Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Nurffe - 04 Elokuu, 2014, 13:08:23
-
Töröö! Kai mää ny sit ku kaikki muutkin
Päästy tämän harrastuksen kanssa siihen malliin, että mcpx pysy ilmassa oikeinpäin ja siirryin vähän enempi kokeilemaan tuota 450 prota joka tuli joskus viime talvena hommattua. Toissa lennolla uskalsin muutamat flipit kokeilla ja onhan tuo aika veikeä laitos kun vähän alkaa kopterit tehdä sitä mitä sormet käskee. Tästä innoissani mökkireissulla kävin pellon laidassa vähän kun muuten ois melkein viikko kerinnyt mennä lennättämättä! Noh, ensimmäisen akun lopussa kopteri päätti pirottaa peltoon.. Voevoe. Juuri kun oli vauhtiin pääsemässä ;D Ei ollut oikein noita autorotaatioita tullut harjoteltua ja vielä vähemmän ilman perän kontrollia, joten vähä ronskisti sitä peltoon tultiin. Tuloksena ländärit solmussa ja peräputki taittu pari astetta jos sitäkään.
Mielenkiintoista tuon tonttauksen jälkein oli että kardaanin etu- sekä takapään rattaat olivat täysin ehjät. Vetoa ei vaan tullut perälavoille asti. Raavin päätä ja mietin että olenko nyt muka niin huonosti kiinnittänyt että ois päässyt irtoamaan putken sisällä niistä ristipäistä vai onko muka kardaani mennyt poikki. Tänään ratkesi sitten kun pääsin kotiin ja työkalujen ääreen.. Miten tämä nyt on edes mahdollista? ;D (http://i.imgur.com/TNUq2fA.jpg)
En tiedä mutta mun mielestä tuo nyt on se ehkä epätodennäköisin paikka mikä pettää lennossa ???
Laitetaan nyt loppuun vielä kuva tuosta nykyisestä lentohärvelistä kun näin aloituspostaus ja kaikkea
(http://i.imgur.com/NpZY49j.jpg)
Uusi koppa tulossa tällä viikolla :P
-
Tukilaakeri karannut paikoiltaan ja kartaani viprannut ihtensä poikki, ja jos oli paikoillaan, niin leikannut kiinni?
-
Joku siellä on vastustanut menoa ja pahasti ;D Veikkaan tukilaakeria myös. Toi meinaa ei ihan helpolla mee poikki :o Yleensä menee vaihtoon vähintään 250 lennon välein kun putki on aivan rullalla jotenkin kummasti ;D
-
Tukilaakeri karannut paikoiltaan ja kartaani viprannut ihtensä poikki, ja jos oli paikoillaan, niin leikannut kiinni?
Tuolla se tuon toisen pätkän kumin sisällä edelleen oli liimattuna paikallaan ja pyörikin vielä
Joku siellä on vastustanut menoa ja pahasti ;D Veikkaan tukilaakeria myös. Toi meinaa ei ihan helpolla mee poikki :o Yleensä menee vaihtoon vähintään 250 lennon välein kun putki on aivan rullalla jotenkin kummasti ;D
Tää on käytettynä ostettu ja sen mitä näin niin ihan hirveää rääkkiä saanut ;D
-
Ja se laakeri on muistaakseni se vakio rekkulan kitin mukana tullu. Onhan sillä lennetty. :D
-
Olkiko tukilaakeri tossa paikassa missä se on kuvassa??
Sulla näyttäisi kuvan mukaan olevan kuidusta tehty kardaani tossa.
Allun alkup. on alumiinia.
Nosta happis osista on mulla lähtenny myös kardaanin päitä irti ilmassa.
Allun alkuperäisiä ei oo hajonnu ilmassa ilman syytä.
-
Siino Alignin 450L Dominaattorin putki ja kardaani ollu. Mielenkiintosta että on ilmassa katkennu.
-
Olkiko tukilaakeri tossa paikassa missä se on kuvassa??
Sulla näyttäisi kuvan mukaan olevan kuidusta tehty kardaani tossa.
Allun alkup. on alumiinia.
Nosta happis osista on mulla lähtenny myös kardaanin päitä irti ilmassa.
Allun alkuperäisiä ei oo hajonnu ilmassa ilman syytä.
No siinä se on missä kuvassa. Manuaalissakin lukee että putken keskipisteestä vähä kohti nokkaa on tuon paikka ja vähä keskivälistä lähempänä nokkaa se on
Ja se on vaan paskanen kuvassa. Alumiinia se kyllä ihan taitaa olla ;D
-
No siinä se on missä kuvassa. Manuaalissakin lukee että putken keskipisteestä vähä kohti nokkaa on tuon paikka ja vähä keskivälistä lähempänä nokkaa se on
Ja se on vaan paskanen kuvassa. Alumiinia se kyllä ihan taitaa olla ;D
Joo oikea paika on 10-15 mm keksikohdasta keulaan päion. Ei se paikka niin tarkka 450 kokosessa ole ollut.
Aika outo juttu jos illman syytä on katkennut.
-
Noniin.. Peräputken ja kardaanin vaihdon jälkeiset lentoyritykset tänään kokeiltu. Ei onnaa.. Kalibroitiin nopari kun olin tuon taraniksen ottanut käyttöön ja ei ottanut aiemmin täysiä kierroksia nuppiin flätti 100 käyrällä. Lensin siis aiemmin hieman vajaa kierroksilla, mutta nyt saa täydet
Tänään ei yhteistuumin edes saatu perää toimimaan oikein. Se ei oikein pidä (kääntää koko ajan) ja se wägää.. Gainit on siinä rajoilla että perä alkaa wägää mutta kopteri tuntui silti käänttävän perää tuulen mukana. Gaineja alemmaksi niin ei wägää, mutta perä ei pidä leijutuksella normi (70%) eikä idleup (100%) kierroksilla
Olisiko jollain vinkkejä mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Ennen tuota peräputken vaihtoa lensi ihan kivasti taraniksessa gainit 24, mutta nyt saa nostaa ihan 40 asti eikä vieläkään pidä, mutta alkaa wägäämään. Torpin jälkeen tosiaan peräputki ja kardaani vain vaihdettu, nopari kalibroitu uuden radion kaasulle ja biististä käyty perus setupit läpi. Kopterin mekaniikkaa kans ihmetelty ja pyöritelty ja mitään epänormaalia ei ainakaan omaan silmään ole löytynyt
Aapuva? 450 pro strechi vekotin kyseessä beastx:llä
-
Kattosin ite vielä kerran perälapojen asennon ja perän endpointit? Ja sitten vielä sekin typerä juttu että onko perässä alavat oikeinpäin? (Jaa mistäkö tiedän?)
