Kopterit.net
Multikopterit => Flight controllerit => Aiheen aloitti: Jazmanaut - 17 Kesäkuu, 2014, 12:00:19
-
Hyvää päivää kopterineitsyen taholta.
Olen tässä kasailemassa enimmäistä quadiani, missä netti on ollut suurena apuna.
Tarkoitus olisi tehdä ensin halvalla, jotta pääsee makuun ja sitten päivittää sitä mukaa, kun nälkä, ja syvempi ymmärrys kapineitten
sielunelämästä kasvaa.
Eniveis, lentokontrolleriksi päädyin tilaamaan kiinankaupasta Zerotecin YS-S4 kikottimen, vaikkakin moni suositti Nazaa.
Kas kun edellisessä tulee sadan euron hintaan enemmän ominaisuuksia, kuin nazan kevytmalleihin ja videopätkien perusteella
sen pitäis olla vakaampikin.
Oheisesta linkistä, kun valkkaa "features" välilehden, niin näkyypi faktaa:
http://www.zerouav.com/en/Product/chanpinxilieyi/804.html (http://www.zerouav.com/en/Product/chanpinxilieyi/804.html)
Onko kellään kokemuksia moisesta mokkulasta? Uhka vai mahdollisuus?
-
No sitäpä juuri. Tuota hetken mietin RCG:n infon pohjalta, se S4-V2 on uusi malli. Ominaisuudet kivat eikä hinta paha. Mutta suht uusi eikä paljon käyttäjiä, niin ei tiedä onko hyvä. Eikä tainnu olla open sourcea.
-
Varmaan leijuu ihan kivasti, mutta itse lentämisen opetteluun olis paljon parempia, halvempia sekä fiksumpia vaihtoehtoja tarjolla...
-
Varmaan leijuu ihan kivasti, mutta itse lentämisen opetteluun olis paljon parempia, halvempia sekä fiksumpia vaihtoehtoja tarjolla...
Miten, kuinka, miksi ja mitä?
Itse just ajattelin, että hyvä vakaus ja kotiin käskemisen mahdollisuus olis hyvä olla heti alussa. Ja kun osaaminen karttuu, niin tuon pohjalle voi sitten perustaa vähän järeämpää kameranroikotus kalustoakin.
-
Vakaus opitaan korttia sekä radiota säätämällä. Hyvät kortit on helppoja säätää ja oppii idean mikä vaikuttaa mihinkin. Esimerkiksi Nazalla ei opi juuri yhtään mitään. Se lentää kunhan on vaan lähes sinne päin. Lentämisen treenaaminen kannattaa aloittaa ihan perus ilmaan nostoista, ilmassa liikuttelusta, kopun kääntämisestä eri kulmiin ja yrittäen pitää sen hallinnassa. Laskeutumisesta ja taas uudestaan ilmaan nostosta. Ei niin että nostetaan ilmaan ja lähdetään heittelemään pitkin poikin ja KUN lähtee käsistä, lyödään gepsi päälle ja toivotaan että tulee takaisin. Noihin gepseihin ei vaan ole luottaminen ja pahimmassa tapauksessa juuri se aiheuttaa ongelmia sekä kopterin karkaamisia. Tuosta softasta ei ole mitään hajua, mutta jo Nazalla on ollut ongelmia tuon gepsin kanssa.
Itsellä otti koko lentäminen vaan takapakkia kun ostin Nazan gepsillä. Sillä ei vaan oppinut juuri mitään kun gps modessa lentäminen oli niin houkuttelevaa ja helppoa. Pystyi räiskimään ihan miten vaan ja kun päästi tikuista, pysähtyi paikoilleen. Vasta kun tajusin hommata KK2.0:an, alkoi oppimaan lentämään OIKEASTI. FPV:tä oli naurettavan helppoa lentää Nazalla ja vieläkin muistaa kuinka reisilleen meni ekat yritykset KK:lla. Nyt taas ei tulis mieleenkään lentää Nazalla jotain FPV:tä...
