Kopterit.net
Multikopterit => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: Pikkis - 17 Toukokuu, 2014, 13:24:15
-
Moro. Tein ensimmäisen hexakopterini tässä kevään aikana ja pääsin vihdoin sitä testailemaankin.
Valitettavasti testilennot ei menneet ihan niinkuin suunnittelin...
Ensimmäisen lennon aikana laite näytti kääntyvän yhtäkkiä päälaelleen. Noh, hiilikuitukaupan kautta korjaamaan, ja uudelleen yrittämään.
Nyt tarkistin kaikki asetukset pariin kertaan ja tein uudelleen Nazan advanced calibrationin sekä kompassikalibroinnin ennen lentoa.
Sama juttu. Näyttää että moottori #4 lopettaa toimintansa yhtäkkisesti. Tarvitsisin hyviä neuvoja, miten lähden vikaa metsästämään. Mieluummin vielä niin, ettei tarvitse kääntää kopteria kolmannen kerran maihin testatakseni...
Alla hieman speksiä laitteesta.
Osat:
Runko: Tarot FY680
Lähetin/Vast.Otin: Walkera DEVO 10
Flight controller: DJI Naza v2 v.4.02
Moottorit: Turnigy Multistar 4822-690Kv
ESC: Turnigy Multistar 30 Amp
Akut: ZIPPY Flightmax 3000mAh 4S1P 20C (2 rinnankytkettynä)
Testilento #1 asetukset:
Naza: Default
ESC: Brake off, LiPo, Timing Auto
Testilento #2 asetukset:
Naza:
-Basic gains 140%, 140%, 140%, 130%
-Attitude gains 120%, 120%
ESC: Brake medium, LiPo, Timing High
Kalibroinnit on siis tehty, tosin noita Multistar nopareita ei pysty edes kalibroimaan kun on joku automaattikalibrointi... Auttaiskohan SimonK:n lataaminen nopareihin jos vika on niissä?
Lisäksi oon yrittäny ilman propelleja kaasutella ja vingutella moottoreita ja kaikki näyttää toimivan kuten kuuluukin. Pitäis keksii joku systeemi, joilla sais vähän kuormaa moottoreihin propellit korvaamaan tai sit köyttää se maahan ja kaasutella propellien kanssa...
Foorumeilta olen löytänyt viallisia nopareita, sekä kommentteja kuten "Naza on p***a, vaihda se" tai "Multistarit on p****a, vaihda ne" joten vastaanotan mielummin asiallisia neuvoja.
Toisen testilennon sain jopa videolle, joten tässä tämä:
Toinen testilento (http://www.youtube.com/watch?v=2fIh2FzUy4o#ws)
-
Siis escissä brake (jarru) päällä, kannattaisko laittaa kokonaan pois se päältä.
Toisekseen, ovat hk:n viesteissä maininneet multistar moottoreissa olevien bulletliittimien olevan huonoja, onko ne käytössä,
vai korvattu paremmilla tai juotoksella suoraan ?
Mulla tosin on orggis bulletit omissa moottoreissa, eikä mitään ongelmia ole ollu.
-
Laita moottori tukevasti kiinni pöytään ja koeta kaasutella potkurien kanssa. Voi olla että säädin kadottaa synkan jostain syystä. Voi olla joko viallinen säädin tai sit on harvinainen yhteensopivuusongelma. Yleensä synkkaongelmia esiintyy SimonK softalla koska se muuttaa kierroksia nopeemmin.
Toinen vaihtoehto voisi olla viallinen Naza, löysin tubesta tämmösen videon missä DJI Wookongissa oli yksi moottoriportin liitin jäänyt kokonaan ilman tinaa tehtaalla. Seurauksena flippi ja torppi. DJI:n laaduntarkkailu ei siis välttämättä ole kovin hyvä, joten jos et pelkää takuun menetystä, niin kantsii avata purkki ja tarkistaa liittimet.
Ja tosiaan myös säätimien ja moottorien liittimet kannattaa tarkistaa huolella, riittää kun 1 piuha hieman pätkii niin kopteri saattaa flipata.
http://www.youtube.com/watch?v=sRk6OLbNZ2s#ws (http://www.youtube.com/watch?v=sRk6OLbNZ2s#ws)
-
Kiitos nopeista vastauksista :)
Ekalla lennolla oli jarrut pois, mutta tulos sama. Tällä tokalla jarrut mediumilla.
Käytän tosiaan niitä vakio bulletteja, joten voiskin koklaa juottaa suoraan esc:t moottoripiuhoihin.
Mietin myös sellasta et voiko olla kun ESC poweroinnit kulkee aika läheltä tota nazaa, josko jotain häiriötä ilmenis...
