Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => MSH Protos => Aiheen aloitti: rane78 - 02 Elokuu, 2014, 22:19:31
-
Zao,
Eli miksi tämä matala nuppi on vain steched kitille sopiva? Kait sen nyt luulis toimivan 425 lapasilla. Kertokaahan joku joka tietää.
Tämä siis kyseessä.
http://www.helipeople.eu/index.php/kopterivaraosat/msh/msh-upgrades/low-flybarless-hub-only-stretched-protos.html (http://www.helipeople.eu/index.php/kopterivaraosat/msh/msh-upgrades/low-flybarless-hub-only-stretched-protos.html)
Rane
-
Saattaa päälavat osua perälapoihin. Noita on kyllä monet silti laittanu ja lentäny.
-
Jos meinaat laittaa nii tökkää moottori niin lähelle pääakselia ku mahdollista. Sillä saa perään aavistuksen lisää pituutta.
-
Eikös pidemmät lavat osu helpommin???
-
Se stretch peräputki on pitempi eli ei osu.
-
Niin on juu, mutta eikös korkeus lavasta putkeen ole sama, olipa lyhyet tai pitkät lapaset? Joten tohon tukien kohtaan osuu jos osuu ja pitkät lavat yltää kauemmas, kärki on siis lähempänä samalla lepatuksella. Joten hä?
-
Ainut mihin teoriassa voi hipaista on perälavat.
-
Eli toi peräputki on lähtökohtaisesti liian lyhyt näköjään.
-
Gaui NX5:sen nupin jos laskee vaikka runkoon kiinni, niin lavat ei ota kiinni. Lapoina on 425.. Liki liippaa, mutta ei ota kiinni.
-
Ainut mihin teoriassa voi hipaista on perälavat.
Perälavoistahan mä kokoajan puhuin. :D
Saattaa päälavat osua perälapoihin. Noita on kyllä monet silti laittanu ja lentäny.
-
Tosta saa vähän osviittaa -> Korkea FBL nuppi ja ei oo venytetty:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/81860491/20140717_164546.jpg)
Lapoina vajaamittaiset Egde 423 ja täytyy myöntää, että kylmä rinki olis persuksissa, jos matalalla nupilla vetäis...
-
Siinä on suunnittelijalla ollu muut mieleddsä kun nuon lyhyen putken laittanut.
Yleensäkkään en näe mitään järkeä mitoittaa putkea just just riittämään. Aivan järjetöntä.
Sama se olis laittaa vaikka sentti tai kaksi lisää. Keneltä se on pois???
-
Siinä on suunnittelijalla ollu muut mieleddsä kun nuon lyhyen putken laittanut.
Yleensäkkään en näe mitään järkeä mitoittaa putkea just just riittämään. Aivan järjetöntä.
Sama se olis laittaa vaikka sentti tai kaksi lisää. Keneltä se on pois???
Ihmettelen täysin samaa. Rexeissä ei moista ongelmaa ole.
Täytyy vissiin hommata venytyskitti ilman lapoja, laittaa matala nuppi ja 3D kumet, mutta normi lavat.
-
Eiköhän tuo juonnu ihan historiasta. Alunperin Protos tuli perinteisellä FB nupilla ja kaikki osat oli mitoitettu sen mukaan.
En näe mitään järkeä suunnitella turhaan pidempää peräputkea, kun FB nuppi on kuitenkin korkea, eihän silloin ollut tiedossa vielä mitään FBL conversioita tähän malliin.
Eka päivitys oli simppeli FBL päivitys (optio), eli pelkkä nupin vaihto, muuten kaikki osat pysyy samana. Tämän takia on korkea FBL nuppi olemassa.
Sitten porukka halus matalempaa FBL nuppia, jolloin julkaistiin myös tietääkseni venytyskitti. Venytetyllä perällä voi käyttää matalan FBL nupin kanssa 430 - 470 lapoja. Tosin 470 lavoilla pitää asentaa pidempi akseli moottoriin ja pinjonin jälkeen yksi ylimääräinen tukilaakeri -> tuo onnistuu vain hiilarirungossa, ellei poraa muovirunkoon itse reikiä pinionin tukilaakerille.
-
Se on kuitenki jostain muistaakseni 2005 vuodelta asti ollu aika sama design. FBL nuppi tuli vaan päivityksenä sitte jälkeenpäin. Nykyään tuokin tosin päivitty niin että vanhat myydään pois ja uudet kitit on pitkällä putkella aina.
