Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: JokiKarhu - 02 Lokakuu, 2014, 21:27:18
-
Ja tapahtui niinä päivinä, että mankka vaihtui hitekistä futapaan. Ja vähän niinkuin ennustinkin, kun kytkimet ovat mankoissa toisinpäin, niin jonain päivänä ne sitten sekotan. Niinpä minä sitten vetasin kesken lennätyksen holdin päälle, vaikka piti kytkeä idleup 2. Tonttiinhan se hilavitkutin sitten tuli, kun menin ihan lukkoon tapahtuneesta. Onneksi sain vähän jarrutettua ja ainoat vahingot henkisiä. Meni jonkin aikaa ennenkuin tajusin mistä johtui moottorin pysähtyminen.
Tästä viisastuneena keksin laittaa radion kytkimiin värikoodit muistuttamaan toiminnoista. Kutistesukkaa vipuihin ja jopa alkoi pysymään mielessä, mitä mistäkin tapahtuu. Punaseen ei kosketa kuin hätätapauksissa, keltaseen harkiten ja sinisestä ei tapahdu mitään vakavaa.
-
Sähän saat ohjelmoitua ne mihin vaan.. holdi kuuluu oikeelle..
-
Niinhän se holdi kuuluis oikealle, Futabassa vaan on toi trainer kytkin oikealla puolella. Mitenköhän sen "ohjelmois" jäämään yläasentoon???
-
Se lyhyempi rainerikytkimen päällä on holdi
-
Joo ehdottomasti holdi tohon sinisestä seuraavaan. Helpompi sitte joskus koittaa muiden koneita ku on kytkimet samoissa paikoissa :)
-
Vanhassa hitekissä holdi oli tuossa sinisen kytkimen kohdalla ja trainer punaisen kytkimen kohdalla. Nämä oli siis ihan merkattuna tekstillä radioon. Toi sinisen yläpuolella oleva kytkin on kolme asentoinen, oletteko jättäneet keskiasennon vain tyhjäksi, vai kuinka? Jotenkin tuntus luontevammalta että holdi olisi alin kytkin ettei tartte paniikissa haeskella (tämä siis vanhan hitekin miehen mielipide). Onko näistä kytkimien sijainneista jotain yleistä "standardia", ei ole sattunut silmään mitää suositusta sijainneista.
-
Tuntuvat käyttävän keskiasentoa rotaatiotilana, omassa ei vielä ole kuin kaksiasentoinen vipu, mutta eiköhän mullekin se siihen tule
Alemmassa on timerin resetti
-
No niin, onhan se holdi siis pakko olla oikeella, vaikka toisessa ketjussa sijainnin kerrottiin olevan vapaaehtoista.
-
No niin, saahan sen holdin laittaa mihin vaan ja lentää vaikka mode4 setupilla. ;D
-
saahan sen tottakai laittaa mitä vaan mihin vaan. yleisin käytäntö nyt vaan on että se holdi on oikeella kädellä.
itse en holdiin muuta huolikkaan kun 3 asentoisen koska keskellä on bailout. kyllähän nykyään pitää olla bailout ;D
ainahan sen kytkimen saa konffattua niinkin että sekä ylhäällä että keskellä on hold.
se vähä riippuu mankasta onko se holdikytkin tossa alemmassa vai ylemmässä mutta kaikissa paitsi walkeroissa se on yleensä porukalla oikeella kädellä. spektrumissa ja futabassa menee ainaki eripäin koska jousikuormitteinen kytkin on ristissä. pitäisin holdin jokatapauksessa oikeella kädellä että oppii refleksin oikein suhteessa muihin. tosin onhan toisin ajattelijoitakin...
-
näin mulla
(http://puu.sh/bXL1V/ee8525a834.jpg)
-
Dutchmanin mankasta kuva!
-
Ei muuten oo kuin mun! =)
Selittäkääs mulle vielä toi bail out. Tiedän periatteen kyllä mitä sillä tarkoitetaan, mutta miten se koodataan noparille/mankalle?
-
Haluisin tietää sen tarkoituksenkin. Sanakirjalla kääntämällä, olettaisin sen olevan se viimine vipu, joka käännetään ?
-
Rotaatio harjoituksiin, puotetaan kaasu jonnekin 10-15% ja kun pyydetään uudelleen kierroksia niin ne tulee nopeampaa kuin nollilta.
Justiin yge40lv:n lukemia hain ja sille ilmeisesti tuo lukema, varmaan muilla erilaisia ohjeita?
-
Siis toimiiko se vain nitro vekottimissa, vai saako ton sähkö Castlenkin jotenkin kelaamaan kierrokset heti?
-
Dutchmanin mankasta kuva!
