Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Multikopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: korkki - 30 Kesäkuu, 2014, 10:35:49
-
Morjens!
Aloitteleva hexakopterin rakenteja kaipaa viisampien ja kokeneempien apua!
Kokoonpano:
Tarot T810
Moottorit Tarot 4114-11
ESC Hobbywing Platinum Pro 30A Opto
Naza V2
Futaba T10 J+R3008SB
Kopteri on saatu koottua monien vaiheiden jälkeen, mutta säätöjen kanssa on tullut seinä vastaan. Ongelmana on ilmeisesti etten saa säädettyä kaasun ylä- ja alarajaa. Kun yritän asettaa kaasun rajoja trotthle asetuksella normaali, niin esc:t menee ohjelmointitilaan ja jos yritän samaa trotthle asetuksella reverse niin yläasennosta ja ala-asentoon kaasuvipua laittaessa moottorit kännistyvät. Säätöä olen yrittänyt Futaban vastaanottimelle ja lähettimellä 3 kanavaan esc piuha laittamalla ja ohjelmointiohjeita noudatteen (piippaukset ja tilulei ääniä kuunnellen)
Normaalisti moottoreita käynnistäessä joudun Naza "asetusohjelmassa" käyttämään moottorien "idle speed" asetuksena korkeinta, jotta saan moottorit käyntiin, silloinkin ne käynnistyvät vasta kaasun ollessa 50 % tai yli eli ymmärtääkseni ongelmana on kaasuvivun ääriraja-asetukset?
Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa jo pari viikkoa, mutta tulos on nolla. Netit ja youtubet on selattu läpi, mutta ohjeista ei ole ollut minun tapauksessa apua, joten olisiko mahdollista saada apua Lahdessa tai sen lähialuilla, jotta saisi kopterin ilmaan ennen kuin lumi pukkaa maahan ;)
Pete
-
Outoa kyllä, jossei manuaalin mukaan onnistu :-\. Kaasuhan pitää laittaa alas melko nopeasti, muuten säädin menee kalibrointitilaan.
Onhan sulla radiossa endpointit 100 ja 100 kumpaankin suuntaan ja kaasun trimmi keskellä tai poissa käytöstä?
-
Olen laittanut kaasun nopeasti alas ja end pointit on 100 kumpaakin suuntaan sekä trimmit 0, mutta ei toimi..
-
Mulla on täysin sama kokoonpano joskin eri mankalla (8fg)
Paketti on akkua vaille valmis ja sitten pääsen testaamaan onko itsellä samoja ongelmia.
-
Kerro sitten miten onnistui ja tarvitsitko erikoiskikkoja
-
Voi kyllä johtua myös radion säädöistä. Itsellä Devo:n 10 siinä piti asettaa kaasutikun toinen arvo -125 ei käynnistynyt muuten normaalisti. Nazan ohjelmassa näet meneekö kaasu maksimiin molempiin suuntiin?
-
Itsekkin veikkaan että tuo johtuu aivan täysin mankan säädöistä.. myös katselisin sen nazan calibroinnin kautta että ne menee samassa suhteessa. Ja onhan nazasta siis tehty ohjaimen kalibrointi, sekä onko tuossa mankassa myös sisäinen kalibrointi?
-
Olen kokeillut mankassakin eri end point-arvoilla ja Nazassa menevät ääripäihin. Nazassa myös kalibroitu useamman kerran, mutta ei toimi..
Arpa63: oliko sinulla kaasu täysillä arvo 125 vai kaasu pois?
-
Molemmat, katso nazan ohjelmasta meneekö palkkinosoitin ääripäihin kun liikutat kaasutikkua ääriasentoihin. Arvo on noin 1000.
-
Kyllä ne menee Nazassa ääriasentoihin pelkästään end pointilla 100..arvot melkein kaikissa 998-1000 välillä.
Osaako kukaan suositella jotakin liikettä tai henkilöä Lahden suunnalla joka osaisi katsoa säätöjä? Olisi hirveä polte päästä lentelemään
-
Kyllä ne menee Nazassa ääriasentoihin pelkästään end pointilla 100..arvot melkein kaikissa 998-1000 välillä.
Osaako kukaan suositella jotakin liikettä tai henkilöä Lahden suunnalla joka osaisi katsoa säätöjä? Olisi hirveä polte päästä lentelemään
Mä melkein suosittelisin kokeilemaan toista mankkaa jos on mahollista.. jos esim pystyt tilaamaan toisen ja myymään sitten vanhan. Toki tuonkin saa varmasti toimimaan mutta taitaa olla nopein keino tällä hetkellä. Vaikka joku ihan perus Spektrumin DX8 setti.
Tuo on kyllä outo että miten ne ESC voi mennä ohjelmointitilaan.. kun eikö ne mene nazan kanssa ohjelmointitilaan vain ja ainoostaan sillon kun 1 motti on kytketty nazaan, ja mankka pitää bootata ja käynnistää kaasu tapissa?
Olet tehnyt asetukset esim tämän ohjeen mukaan ? https://www.youtube.com/watch?v=aflee6HG4l4 (https://www.youtube.com/watch?v=aflee6HG4l4)
-
Muun muassa kyseisen ohjeen mukaan. Ei viitsisi hankkia toista mankkaa vielä tässä vaiheessa..
-
Tietääkö kukaan onko Lahdessa tai Helsingissä mitään firmaa joka voisi hoitaa säätämiset? Nyt ei jaksa enää rassata itse!
-
Mulla onnistu escien kalibrointi melko vaivattomasti ilman ongelmia. Jokainen esc erikseen vastarin throttle kanavaan ja mankasta throttlen kääntö reverseksi. Mankasta kaasuvipu ylös multiin virrat päälle ja 2 nopeaa piippausta jonka jälkeen kaasu alas ja kuuluu pidempi piippaus akusta virrat pois ja sama uusiks jokaisen kohdalla. Sen jälkeen kun jokainen on käyty läpi mankasta throttlen kääntö takas normaaliks ja homma selvä. Toivottavasti tuosta saa jotain selvää ja on apua.