Kopterit.net

Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: ija - 14 Syyskuu, 2014, 23:54:05

Otsikko: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 14 Syyskuu, 2014, 23:54:05
Moro,

Oulun leirillä viikonloppuna alettiin rankemmin testailemaan tuon sensorin prototyyppejä ja alustavien testien mukaan alkavat olla kuosissa. Näitä tulee lähiaikoina pieni erä saataville halukkaille jahka saadaan vielä hiukan testituloksia ja voidaan varmistua laadusta. Ohessa käyttöohjeet teaseriksi.

Hintana tulee olemaan 40€/kpl postitettuna mutta jos tilaa usemman kerralla saa 35€/kpl.

Palaillaan jahka saan lisää testirapsoja.

t.
Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 20 Syyskuu, 2014, 18:36:43
Nooni, tässäpä olis ensimmäinen vajavainen testirapsa.

Alotin homman ohjeitten mukaan, eli rekisteröin sensorin ensin kytkemällä sen Y-haaran avulla mankan SBUS liittimeen. Tovi meni valikoita selaillessa ennen kuin hoksasin että minulla oli valittu 12-kanavainen protokolla käyttöön, tällöin ei ole muuta telemetria saatavilla kuin vastaanottimen oma jännite ja ext-voltage portin jännite. Vaihto 14-kanavaiseen tilaan toi puuttuvan valikon näkyviin ja sain rekisteröinnin tehtyä.

Seuraava homma oli sitten sopiva paikan löytäminen sensorille rungosta, mikä ei ihan triviaalia ollut. Pari iltaa siinä tuumailin ennen kun sopivan kolon löysin ja mallailin johtojen pituudet niin että se sensori sinne myös hyvin menee. Tässä vaiheessa on hyvä pitää mielessä myös virran kulkusuunta sensorin läpi. Jos huolimattomuuksissaan asentaakin johdot sensorille väärinpäin niin tiukka asennuspaikka voi olla entistäkin tiukempi jos sensori pitää asennella sinne "väärinpäin". Sitten vaan isoilla sivuleikkureilla johto poikki ja kolvi käteen. Koitin ensin laittaa johtojen päihin valmiiksi tinaa jotta juottaminen sensoriin olisi helpompaa. Kolvina oli FixPointin 48W juotosasema ja sieltä lämpöä 400 astetta. Kolvin kärkeen kun laittoi sopivan köntän tinaa parantamaan lämmön johtumista johtoon niin kyllähän se tina sinne tarttui. Eihän tuo ihan läpi asti lämmennyt mutta imeytin johdon päähän ja sivuille tinaa niin ettei sieltä mitään irtokarvoja jää törröttämään. Laitoin varmuuden vuoksi vähän eristeteippiä piirilevyn ja ja johtojen väliin siten että vaikka johdosta jäisikin joku karva törröttämään niin se ei pääse koskemaan piirilevylle mihinkään johtavaan kohtaan.

Sitten se vaikein vaihe, eli johtojen juottaminen sensorin jalkoihin. Tässä meinas kädet loppua kesken moneen otteeseen, varsinkin ensimmäistä johtoa juotettaessa. Sain kuitenkin lopulta toisen puolikkaan johdosta kiinni niin että se oli ainakin osittain tinautunut jalkaan kiinni. Tässä vaiheessa jäähdyttelin sensorin ja johdon puhaltelemalla niin pitkään ettei se enää poltellut sormissa. Sitten toisen puolikkaan kolvaaminen, olikin jo paljon helpompaa kun oli sitä kylmää johtoa mistä pitää kiinni. Huomasin muuten senkin että kun tuo toinen puoli on kiinni, niin se johtaa aika tehokkaasti lämpöä pois sensorilta samalla kun toista puoliskoa kolvaa kiinni. Minun piti molempia puolia kolvailla vielä useampaan kertaan uusiksi ennen kuin jälki näytti siltä että siellä on riittävän isolla pinta-alalla tinaa johdon ja anturin jalan välissä. Joka yrityksen jälkeen jäähdyttelin anturia ettei se vaan pääse kuumenemaan liikaa.

Kolvailun jälkeen tarkistin sensorin antaman lukeman irtaallaan, näytti edelleen nollaa. OK! Mitään kalibrointia en edes tehnyt tuolle vielä. Eli se oli sitten valmis asennettavaksi kopterin runkoon. Nyt oli hyvä huomata että se pussin mukana tullut kutistesukan pätkä oli edelleen siellä pussissa... No, eristinpä sensorin sitten teipillä. Ja lopuksi laitoin koko härveli nippusiteillä johdoista runkoon kiinni niin ettei se pääse liikkumaan. Tein pikaisen testin kotipihalla leijuttelemalla. Leijutuksessa meni jotain 26A luokkaa virtaa ja sen vähän mitä ahtaassa tilassa uskalsin kokeilla pitch-pumppia niin 72.1A oli korkein virtapiikki mitä jäi mankan tietoihin. Varausta kertyi reilun minuutin testissä 620mAh

Seuraavaksi pitäisi löytää aikaa siihen että kävisin muutaman akullisen ajamassa oikeaa lentoa ja tarkistaa lataamalla että laskettu varaus täsmää ladattuun virtaan niin hyvin että tällä uskaltaa korvata timerin mankasta. Toiveet on korkealla että tästä tulee hyvä vielä :)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Syyskuu, 2014, 14:51:05
Seuraava osa testirapsasta. Eli tänään käytettiin kopteria ilmassa lähipellolla sen verran että pääsin vertaamaan kulutettua virtaa laturin lukemiin. Mulla oli tässä nyt Turnigyn 5000mAh ja Gens Acen 4400mAh pakat. Ensimmäinen lataus oli rinnanlataus millä vedin vain molemmat parit täyteen, mutta seuraavan latauksen lukemat virta-anturin arvoihin on tässä:

Turnigy:
2505 / 2242 = 1.11730

Gens Ace
2726 / 2536 = 1.07492

Eli molemmilla akuilla anturi antoi selvästi pienemmät milliampeerilukemat mitä laturi, mutta Turnigyn pakalla lataus vs. sensorin ero oli selvästi isompi kuin Gensseillä. Sitä en osaa vielä sanoa johtuuko eri akkuparien välillä ilmenevä laturin vs. sensorin välinen ero erilaisesta akkukemiasta (Turnigy hukkaa enempi virtaa latau/purkusyklissä?) vai sensorin epätarkkuudesta. Vaatii enempi toistoja ja tilastointia.

Mutta alustava arvio on että kyllä tällä selvästikin pystyy lennättämään niin että mankkaan laitetaan hälytys varausrajalle ja käytetään timeriä vain lisävarmistuksena niin ettei ukko pääse väsymään äärettömän pitkissä pienillä kierroksilla leijutteluissa :)

Tähän väliin seuraa kuitenkin kysymys, onko 14SG:ssä mahdollista miksata telemetrian antama hälytys myös johonkin kytkimeen siten että saan sen pois päältä siinävaiheessa kun se alkaa hälyttämään? Ei nimittäin ole kovin kiva jos vibra pärrää mankassa niin pitkään kunnes saan kopterin alas ja sieltä vastarin irti.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Syyskuu, 2014, 15:29:20
Tähän väliin seuraa kuitenkin kysymys, onko 14SG:ssä mahdollista miksata telemetrian antama hälytys myös johonkin kytkimeen siten että saan sen pois päältä siinävaiheessa kun se alkaa hälyttämään? Ei nimittäin ole kovin kiva jos vibra pärrää mankassa niin pitkään kunnes saan kopterin alas ja sieltä vastarin irti.

Ei ole mahdollista tehdä näin. Mutta 4.0 softaversiossa on TELEM.SET valikossa optio jolla telemetriahälytyksen saa toistumaan ja maksimikeston pystyy määrittelemään. Laitoin nyt kokeeksi siten että hälytys kestää 1 sekunnin ja toistuu 30 sekunnin välein. Tuo riittää jo siihen että kopterin saa alas johdot saa noparilta ja vastarilta irti ennen kuin se alkaa uudelleen hälyttämään. Ja vaikka hälyttäisikin uudelleen, ei se kestä sekuntia pidempään. Tällähän tämä on jo hyvä!
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 21 Syyskuu, 2014, 15:30:33
Moro,

Hyvä että sait homman alkuun... Tuo juotin on sulla kyllä selkeästi alitehoinen! Homma olisi ollut helpompaa ja sensorille turvallisempaa, kun käyttää 65-80+ wattista juotinta, isoa päätä ja antaa juotoslämpötilan olla siellä n. 350C.

Tuo "virhe" on hankala arvioida latauksen perusteella kun sekä akku että laturi aiheuttaa epävarmuuksia. Anyway Virhe kuulostaa turhan isolta, kun muissa testeissä on päästy huomattavasti tarkempiin tuloksiin. Kalibroi se sensori uudestaan siltä varalta että lämmitys muutti sitä alaspäin jolloin se näyttää liian vähän. Ja sitten voisi tehdä tarkistusmittauksen:
1) akku täyteen
2) pura laturilla maksivirroilla tyhjäksi (laita purettu kapa muistiin)
3) lataa täyteen

--> antaa osviittaa laturin lataushyötysuhteesta

5) purku vaikka 50% lennättämällä (pienehköjä virtoja: harjoittele vaikka leijuntaa :)
6) pura laturilla loppuun

Veikkaan että 2-kohdan kapa on aika lähellä 5) + 6) -kapoja, jos laturi on hyvä.


