Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Mesihukka - 26 Elokuu, 2014, 21:42:11
-
Tervehdys kaikille
Tuli vajaa vuosi sitten hommattua heräteostoksena Syman koaksiaalikopteri ja siitä se innostus pikkuhiljaa alkoi kasvaa sillä seurauksella, että kesällä sit ostin tommosen WLtoys v977 micro CP kopterin. Tämä on ollut mielestäni ihan kelpo laite lentämisen opetteluun, ja kopu pysyy päivä päivältä paremmin hanskassa.
Nälkä tunnetusti kasvaa syödessä, joten tilasin otsikon mukaisen tarotin kitin. Elektroniikkapuoli on allekirjoittaneella vielä aika hakusessa, joten olisin kovin kiitollinen jos vositte antaa suosituksia, minkälaiset osat tähän kannattaisi ostaa. En noista eri merkeistä tai niiden laadusta vielä pahemmin ymmärrä. Hinnan puolesta saisi olla suunnilleen keskitasoa, kuitenkin riittävän laadukasta kamaa ettei ala heti vituttamaan ;D
Mankka on myös vielä hankkimatta, mutta foorumia luettuani olen pikkuhiljaa kallistumassa Spektrumin dx7s puoleen. Mitään lopullista päätöstä en ole tehnyt, mutta ymmärtääkseni tuolla pitäisi pärjätä jo vähän pidemmällekin.
Ps. pahoittelen jos vastaava aihe on jo olemassa, en itse ainakaan pikaisella haulla löytänyt.
-
Terve vaan ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin :)
Servoiksi laittaisin swashiin (3x) Alignin DS430:t. Ihan hyvät ja edulliset servot. Näitä servoja ja niiden rattaita saa usein suomesta. Varsinkin alussa servojen rattaita hajoaa alvariinsa, joten noiden hyvä saatavuus on tärkeää. Aloittelija (tai vähän kokeneempikaan) ei todennäköisesti huomaa näissä mitään eroa kalliimpiin servoihin verrattuna.
Peräservoksi käy myös Aligni, olikohan DS525. Tai sitten jos haluaa panostaa niin mks ds95i. Peräservoon jos johonkin kannattaa laittaa enemmän rahaa, kun sen on syytä olla tarpeeksi tehokas ja nopea.
Noparin jos haluaa halvalla niin yep 40a taitaa olla aika yleisesti toimivaksi todettu. Saa parilla kympillä hobbykingistä. YGE40 on sitten se rahamiehen valinta. Molemmat noparit toimivat niin 3s kuin 6s setupeissakin.
FBL purkiksi sitten varmaankin VBar tai Brain. 3GX:ää en suosittele, vaikka kyllä jotkut sillä onnistuneesti lentävätkin. Jos todellista budjettiratkaisua hakee, niin ebaystä KBar tilaukseen :)
Moottori sitten sen mukaan, meinaatko lentää 3s vai 6s akuilla. Alignin MX:t on ihan käypäisiä ja kohtuu hintaisia. 3s setupilla pitää valita isomman kv luvun 450 moottori ja 6s setupilla pienemmän.
Akuiksi laittaisin Gens Acen akkuja. Esim 1250mAh 6S:t sopivat hyvin 450:een.
-
Terve vaan ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin :)
Servoiksi laittaisin swashiin (3x) Alignin DS430:t. Ihan hyvät ja edulliset servot. Näitä servoja ja niiden rattaita saa usein suomesta. Varsinkin alussa servojen rattaita hajoaa alvariinsa, joten noiden hyvä saatavuus on tärkeää. Aloittelija (tai vähän kokeneempikaan) ei todennäköisesti huomaa näissä mitään eroa kalliimpiin servoihin verrattuna.
Peräservoksi käy myös Aligni, olikohan DS525. Tai sitten jos haluaa panostaa niin mks ds95i. Peräservoon jos johonkin kannattaa laittaa enemmän rahaa, kun sen on syytä olla tarpeeksi tehokas ja nopea.
Noparin jos haluaa halvalla niin yep 40a taitaa olla aika yleisesti toimivaksi todettu. Saa parilla kympillä hobbykingistä. YGE40 on sitten se rahamiehen valinta. Molemmat noparit toimivat niin 3s kuin 6s setupeissakin.
FBL purkiksi sitten varmaankin VBar tai Brain. 3GX:ää en suosittele, vaikka kyllä jotkut sillä onnistuneesti lentävätkin. Jos todellista budjettiratkaisua hakee, niin ebaystä KBar tilaukseen :)
Moottori sitten sen mukaan, meinaatko lentää 3s vai 6s akuilla. Alignin MX:t on ihan käypäisiä ja kohtuu hintaisia. 3s setupilla pitää valita isomman kv luvun 450 moottori ja 6s setupilla pienemmän.
Akuiksi laittaisin Gens Acen akkuja. Esim 1250mAh 6S:t sopivat hyvin 450:een.
Sähköjen osalta muuten samat mutta.
Myös Alignin nopari ovat varteeenotettava vaihto ehto.
Koska asut Kouvolassa 3GX on varma valinta saadaan toimimaan varmasti. Ainakin tähän asti on saatu.
Suosittelen kuitenkin, että et osta ekaksi kopuksi klooni pakettia.
Tule tutustumaan toimintaa niin näet laitteita ihan livenä. Meillä on Kouvolassa todella aktiivista kopu toimintaa.
-
Tgy 306 hv servot nuppiin hoppulasta ja sulakehornit ebaysta. Akuiksi turnigyn sinisiä tai genssiä. 3gx joltain halvalla (50€ maksoin yhdestä). Moottoriksi vaikka hobbymate 2835 dx:tä. (jos 3S tulossa)
Tapatalk
-
Kiitoksia vastauksista, homma selkiytyi nyt huomattavasti.
Tuo FBL purkki tosin vielä hieman askarruttaa. Vbar näyttäisi olevan melkoisen hintava, joten sikäli tuo KBar houkuttelisi. Hieman tosin epäilyttää ton luotettavuus kun kiinapurkista kyse, mutta olisi mukava kuulla KBarista kokemuksia ja näkemyksiä.