-
Flite Test on just tehnyt hyvän infopaketin miten lähteä liikenteeseen ja kuinka treenailla multin lentämistä. Erittäin hyvä pätkä ja allekirjoitan jokaisen jutun tuossa.
www.youtube.com/watch?v=6btEFJJD4_o#t=924 (http://www.youtube.com/watch?v=6btEFJJD4_o#t=924)
-
Vakaus opitaan korttia sekä radiota säätämällä. Hyvät kortit on helppoja säätää ja oppii idean mikä vaikuttaa mihinkin. Esimerkiksi Nazalla ei opi juuri yhtään mitään. Se lentää kunhan on vaan lähes sinne päin. Lentämisen treenaaminen kannattaa aloittaa ihan perus ilmaan nostoista, ilmassa liikuttelusta, kopun kääntämisestä eri kulmiin ja yrittäen pitää sen hallinnassa. Laskeutumisesta ja taas uudestaan ilmaan nostosta. Ei niin että nostetaan ilmaan ja lähdetään heittelemään pitkin poikin ja KUN lähtee käsistä, lyödään gepsi päälle ja toivotaan että tulee takaisin. Noihin gepseihin ei vaan ole luottaminen ja pahimmassa tapauksessa juuri se aiheuttaa ongelmia sekä kopterin karkaamisia. Tuosta softasta ei ole mitään hajua, mutta jo Nazalla on ollut ongelmia tuon gepsin kanssa.
Itsellä otti koko lentäminen vaan takapakkia kun ostin Nazan gepsillä. Sillä ei vaan oppinut juuri mitään kun gps modessa lentäminen oli niin houkuttelevaa ja helppoa. Pystyi räiskimään ihan miten vaan ja kun päästi tikuista, pysähtyi paikoilleen. Vasta kun tajusin hommata KK2.0:an, alkoi oppimaan lentämään OIKEASTI. FPV:tä oli naurettavan helppoa lentää Nazalla ja vieläkin muistaa kuinka reisilleen meni ekat yritykset KK:lla. Nyt taas ei tulis mieleenkään lentää Nazalla jotain FPV:tä...
Miksi pitää aina opetella vaikeimman kaavan kautta ja palata kivikaudelle. Kun kerran on autokin keksitty niin miksi pitäisi hevosella kulkea. Sen lentämisenhän pitää nimenomaan olla helppoa. Sitä vaan aina kiehahtaa kun lukee jonkun idealistin suuria ajatuksia joilla ei ole nykypäivän kanssa mitään tekemistä. Joku tietenkin sanoo, että sen takia pitää opetella jos laitteet pettää. Jos tuo Naza tai joku muu järjestelmä alkaa sekoilla niin siinä ei auta minkään tasoinen lentotaito, kun koneen aivot ei reagoi mihinkään.
-
Noissa gepsien sekoamisissa on juuri auttanut se että heittää manual tilan päälle. Sillä pystyy estämään kopterin, sekä satojen eurojen pois lentämisen horisonttiin. Näitä on tapahtunut yllättävän paljon.
Jos osaat ajaa autoa, osaatko ajaa rallia? Ehkä körötellen, mutta homma on mielekästä vasta treenaamisen ja sen kautta että ymmärtää mitä pitää tehdä. Saat kyllä kopun heti ilmaan ja leijumaan käyttäen aivojen kaikkia ominaisuuksia, mutta ainakin omasta mielestä kopteria pitää lentää lennättäjän eikä antaa kopterin aivojen lentää.
-
Miksi pitää aina opetella vaikeimman kaavan kautta ja palata kivikaudelle. Kun kerran on autokin keksitty niin miksi pitäisi hevosella kulkea. Sen lentämisenhän pitää nimenomaan olla helppoa. Sitä vaan aina kiehahtaa kun lukee jonkun idealistin suuria ajatuksia joilla ei ole nykypäivän kanssa mitään tekemistä. Joku tietenkin sanoo, että sen takia pitää opetella jos laitteet pettää. Jos tuo Naza tai joku muu järjestelmä alkaa sekoilla niin siinä ei auta minkään tasoinen lentotaito, kun koneen aivot ei reagoi mihinkään.