EDIT vielä: kuinkahan paljon suurempi sisäinen resistanssi tuossa Turnipsissa on? Menee meinaan silloin enempi lataustehoa lämmöksi kuin Genssillä... Molemmissahan osa latausvirrasta poistuu lämpönä joten ladattaessa sinne pitääkin mennä enempi kuin sensori näytti, koska sensori mittaa aidosti akusta otettua tehoa ja lataus näyttää sinne työnnettyä tehoa, josta osa loiskuu yli laidan lämpönä. Purkamalla saa parempaa osviittaa tarkkuuksista.

Ilkka Jetpowerista Saksanmaalta ( sade pilas tän päivän mutta muuten Yes ja aivan älyttömän hieno yöshow!)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Syyskuu, 2014, 21:07:20
Hyvä että sait homman alkuun... Tuo juotin on sulla kyllä selkeästi alitehoinen! Homma olisi ollut helpompaa ja sensorille turvallisempaa, kun käyttää 65-80+ wattista juotinta, isoa päätä ja antaa juotoslämpötilan olla siellä n. 350C.

Jep, toisaalta lämmön johtuminen kohteen ympäriltä on niin suurta että suurella varmuudella se ei kovin isolta alalta kovin kuumaksi mene. Eri asia että missä vaiheessa sensori alkaa ottamaan kyttyrää lämmöstä, asteita ei nyt tullu kovin paljoa tinan sulamispisteen yläpuolelle mutta kestoa vähän enempi. Helpompaa ja varmempaa se toki olis äkäsemmällä kolvilla.

Tuo "virhe" on hankala arvioida latauksen perusteella kun sekä akku että laturi aiheuttaa epävarmuuksia. Anyway Virhe kuulostaa turhan isolta, kun muissa testeissä on päästy huomattavasti tarkempiin tuloksiin. Kalibroi se sensori uudestaan siltä varalta että lämmitys muutti sitä alaspäin jolloin se näyttää liian vähän. Ja sitten voisi tehdä tarkistusmittauksen:

Mites tuo kalibrointi nyt.. Menin SENSORS valikkoon ja mulla oli siellä slotit 16, 17, 18 tuolle CUR 1678 anturille, laitoin sinne INH ja sitte valitsin saman sensorin slottiin 19, sitten sinne taas INH ja takaisin slottiin 16. Tuliko tällä nyt kalibrointi tehtyä? Koitin noparin johtoja laittaa päälle ja siinä piipitysten aikaan se näytti ainakin kerran 0.5A lukeman ennen kalibrointia ja kalibroinnin jälkeen sain sen näyttämään kerran 0.1A lukeman. Eli eipä tuosta voi mitään päätellä, tarvis leijutella ulkona akullinen kunnolla tyhjäksi ja latailla taas niin sais paremmin käsitystä miten lukemat muuttui..

Laturilla mulla ei oikein onnistu ajoakkujen tyhjennys. Tuota Powerlab 6 laturia kokeilin kerran käyttää akun purkuun, mutta se lopetti virran ottamisen kokonaan purkumoodissa heti samalla kertaa.. Sen jälkeen olen purkanut akut aina TX-warmerilla ;)

EDIT vielä: kuinkahan paljon suurempi sisäinen resistanssi tuossa Turnipsissa on? Menee meinaan silloin enempi lataustehoa lämmöksi kuin Genssillä... Molemmissahan osa latausvirrasta poistuu lämpönä joten ladattaessa sinne pitääkin mennä enempi kuin sensori näytti, koska sensori mittaa aidosti akusta otettua tehoa ja lataus näyttää sinne työnnettyä tehoa, josta osa loiskuu yli laidan lämpönä. Purkamalla saa parempaa osviittaa tarkkuuksista.

Niin toisaalta näin Kirchoffin virtalakia miettii niin sisäisten resistanssien aiheuttamat tehohäviöt nostattaa kyllä latauksessa vaadittavaa jännitettä, mutta virtaa ei pitäisi hävitä mihinkään. Poislukien lipon omat sähkökemialliset epäideaalisuudet. Toisaalta tuota balansointia olen miettinyt monesti että mitenkähän ne laturit ottaa huomioon sen virran mitä juoksee balansointivastusten läpi akun ohi, vai ottavatko mitenkään? Jos se jätetään huomiotta niin silloinhan satavarmasti sisään menevä virta näyttää paljon isommalta kuin mitä se keskimäärin per kenno on ollut. Toisaalta, jos kennoja joutuu balansoimaan kovasti, niin herää kysymys että mitä siellä kennossa tapahtuu kun eri kennot vaativat eri varausmäärän tullakseen samaan loppujännitteeseen, vaikka kaikista on purettu sama määrä varausta ulos.

Eli eli, veikkaanpa että tässä saataisiin parempia tuloksia aikaan kun akkuja ajettaisiin sisään muutama sykli niin että menevät paremmin balanssiin ilman että kennojen väliset epäideaalisuudet on häiritsemässä mittaustuloksia. Nyt ne oli mulla taas viikon seisseet käyttämättömänä, mikä todennäköisesti jonkin verran vaikuttaa lopputulokseen. Katsotaan jos ensviikonloppuna sais 3-4 sykliä per pakka lennettyä niin näkis jo paljon paremmin millasia lukemia sieltä alkaa tulemaan. Luulen että jos laitan esimerkiksi 3000mAh kohdalle hälytyksen ja tuo kopterin aina heti pikapikaa alas kun häly alkaa soimaan, niin siitä on jo helppo yhdellä vilkaisulla laturin näytöltä todeta että paljonko meni enempi mitä anturi näytti.

Edit: Niin unohtu sanoa, Turnipsissa näyttäs olevan ehkä jopa hivenen pienemmät sisäiset resistanssit mitä Gensseissä. Turnigyissä nyt joku 150 sykliä ja Gensseissä 100. En nyt varmaksi mene sanomaan miten isot erot pakkojen välillä on kun PL6 ei laske yhteen koko pakan resistanssia, näyttää vain yksittäisten kennojen resistanssit. Ja resistanssit vaihtelee paljon enemmän kylmän vs. lämpimän akun tai päivän ensimmäisen ja viimeisen latauksen välillä kuin Genssin ja Turnigyn välillä. Kummatkin ne toimii paremmin kun niitä käyttää.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Xen - 21 Syyskuu, 2014, 21:33:40
Pitäs tehdä tuosta sensorista semmonen irtomalli liittimien väliin, jotta sen saisi:
- akkuun kiinni latauksen aikana => näkee laturin ja sensorin välisen eron
- tx-warmeriin purkamisen ajaksi => max 100W vakiopurkuteho ilman piikkejä
Tx-warmer purkaa varsin tarkasti vakio cutoff-jännitteeseen (eli n. samaan kapasiteettiin kun liposta on kyse) kun akun lämpötila on vakio.

En usko että latauksen aikana juuri hukkaa tulee esim akun sisäisten resistanssien aikana, tai ei ainkaa mulla akut 2C-latauksella lämpene  ::)  Taitaa suurin heitto lataus- vs purku-mAh tulla purkuvaiheessa kun virtaa otetaan piikeissä reippaammin jolloin lämpökin (P=I^2*R) syntyy aivan eri malliin. Olennaistaha olisi vain löytää sensorille raja-arvo johon asti uskaltaa luotettavasti ajaa. Toki jännitehäly on hyvä pitää "perälautana" ettei aja akkuja liian tyhjäksi.

En usko että laturit niin fiksuja olisivat että vähentäisivät tasaukseen menneen virran (eli tasurin kautta purettu virta). Jostain käppyrästähän ton äkkiä kattos kun vertaa virtaa ja mAh-määrää ja niiden suhdetta latauksen CV-vaiheessa. Tosin ei mahdotonta ole koska varmasti on tiedossa tasurien purkuresistanssit jolloin virtakin on helppo laskea ilman sensoria. Toki tuotakinha voisi kokeilla sensorin kanssa kun lataa charge- vs balance-ohjelmalla ja vertaa laturin antamia lukemia sensorin vastaaviin. Sensorihan ei tuossa tiedä tasausvirroista yhtään mitään.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: JuhoV - 21 Syyskuu, 2014, 21:44:19
Anturiin, sensoriin yms. en osaa sanoa mitään, eikä itellä ole telemetiaa mankassa edes tarjolla.

Tuo Kaapelin huomaama juttu eli että akut alkaa toimia paremmin kun niillä lentää useamman syklin peräkkäin. Tuo olis ihan mukava saada mitattua jossain vaiheessa että mitä tapahtuu. Mulla on itellä myös varsin vahva fiilis ettei akku toimi viikon jälkeen ekalla lennolla kunnolla. Ikään kuin ei vaan lähtis sitä mitä odottaa, mutta jos lentää päivän aikana paljon, toisella lennolla on jo selvästi parempi ja kolmannella tuntuu olevan taas täydessä iskussa.

Lähinnä tuosta olis mukava nähdä jotain faktaa eli lähinnä onko tuo kuvitelmaa, meneekö ekat lennot muutan vaan jäykästi ja tuntuu ettei kopteri tottele vai onko tuo oikea fakta.

Leirillä Tero mittas mun vanhemman akun jossa on vähän yli 200 sykliä, resistanssien mukaan se on edelleen erittäin hyvässä hapessa. Se on kuitenkin vähän pehmentynyt jos vertaa uudempaan. Tämä vanhempi on siis genssin 4400 mAh 45C. Latauksena on viime aikoina käytetty 4C fast charge ohjelmaa kentällä, kotona yleensä 2C.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 21 Syyskuu, 2014, 21:52:21

Mites tuo kalibrointi nyt.. Menin SENSORS valikkoon ja mulla oli siellä slotit 16, 17, 18 tuolle CUR 1678 anturille, laitoin sinne INH ja sitte valitsin saman sensorin slottiin 19, sitten sinne taas INH ja takaisin slottiin 16. Tuliko tällä nyt kalibrointi tehtyä?

