Kopterit.net

Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: scubari - 14 Lokakuu, 2014, 23:09:22

Otsikko: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 14 Lokakuu, 2014, 23:09:22
Tuolla maailmalla kirjoittelevat paljon ongelmista p2 akkujen kanssa ja itsestään kytkeytyvästä rth / autolanding tapauksista kun akussa on  vielä reilusti virtaa jäljellä.
Itsellä on ollut muutaman kerran jotain vastaavaa 3.04 firmware päivityksen jälkeen.
On lähtenyt kopu laskeutumaan, kun vielä 20-30% akkua jäljellä. Onneksi siinä vaiheessa yleensäkin jo lähellä ja kuivan maan yläpuolella, niin olen saanut tuotua ehjänä toistaiseksi alas..
Minulla on 2 akkua joissa molemmissa kennot hyvin balanssissa ja muutenkin vaikuttavat olevan kunnossa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai jotain infoa/ratkaisua ongelmaan?
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mikek - 15 Lokakuu, 2014, 08:21:59
Eiköhän noi automaattiset rth:t ja laskeutumiset kannata ottaa kokonaan pois päältä. Aika pelottavaa jättää multin fc:lle päätäntävalta mihin laskeutuu "automaattisesti" tai milloin lähtee lentämän itsenäisesti.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Vipe83 - 15 Lokakuu, 2014, 10:28:53
Eiköhän noi automaattiset rth:t ja laskeutumiset kannata ottaa kokonaan pois päältä. Aika pelottavaa jättää multin fc:lle päätäntävalta mihin laskeutuu "automaattisesti" tai milloin lähtee lentämän itsenäisesti.

Melko karut ohjeet sulla, toivottavasti kukaan ei tee näin.  :(
Oikein kalibroitu ja satelliittilukon saanut gps-rth on hyvä varmistus ohjaussignaalin katketessa. Parempi vaihtoehto kuin antaa koneen tippua kivenä taivaalta tai liitää 30% kaasulla mihin sattuu.
Myös suora autolanding on järkevä laittaa päälle esim sisätiloissa lennettäessä.

Tässä tapauksessa kyseinen ongelma on ilmeisesti liian aikainen autolanding (eikä rth) jännitteen ollessa matala. Tuota voi säätää varmastikin asetuksista, tai ottaa kokonaan pois mikäli käyttää vaikka ulkopuolista telemetriaa jännitteen seuraamiseen. Kaasukäyrän puoliväli siirtyy hitaasti 90% tienoille ja lopulla 10% alueella voi vielä nostaa kopteria.

Kertauksena vielä, en usko että gps-rth/gps-autolanding menee päälle lentoakun ollessa vähissä vaan virran vähyydestä johtuva autolanding.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mop - 15 Lokakuu, 2014, 10:43:10
Kaksi eri tilannetta:

Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mikek - 15 Lokakuu, 2014, 11:25:22
Melko karut ohjeet sulla, toivottavasti kukaan ei tee näin.  :(
Oikein kalibroitu ja satelliittilukon saanut gps-rth on hyvä varmistus ohjaussignaalin katketessa. Parempi vaihtoehto kuin antaa koneen tippua kivenä taivaalta tai liitää 30% kaasulla mihin sattuu.
On todella hyvä. Täälläkin pari leffaa ollut kuinka ohjaussignaalin kadottanut multi vetää rth:ssa suoraan välissä oleviin puihin ja rytinällä. Toisessa tais jäädä vielä puunlatvaan kiinni. Kun ei se fc tiedä mitä multin ja kotipisteen välissä on. Rakennus, sähköjohdot, metsä...

Piippari joka varoittaa akun loppuessa sekä fpv:ssä voltit näytössä on paljon parempi. Voi ottaa tarvittaessa aikaisemmin ITSE alas jos pelkää ettei akku riitä.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Vipe83 - 15 Lokakuu, 2014, 12:27:17
On todella hyvä. Täälläkin pari leffaa ollut kuinka ohjaussignaalin kadottanut multi vetää rth:ssa suoraan välissä oleviin puihin ja rytinällä. Toisessa tais jäädä vielä puunlatvaan kiinni. Kun ei se fc tiedä mitä multin ja kotipisteen välissä on. Rakennus, sähköjohdot, metsä...

