Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Bnito - 12 Kesäkuu, 2014, 14:50:31

Otsikko: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Bnito - 12 Kesäkuu, 2014, 14:50:31
Eli olen tässä nyt walkeran microja lennätellyt (Minicp brushless motilla ja perus genius cp v2) Maaliskuusta asti, phoenixin simu löytyy myös jolla jokunen kymmentä tuntia takana.

Taitotaso about että kykenee lentää taivaslentoa kerrostalon takapihalla, välillä hyvällä menestyksellä ja välillä sitten taasen vähän huonommalla, leijunta sujuu joka suunnalta, vaikeinta vielä kummalla tahansa kyljellä, mutta päivä päivältä paremmin, flipit ja rollit oon jättäny vielä simun puolelle, ajattelin eka perus jutut saada kuntoon... Microt onneks antaa hyvin anteeks omat aivopierut, rateja nostin juuri vähän kovemmiksi, vähän nuo microt myös rohkaisee rajumpiin liikkeisiin kun eivät niin helpolla hajoa.

Enivei.

Tarkoituksena olisi nyt käytettynä kesän aikana hommat ensimmäinen 450 kopu, alignia nyt suht paljon tarjolla joten luultavasti moinen tulee hankittua.

Kysymys kuitenkin kuuluu fb vai fbl. Onko järkeä enää tanko mallia laittaa? vai suosiolla fbl ja opetteleen sääteleen?

Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: zxiicci - 12 Kesäkuu, 2014, 14:55:28
Mitä?! Onko vielä FB koptereita olemassa? ;D

No ei vais, tästä saa taas pienen tappelun aikaan, että varaudu siihe. Nykypäivänä taitaa olla aika historiaa nuo tankovehkeet. Aloitteliallekin helpompi ottaa suoraan FBL kopteri. Se on vakaampi tuulessa eikä vaeltele oikein säädettynä. Tietenkin FBL purkkien välillä on eroja.

Minä suosittelen FBL kopua, FB koput ovat jo menneen talven juttuja.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: JuhoV - 12 Kesäkuu, 2014, 15:04:27
Sanoisinko näin että ei se FB vieläkään ihan täysin menneen talven lumia ole. Se on vaikeampi lentää, siitä ei pääse mihinkää, mutta sekin lentää varsin mukavasti kun sen saa säädettyä. Vastaavasti huonosti säädetty FBL lentää myös surkeasti. Molemmista saa hyvän ja huonon, riippuen ihan miten osaa, jaksaa, ymmärtää ja viitsii säätää.

Suurin juttu on ehkä että FB nuppia pitää ruuvata edes takaisin ja siinä on särkyviä osia paljon. Se on aika sekava etenkin alkuvaiheessa ja onhan se huomattavasti monimutkaisempi kuin fbl-nuppi.

Nyt omalta kohdalta tekis tosissaan mieli päästä taas kokeilemaan tankolaitetta ja vertaamaan kun on oppinut jotain lisää reilussa vuodessa. Jos hintaero ei ole varsin merkittävä, päätyisin fbl kopteriin tällä hetkellä jo. Tietysti tankovehkeen voi aina päivittää fbl-kopteriksi, mutta kannattaa oikeasti laskea paljonko se kaikkiaan maksaa ja pähkäillä siltä kantilta tulisko vähän kalliimi fbl kopteri kuitenkin selvästi edullisemmaksi.

Purkki vaikuttaa paljon hintaan, v-bar ja brain nostaa hintaa selvästi, beastia ja 3gx:ää saa halvemmalla ja sitten on vielä kiinan purkit. Jokaisessa noissa on puolensa, säätäminen pitää opetella jokaisen kanssa. Mikään ei säädy itsestään hyväksi ja kun opettelee jotain, se on ihan sama mitä purkin kyljessä lukee, se vaan on opeteltava sen vehkeen metkut. Jokaisessa on omansa, enemmän tai vähemmän. Tunnetut purkit on siitä mukavia että niitä on paljon ja joku osaa aina neuvoa ja auttaa jos homma tuntuu nousevan ihan pystyyn.

