Kopterit.net
Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: TeroS - 18 Toukokuu, 2014, 22:11:18
-
Toinen tykkää tyttärestä ja mun ikäset äiteestä....
Mutta miten jakautuu mielipiteen tällä hetkellä lavoista, eli pitkään Edgen nimeen vannoneet, mitäs nyt? Spinblade? Mitäs muuta?
Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä 425 pituus ja 800-813, ja kun en mustista tykkää niin väriä pitäis olla. Joko jengillä on kokemuksia näistä uusita, mitä niitä oli Halot ja muut?
EDIT: Lisätään äkkiä että tokihan lentotyyleistä ja mieltymyksistäkin kiinni, ääni ei ole pääasia mutta kiva plussa, haukata ei saisi...
-
No osta multa SAB 800mm niin saat kokeilla. Ei ollut tuntuma kaukana SB lavoista mutta ääni pienillä kierroksilla kauhea.
-
Spin Blade Red Tipsit oli kyllä hyvät ja niitä varmaan MiniProtokseen tulee jatkossa. Tosin nyt noita Edgejä oli taas saatavilla ladillä joten sellaiset tuli nyt.
Raileja kaikki kehuu Helifreakissä ja sellaiset on tarkoitus ostaa Gobliniin, mutta niitä ei ole 800mm mittaisia. Haloja ja muita uusia mitä nyt on tullut/tulossa ei oo ainakaan heti tulossa 800mm. Spin Blade RedTipsejä on 800mm. Eihän ne nätit oo, mutta eipä oo mustatkaan.
-
Oikeestaan tolla ulkonäöllä ei o väriä lukuunottamattamitään merkitystä muualla ku jossain näytteöypöydällä, ei sitä ilmassa nää mitä siä laudassa lukee. Noista red tipseistä lukenu hyvää joo.
Ton ison kanssa on vaan se että mun rahkeet ei piisaa ostella yli 150e lapoja ihan testin takia, tää voorumien kampaaminenki noiden osalt aon vähä niin ja näni ku oikeesti "varmaa" tietoa on vaikea saada, harva on kokeillu (ja osaa arvioida) isomman läjän lapoja.
-
No kokeile ja josset tykkää niin pistä pakettiin takas.. ja ootellaa.. jos joku ne ostaa, niin lähetät sitte sä ne sille.
Onks se reilua?
-
Noi Alignin "uudet" 3G:t toimii ainakin todella hyvin. Pichin vaste on räväkkä ja tuntuma tarkka. Ainaki 500 ja 700 kokoluokassa. Äänillä ei itselle ole mitään merkitystä, joten en tiedä. Ovat varma valinta.
-
Mua kiinnostais ainaki nähdä noi alikin uudet 800-lavat, noi uudet 425 oli melkosen jees mun menoon.
-
Onkos tiedossa hyviä yli 115mm takalapoja?
Tuntuu tyssäävän laatulavat tuohon mittaan. Joitain räpellyksien näköisiä vaan löysin.
-
RotorTech 120mm?
-
vee73: Jos tommoseen settiin suostut ni tokikin voidaan kokeilla, pitää vaan varata torppirahat varalle jos jotain käy ;)
-
Laita osotetta niin tönäsen liikkeelle.
-
SpinBlades RedTip's 800mm lavat 109e tarjouksessa: http://www.world-of-heli.de/rotorblaetter/spinblades/red-tip_s/red-tip_s-800-mm-carbon-hauptrotorblaetter.html (http://www.world-of-heli.de/rotorblaetter/spinblades/red-tip_s/red-tip_s-800-mm-carbon-hauptrotorblaetter.html)
-
Onko hajua mikä ero mustiin?
Edit: Ja onko näistä mitää tietoa?
http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=49_137_685&products_id=20088 (http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=49_137_685&products_id=20088)
-
Kevyet ovat ainaki, 20% eroo SB ja Edgeihi.
-
Aika paljo painoeroa :o
E: Kevyt on just hyvä :P On vaan niin halavatun rumat.
-
Siinä teille The Lavat.. ;D
-
Vesurit ;D
-
Noita pitää lauantaina kumminkin koittaa.. ;D
-
minkä merkkiset ja malliset noi kaakkulapiot on? :D
-
minkä merkkiset ja malliset noi kaakkulapiot on? :D
Ei ole tietoa. Tuollaiset vain eksyi käteen.
-
minkä merkkiset ja malliset noi kaakkulapiot on? :D
Stihl tai husqvarna? ;D
-
RotorTech 120mm?