3GX näköjään jakaa mielipiteitä, mutta olisi varsin kohtuu hintainen, banggoodissa alle 80€. Säätöapuakin olisi vissiin hyvin tarjolla :)
Mitä muuten porukka on mieltä noista tarotin ZYX:eistä, mahtaako ne olla mistään kotoisin?
Mietin myös tota 3s vs 6s setuppia, tai lähinnä onko näillä käytännössä merkittävää eroa? Turnigyn 3s lipot ei näyttäisi maksavan juuri mitään, 6s akut taas kertaluokkaa kalliimpia.
-
6s:llä saa enemmän tehoa pienemmillä amppeereilla, mutta lentämään pystyy kummallakin. Lentoon opetteluun varmasti piisaa kumpivaan ja jossain vaiheessa laitteet kumminkin päivittyy uusiin.
-
Tjoo, eiköhän tuo KBar toimi siinä missä aitokin. En ole kuullut että kellään olisi tuon kanssa ollut ongelmia. Itsellä oli 250 rekkulassa 150 lentoa ja toimi ongelmitta. Paitsi lakkasi sitten lopulta ottamasta asetuksia sisään softalta ja nakkasin roskiin. Huonolla säkällä se tietenkään ei toimi ollenkaan ja kopteri romuttuu ekalla lennolla. Mitään takuitahan ei ole. Ehkä aloittelijan kannattaa panostaa tuossa gyron valinnassa kuitenkin varmoihin merkkivehkeisiin, niin ei tarvitse sen toimivuutta murehtia. Jos tosiaan kouvolan 3GX gurut on siinä saatavilla niin tuo 3GX käytettynä on varmaan seuraavaksi halvin vaihtoehto. Veikkaan että jos laittaa ostoilmon 3GX:stä tarjoajia löytyy :)
-
Alright alright, voi olla että toi 3GX saattaisi sit olla ihan sopiva valinta tässä kohtaa. Onko noiden purkkien säätämisessä kovastikin eroja? Ts. onko joku selkeästi helpompi säätää kuin toinen? Tietysti netti on pullollaan ohjeita, et alkuun varmaan pääsee minkä tahansa purkin kanssa.
Niin ja se vielä tuli mieleen, että onko radion merkillä ja mallilla mitään merkitystä ton purkin valintaan?
-
Alright alright, voi olla että toi 3GX saattaisi sit olla ihan sopiva valinta tässä kohtaa. Onko noiden purkkien säätämisessä kovastikin eroja? Ts. onko joku selkeästi helpompi säätää kuin toinen? Tietysti netti on pullollaan ohjeita, et alkuun varmaan pääsee minkä tahansa purkin kanssa.
Niin ja se vielä tuli mieleen, että onko radion merkillä ja mallilla mitään merkitystä ton purkin valintaan?
Ei ole jos mankka on kopu hommiin tarkoitettu eli siinä on tarvittavat ohjelmat.
Meillä Kouvolassa on purukalla Spectrumin ja Futaban radioita. Futaba lienee yleisin tällä hetkellä.
Vbaariin ja 3GX:ään löytyy myös hyvin osaamista. Myös cgy750 saadaan toimimaan.
Gyron säätämisestä sun ei kannata otta painetta. Aloitteijan tarvitsemat säädöt on helppo tehdä.
Suosittelen hankkimaan ensi mankan ja sitten simulaattorin.
Siinä simu trenauksen yhteydessä on sitten hyvä ostella kopterikamoja.
-
Tule Mesihukka käymään viikonloppuna kentällä niin näet livenä porukkaa ja eri vehkeitä. Seuraa kopterointia Kouvolan seudulla ketjua. Tai ota meihin yhteyttä YV.
-
Loisto foorumi kyllä, eipä tartte pitkään odotella kun saa vastauksia
-
Nyt on viimein sähköt tilattu ja osat ovat seuraavat:
Moottori: Hobbymate HB3650
ESC: yep 40a
Nupin servot: tgy 306 hv
Perän servo: Allun ds 525
Akut: Turnigy ja Gens Ace
Gyro: 3GX
Mankaksi valikoitui Spektrumin DX7s ja siihen liittyen tuli vielä yksi kysymys mieleen. Eli mankan mukana tuli AR6210 vastari (ja pari orangen vastaria) mutta kannattaisiko suoraan hommata joku satelliitti, vai pärjääkö näillä?
Muutenkaan toi koko satelliitti homma ei oo ihan täysin auennu. Oon käsittäny, että kun ton satelliitin tökkää vastariin kiinni, niin kantama pitenee, mutta sit jossain youtubevideossa tyypillä oli kaks satelliittia kopussa eikä "tavallista" vastaria lainkaan. Ota näistä nyt sitten selvää ;D
-
On totta että vastari + satelliitti yhdistelmällä saat teoriassa oikealla sijoittelulla enemmän kantomatkaa, mutta et taatusti tarvitse sitä pitkään aikaan, eli ajelet kopteriasi sen verran lähellä vielä hyvän tovin, kerää siis rauhassa tietoa ja harjoittele rauhassa.
Moniin gyroihin saa yhden tai kaksi satelliittia kiinni jolloin et tarvitse varsinaista vastaria ollenkaan. On aina ollut mukava keskustelun aihe että onko tuo gyro + satelliitti tai kaksi parempi kuin erillinen vastari :) Näkökantoja on melkin yhtä monta perusteluineen kun on keskustelijoita. Itselläni on pienemmässä erillinen vastari ja isommassa vain kaksi satelliittia gyron kanssa, ihan näin keskustelun lietsomiseksi ;D
Noilla listatuilla kamoilla pärjäät oikein hyvin (en katsonut netistä moottorin speksejä). Painotan sitä mitä muutkin eli se simu on oikeasti kannattava ostos, siinä on orientaatiot halvempia harjoitella kuin kentällä jossa torppi hiukan aina maksaa :)
Niin ja omasta puolestani tervetuloa harrastuksen pariin, tästä se rahanmeno eikun hauskuus alkaa :)
-
Nyt on viimein sähköt tilattu ja osat ovat seuraavat:
Moottori: Hobbymate HB3650
ESC: yep 40a
Nupin servot: tgy 306 hv
Perän servo: Allun ds 525
Akut: Turnigy ja Gens Ace
Gyro: 3GX
Mankaksi valikoitui Spektrumin DX7s ja siihen liittyen tuli vielä yksi kysymys mieleen. Eli mankan mukana tuli AR6210 vastari (ja pari orangen vastaria) mutta kannattaisiko suoraan hommata joku satelliitti, vai pärjääkö näillä?