Toni ehti väliin eli kirjoitin tuon tietämättä Tonin kirjoituksesta.
Kompaan kyllä Tonia että mielummin kuitenkin jo se fbl, tuosta mun kirjoituksesta sai ehkä väärän kuvan. Itse siis suosittelen sitä, en tankolaitetta, mutta en täysin sitä hylkää. Noilla varauksilla tankolaite.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Kaapeli - 12 Kesäkuu, 2014, 15:12:01
Kannattaa huomioida myös se että 450 ja 500 kokoisilla tankovehkeillä on valtava ero kiikkeryydessä, isomman hyväksi. Pikkuita tankokopteria on huomattavan paljon vaikeampi lentää mitä isompaa. FBL koptereissa myös pienistä koptereista saa ihan lennettäviä. Jos pientä kopteria suunnittelet niin kannattaa varmaan kärpäslätkät unohtaa kokonaan.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Vispilä - 27 Kesäkuu, 2014, 21:19:15
Tankonupeilla oon pääasiassa lentänyt ja pääosin onnistunut välttelemään tangottomia :). Ajattelin tosin koettaa nitrossa V-baria. Se on tähän mennessä ollut ainut FBL purkki mitä voisin harkita omiin koptereihin (Tässä kohti joku varmasti tulee puolustelemaan miten paras se oma XYZ666 purkki on ;) ).

Enpä menis ihan suorilta sanomaan että tangottomat on menneen talven lumia. Alignit ei lennä suoraan tuulessa, ei edes tyynessä (kun taas Hirobot lentää), mutta sitä varten radiossa on ollut tikku jolla voi korjata. Reaktionopeus on niissä omaa luokkaansa ja sen kyllä tuntee että kopteri vastaa tikkuihin. Tangoton on vähän niinkuin simua lentäisi, V-bar on tosin tässäkin suhteessa ollut miellyttävin kokemus.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: HJK - 01 Heinäkuu, 2014, 11:49:50
Annan ääneni tankosille! - koska olen niitä ikäni "leijutellut"  8)
Sen sijaan nämä purkit tökkii ja huomaan että minulta on mennyt jotakin aivan perustavan laatuista ohitse! Sillä noiden purkien säätäminen näyttäisi vaativan vähintään korkeakouluopintoja tai datanomin tutkintoa  :-\ Tälläiselle entiselle lennokkimiehelle moninaisten käyttisten ja säätöjen omaksuminen on vähintäänkin vaivalloista. Vuosiin en ole ajanut isoa kopteria mäkeen, mutta viimevuonna FBL:n avulla sekin onnistui pariinkin kertaan.

Miksi ihmeessä pitää keskittyä niin paljon dikitaaliseen säätötekniikkaan? - että itse asiassa se on jo oma harrastuksensa, eli lennätys jää jo oheispuuhasteluksi? Ainoat hyvin lentävät kopterini on yhä tankosia! - sen sijaan purkilliset (Brain ja 3GX) ovat vasta tunnustelun tasolla.

Houkuttaa jo vaihtaa FBL nupit FB tankosiin, on niin paljon simppelimpää puuhaa (tutun mekaniikan kautta). Ainoa miksi haluan omaksua FBL:n, on eläkepapan varautumista ikääntymiseen. Ehkä noista FBL-"apupyöristä" olisi myöhemmin vielä jotakin hyötyä? Toisaalta vaivalla hankittu ja ylläpidetty taito säilyy yllättävän pitkälle! (vaikka voimat hiipuukin matkan varrella). Se on ihan mielestä kiinni - kauan eläköön se "ikuinen pikkupoika"  ;D
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: vee73 - 01 Heinäkuu, 2014, 12:56:42
No mä olen myös allerginen tietotekniikalle ja V-baarin räpeltäminen on onnistunut kohtuullisesti täältä saatujen tietojen perusteella. Mutta on totta ettei bitit helposti avaudu jossei niitä muualla tarvinnu ole :)
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: rane78 - 01 Heinäkuu, 2014, 14:33:13
Tangoissa ei todellakaan oli mitään vikaa, päin vastoin. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tanko on mun mielestä välittömämpi ja jotenkn dynaamisempi kuin yksikään fbl. Fbl:ssä on aina prossu välissä ja vaikka viive on mitätön, sitä on. Vbar tuntuu FBL:ksi ihan hyvältä, mutta kyllä siinäkin tuntuu tietokone välissä olevan, mutta melko hyvä sellainen. Itse lennän molemman tyyppisillä ja tankonupin säätäminen on melko helppoa ainakin 3D käyttöön, FAI onkn sitten ihan toinen juttu. FBL käytän ainoastaan sen takia, että ovat tehokkaampia, kun massaa on nupissa vähemmän. Vbarin säätäminen on mielestäni helpointa niistä purkeista mitä olen käyttänyt (3G, 3GX, CopterX, VBar, TotalG, vierestä nähnyt CGY, BeastX ja Brainen säätöjä)