-
Kattosin ite vielä kerran perälapojen asennon ja perän endpointit? Ja sitten vielä sekin typerä juttu että onko perässä alavat oikeinpäin? (Jaa mistäkö tiedän?)
Perän korjaussuunta on biistin manuskan mukaan oikein (taitaa pirottaa aikaa lujaa jos ei ole?), endpointit on laitettu pariinkin kertaan kentällä ja koko perähärdelli otettu vanhasta putkesta kokonaisena irti ja lyöty uuden perään, joten lavatkin ovat jopa oikeinpäin :)
-
Oiskohan se peräservo saanu siipeensä, jos se on entinen, niin ei välttämättä riitä enää voima pitämään paikallaan.
-
Servo on voinut saada torpissa kipeää... Onko siinä voimaa molempiin suuntiin? Jalippo ehti ensin ;D
Perälavanpitimien laakereiden kunto kannattaa selvitellä ja myös perämekaniikan herkkyys.
-
Oiskohan se peräservo saanu siipeensä, jos se on entinen, niin ei välttämättä riitä enää voima pitämään paikallaan.
En oikeen usko että siihen on kohdistunut juuri mitään erityistä voimaa. Ainakin tuo tuossa lattialla kun kokeilin niin sen verta vääntää että liikahtaa kun tikusta vääntää vaikka kädellä pitääkin kiinni. Miten tuo pitäisi testata? Mikä on riittävä voima?
Servo on voinut saada torpissa kipeää... Onko siinä voimaa molempiin suuntiin? Jalippo ehti ensin ;D
Perälavanpitimien laakereiden kunto kannattaa selvitellä ja myös perämekaniikan herkkyys.
Ja käytännön nikseillä miten? Lavat jos heittää pyörimään niin ihan iloisesti pyörii ja ei näytä että missään vastustaisi? Perämekaniikan herkkyys, howto? ;D
-
Linkki irti perästä, kääntelet perälavoista, sliderin pitää kulkea höyhenenkevyesti peräakselilla.
-
Toi perälavanpitimien laakerijuttu oli muuten ihan hyvä idea. Mulla meni rekkulasta joskus toinen laakereista ja oli aika mielenkiintoinen lennättää. Tuli tehtyä se ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa puolipiroflippi silloin... ;)
-
Linkki irti perästä, kääntelet perälavoista, sliderin pitää kulkea höyhenenkevyesti peräakselilla.
Testasin ja tuntuisi tosi keveästi liikkuvan eikä vastusta liikettää missään kohdin oikein
Milläs sen laakerin ehjyyden nyt testaan. Tuntus lavat pyörivän kivasti eikä pidä meteliä joten,... ;D
-
Jos se lavanpitimen laakeri on rikki niin sehän ei välttämättä oireile paikallaan käänneltäessä mitenkään. Sitähän tietysti voi kokeilla niinkin että vetää molemmista lavanpitimistä erilleen ja pyörittelee sitten, jos tuntuu mitään pykäliä niin syyllinen on löytynyt. Tuokaan ei välttämäti selviä ennen kun purkaa sen auki ja sitten koittaa pyöritellä laakereita väännätyksessä, että pyörivätkö keveästi. Ja siinävaiheessa kun asetelma on auki niin vaihtaa joka tapauksessa sinne uudet laakerit :D
-
Tänään purettiin rekkulaa vähä atomeiksi ja ihmeteltiin.. Lähinnä huomattiin että kopterihan värisee kun viimeistä päivää ja tuo värinä saatiin paikannettua peräputkeen. Ilman peräputkea ei ole värinöitä juuri ollenkaan kun huudattaa, mutta peräputken kanssa ovat aikamoiset. Mitä nyt muka olen onnistunut tekemään väärin että putken ja kardaanin vaihdossa ois tämmöistä käynyt? Se tukilaakeri on liimattu ohjeen mukaisesti paikalleen, mutta haiskahtaisi vähän että nuo tärinät tulisivat kuitenkin siitä? :o (ja laakeri on uusi kun tuli koko perähässäkän mukana)
Jos se lavanpitimen laakeri on rikki niin sehän ei välttämättä oireile paikallaan käänneltäessä mitenkään. Sitähän tietysti voi kokeilla niinkin että vetää molemmista lavanpitimistä erilleen ja pyörittelee sitten, jos tuntuu mitään pykäliä niin syyllinen on löytynyt. Tuokaan ei välttämäti selviä ennen kun purkaa sen auki ja sitten koittaa pyöritellä laakereita väännätyksessä, että pyörivätkö keveästi. Ja siinävaiheessa kun asetelma on auki niin vaihtaa joka tapauksessa sinne uudet laakerit :D
Puhutaanko nyt tästä http://www.fast-lad.co.uk/store/h45130_metal_bearing_mount-p-10289.html?language=it (http://www.fast-lad.co.uk/store/h45130_metal_bearing_mount-p-10289.html?language=it) ? Jos niikseen niin ajettiin perää kierroksilla ja servon tangosta kädellä liikuteltiin perää ja ei siellä mitään erityisiä jumeja ainakaan ollut. Tilasin kuitenkin jo eilen tuommoisen uuden ihan just in case
Oiskohan nuo värinät nyt sitten syynä tähän.. Tällä hetkellä perä kääntyy aina vastapäivään, gaineja jos nostaa niin ei käännä enää niin kovaa mutta perän wägääminen alkaa. Perän gaineissa ollaan myös reilusti korkeammalla kuin aiemmin lennetyllä setupilla .. Tosin siinä saattoi olla kyllä varaa nostaa gaineja, en hakenut wägäämis pistettä silloin kun lensi muuten ihan hyvin
Ainiin ja rekkula sai uuden kopan. Vielä kun sen sais taas lentämään
(http://i.imgur.com/7f6XwRz.jpg)
-
No tilasin about kaikki laakerit uusiks perään.. eteen sekä taakse.. Hyviä ideoita otetaan silti vastaan mistä homma kiikastaisi
-
Oma kokemus on hajonneista perälavanpitimien laakereista ettei niitä juuri maassa huomaa millään. Ilman vetoa (pyörimistä) ne tuntuu hyviltä ja allun perälavoissa on aina klappia. Jos vedät perälapojen päistä ulos päin, siinä voi tuntua klappia kyseisessä suunnassa. Se kielii mahdollisesta laakeriongelmasta.