-
Vaikka design olisi 70-luvulta, on todella typerää suunnitella kone jossa päälavat menevät perälapojen päälle. Se ei koskaan ole hyvä asia.
-
No ei ne nyt sentään päällekkäin kulje. Kuvista katottuna vanhat 500 rekkulatki on aika samalla lailla. Align vaan päivittää joka kuukaus uudella mallilla nii on helppo muokata noita samalla.
-
Toi osuu ihan pikku vääntämisellä. Aika perse design.
-
Että näin. Kuvassa rotos500 ja trex500pro. Aika iso ero mun mielestä
-
Vaikka olis 60 -luvulta niin, joku voi haluta käyttää pikkusen pidempiä takalapoja.
-
Mä en vaan nää mikä tässä nyt on ongelma? 425mm lavoille suunniteltu kone ja niillä saa repiä niin lujaa ku pystyy ja ei osu lavat yhteen. Sitte jos haluaa matalan nupin niin tekee niinku tehdas suosittelee ja laittaa pitemmän putken sinne ja näin myös 470mm lavat mikäli haluaa niitäkin pidentää.
Sehän on totta että vanhaa suunnittelua tää Prôtos on ja sitä on minimaalisesti päivitetty elinikänsä aikana, mutta miks muuttaa toimivaa? Tätä pitäs verrata vanhoihin tangollisiin -05 vuoden rekkuloihin tuon perän osalta jos siihen välttämättä haluaa tarttua, mutta omalla kohdalla pääasia että kone toimii, kestää ja on upea lentää.
-
Toi orggis nuppi orggis kumeilla lepattaa aivan saakelin paljon, varmasti saan ton paskaks jos en vaihda esim. niitä hard 3D kumeja, se on varma. Ja ajatteln vaihtaa. Lynxit tai ne omat.
-
Mitä nyt pääsin Rööttöstä yhden lennon verran koettamaan niin huono ensivaikutelma siitä jäi. Kovin moni kopteri ei ole tähän mennessä yhtä löysältä ja pehmeältä tuntunut ilmassa (Paitsi Belt CP). Hengettömillä leparikumeilla on varmasti vaikutusta. Pistää 100x kovemmat niin on varmasti paremmin lennettävä.
Mä en vaan nää mikä tässä nyt on ongelma?
Miksi tehdä 2 senttiä liian lyhyt, kun voi tehdä 2 senttiä pidemmän ja eliminoida yhden riskitekijän :). Sama asia kuin DFC:ssä, miksei sinne nuppiin voisi laittaa 20g lisää painoa ja sentin verran korkeutta, jos se vähentää hajoamisriskiä huomattavasti.. Nimim. kerran meinannut yksi Goblini tippua päälle.
Roottoksesta jää ihan sellainen kuva että ne on ensin valinnut hihnan ja sitten kattonu miten pitkän peräputken saa laitettua.
-
Siinon varmaan italiaanot laskenu että jos näitä vaikka 10 000 maailmalla myydään nii se on 2cm pitemmällä putkella 20 000cm lisää tavaraa. :D Ja se on kuitenki tuon mittasena toiminu enkä oo lukenu että olis lavat lyöny yhteen.
Jos siellä on lepatuskumeina kiinni ne vakiot pyyhekumin palat tämmöset
(http://www.modelhelicopters.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/600x450/513dc26f7eb75655a45318cf88fb9146/M/S/MSH51162.jpg)
nuo äkkiä vaihtoon. Ei montaa akullista tarvi niin nuppi joustaa ihan sikana.
Nämä on jo ihan eri maata.
(http://www.helidirect.com/images/helicopters/helicopter_parts/msh/msh_protos/MSH51003.jpg)
Näillä lennetty yli vuosi ja nyt alkaa olla vaihtokunnossa.
E: Mulla on "vaan" EDGE 423mm lavat ja ei noin paljon mee perälapojen päälle ku ranen kuvissa. Tässähän saa äkkiä muutettua tuota etäisyyttä just tuolla moottorin ja perän siirolla. Mulla on moottori tosi lähellä pääratasta. Jos sen vetää ihan eteen niin perältä kyllä syö äkkiä sentinki pituudesta "pois".