Rane
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 01 Heinäkuu, 2014, 20:46:54
Minusta taas 3gx on selvempi säätää kun vbar.
Molemmat ovat kuitenkin helppoja.
Aloittelijalle riittää perussetup.
Kokeneempi voi sitten säädellä enempi.
Tanko nupeista en enää tiedä mittään kun siitä on niin kauan.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: vee73 - 01 Heinäkuu, 2014, 21:09:18
Mulla ollut vain Hirobo Lepton EX tankokoneena. Enkä muista siinä olleen mitään hyvää. Ja sanotaan että, aika kultaa muistot :D
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Otou - 01 Heinäkuu, 2014, 21:28:00
Minusta taas 3gx on selvempi säätää kun vbar.
Molemmat ovat kuitenkin helppoja.
Aloittelijalle riittää perussetup.
Kokeneempi voi sitten säädellä enempi.
Tanko nupeista en enää tiedä mittään kun siitä on niin kauan.

Nää on taas näitä mihin tottunut  ;) Jos nyt kuitenkin ollaan ihan rehellisiä niin vbarista ei saa tekemälläkään hankalampaa kuin 3gx. Mankka nollilla, ekalla sivulla reverset kuntoon ja loput kuvallisesti kerrottu ja hiirtä liikuttamalla pääset haluaamasi lopputulokseen. Lapsikin osaisi  ;D Ja ehkä parasta se että lennätystuntuma-asetuksista pääsee hyvin lähelle kun katsoo niitä kuvia siinä palkkien vieressä ja ymmärtää neljä sanaa englantia  ;D

Itellä oli pitkään niin paska radio( dx6i ) ettei tangolliselle saanut kunnolla setuppia mistä saisi tarpeeksi poppia esim. 700 nitroon. swashringit ja muut puuttuu. Olihan se ihan selvä peli heti kun nitro luovutti lätkänsä  8)

Mutta tosiaan itsekkin tuli harrastuksen alussa töpeksittyä noiden fbl purkkien kanssa. Tangollinenhan lentää kunhan tikuista tahtuu oikeita asioita  :)
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: vee73 - 01 Heinäkuu, 2014, 22:11:24
Itse säätö V-baarissa ihan suht simppeliä. Mutta ensin pitää päivittää Proo-versioon. Ja se ei niinkään simppeliä. Ja mä en ensinkään ymmärrä miksi ihmeessä purkkia myydään ilman proo-ohjelmaa???? Eihä sillä perushommalla tee mitään. Aivan tarttuvan tautista ees aatella myydä ilman päivitystä, joka on vielä suht monimutkainen operaatio tehdä. Missää ei ees kerrota koko proon olemassaolosta, eikä varsinkaa siitä mistä sen sitten saa ja .. :D No joo..

Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Otou - 01 Heinäkuu, 2014, 22:14:56
Itse säätö V-baarissa ihan suht simppeliä. Mutta ensin pitää päivittää Proo-versioon. Ja se ei niinkään simppeliä. Ja mä en ensinkään ymmärrä miksi ihmeessä purkkia myydään ilman proo-ohjelmaa???? Eihä sillä perushommalla tee mitään. Aivan tarttuvan tautista ees aatella myydä ilman päivitystä, joka on vielä suht monimutkainen operaatio tehdä. Missää ei ees kerrota koko proon olemassaolosta, eikä varsinkaa siitä mistä sen sitten saa ja .. :D No joo..

Tuo on toden totta! Ärsyttää tossa jo se että täytyy kirjautua mikadolle... Siitä ääni muille valmistajille!
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 01 Heinäkuu, 2014, 22:15:51
Lainaus
Jos nyt kuitenkin ollaan ihan rehellisiä niin vbarista ei saa tekemälläkään hankalampaa kuin 3gx.


Ei toi 3GX vaikea ole!
3GX:ssä mankasta swash suoraan ja nolla kulmille kuten FB:ssä. Swash mix:stä maxkulmat ja kääntymis kulmat kohilleen kuten FB:ssä.
Opetus naksutukset sitten perä gyro kuten Allun perusgyrossa.


No ei se Vbarkaan mvaikea ole kunhan saa yhteyden guron ja konen välillä toimimaan.