Kiitos vinkistä. Tänään kokeilin 800 Hensussa ja toimi makiasti 8)
-
Nyt on SABin 800mm kokeiltu ja
Spin Blades Matt Black 800mm
Tilasin just NHP 800mm Razor, ainakin ovat tosi kevyet :)
http://www.fast-lad.co.uk/store/800mm_razor_carbon_main_blades_nhp1024-p-20088.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/800mm_razor_carbon_main_blades_nhp1024-p-20088.html)
-
Kui sabit meni? Tars vähä nähä vaikka videoo ni tietäis millasessa menossa sä testailet :)
-
SABit muistutti aika pitkälle SB:n Matt Blackejä.
Ero ei ollu suuri, kuin äänessä pienillä kiekoilla.
SABit näkyi hyvin.
Kokomustat tikut ei näy taivaalla ollenkaan. Maalasinkin päät valkoisella.
Toki mustassa on se hyvä puoli että, lapakehän läpi näkyy itse kopteri tarkasti.
-
Älä vee73 särje niitä mustii sab lapoja. Että mulleki jää ehyet lavat ;)
-
Ei SABit oo mustia :)
Non mustavalkoset taijotain. Ne on paketissaan ja pysyy.
-
NHP 800mm Razorit jää minulta kokeilematta. Lätkät kyllä tuli mutta mä yritän viestittää Fast Ladille josko ne vois palauttaa tms. Nimittäin..
Eikös tässä ole juur niinku 800mm lapoja tyrkyllä?
http://www.fast-lad.co.uk/store/800mm_razor_carbon_main_blades_nhp1024-p-20088.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/800mm_razor_carbon_main_blades_nhp1024-p-20088.html)
Niin mä ainakin automaattisesti aattelin.
Vaan kuin ollakkaan..
Kuvassa alempana olevat lavat on Spin Blades Matt Black 800mm.
(http://i3.aijaa.com/t/00631/13331704.t.jpg) (http://aijaa.com/pmD6zK)
Lisäksi kahdessa kohtaa toisessa lapasessa on tämmönen reikäkokoelma. Muuten ihan komeet ja hyvännäköset tikut.
(http://i3.aijaa.com/t/00774/13331705.t.jpg) (http://aijaa.com/Unra8q)
(http://i3.aijaa.com/t/00641/13331706.t.jpg) (http://aijaa.com/snMSWb)
-
Nyt olis lapoja testiin X:n kokoluokassa eli 525 mittaiset Sab Black Linet hain juuri laatikosta.
Nopeasti tarkasteltuna laatu vaikuttaa hyvältä, kumpikin lapa näyttää pintaviimeistelyltään samalta eikä häpeä Edgelle yhtään. Silmämääräisesti katsottuna Sab näyttää kapeammalta ja mittaus osoitti että se onkin reilun millin kapeampi.
Painoa on myös selvästi enemmän kuin Edgellä, Edge pari painaa 193 grammaa. Vaa'an tarkkuus on gramma, joten jos pyöristys osuu sopivasti, edget näyttävät gramman eri painoisilta. Sabin kohdalla on sama homma, eli gramma painoeroa tuon mukaan. Ne painaa yhteensä 213 grammaa. Painoeroa on siis noin 10g/lapa.
Roikottamalla painopiste näyttää olevan samanlainen, mutta lapojen tasapainotustyökalu (hobby kingin laatua) ei riitä, se on liian pieni jotta voisi sillä tarkistaa tasapainoa.
Myös pääratas saapui joten eikähän viikonloppuna saada jotain ensituntumaa noihin. Kunnolliseen arvioon menee varmasti enemmän aikaa.
-
Nyt on nuo Sabit testattu alustavasti ja ero on aika kova Edgeen. Samoilla asetuksilla kopteri tuntuu edgen jälkeen FAI kopterilta, kopteri reagoi tikkuun tosi rauhallisesti ja vaikuttaa erittäin laiskalta. Tuntui ettei kierrosten nostokaan auttanut asiaa.
Ero on siis selvä, mutta se että tulisko näistä lavat säätämällä kopteri uudelleen ei ole tällä kokemuksella vielä mitenkään selvää. Virtaa tuntui menevän vähemmän kuin Edgellä. Ei oikein ollut hyvä feng shui tänään joten en jaksanut hirveästi kentällä säätää. Kuitenkin kun iddlejä on käytössä, sain sen verran testattua että nuo lavat kaipaa enemmän lapakulmia kuin edget. Jo yksi aste lisää teki selvästi sitä mitä halusin.
Nyt oli vaan poissa liikkeiden terävyys eli juuri se mitä olen puoli vuotta hakenut, näiden lapojen kanssa palattiin taas lähtöruutuun. Ääni oli hiljaisempi, sehän viittäisi ettei ilma karkaa lavan pinnasta vaan lapa pitää ilman hallinnassa. Kopteri oli kyllä erittäin looginen lennettävä, tuli vaan välillä yllätyksenä ettei se reagoinut odotetulla tavalla tikkuun. Verrokkina oli siis nyt Edgen 523 FB-lavat.