No tähän voi nyt vaikka todeta, että sen takia kun se gps-avusteisesti lentävä härveli ei tule takaisin vastatuuleen koskan kortti rajoittaa max. nopeutta / kallistuskulmaa ja vekottimen teho ei riitä tulla takaisin. Manuaali modessa multin kallistus 80 asteen kulmaan ja lämä tiskiin niin jo alkaa tulla vastatuuleen. Jos et tätä tee niin se on menetetty multi sitten kuten vaikka tuolta lost and found osiosta voi lukea. Ilman harjoittelua se on läjä romua kun ei pysty lentämään aggressiivisesti ilman satavarmaa tonttausta
Joten joo, kivoja apuvälineitä nuo hienoudet ovat, mutta juurikin apuvälineitä. Valitettavasti hätähousulle joutuu toteamaan, että ne perusteet on ihan hyvä osata niin ei käy hassusti kun apuvälineet toimivat päin honkia / eivät pysty händläämään tilannetta
Kyseistä autopilot järjestelmää en lähtisi ostamaan ensimmäiseen multiin. Kellään ei ensinnäkään taida olla kokemusta kyseisestä järjestelmästä, joten aloittelijalle ei välttämättä kovin helpolla löydy apuja muilta täältä. Toisekseen tuo vaikuttaa täysin UAV-järjestelmältä jolla ei välttämättä kannata lähteä liikkeelle koska järjestelmän mahdolliset temppuilut täytyy osata jollain asteella händlätä joka ei täydeltä aloittelijalta onnistu. Toki jokainen tekee niin kuin haluaa. Voihan tuokin järjestelmä multissa lentää ihan kivasti ilman mitään ongelmia jos sitä ei koskaan äärirajoille vie ja hyvä tuuri käy
Ei mulla muuta.
-
Hyviä pointteja ja neuvoja. Minä kiitän ja kertoilen sitten vastapalloon kokemuksia.
Ja tuo video oli kovasti valaiseva. Pitää treenata vielä enemmän tuolla pikkukopterilla.
Tää on just vähän tällasta, kun nälkä on, tietoa ei juuri mistään ja internet on ainoo ystävä asiassa.
Yks sanoo toista ja toinen kolmatta. Sitten on tehtävä puolisokkona päätöksiä ja kiivettävä puuhun jotenkin päin.
-
Ei se Nazakaan ihan niin paska ole mitä toiset väittää. Hyvin on isommatkin laitteet ilmassa kestäneet, tosin itse käytän gps-modea melko harvoin.
Toiset vetää apinarallia, toiset koittaa saada vaikka vahingossa kelvollisen valokuvan ylhäältäpäin.
Luulis nazankin manuaalimodella fpv:hen taipuvan, ainakin mulla on riittänyt meno ihan omiksitarpeiksi.
Se kuuluu Old School meininkiin tuo manuaalilla lentämisen opettelu, mutta nykyään mennään siitä missä aitaa ei ole ollenkaan :)
-
Luulis nazankin manuaalimodella fpv:hen taipuvan, ainakin mulla on riittänyt meno ihan omiksitarpeiksi.
Kyllä sopii. Attitude tilassa pitää vakaana ja menee sinne minne käskee. Putkua vaan ei ole Atti tilassa käytössä niin paljon kun manual tilassa. Gps tilassa on ärsyttävää että lyö "jarrua" samantien kun haluaa heti pysäyttää multin. Tuo rajoitettu säätäminen tulee itsellä vastaan. Tarvii säätää myös kuinka monta astetta sekunnissa kopu kieppuu. Mutta ihan hyvä Naza on. Naze on vaan parempi 8) ;)
-
Mulla ei edes ole gps:iä tuossa fpv TBS Discossa, tarttuis vaan oksiin moinen härpäke :)
-
Mulla ei edes ole gps:iä tuossa fpv TBS Discossa, tarttuis vaan oksiin moinen härpäke :)
Huono tekosyy! Tarttuuhan se fpv antennikin! Eikä sitä gps-modulea ole pakko laittaa 10cm tikun päähän! ::)
-
Huono tekosyy! Tarttuuhan se fpv antennikin! Eikä sitä gps-modulea ole pakko laittaa 10cm tikun päähän! ::)
Niin, toisaalta saattaa olla tekosyy tuo selitys, muistaakseni oli niin, että 1.3Ghz videolähetin plokkasi gps signaalin.