Muutenkaan toi koko satelliitti homma ei oo ihan täysin auennu. Oon käsittäny, että kun ton satelliitin tökkää vastariin kiinni, niin kantama pitenee, mutta sit jossain youtubevideossa tyypillä oli kaks satelliittia kopussa eikä "tavallista" vastaria lainkaan. Ota näistä nyt sitten selvää ;D
AR6210 on full range vastari, joten näköyhteydelle lennettävässä kopterissa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Mä lennän 450 kokosta kopteria yhdellä satelliitillä pohjassa ja hyvin toimii joten kaiken järjen mukaan fullrange vastari toimii pidemmälle. Vaikka olenkin skeptinen spektrumin vehkeiden toiminnasta, mutta kyllä näillä nyt just ja just uskaltaa näköyhteydellä vielä lentää. Siihen kai ne on tarkoitettukin..
-
Eikö tuo moottori ole 500rexiin tarkoitettu? Muuten näyttäisi hyvältä.
-
Joo, taitaa olla liian iso moottori 450:een. :-\
Multa löytyisi yksi vähän käytetty Alignin 450mx moottori halvalla, jos tuli väärän kokoinen ostettua.
-
Eikö tuo moottori ole 500rexiin tarkoitettu? Muuten näyttäisi hyvältä.
Ongelmia tulee myös pinjonin kanssa.
Allun 450 moteissa on 3,15 tai 3,5 mm akseli tossa on 5 mm.
Samaten kv luku on alakantissa.
Toi käytetty Allun motti olisi varmaan ok vaihtoehto.
Hommaa kopuun yksi satelliiti vastariksi. Näin saat sippelin ja toimivan systeemin.
-
Eikö tuo moottori ole 500rexiin tarkoitettu? Muuten näyttäisi hyvältä.
No voipas alakerta, olis vissiin pitäny vähän tarkemmin kattoa mitä on tilaamassa :D No, tekevälle sattuu. 6s setuppi oli tarkoitus laittaa, joten katsoin että 1700 kv moottori olisi sopiva.
Ja simulaattori kyllä löytyy ja oon sillä noita koptereita jo ehtiny tuhoamaan. Perus leijuttelussa pysyy kopu useinmiten hanskassa, mut sit ku lähtee kikkailee ni homma päättyy yleensä torppiin.
Mut eiköhän toi moottori jostain järjesty ja saan kopunki aikanaan kasaan :)
-
Itsekin tuli tuo tarotin kitti 16.8 tilailtua. Eipä vieläkään näy. 27.8 on departure...
Sähköt tulikin jo viikko sitten kun otti netherlands direct mailin toimitus tavaksi.
hobbywingin 40 esci ja ohjelm kortti.
Tarot 3s motti kun ei ole 6s akkuja niin päivitetään myöhemmin.
Emaxin md09? Nuppiin. Tilasin myös peräservoksi emaxin vastaavan kuin tgy 306. Mutta en tajunnut ettei se käykään bolt on kun on pienempi kokonen servo. Tilasin noita pari lisää niin saan ne tohon nuppii ku torppaan nuo halvemmat.
inolabin 261 tuli ostettua perään.
gyrona klooni vbari.
Varaosia tuli jokunen myöa otettua. Kun nyt saapuisivat jo.
-
Tosta satelliitista vielä sen verran, että olisko se nyt siis tää? http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096 (http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096)
-
Tosta satelliitista vielä sen verran, että olisko se nyt siis tää? http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096 (http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096)
Toikin pelaa. Myös dsmx vastarit pelaa. 3gx hyväksyy kyky versioilla myös dsmx protokollan vanhemmilla ohjelmilla se ei ainakaan virallisesti toiminnu.
-
Tosta satelliitista vielä sen verran, että olisko se nyt siis tää? http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096 (http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096)
Voit ostaa myös tämösen
http://www.madpilot.fi/spektrum-spm9645-remote-receiver-p-1756.html (http://www.madpilot.fi/spektrum-spm9645-remote-receiver-p-1756.html)
-
No niin, tänään on loputkin puuttuvat osat, eli nopari ja nupin servot tullu postiin, joten viikonloppuun mennessä pitäisi olla kopu läjässä. Tein tosin eilen sellaisen havainnon, että lavanpitimissä tuntuisi olevan aika reilusti väljää. Tässä video, josta tuo käy ilmi https://www.dropbox.com/s/9ga8ap5sfo3yjr6/20140923_221305.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/9ga8ap5sfo3yjr6/20140923_221305.mp4?dl=0)
Tämä ei kait ole ihan hyvä juttu? Olisiko kellään ideoita mikä voisi olla pielessä? Leparin ruuvit pitäisi kyllä olla ihan kireellä, ja kaikki sisuskalut paikallaan, joten hieman ihmetyttää. No, täytyy tänään purkaa toi nuppi atomeiksi ja tutkia asiaa.
-
Onkohan painelaakerit oikein päin? Tiukempi puolisko pitäisi olla ulkopuolella...
-
Menikö mesihukka kauan kasailussa?