Hyllyssä on kyllä FBL-lavat myös, mutta kun tuota noparin kestävyyttä on tutkittu, olen varmistellut noiden mun parhaiden lapojen säilymistä jos nopari palaa ilmasssa.
Tällaiset on siis ensifiilikset. Sinällään ei vaikuttanut huonolta, mutta ei ollut tämän testin perusteella sellaiset mitä itse haen. Annetaan kuitenkin vielä toinen mahdollisuus ja testataan asetusten muuttamista ja olisko näistä saatavissa mun haluamiani juttuja.
-
715mm Helixit saapui.
Ei tuo viimeistely nyt kovin paha ole, vaikka siitä varoiteltiin Lädin kuvaustekstissä.
Melko vekkulin muotoiset ovat. Lavan profiili on todella jyrkkä. Etureunasta paksu ja siitä nopea ohennus jättöpintaan, En oo nähny tämmöstä profiilia ennen.
Muistaakseni n.30g kevyemmät kuin Radix V2.
(http://i3.aijaa.com/t/00343/13369832.t.jpg) (http://aijaa.com/oHWPJC)
(http://i7.aijaa.com/t/00542/13369833.t.jpg) (http://aijaa.com/hhcSFU)
(http://i10.aijaa.com/t/00315/13369834.t.jpg) (http://aijaa.com/E114YG)
(http://i10.aijaa.com/t/00413/13369835.t.jpg) (http://aijaa.com/OQdSQz)
-
Eipä ollu mun makuun nämäkään lavat. Harmi. Ne oli oikein erikoisen komean näköiset.
Oli liian tuhnut. Puuttui se terävyys joka Radixeissa on.
Radixeilla TDR menee todella lujaa ihan pyytämättäkin. Pitää ennemminkin pidätellä menoa kuin yrittää kiihyttää.
Helixeillä just päinvastoin. Tuntui kun olis liikkeissä expoa ja kopterin liikkeelle saamiseksi pitää pyydellä ja käskeä ja rukoilla.
Ja lavan paukettahan näistä ei kuulu ollenkaan. Mutta aika siisti semmonen voimakas suhina tai kohina, kun riuhtoopi.
Tosi vakaathan nämä Helixit oli.
Myyntiin...
-
Nyt on tehty vähän enemmän lapatestiä. Verrokkina olivat Edgen FB ja FBL sekä Sab black line 525. Yllättäen eroja oli omaan makuun aika selkeästi ja testin häviäjä oli aivan selkeä, se on Sab black line. Edgen kummastakin versiosta tykkäsin tuntumalta, FB ei ole ihan niin huono kuin ajattelin, tietyssä mielessä omaan makuun jopa FBL-lapaa parempi, mutta kokonaisuudessa Edgen FBL on kuitenkin voittaja.
Aikaisemminkin jo kommentoin Black linea ja käsitys vahvistui edelleen. Se on raskas lapa ja kopteri myös tuntui raskaalta lennettävältä niillä. Ihan kuin kyydissä olisi ylimääräistä painoa. Lapa myös reagoi huonosti tikkuun ja tuntuu vaativan enemmän kierroksia toimiakseen samalla tavalla kuin edget. Lapa on äänetön, sehän kertoisi hyvästä aerodynamiikasta, mutta lapa ei vaan tunnu pitävän.
Lentotuntuma oli jotenkin kaiken aikaa epätarkka, ihan kuin gainia olisi liian vähän nupissa ja kopteri luistaisi edes takaisin. En oikein saanut mitään otetta kopteriin noilla. Lopun kruunasi tarkistus akkua ladatessa, ne vie myös virtaa enemmän.
Molemmat Edget taas tuntuu pitävän hyvin ja kopteri on kevyen tuntoinen lentää. Tehoa tuntu olevan selvästi Sabia enemmän. FB lavalla on selvästi enemmän taipumusta haukkailuun varsinkin kovemmassa vauhdissa. Kun tehdään maksimivauhdilla ohilentoja, FB-lavat haukkaavat välillä yllättäen, cyclicin kanssa saa olla tarkkana etenkin lähellä maata. Nuo haukkasi mulla yleensä aina ylös päin (onneksi) ja veti kopterin yllättäen pystyyn, parhaissa vauhdeissa hyvinkin lujaa ja äkäisesti. Tuossa voi olla alitajuista pientä vetoa ylös päin kun pelkää sen haukkaavan maan sisään, eli koko ajan varomista ettei vaan vahingossakaan työnnä keulaa alas matalimmalla kohdalla. Tässä suhteessa FBL- lapa on selvä voittaja.
