Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: harri.r - 12 Elokuu, 2014, 17:30:38
-
Tervehdys kaikille ja kiitos pääsystä foorumille, *Elikkäs mulla on pohjaa rc- lennätyksessä mutta vuosien takaa ja kopterit kiinnostaa löysin tälläisen paketin tuolta netistä joten mahtaako tälläisellä tehdä' mitään, ajattelin sen kulta tason tilata. http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-MJX-F645-rc-helicopter-F45-4-channels-single-blade-2-4G-LCD-Controller-with/1512565637.html#magnet-ads (http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-MJX-F645-rc-helicopter-F45-4-channels-single-blade-2-4G-LCD-Controller-with/1512565637.html#magnet-ads)
-
Moi,
Itte aloitin tollasella. Kyllähän sillä suunnat oppii, mutta lentelyt jää taivaskaarteluun.
Itte suosittelisin CP lapaista kopua (kääntyvä lapakulmaista).
Tai jos nyörit antaa myöten niin 450-500 kokoluokkaa.
-
Kannattaa ostaa joku 450-500 setti käytettynä. Saa edullisesti ja joku ostaa pois jos sattuu innostus lopahtamaan. Varaosia saa kotimaastakin, ja että yleensä ees saa varaosia. Huomattavasti halvemmaksi tulee ostaa heti käytetty laatulaite, eikä pelleillä leluilla.
-
Toki tuommonen halpa RTF käy sillon jos ei ihan varma ole että kiinnostaako harrastus niin paljoa että sitä olisi jatkamassa tulevaisuudessakin. Itsehän laitoin pari vuotta sitten verkkokaupan kalleimman 6-kanavaisen kopterin ensimmäiseksi vehkeeksi. Sitte siihen tilasin pitkän nipun varaosia, rikkinäisiä kittejä myös varaosiksi (yllättäen niissä oli melkein kaikki samat osat rikki mitä itelläkin), parempaa laturia yms.. Kunnes tajusin että olin ihan oikeesti koukussa kopterin lennätykseen ja piti ihan oikeaa kopteria laittaa. Laskeskelin että joku 400€ meni noihin leluihin ja mitään käyttökelpoista niistä ei jääny, tai no korkeintaan tuo 50€ lipolaturi jota oon aina välillä käyttäny vieläkin vastarin akun lataukseen. Leluilla tuli joku vajaa 200 lentoa alle, ettei se nyt niin hukkaan menny, mutta aika paljon tuli hintaa lentoa kohden. Sitten kun sain ensimmäisen oikean kopterin ensimmäistä kertaa ilmaan niin ero oli aivan valtava siinä miten hyvin se lensi.
No, oli siinä se hyvä puoli että en ikipäivänä olis ollu valmis työntämään tonnia rahaa kopteriharrastuksen aloitukseen ilman mitään vertailupohjaa. Sitten kun oli leluilla harjoiteltu yhden trex combo-kitin hinnan verran niin olin onneksi valmis panostamaan jo ihan laatuunkin enkä vain ostamaan sitä halvinta mahdollista. Se on taas säästäny aika paljon kuluissa myöhemmin.
Jos tuntuu että kopterit on "se juttu", niin ehkä paras vaihtoehto on lähtä liikkeelle mankan ja simun ostosta. Siinä kuin harjoittelee niin katsella rauhassa sitä sopivaa ensikopteria. Käytettynä saa hyvää tavaraa halvalla, varsinkin näin syksyä kohden kun monella lennätysinto alkaa hiipumaan kesän jälkeen.
-
Tuommosella MJX:llä tuli itsekin pari vuotta puuhasteltua enne kuin siirryin CP koptereihin. Rankasti modifioituna sen sai myöhemmin lentämään jo ihan omia tarpeita vastaavasti :)
MJX on ihan hyvä ja laadukas "lelu". Kestää torppeja kohtuullisen hyvin ja on helppo korjailla. Jos jotain sattuu varaosia on netistä saatavilla runsaasti.