Itelle tuli vasta tänään toi kitti, kaikki muu jo odottelikin kotona, ehdin jo kyllästyä ja ostin käytetyn warpin mutta ajattelin eka torpata tuon tarotin :)
-
Tosta satelliitista vielä sen verran, että olisko se nyt siis tää? http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096 (http://www.amain.com/Spektrum-DSM2-Remote-Receiver/p14096)
komppaan muita, eli käytä mielellään aina DSMX-satelliitteja paremman radiotekniikan sekä nopeuden takia. (Samassa laitteessa ei sitten voi sekoittaa DSM2 ja DSMX-satelliitteja)
-
No niin, tänään on loputkin puuttuvat osat, eli nopari ja nupin servot tullu postiin, joten viikonloppuun mennessä pitäisi olla kopu läjässä. Tein tosin eilen sellaisen havainnon, että lavanpitimissä tuntuisi olevan aika reilusti väljää. Tässä video, josta tuo käy ilmi https://www.dropbox.com/s/9ga8ap5sfo3yjr6/20140923_221305.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/9ga8ap5sfo3yjr6/20140923_221305.mp4?dl=0)
Tämä ei kait ole ihan hyvä juttu? Olisiko kellään ideoita mikä voisi olla pielessä? Leparin ruuvit pitäisi kyllä olla ihan kireellä, ja kaikki sisuskalut paikallaan, joten hieman ihmetyttää. No, täytyy tänään purkaa toi nuppi atomeiksi ja tutkia asiaa.
Jos kaiki prikat ovat oikein. Eli lepriaa vaasten on semmonen vajaa milliä paksu kiekko ja painelaaakerin ja ulomman kuulalaakerin välissä on prikka. Ei noista osista parempaa saa.
Ton Allun 450 nupin perusolemukseen kuuluu välys (mikä ottaa päähän).
Mutta hyvin noita on torpattu nonkin.
Jos haluat tarkastusta niin tuu käymään.
-
Menikö mesihukka kauan kasailussa?
Itelle tuli vasta tänään toi kitti, kaikki muu jo odottelikin kotona, ehdin jo kyllästyä ja ostin käytetyn warpin mutta ajattelin eka torpata tuon tarotin :)
En oo tunteja laskenu, mutta ohan tässä tovi menny kasailussa ja välillä myös purkamisessa :D eniten on kuitenkin hidastanu osien venttailu, esim. nopari ja nupin servot tuli vasta tänään.
Oon tota nuppia tän illan pähkäilly, mutta väljäksi meinaa jäädä vaikka kaikki prikat ja laakerit on oikeilla paikoilla. En tiiä onko tää miten elegantti ratkaisu, mut laitoin tonne yhet ylimääräset prikat, joiden avulla nupista tuli aika jämäkkä. Lavanpitimet kuitenkin liikkuu edelleen ihan smoothisti, joten mielestäni lopputulos on ihan toimiva.
-
Ittekki neppailin nyt ehtoolla aikas pitkälle.
Palo käämit ihan totaalisesti noiden ylimpien pallolinkkien kanssa, koitin tunnin kirjaimellisesti niitä pyöritellä ja viilailla kierteitä auki ja ties mitä, oli hyvin lähellä ettei lentäny parvekkeelta pihalle, äsken kun vielä päätin käydä koittaan, hoksasin että niisson vasurin kierre :) vähä pisti hymyilyttään jo....
Kitti sinällään on ollut ihan moitteeton, kaikki ruuvit yms menee paikoilleen eikä mitään ole tarvinnut viilailla tms, ihan plug and play ollut, warppiin verrattuna tosin toi tuntuu kamalan pieneltä kun käsissä runko levyjä yms pyöritteli...
-
Ittekki neppailin nyt ehtoolla aikas pitkälle.
Palo käämit ihan totaalisesti noiden ylimpien pallolinkkien kanssa, koitin tunnin kirjaimellisesti niitä pyöritellä ja viilailla kierteitä auki ja ties mitä, oli hyvin lähellä ettei lentäny parvekkeelta pihalle, äsken kun vielä päätin käydä koittaan, hoksasin että niisson vasurin kierre :) vähä pisti hymyilyttään jo....
Kitti sinällään on ollut ihan moitteeton, kaikki ruuvit yms menee paikoilleen eikä mitään ole tarvinnut viilailla tms, ihan plug and play ollut, warppiin verrattuna tosin toi tuntuu kamalan pieneltä kun käsissä runko levyjä yms pyöritteli...
Itel kävi sama noitten pallolinkkien kanssa, jonku kymmenen minuuttia pyörittelin ja raavin päätä kunnes tajusin mikä niissä oli kupletin juoni :)
Kitti on kyl vaikuttanu suht laadukkaalta, tosin joku kämmi on vissiin tehtaalla käyny, koska rungon bottom plate puuttu kokonaan. Eihän tuo juuri mitään maksa, mutta taas joutu odottelemaan ylimääräistä, mikä vähän vitutti. Samoin noihin muoviosiin tulevat ruuvit tuntus olevan pikkusen turhan paksuja, ei meinaa mennä ihan nätisti paikalleen. Vaihoin nämä siis allun ruuveihin, eli hardware bag on säätänyt paljon hermoja, suosittelen http://www.trex-store.com/trex250500-hardware-p-3767.html (http://www.trex-store.com/trex250500-hardware-p-3767.html)
Mut muuten ei ole valittamista, ja kasaaminen on ollut varsin opettavainen kokemus :)
-
Itel kävi sama noitten pallolinkkien kanssa, jonku kymmenen minuuttia pyörittelin ja raavin päätä kunnes tajusin mikä niissä oli kupletin juoni :)
Kitti on kyl vaikuttanu suht laadukkaalta, tosin joku kämmi on vissiin tehtaalla käyny, koska rungon bottom plate puuttu kokonaan. Eihän tuo juuri mitään maksa, mutta taas joutu odottelemaan ylimääräistä, mikä vähän vitutti. Samoin noihin muoviosiin tulevat ruuvit tuntus olevan pikkusen turhan paksuja, ei meinaa mennä ihan nätisti paikalleen. Vaihoin nämä siis allun ruuveihin, eli hardware bag on säätänyt paljon hermoja, suosittelen http://www.trex-store.com/trex250500-hardware-p-3767.html (http://www.trex-store.com/trex250500-hardware-p-3767.html)
Mut muuten ei ole valittamista, ja kasaaminen on ollut varsin opettavainen kokemus :)
Se todellinen laatu näkyy vasta sitten kun laite lentää.