Ilman potkureita oon kokeillu kiskoo ja riuhtoo vaikka mitä kaapeleita, mutta en oo sillä saanu pätkimään.
Voin postaa pari kuvaa lähenpää tuosta setupista (jos osaan) jos tulee jotain mieleen siitä.
Ymmärsinkö oikein ettei SimonK:n latausta suositella ennen ku ongelma on korjattu?
Nazan avaus tulee viimeisenä, jos muualta ei syytä löydy, mutta johan tässä talossa on kaikki muutkin elektroniikkalaitteet purettu vähintään kerran, et eiköhän se Nazakin avaudu siitä...
-
Ainakin mini h koneissa käytetään jotain vanhaa SimonK versiota ja se on toiminut ilman synkka ongelmia.
Testasitko lämpenikö nopari/noparit? Mulla on ollut sama multistar nopari josta yks lämpeni uskomattoman paljon. No toinen lento ja koko nopari tilttas lopullisesti. Ja kyllä noihin Multistareihin pitää tehdä kaasu kalibrointi. Vai onko jotenkin muuttunut?
-
Mietin myös sellasta et voiko olla kun ESC poweroinnit kulkee aika läheltä tota nazaa, josko jotain häiriötä ilmenis...
Voipi olla, tosin luulisi aiheuttavan häiriöö jatkuvasti. Voit koettaa vetää johdot kauempaa tai sit kiertää ne spiraalille, sekin vähentää magneettikenttää aika reippaasti.
Ymmärsinkö oikein ettei SimonK:n latausta suositella ennen ku ongelma on korjattu?
Kannattaa ensin testata onko vika säätimissä, ennenkuin alat fläshäilemään :). Tossa on mun yks SimonK testivideo T-motorien kanssa, säätiminä Hobbywing Pentium 30A. Toisilla moottoreilla ja säätimillä on sit taas toiminu ihan hyvin, toimivan combon löytäminen on lähinnä tuurista kiinni.
http://www.youtube.com/watch?v=BvrT5iRvwtg#ws (http://www.youtube.com/watch?v=BvrT5iRvwtg#ws)
-
Pitää tehä testipenkki jossa noita voi huudattaa yks kerrallaan tai vaihtoehtosesti koko kopterille kiinnitys moottorien vierestä.
Toisella foorumilla neuvottiin laittamaan toi ESC akkuasetus NiXX, niin putois cut-off jännite alle 1V ja pitäis pysyy pystyssä vaik kyykkäiski hieman. Kuulostaa et näin ei pitäis kuitenkaan käydä jos hommat olis kuosissa...
Lisäksi sanoivat että 20C(30C burst) olis liian vähän akuilta, joten päätin jatkotestit tehä neljä akkua rinnakkain ni riittää poweri ainaki :)
Täällä (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/1001782845X7478X42.pdf) toi multistarin pdf, eikä sieltä ainakaan löydy kalibrointia. Jarruasetus on ensimmäinen mikä asetetaan.
Ainiin ja ei tunnu edes hirveen lämpimältä noparit. Pitää kokeilla testipenkissä sitäkin viel enemmän...
-
Täällä (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/1001782845X7478X42.pdf) toi multistarin pdf, eikä sieltä ainakaan löydy kalibrointia. Jarruasetus on ensimmäinen mikä asetetaan.
Niin siis ootko kalibroinu lähettimen kaasun min ja max? Eli nopari kiinni vastariin, kaasu täysille, akku kiinni, piippausten jälkeen kaasu min asentoon ja that's it.
-
Niin siis ootko kalibroinu lähettimen kaasun min ja max? Eli nopari kiinni vastariin, kaasu täysille, akku kiinni, piippausten jälkeen kaasu min asentoon ja that's it.
Nykyversiossa ainakin toi kalibrointi on poistunut.
Ekojen piippauksien jälkeen kun vetää kaasun minimiin, kuuluu joko yksi piippaus, tai kaksi piippausta, joka kertoo onko jarrumoodi off vai medium
Sitä voi vaihtaa tekemällä uudestaan saman toimenpiteen.
-
Nyt puhutaan ihan eri asiasta kun noparin ohjelmoinnista. Sitä ei tehdä tuon valikon kautta.
-
ESC calibration: http://youtu.be/aZKgtSkhbZg
-
Nyt puhutaan ihan eri asiasta kun noparin ohjelmoinnista. Sitä ei tehdä tuon valikon kautta.