Mulla on kahteen kertaan hajonnut ne laakerit. Kun ne lähtee menemään, ne menee tosi yllättäen, edellisellä lennolla ei juuri mitään ongelmaa, sen jälkeen pieni raapaisu perälavoilla maahan ja perä ei toimi enää vähääkään. Se voi pitää vähän aikaa, käännät tikkua, ei tapahdu mitään, lisää tikkua ja se pyörähtää aivan liikaa. Sitten se antaa jossain liikkeessä aivan totaalisesti periksi yhtä äkkiä jne.
En tiedä onko tuossa versiossa samanlainen hubi yms. systeemit. Jos se on sama kuin prossa, niin se hubi kannattaa vaihtaa myös ruuveineen kaikkineen. Siitä tulee niin väljä ettei se oikein enää toimi. Missään osassa ei ole erityistä suurta vikaa, mutta yhdessä ne kertyy liian isoksi välykseksi.
Tuo ongelma ei vaikuta tärinästä johtuvalta, muuten olisin arvaillut kieroa torque tubea. Se voi olla tärinän aiheuttaja, mutta ei ole mun mielestä syynä perän pito-ongelmiin. Beasti taitaa olla aika allerginen tärinöille, mutta muuten perä pititäisi käsittääkseni olla aika helppo saada toimimaan. Tuo tärinäkin taitaa enemmän aiheuttaa ongelmia nupille kuin perälle.
-
Tuossa on painelaakeriperä. Tuntu tänään ainaki toimivan sujuvan sulavasti vaikka rinkiä oli, mutta hyvä ehdotus. Tuosta vois alkaa jumittaa ku on rinkiä koneessa.
-
Joo, kannattaa tosiaan tarkistaa kardaanin suoruus .Ainakin ne alumiiniset kardaanit tuppaa olemaan kieroja jo paketista pois otettaessa. Ne on kyllä helppo suoristella käsin.
-
Tai sitten liimasit laakerin vinoon?
-
Tai sitten liimasit laakerin vinoon?
Ai voiko siinäkin onnistua? ;D Täytyy irrotella putki jossain kohdin ja koittaa lämmöllä irrottaa se laakeri ja laittaa takasin. Kattoa nyt kerkeekö tänään vai ei, jos ei niin maanantaina sitten vasta :|
-
Ai voiko siinäkin onnistua? ;D Täytyy irrotella putki jossain kohdin ja koittaa lämmöllä irrottaa se laakeri ja laittaa takasin. Kattoa nyt kerkeekö tänään vai ei, jos ei niin maanantaina sitten vasta :|
On siinä sen verran väljää että mahdollista saada vinoon ;D
-
Mulla on ollu ihan ilman liimaa se laakeri siellä ja onhan tuo pysyny.
-
Mulla on ollu ihan ilman liimaa se laakeri siellä ja onhan tuo pysyny.
Kyllä se näissä pienissä pysyykin kohtuu hyvin. Mukavempi asentaa laakeri liimattuna. Kardaanin mukana tulee kuitenkin aina uusi laakeri niin ei tarvitse sitä miettiä..
-
Enpä ole edes kuullut että se pitäisi liimata, siitä voi päätellä ettei liimaa ole ollut. Olent tökännyt sen sinne ja se on asettunut mihin on sattunut ja sillä se on toiminut. Toki sen verran olen katsellut ettei se ihan putken toisessa päässä ole ollut.
-
Sen verta tiukkaa pikaliimaa oli etten saanut laakeria irti koko varresta. No ei se mitään, uus kardaani olikin laatikossa ja laitoin siihen uuden laakerin ja tökkäsin paikoilleen. Ne hirveät värinät mitä aiemmin tuli katosivat kuin tsup vaan... Eli jotain häikkää tuossa aiemmassa pakasta vedetyssä setissä nyt oli mitä ilmeisemmin. Ihmettelin vähän sitä tukilaakeria ja kyllä se nyt suorassa tuntuisi olevan, klappasi kyllä jonkun verran. Paketista suoraan align laatua?
