Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Bastardos - 01 Heinäkuu, 2014, 21:07:18
-
Tuli tilattua tuollainen FC40 ebaysta, kun suht edullinen sattui kohdalle. Puolisen vuotta olen FPV multikopterista haaveillut ja netistä tietoa hakenut, mutta ilmeisesti väärillä hakusanoilla, kun vasta nyt löysin tämän foorumin :)
Innostus taisi lähteä liikkeelle verkkokauppa.comin mainoksessa olleesta parrot ar.drone 2.0 kopukasta, kun huomasin kuinka edullinen sellainen oli. No siitä luin arvosteluita ja katsoin youtube-videoita ja vähän alkoi kalvamaan, että täyttääköhän tarpeitani millään tavalla, kun kamera vaikutti aika onnettomalta ja kantamakin oli melko lyhyt. Sitten kuulin, että eräs tutun tuttu oli ostanut DJI Phantomin (aivan tuntematon käsite itselleni tuossa vaiheessa) ja huomasin, että sehän ei loppujen lopuksi maksa paljoa enempää, mutta vaikutti jo ammattilaistasoiselta laitteelta. Tosin kameraa ei tule mukana ja Hero 3:n hankkiminen lisäksi tuplaisi hinnan. Ajatus jäi siis kytemään, kunnes pari kuukautta sitten huomasin tuon FC40:n, joka oli siis edullinen ja kamerakin tulee mukana. Tosiaan pari kuukautta silloin tällöin lueskelin arvosteluita kyseisestä laitteesta, katselin käyttäjien videoita ja selailin ilmoituksia, mistä saisi halvimmalla.
Tämä pitkä alustus siis lähinnä puolustukseksi heti alkuun, kun ensimmäisenä tämän foorumin löytäessäni vastaan tuli lukuisat vihapuheet siitä, kun näitä myydään kaikille idiooteille jotka sitten lennättävät nämä ties minne ja sen vuoksi lainsäädäntö tulee tiukentumaan.
Tosiaan siis puolen vuoden aikana mitä näistä olen netistä hakenut tietoa, ei ole tullut vastaan yhtäkään videota tai tekstiä, jossa olisi varoiteltu karkaamisesta tai suositeltu opettelemaan lentämään manuaalisesti, siis ennen kun löysin tämän foorumin.
Nyt tuli siis itselle vähän paniikki, kun en ollut edes tiennyt, että tällaisia ongelmia on tai, että näissäkin on edes täysin manuaaliohjaus.
Toki aion nyt ottaa neuvoista vaarin ja opettelen ensin hallitsemaan koneen manuaalisesti, ennen kun kytken gps avut päälle. Aiemmat kopterin lentokokemukset on lähinnä ms flight simulator ja muut pelit ja taas rc puolella muutaman kerran kavereiden polttisautoilla kokeillut. Eli sen verran tiedän, että kopterin hallinta ei ole aivan helppoa ja se ei ainakaan helpotu, kun kopteri ei lennäkkään poispäin itsestä.
Lähinnä kaipailisin nyt siis muita vinkkejä aloittelijalle yleisesti tai koskien tuota fc40 phantomia. Eli mahdolliset parannukset ym. mitä kannattaisi jo alkuun harkita. Akkuja ainakin täytyy hommata lisää ja varmaan parempia kuin alkuperäiset. Tuon alkuperäisen kameran kyvyt vähän epäilyttävät still kuvien osalta, mutta katsotaan sitä sitten, kun olen saanut laitteen käsiini.
-
Simulaattori olisi halpa opettelu keino, ei kustannuksia torpeista ja kaikki orientaatiot voi opetella. Kaveri kokeilli kerran mun gauia ja noin 4 sekunttia myöhemmin se oli selällään ojassa. Jä mää luulin että tuo on ainakin helppo lentää, kuitenkin oli selfleveli päällä ;D.
-
Simulaattori (realflight 7 tai joku muu) ja joku pieni kopu millä harjoitella vaikka takapihalla (lady bird tai cp vehjes niinkuin mcpx v2 / BL ) Kulujahan näistä tulee mutta voin luvata että kannattaa ;) Tollanen multi on niin älyttömän helppo lentää manuaalillakin verrattuna cp kopuihin. Ainoa ongelma on siinä että symmetrisen multin orientaation hahmottaminen on todella vaikeaa. Helposti tulee juupas eipäs tilanne jollei ole 100% skarppina siinä tilanteessa. FPV kannattaa ottaa siinä kohtaa mukaan kun on edes jossain määrin kartalla mitä tekee..
-
Hienoa että uskaltaudut lajiin mukaan.
Oot oikeassa että ulkopuolinen, joka tulee foorumille saa äkkiä käsityksen että äkäistä porukkaa ollaan kun joku kadottaa kopterin :)
Oikeasti kopteri äijät/leidit on todella fiksua porukkaa, jotka auttaa mielellään ja juttu lentää vaikkei aikaisemmin oltaisikaan tuttuja. Harrastus kun yhdistää.
Lähinnä kokeneempia lennättäjiä ärsyttää aloittelijat jotka ei vaivaudu opettelemaan tai hakemaan tietoa lennätyksestä eli ostaa laitteen, menee ulos ja 5 sekunnin päästä se onkin jo karannut ja ei tietoa onko tullut vahinkoa. Karkaamiset lähinnä ärsyttää, koska siihen tullaan puuttumaan lain puolelta jollakin aikataululla ja jos tapahtuu vahinkoja paljon tulee laistakin tiukempi.
Eihän myyjä laitteita myy idiooteille vaan asiakkaille. Ja asiakkaiden vastuulla on se miten laitetta käytetään. Asiakas voi tehdä itsestään idiootin jos ei vaivaudu opettelemaan ja hankkimaan tietoa :)
Sinulla tuntuu kuitenkin asenne olevan oikea, koska haet tietoa, tulet foorumille ja pyydät vinkkiä. Kun saat laitteen niin suosittelen jonkun kokeneemman kanssa ottamaan se ekan kerran ilmaan kun kokeneemman kanssa tehty tarvittavat toimenpiteet ( kalibroinnit, trimmaukset jne) ennen meinaamista lennättää. Ja täältä foorumiltakin löytyy porukkaa joiden seuraan voi varmasti mennä lennättämään. Ja pienempi kone alkuu olis aika must juttu, kuten Otou vinkkas, koska sen voi torpata eikä tuu vahinkoa millekään :)
Tsemppiä lennätykseen. Jokainen torppaa laitteen jossain vaiheessa, joten sellainen kun käy niin naurua päälle ja osia tilaamaan. Jokaisesta torpista oppii jotakin ja pikku hiljaa menee pitkiäkin aikoja kunnes taas saattaa tulla torppi eteen. On ne ammatikseen kuvaavatkin laitteita torpanneet :D
-
Heh, no nyt on kuitenkin sen verta kaupallisesta laitteesta kyse jonka *pitäisi* lentää out of the box jollain tavalla. Todennäköisesti tuota pystyy aloittelijakin manuaalilla lennättämään ilman simuttamista kun rauhassa ottaa, simuttamisesta ei toki varmasti haittaa ole vaikka itselläkin multeilla simuttamisesta kokemusta pyöreät nolla tuntia..