-
Mulla tuli klooni rexit 450 ja 500 kalliimmaksi kun aidot. Alko toimii luotettavasti vasta kun 90% osista oli vaihdettu allun osiin.
Olisin pääsyt myös paljon aikaisemmin lennättämään kunnolla jos oisin suoraan ostanut aidon.
En tietenkään halua arvostella muiden laitteita ,mutta halvalla ei hyvää saa ja innostus lajiin kärsii. Nyt kuitenkin kalusto kunnossa lentely maistuu. Kiitos Matille ja muulle kouvolan porukalle jotka on jaksanu jeesata :)
-
Karu totuus mielestäni se, että sitten kun on vaikka kymmenkunta kopteria niputtanut, eri merkkisiäkin, niin alkaa ymmärtämään laadun, ja varaosien saannin päälle.
Pakko on myöskin myöntää, että osa varaosista kannattaa, tai voi ottaa HK:lta, varsinkin aloittelijan näkökulmasta katsottuna kun torppausriski on suurempi.
Missään nimessä niihin varaosiin ei kuulu akselit (paisi FB-koptereitten stabilointiakseli), laakerit, peräputki, landarinputket.
Taasen landareitten kaaret, pohjalevy, finit, ehkä runkolevyt, ja kopat, ovat mielestäni käypäsiä jos niillä ei halua koreilla. FB-lavat on ainakin mulla toimineet riittävän hyvin taivaskaarteluun kokoluokasta riippumatta. Eihän ketään muu FB-vehkeillä enää lennä, paitsi minä.., ei ainakaan Maskussa! ;D
-
Alkas olee kopu nipussa ja tarkoitus oli saada se jo viime viikonloppuna taivaalle, mutta autokaupat aiheutti muutoksen suunnitelmiin. No, anyway oon koittanu värkkäillä 3GX:ään noita säätöjä, ja aattelin kysellä onko nämä edes sinne päin?
https://www.dropbox.com/s/9bmnqegq3g8mzyb/tarot_settings.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/9bmnqegq3g8mzyb/tarot_settings.jpg?dl=0)
Kopteri saa alkuun ollakin vähän tahmea ettei tulisi niin helposti torpattua, sitä voi sitten herkistellä jos siltä tuntuu. Mielellään tietysti ennen ensilentoa tsekkaisin jonkun kokeneemman harrastajan kanssa kopun ja säädöt läpi siltä varalta, että on käyny joku mosavirhe.
-
Mun silmään näyttää ihan hyvältä noi asetukset.
Vielä kannattaa tuplavarmistaa kaikki ohjaussuunnat. Eli swash liikkuu oikeisiin suuntiin ja peräsin. Ohjaussuuntien lisäksi korjaussuunnat, eli kun kopteria kallistelee niin swash pitää korjata päinvastaiseen suuntaan, samoin kuin peräsin.
Sitten vielä että gyrosignaali tulee ohjaimesta purkille, eli statusvalo palaa vihreänä. Tossa nyt ehkä tuollaiset jutut, mitkä helposti voi mennä aloittelijalla (ja joskus vähän kokeneemmallakin) pieleen ja aiheuttaa yleensä torpin, jos ongelman havaitsee vasta ilmassa.
-
Itse en olisi koskenut noihin dampening termeihin.
Roll ja flipratea on tiputettu ehkä liikaakin. Expon voi nostaa 4:selle jo keskialue tuntuu herkältä.
Sit ei muuta ku räkänä taivaalle ja osia tilaamaan. :)
-
Ja nyt kun sulla on 3GX siinä, niin ennen ensilentoa otappa pää- ja perälavat irti ja huudattele sitä täysillä kiekoilla ja tarkista, että swash ei lähdi itsestään hiipimään minnekään. 3GX on tosi herkkä tärinälle. Kloonikopterissa sitä tärinää saattaa olla uudessakin, jos on välystä, huonot laakerit tms.
Ja kun lavat irti huudattelee, niin samalla on hyvä tarkistaa holdin toimivuus sekä failsafe. Eli kun mankan laittaa pois päältä niin pysähtyykö moottori. Toi kannattaa laittaa kuntoon, ettei radiohäiriön sattuessa kopteri lähde karkumatkalle.
-
Itse en olisi koskenut noihin dampening termeihin.
Roll ja flipratea on tiputettu ehkä liikaakin. Expon voi nostaa 4:selle jo keskialue tuntuu herkältä.
Sit ei muuta ku räkänä taivaalle ja osia tilaamaan. :)
Kiitti vinkeistä, taidan implementoida em. muutokset. Oliskohan joku 30 pinnaa hyvä flip ja roll rate?
Ja nyt kun sulla on 3GX siinä, niin ennen ensilentoa otappa pää- ja perälavat irti ja huudattele sitä täysillä kiekoilla ja tarkista, että swash ei lähdi itsestään hiipimään minnekään. 3GX on tosi herkkä tärinälle. Kloonikopterissa sitä tärinää saattaa olla uudessakin, jos on välystä, huonot laakerit tms.
Ja kun lavat irti huudattelee, niin samalla on hyvä tarkistaa holdin toimivuus sekä failsafe. Eli kun mankan laittaa pois päältä niin pysähtyykö moottori. Toi kannattaa laittaa kuntoon, ettei radiohäiriön sattuessa kopteri lähde karkumatkalle.
Ilman lapoja tossa jo vähän pyörittelin, ja ainaki sillä erää kaikki näytti toimivan ihan smoothisti. Failsafea en tullu kyl yhtään ottaneeksi huomioon bindatessa, eli se pitää vielä tsekkaa. Toi smartsafe lienee ihan toimiva?
-
Sun olis parasta tsekata kopu jonkun kassa jollla on kokemusta.
Itse en tällä viikolla ennätä.
Viikonloppuna Kouvolassa on varmaankin se kuuluisa "joku" joka on kentällä ja voi jelpata.