Joo, mun mankassa on tärkeiden vipujen päällä silikonitutit, ei mitään letkunpätkiä tai kutistesukkaa. Ei muuten sormi luista lyhyessä idle-nappulassa eikä holdissa. JR:ässä onkin se kiva, että sormetkin mahtuu kytkinten väliin... ??? ::)
-
bailout on ominaisuus noparissa tai ulkosessa govissa. voi sitä tietty kaasurosenteillakin kikkailla mutta perusidea on se että noparin govissa tai ulkosessa govissa mikä millonkin on käytössä on se ominaisuus. eli holdin ku vetää ni mosa pysähtyy ja ku laittaa vedon takas päälle ni tulee normaali hidas spoolup. ku taas vetää bailoutin niin sen jälkee lentotilaan siirryttäessä spooluppi onkin nopeampi eli sillä on helppo harjotella rotaatioita jne ja pelastaa sitte homma jos meinaa mennä pieleen.
mä kirjotin ton vähä kieli poskella ;) ei se mikään pakollinen ole. kiva lisä kuitenkin jossain kohtaa oppimiskäyrää. idea oli vaan kertoa että kyllä holdivivunkin kolmelle asennolle on käyttöä
kukin laittakoot ne holdit mihin itse tykkää ei siitä kannata sen enempää ressiä ottaa. se tietty auttaa jos on jotenki normeihin sopivasti.
xzxzxzxzxzxzxzxzxxzxxzxz xxzzxxzzxxzxzxzxxziikki onko sulla oikeesti kaikki eri nappuloissa tollai? :D miksi?
-
Onhan xzxzxzxzxzxzxzxzxxzxxzxz xxzzxxzzxxzxzxzxxziikill ä kaikki missä sattuu, kun testasin kopua ei vipuihin uskaltanut koskea yhtään kun ei ollut hajuakaan mitä mistäkin tapahtuu. Homma meni sitten niin että minä lensin ja käskin zxzxzxzxzxzx:n väännellä vipuja, sen verran randomilla ne on heitelty ympäri mankkaa. Laskussa Toni vaan totes että nyt se tulee alas ja veti holdin päälle sen enempää kyselemättä mun mielipidettä. Olihan se jo hollilla ja moottorin sammutusta vaille valmis, mutta taas yllätti kuinkan kauan 700 kokoinen leijailee vielä sen jälkeen kun motti sammutetaan. Oli aikaa vielä tähtäillä ottaa nätisti alas.
Toni näyttää kyllä sopeutuvan aika hyvin kun sille antaa laiteen, kun vaan sanoo että tuossa on hold ja tuossa lentotilat, homma näyttää onnistuvan.
-
Toni näyttää kyllä sopeutuvan aika hyvin kun sille antaa laiteen, kun vaan sanoo että tuossa on hold ja tuossa lentotilat, homma näyttää onnistuvan.
näinhän se menee. tosin itsellä on sellasia refleksejä (muutki on kentällä huomannu) että ku jollain muulla räjähtää kopteri tonttiin selän takana ja kuuluu "räks" ni mä vedän holdin kesken setin oli tilanne mikä hyvänsä vaikkei se mun kopteri olekkaan joka torppaa :D aivo vaan tekee sormelle käskyn heti vaikkei kerkee vielä edes prosessoida mitä tapahtu. sitte tehään rotatsuunia jännistä orientaatioista ;D tollaset ei varmaan kuitenkaan siirry ns "väärälle" sormelle.
-
ittellä tuli eilen jännäholdi kanssa, kun lippiksen päälle oli päässyt jostakin hämäöttiäinen ja killu siinä silimien eessä lipasta seitinpätkässä, ja arvakkaa kaks kertaa kuka pelekää hämäkäkkejä kuallakseen. oli vähän jännää housuissa kun rotaatio alas samalla ko näkökentän melekeen peittää kaheksanjalkanen kummajainen.
-
Itellä on holdi tuossa oikealla juuri etusormelle sopivalla kohdalla, ja on siinä pätkä punaista kutistesukkaa.
SUkka onsiinä sen vuoksi jotta sormenpää tuntee tuon kutistesukan tuoman erillaisen tuntuman verrattuna kytkimeen ilman sukkaa.
EHkä turhaa tuommonen mutta tuntuu ittellä toimivan, kun sormet välillä liikahtelee pois omilta paikoilta niin hätätilanteessa löytyy oikea kytkin :)
-
xzxzxzxzxzxzxzxzxxzxxzxzxxzzxxzzxxzxzxzxxziikki onko sulla oikeesti kaikki eri nappuloissa tollai? :D miksi?
Koska asioita.
Eivät tuollaiset main stream ex spektrumi lennättäjät osaa käyttää kun arpoo kytkimet uusiin paikkoihin. ;)
-
Eikös tossa nyt termit sekoa. Ennen holdi meinas ainakin tiputtamista tyhjäkäynnille. Ja "bail out", sehän ilmailussa meinaa hyppäämistä heittoistuimella tai muuta hätäpoistumista. Aika erikoiset termit mielestäni. Jos vetää moottorin nollille niin se on ennemmin cutoff. Hitecin vanhemmissa laitteissa hold kytkimeen voi laittaa prosentin paljonko kaasua jätetään päälle.
-
No eräänlainen hätäpoistuminen toi bailout toiminto on. Ei sitä oikein holdinakaan voi käyttää. Käytän yleensä silloin jos teen jotain haastavampaa autorotaatiota esim pirofliprotaatio tai rotaatoi loopilla jne.
Nopari valmistajathan sitä aluksi ovat käyttäneet. Turhaa keksiä sille joku tönkkö suomalainen nimitys.
-
niin kyllähän bailout on sille ihan oikea nimi ku kaikki valmistajat siitä sillä nimellä kerran puhuu.
koippa puhuu nyt jostain nitromoottoreista :D ei kai sellasia antiikkivehkeitä kellään enää ole :o
-
Jotkun on itekkin viel antiikkia ;)