Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: 338federal - 26 Kesäkuu, 2014, 14:53:20
-
Kaverin allu 450 tässä säätelin. Koppu on tää allun RTF 450 sport v2. Radio futaba halppis ja purkki se mr toosa. 0-100 pitchi kurvi ja keski tikussa servot 90 ja swashi levelissä ja nolla kulmat lapa eteenpäin. Mutta kun lavan pyöräyttää taakse niin menikö se +1-2 välille. Mikä piru siinä on? Ehkä kaverilla torpin jälkeen meni leparit sekaisin uus ja vanha kun se hiki pääsä ruuvas. Sitä se itsekkin mietti.
Itellä on beastx ja vbarit.
-
Tulee mieleen ettei kopteri ole vaakatasossa pääakselin suhteen. Se että se seisoo jalaksilla, ei tarkoita että pääakseli olisi täysin pystyssä. Tuosta tulee äkkiä se 1 - 2 astetta. Etenkin jos mitataan elektronisella mittarilla, se on niin herkkä että pistää tavallaan yrittämään vähän liikaa.
Toki kannattaa nyt ekana tarkistaa että lepari on suora, samoin pääakseli. Jos ne on kunnossa niin tuo yllä mainittu voi olla syy.
Pistä lapakulmamittari paikoilleen ja pyöritä täys kierros, miten mittari reagoi. Luultavasti tuo ei ole kovinkaan häiritsevää itse kopterin kannalta. Oma kokemus on että mittaamalla saa niin monta tulosta kuin vaan jaksa mitata.
-
Pää axeli on uus ja lepari jos ei vaan vaihtunu vanhaan. Jani78 meinas testailla tässä kun ehtii. Molemmat lavat on kuiten 0 kun on lavat eteen. Juu nyt kun miettii niin alusta ei o 100% suora. Sen näkee lentääkö se.
-
Se ei edes auta jos alusta on tasan vaaterissa, jalakset ei välttämättä pistä kopterin pääakselia pystysuoraan alustan suhteen.
Pistäppä molemmat lavat rinnakkain (kuten peräputken päällä kuljetustuen kanssa) ja pyöritä koko kierros. Jos missään ei harita niin asia on kunnossa, jos jossain harittaa enemmän kuin toisessa paikassa, jossain on varmasti silloin kiero osa.
-
Pistäppä molemmat lavat rinnakkain (kuten peräputken päällä kuljetustuen kanssa) ja pyöritä koko kierros. Jos missään ei harita niin asia on kunnossa, jos jossain harittaa enemmän kuin toisessa paikassa, jossain on varmasti silloin kiero osa.
Ei kiero osa vaan swash vinossa. Ei se lepari pääse pyörimään siellä nupissa pöydällä ku mittailee.
-
Ei kiero osa vaan swash vinossa. Ei se lepari pääse pyörimään siellä nupissa pöydällä ku mittailee.
Joo totta, en taas edes ajatellut että swash vois jo lähtiessä olla vinossa. Jotenkin ajattelin automaattisesti että se on kohdallaan.
Tohtorilla oli jossain ihan kuva hommasta. Sitä tässä muistelen, mutta en muista missä se oli. Pistätkö linkin jos se selventäisi vielä tuota juttua.
-
tuolla: http://www.kopterit.net/index.php?topic=22936.msg224853#msg224853 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=22936.msg224853#msg224853)
vastaus nro#21
-
Joo totta, en taas edes ajatellut että swash vois jo lähtiessä olla vinossa. Jotenkin ajattelin automaattisesti että se on kohdallaan.
Tohtorilla oli jossain ihan kuva hommasta. Sitä tässä muistelen, mutta en muista missä se oli. Pistätkö linkin jos se selventäisi vielä tuota juttua.
Swashi on levelerin kans levellissä. Sepä tässä laitaa pään pyöreälle :o
-
Alusta eli kopterin jalat ei pistä kopteria vaateriin pääakselin suhteen. Ei muuta kuin ilmaan ja jos jotain poikkeavaa näkyy niin korjataan sitten.
Ennen ilmaan nostoa tärinätesti, jos menee läpi niin ei se kippaa.
-
Swashi on levelerin kans levellissä. Sepä tässä laitaa pään pyöreälle :o
no sitte ei jää muuta vaihtoehtoa kun että joku niistä swashin kolmesta ulkokehän armista on vääntyny.
Se levelerihän tulee siihen linkkien tai niiden ulkokehän armien päälle. Jos joku niistä on vääntyny ni se swashihan ei ole sillon "suorassa" ;) eipä sekään välttämättä haittaa jos se ei oo murtunu tai haurastunu. Säätää vaan sen oikeesti suoraan siitä keskeltä katottuna.
Ite en oo mitään levelereitä käyttäny aikoihin ja hyvin ne swashit on saanu ihan silmälläkin suoraan just eikä melkein ku kattelee sitä kuulaa siinä keskellä.