Piippari joka varoittaa akun loppuessa sekä fpv:ssä voltit näytössä on paljon parempi. Voi ottaa tarvittaessa aikaisemmin ITSE alas jos pelkää ettei akku riitä.

Varmasti osissa RTH tilanteissa noin voi käydä jos kopteria lennetään matalalla välissä olevien yli 20m esteiden takana (tuo on jo tiedostettu riski).
Kerro nyt vielä mitä se kopteri sulla tekee jos ei ole rth käytössä? Teleporttaako se kotiin hyllylle takaisin?  :D
Mitäs vikaa tuossa suorassa laskeutumisessa on sitten vikatilanteessa?

Näköjään nyt viimeistään huomasit että aloituspostaus koski tuota akkulaskeutumista. Piippari ja fpv:n voltit on omasta mielestä huonompia kuin telemetria, koska toista ei mahdollisesti kuule ja toinen sidottu videolinkkiin.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: jinx - 15 Lokakuu, 2014, 13:18:01
On todella hyvä. Täälläkin pari leffaa ollut kuinka ohjaussignaalin kadottanut multi vetää rth:ssa suoraan välissä oleviin puihin ja rytinällä. Toisessa tais jäädä vielä puunlatvaan kiinni. Kun ei se fc tiedä mitä multin ja kotipisteen välissä on. Rakennus, sähköjohdot, metsä...

Piippari joka varoittaa akun loppuessa sekä fpv:ssä voltit näytössä on paljon parempi. Voi ottaa tarvittaessa aikaisemmin ITSE alas jos pelkää ettei akku riitä.
Mullahan se ainakin on puuhun jäänyt lillumaan, silti mulla on monesti nazassa rth päällä. Riippuu missä lennättää. Jos mennään korkealla, niin mieluummin rth, matalammalla taas landing. ilman failsafea en haluaisi lähteä edes koittamaan (ei niitä taida kokonaan pois päältä saadakaan).

Se volttihälyyn perustuva failsafe on mullakin otettu välittömästi pois käytöstä. Ja samaa suosittelen muillekin.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mop - 15 Lokakuu, 2014, 14:55:36
Mullahan se ainakin on puuhun jäänyt lillumaan, silti mulla on monesti nazassa rth päällä. Riippuu missä lennättää. Jos mennään korkealla, niin mieluummin rth, matalammalla taas landing. ilman failsafea en haluaisi lähteä edes koittamaan (ei niitä taida kokonaan pois päältä saadakaan).
Phantomin omalla radiolla ei varmaankaan saa pois, mutta joillakin muilla radioilla voi asetukset laittaa siten, että Nazan fail-safe ei ikinä kytkeydy ja vastarin mahdollinen fail-safe tekee sitten jotain ihan muuta.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: jinx - 15 Lokakuu, 2014, 16:23:12
Toi on muuten ihan totta. Ei jostain syystä tullut mieleenkään, vaikka oma failsafe tulee vastarin kautta (kaasu puolessa välissä ja lentotila failsafe). Nazan omista asetuksista ei vaan noita rth:ta tai landingia saa pois päältä, on pakko valita jompi kumpi.

Vastarin failsafeksi atti- tai gps mode, kaasu täysille ja elevatoria hieman eteenpäin? ;D

Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mop - 15 Lokakuu, 2014, 17:06:45
Vastarin failsafeksi atti- tai gps mode, kaasu täysille ja elevatoria hieman eteenpäin? ;D

Joo, just näin.  8)
Mutta ihan realistisesti "äkkiä taivaalle"-mentaliteetilla hosumalla radion fail-safeen tarkemmin perehtymättä esim. Spektrumilla bindatessa lentotila vipu saattaa olla mitä vaan, oikea tikku tod.näk. keskellä, mutta kaasu sitten on joko nolla tai jotain muuta.