Hmmm... En ole varma, mitä teit. Käytitkö Radion Sensor -valikon SET SLOT -toimintoa? Eli sillä toiminnolla vaihdat sensorin slotin vaikka siksi 19:ksi ja sitten takaisin 16:ksi. Kalibrointi tapahtuu joka kerta, kun kerrot WRITE -komennolla uuden slotin sensorille. Eli sensori täytyy olla siellä radion persuuksissa kiinni Y-kaapelilla akun kera ja sensorin virtamittausjohdoissa ei saa mennä virtaa, kun se sensori on radiossa kiinni (muuten kalibrointi menee kunnolla metsään). Kalibrointi saattaa tapahtua myös REGISTER -komennolla, jos lähetin joutuu pyytämään sensoria siirtymään toiseen uuteen slottiin mutta tämä tapahtuu vain jos oletus-slot on jo varattuna toiselle sensorille.  (Jos vain siirtelit manuaalisesti CUR1678 -sensoria siellä lähettimen sensor listalla slotilta toiselle, ilman SET SLOT:n käyttöä, niin silloin se ei kalibroidu)

Koitin noparin johtoja laittaa päälle ja siinä piipitysten aikaan se näytti ainakin kerran 0.5A lukeman ennen kalibrointia ja kalibroinnin jälkeen sain sen näyttämään kerran 0.1A lukeman. Eli eipä tuosta voi mitään päätellä, tarvis leijutella ulkona akullinen kunnolla tyhjäksi ja latailla taas niin sais paremmin käsitystä miten lukemat muuttui..

Niistä virroista moottorin alkupiipityksen aikana ei pysty sanomaan yhtään mitään. Radio ehtii näyttää vain murto-osan sensorin mittaamista virta-arvoista. Ja sensori ei edes lähetä kaikkia mittaamiaan arvoja radiolle, vaikka käyttää niitä kapasiteetin laskennassa. Alkupiippailun aikana moottorin virta hyppii nopeassa tahdissa myös kokonaan pois päältä, joten se on ihan ajoituksellista tuuripeliä, mikä arvo sieltä sattuu näytölle asti päätymään sen piipityksen aikana.

Niin toisaalta näin Kirchoffin virtalakia miettii niin sisäisten resistanssien aiheuttamat tehohäviöt nostattaa kyllä latauksessa vaadittavaa jännitettä, mutta virtaa ei pitäisi hävitä mihinkään. Poislukien lipon omat sähkökemialliset epäideaalisuudet.

Joo. Kyllä se virta siellä vakiona pysyy.  Minä en paljon LiPojen akkukemian saloista ymmärrä mutta insinöörilogiikalla ajattelin, että resistiivinen kuorma siellä polttaa tehoa lämmöksi voimalla P=RI^2... Tosin vaikka se näkyy resistiivisenä kuormana, niin voihan se teho tarttua siellä siihen akkukemiaan lämmön sijasta. ...minä näistä mitään tiedä  :o Tuo balanssoinnin vaikutus onkin sitten mielenkiintoinen. Riippuu varmasti siitä, miten laturi on tehty, että palaako vain lämmöksi vai siirtyykö seuraavaan kennoon. Se purkutesti olis tässä yllä kaikkein tieteellisimmästä päästä. Otetaas mun laturilla vaikka jossain välissä kun kotiudun täältä nahkahousujen maasta.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 21 Syyskuu, 2014, 22:00:21
Pitäs tehdä tuosta sensorista semmonen irtomalli liittimien väliin, jotta sen saisi:
- akkuun kiinni latauksen aikana => näkee laturin ja sensorin välisen eron
- tx-warmeriin purkamisen ajaksi => max 100W vakiopurkuteho ilman piikkejä
Tx-warmer purkaa varsin tarkasti vakio cutoff-jännitteeseen (eli n. samaan kapasiteettiin kun liposta on kyse) kun akun lämpötila on vakio.


Mun standarditesti noille sensoreille on Auton hehkut (yksittäin ja 2 tai 3 rinnan) + kunnollinen pihtivirtamittari. Oikein kalibroidun sensorin näyttämä näyttäis olevan ainakin alle 15A virroilla +/- 0.1A vs mun pihtimittari. Tämä tosin huoneenlämmössä. Valmistaja lupaa sensorille +/- 1% tarkkuuden, joten sen verran siellä voi olettaa olevan virhettä isommalla mittaus- ja lämpötila-alueella. Ja tämähän muuttuu aikalailla suoraan kapasiteettiin about samankokoiseksi virheeksi mutta saattaa sopivsti keskiarvoistuessa olla pienempikin.

ELI: koska sensorin tarkkuus on tuo mainittu on kyllä kohtuu ihme, että olen päässy noissa lampputesteissä noinkin lähelle; periaatteessahan se mittaus voisi luvan kanssa heittää 2A:ia, koska sensori ei vaan kykene. Käytännössä tosin näyttävät olevan speksiä tarkempia mutta pienillä virroilla mitattaessa pitäisi valita toiset mittausmenetelmät. Nuo muiden valmistajienkin pulikat käyttää samaa sensori -sarjaa - valinnanvaraa kun ei käytännössä markkinoilla ole tällä haavaa.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Syyskuu, 2014, 22:04:22
En usko että laturit niin fiksuja olisivat että vähentäisivät tasaukseen menneen virran (eli tasurin kautta purettu virta). Jostain käppyrästähän ton äkkiä kattos kun vertaa virtaa ja mAh-määrää ja niiden suhdetta latauksen CV-vaiheessa. Tosin ei mahdotonta ole koska varmasti on tiedossa tasurien purkuresistanssit jolloin virtakin on helppo laskea ilman sensoria. Toki tuotakinha voisi kokeilla sensorin kanssa kun lataa charge- vs balance-ohjelmalla ja vertaa laturin antamia lukemia sensorin vastaaviin. Sensorihan ei tuossa tiedä tasausvirroista yhtään mitään.

Tuota olen miettinyt että mitä se laturi mahtaa tietää esimerkiksi juurikin siitä todellisesta virrasta balanseripiuhasta kun sinne jokin sopiva vastus laitetaan. Siinä kun on kennon ja laturin välissä sitä balanserijohtoa ja liittimiä X ohmin edestä. Jos se onnistuu tuonkin välin vastuksen laskemaan niin voihan siitä sen todellisen virrankin laskea, ainakin arvioida. Paljon helpompaa on kuitenkin se laturi tehdä niin että se ei mitään välitä siitä hukkavirrasta mikä balansoinnin aikana menee kennon ohi. Eihän näillä kuuhun mennä. Mutta voihan siitä sen kymmen tai satojakin milliampeeritunteja eroa tulla aika helposti.

Lähinnä tuosta olis mukava nähdä jotain faktaa eli lähinnä onko tuo kuvitelmaa, meneekö ekat lennot muutan vaan jäykästi ja tuntuu ettei kopteri tottele vai onko tuo oikea fakta.

Laturin näyttämän mukaan mulla on monesti päivän ensimmäinen lataus näyttänyt viikon tai parin tauon jälkeen jotain 3.6mOhm lukemia tyhjälle akulle ja siitä ne on sitten laskenu 2.6mOhm arvoon kun ne tulee täyteen. Sitten kun muutamia syklejä ajaa niin siellä on näkynyt jo 1.4mOhm arvoja päivän päätteeksi. Eli ihan selvää faktaa se on että ne resistanssit laskee. Se toistuu samalla tavalla joka kerta.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Syyskuu, 2014, 22:23:48
Hmmm... En ole varma, mitä teit. Käytitkö Radion Sensor -valikon SET SLOT -toimintoa? Eli sillä toiminnolla vaihdat sensorin slotin vaikka siksi 19:ksi ja sitten takaisin 16:ksi. Kalibrointi tapahtuu joka kerta, kun kerrot WRITE -komennolla uuden slotin sensorille. Eli sensori täytyy olla siellä radion persuuksissa kiinni Y-kaapelilla akun kera ja sensorin virtamittausjohdoissa ei saa mennä virtaa, kun se sensori on radiossa kiinni (muuten kalibrointi menee kunnolla metsään). Kalibrointi saattaa tapahtua myös REGISTER -komennolla, jos lähetin joutuu pyytämään sensoria siirtymään toiseen uuteen slottiin mutta tämä tapahtuu vain jos oletus-slot on jo varattuna toiselle sensorille.  (Jos vain siirtelit manuaalisesti CUR1678 -sensoria siellä lähettimen sensor listalla slotilta toiselle, ilman SET SLOT:n käyttöä, niin silloin se ei kalibroidu)

Ahaa, eli tuo piti siis tehdä sen Y-kaapelin kanssa. No ilmankos se ei ottanut onnistuakseen. Nyt kävin rekisteröimässä sen uudelleen ja ajoin viellä sen WRITE komennonkin, meni nyt slottiin 19. Jätin sinne, hyvä se on sekin slotti. Vieläkään ei nopari tyhjäkäynnillä vienyt niin paljoa virtaa että se mitään näyttäisi, mutta eipä tuo mikään ihme ole. Mutta kyllä minä nyt uskon että se on kalibroinnin tehnyt.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 21 Syyskuu, 2014, 22:36:45
Ahaa, eli tuo piti siis tehdä sen Y-kaapelin kanssa.