Eipä mitään.. Pariin akkuun vähän virtaa ja jos vielä kerkeisi kentän laitaan kokeilemaan vieläkö kopteri tekee omiaan ilmassa vai korjautuko tuo nyt. Itse asiassa juuri piippasi laturi, joten tunnin päästä varmaan ollaan joko iloisia toimivasta laitteesta tai kopteri on tuhannen solmussa tai jotain vastaavaa ;D
-
No eihän se lentänyt niinku kiltit helikopterit lentää. Kopterin hallinta tikuilla noin muuten parani kyllä roimasti, liekkö värissyt ennen nii paljo et ihan rajoilla haluaako kaatua johonkin ;D Anyways, perä pyörii edelleen vastapäivään tasaisen varmasti :-[
Täs tulee ainakin harjoteltua laskeutumista kovasti. Ei tuota uskalla asettaa maahan veto päällä kun varmaa heti kaatuisi tuon perän ansiosta, joten muutaman kerran nyt tullut harjoteltua siitä metristä holdilla laskeutumista. Vielä ei oo kolahtanu lavat maahan vaikka välillä vähä onkin pompittu ::) Sais kyllä olla vähä enempi inertiaa noissa lavoissa niin ei niin hirveä kiire aina olisi
-
Eihän sulla o perän tönäri väärässä mitassa?
-
Noniin, biistin säädöistä se loppupeleissä oli kiinni. Vaikka setuppia on muutamaan kerran useamman henkilön toimesta katsottu niinii.. headinglock gaini oli vielä very low asennossa. Muistaakseni tuota laskettiin kun perä temppuili tuonne alemmaks, mutta sitä ei sitten koskaan oltu nostettu. Laitoin nyt tuon high asentoon ja ei pyöri enää vastapäivään itekseen
Nyt on vaan semmonen hassu juttu että kopteri "keinuu" vähän joka suuntaan. Ei paljoa mutta sen huomaa leijunnassa kun edessä pitää. Isommilla kierroksilla tuo keinuminen / vaappuminen saa lisää vauhtia. Minun mielestä tuo vaappuminen voisi olla jostain epäkeskoisuudesta pääakselissa, mutta kun se on suora. Voisko pääakselin laakerin pikku klappi aiheuttaa moista? Ehkä kai? Tuo liike ei siis ole ihan järkyttävää, mutta kun nyt tiukasti ländäreitä katsoo ja leijuttaa niin huomaa sen
Toisekseen en vieläkään luota tuohon perään sitten yhtään. Nyt se pysyi paikalla ja muutaman akun vähä leijuttelin ja perää heittelin. Myötäpäivään heittäessä perä pysähtyy napakasti, mutta vastapäivään tuntuu wägäävän hetken / jää wägäämään vähän asennosta riippuen.. Koitin vähä gaineja veivailla alemmaks, mutta ei oikein mitään muutosta. Ideoita?
Ja sitten kolmannella akulla vielä testailin vähän.. Myötäpäivään 360 kivasti napakasti pyörähti. Vastapäivään ja "hups" perä päätti pirottaa samantien kolme kertaa ennenkuin pysähtyi. Mietin jo että taasko sieltä hajos jotain, mutta ei.. Pysähty se sitten, mutta pirotti kyllä lujempaa nuo kierrokset kuin tikusta täydet toiseen suuntaan joten... Mitähän tuo mahtoi olla? Jätin sen kuuluisan viimeisen akun lentämättä ja tulin kotia mietiskelemään. Sen verta kova luotto tuli taas muutaman ullatuuuuuus piron jälkeen ;D Tämä tapahtui kylläkin kun olin gaineja laskenut jonkun verran kun sitä wägäämistä vastapäivään kääntäessä koitin eliminoida. Pitch pumpeissa perä kyllä piti, joten eikai se nyt lähe ilman hallintaa pelkkää perää kääntäessä pyörimään liian alhaisten gainien vuoksi?
Varmaan nyt taas puran koko perän ja nyt oikeasti vaihdan ne kaikki laakerit mitä tilasin. Aiemmin kun en vaihtanut kun karseat värinät katosi pelkän tukilaakerin vaihdolla. Mitä sitä nyt ehjiä laakereita vaihtamaan vaikka uudet oiskin laatikossa? ;D No jos mä nyt kuitenkin nyt vaihtasin, just in case...
Saa taas huudella hyviä ideoita
-
TeroS tuossa huuteli jo perän tönäristä, onkohan se siltikään säädössä?
Tapatalk
-
TeroS tuossa huuteli jo perän tönäristä, onkohan se siltikään säädössä?
Tapatalk
Miten se pitäisi säätää? Mä oon kysellyt täälläpäin meidän biistimiehiltä et pitäskö sitä tankoa säätää johonkin suuntaan, mutta se on kuulemma ihan se ja sama (näin kärjistetysti). Biisti hakee sen kohdan missä perä pysyy itse ja niinhän se nyt taas tekeekin eikä pyöri itekseen koko ajan kuten yllä kirjoitin. Tällä hetkellä kun servo on 90 asteen kulmassa niin myös se perän kääntömekaniikka on 90 asteen kulmassa ja perälavat ovat lähellä nollakulmaa. Oliko tähän jotain lisävinkkiä vaiko?
-
Leijutuksessa takalavat ei ole lähelläkään nollakulmaa, vaan olikos ne muistaakseni jotain 4° työntamässä perää vastakkaiseen suuntaan mihin lavat pöörii.
-
Näin justiin, beast x ei tunnu olevan aiheesta kovin nirso. Itse kertaalleen jaksoin 500sen trimmata leijumaan perä paikallaan perän tönäriä säätämällä :) Vaihda Nurffe kaikki laakerit niin toimii pakosta :D
-
Pot. 1 pienemmälle jos nuppi woblaa. Pot. 3 isommalle jos perä ei pysähdy napakasti.
-
Noniin.. Servo 90 astee kulmassa samaten ku tuo perän kalikka, putkeen nähden siis
Tässä tulos
(http://i.imgur.com/eimMp50.jpg)
On siellä siis jotain kulmaa tuossa asennossa. Näytti vaan lavat suorana melkein nollilta
Mä en kyllä vieläkään ymmärrä mitä väliä tuolla on kuhan se on sinnepäin. Koska endpointit kuitenkin laitetaan biistiin perälle ja jos se pystyy menee min ja max asentoihin niin eikö se oo se ja sama? Pitäisi toimia silloin? Kuitenkin beastx aivoina koittaa mittailla ja laskeskella pysyykö asento ja sen mukaan antaa kulmia perälle
-
Jos on käytössä headin hold toiminto niin, eikai sillä oikeastaan olekkaan väliä. Mutta jonsei olekkaan lukitus käytös nii sitte vähän on.