Sittemmin siirryin takas 5.8Ghz:n käyttöön, enkä kokenut gps modea tarpeelliseksi.
Mutta, mitäpä tässä enempiä selittelemään, jokainen vetää tyylillään :D
-
Hyvin pysyi aiheessa ;D
-
Nyt on pakko kysyä miksi pitää lähteä välittömästi ajamaan rallia? Miksei opettele ensin köröttelemään pihatiellä? Miksei niitä gepsejä sun muita voisi käyttää apuna siinä lentämään opettelussa? Okei, huonolla tuurilla se laite haluaa lähteä kaukaiseen kotimaahan ja sen saa pelastettua vain vaihtamalla manuaalimodeen, mutta miksei niin voi tehdä vaikka olis orientaatioita sun muita harjoitellu juurikin gps:n avulla? En ole huomannu kenenkään sanovan samaa 3d koptereihin myytävistä purkeista, joissa on joku rescue toiminto.
Jos se laite haluaa karata gepsillä ja joutuu vaihtamaan ensimmäistä kertaa manuaalille, on se oppimiskäyrä vaan huomattavasti jyrkempi. Mun mielestä tässä täytyy vaan tiedostaa kunkin lentotilan riskit ja suhteuttaa toimintansa sen mukaan, muuten kukin harjoitelkoon niinkuin haluaa. Ja kyllä sen manuaalitilan autuuden ehtii löytää myöhemminkin, kun oikeasti alkaa lentämään.
Terveisin jugurttimainoksen valkopartainen vanha ukko. "Katos juippi, tämä on nykyaikaa." ;)
-
Noi automaatit yleensä hommataan siksi ettei tarvis opetella mitään. Luotetaan mainospuheisiin että tulee takaisin kun napsautat lähettimestä namiskaa. Mut jokainen lentää tietenkin omalla tyylillään...
-
No onhan se kivaa ajaa ihan päättömästi ja vetää vivusta GPS päälle ;D Tietty täytyy myös osaa ajaa manuaalilla. En itse ole kertaakaan nostanut multia muulla kun manuaalilla. Jotenkin täytyy olla kahvassa kiinni aina . En lähe jeesustelemaan kun kuitenkin tuon CP kopujen 3d puolen miehiä ainakin luonteeltani.
-
Jos tulee hyväkin keskustelu, niin tän aiheenhan voi sit splitata :)
Eniten se huolettaa, että luotetaan sokeasti tekniikkaan eikä ymmärretä ettei vielä eletä vuodessa 2030. Henkilö- ja omaisuusvahingot tulee eteen jos riskienhallinta pettää, riippuen sitten vähän millä lentää.
Luulen että joku varsin säyseä gps-pohjainen lentomoodi voisi hyvinkin olla paikallaan juuri siihen suuntien opetteluun minkä jinx mainitisi. En tiedä miten muuten, ensimmäistäkään gps:ää käyttävää kopteria en ole vielä saanut viritettyä. Tuolla mikek:n filosofialla olen kyllä oppinut lentämään, ja se nyt ainakin todistetusti toimii tähän asti ;)
Jazmanautille suosittelen lisää harjoittelua sillä pikkukopterilla. Oikeasti kestää kuukausia ennen kuin niistä alkaa todella kasvaa ulos.
-
Noi automaatit yleensä hommataan siksi ettei tarvis opetella mitään. Luotetaan mainospuheisiin että tulee takaisin kun napsautat lähettimestä namiskaa. Mut jokainen lentää tietenkin omalla tyylillään...