Yhteyden katketessa tulee sitten alas kuin kivi. Tai jos FS jäi vaikka gps-tilaan ja kaasu yli 50%, niin täytyy hetki odotella, ennen kuin tulee alas... Mikäs Nazan oletuskorkeusraja olikaan?
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 15 Lokakuu, 2014, 19:46:37
Onko tietoa mikä on jännite joka laukaisee autom.laskeutumisen? Voisi iosd :ta seurata ja ehkä ennakoida tulevaa..toivottavasti tähän löytyy joku ratkaisu pian. Itsellä ainakin vesien yläpuolella lentely jää vähemmälle kunnes luotto kopun normaaliin toimintaan palautuu.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mop - 15 Lokakuu, 2014, 23:43:02
Onko tietoa mikä on jännite joka laukaisee autom.laskeutumisen? Voisi iosd :ta seurata ja ehkä ennakoida tulevaa..toivottavasti tähän löytyy joku ratkaisu pian. Itsellä ainakin vesien yläpuolella lentely jää vähemmälle kunnes luotto kopun normaaliin toimintaan palautuu.

Ainakin norminazalle ne voi Assistant-softalla ihan itse määritellä.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mikkis123 - 16 Lokakuu, 2014, 07:43:15
Kai te ootte huomannu että sen rth:n korkeuden voi nazassa säätää siitä vakiosta 20 metristä semmoseksi, että se ei sinne puitten latvoihin osu.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: jinx - 16 Lokakuu, 2014, 08:20:31
Kai te ootte huomannu että sen rth:n korkeuden voi nazassa säätää siitä vakiosta 20 metristä semmoseksi, että se ei sinne puitten latvoihin osu.
Vielä kun kerrot miten sen teet? ::)
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 16 Lokakuu, 2014, 16:25:23
Tarkoitatko että nuo säädöt mahdollisia Naza assistant :ssa ? ..ei p2 assistant.?
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nuuka - 16 Lokakuu, 2014, 19:13:03
Tarkoitatko että nuo säädöt mahdollisia Naza assistant :ssa ? ..ei p2 assistant.?

Huomaathan toki, että Phantom 2:ta ei mielestäni pysty säätämään Naza Assistantissa, vaan sitä voi säätää ainoastaan Phantom 2 Assistantissa.

P2:n uusimmassa 3.06-firmwaressa ja P2 Assistant 3.2:ssa ei enää pysty säätämään rth:n ja automaattisen laskeutumisen prosenttirajoja, vaan ne on asetettu 20 ja 15 prosenttiin. Ainoastaan rth:n kytkeminen pois 20 %:ssa on mahdollista, mutta 15 %:n automaattista laskeutumista ei voi kytkeä pois. Ohjekirjassa ei taideta mainita mitään volttimääriä, muuta kuin prosenttirajojen lisäksi oleva kolmas "piilotettu kynnysarvo" 10,65 V, joka aiheuttaa automaattisen laskeutumisen.

