Kopterit.net
Multikopterit => Moottorit, noparit ja akut => Aiheen aloitti: Jumusa - 21 Kesäkuu, 2014, 18:52:44
-
Yksi akku tuntuu olevan rikki. Ollut vuoden alusta asti käytössä eikä akussa näy mitään jälkiä. Normaalisti lataan balanssoituna 1C:nä ja tämän akun kohdalta viimeksi lataus päättyi 2 tunnin jälkeen laturin turvakatkaisuun ajan osalta. Normaalisti lataa tunnissa täyteen. Tänään huomasin että yksi sivu pullottaa ja ajattelin kokeilla vieläkö toimii ja löin akkutesterin kiinni. Näytti kaikille kennoille yhteensä 15.2 ja kun alkoi näyttämään 1. kennoa niin se meni sekaisin. Laturilla tarkistin aiemmin että internal resistance oli kennoilla jotain 5 luokkaa. En uskalla enään tuota käyttää, niin kysymys kuuluu mitä tuolle pitäisi tehdä? Missä säilytetään ja miten hävitetään?
-
Ohjeet löytyvät täältä: http://www.kopterit.net/index.php?topic=19471.msg225030#msg225030
(http://www.kopterit.net/index.php?topic=19471.msg225030#msg225030)
-
Miksi lopuksi suolaveteen?
Eikö sen voi viedä ihan paristokierrätysastiaan kunhan on tyhjä ja vaikka varmuudeksi johdot yhteen teipattuna ettei itekseen lataudu? Näin menee kierrätykseen ja raaka-aineet tulevat talteen.
-
Suolavesi johtaa sähköä ja tyhjentää LiPon täydellisesti jopa päivässä. Ehkä tuo pari viikkoa on enemmän kuin tarpeeksi. Juu ja on normaalia että vedessä näkyy reaktioita. Suolaa muuten ei kannata unohtaa laittaa.
Oikosulku saattaa kuumentaa ja sytyttää LiPon palamaan, jos kennoihin on jäänyt virtaa jäljelle.
Asiasta on paljon keskustelua eri foorumeilla ja pikaisella vilkaisulla akkujen valmistajatkin ohjeistivat tekemään näin. Käytäntö varmistaa täydellisen purkautumisen.
-
Suola toimii hyvin jäähdytettynä vastuksena. Totta.
Samalla se vesi muuttuu (muistaakseni) vedyksi ja hapeksi. Lisäksi jos lipo on kuorestaan rikki, vapauttaa se ilkeitä kaasuja.
Itse joskus kokeilin tuota suolavesitaktiikkaa ihan kokeilunhalusta. Jos laittoi kennot ehjänä, syöpyivät niiden navat ja tämän jälkeen purkautuminen oli luonnollisesti kohtalaisen hidasta. Tuo purkuteho riipppuu vedessä olevien napojen pinta-alasta.
Jos kennon laittoi veteen kuori rikottuna oli reaktio aika nopea. Vesi myös lämpeni ja kaasut tuoksuivat ikävältä.
Lisäksi käteen jäi tympeä märkä klöntti >:(
Ja mihin sen myrkkyveden sitten kaataa...
Kukin tyylillään. Itse suosin omaani. Ensin varmasti tyhjäksi ja sitten navat yhteen.
-
Ise puran loppun käytetyt akut 12V polttimolla tasausliittimestä.
Hyvin on tyhjentynny!
Sitten kierrätykseen siinä toivossa, että ottavat raakaaineet talteen.
-
LiPot eivät sisällä myrkyllisiä kemikaaleja.
-
Lisäksi litiumilla on mielialaa tasaavia vaikutuksia.
Emmää silti niitä nälkääni popsis tai niitä kaasuja hengittelis joita suolavedessä ollessaan kehittävät 8)
-
Ei koko akkua silti tarvitse hävittää jos vain yksi kenno on pimeänä. Pakka auki, viallinen kenno pois ja lopuista kennoista uusi paketti. Edellyttäen siis että keksii sille jotain käyttöä.