Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: copZero - 15 Heinäkuu, 2014, 22:31:59
-
Ready-to-fly...
Onko kenelläkään kokemuksia Radiolink T6EHP-E radiosta?
Ongelmani on, että arming (eli yhteys kopteriin?) syntyy vain tehdassäädöillä: vasen tikku luoteeseen ja oikea koilliseen.. Tämänkin tiedon löysin vasta ankaran googlaamisen jälkeen.
Tehdasasetuksena on harmikseni throttle nolla ylhäällä. Jos laitan throttle reversen, kopteri toimii normaalin logiikkani mukaan: tikku alhaalla on nolla ja ylhäällä sata.
Jos tallennan tämän asetuksen
arming toimii peilikuvana vaikka kopterin virrat välillä sammutetaan. Mutta jos sammutan lähettimen, ei mikään ole tallentunut, vaan pitää aloittaa alusta kaikki säädöt.
Ostin e-baysta yhteen projektiin halvan (n.200€) Ready-to-fly Mystery 450 quadcopterin, jonka ainoa tarkoitus olisi nostaa reilusti alle puolen kilon tavara ilmaan ja leijuttaa sitä muutamia minuutteja 2-3 metrin korkeudessa.
Aika puutteellinen manuaali tuli kopterin ja radion mukana ja tuntikausien googlaamisesta ei ole ollut vielä apua tähän arming-ongelmaan.
Aiemmin olen lennellyt iloisesti vain Nine eagles Alienilla.
-
Ready-to-fly...
Onko kenelläkään kokemuksia Radiolink T6EHP-E radiosta?
Ongelmani on, että arming (eli yhteys kopteriin?) syntyy vain tehdassäädöillä: vasen tikku luoteeseen ja oikea koilliseen.. Tämänkin tiedon löysin vasta ankaran googlaamisen jälkeen.
Tehdasasetuksena on harmikseni throttle nolla ylhäällä. Jos laitan throttle reversen, kopteri toimii normaalin logiikkani mukaan: tikku alhaalla on nolla ja ylhäällä sata.
Jos tallennan tämän asetuksen
arming toimii peilikuvana vaikka kopterin virrat välillä sammutetaan. Mutta jos sammutan lähettimen, ei mikään ole tallentunut, vaan pitää aloittaa alusta kaikki säädöt.
Ostin e-baysta yhteen projektiin halvan (n.200€) Ready-to-fly Mystery 450 quadcopterin, jonka ainoa tarkoitus olisi nostaa reilusti alle puolen kilon tavara ilmaan ja leijuttaa sitä muutamia minuutteja 2-3 metrin korkeudessa.
Aika puutteellinen manuaali tuli kopterin ja radion mukana ja tuntikausien googlaamisesta ei ole ollut vielä apua tähän arming-ongelmaan.
Aiemmin olen lennellyt iloisesti vain Nine eagles Alienilla.
Ei millään pahalla mutta tolla radiolla ja vastarilla et saa kuin pahan mielen itsellesi ja sille jos toi edes lentää joskus (jotain leukaan)..
Tuo vois jopa toimia jos vaihtaisi flight controllerin, vastarin ja radion. Tietty laturit ja akut asia erikseen ;) Suosittelen käyttämään xxxx määrän aikaa foorumin sisältöön tutustuen liittyen näihin vehkeisiin.
-
Jep. Ei millän pahalla, mut hyvä ja halpa ei vaan kulje käsikädessä. Foorumilta olisit saanut jeesiä jolla olisit saanut n.200 egellä toimivan muutaman minsan leijutteluun sopivan multin.
-
Jep. Ei millän pahalla, mut hyvä ja halpa ei vaan kulje käsikädessä. Foorumilta olisit saanut jeesiä jolla olisit saanut n.200 egellä toimivan muutaman minsan leijutteluun sopivan multin.
Pahaksi onnekseni löysin tämän foorumin vasta kun olin jo tilannut ja maksanut tuon värkin.
Typerä ideani oli saada (tuohon hintaan) valmiiksi kasatun kopterin, koska en uskonut että osaisin tehdä sellaisen osista.
-
Ei millään pahalla mutta tolla radiolla ja vastarilla et saa kuin pahan mielen itsellesi ja sille jos toi edes lentää joskus (jotain leukaan)..