Tuo akun rinnalle kytkeminen on kyllä Futtelta sen luokan aivopieru ettei voi ymmärtää. Miksi ihmeessä se radio ei sitä jännitettä voi sieltä persuuksistaan tarjota.... Kysyin eilen syytä siihen Robben radiolinjan johtajalta naamatusten ja mies naureskeli vain että "ongelma" on korjattu Robben omissa radioissa ja Japsien aivoituksia ei aina pysty tietämään. MZ18:sta oli muuten nyt protosofta Robben tiimillä käytössä (olivat saaneet sen keskiviikkona). Kuulemma tulossa piakkoin saataville - pari pikku vibaa korjattavana ja 2.5 Encoder sw olis ulkona kuulemma viimeistään 6wk:n sisällä. Sitten saadaa Nopeussensorillekin suora tuki ettei tarvi enää matkia GPS:n nopeusslottia ja kunnon oikea tuki myös turbaanitelemetrialle.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zxiicci - 21 Syyskuu, 2014, 23:23:37
Mielenkiintoista keskustelua!

Lensin Oulun leirillä virtasensorin kanssa about 15 lentoa x7lla ja kaikkina kertoina akkuun meni ladatessa 100-150mah enemmän per akku kuin mitä telemetriatieto näytti.
Ei ollut vaikutusta lensinkö rankasti vai löysästi eli sen 4min täysiä vai 6min hölläillen. Aina sama tulos, riippumatta kumpaa akkuparia käytin. 5300mah 30c gens ace ja 4800mah mah 60/65c gens ace akut käytössä.

Eli mun käytössä on toiminut loistavasti ja kun virhe on aina pysynyt samana niin ei vahinkoa pääse syntymään :) Laitoin tottakai myös ajoakun jännite hälytyksen että jos kytkee tyhjän akun niin ei sitte koita repiä siitä sitä 3.5Ah ulos :D

Kaapelin mainitsema ominaisuus jarkuvasta hälytyksestä on kyllä ärsyttävä. Eli kun kapa tulee täyteen niin radio huutaa tasan niin kauan että kopusta tai radiosta ottaa virrat veke.
Joku reset systeemi olisi hyvä ominaisuus, ehkä sitte 14tsfghtdgg mallissa ;)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: JML - 21 Syyskuu, 2014, 23:35:59
Mikä tässä palikassa sensorina? ACS75X sarjaa?

-Jani-
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 22 Syyskuu, 2014, 00:15:32
Lensin Oulun leirillä virtasensorin kanssa about 15 lentoa x7lla ja kaikkina kertoina akkuun meni ladatessa 100-150mah enemmän per akku kuin mitä telemetriatieto näytti.
Ei ollut vaikutusta lensinkö rankasti vai löysästi eli sen 4min täysiä vai 6min hölläillen. Aina sama tulos, riippumatta kumpaa akkuparia käytin. 5300mah 30c gens ace ja 4800mah mah 60/65c gens ace akut käytössä.

Samansuuntaisia kokemuksia itsellä pienemmän virran setupeissa... offsetti tosin reilusti pienempi, itseasiassa tuntuu verrannolliselta kapasiteettiin. Joten tuo vakio "offsetti" voisi hyvin olla seurausta lämpöhäviöistä yms eikä sinänsä johtuisi laturin epätarkkuuksista. Tosin nuo Kaapelin tulosten syyt olis kiva ymmärtää.

Eli mun käytössä on toiminut loistavasti ja kun virhe on aina pysynyt samana niin ei vahinkoa pääse syntymään :) Laitoin tottakai myös ajoakun jännite hälytyksen että jos kytkee tyhjän akun niin ei sitte koita repiä siitä sitä 3.5Ah ulos :D

Kaapelin mainitsema ominaisuus jarkuvasta hälytyksestä on kyllä ärsyttävä. Eli kun kapa tulee täyteen niin radio huutaa tasan niin kauan että kopusta tai radiosta ottaa virrat veke.
Joku reset systeemi olisi hyvä ominaisuus, ehkä sitte 14tsfghtdgg mallissa ;)

Tuo on kyllä rasittava. Jahka pääsen kotiin täältä reissusta, niin viritetään siihen vaikka Digikanavaan feature, jolla saa namiskuukkelia kääntämällä sen tilapäisesti raportoimaan vaikka 123mAh tai 0mAh :)

JML: juurikin tuota sarjaa on se sensori.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 22 Syyskuu, 2014, 08:19:53
NIin sen jatkuvan hälytyksen saa kyllä korjattua sillä että menee sinne TELEM.SET valikkoon ja sieltä laittaa telemetriahälyt periodiseksi. Esim. tuo 1 sekunti hälyä ja 30 sekuntia taukoa on varmaan jo aika hyvä. Vibran pärähdys ei jää kyllä huomaamatta, mutta se 30sek viive on jo tarpeeksi siihen että ehtii nykkiä johdot irti ennen kuin se hälyttää uudelleen. ja vaikka hälyttäisikin toisen kerran, ei se yhden sekunnin häly nyt paha enää ole :)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 22 Syyskuu, 2014, 18:35:01
NIin sen jatkuvan hälytyksen saa kyllä korjattua sillä että menee sinne TELEM.SET valikkoon ja sieltä laittaa telemetriahälyt periodiseksi. Esim. tuo 1 sekunti hälyä ja 30 sekuntia taukoa on varmaan jo aika hyvä. Vibran pärähdys ei jää kyllä huomaamatta, mutta se 30sek viive on jo tarpeeksi siihen että ehtii nykkiä johdot irti ennen kuin se hälyttää uudelleen. ja vaikka hälyttäisikin toisen kerran, ei se yhden sekunnin häly nyt paha enää ole :)

Täytyy siihen joku fiksumpi ratkaisu virittää jokatapauksessa. Kyllähän se jotain sähköliidarimiestäkin voi alkaa syömään, kun voisi killutella ilman moottoritehoja taivaalla vielä vaikka kuinka kauan viimeisen nousun kunniaksi mutta ei jaksa kuunnella radion rääkynää tasaisin väliajoin... Palataampa loppuviikosta asiaan.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 28 Syyskuu, 2014, 16:40:32
Noniin, tänään kerkesin vähän enemmän testaamaan virta-anturia. Laitoin hälytyksen 3000mAh kohdalle ja toin kopterin aina heti alas kun hälyt meni päälle. Maassa virtaa oli menny joka kerta melko tarkkaan 3070mAh - 3080mAh, kerran oli 3060mAh. Aika vähän oli noissa lukemissa heittoa niin en niitä mihinkään laittanu ylös. Seitsämän lentoa kaikkiaan ajoin tänään. Laturin lukemat otin kuitenkin ylös, ja ne näytti tältä (ensimmäiset lataukset ei näy, kun ne ei mitään kerro tämän päivän lennoista):

Turnigy   Gens Ace
3280         (ohops)     
3174         3185
3224

Yks ohops tuli siitä kun säädin laturin virtaa kesken latauksen ja vahingossa keskeytin sen, niin jäi lukema tallentamatta. Mutta aika tarkkaan samanlaisia lukemia sieltä tulee ulos. Ensimmäinen sykli näkyy vievän selvästi enemmän virtaa, eli sisäänajo stabiloi tuloksia. Joku 100 - 150mAh menee enempi mitä sensori antaa ulos, eli näillä virtamäärillä tarkottaa sitä 3-5% virhettä, mikä tulee jo ihan akkujen ja latauksen epäideaalisuuksista. Kalibrointikin saattoi vähän parantaa tulosta, mutta selvästi akkujen sisäänajo paranti tulosta vielä lisää.

Tuosta Futaban hälyasetuksista, päädyin säätämään sinne että neljä sekuntia hälyttää ja 60 sekuntia pitää taukoa. Ensimmäisellä akullisella tuo asetus ei vaan toiminu ja vibra jäi pärisemään niin pitkään että  käytin virtasensorista virtoja pois ja sain sieltä nollattua telemetriadatan. Mutta loppupäivänä ongelmia ei ollut. Ajoaikaa tuli reipas minuutti lisää kevyeen lentoon, reippaammalla smäkkäämisellä jäi samoihin lukemiin mitä ennen. Akkuihin jää vielä joku 3.75V kennoihin jännitettä sisään, eli melkolailla storagessa vielä. Ei mikään kiire ole tuoda alas.

Aika hyvin siihen tottu että ei tarvi timerin piipityksiä kuunnella ja varautua siihen että kohta on aika loppu. Vähä säikäytti aina välillä kun unohtu vain lentelemään ja ihan varoittamatta sitten yhtäkkiä alkaa vibra pärisyttämään ja käskemään tulla alas. Mutta hyvähän tuo noin on.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 28 Syyskuu, 2014, 17:06:30
Tuohon tottuu, ite pääsin tänään jopa kerran timerin yli (3:40), yleensä pitää tulla alas ja kun on laskeutunu ni mankka huutaa että "Minuutti jäljellä" :D
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 30 Syyskuu, 2014, 21:37:07
Tuo hälyn inaktivointi olisi helppo toteuttaa tuon virtasensorin ominaisuudeksi mutta siinä on riskinsä:

1. Voisi tehdä niin että kun DG2 -kanava ON, niin sensori lähettäisi feikki-arvoa 0mAh (mutta jatkaa kapasiteetin laskemista tieten taustalla). Ja tietysti vääntämällä DG2 -kanavan takaisin OFF -asentoon saisi taas näkyviin oikean kapasiteettiarvon ja mikäli tuo arvo sitten olisi yli hälytysrajan, pärähtäisi hälytin tietty taas aktiiviseksi.

Tuossa on se riski, että unohtamalla tuon kanavan ohjauksen kytkimen ON -asentoon, ei saisi ikinä sitä kapasiteettivaroitusta. Olisi vähän turhan helppo ajaa akku ihan tyhjäksi ja sitten huomata, että perskeles tulipa mokattua, kun hälyä ei kuulu.