Pitääsköhän munkin ostaa joku 500 euron fbl-purkki josta löytyy rescue mode tuohon cp-kopteriin. Kopteri siis pysyy juuri ja juuri hoverissa paikoillaan nykyään. Rescue moden kanssa voisi sitten yrittää voltteja! Sitten aina kun homma menee vituiksi (mitä se menee aina kun ylitetään omat taidot) niin naps rescue mode käyntiin ja purkki hoitaa homman kotiin! Sanotaanko näin että kuulostaa omaan korvaan ihan hemmetin typerältä lähteä tuolla mentaliteetilla liikkeelle ;D
Eihän me vielä kauaksi olla karattu aiheesta? ::)
-
Se on eri asia sanoa aloittavalle kopteristille, että käytä pelkkää manuaalia ja tee romua, kuin kertoa mitä mahdollisia tekniikan puolen riskejä on lentää gps:llä. Jos hommaa aloittaessa jostain apua saa, eikö se silloin kannata hyödyntää?
Ja ei tosiaan eletä vielä vuodessa 2030, mutta ei eletä myöskään vuodessa 1930. Jos lompakko kestää 500 euron purkin kopteriin ja tuntuu siltä, että haluaa torppeja sellaisella säästää, niin mun mielestä antaa mennä vaan.
Kuten aiemmin sanoin, niin eri lentotiloilla on erilaiset riskit. Niitä pitäis mun mielestä korostaa, eikä sitä, että kuljetaan samaa tietä kuin on aiemmin kuljettu. Jokainen tekee omat valintansa, yksi opettelee manuaalilla, toinen pitää typeränä holhouksena ja napsauttaa gepsin päälle. Voihan sieltä kopterista pettää joku ruuvi tai kiinnityskin ja sen takia tulla alas.
Tässä vaiheessa pitää varmaan sanoa, että disco lentää pääasiassa attilla, minih pelkästään manuaalilla. Discossa on gps, mutta tarve sille on todella vähäistä, lähinnä yhteyden katkeamisessa rth:n toivossa. Annetaan kuitenkin ihmisten harrastaa niinkuin parhaaksi katsovat. Korostetaan ennemmin sitä muuta puolta, kuten turvallista paikkaa, jos jotain pieleen menee. Ne asiat on kuitenkin samoja, riippumatta lentotilasta...
-
No mielipiteitähän tässä kysyttiin ja niitä aika laajasti onkin esitelty. En minäkään täällä ole sanonut, että täys autopilotti järjestelmä aloittelijalle on täysin väärä valinta. En vain suosittelisi moista ja mielestäni yksinkertaisemmallakin voisi lähteä liikkeelle :P
Aloittaja voi ihan itse tehdä valinnan vastausten perusteella ;)
Ja ei, en osta sitä bavariaania vaikka jostain taikoisikin ylimääräistä rahaa ;D Harjoittelen hieman rauhallisemmin ennemmin :)
-
Koptereissa paras tapa oli lähteä simulla/mcpx:llä. Vois kuvitella että näissä laitteissa sama homma. Ite oon aatellu että lentäviä koneita lennetään aina ite mutta GPS jne avut on kivoja "työkaluja" jotka kytketään joissakin tilanteissa käyttöön. FPV lentelyissä ei tarvi mitään apuja. Kuvaus hommissa Atti mode parantaa selvästi videoiden tasoa. GPS on kans joihinki tilanteisiin hyvä lisä.
-
Arvostus palstan käyttäjiä kohtaan on heti korkealla: Hyvää ja perusteltua väittelyä puolesta ja vastaan.
Mun tarkoitukseni on toki ihan opetella lentämäänkin sitä vehjestä, mutta pääosin olen hommaamassa multikopteria
a.) Koska ilmakuvaus kiinnostaa ja b.) Koska tykkään rakennella, näperrellä ja oppia uutta.