Tuo vois jopa toimia jos vaihtaisi flight controllerin, vastarin ja radion. Tietty laturit ja akut asia erikseen ;) Suosittelen käyttämään xxxx määrän aikaa foorumin sisältöön tutustuen liittyen näihin vehkeisiin.
Radiolähettimen ja vastaanottimen osaisin varmaan ostaa ja vaihtaa itsekin... ei tarvitse purkaa ja tinata.
Mikä tekee flight controlleristani niin huonon, että sekin pitäisi vaihtaa?
-
Mitään en tiiä controllereista, mutta tuolla olisi myynnissä hyvä perus radio
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23070.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=23070.0)
Tosin tuo " yksi piuha irronnut" kuulostaa epäilyttävältä, onko sitten antenni vai mikä, joten ehkä kannattaa varautua myös uuden vastarin ostoon.
Toimiiko kopteri muuten oikein jos laitat radion päälle ja teet thortle kanavalle reverse asetuksen ja laitat sitten kopterin päälle? Jos toimii ja radio ei vain tallenna tuota reverseä, niin osta toinen mankka tai voihan sitä yrittää avatakin tuon ja katsoa jos jostakin syystä tässä on paristolla toimiva muisti ja paristoa ei ole tai se on loppu.
-
Mitään en tiiä controllereista, mutta tuolla olisi myynnissä hyvä perus radio
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23070.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=23070.0)
Tosin tuo " yksi piuha irronnut" kuulostaa epäilyttävältä, onko sitten antenni vai mikä, joten ehkä kannattaa varautua myös uuden vastarin ostoon.
Toimiiko kopteri muuten oikein jos laitat radion päälle ja teet thortle kanavalle reverse asetuksen ja laitat sitten kopterin päälle? Jos toimii ja radio ei vain tallenna tuota reverseä, niin osta toinen mankka tai voihan sitä yrittää avatakin tuon ja katsoa jos jostakin syystä tässä on paristolla toimiva muisti ja paristoa ei ole tai se on loppu.
Arming ei vaan toimi, jos radiossa on omat asetukset.
Tehdasasetuksilla toimii, mutta en osaa lentää niin että throttle on väärinpäin.
Kopterissa pitää olla sama logiikka, jonka olen jo lelukopterilla lentäessä oppinut.
Voin tehdä throttle reversen ja kopteri toimii kunnes sammutan lähettimen (=mankan?).
Seuraavalla kerralla kaikki pitää aloittaa alusta.
Moden sain muutettua mode1>mode2 - se tallentui, eli radion oma patteri ei varmaan ole lopussa.
-
Arming ei vaan toimi, jos radiossa on omat asetukset.
Eikö se armaa jos lueteen sijaan vetää tikun lounaaseen?
-
Eikö se armaa jos lueteen sijaan vetää tikun lounaaseen?
Toimii niin kauan kun radio on säätöjen jälkeen päällä. Mutta jos radion sammuttaa välillä, ei toimi enää.
Radiossa on sentään mahdollisuus valita stick mode, jonka muutin mode kakkoseksi, niin että vasen tikku ohjaa tehoa ja suuntaa (throttle & rudder). Oikea ohjaa vasemmalle/oikealle ja eteen/taakse (aileron&elevator).
Keksin aika monimutkaisen kikka kakkosen:
Radioon voi stick-moden lisäksi tallentaa omia asetuksia: Mode 1-6... Ja niihin voi tallettaa kaikki hiton säädöt - motor curveista gyro gaineihin.. paitsi sitä armingia, joka toimii vain tehdassäädöillä.
Niinpä tein omat modet:
Mode3= tehdasasetukset, jossa arming onnistuu
Mode2= throttle reverse, mutta throttle curve max 10%, niin kopteri ei karkaa kun tikun laittaa alas
(Mode4= sama kuin Mode2, jos painaa vahingossa data+ vaikka piti painaa data-.)
Mode1= omat asetukset: throttle reverse ja muut omat asetukset.
Toimii ainakin periaatteessa kun kopteri on sisätiloissa ja kahlittuna rautalangoin raskaaseen alustaan. Aika rasittava manööveri - en ole uskaltanut kopteria vielä ulkoiluttaa.