ESC calibration: http://youtu.be/aZKgtSkhbZg (http://youtu.be/aZKgtSkhbZg)
Juu lueskelin jo aikasemmin kaikkien muiden ESC:n toimivan juurikin noin. Nyt lueskelin lisää tuon Turnigyn osalta, ja kävikin ilmi että ekat äänimerkit on kuin onkin sinne valikkoon suoraan mentäessä, mutta se, mitä en tiennyt, on että kaasukalibroinnin se tekee siinä samalla kertaa kun asetetaan asetus.
Kaks matalaa ja kaks korkeeta ääntä ovat ensimmäiset äänet mitä nopari päästää, ja nää äänet on sinne asetusmenuun mentäessä. En tiedä mitä tapahtuu jos vetää kaasun alas ennen ku mitään merkkiääntä edes tulee...
Olen siis tietämättäni kaasukalibroinut myös noparit ;D
Tässä hyvä esimerkki miten noi toimii, eli samoin kuten muutkin, paitsi että tää on samalla asetuksen asettaminen:
Kalibrointia (http://www.youtube.com/watch?v=sK9JVypYfvU#ws)
-
Aloitetaan nyt ensin yksinkertaisimmista ongelmista.
Olikos tuo potkuri kiristetty mille puolelle kippas?
Kaikkiin esceihin huolella samat asetukset kehiin.
Ja silloin on brake off, lipon sijaan nimh ja cut voltage low sekä timing aloitetaan mediumista.
Perusasiat haltuun.
Multistareihin voi laittaa simonk:n mutta omissa 4822:ssa sai olla firmwaren kanssa olla tarkkana ettei pätki yli puolen kaasun.
Myös moottori voi olla viallinen ja kuormalla pätkiä vaikka yhtä "vaihetta".
Enpä menis ensimmäisenä ronkkimaan Nazaa auki, ei kai näistä nyt joka toinen voi olla viallinen.
-
ja ne bulletit ovat syvältä. Liittimet pois ja suorat kolvaukset. Minun hexa flippaili joskus ja syylliset olivat synkan kadottavat liitimet.
-
Aloitetaan nyt ensin yksinkertaisimmista ongelmista.
Olikos tuo potkuri kiristetty mille puolelle kippas?
Kaikkiin esceihin huolella samat asetukset kehiin.
Ja silloin on brake off, lipon sijaan nimh ja cut voltage low sekä timing aloitetaan mediumista.
Perusasiat haltuun.
Multistareihin voi laittaa simonk:n mutta omissa 4822:ssa sai olla firmwaren kanssa olla tarkkana ettei pätki yli puolen kaasun.
Myös moottori voi olla viallinen ja kuormalla pätkiä vaikka yhtä "vaihetta".
Enpä menis ensimmäisenä ronkkimaan Nazaa auki, ei kai näistä nyt joka toinen voi olla viallinen.
Potkurit oli kireellä. Kaks kertaa kippas ja molemmat näytti menevän saman #4 moottorin suuntaan.
Tokalle lennolle laitoinkin samat asetukset kaikkiin esceihin, mutta tarvii vissiin tilata tuo asetuskortti jotta saa perusasetusten lisäksi muutkin asetukset kohilleen.
Timingin saa joko auto- tai high-moodiin ilman asetuskorttia, mutta täytynee sillä ohjelmointikortilla käydä sitten läpi.
Testipenkin rakennan joka tapauksessa, eipähän tarvi sit heti kopteria rikkoa kun pitää testata. :)
Samaa mieltä siitä, että ensin yritän saada kokoonpanon toimivaksi nykyisellään ennen suurempia virittelyjä. Eli SimonK saa jäädä toistaiseksi ja Nazan avaan viimeisenä oljenkortena...
-
ja ne bulletit ovat syvältä. Liittimet pois ja suorat kolvaukset. Minun hexa flippaili joskus ja syylliset olivat synkan kadottavat liitimet.
Tän aion tehrä bauttiarallaa heti eli nyt, niin ainakin yks asia suljettu pois. :)
Hankaloittaa tietysti irrottelua ja testailua, mutta tällä hetkellä helppous on täysin toissijainen tavoite...
-
Mulla kippas kans Tarot ja vika oli vialisessa moottorin liittimessä, bulletti oli löysä Esc:iin. Toimi pöydällä ihan normaalisti ja kun potkurit oli kiinni niin yks moottori pätki. Vahingossa kun pöydällä pyörittelin niin käsi kävi liittimeen ja moottori pärkäisi. Ilmavirta painoi liitintä alaspäin kun oli potkurit kiinni. Tarkistin loput irtoliittimet kymmenestä kolme hiukan liian pieniä.
-
OT Näemmä tuttu testi paikka... Tuolla itsekkin käyn pikatestaamassa setuppia kun on ihan takapihalla.