Suosittelen lukasemaan sen manuaalin ajatuksen kanssa lävitse, tiedä kuinka monta eri lentomoodia tuostakin vekottimesta löytyy. Kun sitten viimein lähdet ulos lennättämään (simutit tai et) niin kannattaa katsoa suhteellisen tyyni ilma ja joku jalkapallokenttä missä ei ketään ole niin ei haittaa vaikka vähän ajautuukin vika suuntaan. Siellä sitten rauhallisilla ohjausliikkeillä koittaa sitä vähän leijutella ja liikutella ja rauhassa ottaa alas jos tuntuu että se haluaa ittekseen mennä johonkin eikä osaa korjata. Ensimmäisillä akuilla ei kannata yaw-suunnassa lähteä pyörittelemään ollenkaan niin ei heti tarvi uusia propelleja ruveta vaihtamaan ;D Paljo karkaamisia tuntuu tapahtuvan sen takia, että kopteri nostetaan ensimmäisillä lennoilla mahdollisimman korkealle ja lennetään pisteeksi koska "sieltä saa hienoja kuvia". Ylhäällä tuulee ja sieltä orientaation hahmottaminen X-multissa on todella vaikeaa
Multikopterit ovat kuitenkin todella vaikaita lennättää noin lähtökohtaisesti, joten ei tämä nyt mitään mahdotonta ole kun rauhassa ottaa eikä lähde heti rajoja etsimään. Niin minäkin näitä olen opetellut lentämään. Nuo cp-kopterit ovat vähän oma maailmansa ja näillä kokemuksilla mitä itsellä on niin niillä tulee romua jos ei ole simulla kokeillut ensin. Itse otin cp-kopun ilmaan kun olin yhden kesän multikoptereilla leikkinyt ja simulla 5 minuutin session ottanut ... ei ollut helppoa ei ja ilman multeilla lentämistä satavarmaa romua olisi tullut. Muttaniin nuo on ihan eri asia
Jotain tämmöistä voi sitten odottaa ensilennolta, ehkä hieman vakaampaa kun kaupallisen tuotteen voisi kuvitella olevan lentokelpoisissa säädöissä
http://www.youtube.com/watch?v=A9kRluE3jYI#ws (http://www.youtube.com/watch?v=A9kRluE3jYI#ws)
-
Kiitti vinkeistä. Sen verran tuossa jo harjoittelin, että latasin puhelimeen Quadcopter FX simulator-pelin ja sillä otin "ensituntumaa" :) Eihän tuossa mitään ohjaustuntumaa kosketusnäytöltä saa, mutta vahvisti omia käsityksiä siitä, että ainakin omalla kohdalla orientaatioiden hahmottamisessa on paljon harjoittelemista. Lentäminen sujuu kuin leikkiä fpv:nä, mutta heti kun vaihtaa maanäkymään karkaa se hanskasta lähes heti ensimmäisten ohjausliikkeiden jälkeen :)
Ymmärrän toki sen ärtymyksen, kun näitä hukataan ja pudotetaan, mutta lähinnä ihmetytti se, että vaikka tietoa olen hakenut melko pitkään, niin kaikki aiemmin löytämäni on ollut juuri sitä, että näin helppoa tämä on ja manuaaliohjausta ei kannata kytkeä päälle.
On tuossa DJI:ssä yksi sellainen hätävara, että manuaalilla harjoitellessa, jos näyttää, että nyt saattaa karata lapasesta, niin voi ohjaimesta näpätä nopeasti gps-moodin päälle.
Onko muuten tämä oikeasti "paras" akku kyseiseen härveliin, kuten mainostekstissä kerrotaan? http://www.digitarvike.fi/giant_power_2800mah_dji_phantom_-akku (http://www.digitarvike.fi/giant_power_2800mah_dji_phantom_-akku)
-
Onko muuten tämä oikeasti "paras" akku kyseiseen härveliin, kuten mainostekstissä kerrotaan? http://www.digitarvike.fi/giant_power_2800mah_dji_phantom_-akku (http://www.digitarvike.fi/giant_power_2800mah_dji_phantom_-akku)
Ei välttämättä paras, mutta fyysisesti isoin joka härveliin mahtuu..
-
No nyt on vajaa 3 akullista lennelty ja hauskaa puuhaa tuo on, vaikka vielä mennään niskat jäykkänä, eikä fpv ruutuun uskalla paljon vilkuilla :)
Ohjeita ei mukana tullut, mutta ne sai tosin ladattua netistä. Jokseenkin sekavat nuo ohjeet on tai sitten opeteltavaa vain on niin paljon, kun vaikka kuinka ohjeita on tullut selattua, niin silti muistissa on vain aiemmin youtubesta katsomani vinkit. Eli lähinnä ohjaimeen virta, koneeseen akku kiinni, moottorit käyntiin ja odotellaan vilkutukset läpi.
Itse kopteri käyttäytyy erittäin rauhallisesti, mutta vaatii aloittelijalle täysin suoran alustan, mistä noustaan ilmaan, muuten kopteri kellahtaa heti kumoon.
Akkukestosta on vielä paha sanoa, kun sellaisissa 7minuutin erissä tuli lennätettyä. Viimeisimmällä lennolla meinasi jo hätä tulla, kun aurinkoa vasten lensin ja jossain välissä huomasin, että siellähän vilkkuu punainen valo, no niin nopeasti, kun puolen tunnin kokemuksella kykenin, takaisin maahan ja en tiedä miten tuo virran loppuessa käyttäytyy ja johtuiko vaan omasta hätäilystä, mutta vajaa metri ennen maanpintaa se tipahti kerrasta (moottorit jäivät kyllä pyörimään). Eli jos johtui virran vähyydestä, niin punaisen vilkkuessa on jo tosiaan kiire.
Hyvä fiilis loppujen lopuksi jäi, mutta paljon parannettavaakin olisi ja mieleen tulikin, että olisiko loppujen lopuksi tullut halvemmaksi ostaa heti Phantom 2 Vision-malli.
Lähinnä miinukset tulee akusta, laturista ja kamerasta. Kameran laatu vastasi jotakuinkin odotuksia, mutta still kuvista toivoin hieman parempia ja kameran käyttöönotto on kirkkaalla ilmalla vaikeaa, kun ei tahdo nähdä, milloin ledi vilkkuu. Akkukesto taas varmaankin on sitä mitä on luvattukin, mutta jostain syystä oletin, että toisen (seuraava hankinta) akun saisi ladattua siinä ajassa, kun toista lentää tyhjäksi.
-
Ensin vilkutukset ja sitten vasta koneet käyntiin ;)
-
Totta, niinhän se tais olla :)
-
Ja saahan sen toisen akun ladattua samassa kun toista lentää tyhjäksi kun ostaa kunnon latauskalustoa ;D Tuppaa vissiin noiden RTF pakettien mukana tulevat laturit sellasia pilipalivehkeitä että saa puoli päivää hinkuttaa virtaa akkuun. No mutta voi mainostaa että tulee yksi akku ja laturi mukana hehee...