Nuo kulmat äkkiseltään näyttää ihan sopivilta.
-
Voisko olla että vivusto jää jotenki jumiin? Tai jotain. Tai sitten peräservo puutuu :/ Kunhan heittelen kysymyksiä :)
-
Purin perän about atomeiksi tässä päivän aikana ja vaihdoin läjän laakereita sinne. Korkanneet pikkuruuvit on muuten ihan vitun kivoja. Enää ei tunnu täysillä kierroksilla juuri mitään värinöitä kun sormella painaa peräputken päälle kierrokset tapissa. Mä olin kyl tyytyväinen jo aiempaan, mutta onhan tuo nyt taas asteen paremman tuntunen
Porailin myös uuteen koppaan reiät ja mallailin jotku metalligrommetit paikalleen. Vanha koppa kun ei enää meinannut pysyä lennossa paikalla ;D Metalliset pidikkeet tällä kertaa koska nuo kumiset oli aivan perseestä. Jos nuo metallisetkaan ei toimi niin täytyy ostaa ne booya quick release kiinnikkeet. Yli 20e vain kiinnikkeistä tuntuu ryöstöltä >:(
Huomasin muuten tuossa perän kasauksen jälkeen että tuo laakeri joka hinkkaa tuota taka-akselia halusi jumitella jos servon tankoa kampesi johonkin suuntaan samalla kun koitti liikutella. Noh.. Perä ui nyt rasvassa eikä jumita enää yhtää mitään, prkl 8)
Uuden kiiltelevän kopan lisäksi vaihdoin myös kiiltelevät päälavat paikalleen. Samaten kuin uuden hienon peräfinnin! Eli siis nyt on niin paljon uutta ja kiiltävää osaa, että eiköhän huomenna päästä maistamaan multaa oikein kunnolla jos kerkee lentämään ;D
Nyt on rekkula siis saanut vähän rakkautta kun edellinen omistaja oli kovaa laiminlyönyt! Jos mäkin saisin nyt lentää pari vuotta ilman huoltamista? ::)
-
Alignin 3G lavoilla tuntuma oli semmoinen ettei tikuista voinut päästää edes puoleksi sekunniksi irti ilman että lähdettiin johonkin suuntaan. En nyt tiedä sitten miten tuo hyvä on kun jollain viiden markan kunkun kolhituilla lavoilla tuntui vakaammalta. Toki ne vanhat ja kolhitut lavat painoivat ihan selkeästi enemmän kuin nuo alignin, joten :-X
Säädin beastx pot3:sta pienemmälle jos vaikka ei olisi napauttanut niin kovaa perälle stoppia ja kyllä se tais hieman hidastaa pysähdystä. Edelleen vaan vastapäivään perää pöyräyttäessä ja pysäyttäessä wägäilee jotain..
Jatketaan harjoituksia.. Tuli hieman yllätyksenä kuinka paljon kunnon puuskat heittelee 450 kokoista konetta, joten vähän vähempi tuulista säätä odotellessa
-
Byäää... Mikä tuota vaivaa. Eihän tää nyt voi olla näin et myötäpäivään pyöräyttäessä tikkulaidassa pyörii silleen vauhdikkaasti niinku mielestäni ennenkin, mutta heitäppä vastapäivään tikkua lähellekään laitaa niin pirotusvauhti on semmonen ettei varmasti mennä lähelläkään mitään normaalia. Ihan järjetön pyöriminen toiseen suuntaan eikä se kyl tunnu pysyvän vaaterissakaan enää siinä kohtaa.. Ja joo endpointit on kyllä perälle laitettu useaankin kertaan
Toki jos kiltisti lentää eikä kovin aggressiivisesti perää nakkele nii...
Ja tuo perä vähä potkii ja wägäilee edelleenkin, mutta tuon kanssa nyt pystyy elämään. Niin kauan kun ei tee mitään muuta arvaamatonta perän pysäyttämisen jälkeen ;D
-
Tavasin taas vähän biistin manuaalia ;D
If you did choose in the parameter menu the control behavior “transmitter” please make sure that you
are not accidently entering the free spinning range which might be a reason for inconsistent rotation
rates.
Additionally when using the setting “transmitter” by increasing the tail stick throw, in HeadingLock
mode you get to an additional feature where the tail rotation rate is not limited by the gyro anymore.
With this feature, extremely high tail rotation rates are possible. The state of the Status-LED shows if this
high rate mode is reached. If the LED starts to flash at full tail stick input, you are on the controlled
rotation rate limit. If you increase the tail stick servo travel further, the Status-LED will end up turning
off when at full stick input. From this point on the rotation rate is no longer limited by the maximum
gyro sensor capability, and you get into a free spinning area that can not be controlled by the gyro
anymore. By further increasing the stick input (dual rates, or servo end points), the maximum rotation
rate will increase even further, as far as the mechanics of the helicopter will allow it!
This feature should only be used briefly for special Show-maneuvers, for instance by temporarily
switching the dual rate to higher stick throw
.
Note there is no tail gyro control in this
unregulated range and it is very difficult to properly control the tail in this state!
Therefore, make sure that in normal flight operation the Status-LED at full rudder stick does
not turn off
.
If it does, please reduce the servo throw or dual rate for the tail channel in your
remote control
.