-
OT Näemmä tuttu testi paikka... Tuolla itsekkin käyn pikatestaamassa setuppia kun on ihan takapihalla.
Ei oo varsinaisesti mun takapihalla, mutta melko lähellä kuitenkin :)
-
Aloitetaan nyt ensin yksinkertaisimmista ongelmista.
Olikos tuo potkuri kiristetty mille puolelle kippas?
Kuinkas kireelle noi potkurit pitäs oikein kiristellä? Sain testipenkissä potkurin irtoomaan nopeella kaasutuksella.
Normaalisti kiristän kyllä sen verran kireelle ettei uskalla enempää kiristää ettei propelli halkee. Olisko kuitenki käyny käpy ja unohtunu testipenkkiin kiristää...
Pitäiskö muuten noissa käyttää ruuvilukitetta tms???
Käräytin vastaanottimen tyhmyyksissäni samalla, joten video testipenkin jatkotuloksista tulee kun uusi vastaanotin tai servotesteri tulee...
-
Kuinkas kireelle noi potkurit pitäs oikein kiristellä? Sain testipenkissä potkurin irtoomaan nopeella kaasutuksella.
Normaalisti kiristän kyllä sen verran kireelle ettei uskalla enempää kiristää ettei propelli halkee. Olisko kuitenki käyny käpy ja unohtunu testipenkkiin kiristää...
Pitäiskö muuten noissa käyttää ruuvilukitetta tms???
Käräytin vastaanottimen tyhmyyksissäni samalla, joten video testipenkin jatkotuloksista tulee kun uusi vastaanotin tai servotesteri tulee...
Ite oon kiristänyt niin kireälle kuin konttorirotan käsivoimin menee, siis ilman mitään vipuvarsia. Ruuvilukitettakin on tullut käytettyä joidenkin mallien kanssa. Voithan sä vaihtaa myös orginaali muttereiden tilalle "lukkomutterit".
-
Noniin, nyt on syy selvillä kopterin käyttäytymiseen. Testipenkissä yksi moottori ja yksi esc kerrallaan sain ajettua suoraan vastaanottimen kautta(alempi kuva).
Tästä seurauksena esc:n ylikuumeneminen. n. 55% kaasulla esc ylikuumentuu alle puolessa minuutissa ja moottorin pyöritys loppuu kuin seinään.
Hieman jäähtyneenä "toimii" taas hetken. kaikilla säätimillä sama juttu. Yhtä päätin revittää sitten n. 65% kaasulla niin noin 8 sekunnin kohdalla päästi savut ulos ja fetit siis kärvähtäneet (ylempi kuva).
Kysymys kuuluukin onko tää normaalia käytöstä noille Multistar ESCille? Moottoreiden pitäis ottaa max 22A, joten ajattelin 30A esc olevan tarpeeksi. Ilmeisesti olin väärässä... Vai johtuuko 4S akuista? Hobbykingin sivuilla tuo ESC olis tarkotettu nimenomaan 4S akuille... Propellit on 12x45, joten vetäiskö sen takii enemmän virtaa...
Eli kannattaako vaihtaa kokonaan esc valmistajaa ja kannattaako ylimitoittaa oikein urakalla toi virrankesto?
Suosituksia uusiksi nopareiksi???
-
Mä vaihdoin kans ESC:it toisiin kun ajattelin niissä olevan vikaa. Mulla tosin oli liittimissä vika. Mulla on nyt toiminnassa Dji:n 30 optot ja toimii todella hyvin eikä pahemmin kuumene vaikka rääkääkin niitä vähän enemmän ja lentoaikaan tuli n.2min lisäys. Syytä en tiedä. Kyllähän se lensi niillä vanhoillakin mutta piti varmuudeksi vaihtaa nuo Esc.
-
Kerkesin hieman enemmän asiaa tutkailemaan ja epäilyksenä on ettei nuo Multistarit oo vaan yhteensopivia 4S akkujen kanssa.
Turnigyn analysaattorilla yksi moottori puolella kaasulla vei alle 10 amp ja hyvä ettei ESC hohkanut punasena jo tässä vaiheessa.
Harmi ettei oo 3S akkuja et vois kokeilla niillä. Noh, joka tapauksessa uudet ESC:t tulossa (Turnigy Plush 40A) ja päivitystä tulee taas kun saan laitteen kasaan ja konffattua...
-
Laitetaan nyt päivityksenä et plush 40A noparit hädin tuskin lämpenee testipenkissä kovallakin rääkillä. Pitää suunnitella ja tulostaa viel uus nopariteline niin sit pääsee testailee :)