Muistaakseni 3.04-firmwarella ja P2 Assistant 3.0:lla pystyi säätämään prosenttirajoja. Oletuksena ne taitavat olla 30 % ja 15 % sekä lisäksi tuo kolmas "piilotettu" 10,65 V, josta lisää löytyy ohjekirjan (http://download.dji-innovations.com/downloads/phantom_2/en/PHANTOM2_User_Manual_v1.1_en.pdf) sivulta 25.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: jinx - 16 Lokakuu, 2014, 19:22:54
Eikä siis taida kummassakaan assistantissa pystyä vaikuttamaan rth:n korkeuteen...
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nuuka - 16 Lokakuu, 2014, 20:50:48
En muista nyt tarkalleen, auttoiko asiaa se, että kopterin nostaa ensin vaikka parin kymmenen metrin korkeuteen, ja sitten asettaa home pointin uudestaan manuaalisesti. En ole varma, asettuuko myös korkeus tällöin uudestaan, mutta jos asettuu, niin luulisi silloin ehkä siihen korkeuteen tulevan se normaali 20 m päälle.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mikkis123 - 17 Lokakuu, 2014, 12:02:19
Muistinko nyt sitten väärin, en just nyt pääse testamaan tuota naza v2:sella kun on lite-m työn alla.
Voihan se olla että alkaa muisti pätkimään tai sekotan sen niihin maksimi korkeuteen ja etäisyyten.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: jinx - 17 Lokakuu, 2014, 12:41:31
Muistinko nyt sitten väärin, en just nyt pääse testamaan tuota naza v2:sella kun on lite-m työn alla.
Voihan se olla että alkaa muisti pätkimään tai sekotan sen niihin maksimi korkeuteen ja etäisyyten.
Todennäköisesti. Mutta jos jonkun tavan keksit, kerro ihmeessä. ;)
Mun mielestä käsittämätöntä, ettei sellaista ole noihin tehty.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mikkis123 - 17 Lokakuu, 2014, 14:31:47
Luulisi että kiinalaisilla tekijöillä olisi siellä lähistöllä yli 20m korkeita rakennuksia ja/tai puita  ;D
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 17 Lokakuu, 2014, 15:01:20
Kävin tänään testaamassa parilla akulla. Molemilla akuilla 26% kohdalla antoi punaiset ledit ja hetken kuluttua lähti laskeutumaan. Kaasulla sai jarrutettua jne. Toin kopun alas ja nousin uudestaan ilmaan, kaikki näytti jälleen olevan ok, kunnes hetken kuluttua taas tultiin alas ja iosd näytti 18% . Oli pudonnut 8% suht nopeasti, mikä sinänsä ei ehkä ihan uusi juttu. Ei ole ennen näitä ongelmia tullut seurattua tuota kovin tarkasti.. Jännite oli n 11.1V. Kun nousin nopeasti ylös, akku kävi hetken alle 11V, mutta palautui takaisin +11V.
En huomannut missään vaiheessa että akku olisi käynnyt tuossa 10,65V.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nurffe - 20 Lokakuu, 2014, 01:00:52
Huomaathan nytten että lipojen maksimikapasiteetista suositellaan käytettäväksi vain max. 80%. Tarkoittaen että jos nazasi on päättänyt laskeutua kun lipossa on virtaa jäljellä 20-30%, se toimii täysin oikein.

Jännite myös putoaa todella nopeasti kun päästetään akkun jännite tarpeeksi alas. Alhaisella jännitteellä virran imaisu saattaa droppaa jännitettä parikin volttia. Ai mistäkö tiedän..? ;D

11v laskeuduttua 3s akussa tarkoittaa ~3.65v per kenno jota voi hyvin pitää sopivana jännitteenä repiä akku irti ja laittaa lataukseen. Näin ainakin itse teen pääsääntösesti kun viimesiä mehuja on suht turhaa ja riskaabelia ajaa ulos akusta. Toki voihan ne akut ajaa sinne 3.3v tienoille, mutta... Noh kukin tavallaan
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 20 Lokakuu, 2014, 09:28:38
Joo. Harvoin tulee ajettua akkuja loppuun, mutta aikaisemmin oli 15% , kun rth kytkeytyi päälle. On hieman epämukavaa lentää, kun ei tiedä milloin kopu päättää laskeutua. No, takaisin ajoissa niin eihän tuossa mitään ongelmaa..
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nurffe - 21 Lokakuu, 2014, 17:36:06
Joo. Harvoin tulee ajettua akkuja loppuun, mutta aikaisemmin oli 15% , kun rth kytkeytyi päälle. On hieman epämukavaa lentää, kun ei tiedä milloin kopu päättää laskeutua. No, takaisin ajoissa niin eihän tuossa mitään ongelmaa..