E2: Niin Radixit onki 430mm eikä se perus 425mm.
-
Just noi 3 rengasta ja ovat aivat PASKAT!!!
-
No ne on sitte aika kulahtaneet.
-
Muut valmistajat näyttävät parantalevan mallejaan jos niissä huomataan puutteita, mutta ei MSH. Ei olisi kovin suuri vaiva etsiä hieman pidempi hihna ja tehdä toinen putki, että tuo ongelma poistuisi, mutta ei.
-
Eilen vaihdoin uudet, mitkä tilasin alkuviikosta. Voin ottaa videoo kuinka paljon noi lepattaa, lentotunuma löysä. Jos vertaa 500PRO:n ja tuon välillä, niin ero tuntumassa samalla gyrolla on huima reksin hyväksi.
-
Olihan ne MSH:n insinöörit nyt ihan idiootteja kun eivät sen verran viitsineet katsoa tulevaisuuteen että olis pari senttiä pidemmän putken laittanut...
njs: Öö, tuohon on nimenomaan just tehty?
Kokeilin viimekesänä noita Lynxin tekeleitä http://www.helidirect.com/lynx-protos-500-ultra-dampeners-p-30162.hdx (http://www.helidirect.com/lynx-protos-500-ultra-dampeners-p-30162.hdx) ja hyvin toimivat mutta kului ihan törkeän nopeasti.
-
Juu MSH:lla ei käytännössä kyllä oo asiakaspalvelua. Toimiva tuote, mutta puuttuu se kyky ottaa asiakkaitten toiveita ja parannusehdotuksia vastaan. Mutta onhan ne sen verran nyt vieny eteenpäin että 500 Prôtos kitit tulee nykyään sillä pitkällä putkella ja matalalla nupilla aina. Muovi ja hiilari versiot. Lyhyttä putkea ei enään oo ku sen verran mitä kauppiailla hyllyissä.
-
Ootteko käyttänyt 430 lapoja pitkällä perällä, luulen että on toimiva silleen?
-
Olihan ne MSH:n insinöörit nyt ihan idiootteja kun eivät sen verran viitsineet katsoa tulevaisuuteen että olis pari senttiä pidemmän putken laittanut...
Ei montaa päivää olis tarvinnu osata ennustaa kun olis tajunnu että joku voi haluta pidemmät takalavat jos lentää pienemmillä kierroksilla tai isommilla kulmilla tms.
-
On varmasti. Normi perällä lentävät 423-430 akselilla korkealla nupilla. Pitemmällä perällä ei käy lavat lähelläkään toisiaan.
MSH:n perälavanpitimet on semmosella kivalla mitalla että sinne ei saa ku MSH:n omat lavat ja Lynx on tehny sinne myös lavat. Toimii kuitenki kivasti matalillaki kierroksilla tuo kone.
Mulla on nyt ~2400 ja ~2900 ringit laskurin mukaan käytössä.
-
Ootteko käyttänyt 430 lapoja pitkällä perällä, luulen että on toimiva silleen?
Uusin kitti versio on stech perällä, 430mm lavoilla ja matalalla nupilla. Tuntuisi tomivan sen mitä mun lentotaidoilla siitä saa irti. Mitä nyt pieniä perän huojunta ongelmia on ollut mutta johtunee enemmän Brainista kuin pidemmästä perästä. Vähän hassun näköinenhän se on kun perä on 430 lapoihin nähden selkeästi "ylipitkä".
-
Kyllä mä tuon kesytän, uudet 3D kumet ja perä niin kyl se siitä. Muuten tykkään kyllä. 500PRO on kyllä kans todella hyvä, testaa joskus ;)
-
Tuohon kuminauhaan ei sekään taida auttaa.... uutta osaa sisään vaan
-
mähän rane sanoin että osta mielummin mini. se on vaan parempi ;)
nojoo :P
mä en tiedä tosta 500 kokosesta roottoksesta yhtikäs mitään mutta minissä on ainakin kahta eri mittasta leparia. toinen on tarkoptettu FBL nuppiin ja toinen tankonuppiin. ettei nyt vaan olis liian pitkä lepari kiinni siinä koneessa ja siksi noin löysä!? ko konetta käpistelleenä ite en olis edes lentäny sillä koelentoja niinku sä teit. niin löysä se oli!
onko 500 roottoksessa kahta erilaista leparia?