Ko. 100€:n kontrolleriin päädyin siksi, että voin alussa helposti keskittyä "vaivatta" ensimmäiseen, eikä oppimis käyrä ole niin jyrkkä, ennen kuin
ekat kuvat ovat hallussa ja kun ko. vehje vaikuttaa tosiaan sen verran monipuoliselta, että siihen saa myöhemmin kimbaalit yms. kiinni ja
sillä taipunee myöhemmin mahd. isommatkin viritelmät.
-
Ai että meni jännäksi. Sain quadin siihen malliin, että vehkeeseen virrat ja manuaalin mukaisesti usb kiinni läppäriin, kontrollerin konfausta varten.
No samalla hetkellä kun piuha kohtaa koneen, niin poks ja käyttösavut pelmahtivat purkista pihalle. Eikä siinä vielä kaikki, vaan myös kone pimeni.
Saapas nähdä, tuliko tästä yllättävän kallis projekti. Kone oli nimittäin vähän paremmanluokan työjuhta. :-[
Panin tehtaalle meiliä. Palautetta odotellessa...
-
Ai että meni jännäksi. Sain quadin siihen malliin, että vehkeeseen virrat ja manuaalin mukaisesti usb kiinni läppäriin, kontrollerin konfausta varten.
No samalla hetkellä kun piuha kohtaa koneen, niin poks ja käyttösavut pelmahtivat purkista pihalle. Eikä siinä vielä kaikki, vaan myös kone pimeni.
Saapas nähdä, tuliko tästä yllättävän kallis projekti. Kone oli nimittäin vähän paremmanluokan työjuhta. :-[
Panin tehtaalle meiliä. Palautetta odotellessa...
Saikohan multissa olla virrat ajoakusta samaan aikaan kun kontrolleriin kytketään se +5v? Ja siis läppärikö sanoi kans poks? :o Aika outo juttu..
-
Jos kontrolleri on huonosti suunniteltu, niin on saattanut mennä akun virrat usb porttiin ja koneen emolevy aineskin romuna.
-
Mukana paketissa tuli siis oma virranjakaja:
"Supplies regulated power for the autopilot and the Wi-fi module. Input voltage is from 3S to 6S Lipo and output is 5.7v"
Manuskan mukaan, siihen nimen omaan piti panna ymmärrykseni mukaan ajoakku kiinni:
"Connect your YS-S4 module to your PC via the USB interface. Power up your YS-S4 with 3S - 6S lipo battery."
Tuon perusteella siis toimin. Teinkö väärin?
Päivitystä hommaan sen verran, että kun seuraavana päivänä käytin ko. läppäristä akut ja virrat yms. pois ja löin uudelleen kasaan, niin se yllättäen lähtikin pitkän miettimisen jälkeen jälleen pelittämään. Ilmeisesti tuo on sen verran pro malli, että siinä on jotain suojauspiirejä tms.
Onneksi, sillä peli on vaimon työläppäri :o
Tehtaaseen olen ollut nyt yhteyksissä ja kuvaillut ongelmat yksityiskohtaisesti ja tässä pari valittua poimintaa:
"Hi Sir
I am afraid you S4 controller is dead."
No shit. Lähetättekö uuden?
Dear Customer:
"We are sorry for what happened to your controller, but I am afraid you need to buy a new one."
Ei voi olla totta, ettehän te voi myydä mulle risaa ja vetäytyä vastuusta...
"Hi
We have quality control and we did test all the controllers before they are shipped out.
Of course, you can send the smoked one back for repairing. Or buy a new one. Up to you.
Waiting for your reply."
Että sikäli. Lähetän sen nyt sitten omalla kustannuksellani kiinaan ja saan toivottavasti puolen vuoden sisään korjatun zipaleen ja toivon, ettei siitä aiheudu lisää kuluja. Olisko sittenkin pitäny vaan panna se muutama kymppi enemmän ja ostaa se NAZA, jota kaikki mulle suositteli. ::)
-
Onkos tästä kuulunut jotain?