Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Korppi - 20 Lokakuu, 2014, 10:37:47
-
Törmäsin Futaban 7003 vastaria hakiessa tuommoiseen keskusteluun http://www.helifreak.com/showthread.php?t=516179 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=516179), ja huonolla kielipäällä jäi vähä auki, että millaisia ongelmia tuossa on ollut ja koskeeko ne ainoastaan v-baria. Tuo olisi sopivan kokoinen pikkurexiin, mutta pitääkö sittenkin hommata 7008 malli?
-
Tuostahan on tullut korjattu malli ja jos ostat uuden niin eiköhän sieltä sellainen tule. Uuden erottaa kultaisesta pisteestä antennien välissä. Ongelma esiintyy ilmeisesti vain vbarin kanssa.
(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=498274&d=1396002483)
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=612588 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=612588)
-
Onpas hyvä, nyt tietää lähteä kultaa etsimään, niin ei menetä v-bar optiota :)
-
Tuostahan on tullut korjattu malli ja jos ostat uuden niin eiköhän sieltä sellainen tule. Uuden erottaa kultaisesta pisteestä antennien välissä. Ongelma esiintyy ilmeisesti vain vbarin kanssa.
(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=498274&d=1396002483)
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=612588 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=612588)
Moro,
Onks tuo kultainen piste varma indikaatio siitä että 7003SB:n? design olisi muutettu 7008SB:tä vastaavaksi ja siellä on sitten kunnolla marginaalia spekseissä myös VBAR:n kanssa? (ettei tule esim lämpimässä tai kylmässä ongelmia)
...Futaban omissa SBUS2 ja SBUS -ratkaisuissahan ei ole passiivista ylösvetoa, vaan ne on aktiivisesti ylösvetäviä ja lisäksi siellä on alasveto. VBAR:n desing on hiukan arveluttava, koska koko Futaban design perustuu invertoituun väylään ja siksi passiivinen ylösveto on jo sinänsä todella typerää suunnittelua. VBar:ia vartenhan Futten pitäisi laittaa VBaria voimakkaampi alasveto, joka aiheuttaa turhaa lisä-virrankulutusta väylään.
Ihmettelen, miksi Futtea kiinnostaa muuttaa VBAR:n takia 7003:sta. Toivottavasti muuttavat myös 7008:stä paremmaksi, sillä sekin on aiemmin toiminut lähinnä sattumalta. Vai olisiko niin että 7003 design tai prosessi on muuttunut hiukan "gold dotted" -versioon ja se toimii nyt sitten sattumalta VBAR:n kanssa. Itse haluaisin kyllä Futaban edustajalta kommentin, että ovat muuttaneet designia niin että se sietää virheellistä ylösvetoa paremmin.
VBar toimii kun laittaa samaan väylään rinnalle mun tai Futaban tekemiä SBUS2 sensoreita tai dekoodereita, niin että Low puolen impedanssi laskee riittävästi. :)
(Joku voisi kokeilla laittamalla kaksi VBAR:ia rinnakkain SBUS2 -väylään, niin nähdään toimiiko ollenkaan. (en yllättyisi, jos ei toimisi edes 7008:lla ;D )
Ilkka
-
VBar toimii kun laittaa samaan väylään rinnalle mun tai Futaban tekemiä SBUS2 sensoreita tai dekoodereita, niin että Low puolen impedanssi laskee riittävästi. :)
(Joku voisi kokeilla laittamalla kaksi VBAR:ia rinnakkain SBUS2 -väylään, niin nähdään toimiiko ollenkaan. (en yllättyisi, jos ei toimisi edes 7008:lla ;D )
Ilkka
Elikkä mun kohdalla ei ole ongelmia, koska nyt käytössä 3gx ja Ilkan tekemä E-Fuel S.bus2:ssa. Anturi tulee olemaan aina, vaikka gyro vaihtuisikin johonkin muuhun (vbar ja gpro hiukan kiinnostaisi).
(Ainakin 7008:n manuskassa käsketään laittamaan sbus laite sbus liittimeen ja sbus2 laite sbus2 liittimeen?)
-
Elikkä mun kohdalla ei ole ongelmia, koska nyt käytössä 3gx ja Ilkan tekemä E-Fuel S.bus2:ssa. Anturi tulee olemaan aina, vaikka gyro vaihtuisikin johonkin muuhun (vbar ja gpro hiukan kiinnostaisi).
(Ainakin 7008:n manuskassa käsketään laittamaan sbus laite sbus liittimeen ja sbus2 laite sbus2 liittimeen?)
Sen ainoan testin mukaan, jonka olen nähnyt, Vbar toimi kun sen rinnalle samaan väylään laittoi anturin. Siitä kuinka hyvällä marginaalilla se toimi ja toimiiko esim kaikissa lämpötiloissa, ei ole mitään hajua eli itse en kyllä kuitenkaan luottaisi Vbar:iin SBUS2:ssa. Periaatteessa oikein tehty SBUS -laite toimii myös SBUS2:ssa! Vahvahkon alasvedon kun laittaa sinne singaalipiuhaan, niin sitten toimii kohtuu varmasti mutta virrankulutus tosiaan lisääntyy. Itse jättäisin sen VBAR:n kauppaan 7003:n kanssa vaikka se toimisikin. Ja "Gold dotted" -versiosta haluaisin kuulla Futten version mitä on muuttunut, jotta tietäisi toimiiko Vbar siinä nyt tuurilla vai tarkoituksella.
Lisäksi Futaban SBUS ja SBUS2 ei ole loogisesti täysin erillään toisistaan vaikka tulevatkin eri liittimistä, vaan esim SBUS2:n frame indikaatiot näkyy myös SBUS:n puolelle. Ilmeisesti ainoastaan antureiden signaalislotit on blockattu SBUS -liittimestä sähköisesti mutta silloin kun vastari lähettää SBUSx dataa, menee se sekä SBUS2:een että SBUS:iin täysin samalla kytkennällä. Näin siis empiirisen oskilloskooppileikin tuloksena todettuna (ja Robben insinööri ei uskottavasti kieltänyt asiaa, kun häntä haastoin naamatusten). Koska en omista Vbaria niin en ole testannut mutta voi siis olla ettei se Vbar toimi siinä 7003:n SBUS -väylässäkään.