Toinen vaihtoehto
2. sensori seuraa DG2 -kanavaa käynnistyksen yhteydessä. Virtojen kytkemisen jälkeen lähetetään aina kapasiteettiarvo. Jos DG2:n tila muuttuu käynnistyksen jälkeen jompaan kumpaan suuntaan, niin sitten lähetetään fake-arvoa 0mAh ellei DG2:ta palauteta samaan tilaan kuin se oli käynnistyksen yhteydessä. Tässä vaihtoehdossa kytkimien asento virtojen käynnistyksen yhteydessä määrää ja edelleenkin on mahdollisuus sählätä niin, ettei varoitukset ole päällä ja lisäksi kytkimen varsinainen suunta on arpapeliä (riippuu siitä mikä oli asento virtojen kytkemisen aikaan).

...Ja sitten on vielä se ettei Futten 10J tue DG1/DG2:ta. Eli tuota toimintoa varten pitäisi varata joku normaalikanava (1-10) kokonaan. Sen voisi tehdä aseteltavaksi mutta kompleksisuus kasvaa.

Alkaa tuntua siltä, että käyttäjän sähläämismahdollisuuksie n minimoimiseksi tuota ei välttämättä kannata tukea vaan antaa käyttäjän "kärsiä" varoituksista. Sanoin tästä featuresta Robben radiovastaavalle, joten tuurilla ne saavat tuon featuren radion softaan tehtyä. Japseista tosin ei ikinä tiedä.

Mielipiteitä? Toiveita?

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 08 Lokakuu, 2014, 22:11:48
Täysin off-topikkina:

Ilkka muistatko kopuleiriltä oulusta vaaleatakkista F3A-kaveria? Juteltiin radioista, maahantuonnista jne. Jos tunnet ja on yhteystiedot niin laittaisitko YV:llä?
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 09 Lokakuu, 2014, 20:01:09
Täysin off-topikkina:

Ilkka muistatko kopuleiriltä oulusta vaaleatakkista F3A-kaveria? Juteltiin radioista, maahantuonnista jne. Jos tunnet ja on yhteystiedot niin laittaisitko YV:llä?

En kyllä äkkiseltään muista että siellä olis joku F3A heppu ollu. Ei minkäänlaista mielikuvaa kuka se ois voinu olla. Sorry.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 09 Lokakuu, 2014, 20:02:20
Nou hätä, kiitti kuitenki :)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Korppi - 17 Lokakuu, 2014, 01:06:52
Omassakin on antero nyt paikoillaan ja vaikuttaisi toimivan, toivottavasti kerkeää huomenna testaamaan lentämällä. Menee viikon päähän jos ei kerkeä nyt.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Korppi - 26 Lokakuu, 2014, 23:28:40
Tänään ehti akullisen pikkurexillä ajaa anturin kans. 1500mah seuduille näytti lukemaa lennon jälkeen ja 1747 pukkasi laturi sisään. Varmaankin aika lähellä todellisuutta, kun ottaa huomioon että tuolla akulla oli tehty säädöt ja se oli ladattuna pari viikkoa ennen lentoa.
Olis vaan ilmoja että pääsisi testaan kunnolla ja säätään hälyrajat kohdilleen. 9.9V oli käynyt jännitteet alimmillaan eli 3.3 per kenno. Lepojännitteet parin tunnin kuluttua oli 3.74-3.73. Lento oli lähinnä leijuttelua, pomputtelua ja isoja silmukoita, missä varmaankin meni eniten amppeereita. Ainut vaan etten muistanu kahtoa paljonko oli jäänyt logiin.
Tutkimukset jatkuu, kunhan ilmat antaa myöten. Tänäänkin tuuli niin, että oisin mieluummin lentäny isommalla, muttakun ei oikein ollut aikaa lähteä paremmalle paikalle.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Korppi - 31 Lokakuu, 2014, 20:24:22
Kuussatasella akun kävin tyhjäämässä (2*6S 3300mAh 35C) ja 2363mAh näytti ratio,22.36 ja 22.40 oli jännitteet lennon jälkeen, laturi pukkasi 2651mAh ja 2627mAh kahteen 6S pakkaan (308duo hitaalla balanssoinnilla, 1C latauksella), eli kartalla ollaan.

Kattoo kerkeääkö huomenna auringon kanssa samalle kentälle, niin sais toistoja, mutta vaikuttaa hyvälle. I like it  8)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 15 Marraskuu, 2014, 14:10:58
Noniin, nyt kävin testaamassa softapäivitettyä sensoria. Homma aloiteltiin viime viikolla kun kävin molemmat akut tyhjäämässä kertaalleen, ja sen 3080mAh tuli akusta sensorin mukaan virtaa ulos. Huonon kelin ja valon puutteen takia jäi sitte lennätykset sikseen kunnes tänään taas pääsin jatkamaan. Akut viikon seisseet käyttämättömänä, sitte molemmat akut täyteen, ja sen jälkeen Genssin 4400 6S akkuun se kaksi sykliä "herättelysyklin" lisäksi. Tässä Genssiin ladattu varaus:

3159
3167
3171

Hämmästykseni viikon seisotus ei vaikuttanu ladattavaan virtaan mitenkään. Loppua kohden meni vähän enempi virtaa, mutta aika tarkkaan saman verran enempi otettiin myös ulos. Aika tarkkaan sen 70mA enemmän meni laturin mukaan joka latauksella verrattuna siihen mitä sensori mittasi. Ensimmäisellä kertaa vähän enempi, mutta silloin oli tuo Turnigyn akkukin mukana, ja lisäksi viikon säilytys ennen latausta. Tuo on minun mielestä varsin hyvin linjassa normaaleihin ja oletettuihin lataushäviöihin ja ennen kaikkea hyvin tarkkaan saman verran joka kerta. Nyt näyttää hyvältä.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 16 Marraskuu, 2014, 20:57:08
Aika tarkkaan sen 70mA enemmän meni laturin mukaan joka latauksella verrattuna siihen mitä sensori mittasi.

Kiitti Kaapeli kun ehdit tehdä lisää puolueetonta mittausta... Alkuperäisellä softalla pulikan tarkkuus ei ole ollut paras mahdollinen. Kyseessä oli nimittäin ihan perinteinen pyöristyskädetys kapasiteetin laskennassa, joka korostui sitä pahempana virheenä mitä pienempiä virtoja on käytetty ja tosi pienillä virroilla virhe voi olla merkittäväkin. Eli mittari on mitannut & näyttänyt aina hetkelliset virrat oikein mutta kapasiteettiin laskennassa huomioitiin vain kokonaisosa ämpäreistä... Itse testasin ns. väärillä virroilla huomatakseni tuota heti. huoh  :-[

 Olen saanut paria heeboa lukuunottamatta kiinni ne, joille tuota sensoria on jo mennyt ja loputkin saavat päivityksen jahka kullekin sopii. Ne puuttuvat hemmot, jotka ei ole musta kuullut: Olkaa yhteydessä niin saadaan teillekin kurantti softa, jolla tarkkuus pitäisi olla A -luokkaa  ;D

Ilkka

Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zxiicci - 16 Marraskuu, 2014, 22:39:51
Itse en ole lentänyt leirin jälkeen kuin kerran tai kaksi. Eli minulla ei ole vielä enempää infoa :) Hyvä kuulla että Illka on saanut tarkkuuden vielä paremmaksi! :)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Korppi - 16 Marraskuu, 2014, 22:59:21
Sensoreiden kanssa ei vielä montaa lentoa ole, mutta toimivilta tuntuvat ja kun tarkkuus vielä paranee, niin aina parempi.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 22 Joulukuu, 2014, 22:11:31
Mikä softa versio 4SG:ssä täytyy olla, että anturi pelaa.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 22 Joulukuu, 2014, 22:54:53
Jos en väärin muista niin 4.0 oli minimi.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 23 Joulukuu, 2014, 01:01:17
Jos en väärin muista niin 4.0 oli minimi.

jep. 4.0:ssa tuli tuki kyseiselle anturityypille.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 01 Tammikuu, 2015, 13:26:13
Yleisön pyynnöstä virtasensorista on nyt työn alla uudistettu versio; Testaus ja finaaliviilaus menossa.

Tämä työ on nyt vähän venynyt, kun Futaballa on mennyt niin tuhottoman kauan uusien softaversioiden julkaisussa. Ja nyt kun vihdoin julkaisivat, tuli osittain kuraa 18MZ:lle ainakin :(

(Wanhaa jo hyvin toimivaksi todettua sensoriversiota löytyi vielä äkkiseltään etsittynä ainakin 1 kappale hyllystä, joten nopein saa sellaisen alennuksella hintaan 30€ mutta muuten tulee nyt pieni tauko toimituksiin)

t.
Ilkka

Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 01 Tammikuu, 2015, 17:18:28
Eilen tuli sensori ja eilen virittelin sen kiinni 700E kopuun.

Mankkana 14SG v 5.0.


Hienosti toimii. :)


Nyt ihmettelen miten olenvoinut // miten kukaan voi lennättää isoa sähkökopua ilman kapasiteetti mittaria. 8)


Tänää testilennoilla tuli lentoaikaa lisää 0-45s riippuen siitä, mitä kopulla teki. Se on paljon se kun lento aika oli mitoitettu rankimman mukaan 3:30. Nyt kevyttä pyöritystä pääsee miltei 5 min.
Säädin hälytyksen kapasiteettiin 3900 mAh. Tästä voi vielä nostaa rotaatio korkeuteen ja sitten akuun menee n. 4100 mAh mikä on hyvä määrä 5200 mAh akuille.


