Muutamia tapauksia on ollut joissa kone on sammunut kokonaan tai se on sammuttanut moottorit kesken lennon. Moniko näistä on todellisuudessa ns pilot error en tiedä... Myöskään ei ole tarkkaa tietoa siitä mitä sarjaa viime vuoden lopulla myydyt koneet ovat. Ne eivät ole uusimpia mutta tuskimpa ne ovat vanhimpiakaan tuotannossa olleita. Ja oliko Esci vika sitten missä valmistus erässä niin sekin lienee arvoitus. Omastani ei ainakaan vielä noparit palaneet.
Myös nuo GSC ohjelmisto ja Firmware versiot ovat hämärän peitossa... Suomeen tuoduista ei ole vanhin fw. Joka on luultavasti ollut käytössä walkeran mainos videoissa eikä myöskään niin uusi fw. Mikä on ladattavissa walkeran sivuilta. Tämän jälkeenkin on ilmestynyt ainakin kaksi beeta versiota joita on muutama kaveri päässyt maailmalla testaamaan... Tosin mielenkiintoista oli että se vanhin taisi toimia paremmin kuin uudemmat fw:t, eli päivitys ei välttämättä kannata. Lisäksi asiaa vaikeuttaa se että osa Android laitteista toimii paremmin jonkun, tietyn version kanssa kuin toinen... Tarvittaisiin kattava lista mikä fw ja Android laite sopii parhaiten yhteen... Itse olen käyttänyt viime aikoina Droid planeria mutta sen kanssa pitää olla varpaillaan koska kaikki ominaisuudet eivät toimi tai ne toimivat eri tavalla...
Walkera on myös hitsannut osan lentotiloista suoraan lähdekoodiin toisin kuin perus APM. ( ei koske 350prota) Eli Talin ja Scoutin flying mode valintojen muokkaaminen voi olla kohtalokasta. Ainakin IOC ja Ympyrän säde on softa tasolla joten näitä ei pidä mennä sotkemaan millään plannerilla. Viimeisten huhujen perusteella myös PID säädöt on jotenkin upotettu softa tasolle joissakin fw. Versioissa ja näin ollen niiden muuttaminen voi sekoittaa koneen totaalisesti. Aika näyttää kuinka nämä alkavat toimimaan. TÄLLÄ HETKELLÄ OMANI ON LENTOKUNNOSSA JA KIITOS HOBBYLINNAN HENKILÖKUNNALLE. kun olette jaksaneet puida tätä asiaa walkeran kanssa. KIITOS myös Verticalhobbylle palautteesta ja antoisista keskusteluista.
vielä kun saadaan kunnollinen suomenkielinen ohjeistus ja ohjekirjat niin voisi alkaa jopa suosittelemaan konetta jollekkin. Koneeseen pitäisi tehdä koko ohjekirja uusiksi eikä suomentaa alkuperäistä, koska orkkis sisältää selkeiden virheiden lisäksi asioita jotka ymmärtää herkästi väärin ja jotka johtavat pilotin tekemiin virheisiin ja sitä kautta jopa koneen tuhoutumiseen tai häviämiseen. Toivoisin myös avoimuutta Walkeran suunnalta siitä mitä muutoksia koneisiin, osiin ja ohjelmistoihin on tehty ja miten esimerkiksi uudempi fw eroaa vanhemmasta.
-
Verticalilla uutta paranneltua Scouttia hyllyssä. Olis tarvinnut näköjään odotella...
Semmoinen varoituksen sana noista päivityksistä, että korjaisi tänään yhden harrastajan Scoutin kun oli mennyt päivittämään GSCn väärin eli Scoutin USB liittimen kautta Serial Angel ohjelmalla. Lopputuloksena oli se että Scoutin FCssä oli sitten maa-asemalinkin Firmware ja eihän se sillä tietenkään toiminut. Eli Walkeralta puuttuu noista suojaus kokonaan ja näin ollen täysin väärän komponentin voi päivittää toisen komponentin softalla. Tilanne tuli korjattua mutta saattaa tuon saada niin solmuun että joutuu ostamaan uuden osan. Eli tarkkuutta päivitykseen...
-
Minun ja muutaman muun harrastajan päähänpistosta johtuen perustettiin suomen kielinen FB. Ryhmä APM pohjaisille walkeran vehkeille...
https://www.facebook.com/groups/393122760862272?message_id=393273247513890&ref=m_notif¬if_t=like&actorid=1439604477 (https://www.facebook.com/groups/393122760862272?message_id=393273247513890&ref=m_notif¬if_t=like&actorid=1439604477)
-
Moro kaikille!
Olen lueskellut mielenkiinnolla tätä topiccia ja melkoista taistelua Porepellä on ollut scoutin kanssa. Harkitsin pitkään ostaisinko walkeran x350 pro:n vai Scout x4 kitin kuvaus kopteriksi.
Huomasin nettiä selaillessani, että lähes kaikilla tämän tason quadeilla on ollut jonkinlaisia ongelmia Dji phantom, X350 pro ja tämä Scout x4.
Kuitenkin tätä mielenkiintoista aihetta lukiessani päädyin ostamaan Scout x4 quadin koska huomasin, että sen ongelmia on jo korjailtu ja luottoni heräsi siksi siihen.
Nyt olen lentänyt scoutilla jo kymmenisen akullista ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ilmennyt vaan kaikki toiminnot ovat toimineet loistavasti. Olen testannut tähän mennessä kaikki muut ominaisuudet paitsi lentämisen maa-aseman kautta.
Harjoittelin ensin quadilla lentämistä WLtoysin V262 versiolla ja lensin scoutilla muutaman akullisen manuaali tilassa ennenkuin uskalsin kokeilla GPS modea RTL:ää ym. Scoutti on melkosen vikkelä peli ja vaatii manuaali tilassa lentäen jo vähän taitoa ja panikointi laitteen kanssa aiheutta äkkiä harmeja.
Ensi kokemuksista lyhyt video
https://www.youtube.com/watch?v=AHJCD9rEOEc (https://www.youtube.com/watch?v=AHJCD9rEOEc)
Kiitokset vielä Vertical Hobbylle hyvästä palvelusta.
Scoutti on todella mahtava peli!
Hazardi
-
Moro!
Hyvältä näyttää ja kuulostaa että toimii hyvin. itse ajattelin myös tilata tuon paketin verticalista kunhan kauppoihin päästään.
-
Scoutti on äärimmäisen hauska ja monipuolinen kone. Valitettavasti johtuen alkusarjojen ongelmista luottamukseni laitteeseen ei ole kovin kaksinen... Valtaosa lastentaudeista lienee korjattu....
-
Scoutti kotona ja ensi tuntumat laitteeseen otettu ja pari kysymystä.
Kuuluuko punaisen valon vilkkua nopeasti koko kalibroinnin ajan kun minulla se ei vilkkunut kuin hetken? En ehtinyt edes loppun asti.
-
Scoutti kotona ja ensi tuntumat laitteeseen otettu ja pari kysymystä.
Kuuluuko punaisen valon vilkkua nopeasti koko kalibroinnin ajan kun minulla se ei vilkkunut kuin hetken? En ehtinyt edes loppun asti.
On ihan normaalia. Tavallisesti ei ennätä kyllä kaikkia pyörityksiä tuon aikana tehdä. Tee kuitenkin ne loppuun ja sitten virta pois ja takaisin päälle. Kalibrointiahan ei tarvitse tehdä uudestaan, ellei vaihda lentopaikkaa yli 150 km.