Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: XciD - 13 Elokuu, 2008, 23:45:11
-
Mikä vinohampainen setti vastaa 600sen alkuperäistä 10 pinionin ja päärattaan suhdetta?
Onko se paljonkin hiljaisempi? Muuta 'hyötyä' kuin pyörimisvastuksen lisääntyminen ja vahvempi hammastus?
-
Vinohampaisessa 11 pinjoni vastaa 10 suorassa jne. Ääni muuttuu todella radikaalisti. Suosittelen.
-
Vinohampaisessa 11 pinjoni vastaa 10 suorassa jne. Ääni muuttuu todella radikaalisti. Suosittelen.
Hmm, ettei se olis 12 hampainen se korvaava?
EDIT - Väärää tietoa, kyllä se taitaa olla 11 hampainen.. Pitää huomenna vähän shoppailla.. :D
-
Ja ääni on selvästi hiljaisempi. Jotkut tosin pitävät siitä alkuperäisestä turbiinimaisesta ujelluksesta enemmän..
Joo, vielä kun saisivatten ko. tekniikan polttiaisen rattaisiinkin... >:( Tosin siinä pärinässä ei vaikutus ole niin korvin kuultava kuin sähköhärpäkkeessä... Mutta voimahan jakautuu myös paremmin nuissa helical-hammaspyörissä.
-
Kuulemma laakerit on vinohammasrattailla useammin vaihdossa, kun voima kohdistuu eri suuntaan.
-
Kuulemma laakerit on vinohammasrattailla useammin vaihdossa, kun voima kohdistuu eri suuntaan.
Jokseenkin ymmärrettävää, tuleehan siinä yhteen suuntaan vetävä voima lisää. Suorassa hampaistuksessahan se vain painaa ratasta ja akselia pyörimissuuntaan joten se puoli laakerista tavallaan joutuu kovimmalle kun taasen vinohampaisessa tulee lisäksi ylös tai alas päin vetävä voima. Suuntahan tietty riippuu hammastuksen kulmasta.
No tiedä sitten kuinkapaljon moinen elävässä elämässä oikeen vaikuttaa...
--jp
-
Aivan.. Ratas vääntyy kallelleen.. Pitääpä vielä miettiä..
-
Joo niin ne sanoo että pitäis sitten olla painelaakerointi. Mutta ne vinot hampaat on niin kauniit... ;D
-
Mitenköhän paljon noissa laakereiden vaihtojutuissa on urbaanilegendaa ja kuinka paljon totta?
Esim. jokaisen torpin jälkeen kun pääakseli on vääntynyt on myös laakereihin tullut vaurioita. Satavarmasti!
Ja ne pitäisi vaihtaa. Mutta kuinka moni vaihtaa? En minä ainakaan jos ei ihan kauheasti nyi kun käsissä koittaa.
Lisäksi on tuo poikittainen voimakomponentti äärimmäisen pieni (koska muuten niitä ei käytettäsi huonon hyötysuhteen vuoksi) ja se kohdistuu pääakselin päälaakereille jotka eivät periaatteessa joudu lisärasitukselle koska kokonaisvoimat eivät muutu. Ainoastaan se pieni poikittainen voimakomponentti aiheuttaa pienen voiman joka poikkeaa laakerin säteensuuntaisesta kuormituksesta.
Mutta tuon nostavan/laskevan voiman kuulalaakeri kestää käsittääkseni varmasti.
Ainakaan ennenvanhaan ei autojen vaihteistoissa (ja moottoreissa) ollut vinohampaisten rattaiden yhteydessä painelaakereita ja hyvin kestivät vaikka kuormitus ja sen ajallinen kesto on varmasti toista luokkaa kun näissä meidän koptereissamme.
-
Totta. Onhan 600 sähkäriin saanut jo pidemmän aikaa helicalia ja en ainakaan minä ole kuullut, että laakereita olisi hajoillut enemmän niillä jotka tuota ratasta käyttävät.
On varmaan käyttökohteesta kiinni millainen laakerointi tarvitaan... Nyt vielä perälle hypoidi-mod niin on hifiä... :P