Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: mjunk - 01 Heinäkuu, 2014, 11:19:14
-
Terve, tämän palstan innoittaman alkoi eilen minullakin kopteri-harrastus ja ei niinkään lennättämisen kannalta vaan suurin kiinnostuksen kohde ilmakuvauksessa ja sen tuomassa uudessa perspektiivissä tarkastella elämää & maailmaa ympärillämme.
Kuitenkin nyt tuli eräs haaste vastaan, johon varmaan teiltä kokeneemmilta löytyy apuja.
Eli kun käynnistän Devo F7 ohjaimen ja se koodautuu kopteriin, niin vielä eilen homma sujui hyvin eli kopterin kamera siirsi kuvan ruudulle hyvin ja näytti ruudun reunoilla lentämiseen liittyviä tunnuslukuja. Tänään kuitenkin ensimmäisen latauksen jälkeen tuo ohjain tekee siten että käynnistyessään, luo kyllä yhteydet hyvin kopteriin ja kopteri reagoi ohjaimen käskyihin, mutta näyttö näyttää pelkkää sinistä ruutua eli kameran kuva ei siirry näyttöön, eikä myöskään nuo tunnusluvut tuonne reunoille vaan näyttö säilyy sinisenä ruutuna. Enteriä painettaessa pääsen kyllä Main Menuun ja toimimaan siellä (ei huolta, en ole uskaltanut koskea asetuksiin ollenkaan), mutta kopterista ei siirry tiedot eikä videokuva. Mikäs kikka tähän vaivaan auttaisi?
Toinen kysymys liittyy tuohon kopterin omaan kameraan, voiko sen suuntausta (ylös/alas) muuttaa kesken lennon AUX2- vivusta vai toimiiko tuo säätömahdollisuus vain gimbaalin ja GoPron kanssa?
Kiitos paljon jo etukäteen harrastuksen ensimetreillä auttavia :)
-
Hei
Hienoa että olet löytänyt erinomaisen harrastuksen :)
Ilmakuvauksessa riittää kyllä opittavaa loppuelämän ajaksi joten aika ei käy pitkäksi. Ilmakuvaaminen kun alkaa laitteiden säätämisestä aina editoituun videoon tai käsiteltyyn kuvaan tietokoneella.
Ensin tuohon kameran säätöön niin sillä aux2 -vivulla voit säätää gimbalin kiertoa ja kallistusta. Kopterin oma kamera eli onko kyseessä DV04 vai iLook -kamera, sitä ei voi muuten säätää kuin käynnistää tallennus tai ottaa still -kuva Gear -kytkimellä ( jos piuha on kytketty vastariin ja videolinkkiin )
Tuohon siniseen ruutuun F7 radio-ohjaimessa niin se miksi kuva ei tule niin kannattaa testata tulisiko jollakin toisella kanavalla. Eli säätää videolinkistä eri kanavan ja sitt laittaa saman kanavan F7 radio-ohjaimeen. Jos kuvaa ei tule millään kanavalla ja kytkennät oikein niin todennäköisesti vika on F7 ohjaimessa tai videolinkissä. Niiden numeroiden puuttuminen alareunasta viittaisi vikaan radio-ohjaimessa.
Tuota en aikaisemmin ole kuullutkaan ett QR X350 tulee lennonaikaista dataa ohjaimen näytölle. Hyvähän se on jos näin on, vai ovatko vaan trimmisäätö lukuja :)
-
Kiitos Makke!
Pitää testata illalla tuota kanavan vaihtoa. Milläs kanavan saikaan vaihdettua radio-ohjaimessa?
Joo nuo tunnusluvut viittasivat juurikin noihin trimmisäädön lukuihin, vielä on aloittelijalla termit hukassa ;)
-
Joo, menee ne termit joskus sekaisin kauankin harrastaneilla
F7 radio-ohjaimessa Video Select -valikko. Olikohan sen ekan alla kun mennään valikkoihin.
