Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Nyki - 20 Kesäkuu, 2014, 16:55:16
-
Jos vaikka säätövinkkejä, havaittuja ongelmia ja niiden ratkaisuja kerääntyisi?
Itselläni melkein vakiolaite, Devo F7, G2D Gimbal ja Gopro.
Potkurit on tällähetkellä 9iMod
F7 oli minulle virhehankinta ja sen videonäyttö onkin jo poistettu käytöstä. Tilalla hieman isompi näyttö paremmalla videovastaanottimella.
Kevättalvesta alkaen kertynyt seuraavia kokemuksia...
Olisiko näistä tiedoista jo jollekulle jotakin iloa.
- Kun alhaisen jännitteen varoitus tulee, tulee kopterikin alas kuin kivi, RTL ei tässä tapauksessa toimi.
Jenkeissä ja Ausseissa havaittu sama asia, joten ratkaisuna poistaa Failsafe käytöstä akkujännitteen osalta
FS_BATT_ENABLE,0 (Oletuksena 1)
Joidenkin tietojen mukaan tuo ei vielä riitä, vaan tarttis myös hiukan tinailua.
Oma kokeilu vielä kesken, kun ei ole tullut lennettyä yhtään akkua tyhjäksi ensimmäisen ongelman jälkeen ;) Timer 10min
- Barometri ei aina ole luotettava.
Itse havaitsin kylläkin täysin toisenlaisen kokemuksen.
Pöydältä lentoon ja RTL toi alas. Moottorit sammui pöydän korkeudella, pöydän vieressä. Oikein hyvä barometri.
Muualta tullut kokemuksia, että saattaisi moottorit sammua missävaan 0-9 metrin korkeudella RTL tilassa.
Varautumisena tähän voi muuttaa oletusasetuksen
RTL_ALT_FINAL,0 (0=Laskeudu) arvoon
RTL_ALT_FINAL,300 (Hover/Loiter 300cm) ja siitä sitten kytkimen asennon vaihdolla manuaalisesti alas.
Arvoa voi muuttaa oman maun mukaan.
Laitehan tulee kotiin suoraa reittiä, puita väistelemättä.
Ensin kopteri nousee korkeudelle RTL_ALT,0 (Oletus taisi olla 1500 eli 15M) ja laskeutuu mahdollisimman tarkasti pystysuoraan alas.
Nollalla se lentää takaisin sillä korkeudella missä oli RTL aktivoituessa. :) toivottavasti.
LAND_SPEED,32 (Oletus 50)
Kuinka nopeasti kopteri laskeutuu viimehetkinä. cm/s.
Hiukan paremmin hallittavissa minun mielestäni, kun tulee oletusta hitaammin. ;)
Ja kun lennetään 2,4Ghz radiolla, niin wlania ei kannata käyttää Goprossa.
Lauttasaaressa tuli oma kopu tonttiin sen vuoksi.
Sitten... lentoonlähdössä tuo on kameran kanssa etupainoinen, enkä ole vielä saanut ihan lopullista säätöä kohdilleen.
Mutta säädöt ovat jo ratkaisevasti erilaiset, kuin tehtaalta tullessaan keväällä...
Kun alkaa MissionPlannerin kanssa säätämään, niin saa varautua pahimpaan, mutta saa silti parasta.
Aina ensin varmuuskopio omista asetuksista uudella nimellä, joka kerta.
Jokaisen muutoksen jälkeen tallennus. Muuten voi pompata jostakin yhtäkkiä esiin joku vanha automaattitallennettu arvo.
Ei vertailuja parametrien kesken, tai ne saattaa olla keskenään sekaisin vertailun jälkeen jne jne.
Write käskyllä arvot kopteriin ja sen jälkeen vielä tarkastamaan onko ne säilyneet oikeina.
Tässä alkua, mitäs muilla olisi mielessä?
Hauskaa Juhannusta !! :P
-
Ainiin... videopätkiä löytyy juutuupista, tässä yksi
http://www.youtube.com/watch?v=kchglsdIyvU#ws (http://www.youtube.com/watch?v=kchglsdIyvU#ws)
ja toinen
http://youtu.be/Bbj9C4Pnkto
(http://youtu.be/Bbj9C4Pnkto)
.
