Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => MSH Protos => Aiheen aloitti: TimoK - 08 Kesäkuu, 2014, 21:09:13
-
Tuli sitten hommattua Protos, kitti on uusimman speksin mukainen eli 430 lavoilla ja stretch perällä. Fbl purkkina kitin mukana tullut Brain. Peräservona viereisessä ketjussa kehuttu MKS 8910A+
Kävin tuossa testi leijut ottamassa ja perä ei sitten tuntunut pitävän yhtään (kopu pyörähti hitaasti ilmassa 270, pari yritystä riitti ennen kuin alkaa tulla romua), eikä ohjaustikkukaan oikein vaikuttanut mitenkään. Gainin muuttamisella ei tuntunut olevan mitään vaikutusta.
Himaan tultua sain sitten "hyvän" idean irrottaan päälavat ja peräputkesta repimällä koittaa miten se perä pitää. Pienemmillä kierroksilla perää ei saa käännettyä ja tuntuu kunnon vastus. Kun kaasukäyrässä mennään yli 60% perä muuttuu ihan letkuksi ja kopua voi kääntää lattialla miten huvittaa. Eikö tuossa peräservossa riitä potku vai mistä ko. käytös voi johtua? Onko kellään hyviä ideoita? tai no vähän huonommatkin tähän hätään kelpaa.
-
Tärinöitä?
-
Sitten linkki irti peräservosta, jenkaa koneeseen ja sormin liikuttelet tönäriä. Jos liikkuu takertelematta niin vika on sähköosastolla.
Tämä toimenpide on suoritettava varovaisuutta noudattaen ja pienemmillä kierroksilla aloittaen. Tukeva ote koneesta, koska perässä on yllättävän paljon voimaa. Silmäsuojauskin kannattaa olla, itse käytän metsurin kypärää ettei tule perälapa otsaan pystyyn. Koskaan ei tiedä...
-
Kuulostaa jo tosi hasardilta touhulta. Kannattaa tosissaan laittaa se perä kiinni johonkin tukevalle alustalle niin että pysyy paikallaan vaikka vääntää kovastikin perästä.
-
Tärinöitä?
Ei minun mielestä mitenkään pahasti. Ainakaan washi ei kippaile omiaan.
-
Hihna pettää? Liian löysä?
-
Täytyy tarkistaa. Se on kyllä ehkä vähän löysemmällä kuin manuaali ohjeistaa. Ainakin se pitää kun ottaa nupista kiinni ja perälavan pitimistä vääntää. Niin paljon ei uskalla vääntää, että hyppäisi hampaan yli. Minun oma veikkaus kallistuu kyllä voiman puutteen/ jonkun jumiutumisen puolelle. Tiettyyn kierrosrajaan asti perä pitää ja servo selvästi säätää kulmia, kun kopteria koittaa kääntää. Sitten kun kierroksia on tarpeeksi mitään servon liikettä on vaikea havaita vaikka perää heiluttaisi kuinka. Tikusta en kyllä tullut koittaneeksi.
Kentällä kun kopu spoolasi kierroksia perä selvästi piti kopteria suunnassa ja korjasi. Ilmassa kuitenkin kopteri pyörähri rauhallisesti tuulen puuskan tai muun vaikutuksesta, vaikka vasemman tikun käänsi laitaan sillä ei kyllä mitään vaikutusta tuntunut olevan.
-
Palautuuko toiminta taas normaaliksi kun kierroksia laskee? Tuli mieleen että mitä jos se onkin joku kosketushäikkä peräservon liittimessä tms.. Pienillä kierroksilla toimii, mutta isommilla servo menee sekaisin ja ei enää toimi. Jos tuo on kosketushäikkää niin vois kuvitella että servo on sitten tillintallin siihen asti että sieltä käyttää sähöt pois. Paitsi jos se näkyy vain signaalijohdossa niin voihan se toiminta sitten palautua. Jos taas mekaaninen vika joka ilmenee vasta kierroksia nostamalla niin sitten toiminnan pitäisi palautua aina heti kun kierrokset laskee alas.
-
Kyllä servontoiminta palautuu normaaliksi kun kierrokset laskee. Sain lainaksi Aligin ds 525m servon sehän vääntää vähän enemmän kuin tuo MKS, 3kg vs. 2,6kg. Momenttivarsi oli tosin lyhempi kuin MKS:n servossa, jossa ohjekirjan mukainen.
Sillähän se sitten toimi ihan kohtuudella, eilen koitetulla gainilla perä vägäsi heti kuin nosti ilmaan. Kun gainit sai kohdalleen niin perä piti ihan ok, mutta heilui hitaasti puolelta toiselle.Alan kallistua siihen, että joko toi MKS on rikki, tai sitten voima on limitillä. Toinen asia mikä havaittiin on, että perä takeltaa hieman toisella reunalla. Täytyy tarkitaa, että perä akseli ei ole kiero..
-
Tai sliderin vivuissa lukitetta väärässä välissä (mistäköhän sitä epäilen ;)
-
Toi perä on todella 'herkkä' toimimattomuudelle jos sitä ei laita nippuun just oikein.
Tässä on mielestäni parhaiten kuvattu ja vielä kuvien kera, miten MiniProtoksen perän saa toimimaan hyvin:
http://helifreak.com/showpost.php?p=3156860&postcount=3 (http://helifreak.com/showpost.php?p=3156860&postcount=3)
-
Ei siinä mitään ihmeellistä ole, katto vaan että peräakselin sekä lavanpitimien laakerit on kunnossa, putsaa peräakselin ja perälavat tai vaihtaa jos kuluneet epätasapainoon. Kun kiristää peräkasettia niin pitää muistaa tarkastaa että ei kiristä peräakselin tai sen pulleyn laakereita jumiin...
-
No saihan sen lopulta toimimaan (ainakin siedettävästi). Perä vähän takelteli ääriasennoissaan tähän auttoi linkistön kiinnitys ruuvin löysääminen. Ei se kireällä ollut, mutta näköjään ei saa kiristää "ollenkaan". Lisäksi pallo pitää olla servoarmin sisimmässä reiässä, muuten ei servon voima riitä.....
Ei se nyt ihan huippu ole vieläkään, esim. tictocia tehdessä perä hakeutuu sivulle jonkin verran. Tähän (toivottavasti) auttaa precompin lisääminen brainista...
-
Väärä hälytys, ei toimi. 5:llä akulla tänään perä heittäytyi taas veltoksi ei totellut ohjausta kunnolla. Sain kopterin alas ehjänä, joten mitään vahinkoa ei päässyt syntymään. Lennon jälkeen peräservo oli sormiin selvästi lämmin. Olisiko tuo servo vaan rikki heti uudesta..
-
munkaan roottoksen perä ei pidä :o