Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Leskentekijä - 22 Toukokuu, 2014, 12:27:31
-
Kun tekee nuppiin säätöjä, lapakulmia yms. Niin pitääkö aina ottaa moottorin piuhat irti? Vai voinko laittaa radiosta thortlen arvot nollaan joka kohdasta? Silloinhan ei nuppi lähde pyörii. Vai meneekö tulevat säädöt vituralleen sen takia?
-pete
-
Itte otan aina irti (turvallisuuden vuoksi).
-
Miksi et ottaisi irti?
-
No tossa viissatkussa pitäis ottaa joka kerta pohjalevy irti että pääsee johtoihin käsiksi, siksi ajattelinkin että voi kait sitä radiosta pistää vain ne thortlen arvot nollaan. Mutta onko siitä jotain haittaa?
-
Niin no, turvallisuus etusialle. Miksi et irroita vastarista noparin piuhaa ja syötä virtaa esim. jostain nihmipakasta? Itse teen niin.
-
Periaatteessa sen pitäisi toimia laittamalla arvot nollaan, mutta jos siellä on esim. end pointtien kanssa ongelmia ja tulee jotain muuta häröä, se ei takaa etteikö moottori saattaisi silti lähteä pyörimään. Se on oikeasti harvinaista, mutta mahdollista. Tietysti ne pitää olla sitten jokaisessa lentotilassa ettet vahingossa napsauta iddleä päälle.
Olisko mahdollista vetää johdot jotain toista kautta että pääsisi helpommin käsiksi.
-
Niin no, turvallisuus etusialle. Miksi et irroita vastarista noparin piuhaa ja syötä virtaa esim. jostain nihmipakasta? Itse teen niin.
+ jos sulla on vapaa kanava vastarissa, virran voi syöttää myös siitä irrottamatta mitään.
-
Kiitoksia hyvistä vinkeistä
-
Pikkureksistä otan noparin piuhan irti ja patteripaketista sähköt (lähettimen vara-akku), isommassa piisaa kun kytkee vain toisen akun, kun säätää setuppia.
Sent from Tapatalk
-
Itse otan tilanteesta riippuen joko lavat pois, siirrän moottoria moottoripukilla hieman taaksepäin siten, että pinjoni ei ota main geariin kiinni tai sitten otan main gearin irti. En pelkästään holdi päällä uskaltaisi kyllä olohuoneen pöydällä alkaa kopterin nuppia säätämään, kun ei tiedä mitä nuo nassikatkin keksivät kun silmä välttää.
-
Apua taas viisaammilta. Mulla on swashplate täysin vakaatasossa keskikohdassa, sitten kun lähdetään liikuttaa sitä ylöspäin niin se alkaakin pikkuhiljaa kallistumaan ja sama alaspäin liikuttaessa. Mulla on tosiaan tossa keskikohdassa swashplate vaakatasossa, linkit saman mittaiset ja servoarmit 90 kulmassa.
Mitä pittäis tehrä?
-
Onko tämä tanko- vai fbl kopteri. Jos on fbl niin mikä purkki ja mikä mankka.
-
T-Rex 450pro 3G fbl. Ja radio on dx7
-
Juu, nyt en sitten ole varma kummasta tuo epälineaarinen liikerata oikaistaan, mankasta vai purkista. Googlettele sen manuaali ja tarkista onko se purkista.
Jos ei ole niin sitten se oikaistaan mankan säädöillä eli end pointeilla. Spektrumissa ne on nimetty travel adjust säädöksi. En tunne tuota sun mankkaa eli jos se on toteutettu kuten DX6i:ssä, etsi travel adjust valikko. Sieltä löytyy säädöt niin että ylä- ja ala-asento säädetään samasta kohtaa. Jos on kehittyneempi kuin kutosessa, molemmille päille löytyy oma säätö. Jos ei ole, niin tikkuja aavistuksen keskeltä liikuttamalla nuolen suunta vaihtuu ja pääset naputtelemaan sopivat arvot niin että lisäät jonkin servon liikettä ääripäissä tai mahdollisesti vähennät jonkun toisen servon liikettä.
Ideana on saada servot liikkumaan kumpaankin suuntaan saman verran eli tee lapakulmakäyrästä lineaarinen, molemmille puolille saman verran liikettä. Nyt mittaat ja säädät sitä niin kauan että saat sekä positiivista että negatiivista lapakulmaa saman verran ja keskellä on nollakulmat.
Käsittääkseni tämä ääripäiden lineaarisuus ei ole ihan niin kriittinen fbl-purkeissa koska purkki korjaa itse noita virheitä. Toki se toimii paremmin kun liikeradat on suurin piirtein lineaariset, mutta mitään viimeisen päälle sadasosan säätöä ei kannata hieroa.
-
Kannattaa myös varmistaa, että linkkipallot on servohorneissa samoissa paikoissa. Joskus kuulemma tuolleenkin käynyt, ei siis tietenkään mulla vaan kaverilla you know... 8)