-
Tungenpa itsenikin tähän väliin myös mukaan kun aikalailla samoilla vaiheilla olen mesihukan kanssa.
- K-bar (v-bar) säädöt tehty ja renkattu ohjelmaa, aikas simppeli tuo setupin teko oli, multa uupuu tosin vielä lapakulma mittari joten en ole vielä setuppia ihan kokonaan tehnyt, silmämääräisesti kulmat suht ok, tosin liikkuu swashi luultavasti liian ylös koska täysillä rundeilla (th curve 0 -> 100 ja pitch curve samanlainen) alkaa viputtaan taaimmainen servo.
- Tarotin kitin ruuveista todettava, että perus hienokierteiset ruuvit jotka menee metallia vasten ovat ok, mutta muoviosat kiinnittävät "puuruuvit" olivat aivan liian tiukkoja vs reikä näistä korkkas kanta kun n. 3mm oli matkaa maaliin. Korvasin nämä silshopista tilatuilla hieman väljemmillä ruuveilla ja ne toimivat.
- Ensimmäistä kertaa kun löin moottorin tulilla ja huudattelin lensi nupista jokunen pieni ruuvi joita en muistanut ruuvi lukita, nyt on tripla tsekattu jokainen liitos :)
- Tärinoitä tai värinöitä en sen suuremmin huomannut, tuota vbar analyzeriä kun vähän tutkailin vaikutti se antavan iihan ok arvoja jos nyt oikein osasin tulkata.
Jos nyt pääsis ilmaan kun tuon pitch gauge saisi niin saisi setupin tehtyä loppuun ja torppaamaan ;)
Iso kiitos TeroS:lle tuosta vbar ohjeesta.
-
- K-bar (v-bar) säädöt tehty ja renkattu ohjelmaa, aikas simppeli tuo setupin teko oli, multa uupuu tosin vielä lapakulma mittari joten en ole vielä setuppia ihan kokonaan tehnyt, silmämääräisesti kulmat suht ok, tosin liikkuu swashi luultavasti liian ylös koska täysillä rundeilla (th curve 0 -> 100 ja pitch curve samanlainen) alkaa viputtaan taaimmainen servo.
Sama vika rahikaisella ton lapakulmamittarin kanssa, china post on hautonu pakettia jo pari viikkoa :(
Testasin ton failsafen, ja hyvin näytti moottori sammuvan ku otti mankasta virrat pois. Mitään muutakaan erikoista en havainnu, eli hyvältä näyttää toistaiseksi.
Mites muuten Bnito meneekö canopy hyvin paikalleen? Itellä toi tuntuu aika ahtaalta, et täytyy varmaan porata uuet reijät pikkusen taaemmas.
-
Kyl se canopy aika jämpti on mutta menee kyllä ihan mallikkaasti paikoilleen, oli vähän erinäköinen mitä tuo sun videopätkässä ollut. Onnistuin nuo valkoset canopyn pidikkeet hukkaamaan,
tarvinne katsoa jos noita sais tuolta trexstoresta... Taitavatkin tulla vain canopyn mukana.
(http://tarot-rc-heli.com/image/cache/data/Canopy/TRCH4305%202-500x500.jpg)
-
http://www.trex-store.com/canopy-p-719.html (http://www.trex-store.com/canopy-p-719.html)
näitäkö tarkoitat
-
http://www.trex-store.com/canopy-p-719.html (http://www.trex-store.com/canopy-p-719.html)
näitäkö tarkoitat
Juurikin näitä, kiitoksia!
-
Tänään kävin koittaa josko tolla ilmaan ois päässy. Ei päässy.
Vatkas niin perkeleesti heti kun otti kierroksia. Kotona kyllä ilman lapoja annoin jenkaa aiemmin eikä mielestäni kummemmin vatkannut.
Vietin sitten tän ehtoon koittaen tuota vatkausta paikallistaa, monta kertaa olin jo varma että nyt löyty mutta ei. Swashi tuossa vatkaa hieman ees taas, ei pystyyn mutta pitkittäin, luulin jo tuon ratkoneeni kun oli mielestäni noi nupin yhdet linkki tangot liian tiukalla, mutta ei. Lopulta kun tarpeeks räknäs vaikuttais että nuo laakerit noissa pukeissa on liian väljät.
Kuinka tiukat noiden mainshaftin laakeripukkien laakerien pitäisi olla? Tuohonhan ei alignin laakerit käy kun ovat kooltaan 5x13x4. Vai kuuluuko noi pukit jotenkin keskittää...
-
Mites koville kierroksille sen annoit spoolata? Helposti se vatkaa spoolupin alkuvaiheessa kunnes kierrokset nousee hieman. Kannattaa laittaa lavat jo valmiiks suoraan, niin ei vatkaa niin paljoa, koska lapojen vinossa oleminen aiheuttaa tuota vatkausta. Päälapoja ei saa myöskään laittaa liian kireälle koska ne eivät sitten helposti pääse suoristumaan.
Kyllähän ne laakerit toki pitäisi aika välyksettömät olla, mutta kyllä tossa nupissa aina pieni välys tuntuu kun heiluttelee. Juuri testasin omalla dominaatorilla niin kyllä pientä eloa on vähän joka suunnassa.
K-bar ei ainakaan mulla ole välittänyt ihan pienistä mekaanisista ongelmista. Mm. kiero mainshafti ja nupin laakerit pykälillä lentää 250 Trexi ihan hyvin K-barilla ;)
Jos ei muu auta niin Tampereen seudulla on kyllä porukkaa jotka osaa auttaa. Itsekkin voin tuota vilkaista jossain välissä jos tarvis. Ollaan joskus vissiin tehty jotain kopterikauppojakin :)
-
Mulla on dropboxissa pieni videon pätkä. Lisään sen kun pääsen koneelle. Osa syy voi olla myös että laitoin super soft startin päälle. Eli tuolla menee sen 7sek jotta pääsee vauhtiin. Ihan parissa sekunnissa lähes heti vatkaa niin jotta hyppää ihan kunnolla jalakselta toiselle. Nyt näin jälkiviisaana en usko et noissa laakereissa kuitenkaan on vikaa. Löysäsin noi laakeri pukin ruuvit josta tuo väljyys taisi johtua. En nyt varmaks vajanaisella kokemuksella uskalla noita laakereita sanoa. Paskoin ne tosin jo kun irroittelin ne pukeista. Tilasin uudet saksasta ja aamulla jo tulikin viesti että ovat matkalla.