Tämmöinen anturi olisi kiva pienenpänä 450 kokoiseen kopuun.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 01 Tammikuu, 2015, 17:33:43
Kiva kuulla että olet tyytyväinen! :D

...tuo uudempi versio on kooltaan niin pieni kuin sen tuon anturin fyysisen koon vuoksi yleensäkään on mahdollista saada suosiolla tehdyksi. Koetan saada sen piakkoin testattua kuntoon.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Korppi - 01 Tammikuu, 2015, 17:54:37
Tämmöinen anturi olisi kiva pienenpänä 450 kokoiseen kopuun.

"Hyvin" se mahtuu ainakin vanhempaan 450:iin  ;)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 01 Tammikuu, 2015, 19:49:38
..."Vanhat" eli nykyiset versiot on nyt sitten loppu. Noita uudempia versioita tulee saataville tässä toivottavasti piakkoin riippuen siitä kuinka nopeasti saan softan testailtua kunnolla.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 02 Tammikuu, 2015, 12:49:14
Oliko uuteen versioon tulossa muutakin parannusta kuin fyysiset ulkomitat?
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Maikko - 02 Tammikuu, 2015, 13:17:19
Ookko Spektrumille tekemässä tällaista?
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: njs - 02 Tammikuu, 2015, 13:22:23
Ookko Spektrumille tekemässä tällaista?

Vastaavaa löytyy jo Spektrumille: http://www.rctronix.de/wp/?p=163 (http://www.rctronix.de/wp/?p=163)

Tuli tuolta tilattuakin tuollainen Gobliniin, mutta en vielä kiinni saanut kun ainoa TM1000 meni Hensuun.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 02 Tammikuu, 2015, 16:20:22
Oliko uuteen versioon tulossa muutakin parannusta kuin fyysiset ulkomitat?

Seuraavat parannukset:
1) Mekaaninen; koko ja sensori paremmin kiinni. Piirilevyn kuparit paksumpaa versiota, joten isovirtaisetkin piuhat pitäisi olla helpompi juottaa tuohon
2) Futaban rajoitus yli 163A suoralle näyttämiselle poistunee eli näyttää jatkossa myös 163...200A virrat Current -näytössä(*)
3) Digikytkin tilapaiseen nollaukseen, että saa radion hälyn huutamisen vaimennettua
4) Harjattoman kierroslukusensori (*) (Tämä on nyt harvinaisen veemäinen feature saada toimimaan tarkasti hirveän monenlaisilla säätimillä yms ilman, että häiritsee tärkeämpää virranmittausta, joten katsotaampa julkaisenko ollenkaan. Feature toistaiseksi experimental -tasolla jo senkin takia, että lähettimien softat toimii tällä hetkellä miten sattuu)
5) Uniikki ID sensorille - mahdollistaa useamman virtasensorin helpon rekisteröinnin samaan vastariin. (EDIT: tää unohtu ensin)

(*) Futten radiopuolen uusien softafeatureiden laatuongelmat haittaa kehitystä tällä hetkellä...

Maikko, mulla on ainoastaan Futten laitteita ja tämä on hupihomma itselle, joten ei ole toistaiseksi tulossa muille kuin Futaballe. Futaban kanssa ei myöskään tarvitse vastarin lisäksi ostella mitään muita kilkkeitä kuten esim spectrumin TM1000, joten Futte on mun mielestä hyvä. Vaihda Futteen!  ;D

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 02 Tammikuu, 2015, 17:57:23
Mielenkiintoisia ominaisuuksia!

Seuraavat parannukset:
4) Harjattoman kierroslukusensori (*) (Tämä on nyt harvinaisen veemäinen feature saada toimimaan tarkasti hirveän monenlaisilla säätimillä yms ilman, että häiritsee tärkeämpää virranmittausta, joten katsotaampa julkaisenko ollenkaan. Feature toistaiseksi experimental -tasolla jo senkin takia, että lähettimien softat toimii tällä hetkellä miten sattuu)

Toimiiko tuo ihan pelkästään virtapiuhasta haistelemalla? Jos toimii niin mielenkiinnolla odotan miten tuon kanssa käy. Näin äkkiseltään pystyn kuvittelemaan että kyllähän sieltä vois hyvinkin nähdä sen miten virta muuttuu kun vaihdetaan syöttöä moottorin vaihdejohdoilta toiselle, kunhan on tarpeeksi tiuhaa näytteistystä ja hyvät algoritmit signaalin analysointiin.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 02 Tammikuu, 2015, 18:01:45
Mielenkiintoisia ominaisuuksia!

Toimiiko tuo ihan pelkästään virtapiuhasta haistelemalla? Jos toimii niin mielenkiinnolla odotan miten tuon kanssa käy. Näin äkkiseltään pystyn kuvittelemaan että kyllähän sieltä vois hyvinkin nähdä sen miten virta muuttuu kun vaihdetaan syöttöä moottorin vaihdejohdoilta toiselle, kunhan on tarpeeksi tiuhaa näytteistystä ja hyvät algoritmit signaalin analysointiin.

5. ominaisuus uhohtu: jokaiselle sensorille tulee uniikki ID: mahdollistaa helpommin automaattisen rekisteröinnin, jos haluaa käyttää useampaa samanlaista sensoria yhdessä lennokissa. multimoottorimallit.

Ei sentään ihan niin pimeää teknologiaa - induktiivinen sensori integroi liikaa sitä virtaa ja sitten kaikki on kiinni siitä kuinka paljon siellä on konkkaa mukana - ei onnistu. Yksi piuha pitää kytkeä mihin tahansa harjattoman kolmesta johdosta perinteiseen tyyliin: sekin signaali on tarpeeksi ärsyttävä suodatettava.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 17 Tammikuu, 2015, 18:35:16
On tässä laitteessa yksi vika.
Akkujen lataus aika on pidentynyt koska nyt ne on aina ajettu tyhjäksi. 8)


Tänään lentoajat vaihtelivat 700E:llä 3,5-5 min riippuen siittä miten lenteli.
Reipas pomppottelu ja terävä 3D 3,5 min. Pehmeä 3D 5 min. Tämän siis samoilla nuppi kiekoilla (2150 rpm).

Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Kaapeli - 15 Helmikuu, 2015, 22:25:45
Tuosta Futaban hälyasetuksista, päädyin säätämään sinne että neljä sekuntia hälyttää ja 60 sekuntia pitää taukoa. Ensimmäisellä akullisella tuo asetus ei vaan toiminu ja vibra jäi pärisemään niin pitkään että  käytin virtasensorista virtoja pois ja sain sieltä nollattua telemetriadatan.

Luulen että löysin millä tämän bugin saa toistettua. En ole vielä kokeillut varmistaa, mutta taitaa olla että aina kun päivän alussa pistän mankan päälle ja vaihdan simuohjelman oikeaan kopteriin niin silloin tuo hälyasetus ei tuon 60 sekunnin tauon osalta toimi. Mankkaa kun käyttää kiinni niin korjaantuu. Tämä on nyt toistunu tasaisen epätasaisesti pitkin talvea, mutta ainoastaan päivän ensimmäisllä lennolla. Eli jos boottaa mankan ilman että ohjelmaa vaihtaa niin ongelmia ei ole. Näin siis v4.0 softalla.

Toinen huomio tuli siitä kun vaihdoin laturia niin näyttää akkuun menevät virta-arvot nyt systemaattisesti hieman isommilta mitä ennen. En tiedä johtuuko sitten siitä että nintendo ottaa vähemmän huomioon balansoinnissa kennojen ohi menevää virtaa kuin PL6, mutta selkeä ero siinä kuitenkin tuntuu olevan, joskin ei kovin iso. Ensin luulin että johtuu vain siitä että vaihdoin balansointiasetuksia ja sen takia menis enempi virtaa, mutta ei se tunnu muuttuvan nyt kun vetää monta sykliä samoilla asetuksilla. No ei siinä, latureissakin on eroja.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 16 Helmikuu, 2015, 10:17:10
Jep... latureiden laskema kapasiteetti näyttää vaihtelevan aika paljonkin eri latureiden välillä, jos balanssointia käytetään. Ilman balanssointia laturit näkyy kertovan lähemmäs samoja lukemia.

...mutta toiseen asiaan: Onko Oulussa kellään Futaba 10J + R3008SB yhdistelmää? Haluatko virtasensorin beta-testiohjelmaan?

JA kaikki jotka tietää tai voisi katsoa radiostaan:
1) Mikä on 10J:n SBUS2 signaali framerate, kun telemetria on aktivoituna? onko se 15ms? (Jos joku radion omistava pääsis mittoon oskilloskoopilla?)
2) Tukeeko 10J:n uusin softa ESC -sensoria? (tai voi olla nimetty myös Robbe Roxxy:ksi tms)?

Nämä on edellytyksenä sille että uusi sensori toimii oikein ja itse pääsen testaamaan ainoastaan 14SG:llä ja 18MZ:lla.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zak69 - 16 Helmikuu, 2015, 15:23:29
Jokos kohta saadaan uutta versioo uunista ulos  8)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 16 Helmikuu, 2015, 16:00:05
Jos ei mitään hazardeja enää löydy softasta, niin viikon sisään saa. Kierroslukumittariominai suutta en pysty testaamaan laajasti nopealla aikataululla, koska kaikki motti/nopariyhdistelmät on hiukka erilaisia eläimiä ja valittu rautaratkaisu on tehty yksinkertaiseksi, jottei hinta&koko kasvais (ja softalla suodatusmahdollisuudet on rajallisia). Joten harjattoman RPM on sitten "kaupanpäällis" feature perävalotakuulla toistaiseksi mutta virranmittaus toimii ;)

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 20 Helmikuu, 2015, 11:36:04
HUOMIO HUOMIO!