Sain kans mcpx bl mukana yhden akun ja jonkun paskalaturin. Tunninko se hinkkas sitä täyteen ja akussa sellaset liittimet ettei saanu muilla latureilla ladattua. No kiinasta kasa akkuja lisää ja laturiboardi niin nyt latailee sen 6 akkua johonkin 10 minsaan :) Nää on toki pikkuvehkeitä mut eniveis
Tästä vois esim. saada aloittajalle sopivaa laturia melkein sopuhintaan http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=58216 (http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=58216)
Täällä juttua foorumilla tuosta laturista http://www.kopterit.net/index.php?topic=23026.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=23026.0)
Itsellä joku 10-18V syövä 200W kiinalaturia, laatua varmaan sama kuin tuo ja ihan ok olen pärjäillyt. Tuommoisen reaktorin olisin varmaan ostanut alkuun jos viime vuonna olisi ollut markkinoilla. Kiinalaturihan se toki on, joten kannattaa googlella kurkata käyttökokemuksia. Poweriksi perus 2 setti servupowereita yhteen liitettynä niin saa kivasti 24V laturille. Hintaa varmaan posteineen 60e luokkaa suomeen. Alkaa phantomin pakat täyttyä varmaan sitä vauhtia, että ennemmin on akkujen max latausvirta esteenä kuin laturin teho ;D
Hiemanhan tuo latauskalusto kasvaa, mutta esim jos nyt tuon 60e sijottaa poweriin josta saa 24V, 40A, 1.2kW ulos niin sillä käytännössä pötkitään jo aika pitkälle. 300W laturi 20A latausvirralla myös riittää todennäköisesti niin kauan että kopterit ovat paisuneet ihan eri kokoluokkaan ja isoja 6S pakkoja pitäisi ladata
Akkuja kannattaa sitten myös olla sopiva satsi niin ei heti tarvi ulkoa hyvästä säästä sisälle tulla vahtimaan akkujen latautumista. Itsellä on 4-6 akkua per lentävä laite noin keskimäärin. Mielestäni varsin sopiva. Toki jos latauskalusto kulkee aina mukana ja jaksaa levittää sen auton perältä ja latailla samalla kun lennättää niin parillakin akulla pärjää
-
Tervetuloa harrastuksen pariin! Voorumeilla saattaa tosiaan keskustelu äityä välillä kärkkääksi, ihmisiä kun on moneen junaan. Kantsii vaan pitää "suodattimet" päällä ja selailla mahdollisimman paljon, niin kokonaiskuva alkaa hahmottua ;). Pidempään harrastaneita ärsyttää helposti se että nykyään näkee vähän turhan usein kahden kuukauden kokemuksen omaavia "ammattilaisia" yleisötapahtumissa ynnämuissa paikoissa lentämässä ja siitä tulee nopeasti kiihtynyttä keskustelua. Tässäkin harrastuksessa saattaa luottaa kaiken sujuvan ongelmitta, kunnes sattuu omalle kohdalle niitä odottamattomia tilanteita, mitkä kummasti muuttaa asennetta laitteita kohtaan. Varsinkin siinä vaiheessa kun potkuri puraisee omaan sormeen ja joutuu pari kuukautta kärvistelemään tikkien kanssa :-\.
Simulaattorilla, sisätiloihin sopivalla pikkuquadilla ja manuaalimodella aloittelu on ehdottomasti hyvä idea. Ei ole helpoin tapa opetella, mutta loppupeleissä kaiken ajan arvoista. Sitten kun kopteri pysy hallussa joka asennossa ja pystyt lentelemään kahdeksikkoja ilman paniikkia, olet jo päässyt hyvin sisään lennättämisen perusteisiin. Jos lentää pelkästään GPS avusteisesti alusta lähtien niin voi olla hankala opetella manuaaliohjausta parissa sekunnissa, siinä vaiheessa kun sitä oikeasti tarvitaan.
Kompassin kalibrointi on hyvä tehdä aina kun vaihdat ympäristöä tai lennätyspaikkaa, jotta kompassivirheet pysyy minimissä ja kopteri tietää missä on. Ennenkuin kopterin nostaa ilmaan kannattaa odottaa että GPS löytää tarpeeksi satelliitteja, jotta failsafe tilanteessa kopterin ei tarvitse arvailla lähtöpaikkaa (lentää takaisin kiinaan) :). Paikka kannattaa myös valita siten että kopterilla on tilaa laskeutua. GPS on avoimella paikalla hyvä ja luotettava järjestelmä mutta se on täysin riippuvainen näköyhteydestä taivaalle, esimerkiksi korkeiden talojen ja puiden välissä kopteri saattaa poukkoilla useitakin metrejä ja failsafe ei välttämättä toimi. Tätä kannattaa siis välttää / jos on pakko lentää tiukoissa paikoissa, niin manuaalitilassa. Myös radiomastoja ja voimalinjoja kannattaa vältellä, kopteri on nopeasti vikatilassa jos sopiva magneettikenttä sattuu kohdalle!
Ja tärkeintä on ehdottomasti pitäytyä valmistajan ilmoittamissa toiminta etäisyyksissä, FC40:n ohjaus toimii 5.8Ghz taajuudella mikä on kantamaltaan jonkin verran herkempi kuin yleisesti käytetty 2.4GHz (varsinkin jos lentää EU tehoilla, eli 25mW:lla). DJI käyttää 2.4Ghz taajuutta videon lähettämiseen, mikä on vähän outo ratkaisu. Parempi olla kokoajan itse pilottina, kuin antaa failsafen lennellä itsekseen :)
Toivottavasti näistä mietteistä oli apua
-
Kiitos taas vastanneille. Nyt on jo jonkinlaista varmuutta tullut lennätykseen ja puhelimen ruutuakin uskaltaa jo katsoa. Pari tehokkaampaa akkua on hommattu sekä propellisuojat. Näihin liittyykin seuraava kysymys.
Eli voiko olla, että joko näiden myötä lisääntynyt paino tai jokin propellisuojissa aiheuttaisi sen, että kopukka vaikutti nyt vakaammalta kuin ennen? Saattaa tosin johtua vain siitä, että nyt oli täysin tyyntä, mutta jälkeenpäin videota katsoessa huomasin, ettei vaappumista ja nykiviä käännöksiä esiintynyt kuin vähän. Kiinan gimbal lähti myös tilaukseen. Saa nähdä miten tuon fc40 kameran saa siihen istutettua siksi aikaa, että rahat riittää gopro hero3 be:n.
Onkos muuten tuohon gimbaliin liittyen tietoa, saako tuohon fc40 ohjaimeen kameran tilt-kääntöä? Netistä löytyi juttua aiheesta ja ebayssa myytiin sarjaa, jolla saa kääntövivun ohjaimen takaosaan mutta näiden kohdalla ei ollut mitään mainintaa fc40-mallista. FC40 osalta taas löytyi youtubesta video, missä joku oli tinannut potikan ohjaimeen, mutta mietin vain, että olisiko se sama vipu toiminut myös?
-
Onkos nuo propellit kuinka tarkkoja kolhuista?
On viime aikoina alkanut tuo kopukka "ajelehtimaan", eli saattaa lähteä hiljalleen lipumaan johonkin suuntaan, kun ohjaimista päästää irti tai sitten kiertää muutaman metrin alueella.
Tuli vain mieleen, että voiko potkureiden pienillä vekeillä ja naarmuilla olla niin suuri vaikutus, vai onko suurempaa vikaa?
Toinen minkä olen huomannut lähes uudesta asti (saattaa olla, että oli uudesta asti, mutta vasta vähän myöhemmin kiinnitin asiaan huomiota), että yksi moottoreista pyörii vähän muita raskaammin käsin pyöritettäessä ja sammutettaessa sen huomaa selvästi, kun se yksi moottori pysähtyy selvästi muita ennen.
Kopteri on muutamia kertoja kaatunut kyljelleen nousuun lähdössä tai laskeutuessa ja nyt pari kertaa omia rajoja kokeillessa lentänyt puuhunkin.
Avasin kuoren ja silmämääräisesti mitään ei ole rikki ja samalla tarkistin, että uusin firmware on sisällä ja nollasin kaikki asetukset.
-
Onkos nuo propellit kuinka tarkkoja kolhuista?
On viime aikoina alkanut tuo kopukka "ajelehtimaan", eli saattaa lähteä hiljalleen lipumaan johonkin suuntaan, kun ohjaimista päästää irti tai sitten kiertää muutaman metrin alueella.