Koulukuntia on varmasti erilaisia, mutta ainakin itsellä tuo MJX:llä harjoitteluvaihe tuki harrastuksen pysyvyyttä. Siinä pääsee heti kosketukseen lentämisen ilon kanssa.
Leluihin saa helposti uppoamaan suurenkin summan rahaa ja samalla rahalla varmasti sais jo laadukkaan käytetyn CP:n. Mikäli päädyt aloittamaan harrastuksen MJX:llä niin suosittelen että älä käytä siihen hirveesti rahaa. Ihan perusosia (lapoja jne...) tulee tietysti vaihdettua ehjiin, mutta heti kun helikopteriharrastus tuntuu omalta jutulta niin siirry rohkeasti oikeisiin kopuihin.
Simulaattori on todella hyvä harjoitteluväline. Itse hakkasin päätä seinään ensin ilman simua. Sitten kun sen hankin niin totesin jälleen kerran itselleni että olis pitäny hankkia aikaisemmin :D
Nyt kun on CP:llä lennelly niin tuommoisella FP:llä lentely tuntuu paljon hankalammalta :D ..mutta niin kuin totesin niin ainakin itse tarvitsin harrastuksen pohjalle tuon FP vaiheen.
-
Omasta mielestäni harrastuksen alkuvaiheessa on tärkeää että saa paljon/usein ilma-aikaa. Ja sitähän saa helpoiten simulaattorilla ja noilla pienillä "leluilla" ainakin jos on joku piha tai puisto lähellä. Etenkin alussa oppimista tukee enemmän se että voi lennättää pari akullista joka päivä kuin se että menee kerran viikossa kentälle lennättämään 15 akullista. Itse suosittelisin jotain Blade MCPX tyylistä muuttuvalapakulmaista alkuun, sillä harjoittelee sitten jo selkälennotkin ja haastetta riittää pitemmälle. Jos reissaat joka tapauksessa aina kunnolliselle kentälle lennättämään niin tuo ehdotettu käytetty 450 on varmasti hyvä tapa aloittaa.
Totta on että noihin pieniinkin menee rahaa yllättävän herkästi mutta silti kun koko kopterin saa yhden 500 kokoisen torpin hinnalla niin mielestäni sille rahalle saa alussa paremmin vastinetta. Vaikka isompi on helpompi lennättää niin ajatusvirheitä se ei korjaa ja romua tulee aloitti sitten millä tahansa. Riskinä noilla pienillä on se että siihen ilmestyy joku joku outo ja turhauttava vika mitä ei tahdo saada millään korjattua. Toki niitä isommissakin on mutta ei läheskään yhtä paljon.
Vihjaat tuossa että et olisi ihan nuoremman pään harrastajia, joten jos ikää on jo niin paljon että refleksit alkaa hidastua, tai tiedät muuten olevasi "rauhallisesti reagoiva" :) niin sitten nuo muuttuvalapakulmaiset microt voi olla aika hankalia omaksua.
-
Kiitos vastauksista, lähinnä tarkoitin et mulla on pohjaa kyllä rc-koneista, vuosien takaa, ja toi vehje mitä nyt ehdotin itelleni alkuun ois kyl tarkoitus siirtää pojalle het ku alkaa taas toi kordinaatio toimii oikein joten ei toi ny niin hukkaan mene kuiteskaan, ja katselinkin tossa jo noita 450 siä, et enköhän mä alkuun pääse ;) kyselen kyllä ahkerasti jos ja ku tarviin neuvoja :)
-
Tervehdys!