-
Ite oon vetäny lapakulmamittarilla swassin suoraan. Tosin, tässä vaatii toki sitte sen että se pääakseli on pystyssä. Muuten swassi tulee kyllä suoraan, mutta ei pääakselin suhteen vaan ihan *suoraan* suoraan, mikä on sitte eri asia kuin kopterin vaakataso. Eli jos tekee lapakulmamittarilla swassin suoristuksen niin sitte pitää ensin mitata vaikka peräputken päältä gyrohyllystä tai jostain että kopteri on suorassa pöydällä. Ainaki pikku-trexissä pitää laittaa landareitten takaosaan jotain pahvia väliin että se nousee suoraan. Meneehän tuo vähän hifistelyksi noin, mutta tuleepa hyvä :)
-
Edelleen tässä säätö ongelmien kans painin kyseisen kopun kans. Kopu pitää räpättävää ääntä ja
ku tarkoin katsoo niin lavat näkyy kahtena ja ääniki varmaan johtuu siitä? ja senki huomasin että perä ei meinaa pitää.
Viimeksi kun kokeilin torppi oli lähellä kun ilmassa alko kopu yhtääkkiä väpättään. Sain kuiten kopun
ehjänä alas. Uusia osia laitoin melkosesti viime torppauksen jäljiltä myös tuon swassin.
Sellaisenki asia huomasin että virtaa menee jostain syystä enemmän kuin ennen vaikka pelkästään
leijuttelen kun on tuo lennätys opettelu viellä alku vaiheessa.
-
Tarkoittanet tuolla että lavat näkyy kahtena sellaista kahta viivaa joka näkyy leijuttaessa. Toinen lapa kulkee alempana kuin toinen eli näet se lavan piirtämän ringin. Jos kulmat ei ole kohdallaan, kumpikin lapa piirtää oman kehän ja se on se mitä näet. Oletan että tulkitsin oiken ja seuraava on sitten sen mukaan.
Nyt sulla on siis erilaiset lapakulmat lavoissa, toisessa on enemmän tai vähemmän asteita kuin toisessa. Tämä selittää myös tuon räpättävän äänen, tarkka korva kuulee myös lapauran heiton ja se kuuluu juuri noin. Lyhyen kuvauksen perusteella olet jäljillä. Se saa myös purkin tekemään töitä enemmän eli sehän vie virtaa kun lavat päristelee, kuinka paljon on asia erikseen, mutta näin ainakin periaatteellisella tasolla.
Merkkaa toinen lapa tai lavan pidin jollain niin että erotat ne aina 100% varmuudella toisistaan, vaikka emännän kynsilakalla tms. Pyydä kaveri apuun ja selitä mitä pitäisi nähdä kun leijutat kopteria eli se lapaura pitäisi olla yksi ura. Nosta kopteri ilmaan ja pidä siinä niin kauan että kaveri näkee varmasti oikean asian mitä haetaan ja ymmärtää sen. Se todennäköisesti näkee kaksi eri uraa. Tämän jälkeen muuta toisen lavan linkin pituutta ja pidä mielessä mitä teit sille ja kummalle niistä. Sen jälkeen ilmaan ja uusi tarkistus, nyt katsotaan menikö haritus suuremmaksi vai pienemmäksi ja tämän perusteella sitten lyhennetään tai pidennetään samaa linkkiä.
Tuo väpättäminen lienee sellaista nopeaa ja terävää ravistelua. Huono lapaura tekee tuota myös, eli jos nyt on lapaura pielessä, se voi kadota kun säädät kohdalleen. Se kyllä tarkoittaa että sulla on purkissa vahvistus aika maksimissa kun heti alkaa oskillointi kun vähän on joku pielessä. Se harvoin kaataa kopteria eli kuten nytkin, pidä pää kylmänä ja ota alas jos alkaa uudelleen. Mulla tuli sama oskillointi kun lapaura oli pielessä.
Lapakulmamittari, etenkin elektroninen on niin herkkä että sen kanssa menee vaan hermot. Se puoli astetta tulee heittoa itkeseen jo varpaiden asennosta eli älä ota sitä niin kriittiseksi välineeksi. Hae sillä hehtaarille, siihen se on hyvä työkalu, mutta älä edes yritä hieroa jotain puolen aseteen eroa, sitä ei sillä oikeasti saa pois. Siihen vaikuttaa niin paljon kopterin asento, pieni painallus jotta landarit antaa periksi muuttaa tilannetta taas jne.
-
Juuri tuota tarkoitin että lavat näkyy kahtena viivana.