Tarvii tuo apu pitää mielessä jos nyt alkaa omin avuin mahdottomalta tuntumaan. Tarkoitus tuonne pinsiöönkin olis tulla käymään kun nyt saisin jotain lennettävää alle. Warppi onneks vain akkuja ja latureita vajaa lentokunnossa.
-
Ei kuulosta laakeriongelmalta kyllä. Veikkaan että on ollut lavat vaan liian kireällä, eikä pääse suoristuun. Sehän saattaa hyppiä ja vatkata alussa ennenkuin lavat suoristuu ja ottaa kiekkoja. Mutta laita videota kun saat niin ihmetellään :)
-
https://www.dropbox.com/s/mgboe4t929dxz0q/20141012_161804.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/mgboe4t929dxz0q/20141012_161804.mp4?dl=0)
Tuli hieman huonolla laadulla tuo video.
-
Mjoo, hankala äkkiseltään sanoa missä vika. Tossa rupee olemaan jo kiekkoja jonkin verran kun rupee täristään, että oisko joku laakeriongelma sitten kuitenkin. Saattas se tosta asettua kun jatkais vaan spoolausta, mutta en mene vannoon. Saattaa myös pahentua ja kipata. Asfaltti ei ole helpoin mahdollinen alusta, varsinkaan ilman kumeja jalaksissa, eli nurtsilla vois kans koittaa tekeekö samaa.
-
Mjoo, hankala äkkiseltään sanoa missä vika. Tossa rupee olemaan jo kiekkoja jonkin verran kun rupee täristään, että oisko joku laakeriongelma sitten kuitenkin. Saattas se tosta asettua kun jatkais vaan spoolausta, mutta en mene vannoon. Saattaa myös pahentua ja kipata. Asfaltti ei ole helpoin mahdollinen alusta, varsinkaan ilman kumeja jalaksissa, eli nurtsilla vois kans koittaa tekeekö samaa.
Mullan on kyllä toisel landarit joihin nuo kumi tassut käy. Mutta täytyy nyt ensin saada noi laakerit vaihdettua ja kasattua nippuu josko ois vähän viisaampi, oikeasti eilen väänsin sen lähes 5 tuntia pyöritellen nuppia eri osa kokoonpanolla ja on jo muistikuvatkin niin hämärät missä kohtaa homma näytti ok:lta ja missä kohtaa huonommalta :) Joku kasaus virhe tms tuossa varmaan on tapahtunut joka kokemuksen puutteeseen liittyy...
-
Okei, nyt ois laakerit vaihdeltu ja mitä tuossa hieman koitin spoolailla niin ei toi enää samaa vatkausta tee.
Tilasin laakerit http://www.kugellager-express.de/ (http://www.kugellager-express.de/) 4 päivää kesti toimitus, tuolta saa aikas montaa kokoa, laadusta tietty en tiedä pätkääkään joten se selvinnee ajan myötä.
Osaako joku sanoa onko mulla hieman takapainoinen kun tuntuu että jos pyöräytän vauhtiin ja sammutan moottorin niin loppuvaiheessa kun kierrokset tippuu alkaa tuo vatkaan edes taas takajalkojen ja peräpuomin välillä? Pitäisikö tuohon saada keulan suuntan painoa jotta paino olisi aina jalaksien varassa? Seisoo toki nyt jalasten varassa mutta tuntuu että painopiste on hieman mainshaftin takana...?
-
Noniin akullinen ilmassa takana ja homma rokkaa :)
-
Painopisteen saat katsottua ottamalla kiinni parilla sormella lavanpidinten alapuolelta ja katsomalla mihin lähtee kippaamaan. Akku ja canopy pitää olla kiinni. Akun paikkaa hienosäätämällä pystyy vaikuttamaan painopisteeseen. Mutta kyllä se lentää vaikka ei ihan justiinsa tasapainossa oliskaan 8)
-
Joo tuo Painopiste arvuuttelu selvisi kyllä kun vähän googlasin.
Ei tuo kuitenkaan kunnolla lentänyt ku lauantaina kävin koittaamaan, värinöitä näkyi selvästi kun leijuttelin. Kotona nyt pyöritellyt ilman lapoja ja koittanu selvittää. Perästä se tulee se jo selvisi eilen mutta nyt kun purin tuon perä puomin irti rungosta niin sisällä oleva akseli on kiero, olen luultavasti sen asennus vaiheessa painanut liian lujaa tai liian sisään runkoa vasten, toinen asia oli että tuo kumi holkki joka pitää tuon torq tuben sisällä olevan akselin laakerin paikoillaan oli jossain missä sattuu josta johtuen tuo akseli hakkas putkeen aikas rajusti, täysillä kierroksilla kun otti peräputkesta kiinni niin värisi siihen maliin että näkökenttäkin sumeni ;)
Noh oppiipahan vikaa ettimään. Asennus virheeltä tuo vaikuttaisi, en ainakaan vielä uskalla paskan laadun piikkiin laittaa.
-
Eikös tuo laakeri pitäisi liimata kardaaniin, että pysyy paikoillaan..
Joo, pitää. Katso sivu 9 http://www.valuehobby.com/media/wysiwyg/upload/Manual/tarot.pdf (http://www.valuehobby.com/media/wysiwyg/upload/Manual/tarot.pdf)
-
Eikös tuo laakeri pitäisi liimata kardaaniin, että pysyy paikoillaan..
