Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: harsa - 27 Elokuu, 2008, 00:52:32
-
Tervehdys, johan sitä ehdittiin leijutella viitisen akullista...
Eli, kopteria testaillessa ilman pääroottorin lapoja pöydällä tuli huomattua että peräroottorin mekanismista joka säätää lapakulmia oli toisen lavan puolelta jokin pultti lähtenyt kävelemään. Onneksi tuli huomattua, toisenkin lavan kiinnitys oli lähdössä irti... No ei kun perä vaihtoon ja illan sai kulumaan mukavasti sillä.
Pakko oli kuitenkin kopteria päästä vielä kokeilemaan saman illan aikana, vaikka pimeäkin ehti jo tulla. Kaivopuiston rannassa Helsingissä tuli kokeiltua. Katulamput jeesasi jonkun verran ettei tarvinnut ihan sokkona lennellä. Vaan kas, peijoonit myös sokaisivat hetkeksi ja sillä hetkellä katosi orientaatio. Seuraukset näkeekin ohessa olevasta kuvasta :D
Hajonneita osia:
- Landarit
- Vääntynyt Flybar rod
- Murtunut päälavan pidike
- Vääntynyt Feathering shaft
- Murtunut peräsiivekkeen pidin
Mistähän kannattaisi autottoman Helsingin keskustassa asustelevan harrastajan lähteä varaosia metsästämään? Verkosta tilaaminen on tietty yksi vaihtoehto mutta tekis mieli päästä taivaalle takaisin mielellään heti huomenna :)
-
...
Mistähän kannattaisi autottoman Helsingin keskustassa asustelevan harrastajan lähteä varaosia metsästämään? Verkosta tilaaminen on tietty yksi vaihtoehto mutta tekis mieli päästä taivaalle takaisin mielellään heti huomenna :)
Train to Leppävaara, then Hobbylinna (shopping center Galeria, upper floor, next to the bridge to the parking hall).
You shouldn't bend the flybar rod back into shape more than 10 times :)
PS: Just wondering, most people put the battery on the upper tray, and Rx on the lower. The higher the mass, the more stable (it's counterintuitive).
-
Onko tuo pidike tosiaan murtunu? Näyttää kyllä, että lepatusakseli (feathering shaft) on menny poikki. Se on halpa osa.
-
joo, lepatusakseli väänty myös mutta päälavan pidikkeen se uloke jossa on pallolinkki murtu :( Muuten oliskin ollu varaosia varastossa korjata saman tien. Jotain ilmeisesti aina puuttuu...
-
joo, lepatusakseli väänty myös mutta päälavan pidikkeen se uloke jossa on pallolinkki murtu :( Muuten oliskin ollu varaosia varastossa korjata saman tien. Jotain ilmeisesti aina puuttuu...
Kehno tuuri. SE V2:ssa on paksumpi feathering shaft joka sitten rikkoo sen rotor hubin, kun ei enää väänny niinku tuossa :).
-
Huhhuh, jopa on kalliita varaosia, 45e päälavan pidikkeet ainakin hobbylinnassa, http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=HDX450-01 (http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=HDX450-01). Mahtaakohan tuohon käydä suoraan heittämällä väliaikaisratkaisuksi nämä http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=ALHS1070 ?
-
http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=60_37&products_id=259 (http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=60_37&products_id=259)
Noi on muutaman euron halvemmat.
Muovisten tilalle ainakin käy alumiiniset suoraan mutta sinulla kun on alkujaan jo alumiiniset niin ilman kokeilua ei varmaksi pysty sanomaan. Periaatteessa kyllä pitäisi käydä.
-
Tuosta harsan ja tän säikeen otsikosta:
Älä koskaan sano, että tämä oli sitten mun eka torppaus, vaan pyri siihen että tämä oli sinun viimeine torppauksesi... :)
-
Huonoja uutisia. Ilmeisesti mosa on sökö myös. Vai olisiko nopari. Irrotin moottorin jotta saisi kokeiltua miten se käyttäytyy ilman kuormaa. Huonostipa näkyy toimivan. Pyörähtää vaivalla kierroksen pari kummallisen rohinan säestämänä. Samalla tärisee kuin mikäkin. Help, onko uuden osto edessä :( Tässä http://blues.irc-galleria.net/~harsa/poks.mp4 video josta kenties selviää jotain.
-
if you have a multimeter, measure the resistance between motor wires 1-2, 2-3 and 1-3. It should be equal.
If one of them is open circuit, the wire is (most likely) torn in the motor.
Also check your motor/esc connectors for a bad solder joint that came loose.
About the blade grips: Buy also new bearings. They can be darn difficult to get out (at least on the V2 grips).
Heating helps, in (or over) boiling water.
-
if you have a multimeter, measure the resistance between motor wires 1-2, 2-3 and 1-3. It should be equal.
If one of them is open circuit, the wire is (most likely) torn in the motor.
Also check your motor/esc connectors for a bad solder joint that came loose.
About the blade grips: Buy also new bearings. They can be darn difficult to get out (at least on the V2 grips).
Heating helps, in (or over) boiling water.
Kiitos vinkeistä, mittari löytyy, täytyy kokeilla heti huomenna.
-
jahas, en malttanut odottaa huomiseen asti. Kaikkien moottorin karvojen välinen vastus on mittarilla mitattuna identtinen. Olisiko esc kärähtänyt? Vinkkejä sen troubleshoottaamiseen?
-
Pyöriikö moottori käsin pyörittäessä nätisti. Siinä pitäisi tuntua magneettien vastukset mutta muuten pitäisi aika helposti pyöriä. Ja akselissa ei ole välystä mihinkään suuntaan. Jos nahistaa käsissä tai on välyksiä -> uusi moottori. Lienekkö noihin saa akselia tai laakereita vaihdettua..
Seuraavaksi täytyisi tarkistaa että moottorin ja vastarin väliset johdot ja liittimet ovat ehjät.
Ihan ekana koittaisin uudestaan että toimiiko. Jos vaikka joku liitin ei ollutkaan kunnolla kiinni. Jos ei auta niin jossain kannattaisi koittaa toisella noparilla että toimiiko.
-
Nätisti pyörii moottori käsin pyöriteltäessä. Piuhat ja liittimet on kunnossa myös. Ei kai tässä auta kuin lähteä uuden noparin hankintaan. Kellään ylimääräisiä? Ei tullutkaan tästä torppauksesta niin halpa kuin aluksi luulin :-\
-
Tuntuisi koin moottori putoaisi synkasta, ts vaihe poikki. Tsekkaappas noparilta motille tulevat johdot kanssa, ovatko ehyet? Ei kai noparista ole ajoitusta muutettu?
-
joo, lepatusakseli väänty myös mutta päälavan pidikkeen se uloke jossa on pallolinkki murtu :( Muuten oliskin ollu varaosia varastossa korjata saman tien. Jotain ilmeisesti aina puuttuu...
Kehno tuuri. SE V2:ssa on paksumpi feathering shaft joka sitten rikkoo sen rotor hubin, kun ei enää väänny niinku tuossa :).
v1:ssä se vasta pehmeä nupin keskiö onkin, mulla viides menossa. Lähes joka torpissa tuntuu vääntyvän. Luulen että v2:ssa on parempaa matskua osat. Sinällään turha päivitys v2:teen tuo paksumpi shaft, ohuempikin toimi hyvin.
-op-