Laitoin tuossa virtoja kopteriin ja tikkua laitaan.. Noooooh, ledi yllättäen sammuu :o Nyt on vähä säädetty liikealuetta pienemmäks ettei kävis enää tollee hassusti et spinnailee nii vauhdikkaasti ;D Jos se vaikka ei seuraavalla lennolla enää spinnais tuhatta ja sataa toiseen suuntaan ku antaa vähä enemmän tikkua vaan ottas vähä maltillisemmin ::)
-
Töttöröö ja vuoden ensimmäiset leijuttelut rekkulalla suoritettu. Jos vaikka tänä vuonna oppisi vähän lentämäänkin. Ikävä tuuli kävi pelloilla ja tuntu ettei sitäkään vähää uskalla ajella mitä viime vuonna.. mut ehkä se tästä pikku hiljaa
Kokeilin mobiustakin hienolla kiinalaisella kolmijalalla ja kyllähän se jotain taltioi. Tosin kaatuikin kerran kesken videon kun vähän tuuli ;D
http://www.youtube.com/watch?v=KDO4s7u4jU0#ws (http://www.youtube.com/watch?v=KDO4s7u4jU0#ws)
-
Joopatijoo.. Millähän ilveellä tuon kopterin sais lentämään ihan oikeassakin maailmassa jotenkuten. Tuntuu että jeejee, siinä se leijuu kyllä ja paikallaan just ja just uskaltaa flipatakin, mutta eipä muuta. Ei meinaa uskaltaa edes rinkiä ajaa kun ei vaan perhana tunnu menevän
Sitten taas toisaalta tässä yötä vasten vihdoin sain tuon taraniksen juttelemaan pc:n kanssa jatkopiuhan kera niin pystyy jopa hieman simuttamaan. Puolisen tuntia tuossa ajelin ja kyllähän se tuossa simussa lentelee. Perus kaarroksetkin mitä ei meinaa livenä uskaltaa vetää menee vaikka tikkulaidassa nii kovaa ku kopteri simussa kulkee eikä mitään.. Samaten kun kopteria voi simussa pyörittää hassuihinkin asentoihin ja silti kun meinaa lapasesta karata niin suht nopeaa saa käännettyä takaisin semmoseen asentoon että hallinta palaa. Ja livenä edelleen pelkkää leijuttelua, ei ärvötin nyt ;D
Mitähän sitä pitäs tehdä että nää tyhmät aivot poistas jonku lukon noista sormista ettei ihan vaan leijutteluksi mene pellon laidassa nuo akut aina. Alkaa käydä jo vähän tylsäks mutku ei nää pirun sormet tottele tuolla pellolla ja halua tehdä mitää muutaku vähä leijutella paikallaan >:( byäää :'(
-
Tosta järkeä harjoitteluun
https://www.kopterit.net/index.php?topic=2685.0 (https://www.kopterit.net/index.php?topic=2685.0)
-
Joopatijoo.. Millähän ilveellä tuon kopterin sais lentämään ihan oikeassakin maailmassa jotenkuten. Tuntuu että jeejee, siinä se leijuu kyllä ja paikallaan just ja just uskaltaa flipatakin, mutta eipä muuta. Ei meinaa uskaltaa edes rinkiä ajaa kun ei vaan perhana tunnu menevän
Sitten taas toisaalta tässä yötä vasten vihdoin sain tuon taraniksen juttelemaan pc:n kanssa jatkopiuhan kera niin pystyy jopa hieman simuttamaan. Puolisen tuntia tuossa ajelin ja kyllähän se tuossa simussa lentelee. Perus kaarroksetkin mitä ei meinaa livenä uskaltaa vetää menee vaikka tikkulaidassa nii kovaa ku kopteri simussa kulkee eikä mitään.. Samaten kun kopteria voi simussa pyörittää hassuihinkin asentoihin ja silti kun meinaa lapasesta karata niin suht nopeaa saa käännettyä takaisin semmoseen asentoon että hallinta palaa. Ja livenä edelleen pelkkää leijuttelua, ei ärvötin nyt ;D
Mitähän sitä pitäs tehdä että nää tyhmät aivot poistas jonku lukon noista sormista ettei ihan vaan leijutteluksi mene pellon laidassa nuo akut aina. Alkaa käydä jo vähän tylsäks mutku ei nää pirun sormet tottele tuolla pellolla ja halua tehdä mitää muutaku vähä leijutella paikallaan >:( byäää :'(
Toistojen kautta se lento oikealla kopterilla rupeaa löytymään. Nykyään huomaan, että vaatii ainakin sen 100 lentoa lisää, jotta huomaa lennossa tapahtuneen jotain kehitystä. Alussa toki oppii nopeammin, mutta 3D juttuista kun puhutaan, niin uusien temppujen omaksuminen oikealla kopterilla tapahtuu hitaasti, vaikka ne jo simussa osaisikin. Jotkut oppii toki nopeammin.
Mutta ahkerasti kun vaikkapa joka viikko käy kerran, pari lennättämässä, niin kyllä se siitä rupeaa pikkuhiljaa lähtemään. Muistaa aina välillä käydä vähän epämukavuusalueen puolellakin, niin oppimista tapahtuu. Jos on tosi huono päivä, niin ajelee vaikka kahdeksikkoa niin kauan että tuntuma löytyy ja rupeaa vasta sitten runnomaan vaikeempia hommia :)
-
Oliko sulla Nurffe miten pitkiä ne lennätyssessiot yleensä aina kerrallaan? Itse ainaki huomannu että jos vähänkään on taukoa ollu lennätyksessä niin kyllä se tarvii jonku kolme neljä akkua olla lämmittelyä ja tuntuman hakemista ennen kuin alkaa tuntumaan että homma taas kulkee. Ja samoten jos saa useamman peräkkäisen lennätyspäivän niin aina se seuraavana päivänä on huomattavan paljon helpompaa se tuntuman löytäminen mitä jos taukoa on enempi.
Se on paha juttu tuo oikean kopterin pelkääminen. Simussa se on niin rentoa kun ei ole torpeista huolta. Oikealla tuntuu että pitää varman päälle vetää ettei tulis torppia, ja se hidastaa oppimista ja nostaa kynnystä mennä epämukavuusalueelle.