Joo, pitää. Katso sivu 9 http://www.valuehobby.com/media/wysiwyg/upload/Manual/tarot.pdf (http://www.valuehobby.com/media/wysiwyg/upload/Manual/tarot.pdf)
Itse laakerin juu limasin mutta se kuminen ulko holkki oli lähtenyt kävelemään, okei sekin ehkä olisi pitänyt liimaka laakerin ulkokehälle?
-
Itse aloittelijana teen kai tämänkin väärin. Liimaan pelkästään sen kumen peräputken puoliväliin kiinni, näin itse kardaani pääsee pituussuunnassa liikkumaan. Hyvin on ainakin toiminut, eikä kardanikaan ole kulunut.
Tosin koko perä menee senverta usein vaihtoon muista syistä, että tiedä häntä.
-
Ainakin allun kumiholkki pysyy laakerin päällä ilman liimaa, ihte oon vaan rasvannu putken suun ja pukannu kartaanilla paikoilleen
-
Putkeen voi suhauttaa hiukan silikonia ennen kardaanin työntämistä putkeen..
-
Juurikin luikastin tuon putken ja kyllä se kasaus vaiheessa mielestäni meni ihan ok, nyt se tosin löytyi lähes rungon päästä kun purin, mites onko tuo mahdollista että olen painanut tuon voimalla liian syvään tuon perä puomin jolloin olen jo kasauksessa tuon torq tuben saanut mutkalle, en nyt vaan jaksa uskoa että vaikka tuo olisi ilman tuota kumia tuolla vatkannut niin olisi noin vääntynyt?
Osaako joku sanoa kumpi näistä väittämistä olisi lähempänä totuutta?
ps. siirsin gyron ja escin nyt warppiin ja säädin sen kuntoon, tuossa kun vbarin vibra analysaattoria kattelin niin tarotilla 2500 peak arvo, warpilla tais olla 600, tosin tarotilla tuo peak tuli tuolta perästä, toki warpissa paljon matalemmat tärinät yleisesti jos tuota osaan oikein tulkita. Koitetaan nyt warpilla ilmaan seuraavaksi ja vaihdellaan tuo torq tube tarottiin jahka moinen saapuu.
-
Itse laakerin juu limasin mutta se kuminen ulko holkki oli lähtenyt kävelemään, okei sekin ehkä olisi pitänyt liimaka laakerin ulkokehälle?
Kumia ei pitäisi tarvita liimata laakeriin, ainoastaan laakeri keppiin. Nyt on varmaan jotenkin päässyt se kumi luiskahtamaan laakerin ympäriltä asennusvaiheessa. Eli putken liukastus, ja sitten koittaa mahdollisimman suoraan ja tasaisesti työntää sen kardaanin peräputken sisälle. Jos on vielä käsillä joku hieman pienempi putki, joka mahtuu peräputken sisään, niin sillä voi koittaa työntää siitä laakerista, niin pysyy ainakin suorassa.
-
Kuussatasessa tuli oikein apuputki mukana, millä sai painaa laakeri/kardaani paketin paikoilleen voideltuun putkeen. 450:n kardaani on kyllä menny aika kevyesti paikoilleen.
-
Kuussatasessa tuli oikein apuputki mukana, millä sai painaa laakeri/kardaani paketin paikoilleen voideltuun putkeen. 450:n kardaani on kyllä menny aika kevyesti paikoilleen.
Itse avitin tota laakeria sillä perän tukitikulla (vai mikä nyt viralliselta nimeltä onkaan) kun tuntui muuten liukasteista huolimatta vähän ahtaalta ;D
Mut asiasta toiseen, sain nyt tsekattua torppikorjauksen yhteydessä swashin suoruuden ihan tolla työkalulla ja huomasin, että pitch servo on yläasennossa noin millin alempana ku muut. Ala-asennossa kaikki on ihan levelissä.
Voiko asialle tehdä mitään, vai pitääkö vaan diilata tän kanssa? Auttasko travelin säätö? Tai jos ei muuta keksi ni linkkiä puol kiekkaa pitemmäks?
-
Muistatko kun sillon mainitsin siitä korkeasta subtrim arvosta jolla menetät vähän liikealuetta ;)
-
No niinpä tietysti. Eli tarvis läjän servo horneja ja tarkempi mekaaninen 90°. Tosin eipä tuo nyt ole sinällään menoa haitannut, mutta ainahan on varaa hieroa :)
-
Parhaan tuloksen saat jos teet mekaanisesti kohdilleen. Voit myös koittaa säätää niitä tankoja mutta katso että sulla on swash keskitikulla suorassa. Hommaat nelilapasia servo armeja niistä joku osuu väkisinkin aika lähelle kohilleen. Pikku säätö subtrimmillä jos tarvis ja leikkaat ylimääräset varret pois. Luulisin että sulla tuli niitten servojen mukana myös niitä ainakin yks per servo.
-
Kunhan on keskitikulla swashi suorassa, on mulle ainakin riittänyt tähän asti. Pienenpieni heitto ääripäissä ei pitäis haitata. Ääripäissä swashin suoruuteen vaikuttaa myös ovatko servoarmit tasan 90 asteessa keskitikulla. Jos eivät ole, niin servojen liikeradat ovat sen verran erilaisia, että tulee hieman heittoa ääripäissä. Mutta tosiaan jos se lentää ihan hyvin niin en ressaisi tuosta liiemmin.
-
Noita kaksivartisia horneja tuli, ei vaan aiemmin käyny mielessä että niistähän saa pätkittyä ylimääräiset pois. Mutta joo, kysymys taitaa olla ensisijaisesti siitä viitsiikö alkaa säätää kun en ole huomannut että tämä vaikuttaisi oikein mitenkään lentotuntumaan.
-
Jos tykkää rassata niin mikä ettei :) Kerralla kun laittaa kuntoon niin ei tarvi myöhemmin jossitella. Laitat vaikka seuraavan torpin jälkeen kuntoon. Jos joudut armit irrottaa niin samallahan sen tekee.
-
Niihän sitä tuolla valtion tarjoamalla lomallaki aina sanottiin, että kerralla kuntoon ni ei tarvi tehä montaa kertaa uuestaan ;D