.
.
-
Tämä olisi sittenkin kuulunut tuonne "Asetukset, säädöt ja vinkit" osioon :-[
Ehkä ylläpito siirtää..
Hieman harmaita hiuksia aiheuttanut ominaisuus oli se, että kun Stabilize - tilasta siirtyi nousun jälkeen GPS, eli Loiter - tilaan niin kopteri pomppasi. Ei se vielä mitään, mutta toisinpäin moottorit miltei sammuivat ja kaasua sai antaa nopeasti lisää.
Asetus on kopterikohtainen, minulla ominaisuus poistui näillä arvoilla:
Vaihto tilasta toiseen sujuu huomaamatta. Throttle Hover oli 500, nyt 540.
Parametrilistassa loppupuolella THR_MID,540
Kuvassa MissionPlannerin Basic Tuning-osassa keskimmäinen asetus.
(https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204158308142555&l=121fbf8020)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204158308142555&l=121fbf8020 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204158308142555&l=121fbf8020)
-
Laitoin kanssa arvoksi tuon 540 ja se auttoi leijuntaan. Aikaisemmin alkoi hetken päästä itsekseen vajota alaspäin.
Äsken kävin kuvaamassa yhtä kirkkoa ja tuolla arvolla ei gps leijunnassa enään korkeus muuttunut :)
-
Leijunnasta ihan sama kokemus :)
Muuten mulla tuli juuri äsken pieni takapakki tuon asetuksen kanssa...
Reilun viidentoista minuutin kuvauslennon jälkeen kaasua sai yllättäen antaakkin oikein reilusti, siirryttäessä stabilize tilaan.
Pitänee jatkaa varovaisia kokeiluja 8)
Ja tällähetkellä mulla on tuulessa paikallaan leijutettaessa yaw wobblea, eli kameran kuvasta näkee kopterin kääntyilevän edestakaisin oikealle ja vasemmalle.
Se on taas toinen asetus, mutta vielä en tiedä pitääkö arvoa pienentää vai kasvattaa.
Leijunnan korkeudenhallintaa voi myös yrittää parantaa Extended tuningista löytyvää arvoa
Altitude Hold kasvattamalla.
Vakiona se saattaa olla 3.8000 ja kun sitä on liikaa, alkaa kopteri hiukan hyppimään tai "nypyttämään"
Tuossa meikäläisen arvoja, osa ehkä jo liian "tiukalle" vedettyjä.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204158363583941&l=21de7f8283 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204158363583941&l=21de7f8283)
-
Itse asiassa mullakin on tuulessa havaittavissa vastaavaa. Ei kovin suurta mutta kuitenkin.
Pitääkin katsoa mikä arvo siinä mulla on.
-
Ensimmäisellä testillä vaikuttaisi siltä, että Yaw wobbleen auttaisi
Rate Yaw P - arvon pienentäminen. Kuitenkin vasta ensimmäinen testi ja erilaiset tuuliolot kuin aiemmin...
Jonkinlainen videokin tuli yli menneen ukkospuuskan takapuolesta.
Yritin saada videota jo sen tulosta, mutta ei saanut GPS:ää lukittumaan taas mihinkään satelliittiin.
Tuo on kanssa asia mitä pitää selvittää.
Nykyaikainen GPS-siru ei voi olla noin epäherkkä ja kun piuhatkin on kunnossa, täytyy vian olla asetuksissa.
Ilmanpaine taisi lyhyen lennon aikana muuttua oleellisesti, kun RTL:n olisi pitänyt tuoda kopteri kolmeen metriin.
Se kuitenkin kävi kymmenessä sentissä... Hieman liian lähellä maata.
Videon muokkaus käynnissä.... hidasta hommaa :(
-
Walkera julkaisi uuden firmwaren, 1.2
Päivitin ja kokeilin, en huomannut juuri eroa.
Ennen sitä GPS alkoi kenkkuilemaan.
Ei saanut lukitusta satelliitteihin lainkaan.
Kokeilin uuttakin gepsua ilman tulosta.