Tuli vain mieleen, että voiko potkureiden pienillä vekeillä ja naarmuilla olla niin suuri vaikutus, vai onko suurempaa vikaa?
Toinen minkä olen huomannut lähes uudesta asti (saattaa olla, että oli uudesta asti, mutta vasta vähän myöhemmin kiinnitin asiaan huomiota), että yksi moottoreista pyörii vähän muita raskaammin käsin pyöritettäessä ja sammutettaessa sen huomaa selvästi, kun se yksi moottori pysähtyy selvästi muita ennen.
Kopteri on muutamia kertoja kaatunut kyljelleen nousuun lähdössä tai laskeutuessa ja nyt pari kertaa omia rajoja kokeillessa lentänyt puuhunkin.
Avasin kuoren ja silmämääräisesti mitään ei ole rikki ja samalla tarkistin, että uusin firmware on sisällä ja nollasin kaikki asetukset.
Varmaan se motti ottanut itseensä jossain kyljelleen kaatumisessa. Todnäk laakerin vaihtamisella voisi olla jälleen kuin uusi
Propellit lommoilla / eri kokosina palasina aiheuttaa värinöitä runkoon jonka myötä fc tärisee myös ja gyrot tykkää kyttyrää. Tärinöiden mukana voi tulla kaiken maailman mukavia nytkähdyksiä sinne sun tänne ja muita ei toivottuja ohjausliikkeitä. Tarpeeksi kovat värinät ja avuton fc niin saattaa heittää vaikka voltin ykskaks. Lähtökohtaisesti sanoisin että yli 8" potkureilla ei kannata lentää jos niistä paloja puuttuu.. Tuntuu että pienillä propelleilla ole niin väliä, mutta noilla isommilla sen sitten jo alkaa huomata. Propellit on sen verta halpoja että kannattaa vaan tilata läjä uusia rikottavaksi
-
Näin vähän epäilinkin. Tilasin jo sarjan uusia laakereita, mutta tarkoitus on ainakin avata moottori, puhdistaa ja rasvata laakerit uudelleen (siis jos muuta vikaa niissä ei vaikuta olevan). Mitäs rasvaa suosittelette näihin laakereihin?
Toista mukana tullutta propellisarjaa en ole vielä käyttänyt ollenkaan, kun ajatus oli, että mennään noilla nyt "harjoituskausi" / niin kauan kuin kestää, mutta ilmeisesti ne on "entiset" vähän pienemmästäkin kolhusta, kuin kuvittelin. Potkureita pitänee tilata samantien myös lisää.
-
Terkkuja ihkauudelta jäseneltä, oli mahtava löytää tällainen forum :)
Olen ihan uusi harrastaja ja tarkoitus on keskittyä harrastuksenomaiseen ilmakuvaukseen quadkoptereilla. :)
Tällaisen otsikossa mainitun multikopterin eilen illalla tilasin itsellenikin toivon mukaan astetta paremmaksi harjoittelu- ja kuvausvälineeksi kuin aiemmin tilaamani Syma X5. Sitä Symaa aion käyttää harjoitteluun, ensin sisällä, sitten ulkona. En näet ole metriäkään lentänyt tällaisilla laitteilla vielä. Ajattelin asian niin, kun joka tapauksessa halusin tuon FC40-mallin, että tilaan Englannista muutamalla kympillä mainitun Syman ihan vain harjoitteluun, etten suotta heti rikota tuota kalliimpaa (Minulle se on kallis!) laitetta...siksi näen perusteellisen harjoittelun ihan välttämättömäksi. :)
Kiitos tähänastisista vinkeistä!
Niiden perusteella tilasin ihan suosiolla propellin suojukset....vaikkei itse FC40 olekaan vielä tullut postista minulle.
Toivottavasti tulee oikea osa.
Oli merkitty nimittäin Phantomiin sopivaksi, mutta FC40-mallista ei puhuttu mitään.
Tilaamani suojukset ovat nämä: http://www.suomenpelastuskeskus.fi/spkshop/product_details.php?p=1706 (http://www.suomenpelastuskeskus.fi/spkshop/product_details.php?p=1706)
Kai ne suojukset sopii FC40-malliinkin?
Samaten tilasin kahta eri sorttia tehokkaampia akkuja: Your order details are:
1x #N4000.3S.25/32631 Turnigy nano-tech 4000mah 3S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse) = 28.55
1x #ZC.4000.3S.25/36073 ZIPPY Compact 4000mAh 3S 25C Lipo Pack (EU warehouse) = 27.95
Tivottavasti nuokin sopivat FC40-malliiin? Jos ei...tarttee keksiä niille joku muu käyttö :)
Jos sopivat, vaativatko jotain modifikaatioita? Ja jos sopivat, millainen laturi olisi hyvä niille?
Kiitos etukäteen :)
terv. JP
-
Suojat käy kyllä FC40 malliinkin kun kopteri kuitenkin on tavallinen Phantom 1.
Akuista en satavarma ole, mutta pahaa aavistan ettei mahdu Phantomin sisälle, koska vakio 2200mah on jo aika naftisti
sisällä.
Ulkopuolellekkin ovat akkuja viritelleet, mutta jonkulainen kiinnitystelinehän niille pitäisi sitten rakennella, ja ottaa huomioon että kamerakin pitäisi mahtua alle, sitten hankkimaan jo korokejalkoja yms :D
Alkuun pärjää Phantomin omalla laturillakin, mutta kannattanee hankkia joku parempi ja suoraan tehokkaampi varsinkin jos
isompia akkuja latailee, eli vähintään 6ampeerin laturi. Ja tietysti ehdottomasti balansoiva, esim tämä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-estation-bc6dxii-220v12v-p-1848.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/bantam-estation-bc6dxii-220v12v-p-1848.html)
-
Kiitos! :)
Loistavaa että suojat käy, ettei ole heti ropellit rikki jos hassusti käy :)
Sellainen parempi laturi täytyy sitten kyllä laittaa tilaukseen. Oletan että ainakin ensin alkuinnostuksessa akkuja tyhjenee huimaa tahtia.
Sen tiedon ison akun sopimisesta sain ihan tästä, eli se on tekstilinkkinä tämän videon ihan alussa
En osaa tässä forumsoftassa linkittää toutube-videota tähän suoraan näkyviiin, vaikka se muista threadeista päätelle on mahdollista, mutta tässä siis:
https://www.youtube.com/watch?v=ttjRBxprxyE (https://www.youtube.com/watch?v=ttjRBxprxyE)
Noista tilaamistani Zippy on ulkomitoiltaan ainakin tilausssivun mukaan vielä pienempi kuin videon käsittelemä Turnigy.
-
Kiitos! :)
Loistavaa että suojat käy, ettei ole heti ropellit rikki jos hassusti käy :)
Sellainen parempi laturi täytyy sitten kyllä laittaa tilaukseen. Oletan että ainakin ensin alkuinnostuksessa akkuja tyhjenee huimaa tahtia.
Sen tiedon ison akun sopimisesta sain ihan tästä, eli se on tekstilinkkinä tämän videon ihan alussa
En osaa tässä forumsoftassa linkittää toutube-videota tähän suoraan näkyviiin, vaikka se muista threadeista päätelle on mahdollista, mutta tässä siis:
https://www.youtube.com/watch?v=ttjRBxprxyE (https://www.youtube.com/watch?v=ttjRBxprxyE)
Noista tilaamistani Zippy on ulkomitoiltaan ainakin tilausssivun mukaan vielä pienempi kuin videon käsittelemä Turnigy.