Yks asia mikä ainakin itsellä helpotti inverttilentelyn opettelussa että harjoittelin simussa paljon sitä että miten käännän kopterin aina takaisin oikeinpäin eri tilanteissa hallitusti. Eli jos tuntuu että tulee pupu pöksyyn kesken kaiken niin aina on se bailout keino olemassa millä päästään takaisin siihen tilaan missä kopu varmasti pysyy hanskassa. Itselle se oli se että vedin suorasta inverttilennosta kopun rollin kautta takaisin oikeinpäin niin että sitä työnnetään negatiivisilla kulmilla aina itsestä poispäin. Tuota sitte harjoittelin pitkään niin että puolisilmukalla vedin inverttilentoon, annoin tulla vähän matkaan ja sitte takasin oikeinpäin. Lopulta sitte tuohon kun uskalsi ottaa kopterin kääntämisen paikallaan päädyssä ja vasta sen jälkeen rolli niin oli jo aika pitkällä. Ei tarvinu enää paljoa puskea että tuli jo se invertti kaarros.
Jos sulla on vielä leijutuksissa menossa, niin sitten kannattaa ainaki käydä läpi kaikki leijutusorientaatiot. Se on aikalailla välttämättömyys taivaslentoa varten. Ne kun on ok niin sitten vaan lähtä varovasti ajamaan vaikka lyhyttä suoranpätkää ja sitte aina päätyyn seis, paikallaan pyöritys toiseen suuntaan ja sitte taas suoranpätkä. Tuota kun harjoittelee tarpeeksi niin ei se kaartaminen enää kaukana ole. Kaarroksia kun uskaltaa tehdä niin sittenpä siinä onkin jo ihan eri tavalla iloa lennätyksessä.
Ei siinä muu auta kuin akut latinkiin ja kentälle lennättämään. Kyllä se sieltä tulee.
-
Toistojen kautta se lento oikealla kopterilla rupeaa löytymään. Nykyään huomaan, että vaatii ainakin sen 100 lentoa lisää, jotta huomaa lennossa tapahtuneen jotain kehitystä. Alussa toki oppii nopeammin, mutta 3D juttuista kun puhutaan, niin uusien temppujen omaksuminen oikealla kopterilla tapahtuu hitaasti, vaikka ne jo simussa osaisikin. Jotkut oppii toki nopeammin.
Mutta ahkerasti kun vaikkapa joka viikko käy kerran, pari lennättämässä, niin kyllä se siitä rupeaa pikkuhiljaa lähtemään. Muistaa aina välillä käydä vähän epämukavuusalueen puolellakin, niin oppimista tapahtuu. Jos on tosi huono päivä, niin ajelee vaikka kahdeksikkoa niin kauan että tuntuma löytyy ja rupeaa vasta sitten runnomaan vaikeempia hommia :)
Noh kun päästäisiin nyt ensin siihen asti että pääsee jotain 3d juttuja edes reenaamaan. Jotenkin tuntuu että se kahdeksikon lentäminenkin on livenä semmosta että äääääkk. En tiiä onko hommasta sitten se vähäinenkin tuntuma kadonnut kun ei edes kahdeksikko joka jopa viime syksyllä meni jokseenkin nätisti ei halua taipua. Nyt homma on vähä semmosta että käytetään livenä vähä katollaan ja sitten takasi kiltisti leijutukseen. Kurvatakaan kasia ei millään viittis kun ei se muka lennä sitä kaartoa niinku pitäisi. Jotenkin vaan turhauttavaa kun kyllä nuo perusjutut siellä simussa menee ilman torppauksia, joten kai ne pitäis mennä livenä mut ei nää pirun sormet vaan tee >:(
Sais edes peruslennon haltuun niin vois ees miettiä jotain muun reenaamista siellä simussakin mutku ei taivu. Mut on tuota sen verran tosiaan lilluteltu livenäkin että ei pitäisi eri orientaatiot (oikeinpäin) olla mikään ongelma eikä ne olekaan ... simussa. Inverttinä sen kummemmin lentämistä ole edes vielä simussakaan harjotellut. Livenä vaan joku kauhea hartialukko päällä että ahistaa suunnilleen hetikun perä ei ole itseä kohdin ;D
Kai se pitäs vaan tyhjää niitä akkuja, mutku ei toikaan oo hauskaa et tuolla pellolla tuntuu puhaltavan joka päivä niin perkeleesti. Olo vois ehkä olla vähän varmempi jos tuuli ei yhtäkkiä heittäs johonkin suuntaan tuota rekkulaa aina miten sattuu
Ja Kaapeli tuota mä oon nyt vähä niinku muka yrittänytkin. Ajaa vähä edes takas ja kääntyä päissä kun ei kaartaa uskalla. Nyt on vielä sen verta puuskaista ettei kehtaa päässä ylös nostaa ja käydä pystykäännöstä tekemässä. Siinäku kasvaa vauhti sitten taas nii hirveeksi äkkiä et taas sormet on ihan lukossa ja miettii mitä hittoa
-
Kannattaa kans tunnustella tuntuuko se oikea kopu lähellekkään samalta ku simussa. Itellä ainakin pasmat sekasi, jos ei tikun vaste ole lähellekkään sitä mitä odottaa.
Mulle ainaki on helpompi ku tapahtuu ku tikkua tökkää.
-
Ei oikeen o oikotietä onneen, lentoa vaan niin maan per.... ni kyllä se siitä lähtee.
-
Ite oon kans ihan noviisi , ja ensin hinkkasin vain leijua ja eteen ja peruuttaneen takaisin. Aina niin että perä on itseäni päin.se että kopu on niin et tajuat mihin se on menossa helpottaa ihan älyttömästi.