Mistä mitattuna 15% jäljellä? Akun max kapasiteetista meni 85% sisään ladatessa vai mistä nuo prosentit on vedetty?
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 21 Lokakuu, 2014, 18:59:20
Ne on vedetty iosd:n syöttämästä telemetriasta. Akku lähtiessä esim.96% jne. Tuntuu että nyt en ymmärrä mitä tarkoitat ?? Itse ymmärrän asian niin että kun hommasin p2:n , silloin firmware oli 1.08 ja kopu toimi juuri niin kuin manuaalissa sanottiin, jos lensi akun iosd:n näytön mukaiseen 15% , automaattinen laskeutuminen käynnistyi. Se mitä itse olen yrittänyt sanoa on että nyt kopu lähtee laskeutumaan random % taulussa..niinkuin olet varmaan lukenut ,samaa ongelmaa on ollut p2 käyttäjillä ympäri maailmaa.
Sorry jos ei mene sun pointti jakeluun, olen näissä elektroniikkahommissa suhteellisen nuija ja kestää aikansa että info menee perille.. :D
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: mikek - 21 Lokakuu, 2014, 19:48:48
Ne prossat pitää katella siitä kuinka paljon tavaraa menee akkuun sisään latauksessa. Kun menee sisään 80% maksikapasiteetista, on kuluttanut akkua turvallisesti.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nurffe - 21 Lokakuu, 2014, 20:11:42
Jos random prosenteilla lähtee pudottelemaan alas niin todnäk virtasensori näyttää vain omiaan. En oo kyllä kyseiseen laitteeseen edes tutustunut mutta mutta.. Tietty jos se laskeutuminen on kennojännitteen mukaan niin tuulenpuuskakin voi aiheuttaa äkillisen virtapiikin (voimakkaat korjausliikkeet moottoreilta) joka kyykkää jännitettä alas -> fiksu fc luulee akun olevan finaalissa kun alhainen jännite -> laskeutuu itekseen

Suosittelen nappaamaan koko ominaisuuden pois päältä ettei häiritse. Painat timerin päälle vaikka puhelimesta ja kaahailet yhtä akkua vähä edestakaisin semmoisen ajan mitä mutuilisit akun kestävän, otat alas ja tarkistat kennojen jännitteen. Jos kennojännite on luokkaa 3.6v tarkistettaessa niin ei muutakun timeri stop, akku irti ja lataukseen. Katsot meneekö se abouttirallaa 80% akun kapasiteetista sisään ja jos menee niin homma ok. Tiputat vaikka mitatusta lentoajasta sen 45sec pois just in case ja radion timeri pyörimään seuraaville lennoille

Itse ainakin lennän ihan puhtaasti timerin varassa multeja sekä koptereita. Pikkusen jättänyt timeriin pelivaraa niin ei ole ikinä ongelmaa et virta loppuis. Tietty muutaman kerran on tultu tonttiin kun virtaa ei ollutkaan, mutta tällöin olen itse tietoisesti ignorannut radion merkin timerin ylittymisestä. "Kyllä tällä vielä hetken pääsee, ai ei päässytkään..."  ;D
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nuuka - 22 Lokakuu, 2014, 15:42:21
En tiedä, saako Phantomin "äly"akusta tai laturista mistään voltteja tai muita tietoja ulos. Akun valot vain kertovat, latautuuko se vai onko se valmis, ja kuinka paljon suurin piirtein virtaa on prosentteina jäljellä. iOSD näyttää koko akun jännitteen ja prosentit.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Petsku - 22 Lokakuu, 2014, 15:48:20
En tiedä, saako Phantomin "äly"akusta tai laturista mistään voltteja tai muita tietoja ulos. Akun valot vain kertovat, latautuuko se vai onko se valmis, ja kuinka paljon suurin piirtein virtaa on prosentteina jäljellä. iOSD näyttää koko akun jännitteen ja prosentit.

Onhan siinä kosketuspinnat mistä virta menee kopterin uumeniin? Niistä mittaamalla kokonais pakan jännite ja jakamalla se 3 saat yksittäisen kennon jännitteen. Tämä tosin keskiarvo eikä sen huonoimman kennon jännite.
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: Nuuka - 22 Lokakuu, 2014, 15:55:31
Onhan siellä, reikien sisässä. Phantomissa on kaksi liitintä, jotka sinne menevät. Tuli mieleen, että akun jännitteen kennoittain näkee P2 Assistant Softwarella: kas tässä siitä kuva netistä: kuva (http://img.photobucket.com/albums/v337/Jpriami/battery_zps203db218.jpg).
Otsikko: Vs: Phantom 2 - rth / autolanding
Kirjoitti: scubari - 30 Lokakuu, 2014, 11:24:35
Uuden firmwaren myötä tämä ongelma poistunut, kävin lentämässä 2 akkua ja molemmat toimii nyt niinkuin pitääkin :)