Jos teitillä on kopan kiinnityksessä tai muualla voimakkaita magneetteja, niin älkää laittako sensoria sen viereen! Sensori kannattaa pitää myös irti moottorin kyljestä!

...tuli tässä uutta versiota testatessa todettua, että sensori vetää ihan huolella vääriä arvoja, jos se on voimakkaan magneetin vieressä. Mun testin tapauksessa sensori oli kiinni lennokin kuomun magneetissa ;D Huono asennus tuhoaa täysin mittaustarkkuuden!

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zak69 - 20 Helmikuu, 2015, 14:45:38
No ei olis tullu mieleenkään laittaa kyllä, jokos näitä kohta saa vai  :)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 20 Helmikuu, 2015, 17:30:11
No ei olis tullu mieleenkään laittaa kyllä, jokos näitä kohta saa vai  :)

jep... monelle ei välttämättä vaan tule mieleen vältelläkään sitä - kuten itsellä; Meni hetki ihmetellessä että, mikä nyt yht'äkkiä muka on rikki poikki, kun sensori oli tarrannu kiinni magneetista.

MUTTA MUTTA: jossakin vaiheessahan se pitää uskaltaa todeta, että "ReadyToMarkets" -milestone on nyt saavutettu, enkä löydä tuosta bugeja. Vekottimen ensimmäiset toimitukset halukkaille lähtee maanantain postiin - läjäilen noita viikonloppuna. YV:tä joita kiinnostaa.

Muutamia huomioita:

Ohjeet löytyypi: http://www.jauho.fi/200a-current-sensor-for-sbus2/CurrentSBUS2_ohje_ver2.pdf?attredirects=0&d=1 (http://www.jauho.fi/200a-current-sensor-for-sbus2/CurrentSBUS2_ohje_ver2.pdf?attredirects=0&d=1)

Hinta on se tavallinen 40€/kpl tai jos tilaa useamman kerralla niin 35€/kpl

(https://sites.google.com/site/ilkkaselectronics/200a-current-sensor-for-sbus2/sensoriblue.png)
t. Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: viltsu - 20 Helmikuu, 2015, 18:21:03
toimisikohan tuo robbe futaban telemetria näytöllä http://www.robbe.de/catalog/product/view/id/3356/s/telemetry-box-2-4-ghz-fasstestr/ (http://www.robbe.de/catalog/product/view/id/3356/s/telemetry-box-2-4-ghz-fasstestr/)
missä kulkee sbus2 väylää pitkin telemetria tieto
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 20 Helmikuu, 2015, 19:18:25
toimisikohan tuo robbe futaban telemetria näytöllä http://www.robbe.de/catalog/product/view/id/3356/s/telemetry-box-2-4-ghz-fasstestr/ (http://www.robbe.de/catalog/product/view/id/3356/s/telemetry-box-2-4-ghz-fasstestr/)
missä kulkee sbus2 väylää pitkin telemetria tieto

Moi,

En ole päässyt testaamaan mutta, jos se tukee ESC tai ROXXY -nimellä sensoreita, niin siinä tapauksessa se todennäköisesti toimii. En ole itse löytänyt tietoa netistä, mitä sensoreita se näyttö tukee.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: viltsu - 21 Helmikuu, 2015, 08:40:06
Hmm En osaa sanoa tukeeko tuollaisia antureita mutta luulisi toimivan kun tuo robben omakin anturi toimii 14sg:n ja 18 mz:n kanssa.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 21 Helmikuu, 2015, 09:14:05
Hmm En osaa sanoa tukeeko tuollaisia antureita mutta luulisi toimivan kun tuo robben omakin anturi toimii 14sg:n ja 18 mz:n kanssa.

No tämä on kiinni täysin siitä onko telemetriaboksin softaan lisätty näitä tukia. Ne tulivat 14SG:hen ja 18mz:aankin vasta Joulun alla ja jenkki-distribuuttorin kautta. Esim Ripmax on toimittanut vasta 14SG:n uuden softan - ei vielä 18mz:aan! Lisäksi esim 18mz tukee muita sensoreita joita 14sg ei tue, joten valitettavasti mitään takeita siitä että nuo olisi tuettu telemetriaboksissa ei ole.

Robben oma anturi on eri anturi radion kannalta: se mittaa vain 150Amppeeriin asti ja siinä ei ole kierroslukusensoria yms...

Iökka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 21 Helmikuu, 2015, 10:28:15
Onko tossa uudessa anturissa kapasiteettihälytyksen kuittaus toimitoa?
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 21 Helmikuu, 2015, 12:48:57
Onko tossa uudessa anturissa kapasiteettihälytyksen kuittaus toimitoa?

On. Toimii DG2 kanavalla.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Korppi - 10 Huhtikuu, 2015, 14:19:10
Akullisen kerkesin 450:llä lentää sensorien päivityksen jälkeen ja näyttäsi tarkentuneen huimasti. 2200mah akulla näytti 20-30mah eroa latauksen ja purun välillä :)
Nyt tulee räntää, niin testaus jatkuu myöhemmin
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Juho - 03 Toukokuu, 2015, 22:26:19
Täällä sensoria pari viikkoa testailtu. Miten onkaan pärjännyt 4 vuotta sähköllä ilman moista juttua. Mah toiminto antaa tarkan arvon, tarkemman tosiaan kun laturi tasurin takia.

Mulla on moottori/säädin settinä Kontronik pyro 700 ja Kosmik 160. Tällä combolla RPM sanoo tasan saman minkä skytach. 80% idlellä ja 65% leijunnassa molemmissa oikein. Vielä kun radio osaisi muuntaa moottorin kierrosluvun välityksen asettamalla nuppikierroksiksi. Mulla tosiaan 14sg.
Otsikko: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 03 Toukokuu, 2015, 23:39:42
Ota Kosmikin data futtelle, tulee sen miljoona arvoa.

Edit: ainaki JLogin kautta pitäis onnistua, ei toi F-maailma oikeen tuttu.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 04 Toukokuu, 2015, 00:02:43
Täällä sensoria pari viikkoa testailtu. Miten onkaan pärjännyt 4 vuotta sähköllä ilman moista juttua. Mah toiminto antaa tarkan arvon, tarkemman tosiaan kun laturi tasurin takia.

Mulla on moottori/säädin settinä Kontronik pyro 700 ja Kosmik 160. Tällä combolla RPM sanoo tasan saman minkä skytach. 80% idlellä ja 65% leijunnassa molemmissa oikein. Vielä kun radio osaisi muuntaa moottorin kierrosluvun välityksen asettamalla nuppikierroksiksi. Mulla tosiaan 14sg.

Tuo nuppikierrosten muunnoksen puuttuminen on kyllä Futtelta naurettavaa aikaansaamattomuutta. Olen antanut aiheesta suoraan naamatusten palautetta Futten insinöörille ja se ehkä sen jopa ymmärsi (hepun englanti ei ollut mitään maailman parhainta). Uskoisin että se joskus sinne radion softaan ilmestyy mutta Futten nopeuden tuntien siinä saattaa kyllä vierähtää.

Ilkka
Otsikko: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 04 Toukokuu, 2015, 00:14:51
Kosmik osaa muuntaa tarvittaessa, JLogin kautta käytettäsessä kosmikin pitää olla vakioasetuksilla tolta osin ja muunnos tehdään JLogissa.

Eli pitäis onnistua.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 04 Toukokuu, 2015, 00:22:44
Kosmik osaa muuntaa tarvittaessa, JLogin kautta käytettäsessä kosmikin pitää olla vakioasetuksilla tolta osin ja muunnos tehdään JLogissa.

Eli pitäis onnistua.

Siinä Jlogissa on pienenä ärsytyksenä se että se ryöstää hirveesti slotteja telemetriasta ja on aika kallis, jos ei tarvi kaikkia toimintoja. Voisin periaatteessa lisätä sen nuppikierroslukujen muunnoksen tuohon mun vekottimeenkin. Se ei olis vaan mikään maailman yksinkertaisin enää käyttää - nyt tuon nykyisen asennus onnistuu keltä vain yhtä helposti kuin minkä tahansa Futten oman sensorinkin käyttöönotto. ...Futte lisännee sen sinne radion softaan kuitenkin - toivottavasti pian.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 04 Toukokuu, 2015, 00:28:02
Yls vaihtoehto on odottaa toinen vuosi että kontronik saa sen TelMe sovittimenss ulos. En pidättis hengitystä.

En vaan ymmärrä miks kosmikkia käyttävä laittaa erillisen virta-anturin kun kaikki datat saa sieltä noparilta ja siihen kuitenkin on palikat jo. Jos futtessa on jotain telemetriaslotteja ni miks ihmeessä niiden käyttminen ois paha asia? Eiks ne ihan käyttöö varten oo?
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 04 Toukokuu, 2015, 00:45:30
Yls vaihtoehto on odottaa toinen vuosi että kontronik saa sen TelMe sovittimenss ulos. En pidättis hengitystä.

En vaan ymmärrä miks kosmikkia käyttävä laittaa erillisen virta-anturin kun kaikki datat saa sieltä noparilta ja siihen kuitenkin on palikat jo. Jos futtessa on jotain telemetriaslotteja ni miks ihmeessä niiden käyttminen ois paha asia? Eiks ne ihan käyttöö varten oo?