V bar o kyllä melko lussu oletus asetuksilla.
3GX taas on melko ripeä oletus asetuksilla.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Otou - 01 Heinäkuu, 2014, 22:21:28

Ei toi 3GX vaikea ole!
3GX:ssä mankasta swash suoraan ja nolla kulmille kuten FB:ssä. Swash mix:stä maxkulmat ja kääntymis kulmat kohilleen kuten FB:ssä.
Opetus naksutukset sitten perä gyro kuten Allun perusgyrossa.


No ei se Vbarkaan mvaikea ole kunhan saa yhteyden guron ja konen välillä toimimaan.


V bar o kyllä melko lussu oletus asetuksilla.
3GX taas on melko ripeä oletus asetuksilla.

Molemmat on lussuja jos lähtee liikkeelle vakioasetuksista..

Onhan siellä peräti se yks ajuri kun tarttee syöttää wintoosalle. Sama juttu on myös 3gx:sässä jollet muista?
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 01 Heinäkuu, 2014, 23:22:55
Molemmat on lussuja jos lähtee liikkeelle vakioasetuksista..

Onhan siellä peräti se yks ajuri kun tarttee syöttää wintoosalle. Sama juttu on myös 3gx:sässä jollet muista?


Ei 3GX:n asetuksissa tartte tietsikkaa mihinkään. Hyvä on ola muttei välttämätön.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: ropellihattu - 01 Heinäkuu, 2014, 23:35:19
Mitä?! Onko vielä FB koptereita olemassa? ;D

No ei vais, tästä saa taas pienen tappelun aikaan, että varaudu siihe. Nykypäivänä taitaa olla aika historiaa nuo tankovehkeet. Aloitteliallekin helpompi ottaa suoraan FBL kopteri. Se on vakaampi tuulessa eikä vaeltele oikein säädettynä. Tietenkin FBL purkkien välillä on eroja.

Minä suosittelen FBL kopua, FB koput ovat jo menneen talven juttuja.

BOOOO!

Paskaa, sanoi Sakari ja vei tikulla pihalle...

Kaiketi FBL-kopteri on helevatasti ketterämpi kuin tangollinen, mutta se ei tee tankovehkeestä käyttökelvotonta.

Tosin omat lentotaidot rajoittuvat aika perusliikkeisiin, joten en ole ehkä paras jätkä kommentoimaan.

Mutta esmes Vispilää vois kuunnella... :D

Eli ääni tangolle.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: KL - 02 Heinäkuu, 2014, 00:11:02
Mulla oli hetki sitten taas tangollinen kopu ja mun mielestä siihen oli vaikeampi tehdä setuppi kuin FBL-kopuihin. Jos yritti saada riittävästi collectivea, niin sitten ei saanut taas cyclicciä ja päinvastoin. Aikaa meni huomattavasti enemmän kuin esim. 3GX:än setupissa. Voi olla tietty että on noi kärpästangon niksit päässeet unohtumaan ja hyvinhän se tangollakin lentää, ei siinä mitään.

FBL-purkkien kippailuista kuulee useasti valitusta. Mun mielestä asia on melko simppeli. Aina kasauksen tai torpin jälkeen tärinätesti joka lentotilalla. Jos unohti tai ei jaksanut tehdä testiä, niin voi syyttää vaan itseään :) Mutta onhan se välillä v-mäistä etsiä sitä tärinän lähdettä.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: vee73 - 02 Heinäkuu, 2014, 08:00:37
Tärinätestiä olisi tuolla purkille saanut tehdä kymmeniä akullisia.
Kaveri lensi sillä vaikka kuinka paljon ilman mitään ongelmaa. Sitten yksi kaunis päivä se vaan otti ja sekos. Joten en kyllä syyttäis käyttäjää. Sitten se kävi Mikadolla joka totesi sen ehjäksi. No, se laitettiin mun kopteriin ja lensin kymmeniä lentoja ilman mitään oireita, kunnes se yhtäkkiä taaas alkoi sekoilla. Joten en syyttäis käyttäjää.
Ja molemmissa koptereissa laitettiin ihan uusi purkki tilalle eikä ole ollut mitään ongelmaa. Vika ei siis voi olla muualla kuin Mikadon ehjässä purkissa.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Nitebiker - 02 Heinäkuu, 2014, 10:32:11
Mainitsikohan joku jo sen, että FBL-kopterissa on torpin jälkeen oleellisesti vähemmän nupin osia uusittavana. Tulee siis sitä kautta pitemmän  päälle halvemmaksi. Lisäksi torpin jälkeinen perussäätö on nopeampi tehdä FBL:ään.

