Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Makke76 - 23 Syyskuu, 2014, 07:27:30
-
Walkeran tulevaa uutuutta ihastellessa tuli mieleeni että mitä kaikkia hyötyjä saa siitä kun moottorin ylä- ja alapuolella on olemassa potkurit? Eli quadiin saadaan kahdeksan potkuria.
https://www.youtube.com/watch?v=yX45kb38uSM&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=yX45kb38uSM&feature=youtube_gdata_player)
Mietteitä hyödyistä:
- vakaus
- suurempi lentonopeus
- sakkaus herkkyys poistuu, antaa paremmin anteeksi pieniä virheitä.
- pidemmät lentoajat? Parempi hyöty-/tehosuhde
ja tämä aivan utopiaan perustuvaa:
- mahdollinen autorotaatio eli jos moottorit sammuu ei kopteri kippaa ympäri vaan potkureihin syntyvä ilmavirta pitää potkurit pyörivässä liikkeessä jolloin putoamisnopeus on pienempi kuin vapaapudotuksessa. En tiedä pitääkö paikkansa, viisaimmat kertokoot.
Tuollaisia potkuriratkaisuja tullut nähtyä pro-vehkeissä joten joku voisi valaista perus multeihin tottunutta että mitä hyötyjä oikeasti saadaan tuollaisesta potkuriratkaisusta.
-
Tuossa videollahan vilahtaa X8, eli kussakin varressa on kaksi moottoria potkureineen. Tuolla tavalla octo (=8-moottorinen multi) saadaan pakattua kompaktimpaan tilaan. Tehoa l. nostokykyä saadaan luonnollisesti enemmän kuin neljällä mosalla, mutta päällekkäisten potkurien ilmavirrat sekoittuvat ja heikentävät suorituskykyä verrattuna "normaaliin" octoon, jossa kukin mosa on omassa varressaan.
Mitään autorotaatio-ominaisuuksia näillä ei tietääkseni edelleenkään ole, mutta lentoaivoista riippuen masiina voi olla lennettävissä vaikka yksi mosa simahtaisi. Eli 8-moottorijärjestely lisää redundanssia.
-
Joo totta, sekoitettu kaksi mallia samaan videoon :o Jotenki niin tyypillistä.
-
Ei kiina oikein taivu, mutta tarkottaskohan tuo sitä, että mallin voi päivittää X4->X8? Kopu näyttää kuitenkin moottorimäärää lukuunottamatta muuten samalta. Saa sitten tassut nousta aika kauaksi rungosta, etteivät osu alapuolisiin potkureihin.
Noin yleisesti koaksiaaliratkaisuilla saadaan multeissa enemmän tehoa pienempään pakettiin. Tuulessa toimii omasta mielestä paremmin kuin vastaavalla moottorimäärällä varustettu flättiversio. Nosteessa ja hyötysuhteessa taas hävitään ja optimaalisen potkurisetupin löytäminen on hankalampaa, koska alemmat potkurit räpiköi ylempien sotkemassa ilmassa.
Autorotaatio vaatisi muuttuvat lapakulmat ja riittävän isot lavat.
-
Ei kiina oikein taivu, mutta tarkottaskohan tuo sitä, että mallin voi päivittää X4->X8? Kopu näyttää kuitenkin moottorimäärää lukuunottamatta muuten samalta. Saa sitten tassut nousta aika kauaksi rungosta, etteivät osu alapuolisiin potkureihin.
Tästä uudesta Scout X4:sta teinkin juuri päivityksen facebook sivuillemme:
https://www.facebook.com/verticalhobby (https://www.facebook.com/verticalhobby)
Mutta juu, on siis päivitettävissä 8 moottoriseksi, vakiona siis 4 moottorilla, mutta niitä voi toiset 4 lisätä, jolloin tulee scout X8 :)