Jos heti yrität kaikkea ,niin romua tulee, kiire ei tässä hommassa oikein johda minnekkään , ja noi 3d hommat on törkeän pitkällä vielä saatikka ylösalaisin lentely, ja niinkuin Tero sanoi ihan sikana lentoa , joku joskus sanoi että ne kehitys askeleet tulee aina sillai vahingossa ja yhtäkkiä joku juttu alkaa sujumaan .. Tuo taivaslento harjoittelu on taas uusi juttu jossa tuon kopterin asennon ymmärtäminen ja sen kadottaminen onkin sitten taas eri juttu.
Mut opettele tosiaan nuo leijuttelut jokaiseen suuntaan ja siten sitä lentoa sivulta sivulle ,, sekin on törkeen vaikeeta .. Ja muista että riittävän korkealla , jotta voit edes yrittää pelastaa kun pelikaani pukkaa turbiiniin
Ja rohkeasti noille kentille , näistä muista kokeneista harrastajista on ihan sairaasti apua . Ja ne kyl neuvoo ku vaan kysyy, ja kun ne puhuu Kiinaa niin pyydä että sama suomeksi .. Kyl ne selittää
Tsemppiä harrastukseen ja repullinen malttia
-
Joo, puuskittainen tuuli on pahasta. Vaikka moni sanoo että koptereitte kanssa ei tuuli niin haittaa, mutta kyllä se tahtoo silti melkosesti haitata. Pahinta on puuskat ja pyörteilevä tuuli. Jos on jonku ison rakennuksen tai korkeitten puitten takana sillai että tuuli kiertelee pahasti niin kyllä on tympeä lennättää. Tai sitte jos on sillai että ylempänä tulee kovia puuskia ja alhaalla ne tulee niin viiveellä ettei niitä ei edes huomaa ennen kun kopteria viedään jo kovasti.
Tosin jos vaan kärsivällisyyttä riittää niin semmosinakaan päivinä ei harjoittelu mene hukkaan. Pitää vaan suosiolla jättää kaikki vaikeampi pois ja keskittyy ihan vaan helppoihin juttuihin. Jos saa yksinkertaisiakin liikkeitä tehtyä korjattuna tuulessa niin silloin se on takuuvarmasti hyvin näpissä. Sitten kun tulee se tyven päivä niin ai että se onkin mukavaa. Menee niin kivasti sinne minne käskee eikä tee ylimääräisiä. Plus että se tuntuma mikä kopteriin on haettu tuulisella kelillä helpottaa tosi paljon lennätystä sitten tyvenellä päivällä. Kaikki tiima on aina plussaa.
-
Laitetaan nyt Nurffen salaisista arkistoista pätkää simusta.. Kunhan nyt vaan lensin taas aikani kuluksi mitään sen kummempia miettimättä
http://www.youtube.com/watch?v=sclSe4fk6YM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=sclSe4fk6YM#ws)
Ja pellon laidas sitten lillutellaan hissunkissun tietenkin
-
Mjoo-o. Kyllä mä nyt tänään lennellessä vähä tulin siihen tulokseen että tuo simun kone on tuommonen kiva massapallo joka menee ennalta-arvattavasti kun sen johonkin tilaan heittää. Tuo rekkula taas on täysin painoton kimpale taivaalla joka reagoi jokaiseen pieneenkin liikkeeseen ampasten johonkin suuntaa, joten siitä tuo varmaan johtuu ettei livenä oikein mitään meinaa kehdata. Muka mietin että jos silmukan olisi ajanut mutta alko hirvittää ennen kuin ees katollaan oltiin. Tuo reksi menee ihan alakerransarvijaakon kovaa tuon kokoseksi ja siinä ei tosiaan tunnu olevan mitään massaa.. Jotenkin tuo nyt ehkä tuntuu siltä että sitä pitää tasan tarkkaan ohjeistaa että se menee niinkuin haluaa. Hetkeksikin jos päästää tikusita irti että jatkaisi samaa "rataa" pitkin niin ei... Heti pitää olla korjailemassa johonkin
Nojoo, akkuja lisää alle kai se jossain kohdin alkaa tottelemaan. Kiva ehkä olis jos tuohon enemmän lentomassaa saisi, mutta eipä se taida oikein mahdollista olla? Näillä mennään ???
-
Mullon tuon Synergyn kanssa sama homma. On ihan älyttömän herkkä kampe, ihan mitättömän pienet tikun liikkeet näkyy heti. Simussa sen sijaan tuntuu ihan selkeä hystereesi keskiosassa mikä tekee helpoksi tehdä kopterin pyörittäminen yhden akselin ympäri. Se ei kerta kaikkiaan käänny simussa mihinkään muualle kuin sinne minne käskee. Synergyllä taas ei sitte pysty edes pitämään niin rennosti tikuista kiinni etteikö aina tulis jotain pientä virheliikkua johonki suuntaan. No on siinä se hyvä puoli että tuo vaatii opettelemaan kaikki liikkeet niin että osaa korjata kesken liikkeen aina. Siihen kun pääsee niin ne onkin kyllä sitte jo aika hyvin hallussa, eikä mene vain refleksinä hyvällä tuurilla. Mutta treeniä se vaatii paljon että hyvin menee.
-
Paskaa säätä kyllä oikeasti ollut tänä kesänä eikä ihan turhan paljoa ole napannut lennätellä, mutta on noita lentopäiviä nyt kopterillakin kuitenkin varmaan melkein viisi kertynyt kesän aikana. Nyt on väliaikaisesti jostain löytynyt vähän luottoa tuohon koneeseen ja meneehän se tuolla taivaalla about niin kuin tikuista heiluttelee kunhan vaan lentää menemään. Nyt kun jotenkuten menee oikeinpäin lentäminen niin pitää varmaan simutella vähä väärinpäin lentelyä josko sieltäkin nuo ohjaussuunnat joskus löytyisi ;D
nube mestarikuvaaja sohi mobiuksella taivaalle tänään kun käytiin muutama akku lentämässä näin yhtenä kesän harvoista aurinkoisista, ei kovin tuulisista ja lämpimistä päivistä :o
https://www.youtube.com/watch?v=B4Frh7KZjRM