Toisaalta hitaassa vauhdissa neppailuun FB-lapa on mukavan pirteä ja puraisee tosi ärhäkästi haluttaessa. Siinä on haukkaamisen makua, mutta sen oppii näköjään ennakoimaan. Neppailuun tämä oli jo lähes suosikki lapa. FBL-lapa taas on tasaisen varma ja yllätyksetön, mutta ei eleetön kuitenkaan. Silläkin kääntyy ja tapahtuu ja se on ehkä aavistuksen helpompi ennakoida.
Oma aavistus on että FBL- lapa olisi ehdoton voittaja ellen olisi tottunut kesän mittaan tuohon FB-lapaan niin paljon. Olen lentänyt niillä ylivoimaisesti eniten tänä kesänä ja se on tullut tutuksi. Tämä on siis ollut noparitestin tulosta kun olen mieluiten särkenyt ne jos nopari palaa kuin nuo jo kohta harvinaiset FBL-Edget.
Mun makuun siis Black line ei ole, mutta tuossa voisi olla hyvä lapa rauhallisia lapoja hakevalle. Rotaatioita en ole muistaakseni noilla kokeillut, voisivat periaatteessa Edgeä painavampana rotatoida varsin hyvin.
-
Mulla on hyllyssä blackline sabit. 800mm ja ens vuona testaan niitä. Minä olen taas tällainen rauhallinen kopun lentäjä. Nyt on 690 sabit mutta testaan 690 radix lapoja kun saan ne välilevyt lavanpitimiin.
-
FB lavalla on selvästi enemmän taipumusta haukkailuun varsinkin kovemmassa vauhdissa. Kun tehdään maksimivauhdilla ohilentoja, FB-lavat haukkaavat välillä yllättäen, cyclicin kanssa saa olla tarkkana etenkin lähellä maata. Nuo haukkasi mulla yleensä aina ylös päin (onneksi) ja veti kopterin yllättäen pystyyn, parhaissa vauhdeissa hyvinkin lujaa ja äkäisesti. Tuossa voi olla alitajuista pientä vetoa ylös päin kun pelkää sen haukkaavan maan sisään, eli koko ajan varomista ettei vaan vahingossakaan työnnä keulaa alas matalimmalla kohdalla.
Veikkaan että tuo ylöspäin haukkaaminen johtuu siitä että vastatuuleen pyörivä lapa pitää paremmin kuin myötätuuleen menevä. Gyrovoimat saa aikaan sen että roottorikehä lähtee kallistumaan liikesuuntaa vasten, eli toisin sanoen kopteri nousee pystyyn. Gyrohan korjaa tuota kyllä automaattisesti, mutta koska vastatuuleen menevässä lavassa on selvästi enempi pitoa niin se nostaa hyvin pienellä elevaattorin liikkeellä heti selvästi nokkaa ylös.
Periaatteessa se voi haukata samallai myös alaspäin, mutta siihen vaadittaisiin se että vastatuuleen menevässä roottorikehän puolikkaassa olisikin negatiivista kulmaa. Mutta niin kauan kun käytössä on enemmän kollektiivikulmaa kuin cyclic kulmaa (gyron korjaus mukaanluettuna), niin lapakehän kulmat pitäisi olla kokonaisuudessaan positiivista. Voikohan tuo edes olla ikinä niin että suoraan lennettäessä kulmat menisikin näin päin? Jos miettii että noste pitää olla koko roottorikehän pinta-alalta tasainen että se pysyy suorassa, niin silloin kulmia pitää olla kauttaaltaan ainakin vähän positiivisen puolella. Tai no jos vetää jotain silmukkaa kovalla vauhdilla niin siellä lakipisteessähän voi toki olla kulmaa alaspäinkin niin että se vois haukata myös alas. Ainakin minun mielestä tuntuis loogiselta näin..
-
Kohta saa sanoa että edge is the blades. Laitoin testi tilaukseen edgen 813 ja tulevat maanantaina tai tiistaina. Onko saabissa ja edgeissä eroja.
-
Allu is enough to my "PAPPA 3D".
-
Allut on ihan eri tyyliset. Edget on hiljaset ja rauhalliset keskialueella. Allut pitää kauheeta pauketta ja pärinää ja tuntuu agressiivisemmilta.
Ostin just yhet 700 allut kokeilun innoittamana :)
-
Nyt saa melkein kaikkia edgejä. Siksi just ostin testiin 813. Jos ei o hyvät niin katto maalataan kämpästä kohta niin hyvä sekoittaa maalii.
-
Jos ei o hyvät ni jutellaan hinnasta :)