Videollahan se laitteli kahta akkua Phantomiin, ja ilmeisesti muokkasi akkukoteloa. En niin tarkkaan ehtiny katsoa, mutta nopeesti vilkasin niin
noi sun tilaamat akut on kyllä liian pitkiä sopiakseen Phantomiin sisälle, jos ei sitten saa tehtyä lisää tilaa.
Toinen tais olla n 7cm pidempi kuin vakio, ja toinenkin melkein 5cm pidempi. Mulla on tälläsiä http://multikopterit.mycashflow.fi/product/258/dji-phantom-akku (http://multikopterit.mycashflow.fi/product/258/dji-phantom-akku) vakioakun lisänä, ja tiukasti menee sisälle. Ja siis vain yksi kerrallaan :)
-
Videollahan se laitteli kahta akkua Phantomiin, ja ilmeisesti muokkasi akkukoteloa. En niin tarkkaan ehtiny katsoa, mutta nopeesti vilkasin niin
noi sun tilaamat akut on kyllä liian pitkiä sopiakseen Phantomiin sisälle, jos ei sitten saa tehtyä lisää tilaa.
Toinen tais olla n 7cm pidempi kuin vakio, ja toinenkin melkein 5cm pidempi. Mulla on tälläsiä http://multikopterit.mycashflow.fi/product/258/dji-phantom-akku (http://multikopterit.mycashflow.fi/product/258/dji-phantom-akku) vakioakun lisänä, ja tiukasti menee sisälle. Ja siis vain yksi kerrallaan :)
Mutta siellä videon yläreunassa siis on teksti ja linkki toiseen videoon jossa akku jonka tuo tyyppi väittää mahtuvan Phantomiin ja siksi hänen kahden akun modauksensa olisi vanhanaikainen jo...mutta ei siis ilmeisesti mahdukaan? :(
-
Eiku mulle onkin siis tulossa tämä ja vastaavan kokoinen Zippy: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672)
Edit: Helkkari soikoon se Zippy on sittenkin se vääränkokoinen. Tuo toinen on ihan oikea. Otin sinne nyt yhteyttä, koska eivät ole vielä postittaneet, joskos sen Zippyn saisi vaihdettua siihen toisenlaiseen myöskin. :(
-
No niinpäs olikin kun tarkemmin katso.
Joo, eli tuo sun linkin akku pitäs mahtua kyllä, nuo aiemmat ei kyllä mitenkään :)
-
Mä olen nyt taas kyselemässä tuosta akkuhommasta, nyt latauksesta :)
- Akkuna on siis tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672)
- Laturina tämä: http://fi.eurorc.com/product/6674/vista-power-80w-laturi-ac-dc (http://fi.eurorc.com/product/6674/vista-power-80w-laturi-ac-dc)
Mihin tasolle siis säädän sen latausvirran? Mulle ei tuo "Max Charge rate 2C" sano yhtään mitään, joka mainitaan akun tiedoissa :(
Jännite toki oli minullekin itsestäänselvyys kun se lukee selkeästi akussakin että 11,1voltttia.
Muuten olen kopteriin ollut tosi tyytyväinen, jopa t'llainen vastaalkaja on sen kanssa suht hyvin pärjännyt, mutta vakioakulla se ei lennä kuin ihan hävytömän lyhyen ajan, muutaman minuutin eikä uskalla lennättää siksi kuin ihan lähellä, koska tosi nopeasti alkaa vilkkua kopterissa punaista punaista ja se suorittaa itsestään hätälaskun ja sen jälkeen akku onkin ihan loppu jo :(
Ehkäpä nuo tehokkaamat akut ja tilaamani hiilikuituinen noin 15 euron tupla-akkuteline jakopiuhoineen auttavat asiaa? Ainakin toivon niin. :)
-
Tuo charage rate muodostuu osista kerroin(2) ja kapasiteetti(C). Eli Sulla noissa isoissa on 2x4.0A eli 8A latauksella maksimissaan. Eli ohjelma 3s(eli kolme kennoinen, ladataan 12,6v jolloin on täysi ja kennoissa 4,2v) ja maksimi lataus näyttäisi olevan 6,3A jolloin ollaan laturin kestämällä 80W rajoilla.
Tietenkin pitää muistaa, että ladatessa laturin tehojen rajalla niin laturi voi kuumeta eli tarkkailisin hieman lämpöä. Ja jos ei oo kiire niin ajelee vaikka 4A niin ei akku tai laturi ainakaan ota kyttyrää.
-
Tuo charage rate muodostuu osista kerroin(2) ja kapasiteetti(C). Eli Sulla noissa isoissa on 2x4.0A eli 8A latauksella maksimissaan. Eli ohjelma 3s(eli kolme kennoinen, ladataan 12,6v jolloin on täysi ja kennoissa 4,2v) ja maksimi lataus näyttäisi olevan 6,3A jolloin ollaan laturin kestämällä 80W rajoilla.
Tietenkin pitää muistaa, että ladatessa laturin tehojen rajalla niin laturi voi kuumeta eli tarkkailisin hieman lämpöä. Ja jos ei oo kiire niin ajelee vaikka 4A niin ei akku tai laturi ainakaan ota kyttyrää.
Kiitos paljon! Tämä selvensi paljon :)
Tykkään tästä forumista kovasti, täällä on mukavaa ja auttavaista porukkaa, joka ymmärtää näemmä erittäin hyvin sen, että vasta-alkajalla saattaa olla monet asiat vielä ihan käsittämättömiä :)
-
No niin, ekat koelennot tehty sillä 4000 mAh akulla ja lentoajat pyörii siellä noin 20+ minuutin kieppeillä. Parilla ekalla latauksella vähän vähemmän, mutta nyt se lentoaika on pidentynyt selvästi. Ei hajuakaan mksi. Vai alkaako nämä akut toimia jotenkin paremmin vasta muutaman latauksen jälkeen?
Siis tästä akusta kysymys: https://www.youtube.com/watch?v=SpI9fvhjwpo (https://www.youtube.com/watch?v=SpI9fvhjwpo)
Akku sinänsä on naurettavan edullinen Hobbykingillä, mutta toimituskulut olivat sikamaiset ja akun hinta nousi toimituskuluineen aika tarkkaan 60 euroon.
Hintaa selittää se, että ei ollut tarjolla Euroopan varastossa vaan tilauspaikaksi piti valita "Global Warehouse".
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=56846&aff=1355672)
Kannattaa huomata, että akku on sen verran isompi kuin vakioakku, että pitää aivan ehdottomasti jonkun verran laajentaa aukkoa, josta akku menee sisälle ja kun en ihan kauheasti raaskinut viilailla, tiukkaa tekee silti saada akku paikalleen ja akkukotelo kiinni, mutta kyllä se menee.
Lisäksi tein tämän modauksen, liittimet akkukotelon ulkopuolelle. Helpottaa yllättävän paljon:
https://www.youtube.com/watch?v=bGNIuN9oK80 (https://www.youtube.com/watch?v=bGNIuN9oK80)
Seuraavaksi tuon vertailu siihen, kun on 2x2200 mAh akut ulkoisessa telineessä....kunhan joskus ehdin tehdä vertailun :) ....mutta jo tämän 4000 mAh akun tuomaan operointiaikaan olen todella tyytyväinen.
Mulla on siis kiinni ihan pelkkä FC40:n vakiokamera, lisäpainoa vakioon tulee vain akusta itsestään sekä propellinsuojuksista, ei mitään muuta ylimääräistä gimballeista sun muista.
