Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: madog2mad - 15 Syyskuu, 2014, 09:42:51
-
Tere,
Ongelmana semmonen että kun lentäessä haluan tulla matalammalle ja otan kaasua vähemmälle niin kone "kippaa" eli kallistuu ja kääntyy väärinpäin. Kun laitan kaasua taas lisää niin suoristuu ja suuremmalla kaasulla pysyy kyllä ilmassa ihan hyvin, mutta hankalaa/mahdotonta tulla alas takas maahan kun aina kippaa/kääntyy kyljelleen. Kone on tasapainossa (olen tasapainottanut suurinpiirtein), mutta jotenkin tuntuu että kun ottaa kaasua pois niin jotkin potkureista löysää liikaa tai sitten kaikki antavat liian vähän tehoa. Pitäisikö kaasua säätää jotenkin herkemmäksi eli laskeeko liian pienellä liikkeellä liikaa kaasua? Ei oikein ymmärrä!?
-
Mikä kopu kyseessä? Ekana tulee mieleen, onko noparit kalibroitu?
-
Ne ainakin "piippailee" oikein että "ready". En muistaakseni sen kummemmin niitä kalibroinu. Kyseessä on itse rakentama peli. Tarotin hiilikuitu runko X Arducopterin APM 2.6 ja Turningy noparit muistaakseni. Eli pitäiskö niitä sitten jotenkin kalibroida tarkemmin? Noparit eivät myöskään ole ihan quadkoptereihin tarkoitetut vaan perus kamaa, joku sanoi että parempi että on quadin noparit, mutta onko suuri ero ja ei kai noin paljon pitäisi heittää?
-
Pitää kalibroida.
-
Juu, prkleen amatööri (minä) :D Tässä opittu hommia kyllä niin kantapään kautta, ekalla lennolla oli jääny vahingossa RTL asetus päälle kun luulin että Loiter mode, niin säikähdin kun lähti nousemaan ja vetäsin kaasut pois ja tippu alas (toimi muuten ihan hyvin), sain sitten paskaksi sillon, nyt korjattu ja hajotettu sitten sen takia ettei ole kalibroitu. Mutta jännä että ekan lennon toimi ihan hyvin ilman kalibrointia (silloin kylläkin säädin tuon RTL:n kanssa), mutta noh, kokeilen tuonkin sitten. Miten tuo kalibrointi kannattikaan tehdä? Yksi ESCi kerralla? vastaanottimeen (jätän tuon APM:n pois välistä?)
Kiitokset neuvoista.
YKSI kysymys vielä. Tasapainotan potkurit, omasta mielestäni tasapainossa, sitten kun seuraavalla kerralla tasapainotan niin näyttää että ihan epätasapainossa (vaikka en ole koskenutkaan niihin). En saa millään tasapainoon. Ajattelin että tilaan nyt uuden tuon "tasapaino" laitteen ja alotan alusta. (tuo nykyinen on vähän matala).
-
Miten nuo Timiningit ja startup modet kannattaa nopareissa säätää (voisi samalla pistää nekin kuntoon?) Eli onko niin että startup Soft/supersoft? ja Timing Medium kun noissa moottoreissa On "poleja" paljon (28)? Oletuksena on timing low vissiin.
Tämmönen nopeussäädin: https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166 (https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166)
-
Hyvällä tuurilla voi onnistua kerralla, siis Ardun kautta tuo kalibrointi. Tuolta (http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/esc-motor/) tarkemmin. Ja potkurit irti!!
Ei kai supersoft starttia käytetä kuin helikopterissa ja joidenkin vaihteiden kanssa... Normistartti mulla ainakin on multin nopareissa.
-
Hyvällä tuurilla voi onnistua kerralla, siis Ardun kautta tuo kalibrointi. Tuolta (http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/esc-motor/) tarkemmin. Ja potkurit irti!!
Ei kai supersoft starttia käytetä kuin helikopterissa ja joidenkin vaihteiden kanssa... Normistartti mulla ainakin on multin nopareissa.
MItes Timing? Säädätkö niitä?
-
Hyvällä tuurilla voi onnistua kerralla, siis Ardun kautta tuo kalibrointi. Tuolta (http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/esc-motor/) tarkemmin. Ja potkurit irti!!
Ei kai supersoft starttia käytetä kuin helikopterissa ja joidenkin vaihteiden kanssa... Normistartti mulla ainakin on multin nopareissa.
Tuolta samalta sivultahan löyty suositukset asetuksillekin! Kiitokset!
Brake: OFF
Battery Type: Ni-xx(NiMH or NiCd) (even if you’re using Li-po batteries this setting reduces the likelihood that the ESC’s low voltage detection will turn off the motors)
CutOff Mode: Soft-Cut (Default)
CutOff Threshold: Low
Start Mode: Normal (Default)
Timing: MEDIUM
-
Kalibroin äskön noita säätimiä. Ensimmäinen kalibroi hienosti ja piippasi 4 kennoa (niin kuin pitääkin). Toinen piippaa aina vain yhden kerran, vaikka kennoja onkin neljä. Mistä voi johtua? Onko viallinen ESC vaan vai onko selitystä? Moottori kuitenkin pyörii..
-
Alko toimimaan kun räpläsin ohjelmointikortilla ja laitoin "set default". Wippikaiyee!
-
Kannattaa harkita jos mahdollista niin nopareiden flashaamistä joko SimonK tai BLheli softalla. Jää tuo nopareiden säätäminen pois + saat rivakammin toimivat niistä. Tai vaihtoehtoisesti sijoittaa jo flashattyihin nopareihin. Löytyy edukkaasti niitäkin.