Eka viestini ja rekisteröidyin kun tuli kopteri tilattua,lentokone olisi ollut mieluisempi mutta vaimon ideasta miksei kopteria,niinpä miksei.Mietin asiaa miten lähteä liikkeelle ja päädyin tilaamaan Sky king 2 8502 -laitteen,kiinalainen muovivekotin mutta kun tuo ei maksanut juuri paljon ,kokoa on liki metrin ja jostain on aloitettava.Perusteet tuon hankkimiseen oli lähinnä se jos ja kun hajotan sen kappaleiksi niin ei harmita niin paljoa,kun ei osaa vielä sanoa muutenkaan innostuuko koko asiasta ollenkaan.Kaapissa on jo 20-vuotta seissyt polttislennokki kaikkine laitteineen jota aikoinaan rakennettiin täysin sieluin ja sillä ei ole lennetty laisinkaan,kuin että kone sisäänajettu ,ettei käy taas samoin.Kaveriksi tuolle sky king - laitteelle tilasin pienemmän sisäkoneen jolla pääsee jonkunlaiseen käsitykseen asiasta.Eli päämäärä on päästä ilmaan ja laskeutua ilman suurempia tuhoja,sitten mietitään onko tämä se juttu.Tuohon isompaan saa suht hyvin joitain osiakin,tietty tilaamalla mutta ei tässä mikään kiire olekaan...ainakaan vielä.
Mietinnässä oli myös hankkia tämänlainen sarja ja rakennella siitä http://www.ebay.co.uk/itm/CopterX-CX-450AE-V2-Kit-RC-Helicopter-T-rex-Trex-450-450-Sport-SA-SE-/380735751948?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item58a59e870c (http://www.ebay.co.uk/itm/CopterX-CX-450AE-V2-Kit-RC-Helicopter-T-rex-Trex-450-450-Sport-SA-SE-/380735751948?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item58a59e870c) ,mutta jätin väliin kun asiasta ole sen enempää tietotaitoakaan niin ehkä sitten seuraavaksi jotain tuollaista.Palaan tuohon kysymyksillä jos näin on.
Kysymys;
Mitä opiskellut niin sky king tarvitsee varmuudella ne "apujalat" alleensa ettei ole heti nurin ja kappaleina,voisiko tuollaiset rakentaa ihan itse,ja jos niin olisiko antaa ohjetta tuohon ?
Pitääkö noihin kaikkiin vastauksiin aina laittaa vastaukset että saa tehtyä yhdenkin postauksen??Jotenkin hätävarjelun liioittelulta tuntuu...
-
Tervehdys!
Eka viestini ja rekisteröidyin kun tuli kopteri tilattua,lentokone olisi ollut mieluisempi mutta vaimon ideasta miksei kopteria,niinpä miksei.
Jaa, kai lentovehkeensä voi näinkin valita, onhan se aina hyvä kokeilla. Melko erilainen kokemus kuitenkin kopteri <-> lentsikka. Aloittaa jollain suht. edullisella ja pariin kertaan korjaileen niin kyllä se siinä alkaa jo hahmottua nappaako sellainen.
Jonkun lentsikanhan voit tohonkin ottaa rinnalle vielä taitoja verestämään ennen kuin perhekalleudet kaivetaan kaapista mukaan :) Tai vaikka trendikästä multikopua jatkoksi jos kiinteät kulmat on se joka viehättää :D
Pitääkö noihin kaikkiin vastauksiin aina laittaa vastaukset että saa tehtyä yhdenkin postauksen??Jotenkin hätävarjelun liioittelulta tuntuu...
Luultavasti vaaditaan viestiin-pariin. Noita spammibotteja tunkee oikeasti ihan mille vaan foorumille tuhansia, niin ei se liioittelua ole...
-
Luultavasti vaaditaan viestiin-pariin. Noita spammibotteja tunkee oikeasti ihan mille vaan foorumille tuhansia, niin ei se liioittelua ole...
olikohan kymmeneen ekaan viestiin määriteltynä...
-
Ok,
Mutta kysymykseen vastaus mistä sellaiset apujalat kannattaa rakentaa/ostaa ,vaikka onkin edullinen laite niin ei sitä sentään ihan tarkoituksella halua rikkoa.Rautalankaa ja pingispallot päähän + nippusiteellä kiinni ?
-
Ok,
Mutta kysymykseen vastaus mistä sellaiset apujalat kannattaa rakentaa/ostaa ,vaikka onkin edullinen laite niin ei sitä sentään ihan tarkoituksella halua rikkoa.Rautalankaa ja pingispallot päähän + nippusiteellä kiinni ?