-
Kiinnostavia modauksia!
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=INqhUZKz9m0 (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=INqhUZKz9m0) Tuossa oli myös jotain mielenkiintoisia vinkkejä.
Oon alkanut miettiä kameraksi sitä gopron kiinanversiota, kun viimeisimmässä firmware-versiossa on tuki video-ulostulolle fpv:tä varten, eli SJ4000. Aiemmin olin jo hylännyt kyseisen kameran wifin puutteeseen ja wifillisen SJ5000:n huonon laadun vuoksi.
Käytettävyys ei varmasti ole gopron tasoa, varsinkin, kun videolähtö pitää joka käynnistyksen jälkeen kytkeä valikoista päälle.
Tuota varmaan tulee jossain vaiheessa kokeiltua, vaikken täysin vakuuttunut ole youtuben vertailuista ja testeistä. Suurimmassa osassa kuvanlaadussa ei näytä olevan kovin suurta eroa hero3 be:n, mutta videot on yleensä pakattu niin, että molemmat näyttää huonolta koko ruudulla.
-
Kiinnostavia modauksia!
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=INqhUZKz9m0 (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=INqhUZKz9m0) Tuossa oli myös jotain mielenkiintoisia vinkkejä.
Oon alkanut miettiä kameraksi sitä gopron kiinanversiota, kun viimeisimmässä firmware-versiossa on tuki video-ulostulolle fpv:tä varten, eli SJ4000. Aiemmin olin jo hylännyt kyseisen kameran wifin puutteeseen ja wifillisen SJ5000:n huonon laadun vuoksi.
Käytettävyys ei varmasti ole gopron tasoa, varsinkin, kun videolähtö pitää joka käynnistyksen jälkeen kytkeä valikoista päälle.
Tuota varmaan tulee jossain vaiheessa kokeiltua, vaikken täysin vakuuttunut ole youtuben vertailuista ja testeistä. Suurimmassa osassa kuvanlaadussa ei näytä olevan kovin suurta eroa hero3 be:n, mutta videot on yleensä pakattu niin, että molemmat näyttää huonolta koko ruudulla.
Hehe, kas kun sattukin. :)
Mulle on meinaan Kiinasta tulossa juurikin SJ4000 ja Briteistä korkeammat laskutelineet ja Suomesta GoPron-kiinnitysteline värinänvaimennuksella. Kamerateline ei siis oo mikään yyberhieno peli vaan se 22 euron vehjes :)
SJ4000 valikoitui juuri siksi, että kun laittoi Youtubesta 1080p päälle, oikeastaan ainoa, mistä kuvan erotti GoPron kuvasta oli GoPron korkeampi saturaatio. Kuvan laadussa sinänsä ei ainakaan mun silmä näe mitään eroa parhaalla laadullakaan.
Jos jotain kiinnostaa mistä tilailin, niin
- Kamera Kiinasta, hintaa toimitettuna siellä 70 euron keppeillä, mahdolliset tullit ja alvit sitten päälle:
http://www.ebay.co.uk/itm/261577360564?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/261577360564?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649)
- Korkeampi laskuteline Briteistä, hintaa toimitettuna noin kympin euroina:
http://www.ebay.co.uk/itm/151365069125?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/151365069125?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649)
- Ihan uteliaisuuden vuoksi tilasin myös "face-lift"-mallin laskutelineistä...kun hintaakaan ei ollut tuon enempää, ne tulee Kiinasta:
http://www.ebay.de/itm/231323014019?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649 (http://www.ebay.de/itm/231323014019?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649)
- GoPron teline Suomesta, hinta toimitettuna karvan alle 30 euroa:
http://multicoptercenter.fi/phantom-kamerateline-varinavaimennuksella.html (http://multicoptercenter.fi/phantom-kamerateline-varinavaimennuksella.html)
....ja kun lueskelin tätä forumia muualta...tilasin vielä tuollaisenkin: http://www.goodluckbuy.com/dji-phantom-brushless-gimbal-camera-mount-w-motor-and-controller-for-gopro3-fpv-aerial-photography.html (http://www.goodluckbuy.com/dji-phantom-brushless-gimbal-camera-mount-w-motor-and-controller-for-gopro3-fpv-aerial-photography.html)
Helkkarin moisia vaikeuksia mulla on ollut CL ja HL-moodien kanssa. Ihankuin ne ei toimis ollenkaan. Tai siis ne EI toimi.
Kalibroin tänään kompassin, enkä ole sen jälkeen kokeillut, mutta musta tuntuu että tää oli eka kerta kun se kalibrointi ylipäätään onnistui.
Voisiko noiden moodien selkeä toimimattomuus johtua siitä, että kalibrointi on mitä luultavimmin mennyt aiemmin joka kerta pieleen, eli se kompassi ei ole vielä koskaan ollut kalibroitu kun olen lennättänyt?
-
No niin, suoritin eilen testin, sillä ulkoisella, hiiikuituisella asennustelineellä. :)
Kameraa ei ollut paikallaan, kamerateline oli, FC40:n alkuperäinen.
Toisella puolella oli siinä hiilikuitutelineessä se tässä threadissa aiemmin mainittu 4000 mAh akku joka sopii alkuperäiseen akkukoteloon. (Toki reunalta aavistuksen verran viilattuun) Toisella puolella Phantomin alkuperäinen 2200 mAh-akku. Leveällä kuminauhalla kiinni akut telineissä, kun ei parempaakaan kiinnitysysteemitä siihen hätään ollut :)
Telinett tietty asenntu ihan "virallisen tavan mukaan! :)
Tulos: lennätin 25 minuuttia, sitten loppui aika kesken ja piti rientää muualle. Aika loppui kesken kun en ihan noin kovaa tulosta odottanut.
Akkujen jännitteet tuon 25 minsan session jälkeen olivat:
- Alkuperäinen akku 11,2 volttia
- Se 4000 mAh akku 11,6 volttia
En ole punninnut, mutta näppituntumalta tuo jäi reilusti alle sen FC40:n sallitun maksimikuorman, 1,2 kiloa.
Seuraavaksi testi niin, että molemmin puolin Phantomia on 4000 mAh akku siinä telineessä kiinni :)
Raportoin siitäkin sitten myöhemmin. :)
-
Hei
Tuossa muutama kuva minun modauksista. Gimbaalin ostin eBaysta (n. 50€) ja akku on Gens Ace 4000 mah. Akkutelineen taivuttelin 2mm akryylimuovista.
Akkukotelon luukussa oleva laite on GPS trackkeri, joka tarvittaessa lähettää vastasuviestinä sijainnin linkin google mapsiin. Vielä ei ole kopteri karannut...
http://www.ebay.com/itm/RF-V16-Mini-Smart-GPS-Tracker-GSM-GPRS-SOS-Dual-Talk-Platform-Long-Standby-New-/161145659880?pt=US_Tracking_Devices&hash=item258507a1e8 (http://www.ebay.com/itm/RF-V16-Mini-Smart-GPS-Tracker-GSM-GPRS-SOS-Dual-Talk-Platform-Long-Standby-New-/161145659880?pt=US_Tracking_Devices&hash=item258507a1e8)
Tuossa linkissä näytetään kuinka kameran tiltti otetaan käyttöön... https://www.youtube.com/watch?v=6NAJmI-68KI (https://www.youtube.com/watch?v=6NAJmI-68KI)
(http://i1032.photobucket.com/albums/a408/FCPhantom/DSC_6734_zps52aa17cb.jpg)
(http://i1032.photobucket.com/albums/a408/FCPhantom/DSC_6738_zps34b25e41.jpg)
(http://i1032.photobucket.com/albums/a408/FCPhantom/SSC_7364_zps300ce0e2.jpg)
-
Mielenkiintoisia modauksia, näitä lukee mielellään (y)
Tuo kameran tiltti toimii siis myös FC40:ssä? Itse en googlettamalla löytänyt siihen asiaan vahvistusta mistään, joka paikassa puhuttiin vain phantom 1 ja 2 malleista.