Itse olen pääosin lennellyt Turnigy 3D-H -purkeilla ja ikinä ne eivät ole tehneet mitään kummallista. Ei edes HK-250GT:ssä, joka tärisee kiitettävästi ja jonka mekaaniikka on muutenkin vähemmän hifiä (swashissa milli tai pari klappia yms.).
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: KL - 02 Heinäkuu, 2014, 10:40:54
Tärinätestiä olisi tuolla purkille saanut tehdä kymmeniä akullisia.
Kaveri lensi sillä vaikka kuinka paljon ilman mitään ongelmaa. Sitten yksi kaunis päivä se vaan otti ja sekos. Joten en kyllä syyttäis käyttäjää. Sitten se kävi Mikadolla joka totesi sen ehjäksi. No, se laitettiin mun kopteriin ja lensin kymmeniä lentoja ilman mitään oireita, kunnes se yhtäkkiä taaas alkoi sekoilla. Joten en syyttäis käyttäjää.
Ja molemmissa koptereissa laitettiin ihan uusi purkki tilalle eikä ole ollut mitään ongelmaa. Vika ei siis voi olla muualla kuin Mikadon ehjässä purkissa.

Nii joo sorry, en tarkoittanut tuota tapausta. Mutta melkein aina siis vika on lopulta käyttäjässä. Älä kysy mistä tiedän  :( :D
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: vee73 - 02 Heinäkuu, 2014, 10:57:15
Tuossa se himputin purkki lojuu. Olispa joku HK:n (Hello Kitty) pikkuvispilä johon sen vois laittaa.
Ei tuommosta viitti kovin isoon kepakkoon laittaa. Ohan se jo homo sabiens vaarallinen.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: 338federal - 02 Heinäkuu, 2014, 14:23:02
Mainitsikohan joku jo sen, että FBL-kopterissa on torpin jälkeen oleellisesti vähemmän nupin osia uusittavana. Tulee siis sitä kautta pitemmän  päälle halvemmaksi.
No tässä voi olla eri mieltä. FBL:sää on linkit suoraan servoon. Servot voi hajota aika helposti. Ainakin align merkiset.  Mks servot on nyt isoissa ja ei torppi vielä niin kestääkö vai ei. Sen näkee sitten kun on se huono päivä iskee. Minä taas lennän pappa tyyli niin torpit on vähissä.

FB nupissa on enemmän joka ottaa vastaan torpin niin ehkä servot säästyy.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: zxiicci - 02 Heinäkuu, 2014, 14:38:00
Ei kannata käyttää metallisia servo armeja. Käyttää vaikka niitä mikadon muovihässäkkä armeja niin säästyy torpissa rattaat. Armit katkeaa --> servon rattaat säästyy.
Metalli armeissa menee armit ja ne rattaat kun kaikki vääntyy ;D
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: Tohtori R - 02 Heinäkuu, 2014, 15:43:10
Tohon säätämisen vaikeuteen.

Itse alotin aikanani fb rekkulalla (trex500esp) ja kyllähän sen nippuun ja säätöön sai. Mä olin tosin kahlannu foorumin aika läpikotasin ja koittanu oikeasti jopa ymmärtää asiat. Jotain mitä ei tajunnu ni kyselin sitte täältä. Sain sen nippuun ja se lensi niin hyvin ku tollanen tangollinen nyt voi lentää.

Tossa tartti kuitenkin olla aika iso ymmärrys asioista. Pelkällä allun huonolla ohjeella se ei välttämättä olis ollikkaan niin hyvin lentävä.

Sen jälkeen on ollu erilaisia fbl purkkeja joista v-bar on jääny käyttöön parhaimpana.

Väitän että tollasen veebaarilla varustetun kopterin saa alottelija helpommin ok lentävään säätöön ku monimutkasen fb nupin.

Mikadon säätöohjelma on tehty just niin että kun painat setuppia ni se sittee neuvoo oikein kuvien kera. Eikai tohon edes taida ohjetta olla ku ei sellasella mitään tee.

Mä en oo koskaan tarvinnu mitään ajureita asentaa mutta mulla ei olekkaan win8 koneita. Sekin on kuitenkin niin että oli se sitte printteri tai mikävaan ni se on osattava laittaa.

Ei näitä fbl purkkeja kannata pelätä. Ei ne oikeasti ole vaikeita. Kannattaa kuitenkin keskittyä yhteen ja ainoaan koska noissa on omat juttunsa.