Joko jotain normi putkee tai hiilariputkeee ja päihin säbäpallot/ tai vastaava nipparilla kii
pingispallot ok, mut hajoo helposti
Kannattaa katella onko myydään osios tai sit laitat ilmon et haluu ostaa aparit
Tai sit ostat
http://www.trex-store.com/harjoitusjalakset-p-2204.html (http://www.trex-store.com/harjoitusjalakset-p-2204.html)
-
Kiitos.
Eli nuo taitavat kulkea nimellä landing training set
http://www.ebay.co.uk/itm/RC-helicopter-Big-Landing-training-set-kit-all-trex-450-/111315079766?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item19eae55256 (http://www.ebay.co.uk/itm/RC-helicopter-Big-Landing-training-set-kit-all-trex-450-/111315079766?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item19eae55256)
Tilaan tuollaiset.Hintaero on kuitenkin merkittävä.Jos joku kaipaa samanlaisia voin tilata niitä samantien usempiakin.
Tarkoittaako nämä määreet 400 , 450 jne. rungon pituutta vai rottorin halkaisijaa vai mitä ?
-
Tuo luku esim. 450 tarkoittaa kopterin kokoluokkaa. Tämä onkin sitten hämärää aluetta johon ei ole oikein järkevää selitystä olemassakaan, etenkään pienemmissä koptereissa.
Isommissa esim. Trex 700 kokoisessa tuo tarkoittaa päälavan mittaa. Tuo alkaa päteä noin 550 kokoluokasta lähtien. Pienemmissä se sitten on ihan muuta. Esimerkiksi kokoluokka 450 käyttää 325 millisiä lapoja, 500 kokoluokka käyttää 425 millisiä, mutta yleensä 550 kokoisessa käytetään 550 millisiä.
Sitten tulee vielä näitä uudempia kokoja, esim alignin dominator on 450 ja 500 kokoisen välistä, Gaui X5 on vähän hassun kokoinen, se ei ole aito 550 kokoinen, mutta huomattavasti isompi kuin ns. 500 kokoinen, siihen käy maksimissaan 530 pitkät lavat. Goblinit on sitten ihan oma maailmansa, niissä koko kertoo suoraan lavanmitan.
Eli sanoisinko että näiden kohdalla se vaan pittää tietää mikä on minkäkin kokoinen. Äkkiä se kuitenkin aukeaa kun tietää mihin kiinnittää huomiota ja mistä se selviää.
-
Ok,
Eli pääsääntöisesti siis koko roottori,vai x 2 lavan pituus ? Jälkimmäisellä ideoinnilla 450 olisi siis 2 x 450mm eli melkein metrin halkaisijalla oleva kone,sehän on hirveän kokoinen laite sitten.
Sitten ihmetyttää miksi näissä (edullisissa) on aina 2 roottoria päällekkäin,halkaisija ei suuren suuri suhteutettuna itse kopteriin kuitenkaan.Mikä on toimintaperiaate?Samalla akselilla ne kuitenkin pyörii.
Kysyn kun ei ole mitään kopteria vielä käsissä ja haluan ymmärtää miten nämä toimivat.
-
kaksi roottoria päällekkäin on halpa toteuttaa. Pyörivät eri suuntiin ja toista hidastamalla ja nopeuttamalla saadaan kpteri pääntymää akselinsa ympäri.
Yleensä 450 kokoiset on n. 70cm halkaisijaltaan olevalla roottorilla.
-
Nämä kahdella roottorilla varustetut on yleensä (vissiin kaikki vai onko) niin sanottuja fixed pitch koptereita. Niissä ei siis muutu lapakulmat ollenkaan vaan sitä ohjataan kaasulla. Lisää kaasua eli lisää kierroksia ja noste kasvaa, kopteri nousee ja päin vastoin.