Tuota tietoa etsiessäni, jossain suositeltiin laittamaan erillinen potikka tuon vivun sijaan, kun tuo ei välttämättä kestä ainakaan jatkuvaa renkutusta pidempään.
Täytyykin laittaa tuo kuitenkin myös itselleni, kun tuli hommattua ilmeisesti tuo sama gimbal ja nyt vähän häiritsee, ettei voi kuvata, kuin suoraan vaakatasossa.
Tilasin myös tupla-akkutelineen ja sen jo asensin, mutta vielä puuttuu piuha tupla-akuille, joten en ole päässyt sitä testaamaan. Tuli vain sellainen mieleen, että onko kukaan kokeillut kahdella 2800mAh akulla tuota? Vaikuttaa vain todella painavalta, että liekö jaksaa vielä nousta ilmaan, vai pitääkö suosiolla tilata toinen orkkis 2200mAh akku?
-
4000 mah Gens Ace painaa 328 gr ja kaksi 2700 mah Gens Ace akkua painaa yhteensä 390 gr.
Yksi modaus jäi mainitsematta aiemmin. Potkureina on 9" Phantom Vision potkurit... kannattaa ostaa alkuperäiset DJI:n potkurit, ovat paremmin tasapainoitettu.
Lentoaika tuolla painolla/varustuksella on noin 16 minuuttia. Tuossa linkissä juttua 4000 mah akusta ja jännitevarotuksen asetuksista. http://www.phantompilots.com/viewtopic.php?f=20&t=22968 (http://www.phantompilots.com/viewtopic.php?f=20&t=22968)
-
Itellä jääny lennätykset vähiin viimeaikoina, mutta modauksia on jatkuvasti mielessä.
Akkusysteemit menee näillä näkymin uusiksi tai sitten mennään vanhalla kaavalla, eli yhdellä 2800mAh akulla kerrallaan. Akut nimittäin oli aika painavia ja kaiken lisäksi eri painoisia, toinen 202g ja toinen 217g. Helpoin parannus olisi ostaa siis toinen vakioakku lisää (171g).
Akkukoteloon tein myös dremelillä lovet virtajohtojen ulos vientiä varten. On muuten ebayssa kohtuuttoman hintaisia nuo isommat akkukotelon luukut, muihin muoviosiin nähden. Lähes 20€ hintaa kaikilla mitä on tullut vastaan.
Vision 2 propellit tuli hommattua, mutten ole niitäkään vielä kokeillut. SJ4000 kamera tuli myös FoxOfferilta (noin 64€ av-out kaapelin kera). Suosittelen tilaamaan tuolta, jos haluaa varmuudella version, joka tukee av-outtia ja plussana paketti tuli hollannin postin kautta, joten tulleistakaan ei tarvinut murehtia. Matkalla se tosin viipyi lähes kuukauden.
Kiinnostuneille tiedoksi, että tuo SJ4000 painaa akkuineen 60g. Kuvanlaadusta löytyy youtubesta yllin kyllin materiaalia. Itse en ole päässyt vielä päivänvalossa kokeilemaan omaani.
Juuri laitoin tilaukseen ebaysta tilt kahvan sekä 35mm korkeammat jalat (molemmat noin 3-4€ posteineen).
Vielä pitäisi hankkia näyttö ja lähettimet fpv:tä varten ja vakiota parempi laturi, (pitäisi saada ainakin useampia ladattua kerralla) niin pitäis olla ens kesäks vähän paremmat systeemit kasassa. Toki parannettavaa aina löytyy ja uusia ideoita tulee :)
-
Taas on kamaa tilailtu, muttei lennätelty. Tahtoo olla niin pimeää, kun kotiin pääsee, että jää hommat näihin rakenteluihin.
Tuli tilattua fpv vermeet hobbykingiltä/ebaysta. Tilasin samat kuin linkissä https://www.youtube.com/watch?v=PGp1uD0xiYU (https://www.youtube.com/watch?v=PGp1uD0xiYU)
Ilmoittelen sitten miten pelaa, jos pelaa. Tuotteita ei löytynyt eu-warehouselta, mutta kaikenkaikkiaan näytölle, lähettimelle, vastaanottimelle ja antennille hintaa tuli posteineen karvan päälle 100€+mahdolliset tullit.
Näitä 2,4GHz fpv systeemeitä ei täälläpäin käsittääkseni juuri ole käytetty, ainakaan kukaan ei julkisesti ole asiaa tuonut esille.
-
Ei ole kyllä kovin yleinen taajuus, kun ohjaus tuppaa olemaan järjestään samoilla taajuuksilla.
-
Niin tarkoitinkin FC40 käyttäjien keskuudessa :)
Tämä kamerajuttu tuli nyt kahteen ketjuun, kun en muistanut, että aihetta oli käsitelty jo toisessa ketjussa.
-
Tuossa linkissä näytetään kuinka kameran tiltti otetaan käyttöön... https://www.youtube.com/watch?v=6NAJmI-68KI (https://www.youtube.com/watch?v=6NAJmI-68KI)
Ehkä tyhmä kysymys, kun voisi kokeillakin, mutta kopteri "pajalla", kaukana tietokoneesta, enkä turhaan viitsisi sitä sieltä roudata. Eli pitääkö tuo jotenkin aktivoida nazassa, kun tuolla videolla näytti, että olis vain demonstroinut, kuinka se palkki siellä liikkuu?
Itselläni ei siis kiinangimbaali reagoi mitenkään vivun liikuttamiseen.
-
Ehkä tyhmä kysymys, kun voisi kokeillakin, mutta kopteri "pajalla", kaukana tietokoneesta, enkä turhaan viitsisi sitä sieltä roudata. Eli pitääkö tuo jotenkin aktivoida nazassa, kun tuolla videolla näytti, että olis vain demonstroinut, kuinka se palkki siellä liikkuu?
Itselläni ei siis kiinangimbaali reagoi mitenkään vivun liikuttamiseen.
Kyllä se pitää ottaa käyttöön nazalla, muistaakseni rasti kohtaan enable gimbal control.
Sit tietty rajat kannattaa säätää niin ei käänny turhan pitkälle.
-
No eipä se tietenkään toimi, kun olin unohtanut, että kyseessä oli rtf gimbal, joka on liitetty suoraan moottorin sähköihin, eikä nazaan mene siis mitään piuhoja (tähän sellainen lyö päätään vasaralla-hymiö).
Kyseessä siis tällainen gimbal http://www.ebay.com/itm/DJI-Phantom-Gopro-2-3-CNC-Metal-Brushless-Camera-Gimbal-Ready-to-fly-e-V2-3B5-/261684325668?pt=BI_Oscilloscopes&hash=item3ced99ed24 (http://www.ebay.com/itm/DJI-Phantom-Gopro-2-3-CNC-Metal-Brushless-Camera-Gimbal-Ready-to-fly-e-V2-3B5-/261684325668?pt=BI_Oscilloscopes&hash=item3ced99ed24)
Täytyy varmaan alkaa metsästämään ohjeita, mitkä pinnit pitää liittää minnekin...