Pitääpä tuon ohjeen mukaan alkaa sääteleen. Kiitokset neuvosta JuhoV
-
Jos sulta löytyy digitaalinen lapakulmamittari niin se on kyllä hyvä varuste lapauran säätöön. Pistät vaan nollakulmat lavoille ja mittaat kummankin lavan erikseen, jos ei tule sama lukema niin sitten ei ole lapaura kohdallaan. Tuon kun säätää pöydällä kohdalleen niin kyllä se yleensä ilmassakin oikein menee. Mutta niinkuin Juho sanoikin, tuossa pitää olla tarkkana ettei mittavirhettä tule jo siitä että landarit joustaa pöydällä ja luetkin mittarista kopterin asennon muutoksen, etkä lapakulman muutosta. Yleensä tuo ei ole kuitenkaan ongelma, jos vaan pidät kopterin tukevalla alustalla ja lavat on aina samassa asennossa mittauksen ajan. Pöydällä säätäessä on paljon helpompi pähkäillä kumpaa lapaa pitää säätää ja mihinkä suuntaan.
Jos lapaura ei lapakulmamittarilla asetu niin sitten lavoissa voi olla jotain vikaa niin että ne joustaa lentäessä epäsymmetrisesti, tai esimerkiksi lepatusakseli ei ole ihan suora. Tai linkkitangot ei ole suoria, tai jokin muu paikka antaa jälkeen ilmassa.
-
Saa ne nolla kulmat mekaanisella mittarillakin kohdalleen.
-
On mulla tuollainen digi mittari Beastx.
Lavat on uudet align 325 HD320ET ja myös lepari+laakerit on uudet.
-
Säätelin nolla kulmat kohalleen 0,0/0,9 astetta. Tuo heitto ei taida merkittävä olla?
Miten nämä lapakulmat olis hyvä olla? Lapa 1 näyttää 8,8 miinusta ja plussaa 8,8 / Lapa 2 11,6 miinusta ja 10,2 plussaa.
Mistä tuo heitto voi johtua?
-
Säätelin nolla kulmat kohalleen 0,0/0,9 astetta. Tuo heitto ei taida merkittävä olla?
Miten nämä lapakulmat olis hyvä olla? Lapa 1 näyttää 8,8 miinusta ja plussaa 8,8 / Lapa 2 11,6 miinusta ja 10,2 plussaa.
Mistä tuo heitto voi johtua?
Nuo eri kulmat viittaa mun mielestä nyt juuri tuon kopterin asennon muuutokseen. Pyörittele roottoria ja mittaaa lapakulmia eripuolilla lapakehää. Jos taas tuo on tosiasia niin mulla loppuu ymmärrys.
Käännä molemmat lavat peräputken suuntaisesti ja pistä tikku keskelle. Nyt pitäisi olla molempien lapojen päiden aika tarkasti samalla tasolla. Jos näin on, pitäisi lapauran olla nyt kohdallaan. Se ihan viimeinen hieronta pitää tehdä siten kentällä. Sen voi hyvinkin saada tarkasti kohdalleen, mutta ei aina.
Samalla kun lavat on putken suuntaisesti, tarkista onko lapojen pään etäisyys toisistaan yhtä suuri kun tikku on ylhäällä ja alhaalla. Jos ne etäisyys on suurin piirtein yhtä suuri, sulla on negaa ja positiivista suurin piirtein saman verran.
-
Illan säädelly ja kokeillu sääskien kera ja nyt alkais lapakulmat oleen kohillaan.
Lapojen ääni muuttu normaaliksi eikä kopu tee mitään ylimääräistä ja virta riittää sen ajan mitä olen
mankkaan laittanu. Pieni räpsäys kävi kun sudenkorento teki lähempää tuttavuutta lapojen kans.
Mitä mieltä porukka on jos vaihtasin tämän mr purkin 3gx purkkiin?
-
Säätelin nolla kulmat kohalleen 0,0/0,9 astetta. Tuo heitto ei taida merkittävä olla?
Miten nämä lapakulmat olis hyvä olla? Lapa 1 näyttää 8,8 miinusta ja plussaa 8,8 / Lapa 2 11,6 miinusta ja 10,2 plussaa.
Mistä tuo heitto voi johtua?
Onko lepari suora?
-
Ainakin oma pro@2 muuttu paljon mukavammaksi purkin vaihdolla, esim perän vägäykset jäi pois. En tosin olisi osannut vielä tässä vaiheessa koulutusta kaivata parempaa, mutta mun mr:ssä oli yhteys katkoksia ja 3gx löytyi ebaysta erittäin sopivasti.
-
Uuden leparin + paljon muuta osaa vaihdoin viime torpin jäljiltä että pitäs se suora olla.
Juu niitä virta katkoksia esiinty muutamia mullakin ku kevät pakkasilla lentelin.
Pitääpä selata ebayta jos itekki sen sopivasti löytäis. Mites se 3gx purkkin saan pelittää
tämän align T6 mankan kans? Tarviiko jotain lisäpalikkaa vai toimiiko ne suoraan keskenään
niinkö tämä mr purkki?
-
Vastarin tarvii ja s.bus piuhalla purkit yhteen. Mulla on molemmissa koptereissa Futaba R2008SB:t vastareina ja multissa R2006GS, mutta tuossa ei ole s.bussia. Voihan ne toki yhdistää ilman s.bussiakin mutta tuo on helppo ja siisti.