Itsellä tulee mieleen hinta. Riippuen JLogin versiosta yhden Jlogin hinnalla saa mun sensorit kahteen tai kolmeen vehkeeseen.  8)

Jos aikoo käyttää muitakin sensoreita, niin voi tulla ahdasta slottirintamalla. 14SG:llä saa aika hyvin valkattua, mikä näkyy heti ja mikä ei mutta 18MZ:lla menee hermo, kun home2:een saa vain 3 tärkeintä tietoa ja sitten siellä telemetriavalikossa jos on 32 dataa selailtavana, niin hohhoijaa. Käytettävyys tiessään.

Ja sitten kyllä ne slotit toisinaan loppuukin; Tämä on tullut erityisen selväksi itellä jetin kanssa. Powerbox ryöstää 16 slottia, mun oma JetCat telemetria adapteri 14slottia (Futaban ja JetCat:n softavaatimus, jota mun on pakko seurata), Futten korkeussensori 3 slottia ja oma ilmanopeussensori yhden slotin. eikäku perskeles: ei onnistu - ei riitä slotit. Piti laittaa powerbox Robben virtasensori moodiin, jolloin se tarvii vain 3 slottia mutta nyt ei näe erikseen akkujen tilaa vaan ainoastaan kokonaiskuvan. Toisaalta riittää mulle.

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 04 Toukokuu, 2015, 06:18:55
Johan o futte tavan keksiny :o
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 04 Toukokuu, 2015, 07:28:18
Vähän ohi tän aiheen mutta,


Voiko siittä 14SG:n telemetria listasta poistaa niitä turhia joita ei halua katsoa tai ei ole anturia?
Saako poistetut takaisin jos haluaa?
Minulla on nyt valikossa esim vario metri tiedon paikka.

Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 04 Toukokuu, 2015, 10:10:29
Vähän ohi tän aiheen mutta,


Voiko siittä 14SG:n telemetria listasta poistaa niitä turhia joita ei halua katsoa tai ei ole anturia?
Saako poistetut takaisin jos haluaa?
Minulla on nyt valikossa esim vario metri tiedon paikka.

Joo aihe vähän karkasi siitä, että Juho oli saanu hyviä tuloksia :)

...eniwei, ei haittaa; 14SG LNK:SENSOR -valikosta voit asettaa kaikki sensorit, joita sinulla ei ole INHIBIT tilaan. (jos asennat sensorin joskus, niin se ilmestyy takaisin sinne kun rekisteröit sen)

LNK:TELEMETRY -valikossa näkyy aina kaikki sensoritiedot, jotka olet asettanut aktiivseksi tuonne LNK:SENSOR listaukseen.

Ja sitten TELEM.MONI listaukseen valitset vain ne tiedot haluamassasi järjestyksessä, jotka oikeasti kiinnostaa. TELEM.MONI näkymään pääset suoraan HOME/EXIT -nappulalla. Jos et ole asetellut mitään aikaisemmin, niin sulla näkynee siellä ainoastaan RX-BATT. Lisää saat kun näpäytät sensorin nimeä eli tässä tapauksessa RECEIVER ja sitten valitset seuraavan "display": 1-> 2. jolloin voit valita seuraavan sensorin. kolmannen saat sen jälkeen taas valitsemalla Display 2-->3 jne. pois sensoreita saat poistamalla viimeisen aktiivisen displayn laittamalla sensoriksi "------". Japanilainen käyttäjäkokemus....

Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Juho - 04 Toukokuu, 2015, 11:45:48
Yls vaihtoehto on odottaa toinen vuosi että kontronik saa sen TelMe sovittimenss ulos. En pidättis hengitystä.

En vaan ymmärrä miks kosmikkia käyttävä laittaa erillisen virta-anturin kun kaikki datat saa sieltä noparilta ja siihen kuitenkin on palikat jo. Jos futtessa on jotain telemetriaslotteja ni miks ihmeessä niiden käyttminen ois paha asia? Eiks ne ihan käyttöö varten oo?

Enhän mä edes tiennyt tommosesta JLogista. Nyt kun selvittelin niin sehän näyttää aika kivalta laitteelta. Pitänee pistää hankintalistalle, noille virtasensoreille kyllä on käyttöä muissa leluissakin. Radiossa kyllä slotit riittää kun kisakoptereissa ei mitään  paikka/korkeus/nopeudataa saa tuoda radiolle.

Enivei, Ilkan tekemä sensori toimii hyvin ja 35e hintaan aika kiva laite :) voin suositella lämpimästi kaikille.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 04 Toukokuu, 2015, 11:47:00
Ilkka o viksu epeli :)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Tohtori R - 04 Toukokuu, 2015, 13:01:58
hei nyt!

saako kosmikista + 14SG futtesta jollain lisäkikkaralla mAh tiedon telemetriamuodossa ilman virta anturia?

iso syy miksi mä en oo radioita päivittäny on noi erilliset anturit mekaanisen kömpelyyden ja niiden keston takia.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 04 Toukokuu, 2015, 13:37:51
Saa, JLogilla. Saat tietääkseni futteenkin kaikki mitä Kosmikki kertoo.

Esimerkkinä samat Jetillä: https://www.rc-thoughts.com/2015/03/kontronik-kosmik-jlog2-6-jeti/ (https://www.rc-thoughts.com/2015/03/kontronik-kosmik-jlog2-6-jeti/)
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: Tohtori R - 04 Toukokuu, 2015, 16:55:21
Mihin sitä j-logia tarttee ku kosmikissahan se on sisäänrakennettuna.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: TeroS - 04 Toukokuu, 2015, 17:10:16
Kosmik -> JLogGW -> RX -> TX = TaDaa, kaikki kosmikin infot mankassa.

Se JLog on käytännössä vain protokollamuunnin kosmikin live-outputista haluttuun telemetriamuotoon. JLogista ei tarvi ostaa loggaavaa versiota, itellä on siis GateWay-versio.

Mut mennääs pois ijan trediä sotkemasta.
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: ija - 23 Toukokuu, 2015, 17:01:43
Moro,

Käyttääkö kukaan tätä mun sensoria harjattoman säätimen kanssa, jossa on regeneratiivinen jarrutoiminto aktivoituna??? ...ilmeisesti moni ei käytä, kun ei ole tullut valituksia toiminnasta? Yleisin tilannehan on folding prop -kone, jossa joutuu käyttämään jarrua, että potkurin saa menemään läjään.

Pari päivää sitten tuli havaittua ärsyttävä epäyhteensopivuus;  ESC:n regeneratiivisen jarrun ollessa aktivoitu tulee ongelmia, koska säädin puskee jarrutusenergian takaisin akkuun päin eli lataa ajo-akkua, mikä sotkee sensorin automaattisen nollatason kalibroinnin. Ei tullut pieneen mieleenkään varautua softassa moiseen, koska sensorin piti olla sellainen, ettei se välitä väärään suuntaan kulkevasta virrasta... Virhe: sieltä tulee näemmä riittävästi pulssia sotkeakseen mittaukset. Sama voi teoriassa ilmetä säätimen kanssa, joka jostain muusta syystä ruokkii akkua vääränsuuntaisella virralla - sellaisiin en ole kyllä törmännyt.

Oireet on helppo tunnistaa. Jos moottorin käytön jälkeen sensorin "nollavirran" näyttämä nousee merkittävästi alkutilanteeseen nähden. Eli kun käytön jälkeen moottorin sammuttaa, niin silti sensori väittää virtaa kulkevan enemmän kuin ennen moottorin käyttöä. Tämä ero saattaa olla useita amppeereita, mikä sotkee virranmittauksen kyllä totaalisesti.

Jos joku on huomannut tällaista käytöstä sensorilla, niin "feature" on siis nyt tunnettu ja siihen on multa ensi viikolla saatavissa korjaus: testaan sitä parhaillaan. Kaikkien säätimien jarrut eivät ole regeneratiivisiä, joten tämä ongelma ei kosketa kaikkia. Jos tarvitsette ESC:n  jarru-toimintoa ja olette huomanneet tämän, niin olkaa yhteydessä ja hoidetaan homma kuntoon.

Vaikka miten testaa, niin näköjään jotain jää huomaamatta. Sori!

t.
Ilkka
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zxiicci - 24 Toukokuu, 2015, 21:30:49
Lentelin noin 10 akkua kevätleirillä X7lla jossa on se vanhemman mallinen sensori, mutta sisässä uusin softa. Balanserin kanssa ladatessa heittoa tuli noin 90-110mAh ja heitto pysyi vakiona riippumatta kuinka paljon akusta purin.

Sen verta oon tykästynyt tohon kikkareeseen että enään ei pärjää ilman. Pitänee laittaa myös tuohon mun Protokseen samanlainen!  ;D
Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zxiicci - 09 Heinäkuu, 2015, 23:13:12
Nyt on mini protoksessa myös Ijan tekemä uudeman mallinen virtasensori.

Tänään Nummelan kentällä tein ekat testit. Tein testit miniprotos 6s setupilla ja radio näytti max virraksi 36a.
Latailin akut täyteen hyperionilla ilman balansointia ja sain seuraavat.

Akut oli Gens Ace 1450mah 6s

    Purettu        Ladattu
1. 950mah      955mah
2. 965mah      970mah
3. 980mah      1115mah
4. 963mah      981mah

Tyytyväinen olen!  :) :)

Otsikko: Vs: 200A SBUS2 telemetria sensori valmis Futtelle
Kirjoitti: zxiicci - 09 Heinäkuu, 2015, 23:17:50
Niin ja YGEssä on ilmeisesti tuo regenetiivinen jarru, koska mulla oli se säädetty päälle (en tiedä miksi, ostin käytettynä enkä jaksanut säätää sitä aluksi pois) ja aina kun laittoi holdin niin virta sensori jäi idlellä näyttämään ~1.4A.
Ilmeisesti pykälän uudenmassa softa versiossa tuo bugi on korjattu pois.