Nämä yhdellä pääroottorilla olevat taas (mitä oikeastaan tällä foorumilla suurimmaksi osaksi käsitellään) ovat niin sanottuja muuttuvalapakulmaisia (collective pitch). Perusperiaate on että lennettäessä kierrokset pysyy koko ajan samoina (idelaalitilanne) ja kopteria ohjataan lapakulmien muutoksilla. Myös peräroottorin lapakulmat muuttuu ja sillä ohjataan keulan kääntämistä haluttuun suuntaan. Lisäksi se kompensoi pääroottorin taipumuksen kiertää kopteria pääroottoria vastaan.
Tämä muuttuvalapakulmainen systeemi mahdollistaa kopterin lentämisen myös selällään, peräedellä, sivuttain oikein ja väärin päin jne. näiden yhdistelmiä, se juuri tekee näistä niin vekkulisti liikkuvia.
-
Myös valtava teho, painoon verrattuna mahdollistaa ne mahdottomaltakin tuntuvat liikkeet.
-
Nämä kahdella roottorilla varustetut on yleensä (vissiin kaikki vai onko) niin sanottuja fixed pitch koptereita. Niissä ei siis muutu lapakulmat ollenkaan vaan sitä ohjataan kaasulla. Lisää kaasua eli lisää kierroksia ja noste kasvaa, kopteri nousee ja päin vastoin.
Nämä yhdellä pääroottorilla olevat taas (mitä oikeastaan tällä foorumilla suurimmaksi osaksi käsitellään) ovat niin sanottuja muuttuvalapakulmaisia (collective pitch). Perusperiaate on että lennettäessä kierrokset pysyy koko ajan samoina (idelaalitilanne) ja kopteria ohjataan lapakulmien muutoksilla. Myös peräroottorin lapakulmat muuttuu ja sillä ohjataan keulan kääntämistä haluttuun suuntaan. Lisäksi se kompensoi pääroottorin taipumuksen kiertää kopteria pääroottoria vastaan.
Tämä muuttuvalapakulmainen systeemi mahdollistaa kopterin lentämisen myös selällään, peräedellä, sivuttain oikein ja väärin päin jne. näiden yhdistelmiä, se juuri tekee näistä niin vekkulisti liikkuvia.
Ok,tätä ajoinkin takaa,näissä halvoissa ei ole lapakulmien säätöjä,se on vaan ylös ja alas joka riittää ainakin minulle ensalkuun.Mitäs sitten se niin joka paikassa mainostettu gyro tekee ?
-
Gyro vakauttaa kopteria. Esimerkiksi perällä se pitää perän suunnassa. Pääroottori aiheuttaa vääntöä, joka kompensoidaan peräroottorilla. Kun kuorma muuttuu, kopteri kääntyisi mukana ilman gyroa ellei sitä osaa vastaavasti tikuilla kompensoida. Gyro hoitaa tämän kompensoinnin automaattisesti. Se siis ohjaa kuskista välittämättä perälapojen kulmia lisäten ja vähentäen niitä tarpeen mukaan jotta perä pitäisi halutun suunnan.
FBL (fly barless)-eli elektronisella vakautuksella olevissa koptereissa se hoitaa myös pääroottorin vakautusta. FB eli flybar kopterissa on mekaaninen vakautus eli siinä on ne pienet lavat, jotka hoitaa vakautuksen. Wikissä on enemmän juttua tuosta.
En nyt tiedä mitä olet hankkimassa mutta mankassa on sellainen pikku juttu kuin MODE. Noita on neljä erilaista ja suomessa ja euroopassa käytetään varsinkin koptereiden kanssa kakkosta. Eli siinä on vasemmassa tikussa ylös-alas suunnassa kaasu/kokonaislapakulmat eli nostaa kopteria ylös ja alas. Sivusuunnassa on peräroottori. Oikeassa tikussa on sitten kallistukset eli kopteri kallistuu tikun suuntaan.
Halvimmat, kolmekanavaiset on monesti jotain muuta modea eli niissä perä on oikeassa tikussa sivusuunnassa. Älä opettele sellaisella, siitä on myöhemmin vaikea oppia pois. Arvaa mistä tiedän. :-[