Avuksi tuli firmwaren asentaminen uudestaan (silloin oli vielä versio 1.1) ja ilman mitään välivaiheita ulos, normaali lentoa edeltävä kalibrointi, gepsin lukituksen odotus ja ilmaan :)
Kaikki asetukset säilyy ennalaan, eikä mitään kummempia operaatioita tarvita.
Näyttääkin siltä, että ainakin jos MissioPlannerilla säätelee tiheästi, tuo gps ongelma uhkaa jossakin vaiheessa.
-
Pro:n fyysiseen virittelyyn löytyy vinkkejä mm. tuolta:
https://www.facebook.com/groups/711455455567160/ (https://www.facebook.com/groups/711455455567160/)
Viimepäivinä kaikki on ollut jotakuinkin kunnossa oman laitteen osalta.
Säädöt jokin verran lieventyneet ja tasapainoa haettu siirtämällä akkua taakse.
-
GPS lopetti jälleen kerran vastaanottamisen, joten vaihdoin FW versioksi takaisin 1.0.
Jotakin perää 1.1 ja 1.2 FW:n ongelmista gepsin kanssa ilmeisesti on, koska nyt ottaa huomattavan nopeasti satelliitit kiinni ja antaa jopa 7 vilkausta ledeillä. Sitä ei uudemmilla firmwareilla tapahtunut kai koskaan.
PID säädöt laimenee....
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204438042295734&l=fcd17a72c7 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204438042295734&l=fcd17a72c7)
Minkäslaisilla arvoilla muut lentelevät?
-
Olettako kattonut mikä teillä on akun kapasiteetti "when full"!?
Mulla oli 3300 vaikka alkuperäinen akku on 5200! Muutin asetuksen 5000.
Löysin hyvän linkin jos joku haluaa telemetria ja OSD tietoa realiaikaisena walkerasta. Vaatii hieman kolvausta ja pari lisä "palikkaa"! Ite ajattelin täs jossain vaiheessa kyl lisätä omaan walkeraan ainakin ton OSD:n
http://www.dronetrest.com/t/adding-telemetry-to-the-walkera-qr-x350-pro/397 (http://www.dronetrest.com/t/adding-telemetry-to-the-walkera-qr-x350-pro/397)
-
OSD saatu lopultakin paikalleen ja hyvin toimii ainakin kotona pöydällä. Tieto hyvin näkyvissä fatshark:ssa ja erillisellä näytöllä! Viel pitää käydä testaan miten toimii lennettäessä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Hienosti OSD toimi käytännössä. Kaikki tieto näkyi hyvin laseista. Eli jos tykkää lennellä FPV:llä niin suosittelen!
https://vimeo.com/107619389 (https://vimeo.com/107619389)
-
Moi!
Itsellä qr x350 pro, g2d + ilook, devo F7. Viimeisen kolmen lennon aikana kun olen käyttänyt tuota "kotiin paluu" toimintoa, kopu laskeutuu kyllä ihan siististi, mutta sitten juuri maakosketuksen tapahtuessa kopteri keikahtaa katolleen. Eikä kopteri edes ota mitään kovin suurta pomppua vaan se kyllä ihan voimalla kääntää kopterin ympäri. Nyt siis kolmesti peräkkäin sama ilmiö. Mistähän tuo voisi johtua? Onko se ok, että kaasutikku on keskellä myös laskeutuessa? Vai onko sillä merkitystä?
-
Pitänee myös tutkia oman kopun asetuksia tarkemmin...
Vai olisko jollakulla heittää vinkkiä... siirtminen stabiili tilasta alt holdiin ok. Siirtyminen alt holdista auto modeen myös ok. Mutta sitten kun ajelee itsekseen lenkkiä jossa vaikka 10 wp:tä niin kulkee kuin kenguru eli muilla akseleilla meno vakaata mutta ylös alas pomputtaa reilusti sekä nopeasti. Jos wp pisteiden väli vaikka 10 metriä niin kulkee välin noin 5 pompulla joiden korkeus noin metri. Pimeässä aika villin näköistä menoa. Pitää koittaa kuvata tuo jos en saa säätöihin...