Mä olen säätäny lentokuntoon vaan align 3G, beastX ja v-bar purkkeja.

3G oli surkea lentää ja sekava säätää. Siinä kun hämärtyy raja mitä pitää tehdä mankasta ja mitä purkista. Se purkki ei nimittäin miksaa ccpm miksausta vaan se tehdään mankalla.

Oon myös purassu align 3gx purkkia. Maistu pahalle eli ei vakuuttanu sekään.

Noille kahdelle muulle riittää normaali 90 asteen heliohjelma ja säädöt tehään siihen kikkareeseen eikä mankkaan.


Kyllähän noi vaikeeksi vetää ja vaatii paneutumista sitte ku alkaa sekottamaan mukaan goveja jne mutta kyllä esim veepaari on aika plug n play kamaa kenelle vaan.
Otsikko: Vs: FB vai FBL ?
Kirjoitti: JuhoV - 02 Heinäkuu, 2014, 16:51:55
V-baria en ole säätänyt, mutta ohjelmaa pikaisesti silmäillyt pienessä simassa. Brain on mulle tuttu ja sitä olen toista vuotta säätänyt haluamakseni. Syy ei sinällään ole siinä ettei sitä saisi säätöihin, vaan kun oppii enemmän, osaa vaatia enemmän myös tuolta purkilta ja haluaa sitä taas hieman erilaiseksi. Yleensä haluan terävämmäksi.

Se ei ehkä ole ihan niin havainnollinen kuin v-barin basic puolen ohjelma, Brainissa on ehkä hieman karumpaa grafikkaa eikä värejä, se on enemmänkin insinöörilähtöisemmän näköinen. Kuitenkin sen wisard on sellainen että ohjeita noudattamalla kopteri lentää varmasti kun sen käy askel askeleelta läpi. Advanced puolelle ei ole edes pakko mennä jos ei halua. Tosin kun aletaan säätämään niin siellä puolen on sitten tarkemmin nupin ja perän gainit, expot yms. jutut.

Lisäksi tuolta voi asentaa purkin myös muihin asentoihin kuin mitä wisardi tarjoaa. Siitä puuttuu aika monta asennussuuntaa, mutta kun tietää mitä tekee, ne voi laittaa tuolta. Lisäksi tämä tarjoaa myös ns. self level toiminnon. Nähtävästi tämän tarkoitus on oikaista kopteri oikein päin vaateriin kun mankan vivusta vedetään. Tätä markkinoidaan aloittelijoille pelastusnapiksi. Helifreakin MSH sivulla puolet jutuista koskee tätä ja toinen puoli govia. En ole jaksanut paneutua kun ei ole ollut kiinnostuksen kohteena vähääkään. Kuulemma oskilloin erittäin herkästi tms. Mun mielestä täysin sekundaarinen ominaisuus purkille.

Kytkemisen kannalta se kannattaa pyörittää demo-modessa kertaalleen läpi ennen kuin kytkee edes koko purkkia koneeseen kiinni. Wisardissa on kytkemsohjeista lähtien kaikki tiedot sisällä.
Vanhempien purkkien kanssa pitää olla tarkkana, niissä ei ole suojausta eli kytke virtaa kuljettava johto väärin päin ja tilaa uusi purkki, se hajoaa kerrasta. Uudemmissa tuokin on kunnossa.

Govin käyttöönotto tuntuu olevan vielä helpompaa kuin v-barilla. En ole edes selvittänyt tukeeko tuo suoraan Ygen noparin anturilta tulevaa dataa vai tarviiko se aina erillisen anturin. Tarvi tai ei, se anturi maksaa e-bay:ssa muutaman euron. Ei vaadi mitään himmelelitä väliin, mutta erillinen sovitinjohto tarvitaan myös. Se johto maksaa enemmän kuin anturi eli kaikkiaan kympin pintaan tulee hintaa goville. Sen jälkeen ei tarvitakkaan kuin tieto monenko polen moottori on kyseessä, välityssuhteet voi laskea ohjelmalla ja sitten naputellaan suoraan halutut nuppikierrokset ihan raakana lukuna, ei prosenttilaskua eikä arvaamista mitä pistäis kaasun olla. Toki motista pitää löytyä riittävä teho ja riittävä head room kierrosten pitämiseen myös akun loppupuolella, ei siis siinä suhteessa 1:1 muidenkin govien kanssa.