Täältä näet mitkä asennot tarkoittaa mitäkin video kanavaa numeroina ( selaa sivun alaosaan). http://www.walkera.com/en/showgoods.php?id=1774 (http://www.walkera.com/en/showgoods.php?id=1774)
-
Kiitos Makke taas vinkeistä, tilanne korjaantui loppujen lopuksi akun irti-ottamisella kuntoon.
Uusi haaste ilmaantui nyt illalla viimeisiä sisätestejä tehdessä ennen ulos siirtymistä, eli kopteri ei nouse lähellekään tasaisesti ilmaan, vaan edestä katsottuna vasen takajalka jossa kompassi sijaitsee tuntuu jäävän muita herkemmin maahan muiden telineiden jo noustessa ilmaan ja jokainen arvaa mitä tämä tekee liikkeellelähdölle :/ Olisiko tähän vinkkejä? Mielestäni propellit pyörivät joka kulmassa yhtä vauhdikkaasti, mutta voiko syy olla tuossa kompassissa ja sen painossa suhteessa toisiin kulmiin? Voiko jotenkin järkevästi tasata?
-
Kiitos Makke taas vinkeistä, tilanne korjaantui loppujen lopuksi akun irti-ottamisella kuntoon.
Uusi haaste ilmaantui nyt illalla viimeisiä sisätestejä tehdessä ennen ulos siirtymistä, eli kopteri ei nouse lähellekään tasaisesti ilmaan, vaan edestä katsottuna vasen takajalka jossa kompassi sijaitsee tuntuu jäävän muita herkemmin maahan muiden telineiden jo noustessa ilmaan ja jokainen arvaa mitä tämä tekee liikkeellelähdölle :/ Olisiko tähän vinkkejä? Mielestäni propellit pyörivät joka kulmassa yhtä vauhdikkaasti, mutta voiko syy olla tuossa kompassissa ja sen painossa suhteessa toisiin kulmiin? Voiko jotenkin järkevästi tasata?
saitko tätä ikinä selvitettyä. itselle muodostunut sama ongelma meinaan...
-
Itse trimmaan pikaisesti Walkeran ohjaimen trimmeillä, ennen kun vetäisen kunnolla ilmaan. Näin onpi tasapainoisempi vehje lennättää. Muuttuuko sitten akun paikka tai painopiste, aina hieman joutuu käyttämään trimmejä.
-
Minulla AUX 2 vipu ei toimi, Gimbaalia ei voi säätää ylös/alas vaikka GoPro:n kuva näkyy F7 radiossa.
Onko kenelläkään jotain ehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi?
-
Minulla AUX 2 vipu ei toimi, Gimbaalia ei voi säätää ylös/alas vaikka GoPro:n kuva näkyy F7 radiossa.
Onko kenelläkään jotain ehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi?
Onhan piuhat oikein ja radiosta aktiivisena nupikka? Ja onhan radio lentsikka tilassa ?
Epäilen että on mutta nuo kannatta käydä varmuuden vuoksi läpi.
Omaan kopuun asennettu G-3D gimbali nytten ja uusi kamera kiinni :)
Viikonloppuna siis kuvailua. Tosin PRO:n telineet melko lyhkäiset joten väliaikaisen kikan joutuu tekemään nykyjalkoihin ennenkuin saan tilaamani pidemmät jalat. Tuli tilattua telemetria moduulikin samalla Verkkokauppa.comista joten senkin kun saa alkaa F7 näytöllä vilisemään akun voltit ja lämpötilatietoja, pitää varmaan GPS-sensorikin ottaa niin tuleepa sitten nopeus ja korkeuskin vastaanotettua :)
-
QR-X350:sta on tulossa omat versiot G3-D gimbaalia varten, joissa pidemmät jalat, oikeat johtosarjat ja radion esiohjelmointi ja osassa malleissa on sitten tuo telemetriakin jo sisäänrakennettu, eli ei tarvitse toista GPS:ää taikka telemetriamoduulia erikseen. Tulevat hyllyymme n. 3 viikon kuluttua. Näitä tulee sitten tarvikkeinakin, eli voi päivittää kopterinsa näin helpommin ja edullisemmin.