-
onko 500 roottoksessa kahta erilaista leparia?
On...
-
Tuohon kuminauhaan ei sekään taida auttaa.... uutta osaa sisään vaan
No laita 4.6 volttia :D Kerrohan mielipitees matalasta nupista, kuhan oot testaillu. Stretsauksella oli mun mielestä tuohon protokseen suurempi vaikutus mitä tuon mun 450:sen allun stretsauksella. Korkea nuppi vielä paikoillaan mulla protoksessa. Matalaa nuppia en oo vielä saanu aikaseksi tilattua.
-
Samperi, tuohan selittää miksi se on niin löpsö. Kiitti Dr. Pitääpä koittaa lyhemällä leparilla.
mähän rane sanoin että osta mielummin mini. se on vaan parempi ;)
nojoo :P
mä en tiedä tosta 500 kokosesta roottoksesta yhtikäs mitään mutta minissä on ainakin kahta eri mittasta leparia. toinen on tarkoptettu FBL nuppiin ja toinen tankonuppiin. ettei nyt vaan olis liian pitkä lepari kiinni siinä koneessa ja siksi noin löysä!? ko konetta käpistelleenä ite en olis edes lentäny sillä koelentoja niinku sä teit. niin löysä se oli!
onko 500 roottoksessa kahta erilaista leparia?
-
minissä myös ne kumien ja lavanpitimen väliin tulevat olakkeelliset prikat on muistaakseni eri paksuset.
-
onko 500 roottoksessa kahta erilaista leparia?
Mun mielestä FBL:ssä on pitempi lepari ja FB:ssä lyhempi. Ero karkeasti 1,52mm (miinus muovipussin paksuus x2) ja jos väärä akseli nii tiukkahan tuon pitäis olla?
-
Mun mielestä FBL:ssä on pitempi lepari ja FB:ssä lyhempi. Ero karkeasti 1,52mm (miinus muovipussin paksuus x2) ja jos väärä akseli nii tiukkahan tuon pitäis olla?
ai se oli noin päin... no FBL nupissa on paksummat prikat. voiko siellä olla nyt ne ohkasemmat epähuomiossa kiinni? sehän tekis taas sen että lepari on ikäänkuin liian pitkä.
-
minissä myös ne kumien ja lavanpitimen väliin tulevat olakkeelliset prikat on muistaakseni eri paksuset.
Prikkojen paksuus ero 500:ssa on 0,75mm.
-
Prikkojen paksuudet:
FBL: 2,38mm
FB: 1,63mm
Akseleiden mitat:
FBL: 64,60mm
FB: 63,10mm
-
Ei montaa päivää olis tarvinnu osata ennustaa kun olis tajunnu että joku voi haluta pidemmät takalavat jos lentää pienemmillä kierroksilla tai isommilla kulmilla tms.
Ei tohon kyllä tee mieli laittaa yhtään pidempiä takalapoja, nytkin melkein jo nuolee maata.
Ainakin pitäis askarrella korkeemmat ländärit ja pidempi peräevä, jos ne lavat haluais pitää ehjänä, mutta ei ne silti päälapoihin osuis, jos korkea nuppi on paikallaan. ;) Jotkut on egden perälapoja tossa käyttäny, mut niitäkin pitää hioda, koska lavanpitimien paksuus on aika erikoinen.
Hyvin muuten pitää lyhyt perä omilla lavoilla ja matalilla kierroksilla.
Mahdottoman isoja kulmia ei näihin voi laittaa, ku koko vetopuoli on toteutettu yhdellä remmillä. Kierroksia kyllä niin paljon ku uskaltaa. ;)
-
Prikkojen paksuudet:
FBL: 2,38mm
FB: 1,63mm
Akseleiden mitat:
FBL: 64,60mm
FB: 63,10mm
Asiahan alkaa selkenemään.
-
Hyvä! Itselläkin oli vähän vaikeuksia kasausvaiheessa tuon kanssa, kun ei löytynyt suoraan manuaalia täsmälleen oikeeseen nuppiversioon.
-
Piti ajaa joensuuhun kattomaan mikä tota ranen laitetta nyt oikein vaivaa! FBL lepari mutta liian ohkaset FB prikathan siellä oli! Problem solved :D
-
Lähetin Ranelle FBL-prikat samalla kun tehtiin vähän kopubisnestä !