-
No niin. Kopteri on ollut työpöydällä liki vuoden lähes koskemattomana, kun turhauduin sen SJ4000:n käräyttämiseen, ennen ensimmäistäkään lennätystä ja samalla selvisi, ettei siinä olisi edes toiminut tallennus ja fpv samaan aikaan.
Nyt on tilalle hommattu SJ5000+ ja koetettu fpv:tä saada toimimaan heikoin tuloksin.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11974__2_4GHZ_100mW_Tx_Rx_1_3_inch_CCD_Camera_PAL.html Nämä lähetin/vastaanotin-systeemit siis käytössä + vastaanottimelle isompi aiemmin mainittu antenni.
Lähetin toimi hienosti mukana tulleella kameralla, mutta SJCAMiin liitettynä ei joko kuva näy ollenkaan tai välillä vähän jotain vilahtaa. Vanhalla SJ4000:lla en siis ehtinyt saada kuvaa lähettimen kautta ollenkaan, ennen kun sen käräytin, mutta tällä sain pöydällä irrallaan näkymään jotain, mutta huonosti. Nyt kopteriin kytkettynä vielä huonommin.
Tuossa linkissä mainitaan If you buy your camera and Tx seperately the plug polarity and voltages may be very different. Mitähän tuolla tarkoitetaan ja onko siinä ongelma? Vai voiko syynä olla, että minulla on av piuhat väärin päin, kun kamerasta lähtee valkoinen ja vihreä ja lähettimestä valkoinen ja keltainen (joten olen saattanut kytkeä ne väärin). Vai johtuisiko jostain PAL/NTSC tai päivitystaajuuden asetuksista kamerassa?
Samalla testatessani huomasin, että gimbal oli mennyt sekaisin, eikä halunnut pysyä vaakassa, vaan pyrki "katolleen".
Sitä aiemmin mainittua gimbal tilttiä en myöskään saanut toimimaan haluamallani tavalla, vaan se kääntyy vaan on/off tyyppisesti laidasta toiseen, eikä softasta saanut edes rajoja säädettyä niin, että "vaaka-asennossa" näyttäisi hieman alaviistoon. Mikähän siinäkin mahtaa olla syynä, ettei saa käännettyä portaattomasti?
Tympii kyllä tämmönen, ku liki vuoden piti kerätä motivaatiota tuon kasaamiseen ja kaikki "parannukset" tuntuu vaan rikkovan koko paskan ja kesä + kuvauskelit on taas kohta ohi...
-
Minkälaisellä piuhalla oot liittänyt SJ5000:sen lähettimeen? Vihreä piuha kuulostaa oudolta?! Yleensä aina kamerasta ulos keltainen (kuva) ja musta (maa). Ne lähettimen video sisään ja maa liitäntään. Valkoinen on yleensä aina ääni. Eli HUOM! tarvitset kamerasta myös mustan maan liittämisen lähettimeen. Pelkkä keltainen ei riitä.
PS. Kuva ois kiva...
-
http://www.foxoffer.com/usb-to-av-out-cable-for-sj4000-action-camera-p-751.html#.VZ19Jfntkvw
Tuollaisella.
Tuossa musta ja punainen on kameran akun lataamista varten ja noissa valkoisessa ja vihreässä on av+ ja av- (en muista ulkoa kumpi oli kumpi).
Se SJ4000 kärähti, kun en saanut kuvaa lähettimen kautta näkymään ja aloin epäillä pitääkö ne punainen ja musta kuitenkin kytkeä ja silloin oli jo myöhäistä miettiä kun olin jo kokeillut tökätä sen +12V sinne 3.6V kameralle...
Edit. nyt kun aloin katsomaan laittamani linkin kuvia tarkemmin, niin siellähän kytketään tosiaan valkoinen ja musta!
-
Jep. Tarvitsee maan kuvapiuhan kanssa. Aika erikoiset värit ovat keksineet piuhoille...
-
Nyt olen luovuttanut tuon lähetin/vastaanotin-systeemin kanssa. En tiedä onko lähetin hajonnut jossain vaiheessa vai mikä on, mutta en saa enää sieltä kuvaa edes mukana tulleella kameralla. Jotain sellaista häiriöiden seasta havaittavaa ajoittaista kuvan tapaista välillä näkyy, mitä joskus 90-luvulla, jos joku on yrittänyt kaapeliverkossa saada FilmNetin kanavia tv:stä näkymään :)
Tuossa SJ5000 plussassa kuitenkin on vastaava wifi, kun orkkiskamerassa, mutta näköjään senkin kanssa on ongelmia.
Ei meinaa saada livekuvaa ja tallennusta toimimaan yhtaikaa. Kun tallennuksen aloittaa, pysähtyy kuva puhelimen ruudulla kuin seinään ja kun painaa päivitysnappia, se siirtyy liveviewiin ja tallennus katkeaa. Asetuksista ilmeisesti pitäisi saada liveviewin resoluutio säädettyä pieneksi tai jotain, jotta kaista riittää, mutta sovellus kaatuu, kun yrittää mennä asetuksiin. Kyseessä android-sovellus SJCAM SJ5000PLUS ja puhelimena Xperia Z3C.
Kyllähän tuonkin kanssa pärjää, mutta vaatii melkein kaverin "kuvaajaksi" puhelimella, jos joutuu ohjaimen lisäksi jatkuvasti ruutua näprätä ja sählätä. Ei ainakaan itselläni arviokyky riitä, että maastakäsin osaisin arvioida mitä kopteri näkee taivaalla.
-
Sellaista muuten tuossa pitkän tauon jälkeen lennättäessä huomasin, että kopukka ei pysy edelleenkään paikoillaan gps-modessa. Eli aiemmin jo teki sitä, että tyynellä ilmalla ja vaikkapa parin kolmen metrin korkeudella, kun päästi ohjaimista irti, alkoi kone pikkuhiljaa vaeltaa johonkin suuntaan. En muista tarkasti pysyikö edes jonkin metrimäärän säteellä, vai jatkoiko hitaasti koko ajan johonkin suuntaan, kun pihalla lennättäessä puita oli joka puolella, niin jatkuvasti piti olla korjailemassa. Lopultahan se puuhun jälleen menikin, kun meni orientaatiot sekaisin.
Luulin aiemmin johtuneen siitä, että parista moottorista oli laakerit huonossa kunnossa ja potkureissa oli pieniä kolhuja torpeista. Rajusti ei ole tullut kertaakaan alas, mutta juurikin puskiin ja puiden oksiin on muutaman kerran torpannut.
Nyt kuitenkin oli moottorit laakeroitu ja uudet phantom 2 propellit käytössä, mutta aivan yhtä huonosti pysyi aloillaan. GPS löytää hyvin satelliitit ja kompassin kalibroinnit on tehty vähintään riittävän usein + aina uudessa paikassa. Ensimmäinen huomio mitä en muista aivan uutena olleen oli, että lentoon lähdettäessä on aina vedettävä samalla toisesta sauvasta vähän itseenpäin, ettei kone kellahda nokalleen heti lähdössä.
Onko tämä tutun kuuloista ongelmaa ja löytyykö tähän jotain ratkaisua. Vähentää lentointoa kovasti, kun pitää olla koko ajan tiukka näköyhteys koneeseen jotta saa pidettyä homman hanskassa.
Nyt en manuaalilla edes kokeillut, mutta samasta syystä ei manuaalilla lentämisestä tullut mitään, kun korjausliikkeet kertaantui niin nopeasti, ettei pysynyt mitenkään hallinnassa.