Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Karski - 01 Lokakuu, 2014, 20:42:01
-
Vai meneekö ne silleen, että radion kantavuus heikkenee vähitellen? Mulla on Walkera QRX-350 nelikopteri, lähetin Devo-7 ja tökki vähän alussa ja lopulta kantavuus hävisi kokonaan sadassa metrissä. Onneksi GPS toi takaisin! Vai tuliko kopukkaan joku vika? Pari, kolme töyssyä on tullut tehtyä, mutta kopteri on säilynyt ehjänä.
-
Paristojen/akkujen jännite ei vaikuta radion kantamaan, vaan lähettimen pitäisi toimia täydellä kantamalla kunnes jännite laskee liian alas ja koko laite kuolee kerralla.
-
Eli mulla kun pätkii, on vika lähettimessä itsessään tai sitten vastaanottimessa? Tosin äsken kokeiltiin suoralla tiellä 300m matkalla, kyllä se taas toimi. Mitään muuta en tehnyt kuin vaihdoin uudet paristot.
Mitenhän sen voisi varmistaa, kummassa se vika on. Kopterin olen pari kertaa torpannut ympäri, joten se menee omaan piikkiin, mutta lähetin on uudenveroinen.
-
Kannattaa manuaalin mukaan käydä maassa range testi lävitse niin selviää onko siinä kantamassa jotain vikaa vai toimiiko laite niinkuin valmistaja on sen suunnitellut. Jos homma ei skulaa niin sitten arpomaan kumpi on rikki..
-
Tuohon voi vaikuttaa ympäristö. Jos on heijastavia pintoja, seiniä, puita, voimalinjoja jne.
Lentele niin että on radion ja kopterin välissä ei ole mitään näistä edellä mainituista.
Joka kerta kun menet uuteen paikkaan lentämään niin tee se range check, kävelet niin kauas kunnes tehot 30-40% lähtöpisteestä, siitä puolet takaisin niin pitäs riittää kantomatka.
Sullahan voi olla se antenni poikki, täysillä pattereilla höökii hyvin, vajailla heilahtelee kun ei enää tehot huipussa. Voltteja voi löytyä vielä hyvin, mutta ampeereita ei. Niin, ja älä käytä mitään piipaa paristoja, vaan kunnon duracellia jos pitää paristoja käyttää..
Toivottavasti selviää.. ;)
-
Kannatta tosiaan tarkastaa vastari ja antennien kiinnitys vastariin. Varsinkin jos on usein torpannut.
Siellä taitaa olla vastarina rx702, ja luin jostain yhdestä tapauksesta kun oli vastarin sisältä konkka irronnut piirilevystä, on ilmeisesti ilman tukea juotettuna piiriin vastarin sisällä.
-
Mikähän mahtaa olla tuo range testi? Jostain olen lukenut sellaisesta, että siinä käveltiin jonkun matkan päähän, muttaa......ei taivu englanti.
-
Mikähän mahtaa olla tuo range testi? Jostain olen lukenut sellaisesta, että siinä käveltiin jonkun matkan päähän, muttaa......ei taivu englanti.
Joissakin ohjaimissa on nappi sitä varten mutta Devention sarjan radoissa sitä ei taida olla.
Tämä tietysti yksi tyyli siihen: https://www.youtube.com/watch?v=36u0xyv24qc (https://www.youtube.com/watch?v=36u0xyv24qc)
-
Kyllä se yksi todennäköisimmistä syistä löytyy siitä että käytät paristoja! Hiukan hapettuneet löysät jousipidikkeet oli mennä vuosina varma tapa pudottaa lennokki ja siksi niitä ei juuri enää kukaan käyttäny. Nyt sitten multikikottimien myötä niitä näyttää taas tulevan käyttöön. Laita kunnon lähetinakku ja heitä niillä paristoilla variksia!
Ilkka
-
Kyllä se yksi todennäköisimmistä syistä löytyy siitä että käytät paristoja! Hiukan hapettuneet löysät jousipidikkeet oli mennä vuosina varma tapa pudottaa lennokki ja siksi niitä ei juuri enää kukaan käyttäny. Nyt sitten multikikottimien myötä niitä näyttää taas tulevan käyttöön. Laita kunnon lähetinakku ja heitä niillä paristoilla variksia!
Ilkka
Onko se niin, että kun radiosta loppuu paristot tai ne muuten vain irtoaa paikaltaan, tai radio menee muuten vain epäkuntoon, kopukka tippuu taivaalta?
Entä mitäs sitten tapahtuu, kun radion kantomatka loppuu? Tulee alas?
-
Failsafe tilat päällä niin palaa lähtöpisteeseen eli siihen pisteeseen missä sai ekan kerran gps-yhteyden kun laitoit kopteriin akun kiinni.
E: Koskee siis multeja joissa gps ja RTH-ominaisuus.
-
Riippuu pitkälti myös siitä miten oikein failsafe asetukset oli tehty!
Ja nopea lyhyt pätkiminen tai hallitsematon brown-out saattaa myös sotkea lähetintä niin että se lähettää puuta heinää. Tuolloin ei failsafe auta mitään.
Ilkka
-
Failsafe tilat päällä niin palaa lähtöpisteeseen eli siihen pisteeseen missä sai ekan kerran gps-yhteyden kun laitoit kopteriin akun kiinni.
E: Koskee siis multeja joissa gps ja RTH-ominaisuus.
Kukaan ei tietenkään tiedä, miten tuo ominaisuus otetaan käyttöön devo-7 radiossa. Itse en mielelläni mene sitä säätämään, koska se on sellaista hepreaa....
-
... Itse en mielelläni mene sitä säätämään, koska se on sellaista hepreaa....
Huu... Ilman oikein tuunattua Failsafea olet kyllä potentiaalinen Darwin Awards ehdokas piakkoin :o
-
Ei oikein auennut tuo vastaus: "Huu... Ilman oikein tuunattua Failsafea olet kyllä potentiaalinen Darwin Awards ehdokas piakkoin"