Onko samassa hintaluokassa tomivampia radioita/ vastaanottimia?
-
Onko samassa hintaluokassa tomivampia radioita/ vastaanottimia?
Käytettynä niinkuin jo vinkattiin :) Tai sitten uutena Turnigyn 9x tai 9xr + moduli ja vastaanotin n. 100€ Vaatii hieman perehtymistä käyttöliittymään tuo radio.
-
Luulis että käytettyä 9X:ää alkas saamaan halvalla kun jengi vaihtaa taraniksiin. Mut voihan se olla että viime vuonna ei ollu niin paljon multialoittajia kuin tänä vuonna :)
Onko toi 9X/R hankalampi kuin muut, hintavammat radiot? Ei jälkimmäisistä kokemusta mutta kyllä sen jonkun kiinalaisen vääntämän manuaalin joutuu näissä lukemaan, muistelen että siellä on jotain cp-heliasetuksia jotka on hyvä käydä läpi ettei ole multissa päällä jne. Ei välttämättä toimi ihan tehdasasetuksilla mutta muistan ettei niitä nyt kauaa tarvinnut säätää jotta toimi. Radioprotokolla oikein jne?
-
Luulis että käytettyä 9X:ää alkas saamaan halvalla kun jengi vaihtaa taraniksiin. Mut voihan se olla että viime vuonna ei ollu niin paljon multialoittajia kuin tänä vuonna :)
Onko toi 9X/R hankalampi kuin muut, hintavammat radiot? Ei jälkimmäisistä kokemusta mutta kyllä sen jonkun kiinalaisen vääntämän manuaalin joutuu näissä lukemaan, muistelen että siellä on jotain cp-heliasetuksia jotka on hyvä käydä läpi ettei ole multissa päällä jne. Ei välttämättä toimi ihan tehdasasetuksilla mutta muistan ettei niitä nyt kauaa tarvinnut säätää jotta toimi. Radioprotokolla oikein jne?
Eikös opentx:ää ajeta 9X/R. Jos näikseen niin tämän ja eilisen päivän kokemuksella opentx:stä niin multit lentää kyllä minuutin konffimisella. cp-kopteri ei lennä vieläkään, ehkä tänään ;D
-
Arming ei vaan toimi, jos radiossa on omat asetukset.
Tehdasasetuksilla toimii, mutta en osaa lentää niin että throttle on väärinpäin.
Kopterissa pitää olla sama logiikka, jonka olen jo lelukopterilla lentäessä oppinut.
Voin tehdä throttle reversen ja kopteri toimii kunnes sammutan lähettimen (=mankan?).
Seuraavalla kerralla kaikki pitää aloittaa alusta.
Moden sain muutettua mode1>mode2 - se tallentui, eli radion oma patteri ei varmaan ole lopussa.
Tuli mieleen että ottaisin sen mankan takakannen auki ja kääntäisin sen throtteri kytkimen toisin päin (pari ruuvia)
-
Joku nyt kyllä mättää, tietääkseni ei missään systeemissä kaasutikku ole ylhäällä nollissa.
(Paitsi tietysti Futaba -järjestelmän kanavalähdössä, mutta niissä on aina uutta mallia ohjelmoidessa ensimmäinen asia tehdä reverse kaasulle.)
Jos ei sitä mitenkään saa ohjelmoitua tai kytkimellä vaihdettua, radiosta tai kopterin FC:stä, niin ei muuta kuin radio auki ja kaasutikun potikan johdot vaihtaa ristiin.
Sitten jos nyt vähänkään on ajatusta että harrastus jatkuu, niin suosittelisin sijoittamaan kunnolliseen radioon. Radioita ei tarvitse välttämättä kuin sen yhden, vaikka lentolaitteet vaihtuu ja särkyy. Multikoptereissa nykyisin referenssi on Taranis, joka on ominaisuuksiinsa nähden lisäksi naurettavan halpa. Toki se pari sataa keventää kukkaroa. Ehkä parhaiten tuettu radio lukuisilla eri foorumeilla. Mutta se on muutenkin sitten kokonaan oma juttunsa, jos radiota vaihtaa tämmöiseen rtf-laitteeseen,